1.834 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

Blanding af to vidt forskellige typer Blanding af to vidt forskellige typer

Ja, sidder og prøver at forklare en pige, at man ikke burde blande to typer sammen - her snakkes om en jagthund (Labrador) + en hyrdehund (Border Collie). Efter min mening kan det da nærmest kun gå galt.

Deres instinkter er jo vidt forskellige, og ja, vil da godtnok aldrig selv begive mig ud i at have sådan en blanding.

Men hvad mener I HG? Er sådan en blanding en dårlig idé, eller er det bare mig der har forkert fat i det?

Det skal lige siges, at hun ønsker en blandingshund (for så mener hun man undgår sygdomme), hun vil gå til agility, og det er en førstegangshund.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blanding af to vidt forskellige typer
  • #1   24. nov 2012 Hvorfor blande dem? Hvorfor ikke have én af hver evt samme køn.

• #2   24. nov 2012 Nemlig. Det er nogle hvalpe hun har fundet herinde, der er tilsalg.

Som skrevet - hvorfor blande to så forskellige typer? Efter min mening, burde man jo ikke blande typer sammen.

• #3   24. nov 2012 Nu ved jeg ikke hvilke 2 racer det drejer sig om. Men en hyrde race har slet ikke samme personlighed eller krav til ejer som en jagthund. Hvilken foretrækker hun? Måske det ville være bedre at vælge hvilken race man foretrækker

• #4   24. nov 2012 Har skrevet i parentes, at det er en Border Collie og en Labrador.

• #6   24. nov 2012 jeg er nu også glad for, at mine to blandingsdrenges racer ikke ligger så langt fra hinanden sådan mentalt set.

• #7   24. nov 2012 Ja, men en BC og en Labrador? Som førstegangshund?

• #9   24. nov 2012 Lige det jeg mener Morten, men hun står fast ved, at hun vil have en blanding, fordi en labrador vidst kan have nogle allergier, og vidst er ret så "kendt" for at have allergi? Så derfor vil hun have en blanding, for den er jo sikret mod sygdomme smiley

• #11   24. nov 2012 cecilie:
    der er hun da vist galt på den, for blandinger er da ikke automatisk mere raske end racehunde.
    og når hun ved hvad hun gerne vil bruge hunden på, så burde hun da egentlig nemt kunne finde en race der passer optimalt...

• #12   24. nov 2012 Nemlig, men hun har jo fundet den hun vil have, men håber da, at hun snart gider at lytte til hvad vi andre har prøvet at fortælle hende smiley

• #14   24. nov 2012 Jeg er enig i at det er en meget dårlig ide at blande de to racer.

• #15   24. nov 2012 Har hun prøvet at gå til agility?

Umiddelbart ville jeg ikke blande de to, men jeg syntes også at det lyder ambitiøst at ville træne agility med en border som førstegangs køber.
    Måske ville det være nok at gøre det for sjov med en stille og rolig race?

Jeg har undervist i soft agility gennem flere år og vil anbefale at hun prøver at sætte en seddel op i den lokale brugs, hvor hun søger en familiehund der gerne vil med hende til træning, og så starter med at prøve sporten af inden hun vælger sig en race.

Mvh Pernille

• #16   24. nov 2012 Hvis hun gerne vil træne agility så vil jeg råde hende til at finde en hund der egner sig til dette. Det gør border collien men den er tilgengæld ikke en hund jeg vil råde en første gangskøber til at eje medmindre hun virkelig har tid til at motionerer og stimulerer den for det kræver den. En labbe er normalt ikke super god til agility, og men blandingen ved hun jo ikke om hvalpen får drifter efter sin far eller mor. Hun kan jo få en hund der ligner en Border men har drifter som en labbe og ikke gider agility eller omvendt.

• #17   24. nov 2012 Pernille:
    tror også det er en god ide, at vide om man faktisk kan li den træning man kunne tænke sig at bruge hunden til. Mig og kæresten drømmer lidt om corgi om et par år, og han kunne godt tænke sig at gå til agility med den, men har så sagt til ham, at han bliver nødt til at prøve med en af dem vi har nu (oprindeligt mine) og det er han helt med på. så kan han også nå at få lidt erfaring smiley

• #18   24. nov 2012 har lige erfaret et familiemedlem har anskaffet sig en rundkørselblanding rotweiler hønsehund labrador og belgisk hyrdehund....TAK for kaffe tænkte jeg, og spurgte om det gik godt med den, ja sagde hun den er en deeeejlig hyggehund.....8 måneder gammel nu.....:(

• #19   24. nov 2012 Ved ikke om hun har prøvet at gå til agility, men ja ambitiøst kan man vidst sige det er med en border som førstehund smiley

Og ved ikke, om der kan være noget med prisen, men den de har kigget på, er jo ikke ret dyr (koster 2500 kr), men ved ikke, om det er noget med det, eller om det bare er den hun er faldet for.

