{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår mener I, at det er forsvarligt at sterilisere?
  • #2   25. maj 2013 Min dyrlæge snakkede faktisk om at man var begyndt at sterelisere allerede før første løbetid. Jeg spurgte dog ikke lige nærmere ind til hvornår de så ville gøre det da Saphira havde haft sin første løbetid, men det skulle faktisk mere eller mindre fjerne risikoen for kræft i mælkekirtlerne.

  • #3   25. maj 2013 Efter første eller anden løbetid, da løbetiden ofte er med til at modne hunden, der er dog inden grund til at det bliver lige mellem to løbe tider, det er lidt af en myte, så er det bedre at man finder ud af hvornår det passer bedst hos en selv.

  • #4   25. maj 2013 Katrine - Jeg har en tæve der er i sin første løb lige nu, og jeg påtænker nemlig at lade hende sterilisere om nogle måneder. Jeg har dog ikke tidligere erfaring med at kunne vælge hvornår hunden skulle steriliseres, da jeg primært har arbejdet med omplacerede hunde. Men jeg tænker, om det mon har en indflydelse hvor manbe måneder jeg venter?

  • #5   25. maj 2013 Jeg spurgte også en masse da jeg heller ikke er så garvet i det. Blev rådet til at hun skulle have ca. 2 måneder fra første dag til operationen.
    Fik af vide at hun ville bløde i ca en måneds tid (det passede også meget fint) og så lade endnu en måned gå så hormonerne lige lagde sig.


  • #6   25. maj 2013 En dyrlæge sagde også til mig at han gjorde det inden første løb ...

    jeg vil sige mlm 1 og 2. men igen jo tidligere jo større helbredsmæssig gevinst...

    og altid midt imellem 2 da det er der der er størst hormonel balance


  • #7   25. maj 2013 Hanne: det er en skråne at det SKAL være midt mellem to løbetider, 2 måneder efter en løbetid er fint. Hunde med underlivsbetændelse får det ofte gjort mens homonerne raser, fordi en underlivsbetændelse kommer i forlængelse af en løbetid. Min egen er blevet steriliseret mens hun var falsk drætigt og tæver som får fortaget akut kejsersnit og efterfølgende steriliseret, bliver det jo mens homonerne er på sit højste. Det er der ingen problemer i da årsagen til homonforvirringen forsvinder og tæven bliver derfor ikke påvirket mere og kommer stille tilbage til den normale balance.

  • #8   25. maj 2013 Der er også forskel på om man får fjernet hele understellet eller bare får det gjort via en kikkertoperation.
    Den gamle metode er hårdest for hunden, men gør den ovennævnte kræftrisiko mindre end ved en kikkertoperation.


  • #9   25. maj 2013 Jeg ville kun sterilisere hvis min hund havde problemer med løbetiden.
    Nu har jeg en race som også undersøges for urinvejslidelsen EU og meget få af hundene har en urinleder som er placeret så lang tilbage at man er sikker på at undgå utæthed efter en evt. sterilisation.
    Jeg har endnu ikke oplevet hverken kræft eller underlivsbetændelse hos mine tæver og risikoen for disse sygdomme er jo mindre end risikoen for utæthed efter sterilisation.


  • #10   26. maj 2013 Pia J: Jeg kan godt forstå dit synspunkt. Jeg synes bare det er synd for tæven, hvis den går og er frustreret og aldrig vil blive tilfredsstillet i sin løbetid.

  • #11   26. maj 2013 Nu gør det ondt på en tæve at blive parret, så tilfredsstillelse skal du ikke bekymre dig om - det er ikke det samme som for mennesker.
    Men tilgengæld kan hormonerne påvirke dem så de virker depri i løbetiden, men det er bestemt ikke alle der døjer med det.

    Vent og se hvordan din egen reagerer, du skal ikke bekymre dig om frustration over manglende tilfredsstillelse i hvert fald smiley


  • #12   26. maj 2013 AS: Åh nu taler jeg ikke lige om den form for tilfredsstillelse smiley jeg taler mere om tilfredsstillelsen ved at blive drægtig og være mor. Smil . Forplantnings-tilfredsstillelse kan man vel kalde det.

  • #13   26. maj 2013 Det har hunden heller ikke. Så kloge er de ikke at de går rundt og tænker "Øv, ville så gerne være mor!"
    Det falder heller ikke alle hunde naturligt at få hvalpe. Fx den hund jeg skal have hvalp efter om en måned, den passer sin hvalp, men den er ikke som sådan vildt interesseret i hvalpen.
    Igen, det er dyr, medmindre du lader den parre vil den sandsynligvis ikke tænke videre over det at have hvalpe. Og hvis du lader den parre, vil den også først tænke 'hvalpe' når der er hvalpe, den går ikke rundt i sin drægtighed og glæder sig til at blive mor - pas på med at menneskeliggøre dyr smiley


  • #14   26. maj 2013 Det handler jo ikke om at gå og glæde sig til at være mor. Det handler om at hun får en hormonel forandring som gør hende frustreret hvis den ikke bliver imødekommet. Jeg menneskeliggør på imgen måder min hund, men jeg tager højde for hvordan hendes krops cyklus fungerer og for at jeg mener det er ansvarligt at mindske hendes frustrationer

  • #15   26. maj 2013 ja jeg ville så først gøre det når hunden har fået et stabilt kønspræg og er faldet til ro hormonmæssigt. Af hensyn til hundens sociale liv. Mange hunde der "tages" for tidligt misforståes af intakte voksne hunde og det giver både dårlige oplevelser og frustration.

  • #16   26. maj 2013 Elvi: og det er bestemt ikke alle - hverken hunde eller mennesker der egner sig til at være mor. Og bestemt heller ikke alle kvinder der drømmer om det. Jeg gjorde ikke!!

  • #17   26. maj 2013 Altid!

    Helst mellem løbetider, på en sund og rask hund smiley


  • #18   26. maj 2013 Nu var det bestemt ikke for at fornærme nogen smiley
    Du skriver: "tilfredsstillelsen ved at blive drægtig og være mor" og det jeg prøver at få igennem er at det ikke er en tilfredsstillelse. Hunden går ikke rundt og craver at blive mor. Grunden til jeg skriver 'menneskeliggøre' er fordi du selv skriver 'mor', det er noget jeg kun forbinder med mennesker, nok min fejl - sorry smiley

    Sarah: er fuldstændig enig.


  • #19   27. maj 2013 Hvis man sammenligner med en ulveflok, vil det udelukkende være forældreparret til flokken der reproducerer sig, så i den forstand er det ikke naturligt for alle hunde at få hvalpe.

  • #20   27. maj 2013 Det kommer jo an på hvorfor den enkelte tæve steriliseres. Jeg ville personligt foretrække hun havde haft et par løbetider. Men gør man det af sundhedsmæssige årsager forebyggende, så skal man jo gøre det inden første løb.

    En hund som af sygdomsmæssige årsager skal steriliseres ville jeg tage "hurtigst muligt".


Kommentér på:
Hvornår mener I, at det er forsvarligt at sterilisere?

Annonce