7.145 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 47 Svar

Labradoodle med stamtavle? Labradoodle med stamtavle?

Jeg var lige en tur forbi dba og kigge efter pudler, og faldt over en annonce, der undrede mig ret meget.

Labradoodle med stamtavle

Så vidt jeg ved er det da en blandinghund? Og er det så bare en 'hjemmelavet' stamtavle eller hvad?
Der står de er patella fri i 3 generationer, så noget dokumentation må de da have?

Er jeg helt forkert på den?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Labradoodle med stamtavle?
  • #1   3. maj 2016 Og så faldt jeg over en anden, som jeg ikke kan lade vær at grine af: Shi-pu, hehe, hvorfor dog ikke Shit-puh. Undskyld jeg har dårlig humor XD

• #3   3. maj 2016 Der er jo ikke noget, der forhindrer hunden i at få en hjemmelavet tavle, eller en tavle via en ny "labradoodle"-klub.

Fint, at de er testede, men det er uden tvivl en hjemmebrygget stamtavle.
    Vil så sige, hellere det end at Fru Larsen på hjørnet lige skal avle på hendes søde labrador med naboens puddel.
    Hvis hundene er testede gennem mere end en generation er det trods alt lidt mere seriøst - Hvis man lige tager fra, at jeg har svært ved at tage designerraceavl generelt seriøst.

• #4   3. maj 2016 Så var jeg ikke helt forkert på den.
    Og jeg synes da det er rart at de tester og gør noget ud af hundene, men havde dog ikke set dem med stamtavle, hvilket var det jeg var chokeret over. Men kan så regne ud at det ikke er en godkendt stamtavle der følger med smiley Det var det jeg troede og undrede mig over 0.o

• #6   3. maj 2016 Der stod også andre sygdomme da jeg læste annoncen, men fik ikke fat i dem alle sammen XD
    Men Pia, det var nu slet ikke det emnet handlede om smiley

• #9   3. maj 2016 Mig bekendt er det kun fabrikker der laver de der doodels

• #11   3. maj 2016 Birgitta, tror ikke der var tale om sådan en australsk en. Så vidt jeg husker stod der at faren var pudel af mellemstørrelse på 33cm.

• #12   3. maj 2016 "Men hun sagde, at den opdrætter hun havde talt med, solgte hvalpene enten neutraliserede -eller som avlshunde til en højere pris.. "

Hvis du skal købe hos hende, skal du slippe 10.000,-

• #13   3. maj 2016 Og hun sælger dem ikke som avlshunde. Alle er neutraliseret. Og på hendes hjemmeside kan du bestille en blanding, så laver hun et kuld.

• #15   3. maj 2016 Jeps. 10.000,-...... MEN så er der også adfærdbehandling med rabat, mener jeg. Og nogle gange træning med i prisen for den blanding hos lige DEN opdrætter i alle tilfælde.

• #16   3. maj 2016 Der findes skam en klub Dansk Labradoodle Klub = DLK og de har "stambog"....suk og de har af sygdomme listet HD,AD/AA,PRA og Patella..

• #20   3. maj 2016 Når selv "designeren" bag labradoodle fortryder han fik den idé, så er der vist ikke mere at tale om. Tosset blanding, der aldrig bliver godkendt ved FCI.

• #21   3. maj 2016 Tjae.

Man kan godt møde folk, som er seriøse og laver målrettet blandingsavl fordi de går efter nogle egenskaber.
    Labradoodle er ikke FCI godkendt, men det forhindrer jo ikke folk i at vælge hunde med omhu og teste for diverse ting og holde regnskab med det over generationer. Dvs "stambog".

Min Saga er fx resultatet af en kvindelig jæger, som mente golden retriever er fine... Hvis de fik spaniel blod!

• #22   3. maj 2016 Du kan aldrig lave blandinger med seriøsitet med mindre du kører det over x antal generationer OG får testet samtlige dyr i genpuljen.
    Det tager ikke bare 2-3 generationer, men år..

• #23   3. maj 2016 ...
    Men man er vel nødt til at starte et sted?

Jeg er lidt afslappet med valg racer, der er så mange muligheder som kan være fantastisk gode valg. Jeg kan også se potentiale i mange blandingshunde.
    Hemmeligheden er vel at være afklaret med hvad man vil med dyret, hvad man prioriterer og gå efter det?
    Men hvis man mener at fx Labradoodle har potentialet til at få en bedre kombination af egenskaber end ophavet, så må man jo gøre det.

