3.097 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 166 Svar

Opblokning gået i stå??? Opblokning gået i stå???

Ja min tæve begyndte for godt 3 timer siden at pruste, stønne og være meget urolig! Lilo er helt stoppet med at stønne og være urolig... Hun trækker vejret en smule hurtigt men ellers ligger hun bare og sover??? Kan det bare gå i sig selv? Kønsorganet er ikke blevet større heller? Synes ikke jeg kan finde noget på nettet?

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bortskaffelse af haveaffald 500 kr.
  • Fragtmand 1.000 kr.
  • Rengøring af toilet, køkken og vinduer. 300 kr.
  • Opsætning af vaskemaskine og tørretumbler 1.000 kr.
  • Handyman til tilkobling af vaskemaskine 550 kr.
  • Siemens Opvaskemaskine med fejl E:24 – hjælp ønskes 1.120 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opblokning gået i stå???
  • #1   2. apr 2013 Ring til dyrlægen hvis du er i tvivl.

• #2   2. apr 2013 Jeg ville også sige, ring til dyrlægen

• #3   2. apr 2013 Som de andre siger, fat i dyrlægen hvis du er i tvivl.

• #4   2. apr 2013 Taget fra "Hvalpe på vej" af Birgitte Schjøth <-- en pdf der kan hentes gratis på nettet :o)

Opblokningen
    Selve opblokningsperioden varer normalt fra 6 til 20 timer. Det ses ind imellem, at den helt mangler, eller at tegnene er så svage, at man ikke opdager den.
    Under opblokningen bliver tæven urolig og puster og halser meget. Den flytter sig hvileløs fra sted til sted, skraber i underlaget eller graver ligefrem. Ind imellem får tæven rysteture og sitrer. Det er vigtigt, at man lader tæven i ro under opblokningen og lader den rode og regere, som den vil. En hund med stærke naturlige instinkter ynder at grave sig et hul et sikkert og uforstyrret sted i haven, hvis den får lov.
    Hold diskret øje med tæven under hele opblokningen og gør eventuelt nogle notatet, så forløbet kan refereres for en tilkaldt hjælper eller dyrlægen, hvis der opstår usikkerhed om, hvorvidt alt er normalt. Under opblokningen har tæven behov for at komme ud flere gange for at rense sig. Bliv ikke forskrækket, hvis den kaster op undervejs. De fleste tæver vil tømme både mavesæk og tarm inden den forestående fødsel, og appetitten vil være helt borte.
    Familiehunden udvælger sig typisk sit eget sted i huset, hvor fødslen skal foregå, og det behøver ikke nødvendigvis at være i den dertil indrettede fødekasse. Hvis det overhovedet er praktisk muligt, så lad den føde, hvor den vil, og flyt den så sidenhen til fødekassen. Vil man med vold fjerne den fra stedet, kan det være medvirkende til en forhalet fødsel.
    Efterhånden som timerne går, tiltager intensiteten af tævens halsen, kun afbrudt af ganske korte pauser.
    Husk at tage temperatur et par gange under opblokningen, så der kan følges med i, hvor nært forestående selve fødslen er. Læg samtidig mærke til, at skeden nu vil være stor, hævet og væskefyldt. Det klare flåd, der vil fremkomme, stammer fra livmodermunden, som nu åbnes og frigiver sit sekret, der normalt vil være klart og ufarvet. Man skal bemærke sig, at der ingen veer ses under opblokningen, de kommer først, når fødslen eller uddrivningen er i gang.

• #5   2. apr 2013 http://www.hundeleksikon.dk/fodsel.html

• #6   2. apr 2013 der burde ikke være nogen problemer, hvis hunden ikke har presseveer, opblokning kan tage mange timer, hvor hunden sover on og off

• #7   2. apr 2013 Jeg har hvalpe på vej, ved siden af mig... Jeg ville bare forhøre mig om I havde hørt om noget lignende? Men jeg prøver at give dyrlægen et kald

• #8   2. apr 2013 Ved du hvor mange hun har i sig? synes jeg har læst herinde en del gange at hvis der kun er en hvalp kan tæven finde på at gå i stå.... vil mene man skal få fat i dyrlægen hvis tæven går i stå, for de skal jo ud.... de kan vist så give noget for at se om det kommer i gang igen, men (argh hvorfor er huskeren ikke så god) der er noget som de ikke må give for at det får det hele til at trække sig sammen....

• #9   2. apr 2013 Godt du er her Lykke, det var lige dig jeg ville havde fat i, for det kunne jeg da huske hehe at du fortalte om et eller andet engang som ikke bør gives, noget med maste hvalpe....?

• #10   2. apr 2013 Lykke j
    Mange tak for svar, nu var det bare som om hun helt stoppede, har lige været ude med hende en tur igen, temp. Er 36,5 og hun er begyndt at pruste lidt igen smiley

• #11   2. apr 2013 Der er blevet scannet 3 så det er der i hvert fald!