Og forældrene til denne er næppe tjekket for noget. Moderen er vidst ½ labrador, ½ BC, og faderen hel BC (eller også er det omvendt) - hun vil jo ende med en hvalp, der er 3/4 BC, og 1/4 Labrador?

• #23   24. nov 2012 Ups, havde ikke brillerne på smiley Fik ikke læst de to racer var nævnt. Jeg synes det er brændærgeligt at folk til stadighed tror, at kun pga det er en blanding, så er den automatisk mere sund end en der er raceren=stambog. Det man glemmer ved stambogshunde er, at forældredyrerne er tjekket på forhånd for de mest gængse sygdomme i de forskellige racer. At man så er uheldig at få fat i en der er syg OG har stambog, det kan ske. (ved det af erfaring) men derfra og så sige, at blandinger er sundere...Okay, ifølge hvem er de sundere?? Dyrlægerne eller ejerne?? Har ejerne tjekket deres blandinger for de sygdomme som stambogshunde tjekkes for? Næppe!

• #24   24. nov 2012 Her er hvad hun skrev lige før:

Ren racet hunde finder man da flere fejl på...

Kan ikke se hvorfor det er så fucking FARLIGT og blande de to hunde sammen..

• #25   24. nov 2012 morten
    tja, mine små søde blandingshvalpe er da nogle gode hunde, men tror også helt sikkert, at det bla skyldes at racerne ikke er for langt fra hinanden (yorkie og poms), og de har ikke fejlet noget, men kan jo ikke vide om der skulle blive noget lige pludselig. Men man skal altså passe på med blandinger, især racer der er avler efter brugsegenskaber osv

• #28   24. nov 2012 Hun mener, at når racerne er blandet, er de jo meget bedre - skriver citat:

"Ja, men når de er blandet er de sq meget bedre..."

• #29   24. nov 2012 Jeg har ikke soft agility lige nu, men har undervist i Nordjylland, bla hos Hirtshals hunde og kattepension.
    Jeg ved der er en mand som underviste i det på Sjælland.

Du kan søge og læse om det på nettet, forskellen ligger i redskaberne som er udarbejdet af dyrlæger, sådan at fx A´et er mindre stejlt, der er længere mellem zig zag pindene osv.
    Jeg har haft alle mulige racer på mine hold og labradoren har været god smiley

Min dreng på 8 år har trænet med vores yorkshire, siden han var 4 år og nogen gange fast 6 mdr i træk, nogen gange med 3 mdr pause, fordi han har haft tralvt med andet (fx at starte i skole)

Jeg syntes ikke man kan sige at nogen racer er til førstegangskøber, jeg mener, de lever jo længe smiley
    - Man kan ikke købe sig en nem hund til at øve sig på...man kan med fordel træne andres og øve sig sådan, men man skal heller ikke købe en hund man går hen og finder kedelig efter 2 år, for hvor skal den så bo ?

Selvfølgelig kan man ikke tænke 10 år frem og vi laver alle fejl, men er det prisen som tæller kan man jo også kontakte folk og spørge om speciel aftaler.

- tænker jeg smiley

• #30   24. nov 2012 Morten
    Jeg føler mig også heldig. Absolut, men ved også, at det er held. Og derfor skal mine på intet tidspunkt i avlen, da jeg ikke gider gamble med sådan noget.

Men når det så er sagt, elsker jeg mine to drenge over alt på jorden smiley

• #31   24. nov 2012 Jeg har selv en blandings hund, og han har haft mange ''skavanker/sygedomme'' så jeg tror ikke længere på at blandinger er sundere en ren racede hunde smiley

• #32   24. nov 2012 Det skal jo lige siges, at hun mener det er verdens bedste blanding, fordi hendes farmor har en sådan blanding.