Og er noget værd at gøre, skal det gøres ordentligt.
    Det er måske ikke stamtavle i FCI forstand, men at holde regnskab over resultater på tværs af generationer er rationelt og eneste måde at evaluere resultater.
    Det lyder da som et godt tegn.

• #24   3. maj 2016 Nu er der SÅ mange racer allerede, så jeg vil æde min gamle hat på, at de egenskaber, som jeg måske kunne komme på som de vigtigste -- den race findes allerede smiley
    Jeg giver ikke en meter for det andet. Det er salgstrick og bondefangeri fra mit synspunkt. Oftest slår blandings sælgere på, at deres blanding er sundere end de racer, som blandingen har som ophav. Javel - to dårlige giver ikke partout 1 god...

• #25   3. maj 2016 # 24...

Der er mange racer, fordi folk parellelt har haft en vision og en drøm og har prøvet at gøre det til virkelighed.
    Den proces skal nok gentage sig.

... Der er også folk der påstår, at hunde med tavle er sunde.

Kan vi blive enige om, at sunde forældre er en god start, og så holde os fra den tangent vi er enige om at se på fra forskellige vinkler?

• #26   3. maj 2016 #8
    Ham der har startet den dille med labradoodle er selv ret ked af at han har fået åbent den "pandoras æske", som han nu mener det er.
    http://news.nationalpost.com/news/labradoodle-creator-regrets-the-damage-he-started-with-designer-dog-craze

• #28   4. maj 2016 Sunde testede forældre.

Man starter med første generation.

profilbillede
  • #32   4. maj 2016 Jeg tror det bare er et spørgsmål om tid før FCI godkender racen.

Og helt ærligt meget hellere dem end så mange af de racer der allerede er godkendt og skamavlet.

• #34   4. maj 2016 Fred være med det.

Bare folk køber hunde hvis egenskaber passer til deres mennesker og et helbred der holder så fred være med resten.
    I må godt hidse jer op - jeg hygger med en kop kaffe!

• #37   4. maj 2016 # 25

Jeg er bange for at den vision handler langt mere om, hvad der havner på bankkontoen. At kunne få 10.000,- for en blanding, hvor du ikke skal dokumentere noget som helst omkring sundhed ( ingen ekstra udgifter til dyrlægetjek af racerelaterede sygdomme), ikke udstille ( ingen ekstra udgifter til udstilling, transport etc.) og selv kan lave "stambogen" til prisen på et print, så skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, at nogen vil benytte sig af den guldrandede mulighed.

• #39   4. maj 2016 Hun ser meget glatpelset ud - og fin størrelse smiley Netop det med uvisheden om, hvordan pelsen vil falde ud gør, at racen ikke kan siges at være enten fugl eller fisk.
    Jeg har set nogle doodler, der havde vild krøllet pels på afstand, og når man kom tættere på, så var det tæt og umuligt at børste i bund. Enhver hundefrisørs mareridt er jeg blevet fortalt.

• #41   4. maj 2016 I må jo spørge dem som vil have doodler hvad de ønsker.

Man kan også tage stilling til helbred, selvom forældredyrene ikke har tavle fra den samme forening

• #43   4. maj 2016 ??
    Og det kan forældre og bedsteforældre vel også have?
    Og der er ingen der forhindrer dig i at tjekke sundhed på første eller anden generation blanding - selvom det naturligvis bliver et spørgsmål om tillid at der ikke fuskes i hvad der skrives ned.

Men har du ingen tillid ved du godt, at du går videre og ikke køber derfra.
    Kaffeautomaten kalder!

• #45   4. maj 2016 Jeg vil bede om at se udprint fra da forældredyrene blev udredt.
    Eller kopi tilsendt.
    Vil du trække hvalpe, så spørg evt til bedsteforældre.

Medmindre folk direkte svindler og laver dokument falsk, så virker det altså fint.
    Og tror du folk svindler løber du skrigende videre. Med eller uden tavle.

Intet papir er mere værd, end ærligheden fra den sov skrev det....

• #46   4. maj 2016 Helene B - desværre ER der folk, der fristes af lette penge - så du skal gå ud fra, at der svindles.

DKK er den eneste stambogsførende forening, der registrerer dyrlægeverificerede sundhedsresultater på den enkelte hund - og dermed også det eneste sted, hvor du har muligheden for at få dokumentation.

• #47   4. maj 2016 Hvorfor er attester mere falske hvis man spørger avler end DKK?

