1.135 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Hvornår begyndte i at give foder til hvalpe? Hvornår begyndte i at give foder til hvalpe?

Som I sikkert alle ved, har jeg fået et rigtig lækker kuld hvalpe på 7 stk. smiley og på onsdag er de 3 uger gamle.
Jeg kan mærke på tæven at det er hårdt for hende og hun er ve at sløje lidt af på at fodre. Hun er en god mor og kigger til dem så snart de piver og hun er også i rigtig god foder stand. Hvalpene tager fint på. Men jeg synes det grænser til det paniske når de taber en Pat under fodring og jeg tror de er MEGET sultne. De er også tit urolige og hun har stort set aldrig fred af de små bøller :). Også fordi de spiser som regl i 2 grupper, først 3 og så sover 4 og omvendt. Derfor er der heller ikke langt tid imellem fodringerne.
Jeg oplever også tit at hvalpene bare ligger og sutter lige ved siden af en Pat og når jeg så ligger den ordentlig til, går den tilbage til det andet sted igen (altså uden Pat).
Jeg er lidt i tvivl om det kunne hjælpe at begynde at fodre lidt ved siden af, hvad tror I?
Hvornår begyndte I at give tilskud og hvad brugte i?
Jeg forestiller mig at jeg skal bruge hvalpefoder godt blødt op og meget fortyndet og evt. Putte lidt mælkeerstaning i?
Gode råd modtages, så Nova kan blive aflastet lidt smiley <3.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår begyndte i at give foder til hvalpe?
  • #1   14. sep 2013 jeg begynder når de er på alder med dine hvalpe ,med at give havergrød der er pisk fløde og honning i så det bliver en lind grød det får de et par dage så der efter får de tøre foder det er hel opløst i varm vand det er også noget tynd noget til at startemen så køre den bare derefter

• #2   14. sep 2013 Jeg starter også når hvalpene er 3 uger gamle, jeg har så givet torskerogn blandet med A38, råt (Vom), og deres foder, blødt op og blendet.

• #4   14. sep 2013 Vil i sige jeg kan starte i dag?? I dag er de 17 dage. Det må vel også være en god ting at give hvalpe foder og mælkeerstaningen :)?

• #6   14. sep 2013 Tænker bare de første dage med mælkeerstaningen :). Så det ikke er for hårdt ved de små maver :). Jeg har noget vådt starter foder fra Royal canin, men tænker de skal have blandet det :). Og selv vådfoder er jo ikke tyndt nok det første stykke tid :).

• #7   14. sep 2013 jeg begyndte faktisk at give dem ved 2½ uger. Men ikke som decideret mad, mere som prøve-smagning. XD Så de langsomt kunne vænne sig til smagen. Og det var ikke meget foder der var i, det var sådan halvt opblødt foder og halvt A38, så det blev sådan en flydende grød. Og så lunede jeg det i mokroovnen.
    Så får maven ikke et chok over det kolde efter at have drukket tævens lune mælk og konsistensen er også til at gå til for hvalpene. Sådan begyndte jeg ved de 2½ uger.
    Og langsomt lavede jeg mindre og mindre vælling ud af det så de fik en langsom overgang til at få foder uden det var opblødt nogle gange.
    Men min. 1 af måltiderne bestod af helt opblødt foder, så jeg er sikker på de får væske/vand nok.

• #8   14. sep 2013 Vi giver opblødt hvalpefoder fra hvalpene er ca 3 uger gamle. Ikke alt muligt underligt i.

• #9   14. sep 2013 jeg har forresten aldrig målt mig frem, jeg har bare taget nogle håndfulde tørfoder og hældt masser af vand over. Ladet det stå natten over og så næste dag hældt resterende vand fra.

• #10   14. sep 2013 Tak for de gode råd :). Jeg har nu lagt tørfoder i vand og så vil jeg prøve senere i dag :).

• #11   14. sep 2013 husk tørfodret ikke må stå i vand mere end en time

jeg blender tørfodret, så er det nemmere at få opblødt

min erfaring er at de ikke er så interesseret i noget der ligner modermælk, med mindre selvfølgelig din tæve har for lidt mælk. men det synes jeg nu er lige tidlig nok

jeg starter med at give opblødt foder i deres 3. uge

• #12   14. sep 2013 Mine fik tilbudt i 3. uge. De begyndte rigtig at tage fra i 4 uge. de fik råt.

• #14   14. sep 2013 mine fik råt kød, hakket og iblandet lidt modermælkserstatning fra de var knap 3 uger og efter et par dage uden mælkeerstatning og de lærte det hurtigt

• #15   14. sep 2013 Så fik de mad første gang smiley og de spiste godt, de fleste af dem :). Det var som om det hjalp :). Selvom det meste nok kom ved siden af, suttede de godt til sig og fik vasket sig selv og hinanden bagefter, så der tror jeg også de fik lidt :D.
    Nu er jeg så spændt på at se hvor længe de kan sove :).

profilbillede
  • #16   14. sep 2013 Og så skulle der vaskes :D.

profilbillede
  • #17   14. sep 2013 Connie: Hvorfor må det kun stå i maks en time?

