{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.653 visninger | Oprettet:

jesper G
jesper G
Tilmeldt:
13. nov 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

Hund har nappet efter barn/voksen {{forumTopicSubject}}


Vi har desværre haft 4-5 episoder hvor vores hund (3/4 dansksvensk_ 1/4 Jack Russel, 15 mdr.) har nappet ud efter nogle. En enkelt gang en voksen og 3-4 gange børn. Én gang med en voksen hvor min kone møder 2 mænd , hvoraf hun kender den ene. Den anden kender hun og hunden ikke, og da han bøjer sig ned for at klappe hende snerrer/napper hun ud efter ham!!! Et par gange gjorde hun det da vi havde besøg af nogle venner hvor deres piger ikke har været hos os før. Hunden sidder på skødet af min kone og da pigen (8 år) går hen for at klappe hende napper hun ud efter hende. I går havde vi besøg af nogle venner som ofte er hos os, og der sidder hunden på køkkengulvet, da pigen på 7 bukker sig ned for at klappe hende. Vi når ikke at se det selv men hun napper ud efter hende eller måske kradser hende på næsen med poten. Vi ved ikke helt hvad der sker og det kan pigen heller ikke fortælle, men det er under alle omstændigheder forkert.
Har I nogen ide om hvad det kan skyldes og hvorfor hun gør det. Det er lidt frustrerende at hun gør det og vi er selvfølgelig bange for at det sker igen.
Det skal siges at vi for nylig er flyttet og har haft et par forskellige adresser i en periode på ca. 3 måneder, hvor hun har virket lidt urolig, men er på plads i nyt hus og hun nu virker mere rolig i det nye hjem.
Jeg har kun gået til 2 måneders hvalpetræning med hende, så måske skal hun via træning stimuleres noget mere end hun bliver nu

MVH og på forhånd tak for input


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund har nappet efter barn/voksen
  • GurliStar
    GurliStar Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 220
    #1   24. aug 2015 Min første tanke er, fortæl børn og voksne at de ikke skal klappe jeres hund.
    Det er svært at tolke, da man ikk kan læse hundens signaler ud fra din tekst. Men muligvis føler den sig utryg.
    Når mennesker hilser på hund så lad hunden tage kontakten til at snuse hilse. Hvis ham den fremmede har bukket sig ned indover hunden, er det en normal reaktion at hunden trækker sig/napper ud eller siger fra på anden vis


  • #2   24. aug 2015
    Er det tjekket om hun har ondt nogle steder ?


  • jesper G
    jesper G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #3   24. aug 2015 Hej,
    Nej det er der ikke. Jeg skal til halvårlig kontrol hos dyrlægen i denne uge, så jeg vil selvfølgelig nævne det også.

    MVH


  • #4   24. aug 2015 I den første situation har hunden garanteret følt sig truet. En stor mand der bøjer sig ned over hunden = truende adfærd og hunden siger "det her kan jeg ikke lide".
    Derefter nævner du også "bukker sig ned for at klappe hunden" = truende/ubehagelig adfærd for især en lille hund.

    Det lyder til at i overskrider hundens grænser men det er svært at vurdere når vi herinde slet ikke kender hunden eller var til stede i situationerne. Men umiddelbart skal i lade være med at bukke jer ned over hunden mm, lad hunden komme frivilligt hen til jer. Du siger godt nok at hunden er mere rolig i det nye hjem, men måske der stadig sidder noget stress tilbage.
    Hvis du er i tvivl om hun bliver stimuleret nok, kan du jo lave nogen mentale øvelser med hende. Laver i noget af det i forvejen? smiley


  • #5   24. aug 2015 Jeg tænker også lidt om hunden bliver utryg når nogen bukker sig ned over den og klapper den (måske endda oven på hovedet). Det kan være ret så grænseoverskridende for en hund. Prøv evt at lægge dig på gulvet og fornem hvor store mennesker er i forhold til dig smiley
    Det er slet ikke sikkert at det er "hundens skyld" smiley


  • #7   24. aug 2015 Jeg tænker utryg hund, evt med ressourceforsvar over for din hustru. Læs op på hundesprog og signaler for at kunne undgå de situationer, og så få brugt hunden noget mere.

