{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.434 visninger | Oprettet:

8 måneders hund parret hjælp {{forumTopicSubject}}

Hejsa i skønne der ude,,, smiley
Jeg kunne bruge lidt omkring min hund, hun blev parret i weekenden med en hund der kom ind i vores have.. hun er kun 8 måneder så jeg er fuldstændig bedrøvet.
Nogen der har erfaring med den sprøjte der gives for at få fjernet hvalpene??
nogen der har prøvet at få hvalpe på en hund der ikke er særlig gammel??
min dyrlæge ringer til mig idag så jeg kan få svar på¨hvad jeg skal gøre men kunne godt bruge jeres råd med i betragtingen smiley
knus rikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  8 måneders hund parret hjælp
  • #1   27. maj 2013 Du må ikke lade hende føde de hvalp.

  • #2   27. maj 2013 Minion har du nogen erfaring omkring den sprøjte har hørt om så mange bivirkninger?? Jeg har prøvet at læse mig til og overvejer om det bedste ikke bare er at få hende steliseret da det er den der skader hende mindst


  • #3   27. maj 2013 Hun skal bare have en sprøjte og så får den vel en spontan abort, som mest af alt nok resulterer i det der ligner en almindelig blødning i løbetiden.

    Og så ville jeg hegne haven bedre ind. Hvor der er vilje er der vej for de der hanhunde smiley


  • #5   27. maj 2013 Jeg ville til en hver tid bælge abortsprøjterne. Alternativet er hvalpe som man ikke aner hvordan ender ud - hverken mor eller han er tjekket eller undersøgt som egnede forældrehunde eller i kombinationen med hinanden. Det vil være synd at sætte liv i verden som ikke er planlagt ordentligt..
    Og en fødsel er heller ikke en dans på roser for hunden, slet ikke hvis ejer ikke har forberedt sig på det...
    Den sprøjte man bruger i dag hedder alizin. Hvis den gives inden 20 dage efter parring, har den kun kortvarigt bivirkninger som smerte ved stikket, let rødmen og i den dur. Og det kan du jo stadig nå. Den kan gives op til 45 dage efter, men ja så er der lidt flere bivirkninger- i forbindelse med udstødning af foster osv.

    Var det min tæve, ville jeg vente til sidst i løbetiden eller lige efter. Så er i sikre på der ikke sker yderligere upsparring. Og ellers give hende snor på under resten af tiden og holde hende under skærpet opsyn.

    Husk at afsætte tid til to på hinanden følgende dage til injektion hos dyrlægen.


  • #6   27. maj 2013 Du skal vælge abortsprøjten, alt andet er uansvarligt.

  • #7   27. maj 2013 Jeg synes det kunne være en fin ide, at få hende steriliseret i samme omgang, som du selv nævner, hvis man kan det smiley Så er du ligesom udover det problem fremover, og skal ikke gå og bekymre dig!

    Ellers har jeg også hørt at den nye sprøjte ikke har bivirkninger, har dog ingen personlige erfaringer.


  • #8   27. maj 2013 Hvis du alligevel ønsker hende steriliseret ville jeg vende den mulighed med dyrlægen også..

  • #9   27. maj 2013 Alizin, som afbryder drægtigheden - og så hegn op + evet. sterilisation. Alt andet er uforsvarligt.
    En parring gør rigtigt ondt på dyrene, og skal derfor kun gennemføres overvåget og planlagt.


  • #10   27. maj 2013 Det er jo ikke nemt når min hund er på¨min grund og grunden er indhegnet at der er en han hund der kommer ind på min grund... jeg tager det fulde ansvar og gør det der er det bedste for hunde følger min dyrlæge. tak for alles svar sletter opslaget...


  • #13   27. maj 2013 hvorfor dog slette?????

    IH jeg hader den slette knap


  • #14   27. maj 2013 Jeg ville nu vælge abort sprøjten uanset hvad dyrlægen siger...

    Min mor stolede på dyrlægen, der mente at det var forsvarligt at lade hendes tøve føde indavlede hvalpe... Den ene blev helt fin, dem anden blev dværg, og den tredje står til en aflivning pga dårligt hjerte.!
    Alle 3 hunde har hidsigt temperament!