• #12   2. apr 2013 Husk at tæl efterbyrden, der skal være en for hver hvalp :o)

• #13   2. apr 2013 Lykke
    Der er INGEN presseveer, kønsorganet er kun blevet en lille smule større, der er ikke kommet væske og blæren er derfor heller slet ikke til at se

• #14   2. apr 2013 Okay Maria :o) mon ikke det bliver en lang nat for jer ;o)

• #15   2. apr 2013 Har lige snakket med dyrlægen som sagde ligesom Lykke nævner, at så længe hun ikke er længere i forløbet skal jeg bare lade hende sove mens hun kan

Men mange tak for jeres svar smiley havde jo bare læst i hvalpe på vej hvordan mange reagerer under opblokningen og det gjorde hun jo til UG indtil det nærmest gik i stå smiley

• #16   2. apr 2013 Aino: he he, ja det er oxytocin man ikke skal give den smiley

Maria: det lyder som en hel planmæssig fødsel indtil videre:-) Held og lykke

• #17   2. apr 2013 Lykke J
    Det er super dejligt med folk som dig som har erfaring smiley jeg har jo bare læst og læst men det er jo noget helt andet at stå i situationen smiley

• #18   2. apr 2013 Takker Lykke, nu røg det i et word dokument, så det er gemt ;oP

• #19   2. apr 2013 Maria, yep HG er skønt til mange ting :o) men en ting kan kun du, eller bør du kunne ;o) nemlig fornemme på din tæve om alt er som det bør være, siger mavefornemmelsen pludselig at den er helt gal, så er det fat i knoglen og ringe til dyrlægen og sige du kommer Nu også køre af sted, lad dig ikke overtale til andet hvis fornemmelsen siger den er gal.

• #20   2. apr 2013 Aino
    Nej det ville jeg heller aldrig, holder også øje med temperatur osv smiley altså Lilo er helt "normal" i sin adfærd, hun stoppede bare lige lidt smiley

Nu ligger hun igen og sover, tør slet ikke at ligge mig til ro, er bange for jeg misser noget selvom alarmerne er sat smiley

• #21   2. apr 2013 Smid du fødderne op og se lidt film på tv'et ;o) eller I må sove lidt på skift ;o)

Ønsker alt forløber normalt :o)

• #22   2. apr 2013 God vagt smiley

• #23   2. apr 2013 Hun er stadig ikke hævet, intet slim bare lidt urolig prusten, tror jeg tager mig en lur på en halv time, for tror ærlig talt ikke der sker noget før imorgen tidlig smiley

• #24   2. apr 2013 Det kan lige pludselig gå meget stærkt ;o)

• #25   2. apr 2013 Det tror jeg skam også, men der er stadig igen forandringer smiley

• #26   2. apr 2013 Det er meget normalt at de tager sig en lang lur, lige inden det går i gang. Og please lad nu være med at give oxytocin før der er født en hvalp, der er desværre mange dyrlæger som mangler viden på dette område ig derfor ender det altid med døde hvalpe.
    Held og lykke:-)

• #28   2. apr 2013 det med ens hund tempretur kan man ikke hel regne med ,heller ikke det med at de går fra maden et døgen før de føder ,hvis mine ligsom går i stå under opblokking eller fødselsel går vi en tur i haven med snor på det plejer at hjælpe det igang igen

• #29   2. apr 2013 Jeg giver bestemt ikke noget, det eneste medicin jeg har herhjemme er puppyboost ellers skal jeg bestemt ikke lege dyrlæge,,,
    Hun er meget svag og jeg prøver nu at komme igennem til dyrlægen for at få en tid... Hun pruster ikke, men trækker vejret hurtigt..

• #31   2. apr 2013 hold da op ... håber du får fat på dyrlægen .... hun skal vel ikke være svag ..... kan hun ikke "bare" være møg træt .

• #33   2. apr 2013 Nu har vi været hos dyrlægen og hun var gået i gang med opblokning men det var slet ikke nok....
    Vi har fået en tid kl. 14:30 igen til hvis fødslen ikke er gået igang og så må tage den derfra. Hvalpene blev scannet og alle har hjerteslag (af dem vi ved der er der!)

• #34   2. apr 2013 Hun livede jo selvfølgelig totalt op hos dyrlægen da det jo var spændende og helt nyt smiley

• #35   2. apr 2013 Det er spændende at følge,er helt vildt misundelig,ville gerne have et kuld hvalpe igen.

• #36   2. apr 2013 Spændende!!!
    Vores tæver blokker op i ca 17-20 timer og lige før presseveerne går i gang, falder de helt til ro og jeg jeg tror hver gang at de er gået i stå og skal have hjælp;-) Det er kun godt at de lige tager en powernap indimellem.
    Held og lykke med det hele:-)

• #37   2. apr 2013 Spændende at følge med:)

• #38   2. apr 2013 Der er stadig ikke nogle ændringer, hun pruster bare, men skeden er stadig ikke hævet og kan ikke se nogen slimprop.

• #39   2. apr 2013 Opblokning varer gerne et døgns tid. Der vil være prusten, rysten og tømning af tarmen. Ind i mellem også ro.

• #40   2. apr 2013 Malene
    hun gik i gang omkring kl. 21 igår aftes... Dyrlægen har givet os en tid her kl. 14:30 hvis der ikke sker mere og så vil de tjekke om hun har "opblokeret" sig mere op og fødekanalen er udvidet yderligere. Hvis de kan se en forbedring får hun nok lov til at føde selv, men hvis hun stadig kun er så lidt udvidet som hun var tidligere, skal vi snakke andre muligheder.

• #41   2. apr 2013 Nu er hun begyndt at presse, men det er kun 3 gange og så stopper hun? Nu er der ikke nogle pres mere og skedener stadig ikke hævet men dog en smule våd/slimet. Der er ingen slimprop eller andet at se.

Ringede til dyrlægen som bad mig om at give det ½-1 time, men hun har ikke presset siden de 3....