  • #8   24. aug 2015 Lær folk man ikke bukker sig ned og hilser på en hund...

    Man sætter sig på hug og lader hunden komme til en..


  • jesper G
    jesper G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #9   24. aug 2015 Hej, det lyder som nogle gode input.
    Nej vi træner ikke med hende udover sit/dæk/bliv og hent bold med belønning. Jeg skal helt sikker fokusere på noget træning. Kunne det være i havde et godt link til noget mental træning, der er jeg helt på bar bund.

    Og i øvrigt mange tak for hurtige input smiley


  • jesper G
    jesper G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #10   24. aug 2015 Og ja, set i back spejlet, så passer det godt med at den ene situation har været et forsvar af min kone og de andre har alle været hvor de har bukker sig ned over hende.....
    Men stadig dybt frustrerende.....

    MVH


  • #11   24. aug 2015 Især ved børn skal i nok sige det nogle gange..

    Min datter på 6 år kan godt glemme at sætte sig på hug ved små hunde (mellem og store hunde er hun jo nærmest i snude højde :p), men uanset om det er på hug eller ej, skal hun lade hunden snuse først, og hvis hunden afviser på den ene eller anden måde (her hjælper jeg da hun ikke altid kan aflæse dem) så siger jeg bare "nå, den gad ikke lige snakke" og så går vi videre (vi snakker selvfølgelig ikke bare med tilfældige hunde på gaden uden lige at hører ejer først :))



  • #12   24. aug 2015 Hav evt. denne plakat i tankerne: http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/Plakater_om_hundesprog/hilsen.pdf (Den er liiidt firkantet, men en god rettesnor)

    Forklar folk at hunden ikke kan lide man bukker sig over den.. Det er helt normal hundeadfærd.. Og den kan sagtens være lidt nervøs over nye omgivelser

    Her er en plakat mere (igen lidt firkanten, men god rettesnor) over hundesprog: http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/Plakater_om_hundesprog/hundesprog.pdf


  • #13   24. aug 2015 Så ville jeg helt klart gå i gang med at stimulere hunden mentalt - du kan øve kropskontrol, fx. på en balje, eller ting hvor hunden skal balancere eller strække sig for at nå en godbid i et træ.
    Du kan også øve alle mulige former for næsearbejde (søge efter sin mad, spor, søge efter te osv osv), det er noget der virkelig kan trætte hjernen.
    Alle mulige situationer, hvor hunden skal løse et problem, det er kun fantasien der sætter grænser - du kan bruge aktiveringslegetøj og kan også selv finde på noget hvor den kommer til at bruge hjernen smiley


  • jesper G
    jesper G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #15   24. aug 2015 Hej, mange for input igen, og hurtigt.
    Jeg har udskrevet plakaterne og går igang med træning.
    Jeg vender tilbage med reaktionerne og fremskridtet om et stykke tid.
    Skulle der være andre input holder jeg stadig øje herinde

    God dag:-)

    MVH


  • #16   24. aug 2015 Det lyder godt smiley Held og lykke

  • #18   24. aug 2015 Hej Jesper

    Lidt inspiration til træning smiley

    Siri Renée har rigtig mange gode videoer, det er bare at vælge!
    https://www.youtube.com/user/sirirenee/videos

    Introduktion til klikkertræning:
    https://www.youtube.com/watch?v=xs4mDuNulVY



  • #20   24. aug 2015 Der er ikke mange hunde som bryder sig om at blive klattet på hovedet.
    Jeg har for små 3 uger siden fået en hvalp hjem og når folk vil klappe/røre ham siger jeg lad ham snuse til jeres hånd først og nærm jer med hånde nede fra smiley


  • #22   24. aug 2015 Haha for delen da også den møg ordbog smiley mener selvfølgelig klappet hihi


