{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.069 visninger | Oprettet:

SKAL standarten holdes ved avl? {{forumTopicSubject}}



Jeg tager selvfølgelig selv udgangspunkt i min egen race, da det er der jeg forestiller mig at have forstand ?
Jeg er ikke opdrætter og bliver det heller aldrig, og Jeg vil selfølgelig rigtig gerne høre jeres mening i jeres racer også ?.
Staffens racestandart siger:
http://www.dkk.dk/xdoc/120/Staffordshire_Bull_terrier.pdf

Jeg kan tage fra min egen Albert.
Alle avlskrav er overholdt, men helt tilfredse resultater. Han har dog et lille minus ifølge standarten og det er hans høje haleførring. Den er ikke højt ansat, men højt ført.
Han har været brugt i avlen til et kuld, og jeg kan se, at han giver haleførringen videre.
Er det så okay at blive ved med at bruge ham?
( tilføjer lige, at jeg har taget ham ud af avl. Han bliver ikke brugt mere smiley )


Hos staffen er det jo ikke ønsket, at de har tykke, hængende eller
Opretstående ører. Er det så okay at man limer eller taper dem, og bruger dem i avl?
Man kan jo ” snyde ” sig frem til mange ting, men er det okay, for vi siger jo samtidig, at vi ønsker at følge standarten, så staffen stadig er en staff. ( det gælder naturligvis også andre racer )

Det hele blev lidt svære at skrive ned, end jeg lige havde i hovedet. Men jeg håber i forstår hvad jeg mener, ellers må i lige skrive det, og så skal jeg prøve at forklare på en anden måde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKAL standarten holdes ved avl?
  • #1   18. nov 2013 det med ørerne kan jeg svare på, da jeg har en collie de skal have"kipører" ohg det sker tit de får tapet eller tyggegummi i ørerne for at få "knækket" Truntes 13 hvalpe fik fint "knækket" uden kunstig hjælp har det også selv fra naturen men ved at et par stykker fra denne familie har haft brugt t.g. til ørerne. men mener ikke det er arveligt. smiley

  • #2   18. nov 2013 Tja. Det kommer an på mange ting, men vi skal huske på, at alle individer er forskellige og alle har en eller anden fejl eller mangel i forhold til standarden. Standarden skal være en rettesnor, men må ikke være altafgørende i mine øjne. Her vægter sundhed og temperament højest på denne liste.
    Når det så er sagt, skal fejlene heller ikke gå hen og være så afgørende, at man begynder at ændre en race (som du nævner mht. hængeører).

    Endnu et aspekt i det, er genpuljen. Har man en lav genpulje, bør man ikke sortere alt for mange individer fra på grund af afvigelser fra racestandarden, da man lige pludselig risikerer at få en endnu lavere genpulje. smiley


  • #3   18. nov 2013 Det er jo hele hunden, der skal vurderes.
    Hvis hunden er af prima kvalitet, men har en for høj haleføring, så kan man nok finde et match, der kompenserer for den enkelte lile fejl... Ingen hunde er er fuldstændigt fejlfrie.

    Det korte svar må være ja, jeg synes det er okay at bruge dyr i avlen, som afviger lidt i forhold til racestandarten, så længe det ikke er graverende fejl.
    Dvs er hunden udstillet og har fået mindst ( er det good eller very good?) så synes jeg det er okay, hvis den ellers er sund og rask på både det fysiske og psykiske.

    Min egen collie har feks for bredt ansatte ører, men han har A hofter, 0 albuer, øjenlyst fri, og har et rigtig godt sind.
    Derfor synes jeg ikke der er noget galt i at lade ham indgå i avlen, hvis blot tæven matcher ham og hans fejl, ligesom han skal matche hende og hendes fejl. ( altså fejlene skal ikke komme dobbelt )


  • #4   18. nov 2013 Nu har jeg selv racen og svarer derfor på hvad mit syn på denne standard er.