Helt ærligt, løb skrigende videre hvis det ser forkert ud.

• #48   4. maj 2016 Tja - nogen avlere siger at hundene er sunde - uden at have fået et reelt tjek.
    Nogen viser dokumentation for andre hunde, end dem der er tale om.
    Nogen forfalsker ganske rigtigt, sådan som du skriver.

Hos DKK bliver det først registreret, når dyrlægen har dokumenteret at den hund, med den chip, er blever undersøgt/testet for den og den specifikke sygdom, med dokumentation for undersøgelsen.

• #51   7. maj 2016 Er vist lige faldet over samme annonce - gad vide hvem der har lavet stamtavlen smiley

profilbillede
  • #55   8. maj 2016 Det vil blive en blanding efter 2 DKK forældredyr.

• #57   9. maj 2016 Anette, nej det var vist ikke den annonce jeg faldt over (de kan have ændret/slettet den), men en der ligner. Der var rigtig meget tekst, forklaringer, 'oplysninger' om hvalpe og forældre, samt hvilke sygdomme der var testet for smiley

• #58   9. maj 2016 Suk.

Spørg sælger om dokumentation for helbred lige så langt tilbage, i har lyst.
    Man kan altid spørge.
    Men husk samme kritik, når folk taler omtaler hunde, der ikke er blandinger.

Jeg bliver lang i ansigtet, når den kritiske sans kun gælder blandinger.

• #61   9. maj 2016 Det er da at tage en vis legemsdel på folk, at forlange en fuldstændig vanvittig pris for en blanding

Og der er folk der gladeligt betaler prisen for den.

Slettede mit svar da jeg opdagede at jeg ikke havde fjernet kennelnavnet

profilbillede
  • #63   9. maj 2016 Salla: Hold da helt fest for en pris 0.o

• #64   9. maj 2016 Krumme..

Dem der køber tjekkede hunde, køber derfra.

Jeg gik efter en hund, der vil blive en sand pleaser af en jagthund. Skal være god til apportering, men gerne flere kvaliteter oveni. Om det var kvaliteter som i hønsehund eller stødende jagthund betød ikke så meget. Jeg har det fint med at lære af første jagthund og senere danne erfaringer med hvilke jagtformer der er bedst. Hey, det værste er hvis jeg får brug for at købe hund nr 2 for at supplere egenskaber?

Det har ikke givet mening at tage jagttegn for mig før, ikke før jeg havde mulighed for at holde hund og bo et sted jeg måtte bolte våbenskabet korrekt op...

Jeg fandt en der lavede golden cocker. Jeps, fancy navn. Ægte blanding.
    Men hvis man ønsker en type, og ærligt talt ikke kunne bestemme sig for hvilken af de to racer man skulle tage, så er det genialt køb jeg har gjort.
    Køber målgruppen var børnefamilier med interesse for jagt, at der ikke er tavle på Sagas mor, fordi mormoderen ikke havde, det lever jeg fint med.

Du køber fra en avler der tjekker sundhedsresultater mv, hvis det er der du lægger pengene...

• #75   9. maj 2016 Argh.
    Suk.

Hvis I ikke kan leve med ret meget variation, skal I naturligvis købe fra stramt definerede linier.

Men behøves I af den grund, at slå folk i hovedet, fordi de har det godt med bredde?
    Jeg har aldrig påstået at det er stramt defineret hvad man får ved at blande labrador og puddel, men det ved købere af blandinger nok godt?

Jeg er lykkelig for de egenskaber min hund har, men jeg har også den tilgang, at jeg ærlig talt kan bruge forskellige kombinationer. Hvis jeg kun kunne bruge et sæt færdigheder turde jeg ikke købe blandingshvalp, faktisk turde jeg nok kun købe voksen hund hvor jeg vidste hvad den voksede op til at blive.
    Så ja, jeg er sgu heldig at få det jeg vil have. For jeg bruger det jeg får.
    Jeg har det afslappet med blandinger, fordi der er så mange hunde jeg trives med. Jeg er ikke afhængig af noget der er skarpt defineret.

Hvis I ville fremme information om avl af sunde hunde, så brug en saglig tone og del viden.

Hvis I fx ville fremme faglig stærke HD screening, så ville jeg måske hellere skrive:
    Man skal passe på med hvilke dyrlæge der screener? Har de rutinen?
    Her er et link til dyrlæge som har disse special kompetencer.

