5.574 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvornår er han hunden klar til parring? Hvornår er han hunden klar til parring?

Jeg har en eftertragtet han pomeranian. Jeg har fået efterspørgsler på om de må bruge ham til deres hun hunde. Men han er dog kun 6 måneder og er derfor ikke klar parring. Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår de cirka er parringsdygtige?

Hvornår er det forsvarligt at lade sin hund parre??

Kh. Cecilie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er han hunden klar til parring?
  • #2   22. sep 2014 Spørger du hvornår han KAN parre eller hvornår han BØR parre?

Han KAN sikkert allerede -hvis ikke, så går der næppe mere end en måneds tid eller to, før han er i stand til at lave hvalpe.

Hvornår han BØR er en helt anden sag: Man bør først avle på en hanhund når han er ved at være udvokset, både mentalt og fysisk, og når den er testet for de arvelige skavanker som ligger til racen.
    Altefter race kan udstilling eller brugsprøver være relevante.

Først når hunden er mentalt og fysisk udvokset, ved man hvad det er for en hund man står med, både hvad angår helbred og sind. Der sker rigtigt meget med hunden når den begynder at blive voksen, og ting som f.eks. egetkønsaggression vil første vise sig her.

Så det er vigtigt at vente, osse selvom der står tæveejere i kø for at bruge den. Og stil i øvrigt osse krav til tæverne: du vil jo sikkert osse helst at det bliver gode og sunde hvalpe din hund er med til at lave, og det kræver at du ikke lader ham parre hvilken som helst tæve smiley

• #3   22. sep 2014 Jeg mener hvornår han bør. Jeg vil ikke ud i at nogle hvalpe kan risikere at blive mislykkede ved at tage forhastede konklusioner. Men jeg takker for svaret. Jeg vil klart vente til han er omkring de 2 år.

• #4   22. sep 2014 Nogen hanhundes adfærd ændres markant efter de har fået lov at parre. Så har du en familie hund og en hund der gerne skulle kunne med andre hunde, skal du også havde dette med i dine overvejelser.

• #6   22. sep 2014 At hanhunde ændrer sig er en skrøne. Det skulle da kun være at de kun reagerer på en tæve når den er højløbsk og ikke i alle 3 uger som nogle uerfarne.

• #7   22. sep 2014 Den største ændring jeg mærkede på reiki, var netop det mes tæver i løbetid. Hvor han før godt kunne glemme hjernen hjemme når nabolagets tæver var i løb og vi gik tur, reagerer han efter kun rigtigt på højløbske tæver...

Jeg tænker at den teori måske hænger sammen med hanner der er brugt meget tidligt -så vil de jo først mentalt blive rigtigt modne (og dermed måske rende i egetkønsaggression e.l.) EFTER de har været brugt til avl... men det er i så fald jo ikke parringen men ganske enkelt alderen der har gjort det

• #8   22. sep 2014 Jeps.. ingen ændringer på vores hanner smiley

• #9   22. sep 2014 Har set levende beviser på det, så tror ikke det er gamle skrøne kender et par stykker som er blevet mere hårdere over for andre hanner og ikke kan tåle synet af nogen, også hvor de blevet mere trælse overfor tæver, som ikke er i løb. Og det var alm familie hunde, og folk som udstiller og avler.

• #10   22. sep 2014 Ansofie -som sagt tænker jeg så mere at det har noget at gøre med hvornår de er blevet brugt end at de er blevet brugt.

• #13   22. sep 2014 Synes bare det være i ens overvejelse inden man bruger sin hanhund, at den kan ændre adfærd.

• #15   22. sep 2014 Vær obs. på Black Skin Disease som typisk viser sig når hunden er mellem 2 og 4 år.

• #16   22. sep 2014 som snak . er da virkelig mange som parre med deres hanhund når
    den lige er blive køns moden. i mellem 5-10 måneder . men angå osse
    hvor stor hunden er . og hvor lille hunden er. men som snak. så er det
    nok . tæven. som skal minst være over 2 år... jeg har mødt mange han
    hunde som har parre da de var over 10mdr . jeg siger ikke det sund for
    den men som snak .så vil jeg nok sige over 2 år

• #19   22. sep 2014 Isabelle- kan der menes 'som sagt' ? Det giver teksten lidt mere mening.. smiley

• #20   22. sep 2014 Og så er der visse sygdomme som ført viser sig relativt sent. Som fx. BSD.

• #21   22. sep 2014 Men man kan jo altså ikke vente for evigt hvis man vil avle -hvis BSD kan vise sig så sent, så er det jo lidt et sats man må tage... det er ikke i tævens interesse at vente til den er SÅ gammel med at få sit første kuld

• #22   22. sep 2014 Michelle: Nej, men nu er TS hund jo en han.....

• #24   22. sep 2014 Anne Julie -korrekt. Men jeg finder det dog lidt urealistisk kun at anvende hunde i avlen der er 5 år og ældre (uanset køn).

• #25   23. sep 2014 Hvis en hanhund ændre sig så markant som beskrevet i #9 og i #12 så vil jeg vove den påstand at det er hunde der er blevet parret før de var rigtigt voksne mentalt. Dvs. man reelt ikke har haft set deres sande sind før parringen og måske de pågældende hunde egentlig ikke havde en psyke man burde give videre til et kuld hvalpe. Jeg har selv en pensioneret avlshan. Han er på ingen måde blevet 'træls' af at parre. Han er en superselvsikker herre, der kan hilse pænt på alle hunde af begge køn. Han er meget sød ved tæver og har helt styr på hvornår det kan betale sig at forsøge at få lov at parre en tæve. Han kurtisere altid tæver, hvilket jo iflg naturen giver ret god mening da det jo handler om at tæven skal vælge ham når hun er klar smiley Men sexfixeret er han nu ikke blevet af de 4 parringer han har lavet.
    Jeg holder på at man skal vente med at lade hunde formere sig til de er voksne mentalt. Så man ved hvad man har og kan lade være hvis det viser sig at den ikke har god psyke. Hvis den fx er overdrevent egetkønsaggresiv eller oversexet. Begge dele er arveligt og får hundene til at fungere dårligt i hverdagen.

• #26   23. sep 2014 som snak . så mener jeg osse hanhunden skal være over 2 år smiley
    men da er jo ikke ret mange som tænker på din måde. de tænker
    jo ik på om hunden er sund heller ej . de tænker mere på at
    for parre deres hunde nu og her . desværre er da ikke mange som
    tænker på hundens heldbed før de avler hunden..

Kommentér på:
Hvornår er han hunden klar til parring?

Annonce