  • #16   27. maj 2013 jeg er bare meget ked af at det er sket min lille baby og ved bare at mit hjem er ordentlig indhegnet. men jeg venter min dyrlæge ringer han har haft med hende at gøre en del gange.. jeg ville gerne ha haft hvalpe på hende engang om nogen år men syntes det jeg kan læse mig frem til der hjælper hende bedst er at blive streliseret.. smiley er stadig bekymret for den der sprøjte

  • #18   27. maj 2013 Undskyld Rikke, men hvis en hund har kunnet komme ind, så kan en hund højest sandsynligt også komme ud, og så er der jo ikke hegnet ordentligt ind. Hvad slags hegn har i?



  • #19   27. maj 2013 Sabina: Det kan man da ikke stille sådan op. Jeg har 1 meter hegn om haven. For det er alt jeg behøver til at holde mine små hunde inde. Men en stor hund kan da sagtens hoppe ind i min have.
    Jeg mener, at man skal hegne efter egne behov ikke efter genboens. Det må genboen knagme selv sørge for.

    Når det så er sagt har jeg aldrig ladet en løbsk tæve alene i haven, fordi jeg ved man ikke kan stole på andre end sig selv. Men jeg syndes altså ikke man kan pålægge sine omgivelser at sikre sig mod ens hunde trænger IND. Der kommer loven om 100% kontrol med løs hund, og om at holde sine dyr på egen matrikel vel ind.


  • #20   27. maj 2013 Hvis jeg havde købt en hund med øje for avl, så havde jeg valgt abort, og ikke sterilisation. Så vidt jeg ved er der ikke megen risiko ved den nye slags medicin, og så er der en chance for at hun kan blive med hvalpe når tid er.!
    Men det kræver at man revurderer sin indhegning og sit opsyn af tæven, så det ikke sker igen!
    At det er sket er møg uheldigt og forståeligt at du er ked af, men det er vigtigt at huske det er et uheld, og ikke noget du bevidst har udsat din tæve for.!

    Lad vær med at slette tråden, den kan hjælpe andre smiley

    Som du nok selv ved er det meget dumt at få hvalpene, for du virker ansvarlig.

    Held og lykke med din lille pige smiley


  • #21   27. maj 2013 Calle: Rigtigt, men nu var det her også tænkt som, at det var en mindre hund der havde sneget sig igennem hegnet og parret den.

  • #22   27. maj 2013 Naboen har pligt til at betale abortsprøjten, da det er ejerens ansvar at holde sin hund på egen grund.

  • #23   27. maj 2013 stor eller lille. Det er da lidt ligegyldigt.
    Min den mindste hund vejer 2 kg. Derfor er maskerne i mit hegn meget små. Skal folk med store hunde så også anskaffe små masket hegn for at holde min hund ude?
    Nej det mener jeg ikke de skal. Det er min opgave at holde min hund ude af andres haver.


  • #24   27. maj 2013 Jeg tror du misforstår mig... Jeg mente at TS hund er lille, og er blevet parret (Højest sandsynligt) af en lille hund som har kunnet komme IND i haven. Dvs, at et sted i haven er der et punkt hvor en LILLE hund så også kan komme ud. Mere for TS egen skyld, at selvom der er hegn, har en lille hund lykkedes i forsøget. Dvs at TS egen hund nok også kan komme ud et sted. Derfor er hegnet nok ikke sikret godt nok til SMÅ hunde.

  • #25   27. maj 2013 vi har hønsetråd omkring hele huset.. smiley freja kunne ikke finde på at hoppe over og det kan hun hellere... men det kunne den anden hund en Carin terrier.. .. jeg syntes jeg har gjort mit og har os sagt til mine naboer at de lige skulle vide hun var i løbetid så de var obs på den ikke stak af over til min. jeg har forsøgt at lufte min hund når jeg vidste deres var inde så de ikke rigtig mødte hinanden.. smiley


  • #26   27. maj 2013 Sabina, hvor henne udleder du alt det der?
    For jeg kan virkelig ikke se det nogen steder!


