{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Bernedoodle
  • #1   27. jan Det vil jeg da ikke håbe der bliver.

• #2   27. jan Hvorfor?

• #3   27. jan Fordi det er en idiotisk blanding, Karoline.

• #4   27. jan Må jeg spørger hvorfor du synes det?

• #5   27. jan Hvorfor give BUNKEVIS af penge for en BLANDING, som typisk laves helt uden tanke for sundhed? Berneren er ikke ligefrem den sundeste race, så dem der bruges i blandingsavl, er uden tvivl i den ringeste ende af skalaen.

En “doodle” er i øvrigt ikke allergivenlig, som mange tror. Som med alle andre blandinger, ved man ikke hvordan de falder ud.

• #6   27. jan Må jeg spørge hvorfor du, Karoline, ikke mener det er idiotisk at blande to så forskellige racer?

• #7   27. jan Ja der avles blandinger i DK

• #8   27. jan Karoline, for at vende den om, hvad er det så ved den der tiltaler dig?

• #9   27. jan Hvad vil man have en blanding af bernersennen og puddel til?
    Ts - hvorfor lige sådan en blanding?

Hvis det er hvad du vil have så skal du nok søge blandt blandings og ups kuld hos hr. Og fru dk.

• #10   27. jan Karoline, der laves sikkert et eller andet sted, sådan en blanding. Men der er jo nok ikke en direkte kennel der gør det.
    Du vil ikke ane hvad du får med en sådan blanding, og jeg tror ikke forældredyrene er tjekket for noget som helst inden avl.
    Selve navnet er jo bare noget fancy noget, en har fundet på, så lyder det mere dyrt.

Kig hellere på en ren berner sennen eller ren pudel alt efter hvad du ønsker af en hund.
    Derefter finder du en god og dygtig opdrætter smiley

• #11   27. jan kæft de ser søde ud!

jeg ville være urolig for pelsen.

ts pas på nogle ikke lokker dig til at betale en masse penge for en blanding. Jeg har Max givet 2000 for mine mix. så prisen ligger der omkring. Max 3000 tænker jeg er fair.

undersøg det med pelsen grundigt og vælg en hund af forældre hvor de er testet for de sygdomme der oftest ses i racerne.

og husk så at en blanding er som vinden blæser. Jeg synes det er charmen ved dem men du ved aldrig hvad du får. Det skal du være klar til at håndtere

de ser søde ud men skulle jeg vælge en blanding igen ville jeg vælge en af to racer der ligner hinanden mere i sind og pels end puddel og berner. Jeg kender i øvrigt en række berner der er meget vogtende.
    sæt dig ind i det og overvej om du kan løfte den opgave hvis det slår igennem i din hund

tag dig god tid til at finde den rigtige og stil endelig spørgsmål selvom du vil opleve at nogle kun er for køb af tavlehunde. der er masser af folk med blandinger herinde og så som kan give dig nogle råd

men overvej om du ikke skal finde en der ligner mere i sind og pels end denne, selvom det ved gud er en af de mest charmerende mix jeg har set længe

profilbillede
  • #12   27. jan et lille ps

storpuddel er en aktiv hund og den er ikke altid nem at bo sammen med eller træne. den er en fjollepind af rang og nogle af den elsker jagt.Du bør overveje grundigt om du er klar på den opgave og kan aktivere sådan en hund også.

var jeg dig ville jeg overveje at kigge på puddel i stedet og måske en mellem. Det er en skøn hund men kun i de rette hænder.

Jeg kender dog ikke din hundeerfaring så blot nogle gode råd
    jeg har arbejdet med en stor puddel. han ville gerne... nogle gange... andre gange stak han bare af og legede og synes alt var morsomt for ham alene. Jeg kaldte ham den store hoppebold. og han var veltrænet.

en mix mellem de to her bliver jo en stor hund. så det kræver en indsats tilsvarende smiley

• #13   27. jan Pelsen ja.

Jeg kender en vestgøtaspids/ westie blanding, og det absolut nuttede pjuskelook, han havde som hvalp er i dag erstattet af en total kortklippet, med maskine, pels, for ellers laver han rastapels, der er umulig at holde.

Det kunne jeg forestille mig at denne blanding også kan lave, en ikke-fældepels med en god fældepels.

