{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.929 visninger | Oprettet:

Ny hund {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg står og skal til at kigge efter en hund mere og jeg leder efter welsh corgi cardigan i blue merle.

Har beslutte at det skal være en med stamtavle for at være sikker på at der er større sandsynlighed for at det er en rask hvalp jeg får med hjem.

Hvad er vigtigt at se efter og hvordan ser men det?

Er der også nogle der kender til en god opdrætter af denne race?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund
  • #2   18. jun 2017 Hvordan ser man på sundheden i linjen, det er første gang jeg kigger efter en hund med stamtavle, så ved ikke så meget om det og der for jeg spørg ind til det

  • #3   18. jun 2017 er du medlem af dkk, så er er hundeweb perfekt til at undersøge linier.

  • #4   18. jun 2017 Er desværre ikke medlem af DKK

  • #5   18. jun 2017 Du skal gå efter opdrættere, som har sundhedstjekket sine avlsdyr.
    Når du ikke er medlem af DKK og du har fundet din hvalp, så ber du lige en af os andre om at gå ind på hundewebben og se hvad der står om den hvalp.

    Kan desværre ikke hjælpe dig med at anvise opdrættere i den race, prøv racens specialklub og DKK'''s hvalpeliste.


  • #7   18. jun 2017 Vil prøve at se ??

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #8   18. jun 2017 Hvorfor lige blue merle..?

    To welsh corgi cardigan med farven blue merle må ikke parres sammen.
    http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=0380


  • #9   18. jun 2017 Fordi jeg godt kan lig dem i den farve, og syntes at de ser mere specielle ud når det er

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #10   18. jun 2017 Det er bare "lidt" en fejlfarve.. flere opdrættere undgår gerne farven smiley

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #11   18. jun 2017 Der er intet problem i racen med farven da der ikke parres 2 merle.
    Så man kan nu sagtens kigge efter en blue merle uden at være hverken useriøs eller ligeglad med sundhed osv.

    Håber du finder en skøn hund smiley


  • #12   18. jun 2017 Peter - det er meget ukorrekt det du skriver. Blue merle er bestemt ikke en fejlfarve i cardigans. Men der er bestemte restriktioner forbundet med den i avlen for at der ikke skal opstå problemer. Og den er svær at fremavle da det ikke er en dominant farve.

  • #13   18. jun 2017 Men vil det være helt dumt at lede efter en i den farve, men hensyn til sundhed? og chancen for at finde en?

  • #14   18. jun 2017 Sundheden er ikke anderledes på en blue merle end på andre farver. Men en bm er ikke "bestillingsvare" og hvis det er en meget vigtig faktor må du være forberedt på at du KAN komme til at vente længe.

  • #15   18. jun 2017 Er klar over at det vil komme til at tage lang tid, vil gerne have den i den farve, men har også andre faktor der skal spille ind og vis jeg falder for en i en anden farve er det hvad det er, men vil helst gerne have den i blue merle.

    Og er også villige til at bruge tiden på at kunne finde den rigtig hund til det jeg gerne vil bruge dem til smiley


  • #17   18. jun 2017 Blue merle fås kun i kuld hvor den ene forældre er bm

  • #18   18. jun 2017 "Ønsker det uønskede" - Peter, det må du forklare lidt nærmere?

  • #20   18. jun 2017 Som du selv henviser til så er der ikke problemer så længe man ikke parrer to merle med hinanden. Blue Merle er en standard cardigan farve på lige fod med brindle, tricolour osv. Så nej, det er IKKE en fejlfarve.

  • #21   18. jun 2017 tager jeg helt fejl hvis visse racer med farven BM kan være disponerede for en bestemt øjensygdom ??

  • #22   18. jun 2017 Det kender jeg ikke til så det gælder ikke for cardigans i hvert fald

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #23   18. jun 2017 Som du selv henviser til så er der ikke problemer så længe man ikke parrer to merle med hinanden.

    Det har jeg aldrig sagt.. Jeg viser bare Corgi-klubben/dkk ikke tillader det.. smiley


  • #24   18. jun 2017 Det eneste de ikke tillader er parring mellem to bm.
    Ud over det er der ikke noget uønsket.