Nu kastede hun lige en ordentlig del op og har lagt sig i sin mini-sofa

• #42   2. apr 2013 Lyder som om at der begynder at ske lidt:)

• #43   2. apr 2013 SÅ var der lige kort 1-2 presseveer, nøj det er spændende!

Hun har nu lagt sig ind i soveværelset i deres hundeseng, efter først at have ligget i fødekassen og så i mini-sofaen, nu blev valget altså herinde, så håber jeg hun står fast ved det!

• #44   2. apr 2013 Jeg krydser alt jeg kan!

• #45   2. apr 2013 SÅ er slimhinden der! Alt er UG hun klarer det SÅ flot!!

• #46   2. apr 2013 Er det moderkagen, der er kommet før hvalpen? Eller bare slim før hvalpen?

• #47   2. apr 2013 Følger spændt med smiley

• #48   2. apr 2013 Nej undskyld det er væskeblæren der er der smiley Jeg er bare helt ude af den - men ja det er væskeblæren der er på vej ud smiley

• #50   2. apr 2013 Pia
    Vi kigger skam bare på, kunne bae ikke undgå at se blæren da hun rykke sig rundt....

• #51   2. apr 2013 Spændende,gør som Pia H siger,lad tæven selv klare det.

• #52   2. apr 2013 Spændende, og enig med Pia

• #53   2. apr 2013 nu med en Oskar
    Vi lader hende skam også være

Som skrevet længere oppe kigger vi altså bare på!

• #55   2. apr 2013 Det lyder som om alt går helt efter bogen smiley

• #56   2. apr 2013 Pia
    Det er jeg faktisk rigtig ked af at du siger, ja det er min første hundefødsel men har læst diverse hvalpebøger på pdf-filer og har brugt 3000 kr. på at købe alt ind og få hende tjekket op på og det hele!

Jeg havde fra start tænkt at hun skulle klare det hele selv, men selvfølgelig bliver jeg da i tvivl når jeg f.eks. ikke kunne læse noget om at "opbloknings" tegnene ligesom kan gå lidt i sig selv og hun blevet MEGET slov skal det siges så derfor bliver jeg da selvfølgelig bekymret.
    I Hvalpe på vej står der: "Det ses da også, at der kommer nye eller øgede veer,
    når hun rette sig ud igen.
    Den første hvalp
    Normalt fødes den første hvalp inden for 30 min. efter veerne er begyndt. Afhængig af hvalpens størrelse og antallet af hvalpe i livmoderen, kan der dog gå længere tid. Har tæven kraftige veer mere end 1 time, skal der søges hjælp."

Og ja, så bliver jeg da lidt bekymret da de første "pres" begyndte for snart en time siden og jeg stadig ikke kunne se nogen forandring på hende og ej heller nogen blære.

Jeg vil det absolut bedste for min tæve og som sagt så ER det min første hvalpefødsel, men jeg synes da det er bedre at stille spørgsmålstegn ved tingene når man nu har HG og en dyrlæge, i stedet for at tie og risikere at alt går galt smiley

• #57   2. apr 2013 Malene
    Hun er utrolig rolig - ligger faktisk bare og slapper helt af

• #58   2. apr 2013 Det lyder ikke som om hun har intense presseveer endnu. Tæver kan godt starte ud med lidt småveer, som ikke rigtig rykker noget.
    Når de rigtige veer starter, skal der komme en hvalp inden en time. Vores Lúa havde dog presseveer on/off i knap to timer før der kom en hvalp - helt tør - for moderkagen var kommet længe før den. Hvalpen havde ingen mén.
    Så nogle gange går alting godt, selvom tiderne ikke overholdes. man skal dog være klar på at gribe ind rigtigt hurtigt.

• #59   2. apr 2013 Malene
    Præcis, hun krummede ryg og jeg fik jo så indtrykket af at det var en presseve da jeg virkelig synes det lignende..

Men jeg har jo ikke prøvet det før og har kun set selve hundefødslen på youtube

• #60   2. apr 2013 Det ligner faktisk at de har afføring, når de presser. Nogle tæver ligger dog ned.
    Opblokning kan vare lang tid uden problemer. Presseveer må ikke vare længe, da hvalpen kan få iltmangel og tæven blive udmattet.

• #62   2. apr 2013 Pia
    Mange tak, jeg tog det måske hårdere end du mente det! smiley

Hun er bare SÅ dygtig, holder stille og roligt øje med hende.

• #63   2. apr 2013 Nu er væskeblæren MEGET stor synes jeg, tror snart den sprænger smiley

• #64   2. apr 2013 Uh jeg sidder da aldrig på hænderne. Jeg hjælper alt det jeg kan. Vores tæver føder da selv men er det en sædefødsel der ser ud til at være lidt træls, hjælper jeg da til. Jeg afnavler og river lige hinden over ved hovedet og suger slim. Tæven får så lov at rengøre og spise moderkage. Sådan gør alle de opdrættere jeg kender privat.
    Vores har normalt kun få presseveer inden der kommer et eller andet til syne;-) Men det er selvfølgelig forskelligt fra race til race og fra tæve til tæve hvordan fødslerne er . Vi har haft 7 kuld og selv om de er gået nemt og uden behov fra dyrlæge, har jeg da været i tvivl nogle gange. Jeg tror at læse mest mulig litteratur er super godt og man er godt rustet, men jeg tror aldrig man bliver færdig med at lære.
    Jeg synes det lydere som om din tæve er rigig godt på vej og nyd nu oplevelsen!!!!!

