Hvor finder jeg en retriever / border collie blandings hvalp? Hvor finder jeg en retriever / border collie blandings hvalp?
Hej!
Nu har jeg googlet internettet tyndt for at finde en hvalp af blandingen golden retriever og border collie, men det er ikke lykkedes…
Jeg ønsker at få en mellem stor (ikke for robust), sort (eller mest sort), langhåret og aktiv, men samtidig rolig hund.
Er der nogle herinde der ved hvor man kan finde sådan en blanding, eller måske i kender nogen der avler denne blanding?
Håber virkelig i kan hjælpe!!
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.501
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 490
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
(link fjernet)
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Fatter slet ikke man leder efter en blanding af de her 2 racer !
sep 2014
jan 2006
sep 2014
(link fjernet)
Har kigget på den mange gange, men ønsker kun en hund og gerne fra hvalp
Ellers mange tak!
apr 2005
Men er enig med de andre. Med en blandingshund ved man aldrig hvad man får.
apr 2005
sep 2014
Men har du forslag til en anden race?
sep 2014
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
sep 2014
jan 2012
Han er en fantastisk men meget aktiv hund, der kræver mindst 2 timers gåtur hver dag
sep 2014
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
sep 2014
- Hvor har du så fundet din dejlige hund henne? hun ser super dejlig ud!
jan 2012
Det var bestemt ikke for at tjene penge på hvalpene 6 stk, der blev betalt 2500 kr, og så var den vaccineret,ormekur,chipmærket og sundhedsattest.
Lige et billede som han ser ud som 2 årring.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Så den kan sagtens være lige så aktiv (eller mere) end dine forældres border
sep 2014
dec 2013
Hun er en dejlig hund utrolig lærenem og lydig og så er hun god ved andre dyr Jeg har så måske været heldig ,hun har aldrig været syg
jun 2013
Svar: 478
Ja held og lykke.
(pst. sådan fungerer virkeligheden altså ikke, og en golden er ikke pr. definition mere rolig end en border. Den er bare aktiv på en anden måde
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.876
Tror du man med sikkerhed kan sige at en blanding af Border og Golden vil gå border pels, farver og så en del af temperamentet fra Golden ???
Det kan man slet ikke forudsige, og når du køber den fra hvalp er det helt og aldeles umuligt at sige hvilke gener der slår igennem når hunden er moden og færdig udviklet ... udseende kan man selvfølgelig se, men temperament og egenskaber kan man altså ikke ...
Synes også Flatcoated lyder mest som det du søger og så ved du hvad du får ...
Som en skriver, tænk at få en med borderens løbelyst og evne, men med retrieverens anlæg for dårlige hofter, det vil jo være en ulykkelig situation for hunden, og måske en dyr affære for dig.
jan 2012
dec 2013
jan 2006
sep 2014
Hun er en dejlig hund utrolig lærenem og lydig og så er hun god ved andre dyr Jeg har så måske været heldig ,hun har aldrig været syg
Har du en måde man kan kontakte dem på og høre nærmere?
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
dec 2013
Finder jeg det skriver jeg lige en PB til dig
sep 2014
sep 2014
Finder jeg det skriver jeg lige en PB til dig
Tak, det var godt nok pænt af dig at gide det!
Det er også en hund med energi jeg er ude efter, en jeg kan lave en masse træning med og komme ud på lange gå ture med
Håber du finder det
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 792
(Hvorfor er der noget der siger mig man taler for døve øren her?)
jan 2012
Aftal med sælgeren af den hvalp du nu er faldet for, bliver sundhedstjekket hos din egen dyrlæge inden køb - selvfølgelig for egen regning.
En hvalpesælger ville overhovedet ikke sælge til mig, da jeg havde den betingelse.
sep 2014
Men ligesåvel som man kan være uheldig, kan man vel også være heldig?
Jeg vil selvfølgelig tænke mig MEGET om inden jeg køber mig en hund, og se på forældrenes baggrund og adfærd, jeg vælger jo ikke kun hunden på udseende, men dette betyder dog også en del for mig…
Det lyder meget på dig som om at ingen blandings hunde nogensinde vil blive gode hunde og det synes jeg er en forkert holdning. Man kan jo se der er mange der er glade for deres blandinger
jul 2011
sep 2014
Det ligger lidt i undertonen der
feb 2011
jul 2011
jan 2012
Man kan også være så uheldig at købe en raceren hund, der er "skruk i låget".
sep 2007
det vi skriver er at man aldrig kan vide udfaldet når man køber en blanding
sep 2007
man kan altid være uheldig, men med en raceren hund, ved man lidt mere om hvad man kan forvente af udseende, sind og aktivitets niveau
selvfølgelig sker det at der er en der falder uden for, men de fleste rammer racestandarden
jan 2012
sep 2014
Men er glad for i siger det, det kan jo selvfølgelig gå galt…
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 732
Du er så fokuseret på hvad DU VIL have.. Og virker ikke som om du overhovedet har tænkt dig at få en hund der passer til det du har at tilbyde.