  • #25   18. jun 2017 http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2855

    DKK's standard på Cardigan lidt nede af siden.

    Bm er ganske tilladt, også i DKK og corgi klubben..


  • #27   18. jun 2017 Hvad har championlisten at gøre med farven?

  • #28   18. jun 2017 Farven medfører problemer når der er avlet dobbelt op på genet.
    Ellers ikke.


  • #30   18. jun 2017 Kan vi lige slå fast at Blue Merle pelsfarve med evt tilhørende blå eller delvist blå øjne i Welsh Corgi Cardigan er både tilladt, ønsket og ganske uproblematisk hvis man overholder nogen få fastlagte retningslinier i avlen. Og det er der IKKE delte meninger om. Og ja - jeg ved hvad jeg taler om.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #31   18. jun 2017 Kan vi lige slå fast at Blue Merle pelsfarve med evt tilhørende blå eller delvist blå øjne i Welsh Corgi Cardigan er både tilladt, ønsket og ganske uproblematisk hvis man overholder nogen få fastlagte retningslinier i avlen

    Er bare ikke enig i at det er uproblematisk med BM ..


  • #32   18. jun 2017 Det ER uproblematisk så længe merlegenet ikke er dobbelt...

    Er det det, er der til gengæld en bunke problemer.


  • #33   18. jun 2017 Det må så stå for din egen regning, Peter. Så længe du ikke er eller ønsker at være ejer eller opdrætter af racen så kan du vel også bare være lige så uenig som du vil

  • #34   18. jun 2017 Det vil sige at en blue merle er en sund hund ligesom den andre farver, bare at der ikke er to blue merle der er parret?

  • #35   18. jun 2017 Frida - ja netop.

  • #36   18. jun 2017 OK, syntes menelige bare at have hørt at det skulle være nogle sygdomme med ved at ville have den farve

  • #37   18. jun 2017 Nej - ikke i cardigans som er avlet efter kravene.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #38   18. jun 2017 Det må så stå for din egen regning, Peter. Så længe du ikke er eller ønsker at være ejer eller opdrætter af racen så kan du vel også bare være lige så uenig som du vil

    Hvilken regning.. Jeg kan da mene præcist hvad jeg har lyst til..uanset om jeg så vil opdrætte dem eller har en smule kendskab til nogen der gør..


  • #39   18. jun 2017 Ved du hvad de ca koster når det skal være med stamtavle?

  • #40   18. jun 2017 Frida - det ligger imellem 8-10.000

  • #41   18. jun 2017 Det er i orden smiley var bare nysgerrig da jeg ikke rigtig har kunne finde noget på det, kender du nogle gode opdrætter af racen?


  • #42   18. jun 2017 Kig på Corgi.dk, der er en opdrætterliste. Så må du selv lave noget fodarbejde og vælge hvem du "klikker" med

  • #43   18. jun 2017 Det var også kun hvis du viste nogle der var bedre end andre, det er første gang at jeg kigger på en hund med stamtavle for at få en som skulle være en sund hund

  • #44   18. jun 2017 Peter der er forskel på racerne.
    I nogle racer er der ikke problemer med merle og i andre er der.
    I de racer hvor merle giver problemer er farven ikke tilladt.
    Blandt andet Chihuahua har virkelig store sundhedsmæssige problemer med farven merle og hos Chihuahuaerne er den ikke tilladt.


  • #46   18. jun 2017 Netop, Peter - DOBBELT merle..

    Altså en merle-merle parring.

    Og ja, man skal være om sig, for merlegenet kan være skjult i meget lyse individer og også i nogle racer i visse tegninger...


  • #48   18. jun 2017 Jeg forstår ikke hvad citaterne skal bruges til.

    De er gentagelser - dobbelt merle er et problem. Enkelt merle, ikke et problem.

    Folk med merle skal passe på når de vælger avlspartner - de skal vælge merle fra og være sikker på, at de ikke rammer en med skjult merle.
    Derfor er de forskellige raceklubber også forskellige retningslinjer for blandt andet hvid/merle, Zobel/merle og andre kombinationer...