Ordvalget "tilfældig kodyrlæge" får mig til at sukke dybt og frygte at jeg taler med fordomme om blandinger, i stedet for folk med saglig viden.

Og så ved jeg squ ikke om jeg taler med folk eller kun fordomme?
    I må gerne klappe jer på hinandens skuldre og bekræfte fordomme.
    Men jeg har det sjovere med at dele viden og visioner.

• #78   9. maj 2016 Helene - det er ikke din hund, der opponeres imod, for en god blanding er også en god hund, men derimod det faktum at der er mennekser, der scorer ekstra på at markedsføre en blanding med et fancy navn og en "stamtavle", der er ikke har den værdi, man forsøger at tillægge den.

Jeg har selv en blanding og en hund med tavle - begge hunde har fået lige god og positiv modtagelse her på HG. Det er jo netop ikke det, der er pointen - det er at nogen prøver at gøre en blanding til noget den ikke er - nemlig en racehund.

Og prisforskellen er til at tage og føle på: Jeg har givet 2500,- for Barley, der er en skøn hund også selv om han ikke har tavle.

• #80   9. maj 2016 Aha!

Jeg anser Labradoodle for at betyde blanding af labrador og puddel.
    Det betyder ikke at hundene magisk er bedre eller dårligere, men bare et ord for blanding af netop de to racer.

Jeg er ikke så god til magisk tænkning, opponerer I bare løs, jeg opdager ikke magisk tænkning.

Jeg har ikke et tilfælde af "hvis man ikke kan få den man elsker, elsker man den man får", men et tilfælde af at et mildt social sind er vigtigt, samarbejde er vigtigt. Jeg har det fantastisk med golden, cockere og mange andre.
    Hvis man er indstillet på at hvalpen vokser op og får en spændvidde af hvad forældrene kommer med, så... Go for it!
    Jeg vidste mine obligatoriske krav var indfriet, og de krav hvor jeg ikke kunne bestemme mig må terninger gerne råde lidt over.

Lad folk opsøge det sådan som de kan lide det.

• #82   9. maj 2016 "Jeg anser Labradoodle for at betyde blanding af labrador og puddel. "

Hvorfor har du så lagt 10 klik for en blanding, der ikke skal koste mere end maks 3000,-?
    Magisk Marksføring eller en raffineret form for bedrageri?

• #83   9. maj 2016 Magisk tænkning er, når man tænker somom at gør man x, så får noget på magisk vis en egenskab.

Eksempel,
    Heksen som laver en amulet af bjørnetand, for at give det elskede barn bjørnens råstyrke.

Hvis I mener folk på magisk vis tror på at hvalpe er smukkere, sundere eller andet pga moderne ord, så opponer bare.
    Jeg lægger bare ikke så meget vægt på navnemagi, så jeg tror på at folk køber en blandingshvalp og har det fint med blandinger.

Jeg opponer imod, hvis man kritiserer hunde for ikke at være stambogsførte, raceægte..
    Det er fuldtud muligt at lave sunde hunde, hvis man ser sig for.
    Min evige pointe er at det er selvindsigt / kritisk sans og evnen til at tænke over hvad man gør, der er vigtigt.

Og hvis I ved hvad I taler om, brug flere kilder.
    En god kilde kan folk der er enige og uenige gennemgå.

• #86   9. maj 2016 Jeg har aldrig påstået, at Saga kun har arvet forældrenes gode egenskaber...

...
    Lige nu lægger hun og prutter under skrivebordet.

Jeg opponerer for at man går efter forældre der har ønskede egenskaber.
    Og så håber man det falder heldigt ud.

• #89   9. maj 2016 Helene, det, du argumenterer for fører i sidste ende præcis det samme sted hen bare med andre variationer end dem, vi kender.
    Når vi når ud over de første generationer vil det uvægerligt ende op i raceavl også selvom det startede med blandingsavl. Ihvertfald hvis man vil have lidt styr på sundheden. Andre vil gerne have styr på egenskaber og atter andre vil have styr på eksteriør. De fleste sikkert hele baduljen.

Hvad angår sikkerhed for at der ikke snydes og bedrages må jeg sige, at jeg er mere end tilfreds med tiltagene hos min race. Når en schæferhund avlskåres efter schæferhundeklubbens avlsprogram (hvilket 80% af racens avlsdyr bliver) medfører det krav om DNA-test så hundens ophav bliver dokumenteret. Det gør det afsindigt meget sværere at snyde med røntgenbilleder og andre tests. Det kræver ihvertfald en meget aktiv svindlende dyrlæge og jeg tror på, at der trods alt ikke er oceaner af dem i DK.