  • #27   27. maj 2013 Rikke...Nu ved jeg ikke hvor mange af de som anbefaler dig sprøjten, hvor mange af dem har faktisk prøvet denne....Jeg har så i jan. prøvet at give min avlstæve de 2 sprøjter...JEG KAN BESTEMT IKKE ANBEFALE DETTE. Jeg vil ALDRIG gøre det igen.

  • #28   27. maj 2013 kunne godt tænke mig at vide hvilke bevikninger du har været udsat for snow k

  • #29   27. maj 2013 Snow: Mener du helt seriøst det er bedre for en 8 måneders hvalp at få hvalpe?

  • #30   27. maj 2013 Snow: min egen hund har ikke fået sprøjten. Men jeg kender et par stykker der har, og helt problemfrit (her i blandt min svigerfars hund)

  • #32   27. maj 2013 Det er jo ingen avlshund..Så sterilisering i dette tilfælde.
    Hunden ville være 10-11 mdr. når den fik hvalpene...Den ville sikkert klare fødslen men efterfølgende tror jeg ikke den psykisk kunne klare hvalpene som de voksede til..
    Så Rikke det er jo dit valg...
    Min avlsvejleder frarådede mig det dengang det var aktuelt for mig, min dyrlæge sagde som koret her inde der ingen fare var forbundet med sprøjterne....
    På nettet som sådan kunne jeg ikke læse noget,,,Andre avlere fraråde mig det også...


  • #33   27. maj 2013 Der er en mikroskopisk risiko ved sprøjten. ja. (det er der ved det meste)
    Risikoen ved narkose er faktisk større.
    Men risikoen ved at lade den føde er mange gange større.


  • #36   27. maj 2013 Snow: vaccinerer du heller ikke dine hunde, der er jo også en lille risiko forbundet med det?

  • #37   27. maj 2013 Enig med Calle.
    Og så må jeg sige, er det pga. En livmoderbetændelse du fraråder, hvordan fanden kan du så vide at det er pga. Sprøjten??


  • #38   27. maj 2013 Krumme...Jeg har så aldrig tidligere af alle de mange tæver jeg har haft oplevet en livmoderbetændelse...Så for mig er det soleklart....
    Desuden så skriver jeg ikke det du siger jeg gør så læs igen.
    Og mit råd er netop givet ud fra alle mine mange år som avler.
    Så krumme du kan jo bare gøre som du lyster..Det rager mig en f.. Jeg gør så hvad jeg lyster..
    Det samme må Rikke...
    Kaj. Jeg vac. indtil jeg skulle, hvad jeg ikke tror jeg gør nogen alvorlige bivirkninger....
    Jag har for ca. 9 år siden haft en hvalp som blev meget dårlig af sin sprøjte den første...Så gav dyrlægen den en anden form næste gang. Så ingen bivirkninger...


  • #39   27. maj 2013 Tja Snow. Jeg har oplevet en livmoderbetændelse, helt uden abort sprøjte eller noget. Og det ud af kun en mulig tæve. Vil det så sige at 100% af alle tæver får livmoderbetændelse? Eller har jeg blot været uheldig?
    Måske du blot har været heldig ikke at opleve det før.


  • #41   27. maj 2013 Hold da op en måde at føre statistik på smiley

  • #42   27. maj 2013 Der er meget større fare ved at lade hvalpen få hvalpe end ved at give den en abortsprøjte!!!

  • #43   27. maj 2013 Jeg har fået abortsprøjtet en tæve med Alizin, lige efter den uøsnskede parring. Og det eneste præparatet gør, er at forhindre de eventuelt befrugtede æg i at sætte sig fast i livmoderslimhinden og begynde at vokse. Så det eneste man oplever er, at løbetiden strækker sig over en et par dage længere. Jeg ville aldrig trække aborten til dag 45, men simpelthen bare få det gjort så hurtigt som muligt. Man kan ikke sammenligne Alizin med tidligere tiders hardcore hormonpræparater, der blev brugt til formålet, ligesom Alizin faktisk i nogle tilfælde bruges i behandling af livmoderbetændelse.
    Sterillisation skal foretages mellem 2 løbetider og kan altså ikke bruges som en fysisk abort, idet man risikerer at ødelægge hundens hormonbalance permanent.
    Så gå du roligt ned og få din hvalp abortsprøjtet og vent så et år eller halvandet, så hun er udvokset, færdigudviklet og moden til at få hvalpe.