• #65   2. apr 2013 Hun er bare SÅ utrolig rolig, ligger nærmest bare og sover smiley nu er det også 1½ time siden at blæren kom til syne smiley

• #66   2. apr 2013 Hvilken farve har den?

• #67   2. apr 2013 Malene
    Den har hele tiden være mørk, men nu er den en blanding af mørk og lys? Som om væsken har samlet sig nederst

• #68   2. apr 2013 Jeg har altså lige taget et billede og derved rodet lidt ved hende

profilbillede
  • #69   2. apr 2013 Det er en moderkage, efter min bedste overbevisning. Efter den skal der komme en hvalp rimeligt hurtigt

• #70   2. apr 2013 Den lille grønlige er den smørende væskebobbel. Den mørkerøde er en moderkage

• #71   2. apr 2013 Muligvis er det moderkagen/fostersækken med hvalp indeni!

• #72   2. apr 2013 Uuh, det er spændende!

• #73   2. apr 2013 Jeg ville hjælpe den ud, hvis jeg var dig. Hvis der er en hvalp i, skal den ikke hænge der længe

• #74   2. apr 2013 Malene
    Jeg har talt med sekræteren hos dyrlægen og de sender en ud til os

• #75   2. apr 2013 Malene
    Der er ingen hvalp at se, kun sækken med det mørke i bunden og lyse i toppen, hun presser slet ikke endnu....

• #76   2. apr 2013 OG nu presser hun!

• #77   2. apr 2013 hehe kan være hun når det inden dyrlægen kommer ;oP altså med den første ;o)

• #78   2. apr 2013 Hun giver kun lige 3-4 pres og så stopper hun igen

• #79   2. apr 2013 SÅ sprang den endelig! Vi tager tid og venter på den første hvalp

• #80   2. apr 2013 Kom der ingen moderkage?

• #81   2. apr 2013 Malene
    Nej ingen moderkage

• #82   2. apr 2013 Malene, i opdræt med omhu og omtanke, og alle andre bøger jeg har læst, står der at man IKkE må pille ved den og ikke prikke hul. Det er normalt at fosterblæren kommer til syne i god tid før fødsel. Det er ikke en hvalp.

Ts held og lykke. Så spændende smiley

• #83   2. apr 2013 Moder kage kommer først efter hvalpen. Altså efterbyrd hedder det.

• #84   2. apr 2013 I mange tilfælde kommer den før hvalpen. Og så skal man være vågen

• #85   2. apr 2013 Puha, jeg har absolut ingen forstand på hundefødsler... - Men det her er alt for spændende! Min første fødselstråd smiley

• #86   2. apr 2013 Har jeg aldrig oplevet. Og syntes heller ikke jeg har læst noget om det.

• #87   2. apr 2013 Kopi taget fra "Hvalpe på vej" af Birgitte Schjøth:

Uddrivning af fostrene
    Overgangen fra opblokning til uddrivning kan være vanskelig at fastslå. Afhængig af race og fosterhovedets størrelse kan passagetiden gennem livmodermunden variere. Ved store fosterhoveder presses i længere tid, før hvalpen er ude.
    Uddrivningen begynder med, at der ses spredte veer, som tager til i intensitet, til hvalpen fødes. Det første, man ser komme til syne i skeden, er en væskeblære, den yderste fosterhinde. Den er med til at udvide fødegangen under opblokningen og skal helst være intakt, så lad være med stikke hul på den, det kan give forstyrrelser i forløbet. Blæren glider ofte frem og tilbage i skeden og er med til at udvide denne. Efter nogen tid, op til et par timer, springer blæren, og dens indhold er med til at smøre fødegangen.
    Det er normalt, at der hele tiden siver lidt væske ud af skeden, og tæven vil slikke sig meget. Idet hun bøjer sig sammen for at nå skeden øges trykket på livmoderen, et forhold, der er med til at stimulere veerne. Det ses da også, at der kommer nye eller øgede veer, når hun rette sig ud igen.
    Den første hvalp
    Normalt fødes den første hvalp inden for 30 min. efter veerne er begyndt.

• #88   2. apr 2013 Jeg har nu heller ikke oplevet at moderkagen kom før hvalpen.

Held og lykke smiley

• #90   2. apr 2013 Det har jeg også til gode at opleve.

• #91   2. apr 2013 altså at se moderkage før hvalp

• #92   2. apr 2013 Smider også lige et kopi af dette:

Den første hvalp
    Normalt fødes den første hvalp inden for 30 min. efter veerne er begyndt. Afhængig af
    hvalpens størrelse og antallet af hvalpe i livmoderen, kan der dog gå længere tid. Har
    tæven kraftige veer mere end 1 time, skal der søges hjælp.
    Når hvalpen skal presses det sidste stykke ud, kommer der rigtig kraftige veer, tæven strækker ryggen og løfter halen, hvorefter hvalpen er der. Hvalpen fødes indpakket i den inderste fosterhinde, og tæven slikker og bider hul på hinden med det samme.
    Hvalpen skal helst befries for hinden inden for ca. ét minut, ellers må man selv hjælpe til og rive hul på den og med en finger befri hvalpens mund for eventuelt slim.
    Herefter vil tæven bide navlestrengen over og begynde at slikke hvalpen ren. Man kan
    synes, at hun behandler hvalpen ret hårdhændet ved at skubbe rundt med den og vende den for at få den rengjort på alle sider.
    Denne slikning er imidlertid med til at stimulere hvalpens vejrtrækning, og man skal helst ikke blande sig i det.
    Nogle gange vil efterbyrden komme ud sammen med eller lige efter hvalpen, og tæven vil sandsynligvis æde den. Hold så vidt muligt tal på, hvor mange efterbyrder, der kommer under fødslen; der skal være en for hver hvalp.