Snyd er blevet stoppet som direkte konsekvens af dette krav....

• #90   9. maj 2016 Helene, hvordan forholder du dig til de racer, der bruges aktivt som tjenestegørende/arbejdende hunde af den ene eller anden slags?

Ville du også med dem "slippe avlen fri" om jeg så må sige, og håbe på at to gode hunde nedavler andre gode hunde?
    Hvad vil du gøre med de hvalpe, der ikke lykkes?

• #91   9. maj 2016 CH.

Jeg ser netop intet problem i det I gør.
    Der lyder det somom stamtavle giver mening og merværdi.

Der hvor jeg har svært ved at følge med, er når det er veldokumenteret i tavlen, at slægtninge er smukke - og så ved man ikke ret meget mere.

• #92   9. maj 2016 Helene, der kommer du til at tillægge mig noget, jeg ikke hverken mener eller har udtrykt - jeg har kun skrevet to indlæg i denne debat smiley

Stamtavlen i sig selv giver ligeså meget mening som en hammer gør...

Der hvor jeg har svært ved at følge med, er når det er veldokumenteret i tavlen, at slægtninge er smukke - og så ved man ikke ret meget mere.

Ovenstående forstår jeg ikke?

Jeg er ganske imod avl på eksteriør alene.... Men jeg er i den grad for avl på egenskaber og sundhed.
    Er du sød at prøve at forholde dig til spørgsmålet omkring avl på de arbejdende hunde i #90?

• #93   9. maj 2016 Jeg er præcis enig i, at stamtavlen i sig selv giver lige så meget mening som en hammer.

Hvordan bruges redskabet?

CH.
    Hvad mener du med at sætte avlen fri?
    Jeg har intet imod at i bogfører det som I synes giver mening? Hvis I bogfører meningsfulde kriterier, så roser jeg jer.

Ligesom jeg ikke hidse mig op over, at folk derude kan afprøve en ide?
    Labradoodle er labrador / puddel blandinger. Om halvtreds år er det måske en etableret race, med fleksibel sind og fældefri pels.
    And so what?

• #94   9. maj 2016 Altså - jeg må opponere mod din brug af ordet "I" her.

Jeg er kun mig...

I min race er det nødvendigt ikke bare at bogføre, men også at vælge avlspartnere ud fra kriterier, der blandt andet kan aflæses i stambogen - netop fordi vi har nogle ret strenge avlskrav i Schæferregi.
    Hvor meget man end ønsker det anderledes, så er det pt. kun FCI og derunderhørende stambogsførende klubber og specialklubber, der har et system, der yder en kvalitet, der er god nok.

Og det handler netop om at sikre brugsegenskaber. Hvis man ikke sikrer brugsegenskaber i min race, så har det store problem, at DK ikke kan være selvforsynende med tjenestehunde til politi og militær.

Stamtavlen er for mig ene og alene et redskab. Den har ikke i sig selv en kvalitet og brugen af den kan både føre skidt og godt med sig.

Jeg er heller ikke blind for at to hunde af forskellige racer kan give fremragende hvalpe - og fred være med det.
    Det, jeg er ked af er, at det desværre er ganske faktuelt at blandingsavl oftest handler om tilfældigheder og sød-hund-kriterier og er ikke særlig fornuftsbetonet.
    Der er selvsagt ingen avlskrav og dermed heller ingen styr på hverken sundhed eller temperament. Der skal mere end tjek af forældredyr til at man kan styre den slags. Det kan Mendel bevidne smiley

For mig er det ligegyldigt hvad folk blander, så længe de gør det med omsorg for både de hvalpe, de laver og for de mennesker, der skal købe dem. Altså at man ikke avler med hovedet under armen.
    Og så synes jeg det ville være fabelagtigt om man på ligefod med raceavlen registrerede sundhed og brugsegenskaber, hvis sådanne er tilstede og kan måles.

Hvad angår labradoodle nåede projektet jo netop længere end til F1, som Pia nævner tidligere.
    Det viste sig at disse hunde havde nogle væsentlige problemer - og så er problemet bare nu, at det ikke længere kan bremses..... Det bliver netop ikke bedre og bedre. Det bliver værre og værre....

Kommentér på:
Labradoodle med stamtavle?

Annonce