  • #44   27. maj 2013 Som der nævnes er der jo risici ved alt... hunden kan osse blive kørt ned af en knallertkørende ungersvend der kører for stærkt på fortovet.

    Men hvis det var mig, så ville jeg klart vælge abortsprøjten - eller sterilisation, hvis det alligevel var i kalenderen på et senere tidspunkt.

    TS - hvor højt er det der hegn?
    For problemet (evt i en løbetid senere hen), er at selvom det er højt nok til at holde din lille hund inde, og måske osse flere små hunde ude - så er der en reel risiko for at den bejlende hanhund ikke er så lille igen, og så kan du stå med problemet igen senere. Og det behøver ikke være med en af naboernes hunde, det kan snildt være en hund der bare har fanget duften af lækker tæve, og så derefter er stukket af fra sin ejer på en luftetur.


  • #45   27. maj 2013 der er faktisk en risico for livmoderbetændelse ved abort sprøjte, men kun hos nogle hunde det vil sige ca 1 ud a 100 (hvis ikke mere) chance for at din hund får livmoderbetændelse efter abort sprøjte.

    risicoen for farliger komplikationer ved at lade en 8mdr gammel hund få hvalpene er større, f.eks. kan den dø under fødslen.
    da hunden heller ikke er fuldvoksen kan det ødelægge dens udvoksning, plus at der er risico for at hvalpen, efter at have fået hvalpene, kan ende op med at blive sindsyg af det, plus at det kan hvalpene også.

    vores gamle hund's mor fik sit første og eneste kuld da hun var ca. 9 mdr gammel. hun blev sindsyg af det og blev aflivet, det blev de fleste af hendes hvalpe også.

    når vi nu føre statistik omkr. risico herinde, vil jeg mene at der er mindst risico ved at give hunden (hvalpen) abort sprøjte.
    at lade hende få hvalpene i en så ung alder er både uansvarlig og usundt for hunden.


  • #46   27. maj 2013 Hejs Jeg har været ved dyrlæge med freja idag smiley da hun kom til skade med et spejl der faldt ned hun skulle nu hverken syes eller noget men fik svar på hvad jeg skal med min lille hund vi har bestilt tid til abort på mandag. da sæden lever op tll 5 dage hun hunden så ville hun faktisk kunne blive gravid vis vi gjorde det idag.. smiley syntes han var god til at forklare alle fordele og ulemper.. super fint.. jeg glæder mig til den rette tid hvor vi nok en dag vil prøve med hvalpe på hende smiley tak for jeres interesse.. smiley

  • #47   27. maj 2013 Rikke..
    Super at høre, at du har valgt abortsprøjten, som efter min mening er den eneste ansvarsfulde måde at klare uheldet med smiley


  • #48   27. maj 2013 Snow- anmeld det som en bivirkning, hvis andre oplever det samme bliver dataen for alizin lavet om. Hvis andre ikke oplever det samme, så bliver dataen ikke lavet om.
    Men som det er nu er eneste bivirkning ved behandling inden for 20 dage rødmen og smerte ved injektionssted. Og er forbigående..
    Behandler man efter de 20 dage fra parring, ser man 3,4% får infektion af livmoderen som følger af aborten.
    Det er hvad man må forholde sig til..

    Og personligt ville jeg helst risikerer en livmoderbetændelse, som man evt. Kunne forebygge med antibiotika, end jeg ville risikerer fødselskomplikationer som ses hos 5-10% af fødende tæver smiley

    Men det bedste er at behandle inden for de 20 dage... Så bør man undgå både og smiley


Kommentér på:
8 måneders hund parret hjælp

Annonce