    Jeg ved ikke rigtig hvilken problematik, du prøver at belyse, Peter, vil du forklare?


  • #50   18. jun 2017 Du søger virkelig, hvad? smiley

    Blue merle er ikke uønsket hos Corgi hverken i Corgi-klubben eller i DKK.

    Dermed er kommentaren om at man ønsker det uønskede ganske enkelt fejlplaceret.
    Det er vist konklusionen smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #51   18. jun 2017 Blue merle er ikke uønsket hos Corgi hverken i Corgi-klubben eller i DKK

    Den er så uønsket ved mange opdrættere kan jeg fortælle dig..

    PS: Det er det samme med den "uønskede" blå farve ved staffen.. Men den sælger jo tilsyneladende..


  • #52   18. jun 2017 Det er svært at forestille sig at opdrætterne er ærgerlige over at få hvalpe i en farve, det er ret eftertragtet.

    Blue merle er let at sælge, ganske enkelt.

    Som sagt - den er ikke uønsket i racen i følge standarden. Og så kan opdrættere jo være nok så irriterede, det gør den ikke uønsket.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #53   18. jun 2017 Det er svært at forestille sig at opdrætterne er ærgerlige over at få hvalpe i en farve, det er ret eftertragtet.
    Blue merle er let at sælge, ganske enkelt


    Det er jo ikke alle der er inde i det for pengenes skyld.. smiley

    Så var der nok nogen der havde skiftet farve smiley


  • #55   18. jun 2017 Men farven i sig selv giver jo ikke nogen problemer Peter?
    Det er når merle genet er tilstede i hunden 2 gange at der kommer problemer.

    Det her er forresten en fantastisk side, hvis nogen skulle have lyst til at læse op på farver i vovser!
    http://www.doggenetics.co.uk/merle.html


  • #57   18. jun 2017 Hvor meget minder hundefarver om hestefarver?

    Den islandske hest kan være vindott,skide smuk farve. Men en vindott-vindott bedækning er nogo, mindes at det giver risiko for dødfødt føl.


  • #58   18. jun 2017 Ja, ved DOBBELT merle, Peter...



  • #59   18. jun 2017 Hvis du nu skal citere, kan du da lige tage at citere det hele..

    The merle gene is known to cause a number of health problems, mostly deafness and blindness, and also sun sensitivity and skin cancer
    These problems are unusual in heterozygous merles (Mm) but unfortunately common in double merles (MM). For this reason two merles should never be bred together, as this will result in some double merle puppies.


  • #60   18. jun 2017 Årets PPP award (prime patience price) går tiiiiil

    Trommehvirvel

    CH smiley


  • #61   18. jun 2017 Hehe - på en god dag, kan jeg præstere en smule *GGG*

  • #63   18. jun 2017 Det er ikke en fejl....

  • #64   18. jun 2017 Men.. Det er jo ikke en fejl?
    Hverken for genet eller for DKK?

    Det er et gen man bare ikke skal have i en hund 2 gange.
    Det er alt


  • #65   18. jun 2017 Men det er jo netop ikke en fejl.

  • #67   18. jun 2017 Farven er IKKE uønsket for hulen, da Peter..

    smiley smiley


  • #68   18. jun 2017 Jeg tror ikke, jeg er stødt på racer, hvor farven er uønsket, men vil da gerne oplyses om hvilke racer det drejer sig om?

  • #70   18. jun 2017 Ja okay, enkelte opdrættere vil måske ikke bruge en blue merle i avlen, men det betyder da ikke, at farven generelt set er uønsket. Og problemerne opstår - som nævnt mange gange - først, når to hunde af den farve parres. Gør man ikke det, er der jo intet problem.

  • #71   18. jun 2017 Der er vel forskel på at ville bruge farven i decideret avl, og så at sige at den er uønsket?

  • #73   18. jun 2017 Det ligger ikke som sådan skjult langt ude i anerne.

    Merlegenet er dominant og vil vise sig, hvis det er til stede. Det er så rigtigt, at det i individet kan være skjult på grund af lyse farver, men det sker ikke i generation efter generation efter generation....