    Jeg synes det er okay at man hjælper ørerne med at sidde rigtigt hvis de har tendens til at have deres eget liv gennem tandskifte. I min verden er det ikke forbudt at hjælpe dem på vej, for det er ikke noget der kan skade hunden eller kommende hvalpe.

    Høj haleføring ser jeg heller ikke som et problem hvis halen sidder som den skal, men hvis man får en "emsig" dommer igen og igen, så bliver hunden aldrig til noget i udstillingsringen.

    Jeg synes dog at tendensen er at man avler på større og større hunde som ofte falder uden for standarden, det synes jeg ikke er i orden, med mindre de ændre på standarden først.

    Og så synes jeg selvfølgelig heller ikke man skal avle på hunde, med farver, der ikke er godkendt af FCI


    Det var vidst det jeg havde at sige smiley


  • #5   18. nov 2013 Jeg vil mene at det kommer an på racen og hvilke ting.

    Hos racer som bulldogs, mener jeg ikke at standarden er god mere, for faktum er at de har så korte snuder at de får problemer idag.

    Men ting som du nævner med høj haleføring, er jo ikke genetisk, det er en personlighedsting, og det er meget individuelt hvordan man ser på det. Hos en sheltie står der også i standarden at halen ikke må føres over ryglinjen, men det er der altså en del shelties der gør og synes ærlig talt at det er en mærkelig ting at føre ind i standarden, da det jo siger mere om personligheden end selve udseendet (:

    Hmm, Det med ørene synes jeg er ok, så længe det ikke gør ondt på hunden. Lim synes jeg måske lyder voldsomt, men tape er ok i mine øjne. Bruger selv tyggegummi til ørene hvis de rejser sig omkring tandskift (:


  • #6   18. nov 2013 Den perfekte hund er ikke født endnu, så vi er nødt til at acceptere eksteriørfejl i en eller anden udstrækning... Hvilke fejl vi især synes er okay at avle på, er jo så individuelt...

    Jeg synes personligt det er vigtigere at fokusere på korrekt temperament og sundhed, men selvfølgelig skal hundene samtidig følge standarden eksteriørmæssigt også.. Med mindre vi snakker brugsracerne - der er eksteriøer fuldstændig ligegyldigt så længe hundene kan arbejde!!


  • #7   18. nov 2013 Jeg er helt med på hvad i skriver smiley
    Men igen tager jeg lige udgangspunkt i Albert :).
    Hans høje haleførring som jeg kan se går igen. Det ser jeg jo heller ikke som den værste fejl udover det irriterer mig at se på, når jeg ved at de gerne vil udstille :).
    ( det er heller ikke årsagen til, at jeg har trukket ham )

    Jeg oplever bare en tendens til, at der avles på næsten alt. Så hvor og hvornår går grænsen for, hvor meget vi skal " pynte " på dem?


  • #8   18. nov 2013 Anyaog Meeko
    Et eller andet genestisk er der altså i høj haleførring, for Albert har givet det videre til 4 ud af 5 hvalpe smiley

    Det er helt fint at hjælpe eksteriør på vej, men hvad hvis det gives videre. Så skal mange jo hjælpes på vej?

    A&D
    Der er også meget små i racen, er det så okay?


  • #9   18. nov 2013 Staff Mom - Nårh, det vidste jeg ikke at det kunne være o.O Troede kun det var personlighed i hvordan de bar halen sådan groft sagt, men personlig er jo også lidt genetisk.

  • #10   18. nov 2013 Jeg mener, at har man en race, der har helbredsmæssige problemer, der forsøges avlet væk, så bør man i dette tilfælde se gennem fingrende med mindre "kosmetiske" fejl.

    For vores berner races vedkommende, så har vi haft problemer med HD/AD/OCD og kræft i racen, så ser jeg problemet med f.eks. høj haleføring eller en hvis nakkeplet som ret harmløst. Så hvis de hunde, der har de "kosmetiske" fejl til gengæld kan bidrage med forøget sundhed til racen, så bør det gå forrest.

    Men i gode, sunde racer der bør man ikke gå på kompromis.


