{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

Golden retriever linier + at glæde sig :-) {{forumTopicSubject}}

I flere år har jeg gået og ledt efter den rigtige race til mig. Det har ikke været helt let.

Men da jeg, både heldigt og tilfældigt, fik Belli ind i mit liv for 2 år siden, snævrede racevalget sig ind.
Det måtte være en retriever smiley
En nem, ligevægtig og arbejdsglad hund der omgåes rigtig fint med andre hunde.

Egentlig lå labradoren til højrebenet, men af én eller andem grund var jeg mere vild med golden retrieveren. Om det er min fars mange historier om hans egen golden retriever, kan sagtens tænkes smiley

Men uanset måtte jeg undersøge racen nærmere.
Det er blevet til masser af undersøgelser af racen, og de 2 meget forskellige linier der findes hos golden retrieveren: jagtlinierne og udstillingslinierne.

Det er 2 vidt forskellige hunde ! Generelt kan man sige dette om dem:
Jagtlinierne kan være mere selvstændige og have energi i rumpeten udover det sædvanlige. Det er IKKE en sofahund ! Udseendemæssigt er de meget forskellige, og er ofte mørkere og mere spinkle i det. Men de er valgt på arbejdsevnerne og ikke på udseende, så deraf det varierede udseende.
Udstillingslinierne er væsentlig mere tunge i det, og er lysere i pelsen. Arbejdsmæssigt er de tungere at danse med, og egner sig væsentlig bedre som sofahund. SELVOM en golden retriever aldrig vil gå under sofahund alene !

Nå, men jeg har besøgt begge dele og forskellen er helt vild, når man møder hundene.
Og hvad skulle jeg så vælge ? Egentlig var det ikke SÅ svært igen; jeg kan rigtig godt lide at træne hund og gider ikke en dovenkrop til hund. Den skal gerne have lidt krudt i numsen, men må gerne være ret pleasende.

Udover det er det yderst vigtigt for mig at få en hund der hviler i sig selv, og er lige ud af landevejen mht. både andre hunde og mennesker. Jeg vil simpelthen ikke have en nervøs hund. Dette undgåes ved at finde nogle forældre, der NETOP har et ligevægtigt temperament.
(se evt. denne film, der bl.a. omhandler arvelighed vedr. temperament: http://topdocumentaryfilms.com/dogs-decoded/ )

Jeg kom i kontakt med en kennel, der har en super dejlig hanhund. Ihh altså. HAM ville jeg gerne have, men jeg måtte ikke købe ham ;-). Men pyt nu også med det. Jeg vil gerne have en hund fra hvalp af denne gang.
Nu gik jagten ind efter kuld som han var far til. Fandt et par stykker, men af den ene eller anden grund blev det ikke rigtigt til noget..
Nå, men jeg tog på visit hos denne opdrætter et par gange mere og hilste på 2 af deres avlstæver, som snart skulle have hvalpe. Jeg forelskede mig hovedkuls i deres ene tæve. For dælen hun havde bare LIGE det temperament som jeg elsker. VADER ind i ens hjerte med træsko på, og har en livsgnist og fjollethed som en hvalp. PRAGTFULD hund !
Dertil ved jeg at de vil finde en hanhund, der har temperament og ligevægtighed som Luna..

Tror i lige at jeg glæder mig ?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golden retriever linier + at glæde sig :-)
  • #1   4. mar 2012 Jeps Mia, det er super spændende smiley


  • #2   4. mar 2012 Tilykke med din beslutning smiley
    Jeg er selv ejer af 2 stk golden, en af hver type, og ja der er virkelig meget forskel på de 2 basser.
    Min første golden er en udstillingstype, og hun er ikke en hund med ret meget drift, men god og smuk som dagen er lang.
    Så ville jeg gerne have en golden med arbejdsglæde, og fik drengen, der er fra en kennel i Nordjylland. Han er idag 2 år og ja en stor mundfuld, det må jeg sande.
    Han er MEGET pleasende, og det kan faktisk være for meget sommetider, da han ofte bliver overgearet, og virker vims og forvirret.
    Jeg vil være ærlig og sige at, det kan være irriterende engang imellem. at have sådan et dampbarn.
    Jeg træner ham meget, ellers kravler han på væggene. Så jeg kan ikke anbefale en jagtgolden til en familie der bare skal have en rolig familiehund.
    Det at du finder de rigtige forældre, der har lige det temperament du skal bruge er bare alletiders, for havde jeg været lidt mere inde i jagtgoldens, så havde jeg ikke købt en hvalp af så hyberaktive forældre som jeg fik.
    Jeg elsker helt sikkert min dreng, men vil aldrig gentage dette valg.


  • #3   4. mar 2012 Familiens Hund
    Tak skal du have smiley
    Må jeg høre hvem dine hunde er fra og hvad de hedder ? Evt. i en privat besked ?
    Nu er jeg jo helt nygerrig smiley


  • #4   4. mar 2012 Hvor din jagtgolden er fra ? Den anden kan jeg se på din profil smiley

  • #5   4. mar 2012 Hov forresten;
    Den type golden jeg har valgt, er det man kan kalde en dual. Den kan begge dele, og er mere den gamle type golden..


Kommentér på:
Golden retriever linier + at glæde sig :-)

Annonce