  • #24   24. aug 2015 Kalde på hunden? Fremmede skal ikke gå og kalde på min hund hvis de vil hilse, de skal først og fremmest spørge mig ikke hunden

  • #27   24. aug 2015 Der er jack russel i din hund, og de kræver ret meget mental træning. Og JRT er meget hurtig til at sige fra, når der er noget den ikke bryder sig om. Måske har din hund givet signal, men du har ikke set det. Min jack russel bryder sig absolut ikke om at nogen bukker sig over ham, han vil bestemt heller ikke klappes på hovedet af fremmede. Hvis det er JRT der slår igennem, så kan de have en meget kort tolerance tærskel. Min JRT bryder sig heller ikke om at blive løftet af andre, først knurrer han, og er dette ikke forstået, ja så bider han. Gå til træning med hunden, lav mentaltræning, og lær andre at den vil være i fred, indtil den selv opsøger dem

  • #28   24. aug 2015 Vark hvem snakker om navn?

  • #30   24. aug 2015 De skal ikke gå og kalde på den. Jeg kalder heller ikke på andres hunde bare for at hilse med det samme man kommer ind af døren

  • #34   24. aug 2015 Birgitta - fulde folk skal slet ikke i nærheden af min hund, og snave med hunden smiley nej ved Gud børn ikke skal snave med min hund, det kunne jeg heller ikke selv finde på.

    Hvis hunden vil hilse må den komme hen til dem af sig selv. Og så er det med snus til hånden først og hvis Robin går væk skal de respektere det.

    Folk han ikke kender får slet ikke lov til at kysse og kramme ham og slet ikke børn.

    Godt nok er han en godmodig hund, men der er altså grænser.

    Hvis jeg er med nogen hjemme hos dem for første gang er det første jeg gør ikke at løbe hen og snave, kysse og kramme alle familie medlemmerne.

    Det er HUNDEN der skal tage kontakten, Robin kan godt komme hen når han bliver kaldt på af en fremmede selvom jeg kan se han ikke bryder sig om det, da han jo ved man skal komme når den der 2 benet kalder.

    Han skal ikke gøre det af tvang, men af lyst


  • #35   24. aug 2015 Og hvis du ikke ved hvad det betyder at snave, så er det når man tungekysser, det er udelukkende noget jeg gør med min kæreste.

    Hund, barn og andre dyr kan få et kys, men snave? Ej det ville jeg aldrig.


  • #37   24. aug 2015 Nej det er det ikke når den hører "her" eller "kom" så kan du kalde den pølse og den ville stadig reagere på det andet..

  • #38   24. aug 2015 I har fået mange gode råd.

    Det vigtigste pt. er selvf. at I IKKE sætter hunden i en situation igen, hvor den føler at den eneste udvej er at bide.

    Ingen hunde bider umotiveret. Og her lyder det som om I måske har svært ved at læse jeres hund generelt, og derfor ikke kan gennemskue hvornår den føler sig presset, og derfor ikke kan undgå at hundes grænser overskrides.

    Jeg vil råde jer til at læse og lære alt hvad I overhovedet kan om hundesprog. Særligt de afstandssøgende signaler, som hvis de respekteres, kan forhindre udfald og bid, og som hvis de ikke respekteres vil resultere i "umotiverede" bid, hvor hunden bider først, og så tager konsekvensen efterfølgende.
    De dæmpende signaler er også essentielle at I lærer, de kan være lidt sværere at lære da de ofte varierer en del alt efter hundens race :o)

    Derudover så bør en del af mentaltræningen bestå i selvtillidsøvelser for vovsen samt selvf. tillidsøvelser mellem jer og jeres hund.

    Jo mere selvsikker en hund er, jo mindre er risikoen for at den bider ...

    Med en virkelig indsats fra jeres side, tror jeg der er gode chancer for at I kan hjælpe jeres hund til at undgå at dens grænser overskrides :o)

    I virker meget motiverede og det er godt at se :o)


Kommentér på:
Hund har nappet efter barn/voksen

Annonce