  • #11   18. nov 2013 Hunde kan have for kort ledbånd ( eller hvad det nu hedder) der gør at de bærer halen unaturligt højt.
    Det kan godt give en ellers fredelig hund nogle udfordringer i forhold til møde med andre hunde


  • #12   18. nov 2013 Altså lige hvad staffen angår omkring sundhed, så er der også gået en del af fløjten efter loftet blev hævet til avl med D og E hofter og 3 på albuer :(.

    Men det kan man jo som køber heldigvis tjekke. Men hvor meget der er pyntet på hunden inden avl, er jo desværre ikke så nemt for nye


  • #13   18. nov 2013 Hmmm Aqui fik på én udstilling kritik for, at han havde for høj haleføring (en husky skal helst bære den vandret, når den er i bevægelse - men det er han som regel alt for kæk til, når der er andre hanner i nærheden)
    14 dage efter var vi på udstilling igen - og der fik han kritik for, at han bar halen for lavt smiley
    Så lige netop det med haleføring, tager jeg altså ikke så højtideligt, så længe halen bare er korrekt ansat!


  • #14   18. nov 2013 Ib siger en ret god sætning, der beskriver det hele : " Det er jo hele hunden, der skal vurderes".
    Det er nemlig rigtig smiley


  • #15   18. nov 2013 Albert's gør det altid, medmindre han står stille ;).
    Vil gerne tilføje, at det er heller ikke den værste fejl i mine øjne, men tog det bare med i udgangspunktet, da jeg ikke ligger skjul på at han har det :).

    Jeg har da set staffer der har vundet i ringen med hale der står lige i vejret. Men det bliver selvfølgelig nævnt i kritikken smiley


  • #17   18. nov 2013 For hunde som kun bruges på udstilling vil jeg mene at man bør få en very good eller excellent for at de kan bruges i avl, og naturligvis med sundheden i top.
    Men ser vi nu på racer som er opdelt i brugs og show hunde, så for en brugsmodel, vil der dog kunne slækkes lidt mere på show resultaterne.


  • #18   18. nov 2013 Og nogle af dommerne ytrer sig også meget diplomatisk ang. halebæringen smiley

    Citat: "Der ønskes halebæringsmæssigt en lidt mindre glad hund" - så ved man jo godt hvad problemet er, griner......


  • #19   18. nov 2013 smilla B
    Han parrede med en super fin tæve, hvor der ikke er noget med haleførring, heller ikke i linierne.
    Men som sagt fik 4 hvalpe ud af 5 høj hale smiley

    Men nu handler det heller ikke kun om, hvor vidt min hund skal bruges i avl. For den beslutning er taget :). Men bare hvor meget man skal " pynte " på hundens skønhedsfejl inden avl. Er det ikke lige så godt at stå ved hvad hunden har af fejl og mangler :)?


  • #20   18. nov 2013 Man skal helt sikkert stå ved hundens fejl, ellers vil man ikke kunne lave avl hvor man kommer udenom fejlene smiley Ikke nødvendigvis ved at udelukke hunden, men derimod at bruge en tæve uden samme fejl

  • #23   18. nov 2013 Jeg har en tæve med flere skønhedsfejl, men det skønneste væsen som hun giver videre til sine hvalpe.
    Der er virkelig gode hunde bag hende, så jeg valgte at lave en testparring. Fandt en hanhund som var stærk på hendes svage sider og uden andre grelle fejl. Resultatet var lidt af det hele. 2 gode hunde (udstilling), 2 nogenlunde og 1 som arvede alle hendes fejl.
    Jeg ved altså at hvis jeg finder den helt perfekte hanhund kan hun give noget godt. Men det er bare utrolig svært at finde lige netop dén hanhund. Jeg leder sådan lidt halvhjertet, men ét af mine hårdeste krav er korrekt størrelse og da racen generelt er ved at blive for stor, så bliver det nok ekstra svært.
    Men finder jeg ikke den for mig perfekte hanhuns, så bliver hun ikke parret. Heller ikke selv om jeg ved at hvalpene uanset eksteriør vil blive gode familiehunde. Så vil jeg hellere vente til jeg får en ny tæve og kan lave familiehunde der samtidig ser korrekt ud


