4.501 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 67 Svar

Race der ikke fælder Race der ikke fælder

Hej alle,

jeg er godt klar over at ingen hunde ikke fælder, men har i nogle racer i har erfaring med fælder mindre end normalt? smiley
Det handler om at kæresten og jeg gerne vil have hund om nogle år og vi lige har passet hund her i weekenden. Dog fældede den ekstremt meget og vi har nu et tæppe af sorte hår i hele hytten efter 2 dage. Vi er blevet enige om at vi kun vil have hund hvis vi kan finde en race der falder i vores smag, der ikke efterlader et spor af hår efter sig. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Race der ikke fælder
  • #1   16. aug 2015 Altså der er jo de racer der skal klippes, så som pudlen, Bichon racerne og vel også de ruhåret og de hårløse.

• #2   16. aug 2015 Som du selv siger, så er der forskel på, hvor meget hår/pels de enkelte racer efterlader. Jeg har selv 4 maltesere, og de må siges at fælde meget lidt. Sevfølgelig afhænger det også lidt af, hvor meget man vasker og børster hunden. Vil dog lige tilføje, at malteserpelsen ikke er den nemmeste at holde, den filterer meget let:-)

• #3   16. aug 2015 Kinesisk hårløs smiley

Men ellers findes der en del racer, som ikke fælder, f.eks. puddel.

Men det her med om hunden fælder eller ej, må et eller andet sted, være mindre væsentligt. Det sviner at have hund, de slæber jo også skidt og møg med ind i boligen efter lufteturen smiley

Det er langt mere vitgtigt at kigge på hvilke behov hunden har, og om I kan opfylde dem ? En frustreret og understimuleret hund kan meget vel finde på at destruere sofaen, og så virker lidt hundehår på gulvet pludselig som et mindre problem smiley
    Tænk jer godt om, og gør jeres forarbejde grundigt, inden I kaster jer ud i det her med at blive hundeejer.

• #4   16. aug 2015 Ann-marie H, det har du helt ret i. Nu er det bare sådan at vi er ret klar på at have hund, men venter nogle år med at beslutte os for at sikrer at ønsket holder ved og at omgivelserne er der for den. smiley
    For os er det suverænt vigtigt om den fælder meget eller ej, men det kommer jo meget an på ejerne. smiley

• #5   16. aug 2015 Jamen så må en hårløs hund være mit bedste bud smiley

• #7   16. aug 2015 Yorkshire terrier fælder heller ikke særlig meget. Min fælder slet ikke.

Men i skal jo heller ikke bare vælge en hvilken som helst hund, som ikke fælder hvis i ikke kan opfylde dens behøv osv.

Udover yorkshire terrieren kunne puddel hunden være en idee, plus den findes også i mange forskellige størrelser.
    Hvilken race var det i passede?

smiley

• #8   16. aug 2015 Mine to cairner fælder ikke hvis de trimmes rettidigt.

• #9   16. aug 2015 Alle, jeg skriver jo absolut ikke at vi vil have en hvilken som helst ikke hund der ikke fælder. Jeg skriver at vi vil have en hund der ikke efterlader et tykt spor af hår efter sig hvis vi finder en der falder i vores smag.

Hende vi passede var halv broholmer og halv et eller andet stort. smiley

• #10   16. aug 2015 Hvad med en curly coated retriever? smiley

• #11   16. aug 2015 Okay.

