20. jan 2008 Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
temperament og arvelighed temperament og arvelighed
Jeg er jo ikke i tvivl om at temperament hos hunde er arveligt, og vi som opdrættere derfor skal vælge avlsdyr og linjer med det ønskede temperament.
Jeg er heller ikke i tvivl om tævens rolle i forhold til hendes temperament når hun får et kuld hvalpe og hvordan dette påvirker hvalpene fremover.
Der findes jo undersøgelser på alt dette.
MEN
Ikke at jeg overvejer det eller lignende, det er rene spekulationer jeg fik i dag, men hvad hvis man har en hanhund som egentlig er super lækker sunsdhedsmæssigt, eksteriørmæssigt, men som pga en uheldig oplevelse af den ene eller anden art har fået udviklet en uheldig adfærd af den ene eller anden art.
Det kan være stres, nervøsitet, sky eller lignende.
Ville dette overhovedet kunne have noget betydning for et hvalpekuld?
Det ligger jo ikke i hannens gener og hannen har jo intet med hvalpene at gøre fra de er undfanget.
Hvad tænker I opdrættere?
Har adfærd baseret på f.eks. en dårlig oplevelse, en effekt på et kommende hvalpekuld?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.789
Er spændt på at høre andres erfaringer.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 11.112
Jeg skal ikke gøre mig klog på det ... men bare en tanke....
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
Mit første instinkt er "jeg ville alligevel fravælge sådan en hanhund" men jeg kan bare ikke begrunde hvorfor jeg ville det, andet end det føles forkert at bruge en hanhund der ikke har det temperament jeg leder efter.
Igen: det hele er tænkt fra min side, intet konkret i det.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
Naturligvis kan der ske ting, der er så grove, at det vil vedblive at påvirke hunden fremover, og nej, det vil den da ikke give videre til hvalpene.
maj 2008
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Man kan ikke vide om en mere stærk hund ville have overkommet belastningen.
jan 2008
For vender man den rundt, ville jeg jo ikke et sekund være i tvivl om at tage tæven ud af avlen selvom at hun startede med at have et godt sind.
Omvendt er der selvfølgelig også gradbøjninger af dette.
For jeg har en tæve som er en fatastisk hundemor, udadvendt, nysgerrig, gå på mod, men da hun var omkring ½ år havde hun én enkelt dårlig oplevelse med en sort labrador hund der sprang ud fra en ikke indhegnet have mens vi gik tur i villakvarteret på fortorvet, og labradoren tog fat rundt om halsen/nakken på min tæve mens hun skreg i vilden sky.
Siden den oplevelse, krymper hun sammen og gemmer sig bag mig når der kommer en stor sort hund løbende over imod os.
Også selvom jeg lige siden oplevelsen har trænet med flinke, sorte hunde og prøvet at give hende en masse positive oplevelser, netop den vil bare ikke ud af hende.
Havde oplevelsen nu gjort at hun blev bange for alle hunde, og hendes adfærd generelt havde ændret sig, så var hun blevet taget ud af avl.
Men ikke sikkert en hanhund var blevet taget ud.
apr 2008
aug 2006
Og dermed måske noget der kan gives videre via både arv og miljø...
Men det er jo en længere diskussion.
Det, der ihvertfald er relevant for en kvinde med depression er, hvilken påvirkning tilstanden har på barnet mens det står på.
jan 2008
Det er også derfor jeg skriver at der er en forskel.
For moderen påvirker jo hvalpene både mens hun er drægtig og efterfølgende.
Alt fra hjrterytme, puls, vejrtrækning, stresniveau osv mens de ligger i maven og endnu mere efterfølgende med hele tævens adfærd.
Hanhunden derimod "leverer" jo bare.
Men I har helt ret tænker jeg: man kan jo overveje om sindet i forvejen var "svagt" eller letpåvirkeligt hvis det ændrer sig drastisk pga en oplevelse.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
For hans medfødte resilliens overfor dårlige oplevelser vil vel netop være arvelig?
mar 2009
MEN jeg ville ingen skrupler have ved at bruge en hanhund, som fx ikke kunne med sorte hunde pga en skidt oplevelse som yngre, eller en hanhund som var bange for badebolde pga manglende prægning på disse som hvalp. Altså bare for at give to eksempler på ting, som ikke nedarves til hvalpene.