  • #24   18. nov 2013 Ingen hunde er perfekte, så uanset hvad man avler på, vil det indebære nogen kompromisser.
    Hvor meget der må afviges afhænger af mange ting synes jeg. Er det f.eks. en brugsrace vil jeg hellere acceptere afvigelser i eksteriør end i brugsegenskaber.
    Ved en antalsmæssigt lille race, kan man blive nødt til at acceptere nogen afvigelser hvis bestemte afvigelser hyppigt forekommer i racen, for ikke at ende med et for lille avlsmateriale.
    og ja der kan være mange grunde til at afvigelser accepters, såfremt de ikke har betydning for hundens helbred -man må jo så gøre sit bedste for at matche en avlspartner der er stærk på de punkter ens egen hund er svag


  • #25   18. nov 2013 Locostaff
    Selvom at udstilling blev et krav igen, så ville du jo ikke vide, om der var blevet pyntet på hunden?


  • #27   18. nov 2013 Ja :).
    Som indlægget lå op til. Hvis hunden ikke lige har de perfekte et eller andet, så er der jo nogle der " pynter " på det.
    Det kan være at man limer ører eller andet, så fejlen ikke opdages


  • #29   18. nov 2013 locostaff-har du prøvet at gå en god runde på en udstilling og se hvor meget der klippe-klistres? kridt, håspray, klipning mm kan altsammen bruges til at dække over fejl.
    Nogen fejl kan self ikke skjules uanset hvor meget man groomer, men småfejl kan med lidt kreativitet skjules smiley

    I teorien er udstilling en glimrende måde at få en objektiv og kritisk bedømmelse af hunden. I praksis er det en konkurrence som alle andre, hvor nogen går længere end andre for at vinde


  • #30   18. nov 2013 Lige mine tanker Michelle smiley


  • #31   18. nov 2013 Altså for mig er det super vigtigt at sundheden er top - ingen allergi, HD/AD resultater der hedder max 1 på albuer og C på hofter ( ved staffen). Man kan heldigvis finde meget på hundeweb og hvis man gider at researche lidt.. smiley Hunden skal selvfølgelig følge racestandarten så tæt som muligt. Det er vigtig at vi ikke lige pludselig har staffer på 30 kg med stritøre.. smiley Når det er sagt syntes jeg godt man kan gå på kompromis med nogle ting hvis der så er noget andet der er helt super f.eks sundhed.

    Min skønne dreng har også høj haleføring når han er glad/spændt og det er nævnt i 3 ud af 5 kritikker og han har vundet 2 ud af de 5 klasser og har ellers været i top 3 de andre gange. Dommeren må jo se igennem det, hvis han så har nogen andet at tilbyde... smiley Har ikke planer om at han skal bruges i avl, men der er ingen andre hunde i hans linjer der har den højehaleføring... smiley

    Med hensyn til at tape, male osv så har jeg hørt at man bliver disket hvis det bliver opdaget eller de har taperester bag ørene ved udstilling..? Ved ikke om det er rigtigt... smiley Syntes nu også at det er lidt at snyde kommende købere og det er hvis også arveligt ikk... ?


  • #32   18. nov 2013 Problemet er jo ikke nødvendigvis småfejl der gør at hunden afviger fra standarden, men at staffen er så forurenet af folk uden etik og moral.
    - At avle på D/E hofter
    - At avle 3 på albuer
    - At eksportere sin avl fordi man ved at den ikke kan klare sundhedstests herhjemme, og derefter importere hvalpe efter den til DK.
    - At "klippe-klistre" på hundens udseende
    - At man lader mentalt ikke så heldige hunde avle
    - At man ikke er kritisk med egen hund og dens bidrag til avl
    - At man lader sin hund, med beklagelige helbredsresultater avle i udlandet i stedet for i DK
    - At nogle avler på hunde under 2 år, ja hunde der kun er fyldt 1,5 endda.
    - At man avler på hunde der i flere kuld har givet samme alvorlige fejl.
    - At avle på hunde med bevist allergi
    - At avle på hunde der er VOLDSOMT meget tungere end standarden foreskriver

    Det er problemet for mig. Længere er den ikke, og folk der bidrager til dette burde virkelig tage deres måde at gøre tingene op til genovervejelse.