Og totalt nedklippet næsten til skindet, så er den næppe så yndig mere.

• #14   27. jan enig majbrit jeg har set det ved labradoodle. pelsen er virkelig ikke til at forudse.

generelt skal trim og klip racer ikke mixes med de andre. Ring og spørg en hundefrisør ts. så kan du høre deres erfaringer med at blande pelstyper

• #15   27. jan Jeg har set billeder, hvor pelsen er taget af i et stort stykke på disse doodler, en stor filtplade.

• #16   27. jan

profilbillede
  • #17   27. jan smiley smiley .. hold da op det må give grobund for svamp ... huden kan jo ikke ånde igennem sådan en pelsdragt ...

• #18   27. jan Hvis du vil have en sund og aktiv hund så køb en stor puddel. Bare vær obs på at den skal klippes.
    Hvis du vil have en mindre aktiv hund og mindre sund hund hund. Så køb en berner. Bare vær obs på at den skal børstes meget i fældeperioder.
    Undgå blandinger af de to racer.
    Hvis du gerne vil have en blanding så tjek evt internatterne. Der findes ofte mange blandinger og de er billige.

• #19   27. jan puha den pels der smiley

• #20   27. jan Fleste racer er skabt ved at man har blandet eksisterende racer.
    Og der er mange der kommer lige for tiden, men tror ikke det er så populært i DK endnu.

Men hold kæft den ser kær ud!! Selvom jeg ikke nødvendigvis synes det er en god idé at lave flere racer, så kan jeg godt forstå at folk føler de mangler flere og varierede store størrelser hunde med lang pels.

• *Bumle*
    *Bumle* Online Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 80 Følgere: 51 Emner: 80 Svar: 2.544
    #21   27. jan Men størstedelen, hvis ikke alle, er skabt med et specifikt formål for øje, feks at jage ulve, hyrde får, være jagthund og andet..

Hvad er det specifikke formål med en bernerdoodle?

• #22   27. jan Der er da et hav af racer i alle størrelser med lang pels. Og hvis folk vil have lang pels så skal de også passe og pleje pelsen. Og tage de hensyn der skal tages, for at en langhåret hund trives.
    At blande pelstyper er ikke altid nogen god ide. Man ved jo aldrig hvad man får.
    Der er ikke noget værre end at sætte fingrene i en fedtet knudret og filteret ulækker pels.
    Ja pelspleje kræver tid og er ofte hårdt arbejde. Bare ærgerligt. Så må man betale sig fra det hvis man ikke selv kan overkomme det.

• #23   27. jan Man laver ikke en ny race ved at blande to eksisterende, Solva.

Arbejdet laves over flere årtier i klubberne.
    Doodles er fortrudt mange gange af skaberne. Pelsen er ikke som forventet.

En Berner/puddel blanding er helt tosset.

• #24   27. jan "så kan jeg godt forstå at folk føler de mangler flere og varierede store størrelser hunde med lang pels."

Der er over 400 godkendte racer i masser af størrelser og mange langpelsede - men du kan godt forstå, at folk mangler flere størrelser hunde med lang pels, Solva? smiley
    Man skal skisme høre meget, før ørerne falder af smiley smiley

• #25   27. jan Jeg mødte en, ifølge ejer, doodledoodle forleden. Jamen altså .............. Folk tror vel også på, at der er en helt særlig race ved navn labradoodlebernerdoodledoodledoodle smiley

• #26   27. jan Isabelle - ja de flesta langhårs racee er små hunde, hvor der er mange der falder for de lange pelse men ikke finder dem i den størrelse de kunne tænke sig. Det er en af de største grunde til den her mode for tiden.
    Hvis du læser om eksisterende langhårsracer af store hunde har de fleste mentaliteten til fælles, hvor kun en bestemt gruppe mennesker finder det de leder efter, derfor er efterspørgeæsen så stor.

Malene - så er der da en del race historier der skal skrives om.
    Nogle for bestemt bytte ja, men det er godt nok længe siden det var pointen.
    Fortæl mig hvor du finder en vild mops eller hvad den er lavet til at jage.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 3.276
    #27   27. jan Solva lad Isabelle fortælle dig om hvordan man skabte Eurasieren. Det er en forholdsvis ny race skabt af mange års målrettet avl.