Nu har jeg lige brugt dagen på en udstilling i dag - og kan uden at blinke sige at der avles på alt for skrøbeligt sind rundt omkring i landet. Der er simpelthen for mange hunde, der kravler rundt langs panelerne og tydeligt viser at de er utrygge ved både nye steder, nye mennesker og nye hunde. Det er ikke ok!
At være reserveret er ok. At være direkte sky, utryg og bange, er ikke. Det er ikke fair at byde hundene sådan et liv. Hverdagen består af møder med tusindvis af ukendte ting. Det skal man altså kunne håndtere.
apr 2008
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.407
Lad os sige, at han har fået to kuld hvalpe, som begge er faldet positivt ud, både hvad angår eksteriør og sind/temperament..
Han kommer så ud for nogle uheldige hændelser, som fx gør ham utryg ved andre hanhunde..
Ville man bruge ham til at lave et tredje kuld?
aug 2006
Så har den givet godt afkom, så ville jeg ikke betænke mig.
mar 2009
Jeg har det selv lidt svært med egetkønsproblemer, fordi min race kan være skarp nok i sig selv. De behøver ikke mere af den slags oveni
Derfor vælger jeg avlshanner, som kan med andre hanner. Det er helt sikkert lige dele arv og prægning, der hersker på området for min races vedkommende, men jeg vil hellere gå med både livrem og seler.
CH har dog en vældigt god pointe. Ikke alt nedarves jo. Nogle linjer har meget stor nedarvningsfaktor på flere punkter, bl.a. sind. Min egen tæver lader til at give sin enorme samarbejdsevne videre uanset hvad hannen byder ind med.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.407
Man kan jo først få en idé om det, hvis hunden har indgået i avl, og da er det jo "for sent" at gøre om, hvis man fejler..
Meget spændende emne
jan 2008
Jeg synes det er ærgerligt at det mest er schæferklubben og boxerklubben der tager dem i anvendelse.
Jeg ved godt de ofte åbner op for andre racer, men pladserne er deres første prioritet, og pladserne ryger bare hurtigt.
Desværre er mentaltest stort set ikke brugt i selskabhundeklassen.
Tænker ellers det er et genialt redskab til at finde ud af nogle instinktmæssige tendenser hunden reagerer på.
Skulle hunden så være udsat for en speciel hændelse, kan man jo tage testen igen og se hvad og hvordan det har påvirket hunden generelt set.
Og ja: super god pointe i det med at se på afkom!
aug 2006
Jeg må jo nok erkende at jeg ikke synes de kan bruges til så meget. Min oplevelse er, at der er en kæmpe fejlmargen og så smutte anvendeligheden.
jan 2008
Jeg har hørt rigtig mange fortælle at de er blevet klogere på deres hund og egentlig finder det et meget gavnligt redskab til avl og matche hanhund og tæve.
Men har ikke selv haft det i hænderne.
mar 2009
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.568
Derfor giver jeg ikke meget for det når folk påstår at deres hund er helt iorden rent mentalt men at den er blevet sky, aggressiv eller voldsomt usikker fordi den har haft én dårlig oplevelse. En hund der forbliver mærket af det resten af livet er ikke en hund det er OK at avle på. Med mindre det selvfølgelig virkelig er en meget voldsom og traumatisk oplevelse. Det er fx ikke OK at den viser nervøsitet eller aggresivitet fordi den en enkelt gang er blevet overfaldet af en 'stor sort hund' (klassikeren over dem alle).
jan 2008
Nu spørger du mig om jeg synes det er ok at bruge hende i avl, og eftersom jeg har gjort det, så er det fordi jeg synes det er mere end ok.
Så ja, det synes jeg er ok.
For mig at se ligger forskellen i det at have en nervøs, sky, agressiv eller hvad det måtte være adfærd eller tilgang til alting, eller så have en enkelt reaktion på én bestemt ting.