  • #33   18. nov 2013 Christina -der er self visse ting som ikke er tilladt -hvis dommeren står med taperester og sværte på fingrene efter at have gået hunden igennem, kan jeg kun forestille mig at man ryger ud smiley

    men der er skam masser af ting man kan gøre for at skjule småfejl, som er helt lovlige. Det er klart at man ikke kan skjule grove fejl -kommer der en staff med stritører, fejlfarvet og hjulbenet så er der nok ikke så meget man kan gøre for at vinde.
    Og generelt tror jeg (uden at vide så meget om det) at e helt korthårede nok ha begrænsninge i hvad man kan gøre for at skjule fejl.

    Men ved aussien var jeg helt paf over hvor meget der groomes. Jeg har udstillet Reiki (islænder) et par gange og hans race vises som de er -de er da børstede og velplejede når de møder, men der klippe-klistres altså ikke en masse på dem. Klargøring består måske i et bad og ellers bare en grundig børste.
    Ved aussierne bliver der groomet temmeligt meget -og så er det endda en race dr trods alt vises sådan nogenlunde naturligt, går vi over til pelsracer kan en god klipning gøre rigtig meget.

    Jeg har kendt et par aktive udstillere, og må indrømme t jeg af og til har rystet på hovedet og tænkt mit, når de har fortalt om klargøring af hundene


  • #34   18. nov 2013 Ja der er jo ikke så meget at gøre med vores basser.. smiley Deres korte pels kan ikke skjule så meget... smiley

    Calule - og rullepølsen Maggie - Jeg er SÅ enig...



  • #35   18. nov 2013 Christina: Godt der er én til ombord. Så er vi 3 smiley smiley


  • #36   18. nov 2013 Ja det er sku sørgeligt... smiley Men kender nu heldigvis mange, der har samme holdning som os.. smiley Det er bare desværre ikke alle der avler, der deler vores opfattelse...

  • #37   18. nov 2013 Calule: Jeg er også meget enig!

  • #38   18. nov 2013 Calule
    Vi kan jo bare ikke være mere enig smiley smiley

    Det kan jo feks også være at rette på tænder som ikke sidder helt fint, og så derefter avle på den


  • #39   18. nov 2013 Åhhh ja det havde jeg ikke tænkt på Staff Mom... Nu når jeg tænker tilbage lavede vi faktisk en del overkapninger pga. for snævert bid... smiley Og især hos pudler lavede vi mange tandrettelser med bøjle... smiley Hold nu op jeg syntes det var synd for de stakkels hunde og så var det også MEGA dyrt... hmmm forstår simpelthen ikke hvorfor absolut lige de hunde skal bruges i avlen... Hvis den ikke lever op til opdrætters forventninger så find da en familie, der er lige glad og som ikke skal avle/udstille.... smiley

  • #40   18. nov 2013 Helt enig Christina.
    Derfor jeg begynder at undre mig over nogle af alle de her ting.
    Vi kan jo skjule ting i et væk, og hvad pokker kommer så frem i avlen..

    At hunden er for høj eller lav, kan jo ikke lige skjules. Det er jo et håndgribeligt problem


  • #42   18. nov 2013 Det er nemlig rigtig sørgeligt.

    Mon det er lige så grelt indenfor andre racer :(. Jeg har en ide om, at det er det jo sikkert


  • #43   18. nov 2013 Jeg synes ihvertfald at det er problematisk at det er den gængse holdning at alt det ovenstående er OK. Og når det er alment accepteret/udført, så ved man jo ikke hvilke linjer der er påvirkede eller ej.

  • #44   18. nov 2013 Ærlighed må vægte højest. Min hanhund, som aldrig kommer i avl, bærer halen korrekt i ringen, men så snart vi er ude af ringen, ryger den op over ryggen. Det skal en interesseret tæve ejer selvfølgelig vide.