    Problemet er langt fra så stort som du vist ønsker at gøre det til her, Peter smiley


  • #74   18. jun 2017 # 68
    Hos Chihuahua er merle ikke tilladt.


  • #75   18. jun 2017 Nej hos Chi må det ikke bruges - men der er også den der lille tvist med, at det ikke naturligt forekommer i racen og at en merle-chi dermed må have noget andet end chi i blodet smiley

  • #76   18. jun 2017 Uønsket eller ej, så er en gensammensætning, der kræver særlige hensyn i avlsøjemed, vel noget juks.

  • #77   18. jun 2017 Søren, det kan man sige.
    Men sandheden er jo, at vi bare her har et kendt gen og derfor let kan sortere det fra.
    Hvis vi kendte og kunne identificere gener for en masse andre tilstande, ville det jo ikke gøre avlen mere problematisk, men mindre problematisk.

    Så jeg har det ikke sådan med det - man har her en chance for at sortere. Og når man gør det, så er det - som skrevet mange gange - uproblematisk.


  • #79   18. jun 2017 CH - jeg tror, at jeg forstår din pointe, men jeg så helst merle-genet udryddet - hvis muligt.

  • #80   18. jun 2017 Søren, for mig betyder det heller ingenting og tænker også at det ikke ville skade noget som helst, hvis det ikke var der.

    Men mange er ikke enige, udseende er vigtigt for nogle - og så er det jo så fint at det er relativt enkelt at undgå problemer.

    For Peter - der er netop retningslinjer i avlen, der sikrer at der ikke kommer dobbeltmerle i kuldene.
    Og det går fint, det styres udmærket.
    Sådan er det altså i praksis.....


  • #81   18. jun 2017 Peter - jeg kunne ikke læse linket, før du lagde det op smiley Men ja, selvfølgelig kan der opstå problemer, hvis man ikke er klar over, at ens hund bærer et blue merle gen.

  • #82   19. jun 2017 lidt ved siden af, men jeg mener bare at have læst at BM kun opstår når hvalpen/hunden er bærer af to gener, og derved er disponeret for øjnsygdom (noget der kan fører til blindhed)
    altså kan ens hund fx. godt være tricolor og bærer af 1 BM gen men hvis hunden er Merle så har den 2 BM gener..?


  • #83   19. jun 2017 Til gengæld kan man jo så sige, at hvis man får en hvalp med den der "clear red" farve og enten mistænker eller ved, at der har været blue merle et sted i linjerne, så kan man jo lade være med at parre den med en anden blue merle.

    Alternativt kan man få taget en DNA-test for at finde ud af om hunden er bærer eller ej.


  • #88   19. jun 2017 Rigtig synd for TS at hendes tråd bliver kørt så meget over på genetik af farven, bare fordi enkelte ikke forstår at den hverken er uønsket eller farlig så længe man ikke parre dobbelt op på merle.

  • #90   19. jun 2017 Peter, du læser en masse på nettet og det er også fint nok.

    Men i praksis er problemet stort set ikke tilstedeværende (altså hos dem, der avler med hovedet skruet på halsen, de andre skal jeg ikke svare for) fordi det er ret enkelt at undgå problemerne.

    Der dukker en bm op ind i mellem - den bliver solgt til hungrende købere, og så er det jo det.
    Hvis den sættes i avl, så sørger opdrætter for, at farvekombinationerne ikke kan give dobbelt merle og så er den potte ude.

    Du taler det op til noget, det ikke er i virkeligheden - den UDEN for internettet....