Den er ikke bare skabt ved at sætte to tilfældige racer sammen. Sådan skaber man blandinger og ikke racehunde.

• Ida og Figo
    mar 2017

#28   27. jan Men hvis vi antager at TS eksempelvis gerne vil have en stor hund med lang pels i dette tilfælde, hvorfor så ikke bare købe en Berner Sennen? Hvorfor blande den med puddel og risikere fucked up pels der ikke er til at få lang?

• #29   27. jan Racehunde bliver i flest tilfælde til af at man har blandet racer der har egenskaber man leder efter og der efter selectiv avl.
    Så jo, de er også oprindelse en blanding, men hvor man har gjort det længe nok til at opnå en standard.

• #30   27. jan mops er en selskabshund i dag men den er en kinesisk tempelhund oprindeligt. de blev brugt til at slå alarm og mod skadedyr. mode har avlet den som den er i dag

profilbillede
  • Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 686
    #31   27. jan Der er forskel på at krydse racer ind i hinanden, derefter stabilisere egenskaberne og derefter sige at man har skabt en ny race, og så det hjernedøde kryds i første generation, hvor det er helt håbløst at forudsige hvalpenes egenskaber.

Det er da rigtigt at mange hunderacer er resultatet af krydsning blandt racer, og nogle af dem har ikke andre formål end at være godt selskab (hvilket vel egentlig er enhver hunds bedste egenskab). Der er bare lige det der med den besværlige stabilisering af racen, når man er nået til det man ønsker, og det tager tid.

• #32   27. jan Præcis Lens. Deraf min pointe. Avl går ikke længere udelukkende ud på brugsegenskaber.
    Derved ikke at jeg synes den her blanding nødvendigvis er en god idé, men der er en mode og et behov for en race der ikke eksisterer.
    I America er blandingerne allerede nået ret langt.

• #33   27. jan ja dansk spids er et nutidigt eksempel Kim

• #34   27. jan I har bemærket, at TS har forladt tråden, ik smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#35   27. jan men der er en mode og et behov for en race der ikke eksisterer.

Der er gået mode i at eje noget ingen andre har, og der er fandens gode sælgere der fortæller løgne om disse blandinger der jo altid arver de bedste egenskaber (jeg har intet mod blandinger, men man skal bare være realistisk med dem).

Der er som sagt masser af racer blande de 400 FCI-racer man kan vælge mellem hvis man vil have en stor langhåret hyggehund.

I America er blandingerne allerede nået ret langt.

Nej i Amerika avles der mange blandinger, det er ikke det samme som at de er "nået langt". De har mange småklubber der godtager dem, ligesom herhjemme. Eksempelvis har man i mange år i USA avlet doodler og det er endnu ikke lykkedes at nå frem til en standard eller blot en forudsigelig arvegang på pelsen. Det er bl.a. derfor at "opfinderen" af doodlen har opgivet projeket - det kunne simpelthen ikke lade sig gøre at avle en race med forudsigelig og allergivenlig pels.

• #36   27. jan Det er klart et længere avlsprojekt, og vil tage lang tid.
    Folk vil gerne have flere store allergivenlige racer, da puddel ikke er for alle. Så jeg kan klart forstå behovet for blandingerne.
    Om projektet med tiden vil lykkes eller ej må tiden vise. Men der er klart mere end 1 mand involveret.

De er nået langt i forhold til hvor det startede jo. Og det er ikke ualmindeligt at det er svært at få en race der er helt som tænkt.
    Det er det samme med alle ulvehundene. Der forandres konstant i % af ulv og resultater.

Om man synes om moden eller ej er en sag. Men man kan ikke komme fra at folk tydeligvis har interesse for at lave flere racer.

Personligt ville jeg ikke være intr. i sådanne blandinger, men de spreder sig hurtigt.

• #37   27. jan Bearded collie
    Portugisisk vandhund
    Alm. Collie
    Afghansk mynde
    Briard
    PON
    Picard
    Stor puddel

Der er da lidt at vælge mellem hvis man gerne vil have en større hund med lidt mere pels at lege med smiley

• #38   27. jan Der er kun 1 af dem der er allergivenlig. Hvilket folk jo gerne vil gøre til flere.

• #39   27. jan Solva - nu er ts ikke så aktiv i tråden, men det kan næppe være et ønske, når man kigge blandinger med bernersennen.