    Jeg synes man snyder racen ved at rette på eksteriøret hvad enten det er tape eller kosmetisk. Hvor går grænsen? Som tæve ejer ville jeg blive gal i skralden, hvis jeg havde brugt en hanhund med "skjulte fejl" om det så er farvefejl, tandstilling eller haleføring.

    Til gengæld ville jeg aldrig sortere en hund fra på grund af ubetydelige afvigelser fra standarden, men jeg vil kende sandheden og kunne træffe mit valg derefter.

    Har hørt om ensidigt kryptorkide hanhunde der får indopereret den manglende sten og går i avl - det er ikke ok.

    Min hanhund har som nævnt høj haleføring, men er alligevel dansk champion. Havde han ikke haft aortastenose, var han kommet i avl pga hans mange andre kvaliteter, men jeg havde været ærlig om hans svagheder. Avl handler jo ikke kun om den enkelte parring, men om at forbedre og styrke racen som helhed - og det kræver ærlighed, også om sundhed og mentalitet.


  • #45   18. nov 2013 Nemlig Trine B
    Vær helt ærlig omkring tingene.
    Ellers er det jo ikke nemt at finde det gode match smiley


  • #46   19. nov 2013 Jeps - ærlighed må være noget af det allervigtigste. Jeg synes bestemt heller ikke om at man pynter på hundene ved fx at lime et par ører der ikke sidder korrekt. I mange racer, der skal have kipøre/foldeøre limer man ørene fast til skallen under tandskiftet hvis de viser tendenser til at blive for lette. Og vupti så bliver de champions alligevel som voksne for dommeren kan jo ikke se at ørene sidder korrekt fordi de er sådan fra naturens side eller fordi de er blevet korrigeret da hunden var hvalp. Hundene der har for lette øre risikere jjo at give dette videre til deres afkom .....
    Men ja, man skal selvfølgelig kigge på hele hunden og vurdere den i forhold til racen; kan den forbedre noget der er et problem, så kan godt se bort fra et par småfejl. Men er den ikke bedre end gennemsnittet og har lidt fejl, så skal man da tænke sig godt om.
    Jeg har selv en avlshan: Ekstriørt er han rigtig god (dansk og svensk champ). Men det allerbedste ved ham er et helt fantastisk sind. Han har bla. en egenskab som er lidt en mangelvare i racen; selvsikkerhed! Både hans eksteriør og sind slår igennem på langt de fleste af hans hvalpe. Han er blevet brugt på 4 kuld i skandinavien og så er hans grænse faktisk nået, hvis ikke vi skal ud i at det bliver matadoravl (men skulle der dukke en interessant tæve op kan vi da ikke udelukke at han bliver brugt en enkelt gang til). Han er så god en hund rent mentalt at man godt kan vælge at se bort fra at halen har det med at komme lidt langt ind over ryggen (ikke decideret en fejl, men man vil jo helst have haler der ligner radiobilsantenner) og han har to skæve premolare.


  • #47   19. nov 2013 Den perfekte hund er endnu ikke lavet, men man må altid tilstræbe at avle hunde der kommer så tæt på standarden som muligt - det være sig både eksteriørmæssigt og på tempermentet.

  • #48   19. nov 2013 Jeg er helt med på, at den perfekte hund ikke findes. Men er det ikke bare at stå ved det så?


  • #51   23. nov 2013 Limitless: Det helt store problem er nok at nogle ikke har en moral, og derfor er fuldstændigt ligeglade med om de kan stå inde for deres beslutninger.

  • #52   23. nov 2013 Ja selvfølgelig skal standarden være indeover avlen af racehunde.
    Det behøver ikke betyde man kun avler på Champions eller udstillingstyper - langt langt de fleste hunde i en given race lever jo op til standarden..
    Og de få som ikke gør sorterer man så fra..
    Ligesom man sortere fra på andre parametre..



Kommentér på:
SKAL standarten holdes ved avl?

Annonce