Og hvis man ikke er villig til at lade det være allerførste kriterie i sit hundevalg, så burde man slet ikke have en hund.
So shoot me.
sep 2014
ellers tak for svar
sep 2014
Du er så fokuseret på hvad DU VIL have.. Og virker ikke som om du overhovedet har tænkt dig at få en hund der passer til det du har at tilbyde.
Og hvis man ikke er villig til at lade det være allerførste kriterie i sit hundevalg, så burde man slet ikke have en hund.
So shoot me.
Det synes jeg var meget hårdt at skrive..
Du kender mig ikke og ved ikke hvad jeg har at tilbyde.
jul 2011
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
sep 2014
Men mange gode råd fra jer, tak
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
Jeg har selv en en Border C. / Rottweiler mix - og hvis man troede at man kun fik ½ af hver så tager man fejl.
Hun har medbragt stort set samtlige aspekter og behov fra begge racer. Hun har et stort behov for både fysisk og psykisk stimulation.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Mine forældre har en hanhund på snart 2 år der er blanding af Border Collie, Labrador, Schæfer og Broholmer..
Og ja, han kan være rolig indenfor.. Men der er saft suser knald på drengen..
Han er super intelligent, ekstremt lærenem og glad som dagen er lang..
Men krudt i røven det har han altså..
Han kan ikke nøjes med korte turer.. Han skal ud og bruge næse, hoved og ikke mindst kroppen..
Jeg elsker den hund utrolig højt (ikke lige så højt som jeg elsker min egen) og han er intet mindre end fantastisk, men ikke på vilkår om jeg selv ville have valgt sådan en blanding..
dec 2013
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
jun 2013
Svar: 478
Det gør du jo så bare ikke, for stort set alle officielle konkurrencer, er du udelukket fra.
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
Der bliver jo ikke skrevet at folk ikke skal købe blandinger, men der bliver forklaret, at man altså ikke kan gå ud og shoppe en bestemt slags blanding hund ved at gå efter specifikke racer og så tro at man få bestemte træk fra netop disse racer i hunden.
Så prøv nu at læse hvad folk skriver i stedet for bare at tro det værste og læse helt forkert mellem linjerne.
Og når nu Line K tydeligt skriver at der er bestemte kvaliteter hun vil have i en hund, jamen så er det da mere end relevant at informerer hende om, at sådan fungerer genetik og avl altså ikke ved at blande racer og mellem hunde hvor man ikke kan dokumentere begge hundes aner og undersøge disse linjer temperements-mæssigt (eller sundhed!)
jan 2008
feb 2011
men skriver for at når folk gør det så skal de være klar til at elske den hund de får og ikke blive skuffede over at den ikke måske ikke udvikler de egenskaber man drømte om.
Der kører jo netop en kampagne om at mange raske hunde aflives i DK hvert år fordi hunden ikke bliver den hund man regnede med, og den slet ikke passer ind i det liv man troede man fik med netop den hund, derfor når man har så specifikke krav til hunden som Ts har så synes jeg det er vigtigt at pointere at det kan man aldrig være sikker på med en blanding når man ikke kan vide hvilke gener der bliver de toneangivende. Man kan også komme på herrens mark med en raceren hund, ingen tvivl om det, men statistikken for at den lever op til standarden for racen er alt andet lige større.
Jeg husker bl.a. en tråd for lidt tid siden om en raceren border der slet ikke udviklede sig som standarden, så fra min side er det ikke for at sige at de racerene er "bedre" end blandingerne.
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 813
Jeg elsker blandingshunde, men man skal kun blande racer der er i samme gruppe, også skal man som køber være klar på en hund der kan gå flere veje både temperamentsmæssigt og udseendesmæssigt.
mar 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 24
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Jeg vil også umiddelbart foreslå collie (her skal man igen være om sig mht. temperament og helbred).
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 530
En ren golden af jagtlinier er også en aktiv lærenem hund.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
Min blanding er mere "uskyldige" racer: Keeshond og golden. Men jeg ville gerne have haft en ren kees (det får jeg næste gang), og hun er fantastisk på alle måder - ifølge det jeg vil med en hund og heldigvis har hun spidshundens lidt egenrådige og selvstændige sind. Men hun kunne ligeså godt have været faldet helt anderledes ud.