Er der nogle racer som du er faldet mere for end andre?
    Jeg forstår godt det med at hundehår er træls, er helt enig. Min den store fælder som en i... Så støvsugeren er fremme hverdag.
    Jeg har altid sagt at den næste hund ikke skal fælde så meget, men det kan gå hen og blive svært hvis man er faldet for de racer som bare har meget pels smiley

Men hvis i er glade for de små hunde, og hunde som skal til frisør så finder i helt sikkert en hund som ikke fælder så meget, og som lige passer til jer. smiley

• #12   16. aug 2015 Min ene ulvehund fælder heller ikke, den anden gør smiley

• #13   16. aug 2015 Denise, præcis smiley
    Vi er faldet pladask for bokseren... Men vi vil ikke kaste os ud i at købe en hunderace før vi er 100% sikrer på at den passer til os og vil have det godt i vores hjem. smiley
    Det er faktisk ikke de små vi er vilde med, nærmere mellemstørrelsen. smiley

• #15   16. aug 2015 Har personlig erfaring med 2 racer der ikke som sådan fælder - Lhasa Apso og Kerry Blue Terrier smiley

• #16   16. aug 2015 Jaa:-) boxeren er min kæreste også faldet for. Og mener den fælder som alle andre. Så jeg slipper nok ikke fra de hundehår i fremtiden smiley hehe

Jamen jeg synes i skal prøve at læse lidt om pudlen hvis i ikke allerede har gjort det. Den kan man få i mange størrelser og den fælder ikke, ikke dem jeg har omgås i hvert fald. Også er det en rigtig lækker hund som er utrolig glad og venlig, og meget klog smiley

• #17   16. aug 2015 #10 En curly coated retriever er ikke en nem hund. Den kan være temmelig skarp og skal have et meget aktivt hundeliv for at kunne fungerer optimalt. Det er en hund som har det bedst hvis den bruges til jagt eller anden hundesport !

• #18   16. aug 2015 Jeg synes at nogle pudler er søde, men min kæreste siger at han ikke vil gå tur med sådan en smiley

• #19   16. aug 2015 Labsen, så skal det nok ikke være en curly coated! Godt at vi spurgte smiley

• #20   16. aug 2015 En bokser er heller ikke en nem hund. De er meget aktive, og har det bedst med at blive brugt. Desuden har mange af dem problemer med at være alene hjemme (splitter ting ad).

• #21   16. aug 2015 I kan, uanset race, minimere fældning markant, ved at sørge for, at børste hunden, med det rette værktøj. Evt. find en god hundefrisør, hvor hunden kommer i bad, bliver tørret og redt 100% igennem - det tager op til 80% af fældningen.

Dette gælder både korthårede og langhårede hunde, korthårede hunde fælder også, og faktisk ofte mere, end de langhårede. Derudover er det nemmere/hurtigere, at støvsuge lange hår op, end de korte.

• #22   16. aug 2015 Haha
    Jeg har altid gerne villet have en puddel eller en cavler king Charles spaniel selvom den også fælder, men dem gider min kæreste ikke.

Men han er blevet rigtig vild med yorkshire terrieren selvom det er en meget lille hund.
    Mænd er tossede
    smiley

• #23   16. aug 2015 pia k, læste lige lidt om Malinois.. Den ser vildt sød ud, men læste også at den ikke egner sig til børnefamilier? Hvilket desværre ikke passer ind i vores fremtid da der gerne skulle komme børn til på et tidspunkt smiley

• #24   16. aug 2015 xolo'en (mexikansk hårløs) er mellemstor/stor.
    I kunne også kigge på lagotto, men ved ikke, om de fælder. De er dog krøllede.
    Med den race ville jeg købe i en af nabolandene fremfor Danmark, skal det så lige siges.

Men ellers er pudlen næsten det bedste bud.

• #25   16. aug 2015 Denise, min vil heller ikke have en terrier :'D han er ikke nem :d

• #26   16. aug 2015 Alaxandoria, helst ikke en hårløs smiley

• #27   16. aug 2015 Jeg tror også det vil være godt givet ud, hvis du først og fremmest kigger efter hvad I vil bruge hunden til og hvor aktivt et liv I kan tilbyde den, inden du forelske dig i udseendet på de forskellige racer. Hvis I gerne vil have en selskabshund, er det malle f.eks. ikke et super match. Så kig først og fremmest på hundens egenskaber, samt jeres egne ønsker og aktivitetsniveau.