• #18   14. sep 2013 og så er det min oplevelse, at det også er meget forskelligt i forhold til racerne.
    F.eks. er min race cavalieren en race der godt kan være lidt madkræsen og ikke altid gider.
    Både i dette og sidste kuld ahvde jeg en hvalp der åd og åd og åd, men også en hvalp der ikke rigtig gad. Der var bare andre ting der var sjovere end at spise.
    Så der måtte altså nogen gange håndfodring til og det at komme lidt forskellige ting ned i maden for at gøre det spændende, for det dur ikke at de ikke spiser. Så gælder alle kneb altså bare for at få dem til at spise.

• #19   14. sep 2013 Jeg giver fra omkring 3 uger, jeg opbløder ikke foderet, giver tørfoder overhældt med a38, desuden lidt rådt kød i småstykker, lidt torskerogn og lidt andet pjank, bruger ikke at findele, opbløde m.m hvalpene vil gerne bruge kæberne med det samme og de har godt af det efter min mening;)

• #20   14. sep 2013 @ Louise, åh ser ud til de nød det, og håber det giver lidt fred både hos hvalpene med også hos Nova, ikke noget at sige til hun er ved at trænge til aflastning ....

• #22   14. sep 2013 Når de er på benene, altså 16-17 dage gamle. Royal Canin starter, som er beregnet til helt små hvalpe. Bløder det op og blender det, tilsætter yderligere varmt vand så det har konsistens som vælling. Og det må ikke stå mere end få timer, idet det ellers bliver surt. Fra 3-4 uge får de desuden Wolfblut og Orijen hvalpefoder for at sikre forskellige proteinkilder. Har aldrig oplevet løs mave, men man risikerer krystaller i urinen, hvis foderet ikke er vådt nok.

• #23   14. sep 2013 uha nu skal jeg lige se om jeg kan finde noget om det, Karina

det er herinde jeg har fået det banket ind i knolden at det max må stå en time, før lod jeg nemlig bare fodret stå til det var opblødt, altså faktisk lavet den næste portion, når den ene var spist

• #24   14. sep 2013 Connie; det er jeg spændt på at læse noget om. Har jeg nemlig aldrig hørt om før.
    Altså så længe det drejer sig om vand og tørfoder, og ikke råt eller mælkeprodukter der bare skal stå.

• #25   14. sep 2013 der har været mange tråde om det, men enten kan jeg ikke finde de rigtige søgeord eller også er de røget ud sammen med alle de sletninger af brugere herinde.

den tråd der kommer tættest på er denne gamle http://www.hundegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/183520-hvalpemad__hvordan_goer_i

men det er dog ikke helt det jeg søger

• #26   14. sep 2013 synes heller ikke der kommer noget om det når jeg googler.
    hmm.. jeg vil have det i baghovedet fremover, men tillader mig også at være lidt kilde-kritisk. smiley

• #27   14. sep 2013 Hvis man putter det i køleskabet må det så heller ikke stå??

• #28   14. sep 2013 du kan jo ikke sætte det i køleskab hele tiden, man må jo ikke give hvalpene kold mad.
    men det er noget med at når det står blandet op og stuetemperatur/lunken, så begynder der at danne bakterier med det samme. jeg ville bare gerne have fundet noget materiale/dokumentation for det. desværre er de gamle tråde fuldstændig ubrugelige

• #29   14. sep 2013 Nej men jeg putter jo vand på det og putter det i køleskabet O tilsætter lidt varm vand når de så skal have det :). Jeg lader det kun stå ve dem i max 5 min og så spiser Nova resten ;). Men så er næste portion jo i køleskabet :).

• #30   14. sep 2013 jeg har ved begge mine kuld haft en bøtte med tørfodder overhældt med vand stående i køleskabet.
    Så har jeg taget en lille portion af dette og varmet i microen og evt. tilsat noget A38, råt kør, torskerogn eller hvad jeg nu har kunne finde på.
    Det som ikke blev spist fik tæven resten af.
    Men har altid en portion opblødt foder stående i køelskabet til vapperne... så længe de er små selvfølgelig. Derefter går de langsomt over til at det er alm tørfoder og råt.

Der har intet været ved mine kuld.

• #32   14. sep 2013 fordi jeg ikke er af den overbevisning at 100% råt til hvalpene indeholder det en hvalp har brug for.
    Og tørfoderet er jo det som jeg fodrer mine hunde med, så hvis jeg skal bruge dåse, så skal de lave et foderskift igen.
    På den her måde er det tørfoderet, bare serveret på en anden måde, som langsomt bliver kørt over til at være ren tørfoder.

• #33   15. sep 2013 Er det rigtigt at jeg observere at jeg synes de små ryster når de er blevet fodret??

• #34   15. sep 2013 ja, gjorde mine ofte.
    Når jeg så havde givet dem foder, så fik de lige lov til at patte ved tæven, så faldt de helt til ro igen,

Men jo; mine ryster også.

• #35   16. sep 2013 Hvorfor gør de det?? Jeg får det da helt dårligt ved det....

• #37   16. sep 2013 sådan havde jeg det også de første gange Louise. Jeg var helt sikker på der var noget galt.
    Jeg kunne ikke finde noget om det på nettet, men opdrættervenner fortalte at det er normalt.
    Jeg tror også det har noget at gøre med at deres kroppe pludselig skal arbejde på en anden måde end ved mælken. Det skal jo ikke fordøjes på samme måde,
    Men det er ren gætværk. smiley

• #38   16. sep 2013 God forklaring smiley

Kommentér på:
Hvornår begyndte i at give foder til hvalpe?

Annonce