Sundheden er også helt i orden (hun bliver 10 år om ca. 2 uger) Far har B-hofter men jeg kender ikke morens status. Keesha er heldigvis i fuld vigør og har ikke døjet med noget. 7-9-13
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.411
Hvad kunne du godt tænke dig at lave med hunden?
Almindelig lydighed, rally, agility ..?
Hvilken familie skal hunden passe ind i? Familie med eller uden børn fx
Hvordan vil hundens hverdag typisk komme til at se ud (alene-hjemme-tid, aktivering, tisseture, gåture osv.)?
Hvilket temperament og sind stræber du efter? - skal den være selvstændig eller pleasende (eller går du efter den gyldne middelvej)? Søger du en hyrde-, jagt-, selskabs- eller noget helt fjerde-hund?
Hvilket udseende synes du om? Ikke at dette er det væsentligste, men det betyder nu engang også noget for mange
Hvis du giver lidt flere informationer, kan der lidt lettere gives et bud på, hvilken hund du kunne læse lidt op på
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
For det første, så er det ikke fordi folk er onde, uvenlige eller uforskammede, når de ikke giver dig ret - og er der mange nok, er der muligvis en grund til at du bliver ved med at få de samme svar.
For det andet: Når du blander racer, er det ikke lige som når du blander farver, altså at rød og blå bliver til lilla. Det svarer mere til at du har en pose røde kugler og en pose blå kugler, som du så blander sammen og plukker en håndfuld fra. Du får så en vilkårlig blanding af kugler, der stadig er røde/blå, men du kan risikere at få rigtig mange røde eller blå kugler i hånden. De kugler kan så være fordelt på feks farve, sind, sundhed osv. Når du ser et kuld blaningshvalpe, så har de hver i sær deres helt egen kombination af røde og blå kugler - og det er ikke dem alle sammen du kan se når du skal vælge din hvalp.
Hvis du feks gerne vil have en hund der ligner en border, men med et golden drive ( der i øvrigt også kan være ganske forskellige) så kan du tydeligt se på en hvalp hvad farve den har, men du kender først temperament og aktivitets niveau rigtigt når hvalpen bliver ældre, og så kan du let have fået en hvalp der har fået sine gener fra borderen på det punkt.
DERFOR er der flere der skriver at du vil være bedre tjent med(og din kommende hund vil helt bestemt være bedre tjent med) at du prøver at finde en race der passer med de ønsker du har, så du er mere sikker på at få den hund der passer.
Tænk på om farven vitterlig er så vigtig?
Hvad med pelsen, er det vigtigt at den er lang/ semi lang, der giver ekstra arbejde med pelspleje?
Hvor mange af de over 400 racer du kan vælge imellem kender du godt nok til at vurdere om det er noget for dig?
Og til sidst HVIS du insisterer på at det skal være en blandning - og den skal have golden temperament men være sort, så ville jeg foreslå dig at gå efter en labrador/golden blanding ( altså sort lab), der er langt større chance for at du lander på noget der ligner det du efterspørger. ( Bemærk at det stadigt er en chance - for der er ingen garanti)
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.518
Mht 'retriver'/border collie mix. Så kender jeg et par stykker gennem træning og konkurrence i DcH. Rolige er ikke lige et ord jeg vil bruge til at beskrive dem
Mht blandinger vs racehunde. Ja, med blandinger er det lidt et lotteri for de bliver jo en vilkårlig kombination af gener fra to vidt forskellige racer. Inden for en race er genpuljen i sagens natur er smallere og dermed er der færre kombinationsmuligheder. DERFOR kan man med større sansynlighed forudsige resultatet, når man parre to hunde af samme race. At der fx findes racehunde der har 'kuk i kalechen' eller er syge skyldes ikke at de er racehunde, men at de er resultatet af dårlig/ugennemtænkt/ukritisk avl.
sep 2014
Hvad kunne du godt tænke dig at lave med hunden?
Almindelig lydighed, rally, agility ..?
Jeg ønsker en hund der er villig til at lære og synes det er sjovt. Jeg vil gerne træne alm. lydighed. Derudover rally, spor og agility for sjov, altså ikke noget jeg nødvendigvis vil gå til konkurrencer med. Det skal være en hund der vil lære mange tricks.
Hvilken familie skal hunden passe ind i? Familie med eller uden børn fx
En familie uden børn -lige nu i hvert fald. Deler min bolig med en anden så det skal selvfølgelig være en selskabelig hund der ikke er fjendtlig over for andre.
Hvordan vil hundens hverdag typisk komme til at se ud (alene-hjemme-tid, aktivering, tisseture, gåture osv.)?