Har du den ikke Maria kan du hente den her: (link fjernet)

• #93   2. apr 2013 hold da op en gyser at komme hjem til efter arbejde ... ville da hellere have været med hele vejen ....snart en ½ time siden Maria var på, mon ikke hun har hænderne fulde ....

man får helt lyst til at prøve selvom jeg har sagt aldrig hvalpe .... men min Ipsen er da en steg ...hmmm

• #94   2. apr 2013 Hanne, tænker også dyrlægen er nået frem så hun er travlt beskæftiget ;o)

• #95   2. apr 2013 Noget nyt?

• #96   2. apr 2013 haha Nu som, hvor er du sød, kan du se noget nyt andet end hun er offline ;oP vi får nok nyt når hun igen er online ;o) håber det går godt.

• #97   2. apr 2013 Hej allesammen.
    Lilo er nu ved at få kejsersnit, så vi krydser fingre for at alt går som det skal

• #98   2. apr 2013 Skred fødslen ikke fint fremad?

• #99   2. apr 2013 Hold da op Jeg krydser alt, hvad jeg kan. Held og lykke!

• #100   2. apr 2013 Øv bøv smiley

• #101   2. apr 2013 ØV smiley

• #102   2. apr 2013 Vi krydser bare alt,også haler..

• #103   2. apr 2013 Der skete ikke noget efter en halv time så vi tog til dyreklinikken, her blev det vurderet at i hvert fald første hvalp der lå parat var for stor smiley

• #104   2. apr 2013 Det sagde de også til os, men til sidst kom hvalpen. Der skulle vestimulerende til for at få resten ud.
    Man kan godt klare det uden kejsersnit, men der er selvfølgelig en risiko - og især for din blanding af racer. Så dyrlægen har nok vurderet for og imod.

Jeg håber det går bedre fremover. Diegivningen og knytningen kan være svær efter kejsersnit, men det kan du sikkert læse meget mere om online smiley

• #105   2. apr 2013 Better safe than sorry!!
    Ved vores sidste kuld hang blæren også meget længe ude samtidig med at hvalpen i den inderste hinde, var på vej ud. Det gav utrolig meget spænding i Claras mellemguld og jeg tog derfor en masse glidecreme på hænderne og kørte en finger rundt indenfor skedeåbningen. Jeg ville heller ikke springe hinden og heldigvis sprang den til sidst og hvalpen smuttede ud. Dét har jeg aldrig oplevet før og var meget i tvivl.
    Håber alt går rigtig godt og vær obs på om din tæves mælk løber ordentligt til. Giv evt tigermælk til at stimulere. Har ikke selv været der, men mener at kejsersnit kan give problemer med at få mælken til at løbe til.

profilbillede
  • #106   2. apr 2013 Så fik vi svar på hvorfor hun ikke kunne føde
    Der lå en defekt hvalp forrest med kæmpe hoved som var umuligt at føde... Der var i alt 4 med den defekte hvalp, to af dem overlevede

• #107   2. apr 2013 Lige et billede

profilbillede
  • #108   2. apr 2013 Jamen dog, godt du tilkaldte hjælp og hun fik hjælp, Tillykke med de 2 overlevende :o)

• #109   2. apr 2013 Tillykke med de to smiley

• #110   2. apr 2013 Hov, hvad køn er de 2? og er den ene en keeper? ;o)

• #111   2. apr 2013 Som sagt min første fødselstråd, så ved ikke helt om det er korrekt, at skrive således;

Jeg er ked af, at fødslen udviklede sig som den gjorde. Øv med de to hvalpe. Men et stort tillykke med de to der klarede den smiley

• #112   2. apr 2013 Så var det sørme godt at du fulgte din fornemmelse og tog til dyrlæge med hende.

Tillykke med de to små bebser.

• #113   2. apr 2013 De er SÅ skønne tøsen er Black and tan og den lille herre er zobel

Der var en rigtig flot lys han også som desværre ikke overlevede

• #114   2. apr 2013 Puh.. Sikke noget. Godt to klarede den smiley
    Hvorfor døde en ekstra hvalp udover den defekte?

• #115   2. apr 2013 Den havde ligget for lang tid og havde desværre meget svag puls. Det var også meget trængt med de to andre men dem fik de heldigvis liv i

• #117   2. apr 2013 Var det et planlagt kuld eller?

• #119   2. apr 2013 Tillykke med de 2. Hvor deligt at du var snarrådig:-))

• #120   2. apr 2013 Kuldet var helt planlagt, og NØJ jeg tudede også da de nævnte kejsersnit for det var jo slet ikke meningen!

jeg kunne heller ikke forstå hvorfor de skulle være for store, da faren er mindre end Lilo.

Vi er endelig kommet hjem, hvalpene patter godt og Lilo tager sig SÅ flot af dem!

• #121   2. apr 2013 stort tillykke ... og godt du tog afsted ... hvor er de fine ....

• #122   2. apr 2013 Tillykke med de 2 fine hvalpe. Glæd dig over det værste er overstået - nu bliver det en sjov og glædelig tid smiley

• #123   2. apr 2013 De er allerede bare SÅ dejlige og livlige!

Men ja, er da glad for der i det mindste var en forklaring på hvorfor det gik galt

• #126   2. apr 2013 Tillykke, dejligt at det endte godt.