• #28   16. aug 2015 MEGET enig med Labsen. Hundens udseende og pelstype kommer i allersidste række.
    En hund er ikke bare en hund, de er så ufatteligt forskellige mht. krav, temperament, aktivitetsniveau osv.

Hvad kan I tilbyde en hund ?

• #29   16. aug 2015 Labsen, det er jo lige præcis det vi gør ud fra hvilke racer der ikke fælder meget. smiley

• #30   16. aug 2015 Ej hør nu her, nu bliver jeg lidt træt af det her. Jeg skriver ikke for at blive sat igennem en test om vi kan tilbyde en hund et godt nok hjem. Jeg skriver for at få forslag til hunderacer der ikke fælder meget. Hvis i tror at jeg render ud og køber en hund ud fra at den ser godt ud og ikke fælder - uden at tjekke op på den og se om den vil passe ind i vores hjem, så tænker i meget lave tanker om mig.

Derudover kan jeg ikke se hvorfra i mine indlæg at jeg ikke tænker på hunden? Jeg har direkte skrevet at vi vil vente nogle år før vi beslutter os for at sikrer os at vi stadig ønsker os den og at vi har omgivelserne til den. Og bare det at jeg skriver flere år før vi vil købe en, bør da indikere at vi tænker os om her?

Tak.

• #31   16. aug 2015 Men du skriver at I er faldet for bokser og malinois. Ingen af disse racer er for børn (de kræver meget), og begge fælder en del. Har du overhovedet undersøgt hvad det kræver at have en af disse racer ?

Det virker lidt som om at du sidder og kigger på billeder, og tænker: Den ser nuttet ud.

Så igen: Hvad kan I tilbyde en hund ?

• #32   16. aug 2015 100% enig med Labsen!
    Udseendet er ligegyldigt, hvis sindet og egenskaberne ikke passer til jeres liv.

Mht boxere og alene hjemme - ingen af mine 4 boxere har haft det problem, men vi har altid haft mindst to hunde af gangen, og det tror jeg gør meget, at de ikke er helt alene.
    Det er en race der er meget knyttet til den nærmeste familie, har et pænt stort aktivitetsbehov, og ret intelligente, så de har brug for at få brugt hjernen.
    Det er en vigtig faktor at have med i overvejelserne

• #33   16. aug 2015 Altså der er PÆNT meget forskel på de racer der er nævnt. Sådan virkelig, virkelig meget. Tror du ikke at det er nemmere at finde ud af, hvilke racer der passer til jeres aktivitetsniveau og behov, og derefter sortere i om de fælder? Det er et ret stort skridt at gå fra en hårløs til en malinois. Tror i ender med at en god omgang forvirring hvis i bare kigger på de hunde der ikke rigtig fælder smiley

• #34   16. aug 2015 En malle er en brugshund med stort B.
    Ikke en familie-sofa-hyggehund

• #35   16. aug 2015 Der er ingen der siger at i ikke tænker jer om! smiley Men det er ret vildt at gå fra at foreslå en retriever til en malinois.

Det lyder til at i går lidt af en "omvej" og ender med at forvirre jer selv endnu mere, hvis i bare springer fra ikke-fældende race til ikke-fældende race, for der er VIDT forskellige temperamenter og karakteristika hos dem.
    Bestem jer fx. for om i gerne vil have jagthund, selskabshund, osv osv. og SÅ sorter i dem smiley

• #36   16. aug 2015 Ann-marie H:
    1. Bokseren er vi faldet for ja, men vi undersøger det jo lige præcis, vi går ikke ud og køber den fordi vi er faldet for den! Derudover så står der de fleste steder at den er børnevenlig og en god familiehund. Dette har vi også belæg fra en bokserkennel som vi har været i kontakt med for.
    2. Mallnois har jeg ikke skrevet at vi er faldet for? Skrev at den så sød ud(var inde og læse om den!), men at den ikke var familievenlig og derfor ikke en hund for os da vi ønsker børn inden for nogle år?

I to dømmer godt nok hurtigt ud fra nogle få ord herinde.