  • #91   19. jun 2017 Jeg vil faktisk med min baggrund i avl og genetik tillade mig at holde lidt med Peter her. Det er lidt mere end blot en teoretisk betragting at merle kan være problematisk. Det er helt korrekt at undlader man at parre merle med merle så får man ikke hvalpe med defekte øjne og ører - og ja, så er den på en måde ikke længere. MEN i og med at merle pt er blevet voldsomt attraktiv (TS udtaler jo selv at hun gerne vil have en merle fordi de ser 'mere specielle ud' smiley ) så avles der naturligvis mere efter den farvevariant end der ville blive gjort hvis ikke den var specielt efterspurgt. Dermed stiger hyppigheden af merle gener i populationen og dermed stiger også risikoen for at de parres (der skal jo nok være nogen der tænker at det vel er OK og at der ikke sker noget og laver hvalpe uden stambøger). Og så begynder man at se hvalpe med misdannede øjne og ører. Det ses desværre allerede noget hyppigere hos collie og aussie end for blot 10 år siden. Og det vil næsten så sikkert som 'amen i kirken' ske for alle racer med merle som tilladt og attraktiv farve.
    Corgi er indtil videre end sund race uden de store issues, men begynder man at lave avl på alt muligt andet end funktion og sundhed, så sker det samme med den race som der har været sket med alle mulige andre racer før den: popularitet op = sundhed ned. Skal en race forblive sund så vil jeg næsten vove at påstår at det starter med at køberne primært efterspørger sunde hunde, der bliver gamle og som har oprindelige brugsegenskaber i behold. Det tvinger opdrætterne til at have fokus på noget andet end smukke farver og udstillingstitler smiley Glem de smukke kulører og fokusser på sundhed og funktion istedet.


  • #92   19. jun 2017 Mette - det er jeg fuldstændig enig med dig i.

    Jeg anfægter ikke at der er avlere derude, der er fuldkommen ligeglade med at de må aflive statistiske 25% af deres kuld for at få noget, der er let at sælge til mennesker, der kun gå op i, hvordan hunden ser ud.

    Men det gør ikke at bm i sig selv er et problem. Bm hunde bliver ikke syge af det, der er ikke knyttet dårligdomme til det før det findes i dobbeltportion.

    Alt det kræver at undgå problemer er at finde avlspartnere i en kulør, hvor bm ikke kan forekomme.

    At nogle klaphatte vælger at avle uden samvittighed forandrer ikke på det faktum.


  • #93   19. jun 2017 Alt det med sundheden ved den farve er også derfor jeg spørg ind til det da jeg ikke er inde i det med stamtavler og hvad der ellers er, og som jeg også har skrevet hvis der nu kommer en anden hvalp med en anden farve som jeg falder for vil det blive det, for det er lige så vigtigt at den passer i sind og temperament til hvad jeg vil bruge den til, men ønsker mig mest en i den farve.

    Syntes bare at snakken om avl skal stoppe da det ikke er det min hvalp skal bruges til..


  • #94   19. jun 2017 Jeg lover dig, at køber du hund efter dens egenskaber, så bliver du virkelig glad for den ligegyldig hvilken farve, den har smiley


  • #95   19. jun 2017 Tror jeg også på men hvis farven er der er det et plus smiley

  • #97   19. jun 2017 Så vidt jeg ved fra folk jeg kender med corgi så kan corgi netop IKKE have hidden merle da de ikke har farver der kan gemme merle.

    Modsat en race som shetland sheepdog, der ville zobel kunne gemme på Blue merle. Men du må ikke parre zobel og merle i DK og derfor er BM ikke et problem der, lige i DK i hvert fald.

    Merle kommer desuden kun med problemer hvis du netop avler dobbelt, som altså ikke er mega svært at undgå.

    Merle er meget nemmere at undgå sygdomme med end farver som eks. Lilla og Blå som findes i en del racer og nogle racer som er meget syge.


  • #98   19. jun 2017 Anya - jo corgis kan godt være hidden eller cryptic merle. Det er en af grundene til at merle kun må parres med tricolour for netop så vidt muligt at undgå det

  • #99   19. jun 2017 Vil jo tror at dem der opdrætter corigi har styr på den slags og der ved at jeg vil købe en med stamtavle for at være sikker på at får en hvalp som skulle være sund og rask

  • #100   19. jun 2017 Cryptic merle Ja, men det kan man altså i de fleste tilfælde godt se.

    Min sheltie er cryptic merle.

    Men jeg fik afvide af en der avlede dem at de ikke kunne være hidden, fordi at merle som regel kan ses på den brune corgi os?