• #34   24. nov 2012 morten:
    tusind tak, de er også mindst lige så søde som de ser ud smiley

• #35   24. nov 2012 Man kan også blande med forstand smiley
    man kan teste sine hunde fysisk, få dem udstillet og avlsgodkendte i dkk og så vælge klubben fra pga man ikke kan stå inde for det psykiske miljø man oplever at hundene er i, eller fordi man ikke forstår sporten i at udstille, eller hvad der nu kunne være årsagen (som også kunne være at de racerene hunde man har valgt har en lille genpulje og klubberne ændrer deres indavls procent)

se lige at jeg smasker og har vigende blik, jeg vil ikke angribes og angriber ikke de som trives godt i klubberne smiley

• #36   24. nov 2012 Morten R: Men personligt tør jeg heller ikke gamble med sådan noget Så vil jeg hellere have en "kedelig" hund og hygge mig med end at overvurdere mine kompetencer og dermed forsømme en brugshund.

SMUKT SAGT !!! smiley :D

• #37   24. nov 2012 Hmm... virker da som om hun snart har fattet det..

Nu spørger hun da OS om, hvilken vi ville mene ville passe - hun har dette at byde med/har disse krav til hund:

Stor have
    stort hus.
    kort pels.
    skal være på str med en labrador.
    skal have energi.

• #38   24. nov 2012 Hvad mener du med "Det psykiske miljø hundene er i?" inden for DKK?

• #39   24. nov 2012 Jeg har i hvert fald sagt til min kæreste, at når vi på et tidspunkt skal have en ny/ en til hund ( om mange år) skal det være en renracet, ikke flere blandinger, da man ingen garanti har for hvordan den bliver og/eller for af sygdomme. smiley

Ham vi har nu beholder vi selvfølgelig, men stadig vil jeg have en ren racet næste gang:)

• #40   24. nov 2012 Nu har jeg selv haft sådan en blanding, Buster, og han faldt simpelthen så godt ud, han var den bedste hund i verden, og var på ingen måde påvirket af hans forældres forskellige sind, der var slet ikke noget mental forvirring eller problemer på den front - men med den viden jeg har i dag, så ville jeg aldrig købe en sådan blanding igen, da de jo som bekendt kan falde rigtig dårligt ud, og så er det sgu nemmere bare at købe en anden slags hund smiley
    Vi vidste intet om det at blande forskellige racer dengang (for ca 11 år siden), ellers havde vi nok også fået en rottweiler eller berner sennen som min mor så brændende ønskede sig smiley

• #41   24. nov 2012 Har sagt til hende, at hun jo bare kan komme på hundegalleri, for de har vidst en bruger.

Men hvis I orker at læse hvordan hun argumenterer ud over det jeg har sat ind, er tråden her: http://www.hestegalleri.dk/grupper/vi_med_hund/915915-vil_gerne_have_hund__

• #42   24. nov 2012 cecilie:
    jeg har en bruger derinde, så har ansøgt gruppen, så må se lidt på det

• #44   24. nov 2012 sascha: hvad mener du?`er det mig du mener der kan hænge folk ud?

• #45   24. nov 2012 Jamen det er jo eneste måde at I selv kan se hvad hun skriver smiley

• #47   24. nov 2012 Nej GAGnam - det er nok mig, fordi jeg linker til det emne hun har oprettet smiley

• #50   24. nov 2012 Anne Julie F: hmm tja hvad mener jeg med det psykiske miljø hundende er i, og om det er indenfor dkk... nej, eller jo, men det er jo ikke klubben som laver miljøet, det er de enkelte hundeejere, og jeg kender en del dkk opdrættere (med kennelmærke osv) hvis hunde har et rigtig godt psykisk miljø derhjemme, og som sagtens kan tage på udstilling smiley
    min hund havde det også fint på udstilling, selvom vi begge reagerede følelsesmæssigt på de hunde som ikke havde det godt med at være der.

Jeg tror det foregår til alle udstillinger, uanset klub, at nogen hunde ikke burde være der. Det er ikke det der har gjort udfaldet for mig, men jeg ved det ryster folk første gang de er til udstilling - og jeg har selv været rørt over det.

Jeg har også mødt nogen på stranden hvor jeg havde lyst til at tage deres hund med hjem smiley så til dit spørgsmål må jeg svare både ja og nej smiley
    Er det svar nok?

Venligst Pernille

• #51   24. nov 2012 cecilie: blev lige lidt forvirret

sascha
    at én hund, er god, betyder det desværre ikke at alle andre lignende blandinger er det, og når man køber en blanding af to racer, der brugsmæssigt er avlet til så vidt forskellige ting, så er det som at spille i lotteriet, og man ved altså ikke hvordan hunden vil ende som voksen

• #54   24. nov 2012 sascha:
    garanteret, har selv to blandinger der er skønne.
    og jeg har været heldige med mine, og du har også været heldig. For som sagt, med to racer der er avlet til to meget forskellige ting, som man så blander, så kan man ikke vide hvad der kommer ud af det.

