10.188 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Sofie
Sofie
Emner: 14 Svar: 105

Forskel i størrelse på hvalpe i samme kuld? Forskel i størrelse på hvalpe i samme kuld?

Hej smiley

Vi har været ude og kigge på nogle 6 ugers hvalpe, og synes det var lidt underligt at der var en meget markant forskel på den største og den mindste i kuldet. Den mindste var ikke meget, men dog en smule, mindre end hvalpene af gennemsnitlig størrelse, hvor den største var dobbelt så stor som dem. Er det normalt?
Alle hvalpe havde masser af energi, og den mindste kunne sagtens lege med den største.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskel i størrelse på hvalpe i samme kuld?
  • #1   3. okt 2017 Det kan godt være helt ok og normalt der er forskel i et kuld.
    Er det et blandingskuld ville jeg dog være obs på at man var sikker på oplyste far er far til alle hvalpene.
    Og selvfølgelig sikre det ikke er noget med et sammensat svindelkuld fra Østeuropa.

• #2   3. okt 2017 Min hund var dobbelt så stor, som mindstemanden i sit kuld. Så det kan sagtens ske - især også i de mindre racer.
    Men handler man uden tavle, så skal du være obs på, at det ikke er sikkert, at de er den race, som de siger.

• Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

#3   3. okt 2017 Både mor og far ligner fuldstændig den race de skal være, men hvis der er et eller andet andet ind over et sted ude i stamtræet, så er det ikke et stort problem, vi går mest bare efter en god og sund hund.

• #4   3. okt 2017 Altså hvis I ikke ved, hvad der er i anerne, så har I jo ikke en chance for at vurdere, om det er en sund hund...

• #5   3. okt 2017 Og du kan heller ikke vide, om hanhunden er faren

• #6   3. okt 2017 Hvilken race?

• Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

#8   3. okt 2017 Dansk svensk gårdhund

• #9   3. okt 2017 Jeg træner hvor de har hvalpe lige nu, og der er den mindste meget mindre end den største, men alle hvalpe sund dog fornuftige smiley

• #10   3. okt 2017 Sif var den mindste i et kuld på 11. Jeg tror bestemt ikke hun er den mindste længere. smiley Jeg kan dog forestille mig at der lettere kommer afvigelser i størrelse i store kuld.

Dengang vi havde hvalpe derhjemme var én af dem markant større end de andre ved fødslen. Så meget at der måtte kejsersnit til. Der kom 4 hvalpe, og vægten udlignede sig fuldstændigt inden de flyttede hjemmefra

Både hende vi har nu og det kuld vi lavede hjemme dengang var med DKK stamtavle, så ikke noget hokus pokus der.

• #11   3. okt 2017 Der kan sagtens være en ret stor størrelsesforskel i et kuld, og også uden at det er fordi, opdrætteren ikke er sin opgave voksen og sørger for at alle får nok at spise. smiley

Og størrelsesforskellen i kuldet som små er ikke nødvendigvis nogen indikation på, hvor store de hver især bliver som voksne. I mit sidste kuld havde jeg 4 tæver, 2 store og 2 små. Jeg beholdte en af de store og nu som voksen er hun klart den mindste af de 4.

• #12   3. okt 2017 Jeg har kun oplevet forskel på hanner og tæver. Synes ikke der bør være stor forskel på dem af samme køn, og ville undre mig hvis der var.

• #13   3. okt 2017 Jeg ved ikke hvor normalt det er, da jeg ikke er opdrætter eller har fulgt en masse kuld. Men Rosa var markant mindre end hendes kuldsøskende. Om hun er i det i dag som voksen ved jeg desværre ikke, da jeg ikke har kontakt med de andre hvalpekøbere.. Men hun var MEGET lille, de andre var omkring dobbelt så store som hende. Hun fejler ingenting, og kunne også dengang sagtens være med på leg osv.
    Dog var der nogle ting hun var langsommere om, f.eks. at få tænder, og generelt flere hensyn at tage til hende, men hun var også ekstremt lille sådan helt generelt (335g som 8 ugers) og så var hun flaskehvalp (hun begyndte først at die efter nogle dage, og der var der ikke mælk nok, så hun fik halvt mælk hos tæven og halvt flaske.. smiley

På billedet er Rosa ca. 6 uger gammel, sammen med sin bror (det er Rosa til venstre i billedet) smiley

profilbillede
  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

#14   4. okt 2017 Malene: Den anden tæve i kuldet er cirka samme størrelse.

• #16   4. okt 2017 Det handler nogen gange også om hvor stor genetisk variation der er i racen og i kuldet.
    Mange små racer kan jo svinge med i voksenvægt med op til flere 100%
    Det ser man ikke på samme måde indenfor mellem og store racer.
    Som eksempel er der både 2 kg og enkelte 7 kg hunde i bologneseracen. Og hvis man så samtidig avler ud og sørger for ikke at bruge for meget linieavl i racen så kan hvalpene hurtigt blive meget forskellige af udseende. Også selv om man avler på gennemsnits hunde smiley

Mit kuld var jo ren udavl i 10 generationer og lad mig sige det sådan jeg har set alt i både korrekt og forkert eksteriør i det kuld smiley den mindste vejer i dag 3,2 kg og den største 5,2. Der var også synlig forskel på dem som hvalpe - en forskel der har holdt stik.

• #17   4. okt 2017 Pyreneerhunden er også en race med meget store typeforskelle og ret stor størrelsesforskel, det har sikkert også noget at sige i forhold til hvor uens de kan være i størrelsen som hvalpe. Højden skal ligge inden for 65 - 75 cm for tæver og 70 - 80 for hanner med en accept af 2 cm ekstra opad for et godt eksemplar.

Dvs der kan være 17 cm i forskel i højden på en lille tæve og en høj han, det er rigtig meget. Og mange tæver er højere end en lille han.

Og så har jeg for øvrigt haft et kuld, hvor en af tævehvalpene var kuldets største hvalp i de 9 uger, jeg havde hende. Det var hun så ikke, da kuldet blev voksne. Der var hun pænt stor men ikke bemærkelsesværdig stor, hvorimod et par af hannerne blev rigtig store.

• #18   5. okt 2017 Nu har jeg lige fået FB til at procentregne for mig bare fordi jeg så denne tråd smiley

I vores nuværende kuld på 9 hvalpe vejede den mindste i kuldet 58% af den største.
    Begge tæver.
    Nu, hvor de er 5 uger gamle, vejer den mindste 80% af den største.
    Den mindste er nu en han og den største er den samme tæve som var størst ved fødslen.

Kommentér på:
Forskel i størrelse på hvalpe i samme kuld?

Annonce