• #127   2. apr 2013 stort tillykke smiley

• #128   2. apr 2013 Stoooort tillykke med de små babyér! smiley

• #129   2. apr 2013 Tillykke med de 2 nye små babyer smiley

• #130   2. apr 2013 Mange tak, nu er vi alle så trætte sov jo heller ikke i nat! Men har sat uret til hver time....
    Der kommer helt sikkert flere billeder senere smiley

• #131   2. apr 2013 Pia
    De andre hvalpe lå fint på 170 og 180g så det var jo kun fordi første hvalp var deform og havde, som dyrlægen beskrev det er kæmpe hoved der umuligt kunne presses igennem fødekanalen - vi takkede nej til at se den

• #132   2. apr 2013 sov godt og billederne glæder vi os til .... hvis du ligger dem under din profil så lav lige en tråd så man husker at kigge : )

• #134   2. apr 2013 Jeg er stadig ret rystet efter oplevelsen og kan slet ikke finde ro selvom hvalpe og mor klarer de til UG.... Puuuh har en dum mave osv så tror ikke jeg får søvn foreløbig

• #135   3. apr 2013 Kan jeg godt forstå .. En kop the nogle dybe indåndninger og fortælle dig selv at det under omstændighederne gik bedst muligt. Du har heldigvis stadig din tæve og hun er lykkelig for sine to hvalpe. . Og så søvn

• #136   3. apr 2013 hanne m
    Mange tak!

Hun begyndte igen at pruste, men fik at vide at det er pga. smerterne fra kejsersnittet. smiley

• #137   3. apr 2013 Natasja
    Mange tak for de dejlige ord...
    Jeg har stadig svært ved at finde ro selv ovenpå sådan en tur, må få noget søvn engang her senere til morgen og så tager kæresten over smiley

• #138   3. apr 2013 Hvis der er ro i kassen, hvalpene trivedes og morhund passer dem, så tag dig en lur smiley

• #139   3. apr 2013 Nu som
    Jeg har lige fået dem lagt til igen så burde jo få mig lidt søvn, jeg synes bare tankerne kører rundt i hovedet hele tiden!

• #140   3. apr 2013 Jeg forstår dig, men det går jo ikke at du går helt ned fordi du ingen søvn får smiley

Kan se du er OFF nu, så håber det er fordi du sover lidt smiley

• #141   3. apr 2013 Puha en spændenden fødselstråd. Stort tillykke med dem og hvor er det godt du var i dialog med dyrlægen hele tiden og at det endte trods alt godt.
    Man skal nogen gange følge sin mavefornemmelse også selvom andre siger det nok skal gå.
    Er det kun mig eller ser de ikke vildt store ud??? Er kun vant til at se rottweilerhvalpe og de ser jo små ud ift. moderen :).
    Mht. at hjælpe så vil jeg hellere hjælpe for meget end for lidt. Mine tæver bliver ikke stresset af det, tværtimod.

• #142   3. apr 2013 Carolina: Ja det er også det jeg gør. Har dog haft et kuld hos en hvalpekøber (hvor hvalpene var vores) og denne tæve var blevet stresset så meget af ejernes forventninger og beslutninger bla hvor tæven SKULLE føde, at denne tæve som er det blideste, vendte på en tallerken og blev meget aggressiv og beskyttende. Det varede 3 dage hvor man kun kunne komme til hvalpene når tæven var ude. Det var helt vildt!! Jeg har dog talt med andre opdrættere og det er ikke unormalt at nogle tæver gør sådan. Heldigvis var Dharma en supermor og der blev passet godt på alle:-)

TS: Hvor meget vejede de? Vores tæver vejer ca 10-11 kg og hvalpene fra 245 - 316 gr/stk.
    Carolina: Hvor meget vejer en rottehvap?

• #143   3. apr 2013 Vores ligger på ca 400-500 gr og ca 7-8 kg ved 8 uger. Men de ser jo nok heller ikke så store ud ved siden af en 40 kg rottweilertæve ;).

• #144   3. apr 2013 Har dog haft nogle små på knap 200 gr. Så er der altså ikke ret meget hundehvalp.

• #145   3. apr 2013 Lilo vejer normalt lige under 4 kg. og 5.2 kg. da hun var tungest!

Yoga (lillepigen) vejede 180 g.
    Batman (drengen) vejede 170 g.

Den afdøde raske hvalp vejede også 170 g.

Vi fik ikke set eller vejet den misdannede

Vi må gerne holde hvalpene osv. for Lilo og jeg sætter dem til pat hver time

• #146   3. apr 2013 Nu som ....
    Ja fik lige sovet fra kl. 4 til kl. 6 efter at de lige havde fået mælk

Uha min Lilo har ondt nu, det er lidt hårdt at se på, hun må først få smartestillende igen her senere i eftermiddag

• #147   3. apr 2013 Jeg ville give dyrlægen et ring og høre, om du ikke må give hende lidt mere smertestillende nu...

• #148   3. apr 2013 Og tillykke med familiforøgelsen... smiley

• #149   3. apr 2013 Trine L

Mange tak, de er så skønne. Vi skal nok lige vise flere billeder efter et par dage!

Vi snakkede lidt sammen igår og hun sagde at hvis det absolut var nødvendigt måtte jeg gerne, men det går jo altså også lige i mælken så det er jo ikke smart at der er for meget!