• #37   16. aug 2015 Füncke. Igen, læser du ikke hvad jeg skriver? Vi går ikke ud og køber en hund fordi den er ikke-fældene. Vi får forslag og forhører os om racerne for at vide om de vil passe ind.
    Og vi har hverken kigget på hårløs eller malinois.

• #38   16. aug 2015 Hvad med en coton eller en malteser, det er virkelig søde hunde.

• #39   16. aug 2015 Labsen, tak for et brugbart indlæg der handler om hvad det her forum blev oprettet for. Vi går lige ind og læser om dem. smiley

• #40   16. aug 2015 MLA: Min kollega, som har 2 boksere, og træner med sine hunde hos DCH, oplever alenehjemme problemer med deres yngste bokser. Det er blevet bedre, nu hvor den er voksen og nogenlunde fornuftig. Men den kan stadig finde på at tygge lidt i karme/væggen/kurven osv. smiley
    Og det skal så lige siges at de er så priviligerede næsten aldrig at være alene hjemme, fordi konen arbejder om morgenen, og min kollega om aftenen.

Jeg undersøgte i sin tid bokseren som en mulig race for mig, selv racerepræsentanten sagde, at boksere ofte har alenehjemme problemer.

Men det er så mange år siden, så man kan da håbe på at det er blevet bedre ?

• #41   16. aug 2015 Nej tror da heller ikke i går ud og køber en hund i morgen. Men det er en ret forvirrende måde i sorterer i. I springer fra hund til hund der er VIDT forskellige. Måske skulle i sætte jer ned og finde ud af, hvad i forventer af en hund? Jagthund? Selskabshund? Hyrdehund? smiley

Jeg ville fx. foreslå pudlen. Hvorfor gider din kæreste ikke gå med en puddel?

• #42   16. aug 2015 Boxeren er som regel god til børn. Men den ER voldsom og et stort legebarn hele livet. Mine unger er vokset op med boxere, og bedre babysitter findes næppe.
    Men der er knald på, især de første år eller 4 smiley

• #43   16. aug 2015 Fünke, vi ved udemærket godt hvad vi forventer af en hund. Skal jeg absolut liste alle vores forventninger op herinde for at få svar på et simpelt spørgsmål som dette?

• #44   16. aug 2015 MLA, det er nemlig en af de ting vi er faldet for ved bokseren - dens energiniveau og glæde. Ikke dens udseende som det virker som nogle tror. smiley

• #45   16. aug 2015 Ann-Marie: Jeg hører det ofte, men ikke noget jeg genkender fra egne

• #46   16. aug 2015 Ann-Marie: Det med at mange boksere ikke bryder sig om at være alene hjemme er ikke noget problem. Vi vil kun have hund hvis den højst skal gå hjemme 5 timer om dagen. Derudover får min kæreste muligvis job hvor han kan have den med sig.

• #47   16. aug 2015 Pi L: Jeg bedømmer folk ud fra det de skriver. Og når man har mere fokus på om hunden fælder, end om I kan opfylde de krav som en hund af en bestemt race kræver, så bliver jeg bekymret.

Der aflives tusindvis af hunde her i landet hvert år, fordi folk ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok, inden de anskaffede en hund. Det vil jeg gerne være med til at undgå.

Du har endnu ikke fortalt hvad I kan tilbyde en hund ? Vil I gerne have en meget aktiv hund ? Vil I gerne have en rolig/doven hund ? Vil I gerne have en meget trænbar hund, eller er I mere til en selvstændig hund ? Har I nogen erfaring med at have hund ? Har I tænkt jer at gå til træning ? Og I så fald hvilken type træning ?
    Hvad med størrelsen på hunden, skal den veje 5 kg eller 55 kg ? Alle disse ting er vigtige for at komme med et realistisk bud på hvilken hundetype/race der passer til jer.

