{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Hvis bare.... {{forumTopicSubject}}

På en facebook side er der pt en voldsom debat i forhold til stamtavle eller ej.

Det er ikke nogen hemmelighed, at den dag jeg bliver statsminister, så skal der indføres et krav om stamtavle på alle hunde smiley

Men, når det så er sagt, så ville jeg ønske folk bare tænkte sig om, inden de får hvalpe på deres tæver.

Er selv opdrætter og er pt "brændt inde" med 3 smukke tæver som nu er 6 MÅNEDER!!!!!

Ville ønske for mig selv....-og ikke mindst hvalpene, at jeg snart finder egnede hjem<3


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis bare....
  • #1   16. aug 2015 ååååh de er da vidunderlige!

    Rotten står på min ønskeliste i fremtiden - det er sådan en pragtfuld hund.


  • #3   16. aug 2015 Det må være hårdt med en så krævende race!
    Er der ikke nogle opdrætter kollegaer der kunne bruge en udstationering eller har alle fyldt op?


  • #4   16. aug 2015 #2
    Tja, det kan du have ret i, men hvis ikke der føres register, så er undersøgelserne jo intet værd.
    Hvis man godt kan lide en bestemt race, så mener jeg faktisk, at man er forpligtet til at købe med stamtavle. Hvis ikke vi holder racerne adskilte overhovedet, så ender det hele jo som en grå masse af hunde, som ligner hinanden.

    #1
    Tak, de er også super skønne, virkelig rigtig fine hvalpe, men sikke et arbejde at have 3 i den alder...:-)


  • #5   16. aug 2015 #3
    Jeg har en enkelt ude hos en familie, så jeg har "kun" 2 hjemme smiley
    Andre opdrættere har samme problem, så vist desværre ikke meget hjælp at hente smiley


  • #6   16. aug 2015 ja havde jeg råd og plads, så havde jeg gerne hjulpet dig af med sådan en lækker basse smiley

  • #8   16. aug 2015 Men hvis man skal have fokus på sundheden kan man jo ikke komme uden om stamtavle.
    Altså er fuldkommen enig i at der hos mange racer kunne komme BETYDELIGT mere fokus på sundheden, ikke bare i FB, OEB, mops e.l. men også de mindre sygdomsplagede racer hvor folk bare springer undersøgelserne over.
    Men stamtavle er jo forudsætningen for seriøst og målrettet avlsarbejde der har til fokus at forbedre sundheden, så for mig går de to ting hånd i hånd smiley


  • #9   16. aug 2015 #6
    Ja, den skide økonomi er det tilbagevendende problem:-/

    #7
    Vi er helt enige i, at sundhedskravene sagtens kunne højnes gevaldigt...-men som opdrætter er man også bare nød til at erkende, at der altid er behov for at gå på kompromis med nogle ting.
    Lige med HD, er det vigtigt at huske, at B også er fri for dysplasi. Men skræmmende at HD kravene er væk i DKK og AD kravene aldrig er indført:-(


  • #12   16. aug 2015 #8
    Ja, jeg ser også stamtavlen som et enormt vigtigt arbejdsredskab:-)
    Det er jo ikke nogen hemmelighed, at min race har haft en lille bitte smule smiley problemer med sindet og derved er i risikogruppen for at blive forbudt (!!!!!!!!!!!) Her har vi jo en enorm forpligtigelse til at få vores hunde mentaltestet og få de dårlige individer sorteret fra. MEN MEN MEN, så længe alle de uvidende mennesker avler tavleløse "rottweilerligende" hunde, fordi Deres hund er i og åh så sød, så vil vi altid have problemer. Ekstrabladets forside skelner ikke imellem tavle og ikke tavle, de ser bare en sort hund og straks er vi alle stemplet...


  • #13   16. aug 2015 Hvis der var krav om stamtavle, ville man så forbyde blandinger?

  • #14   16. aug 2015 Naturligvis hypotetisk spørgsmål smiley

  • #15   16. aug 2015 #10
    Du har ret, stamtavle er ikke lig med sundhed, men det er = muligheden for at fører registrer og vælge fra og til i avlsdyrene, ud fra sundhed. Kunne være enormt givtigt, hvis andre sygdomme også blev registreret på Dkk's hundeweb, som fx hjertefejl og allergi, som jo også er arveligt.


  • #16   16. aug 2015 Men derudover er jeg da enig i, at man ikke kun skal tænke stamtavle og tro at det så er sundhedsstemplet. Det er jo ikke nogen garanti for at du får en sund hund og man er ikke sikret et fornuftigt avlsarbejde bare fordi der er stamtavle på hvalpene.
    Men jeg ser stambogsføring som forudsætningen for et fornuftigt avlsarbejde for at forbedre sundheden, så siger man "sundhed" siger man også "stamtavle" smiley


  • #17   16. aug 2015 #11
    Ja, sygdom i vores hunde har vi i hvertfald nok af:-(


  • #18   16. aug 2015 #13
    Tja, jeg har ikke helt gennemtænkt den endnu...., men når jeg bliver statsminister, så lover jeg hele tanken er tænkt til ende smiley


  • #19   16. aug 2015 Hvis man sammen med krav om stamtavle/sundhed indførte en form for tilladelse/kørekort til hund, så tror jeg man kunne undgå rigtig mange hovsa køb, og derved undgå mange omplaceringer/skamavl samt ulovlige racer

  • #21   16. aug 2015 #19
    Jeg er som sådan enig med dig, men hvis man skal have tilladelse til hund, så skal man måske også til hest, kat osv.? Ja og måske tilladelse til at få børn....-det er et svært dilemma synes jeg:-/


  • #22   16. aug 2015 #20
    Ja, det kunne sagtens være en mulighed:-)


  • #23   16. aug 2015 Ja det har du ret i. Men jeg tænker nu nok, at det kan bygges op på en måde, så det ikke virker "diktatorisk" En landmand får jo også tjekket sin besætning af en dyrlæge f.eks. Det jeg egentlig tænker med tilladelser er mere at det skal være tilpas besværligt at få et dyr, så man undgår spontane hovsakøb. Jeg tænker ikke dyneløfteri/ bigbrotherstat smiley

  • #24   16. aug 2015 #23
    Jeg er bestemt heller ikke uenig i at det er en god idé. Har selv tidligere arbejdet for det samme i rottweiler-regi:-)
    Men endnu en grund til at købe hund med DKK-stamtavle er, at opdrættere gerne skulle få uanmeldte besøg af DKK (sker vist ikke så tit som man kunne forvente, så der er selvfølgelig plads til forbedringer:-)) Ved godt det ikke gør noget godt for "hovsakøb", men så har vi i det mindste en fornemmelse af, at avlsdyrene har ok forhold:-) Derudover har vi jo et kæmpe ansvar som opdrætter i udvælgelsen af købere:-)


  • #25   16. aug 2015 Det må være et kæmpe arbejde og ansvar når man stadig har nogle af hvalpene efter 6 mdr.
    Jeg håber du snart finder gode hjem til tøserne.


Kommentér på:
Hvis bare....

Annonce