• #55   24. nov 2012 Det virker jo som om, at hun vil stå for opdragelse, at gå til træning og alt det det - for på sigt at kunne gå til agility med den.

• #57   24. nov 2012 jeg har aldrig mødt en lab/border bla. der ikke var mentalt fin i knolden smiley Så jeg synes at lige den bla. er ok (dog ville jeg aldrig selv -og ikke anbefale andre at- avle den blanding frem, fpr man kan lige så godt avle rene hunde)

Fortæl hende at man jo altså ikke kommer udenom diverse sygdomme bare fordi man får en blandings hund, det ligger i generne og hvis begge forældre hunde har samme gener, tja, så kan hvalpen ende op med diverse sygdomme)

Nu er Trunte faktsik også lab/border men det er så 3/4 lab og 1/4 border. Trunte er i sind faldet meget ud efter labradoren og jeg aktiverer hende, som jeg ville gøre med en labber.
    Min kammerat har en hund på 4-5 år, der er ½lab ½ border og den er faldet mest ud til borderen, han aktiverer den også som en labber og de første mange år var den hund meget understimuleret! (nu har han en veninde med inde over, der aktiverer den, når han er på arbejde)

Jeg mener IKKE man skal vælge en blandingshund, hvis man ikke kan tilfredsstille BEGGE racer, for man ved aldrig hvilken race hundens sind falder ud efter.....

• #58   24. nov 2012 Nu har jeg så også læst tråden og det drejer sig om en hund som er 1/4 bordercollie og så ellers lab.
    Det er såmænd en ret almindelig blanding og en super fin aktiv familiehund smiley
    Og så er det typisk en ret nem hund....

Helt ærligt - man kan sgu også se for mange spøgelser....

• #59   24. nov 2012 enig med camilla C
    Man skal bare huske at kigge på forældrene, hvis disse kommer med på jagt flere gange om igen, er det nok ikke hunden for den alm. hygge-hundejer, men hvis forældrene er harmoniske familiehunde, så er det meget sansynligt at hvalpene bliver ligesådan smiley

• #62   30. nov 2012 Der er jeg ikke helt enig Pia h.
    f.esk med labben.... den er en meget alsidig hund, der er avlet til mange forskellige formål, så bare fordi den er med stamtavle, kan du ikke være sikker på den er fantastisk til jagt... der skal du kigge på forældrehundene (ligesom jeg råder TS til ang denne blandingshund) for man kan blive noget skuffet, hvis man som jæger står med en udpræget familie/vand-aport/service - hund. Og meget frustrerende, hvis man som familie står med en udpræget jagt-labber smiley

Men fordelen ved stambog er at man kan være næsten 100% sikker på at hvalpens forfædre er tjekket for sygdomme. samt at man også har muligheden for at begynde til avlskæring, hvis detter fatter ens interesse smiley

• #63   30. nov 2012 Pia H: Det er da muligt, at det ifølge din teori er en "super forvirret hund" men fakta er altså, at det er en populær blanding som er meget velfungerende.

Instinkter virker jo ikke sådan, at hunden fræser forvirret rundt og tænker hyrde fårene - åh nej, jagte fårene - og så videre....

Labradorens jagtinstinkt er altså ikke, at den jagter dyr, men at den har talent for lydighed og at den er en fremragende apportør.
    Dette kombineret med bordercolliens intelligens og hurtighed giver altså bare nogle virkelig lækre hunde.

• #66   30. nov 2012 Pia H: Nu aner du absolut intet om, hvad jeg mener om renracede hunde, så jeg håber da bestemt ikke, at det er pga mit indlæg, du nu pludselig mener, at racerne skal afskaffes fordi blandinger er bedre.

Jeg bliver da ganske nysgerrig efter hvilke uønskede egenskaber, det lige er du ser ved bordercollie og labrador; altså hvad er det præcis før egenskaber, som du er så frygtelig bange for?
    Man kan aldrig vide, om blandingen bliver mest bordercollie eller labradortype, men hvis man som TS ønsker en aktiv familiehund, som skal bruges til agility, så er der da absolut intet uønsket ved de to racer!!
    Klart at en ren border nok vil være bedre til agility, men da TS kun er 13 år, så er det vist helt fint, hvis hunden er lidt nemmere at håndtere.

• #67   30. nov 2012 Med TS mener jeg naturligvis pigen som lavede den oprindelige tråd om den pågældende hund...

Kommentér på:
Blanding af to vidt forskellige typer

Annonce