  • #102   19. jun 2017 Nårh, men så fungerer det jo bare som hos sheltien. Du parre kun BM med tricolour og problem løst (: Så stor en videnskab er det jo ikke (:

  • #103   19. jun 2017 Rød og zobel kan dække over merle hos cardigans, jo. Det er kun det sorte pigment som bliver merlet. Derfor parrer man ikke merle med rød, zobel og brindle

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #104   19. jun 2017 Vil jo tror at dem der opdrætter corigi har styr på den slags og der ved at jeg vil købe en med stamtavle for at være sikker på at får en hvalp som skulle være sund og rask

    Alle kan uanset deres viden opdrætte hunde... også dem med stamtavler...Det er dog desværre slet ikke ensbetydende med, at alle der opdrætter hunde har styr på den slags..


  • #105   19. jun 2017 Mette m. Perlen og præsidenten :

    " Og så begynder man at se hvalpe med misdannede øjne og ører. Det ses desværre allerede noget hyppigere hos collie og aussie end for blot 10 år siden"

    Uhhhhh - jeg vil ELSKE at se din kilde her ???? Please ??

    Jeg er collieopdrætter og har never ever set en collie - i nogen farve - med misdannede øjne eller ører.

    Jeg kender til stort set alt der fødes i DK -så nu er jeg spændt på at se konkrete eksempler.

    Alle de eksempler der nævnes - med kryptisk merle osv - er super nemt at se, og nemt at undgå. Derudover ser man det stort set aldrig.

    Collien var oprindeligt tricolour og blue merle.........helt tilbage fra racens opståen. Den zoble lassie farve er kommet til ved tilfælde - og er så avlet ind.

    Jeg ser en bunke ting folk måske har set/hørt eller følt - men ikke megen fakta - i denne tråd.


  • #107   19. jun 2017 Ja Peter, men det er nok ikke hvad der menes med misdannede øjne.

    En stor del af racer er disponeret for CEA og PRA. Min sheltie har cea og selvom det ikke burde avles på er et i de fleste tilfælde en meget harmløs sygdom.


  • #109   19. jun 2017 CEA har ikke en hat med Merle at gøre.

    Fællesbetegnelse for 3 øjensygdomme, som collien KAN have.Ligesom andre racer kan. Har intet med misdannede øjne at gøre - eller ører.


  • #110   19. jun 2017 Peter - Hvis du ikke gider sætte dig ind i tingene, så ti for pokker stille. Hunde med CEA har helt normale øjne af udseende. Og det har som skrevet før intet med merle at gøre.

    Det her er min sheltie, med CEA i middel grad, og han er cryptic merle.
    - Du kan både se han har helt normale øjne og er merle


    profilbillede
  • #113   19. jun 2017 Næste års PPP bliver svær at uddele, så mange tålmodige kandidater smiley

  • #114   19. jun 2017 Peter
    Jeg ville ønske, at du ville udtrykke dine holdninger med egne ord, og så måske underbygge med henvisninger og links. Disse evindelige copy/paste indlæg gider jeg ikke at læse.
    Dyt hvis I er enige med undertegnede smiley


  • #115   19. jun 2017 Salla, prisen går ikke til mig .. Jeg er nødt til at sætte mig på mine hænder smiley

  • #116   19. jun 2017 Men Peter, det der handler jo netop om to hunde med merle-genet, som bliver parret med hinanden. Der er vist ingen, der benægter, at det kan give problemer?

  • #117   19. jun 2017 Fuldkommen enig med Søren

    Endvidere, så synes jeg at det er synd for TS at hendes tråd er blevet ødelagt OG at man bliver ved selv om TS har bedt om at stoppe.


    Peter, hvorfor laver du ikke selv en tråd om Merle og generne omkring det, synes at det er utrolig respektløs at ødelægge TS tråd og blive ved


  • #118   19. jun 2017 Ja okay, havde lige overset, at TS gerne vil have os til at stoppe. Hopper ud af tråden så smiley

  • #119   19. jun 2017 Dytdyt

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #120   19. jun 2017 Startede med at skrive: Det er bare "lidt" en fejlfarve.. flere opdrættere undgår gerne farven

    Jeg gider ikke at skrive en hel stil..bare fordi at der er nogen der ikke vil fatte at der er problemer med farven. Jeg har vist links.. så må man selv sortere..

    ja, så synd at en pussenusse tråd fik lidt indhold.. smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #121   19. jun 2017 Jeg ville ønske, at du ville udtrykke dine holdninger med egne ord, og så måske underbygge med henvisninger og links. Disse evindelige copy/paste indlæg gider jeg ikke at læse.