Jeg er nok bare lidt pivet, hun trækker bare vejret hurtigt

• #151   3. apr 2013 TS sådan af ren nysgerrighed ... hvis du ved det allerede, hvad koster sådan en omgang ved dyrlægen ?

• #152   3. apr 2013 Det kan også ske at hun skal på noget andet smertestillende. Hvad får hun nu? Jeg har prøvet en tæve med sprunget korsbånd gå fra at halte helt vildt på smertestillende hvorefter vi skiftede til metacam med lynhurtig effekt. Så fejlede hun intet.

• #153   3. apr 2013 Godt du fik sovet lidt smiley

• #154   3. apr 2013 hanne m
    Vi fik en regning på 11.429,07 kr, GODT man har sygeforsikring som netop dækker 1 gang i hundens levetid ved akut kejsersnit smiley

carolina
    Hun får 2 tabletter om dagen mod betændelse, og får så noget flydende smertestillende 1 gang dagligt - vi giver hende det her kl. 18.

Nu ligger damen på ryggen i fødekassen og hvalpene kan ikke helt forstå HVOR patterne nu er henne smiley
    Hun har det bedre, hvalpene dier stadig godt og helt af sig selv - jeg behøver faktisk ikke at hjælpe!

De er blevet vejet igen:
    Yoga: 193 g. (taget 13 g. på)
    Batman: 180 g. (taget 10 g. på)

Så det er jo bare SUPER dejligt smiley

• #155   3. apr 2013 Flot smiley

• #156   3. apr 2013 Wauv ... de får jo fløde ...

ha ha det må også være forvirrende når mælke-baren lige pludeselig vender anderledes . livet er svært smiley

ja , hurra for sygeforsikring ....

Er sådan liiiiidt blevet hvalpe fristet af din og hende med bulldog hvalpenes tråd ... men Ipsen er seriøst så lille en skotte på alle leder og kanter, så jeg kunne "frygte" et kejsersnit hvis det kom dertil (det gør det nok ikke), men bare for at tænke tingene lidt igennem ...

Ipsen bliver 2 år til juni, og skulle egentlig komme i løb her sidste april/først maj, så det ville jo passe så godt med sommerferien .... og vinter hvalpe gider jeg ikke, så det er enten nu, næste forår, eller aldrig ....

• #157   3. apr 2013 Dejligt at høre smiley

• #158   3. apr 2013 hanne m
    Tænkte længe og grundigt over min beslutning, vi har på forhånd allerede haft en hvalp afsat og jeg havde jo så opsparing til det hele, hvis det skulle gå galt (hvilket det gjorde)

Jeg kan sige at jeg dengang tænkte: "det er mit ansvar at Lilo bliver drægtig og jeg må tage alle de konsekvenser der kan være"
    Men jeg må virkelig indrømme at jeg blev SÅ bange i det venterum hos dyrlægen og jeg tænkte at jeg ville have rigtig svært ved at leve med at Lilo var gået bort, da det jo på ingen måde var hende der havde et ønske om hvalpe.

Det kan godt være det er sjældent at det går galt, jeg havde da også i hovedet at alt bare ville gå som smurt, men NØJ en forskrækkelse jeg fik.

• #159   3. apr 2013 Ja ved godt at man skal være forberedt til udover finger spidserne ... og selvom jeg ikke kender hverken dig eller din hund, så fik jeg helt sug i maven da du skrev hun var svag .....

og her har jo også været et par tråde hvor der søges ammer pga at tæverne er døde i forbindelse med fødslen ... så det kan gå galt ...

• #160   4. apr 2013 Hanne m
    Man skal i hvert fald tænke sig godt om... Jeg havde det ikke
    Ret godt med mig selv kan jeg fortælle!

• #161   4. apr 2013 Hanne er hun kort? Problemet med skotternes svære fødsler (og der er mange kejsersnit:-() er efter min mening at de efterhånden er avlet så korte at de ikke kan nå at gøre sig selv rene. Dette vil de gøre under hele fødslen og når de retter sig ud, giver det veer. Ergo hvis de er korte, kan de have svært ved at give gode veer. Der har lige været et foredrag med en reproduktionsdyrlæge for skotter og der blev drøftet problemerne. De prøvede at finde racer der ligner og foreslog sillerne. Men vores er meget længere og der er ydest sjældent problemer ved fødsel. Derfor tænker jeg at det er længden der spiller ind. Nogle siger også at opdrætterne desværre ofte er lidt for hurtige til at ringe efter kejsersnit (her taler jeg om skotteopdrættere ikke i al almndelighed).
    En god opdrætteven af mig, taler ofte med en ret kendt Dansk skotteopdrætter og denne opdrætter sammen med sin mor. Hun siger at når moderen ikke vil længere, så kommer der ikke flere hvalpe. Hun får helt ondt i maven når der skal parres, fordi fødslerne er strænge og fordi der skal kigges på hvalpe de første 3 uger så de ikke går til. Her tænker jeg at tæven lægger sig på dem.
    Det er ikke for at skræmme men jeg tænker du også har Ulla's bog vedrørende opdræt. Det er vildt spændende og en super oplæevelse for alle, men der er mange risici. Ellers tag en god samtale med Ulla og spørg ind. Hun er ærlig!

• #162   4. apr 2013 @ Louise ... Ipsen er generelt lille ... hun er faktisk både kort og slank og lavbenet ... og meget elastisk .... tilgengæld kan hun nærmest ikke køres træt ... ja hvis det skulle komme dertil tager jeg helt sikkert kontakt til Ulla .... men jeg tvilvler, bliver bare så fristet, og så er Ipsen bare sindsmæssigt super dejlig ...