• #48   16. aug 2015 Ann-marie H, nu beder jer heller ikke om at finde den perfekte hund til os, men bare med at komme med bud på hunde der ikke fælder meget.
    Jeg kan ikke forstå hvorfor du kommer ind på aflivning af hunde? Er det ikke ret tydeligt at vi gøre vores hjemmearbejde ordenligt og venter på at vi er sikrer på at vi kan give et varigt hjem? Endda flere år i forvejen?
    Jeg har ikke fortalt hvad vi kan tilbyde en hund nej, fordi det sådan set ikke kommer emnet ved når det eneste jeg spørger om er hunde der ikke fælder voldsomt.
    Og ja, siden du nu spørger så "pænt," så har min kæreste haft hund selv - og nej, den blev ikke aflivet. Og jeg har passet hund fast hele min barndom og gør det stadig i dag.

• #49   16. aug 2015 Og utroligt at du kan dømme ud fra at vi spørger om hunde der fælder lidt, at der er grund til at bekymre sig for at vores kommende hund vil ende ud aflivet før tid!

• #50   16. aug 2015 Whippets fælder også utrolig lidt smiley

• #51   16. aug 2015 Jamen der er jo hunde fra hvad, under 3 kg og til over 70 kg. Du kan jo finde en liste på nettet over "allergivenlige" hunde der fælder minimalt smiley

• #52   16. aug 2015 Funke, igen kan jeg ikke se hvad vægten har at gøre med om den fælder eller ej. Vi spørger ikke ind til +20 kg hunde der fælder lidt, vi spørger ind til alle hunde.

• #53   16. aug 2015 Der er jo ingen grund til at anbefale en hel masse forskellige racer til jer, som alligevel ikke passer til jer mht. størrelse, aktivitetsniveau osv.

Som Fünke skriver, så kan du jo bare google smiley

Gik da ud fra at du gerne vil have seriøse og brugbare bud ?

• #54   16. aug 2015 Jamen så google allergivenlige hunde og du får en liste og kan vælge mellem hunde der stort set ikke fælder en tot hår smiley

• #55   16. aug 2015 Ann-Marie, for os har alle bud på hunde herinde været brugbare da det bidrager til læren.

Fünke, flot. Hvis jeg googler får jeg ikke personlige erfarringer op, men en liste. Og som om jeg ikke har googlet i forvejen og set på lister, hvorfra tror du ellers at jeg tænkte på Curly coated retriever?

Sletter det her emne, det er utroligt hvordan i skal være kritiske uden grund og ikke kan finde ud af at svare på et simpelt spørgsmål uden at skulle analysere og mest af alt, dømme alt.

• #57   16. aug 2015 Berthas mor: Dejligt med lidt råd smiley Vi er fast besluttede på at ligegyldigt hvilken hunderace vi ender ud med, så skal den have ordenligt stamtavle for at forebygge det værste. smiley Og så venter vi lige netop nogle år så vi har bolig, tid og økonomi til en hund - med foder, dyrlæge, træning osv. smiley

• #58   16. aug 2015 Fælder boxeren ikke meget? eller?

Altså, jeg sad lige og tænkte på om i helst vil have hund som næsten ikke fælder, eller gør det noget hvis den fælder lidt? Der er nemlig også forskel på hvilken hår hunden har, og hvilken effekt det har når det lander på gulvet osv.
    Min den store hund fælder utrolig meget som jeg har skrevet, og det er på denne "Juletræs måde" hvis du forstår, små stive hår, som sætter sig i alt. Selv i foden som en splint, og det er lige meget hvor meget jeg børster hende.

Men der er jo racer som har en lækker blød pels, og som fælder (også en del) men på en anden måde.
    Mine forældre har en tibetansk spaniel, han fælder. Men hvis man børster ham hverdag er det ikke så slemt igen, og det er fine bløde hår. Næsten ligesom når vi piger fælder smiley

Hvis i godt kan lide livsglade hunde, med et dejligt højt aktivitets niveau, så er der også border collien. Det vil jeg sige er en mellem hund. Men igen den fælder, har en lang pels osv. Men det er ikke "juletræsfældning"

Så hvis den gerne må fælde lidt, så er der en masse hunde at vælge i mellem:) Ellers er det mest de hunde som er blevet nævnt.