    Det er ikke mange ord du selv bruger til at udtrykke dine holdninger.. jeg ville ønske at du kom med dine egne holdninger om hunde.. I stedet for at bare erklære sig enig eller uenig...

    Der er jo generelt ikke mange der udtrykker sine holdninger for tiden herinde...

    Dyt hvis I er enige med undertegnede

    likewhore smiley


  • #122   19. jun 2017 Dine links underbygger ikke din påstand om mange opdrættere undgår farven.

    En påstand jeg aldrig har mødt før - og jeg har immervæk opdrættet collie i mange år efterhånden.

    Dine links oplyser om lidt forskelligt omkring CEA - men ikke at merle skulle være et problem.

    Så du kopierer noget, der slet ikke har noget med din argumentation at gøre i øvrigt.

    At øjenlysere KAN have svært ved merle, er hvis deres øjne er blå/mørke. Det behøver de ikke være - og jeg har endnu ikke mødt en øjenlyser i DK,der ikke havde totalt tjek på de ting smiley

    Så du sidder bare og skyder en masse huller i luften i håb om at ramme et eller andet - og det er den ene forbier efter den anden.

    Selvfølgelig skal TS da gå efter en blue merle, hvis det er drømmen. Der er ingen sundhedsmæssige grunde til at lade være.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #123   19. jun 2017 Ja, lad os bare få flere inficeret og få opmuntret merle genet... Det skal nok blive godt..

  • #124   20. jun 2017 Inficeret ligefrem? smiley

    Men altså.... Forstår ikke helt hvorfor det er så svært at indse, at problemet ikke er så voldsomt stort. Alle steder står der jo, at merle-genet ikke i sig selv giver et problem, så hvis man avler fornuftigt og med omhu, sker der jo ikke noget ved det.

    Det er jo egentlig ret simpelt i virkeligheden.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #125   21. jun 2017 "Alle steder står der jo, at merle-genet ikke i sig selv giver et problem"

    Reetz et al reported hearing results for 38 Dachshunds:
    8 nonmerles, 19 single merles, and 11 double merles. They
    reported hearing loss (slight to total, unilateral, or bilat-
    eral) in 54.6% of the double merles, and in 36.8% of the
    single merles (43.3% total merles affected), but in none of
    the non merles


    http://www.lsu.edu/deafness/StrainMerleJVIM2009.pdf


  • #126   21. jun 2017 Det var godt nok en lille og uregelmæssig population, at drage konklusioner ud fra.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #127   21. jun 2017 Platt et al.
    7
    BAER tested 2,597 Border Collies in the
    United Kingdom; 2,303 of these were puppies, and deaf-
    ness prevalence rates of 2.3% unilateral and 0.5%
    bilateral deafness were determined. This study included
    both merle and nonmerle dogs. When the additional 294
    adults were included, the total prevalence increased to 2.3
    and 2.2%, probably reflecting a selection bias. These val-
    ues are very similar to the prevalence rates for single
    merles obtained in the present study (2.7 and 0.9%). The
    authors found a significant association between deafness
    and dogs with merle
    or excess white coat pigmentation

    http://www.lsu.edu/deafness/StrainMerleJVIM2009.pdf


  • #128   21. jun 2017 Man må da sige, at du er ihærdig, Peter...

  • #130   21. jun 2017 Good one, Søren *GG*

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #131   21. jun 2017 Det kræver ihærdighed at danse med de tungnemme..
    på hønsegalleriet..
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tungnem


  • #132   21. jun 2017 Velkommen til børnehaven smiley

  • #133   21. jun 2017 Peter - Tænk hvis du brugte ligeså meget energi på noget produktivt som du gør på at nedværdigende andre herinde. smiley

Kommentér på:
Ny hund

Annonce