• #163   4. apr 2013 Jeg synes det er positivt at hun er meget slank og elastisk, så ville nok ikke være så bekymret. Synes bar eder er en tendens til at Skotterne ikke kan blive for fede:-(

• #164   4. apr 2013 @ Louise, det har jeg hørt og stødt på at nogle mener ... den vogn er jeg ikke på... jeg synes de bliver alt for kommode agtige hvis ikke man passer på deres vægt ... mine får så faktisk megen mad, men får nok også mere motion end den gennemsnitlige familie skotte... lige iøjeblikket ihvertfald ...

• #165   4. apr 2013 Respekt!! hellere et halvt kg for lidt end for meget. Det er så nemt for os at styre og jeg hader fede hunde. Det er synd!! De skotter jeg trimmer er altid på kur....

• #166   4. apr 2013 Har en skotte en tendens til hurtigt at tage på? eller er det for at de får alt for meget af ting de ikke bør?
    Her er ingen på kur eller ser fede ud.... Tæve ST blanding, Han ægte ST. De får dagligt godbidder af forskellige ting i dagligdagen ud over deres foder, plus de også kan få lidt menneskemad... de fik f.eks. delt det sidste af osten lige før....
    Tilføjer: de er lige blevet 3 år.

• #167   4. apr 2013 Tror jeg ikke Aino men uden at fornærme nogen, så er mange skotter ejet at ældre mennesker som måske er lidt rundhåndet samtidig med at der ikke gås så meget. Men nogle opdrættere mener jo at de skal være meget brede så de visuelt virker kortere.
    Nogle af dem går rigtig besværet på deres ben synes jeg og neglene gror skævt fordi de ikke bliver slidt og kun kommer til trim hver 3. måned. Nogle tror fejlagtigt at hundefrisøren ordner alt og det gør de såmen også, men det burde være normalt at man selv går sin hund efter imellem trim.

• #168   4. apr 2013 Tror jeg ikke Aino men uden at fornærme nogen, så er mange skotter ejet at ældre mennesker som måske er lidt rundhåndet samtidig med at der ikke gås så meget. Men nogle opdrættere mener jo at de skal være meget brede så de visuelt virker kortere.
    Nogle af dem går rigtig besværet på deres ben synes jeg og neglene gror skævt fordi de ikke bliver slidt og kun kommer til trim hver 3. måned. Nogle tror fejlagtigt at hundefrisøren ordner alt og det gør de såmen også, men det burde være normalt at man selv går sin hund efter imellem trim.

• #169   4. apr 2013 Ja og ordner negle jævnligt....

• #170   4. apr 2013 ved at en del skotte opdrættere mener at vægten skal ligge på 10-11 kg ... mine ligger på 9 og 8½, og den forskel er meget på en hund i den str ...

men de kan alt efter gener være disponerede for at være ret firkantede ... har dog kun haft en ud af 5 der var decideret lige bred hele vejen ned langs kroppen ... de 3 (incl Ipsen) er/var lidt mere runde i kroppen, og Nova er lidt firkantet men går ind ved hofterne ...

• #171   4. apr 2013 Lilo har ikke rigtig skidt, når vi har været ude med hende...

Kan hun evt. Have skidt i Fødekassen og så spist det, som hun gør med hvalpene? Hun spiser og drikker nemlig godt og tisser også hver gang vi er ude, så er da lidt bekymret over hun ikke har skidt selvom jeg ved hun næsten ingenting spiste op til "fødslen"

• #172   4. apr 2013 ved ikke om det er med hunde der er opererede som med mennsker ... der kan gå tid inden der kommer gang i tarmene ... men kan godt forstå du er "bekymret" synes bare din beskrivelse af hende lyder som om hun er ok .... virker hun oppustet ?? må man evt give hende lidt A38 ?? det er der måske nogle andre der har forstand på ...

• #173   4. apr 2013 Hun er ved godt mod, spiser og drikker godt men selvfølgelig har hun stadig smerter!
    Hun logrer og forlader Fødekassen når jeg laver mad til hende

• #174   4. apr 2013 Nej slet ikke oppustet, synes nærmest hun virker tynd men det er der jo ikke noget at sige til når hun havde 4 hvalpe i maven og var så stor smiley

Jeg har købt Royal canin starter vådfoder da hun ikke gad at spise tørfoderet selvom jeg opblødte det

• #175   4. apr 2013 er hun stadig på smertestillende ?? mener nogle af dem kan sætte maven lidt i stå ... kunne altså godt tro at lidt A38 kunne have en god effekt ...

• #176   4. apr 2013 Hanne
    Ja det skal hun være på i 5 dage endnu, har desværre ikke noget A38 ved mig...

Men skal måske oprette en ny tråd omkring emnet smiley

• #177   4. apr 2013 ja det synes jeg du skal ... der kommer jo ikke rigtigt nogle nye ind i denne .. den er jo GAMMEL ... så det ville jeg gøre ...

• #178   5. apr 2013 mine tæver får nærmest diarre efter fødslen, så det lyder da lidt underligt at hun ikke har lavet endnu, men jeg har så heller ikke prøvet at de har fået kejsersnit.

• #179   5. apr 2013 connie .
    Hun fik lavet høm høm igår nat, så det var dejligt! smiley

Men altså hun fik jo hverken spist moderkage eller noget, så hun har slet ikke haft noget i maven!

Kommentér på:
Opblokning gået i stå???

Annonce