Mener også at boxeren fælder på denne "juletræsmåde" smiley hehe

Men lækker hund, helt enig smiley

• #59   16. aug 2015 En boxer døjer da dælme ikke med dårlig vejrtrækning! Det er en aktiv brugshund som da ikke kan bruges hvis den bøvler med vekrtrækningen.. smiley
    Hofter og albuer skal tjekkes før avl og de resultater kan du som køber se (hvis du køber dkk tavleboxer)
    Ligeledes tester de seriøse for hjerte og spondylose.
    For mig at se, er det allergi og det neurologiske der er et problem. 3 af mine fik enten blodprop eller hjerneblødning som hhv 9-9 og 12 årige. Den sidste spondylose.

• #61   16. aug 2015 Held og lykke med projektet

Husk: at en god opdrætter stiller mange kritiske spørgsmål og krav til sine hvalpekøbere.
    Det er et udtryk for interesse og ansvar for at hvalpene får de bedst mulige hjem. Ikke at de er fordømmende.

• #62   16. aug 2015 Berthas: At fodre en gigant race med hvalpefoder i så lang tid er da fuldstændig vanvid smiley
    Du skifter gerne over ved 4 mdrs, netop
    for at få en god sund og langsom vækst.

Sorry, men din "viden" om fodring giver jeg ikke meget for, og heller ikke RC smiley

• #63   16. aug 2015 Ej en hunderace over 10 kg skal da ikke have hvalpefoder indtil de er 2,5 år gamle smiley

• #64   16. aug 2015 Men må jeg spørge hvorfor din kæreste ikke vil gå med en puddel? smiley Man må jo sige at den passer perfekt på jeres ønsker - en hund der ikke fælder

• #66   16. aug 2015 Der er vi så ikke enige smiley et godt voksenfoder kan alle vokse op på.

• #68   17. aug 2015 Og jeg har erfaringen smiley
    Giver ikke 5 potter pis for "RC forskning" smiley

Nej, det er da vigtigt at andre ikke får den fejl opfattelse at det er super i orden at fylde hvalpefoder i sin store hund i så lang tid. Så jeg finder diskutionen vigtig smiley

• #69   17. aug 2015 Nu ved jeg godt, at du har skrevet at manden ikke er meget for puddel.
    Men de fås jo i forskellige str og jeg synes det lyder som et rigtig fint match til jer

Måske du kunne tage ham med ud til et par opdrættere, og så falder han måske pladask for dem

• #70   18. aug 2015 Hej alle,
    bare lige til opdatering, så er vi nok blevet enige om en Havanais på grund af dens egenskaber og lyse sind. smiley
    tak for hjælpen!

• #72   19. aug 2015 Pia k, det lyder lidt ligesom Bichon Havanais synes jeg. smiley

• #75   20. aug 2015 Da der alligevel er lang tid til, har jeg tilladt mig at finde et link til dig, så I har lidt mere at studere. (spring de der ---doodles over, for det er ikke rene racer men amerikanske designer"racer")
    Du klikker bare på racenavnet, og så kommer der en side med beskrivelse - som igen skal tages med forbehold, men god vejledning alligevel. God fornøjelse:

http://www.dogbreedinfo.com/lightshedders.htm

• Lone S
    Lone S Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Svar: 3
    #76   16. jul 2018 Hej Marlin. Jeg har en havanais. En skøn hunderace som er mild og venlig overfor alle undtagen katte. Min fælder overhovedet ikke. Den skal bare børstes, klippes og vaskes. Den er utrolig glad for børn. Det eneste den ikke kan klare er at være alene mange timer hver dag. En halv dag er helt fint. Øvrigt en meget lærenem hund der tilpasser sig familiens aktivitetsniveau. Mvh Lone

Kommentér på:
Race der ikke fælder

Annonce