4-6 timers alenetid, men ikke nødvendigvis hver dag. Der vil minimum være 3 gåture, med mindst en lang. Derudover 1-2 timers træning (rally, hjemme træning med lydighed og evt. spor for virkelig at "bruge hunden")
Hvilket temperament og sind stræber du efter? - skal den være selvstændig eller pleasende (eller går du efter den gyldne middelvej)? Søger du en hyrde-, jagt-, selskabs- eller noget helt fjerde-hund?
Drømme hunden vil både være selvskabelig med også selvstændig… Håber at finde en der har lyst til at hygge i sofaen og blive nusset, men heller ikke en der klistrer alt for meget ( hvis du forstår
Det må gerne være en familiehund der er glad for andre men knytter sig mest til en person
Hvilket udseende synes du om? Ikke at dette er det væsentligste, men det betyder nu engang også noget for mange
En rimelig langhåret, "spinkel" hund, med spids snude. Spinkel skal forstået sådan at det ikke er en robust hund med kæmpe store poter, men en lidt sportyer "model".
Hvis du giver lidt flere informationer, kan der lidt lettere gives et bud på, hvilken hund du kunne læse lidt op på
Det er lidt ønsker om hvad jeg kunne tænke mig i en hund, håber ikke det er umuligt at finde
sep 2014
Det er nok lidt besynderligt, men lang pels synes jeg tæller meget for mit vedkommende, ekstra pelspleje betyder ikke noget, det hører jo med når det er det man ønsker. Jeg synes bare det giver en rigtig flot udtryk og så er det jo et plus at det er lækkert at røre ved
sep 2014
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jan 2012
Efter min mening har tråden udviklet sig til at kun racehunde dur pga. et langt genetisk anegalleri.
Du har gjort dig tanker om din kommende hund som efter min mening er ganske fornuftige.
Lyt til din egen mavefornemmelse, så finder du nok den hund du søger
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Smider lige et billede af min skønne Tervueren
sep 2014
Hvad jeg kan læse mig frem til er det en aktiv og lærevillig, men også familievenlig hund. Men er der nogen af jer der har nogle erfaringer med denne race i har lyst til at dele med mig?
dec 2013
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Border collie og blanding heraf synes jeg kun at man skal købe hvis man har et arbejde til den. Der findes mange rolige, men oftest fordi de har nok at lave i hverdagen, og får man om "9-17 og hjem og hygge" dansker ikke én med (for racen) lavt arbejdsbehov, så er det altså virkeligt synd for den, og de bliver super irriterende når de stresser (keder sig).
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.518
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
mar 2013
Groenendal eller tervueren kunne være gode bud
Collien kunne umiddelbart også passe godt ind, den kender jo dog ikke så meget til
sep 2014
Har læst at tervueren ikke er så god som førstegangs hund, nu er det selvfølgelig heller ikke helt første gang, men bare første gang det bliver kun min hund… Har i ideer til hvorfor dette bliver sagt??
Jeg er også meget opmærksom på det med dårlige hofter, da jeg lige nu bor på 3. sal.. Der er mange der skriver de anbefaler at bære hunden det første år, men hvorfor kun 1 år? Er det ikke bedst at blive ved med ikke at udsætte den for trapper?
sep 2014
jan 2006
jan 2008
Det er de færreste der bærer deres store hund på 1½ år op og ned ad trapperne, men det skal man altså gøre hvis man ikke vil udsætte sin hund for langt højere risici for f.eks. HD.
Jeg bærer min hund på 1 år op og ned fra 2. sal hver dag, men hun vejer også kun knap 7 kilo og kan være i en taske.
En Sheltie er en rigtig fin størrelse hund. Ikke så lille som nogle af de små selskabhunderacer, den har en størrelse så man netop får følelsen af at have hund mellem hænderne.
Derudover en race som opfylder dine kriterier.
Lækker, lækker race!
mar 2013
Man skal derfor kende til hundesprog og være bevidst om sit eget "tavse sprog"
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Signalfølsomheden er en ting - en anden ting er at får du en god belgier (altså ikke en blød "nervueren"), så får du ikke ubetinget en pleaser hund. De er fremavlet til at hyrde, vogte og tænke selvstændigt. Jeg ved der er mange som har fået sig en ubehagelig overraskelse fordi de har været så heldige at få en god belgier. Det gjorde jeg selv første gang.
De belgiere der er for bløde kommer med et helt andet sæt problemer, nervøsitet, usikkerhed og i værste tilfælde angstbideri.
Og så er de generelt førerfikserede og med en tendens til klister. Jeg kan f.eks. ikke sætte mig i sofaen uden at have en hund ved siden af mig, Lia sidder på skødet i skrivende stund, og rejser jeg mig for at gå på toilet, så er det helt sikkert at hun går med.
Hvor finder jeg en retriever / border collie blandings hvalp?