Der bliver givet et eksempel længere oppe med badebolde f.eks. og for lige at gribe den, så kunne jeg da heller ikke drømme om at hive en tæve ud af avl fordi den reagerer på badebolde fordi den ikke har været præget af disse fra hvalp af.
Fordi tæven er bange for badebolde betyder jo ikke at den ligger og stresser til dagligt med høj puls og hjertebanken i fødekassen.
Og det gør min tæve så heller ikke.
Men jeg skulle bestemt være opmærksom når vi var ude i den vide Verden blandt busser der kom kørende, biler der dyttede, scootere der kørte forbi og der var en chance for at møde store sorte hunde.
Så skulle jeg være ekstra på i forhold til hvalpene og give dem plads til at hilse pænt på hunden efter aftale med ejeren så fremt den sorte hund kunne give en positiv oplevelse.
Ingen af de hvalpe jeg har sendt afsted har arvet det med de sorte hunde fra min tæve.
Men andre kan da tænke anderledes end mig... kom endelig med Jeres mening og begrundelse derpå.
Ville I hive en tæve ud af avlen hvis den var bange for én specifik ting, om det så er ældre mennesker med rullator, en badebold eller store sorte hunde?
Ved godt emnet tog en drejning fra hanhundene, men det er da spændende.
Og jeg er ikke enig i det med det kun er hunde af svag psyke der lader sig påvirke af en oplevelse. For mig at se ville en svag psyke så træde igennem i oplevelsen af andre ting eller den måde hunden agerer på generelt. Jeg tror ikke på at hunden til daglig fungerer til Ug og håndterer alt som det skal, men har en svaghed pga en oplevelse, og så er det dårlig psyke.
Hvis den ene oplevelse så udløste en generel uhænsigtsmæssig adfærd; så Ja. Enig. Det ville for mig være tegn på at den ene oplevelse viser en svag psyke i hunden.
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 28 Svar: 235
Han har lavet 7 kuld herhjemme og et enkelt i Sverige. Der er en enkelt hanhvalp, som har vist lidt af de samme tendenser, men hvor moderen til det kuld også har haft en hvalp fra en anden kombination, der har samme problem.
Ellers er resten af hvalpene pænt fornuftige i deres hoveder, og jeg får faktisk ret tit ros fra flere af hvalpenes/hundenes ejere om hvor glade de er for deres hunde og hvor fint de trives.
Men om jeg ligefrem vil sige at hannens temperament ingen betydning har for hvalpene, vil jeg ikke konkludere. Min han er bare et eksempel.
maj 2008
Tævens opførsel vil naturligt påvirke hvalpene mest, men jeg vil mene, at også andre voksne hunde, der går sammen med hvalpene vil kunne påvirke via deres opførsel.
De mange hanhunde, der laver er kuld ude i byen eller bare slet ikke er sammen med hvalpene, vil jo ikke kunne påvirke via deres egen opførsel.
maj 2008
Måske ville han under alle omstændigheder være blevet egetkønaggresiv, når han var blevet fuldvoksen, måske ville han ikke. Eftersom det som regel er noget der først dukker op på et eller andet tidspunkt i unghundealderen, kan man vel ikke frikende hunden for tendensen, før den er et par år gammel.
maj 2008
jan 2008
Jeg synes ikke jeg har oplevet at noget af hvalpekuldene havde en egenskab eller viste en temeraments side der var sådan helt fremmed for mig.
Jeg kan tydeligt se at min tæves jagtgen (cavalieren er tidligere blevet brugt til fuglejagt, men ikke rigtig mere) det går igen i hvalpene. Rent instinktivt løber de over til en fugl, jager den op, og løber så tilbage til ejeren. Dette kan ejerne fortælle alle sammen, og det synes jeg er sjovt at høre om.
Min nye tæve som jeg forhåbentlig skal avle på, jager ikke fugle op, så jeg er spændt på om det bliver andre historier fra hvalpekøberne så.
temperament og arvelighed