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

#40   27. jan Hvis billedet i #11 er typisk for blandingen, er det jo ikke utænkeligt at det er udseendet der trækker. Jeg synes generelt at de forskellige Doodles er pænt grimme, men den der er da fin smiley

• #41   27. jan Nej tror jeg heller ikke. Ved bare at avlsmæssigt er det noget folk arbejder på og forsøger skabe.
    Men kender ikke racen særlig godt, så skal ikke kunne sige om det er skidt idé eller ej. Men man kan nok ikke stoppe moden.
    TS er jo smuttet xD

• #42   27. jan Solva, hvad mener du med at “tiden vil vise...”?

Har du læst denne artikel:
    https://www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201404/designer-dog-maker-regrets-his-creation

• #43   27. jan De fleste doodles har lortepelse. Man blander en fæmderace med en klipperace. Noget af pelsen fældes og sætter sig i filt. Folk vil ikke ofte 500-600 kr på én ordentlig karte som kan komme i bund, men ofrer gerne 15000 kr på én -doodle.
    Det billede med den stakkels hund der bliver pakket ud, det oplever jeg desværre oftere end man kan forestille sig. Lærer ejerne af det og kommer oftere. Nej for det koster....

• #44   27. jan Man kan jo høre Karoline hvad der tiltaler hende ved to så forskellige racer - hvorfor køber du ikke enten en berner eller pudel af en ansvarlig, etisk og fornuftig opdrætter?

Jeg tvivler på at argumenterne er meget andet end "så får man det bedste fra begge racer" (og det er jo altså desværre ikke så ukompliceret det forholder sig)

• #45   27. jan flatrunner

det var dog et grusomt billede. nu har jeg set billedet to gange, bliver helt hypnotiseret af det,faktisk af afsky

stakkels stakkels hund den må have lidt,det er jo et helt uldtæppe den er gået rundt med. sikken en lettelse for den arme hund at blive fri for det tæppe.

for mig er det hundemishandling,men jeg ved jo heller ikke hvilken normal pels den hund skal have

• #46   27. jan A - der et useriøse opdrættere der kun er ude efter penge. Det vil det altid være. Og når noget bliver moderne er det sådan.
    Det forandrer ikke på at der stadig er folk der arbejder på at lave en god race.
    Doodlerne er heller ikke alene. Pga. Game og thrones bliver husky og ulvehunde skamavlede for penge. Hvor der er penge er der grådige mennesker.
    Det betyder heller ikke at der ikke er hysky elskere eller ulve elskere. Men dey bliver sværere at se dem i mængden.

• #47   27. jan Solva, du snakkede om doodle og at skabe nye racer, og det ville tage tid. Nu snakker du om eksisterende racer?

Har du læst det med at opfinderen af doodler har fortrudt det? At de ikke kan stabe en stabil race, og at det derfor er blandinger, der falder ud som vinden blæser?

• #48   27. jan Kim ja den er da mere sød end den anden labradoodle endda. Jeg tænker folk falder for looket

• #49   27. jan A - jeg læser det ikke som at blandingen er umulig, men mere at folk avler dem skidt for penge og derfor er man ked af at have startet denne trend.
    Labradoodle er jo stadig utrolig populær som service hund, og bliver også avlet forsvarligt.

Mode gør det samme for både blandingerne og eksisterende moderacer. At alt bliver avlet på uanset potentiale pga penge. Hvilket resulterer i ustabilt og potentielt sygeligt resultat.

• #50   27. jan Men ok, TS er 14 år, og ville den ene dag vide alt om berner sennen, dagen efter om engelsk setter og nu en zød blanding. Måske TS kigger hund på udseendet, og har et par nogenlunde fornuftige forældre, som godt kan se det sorte i at betale en formue for en blandingshund smiley

• #51   27. jan A godt set. håber de ser tråden

• #52   27. jan Solva, det ændrer ikke på at man ikke kan skabe en RACE, når man ikke kan forudse nogen som helst træk, hverken fysisk eller psykisk, ikke engang i første generation. Doodlen er og bliver en blanding, ikke en race. Hvis det var en race (eller man arbejdede mod en race), kunne man avle stabilt, særligt ude i generationerne.

Det er jo faktum, og er beskrevet tusindvis af gange. Og egentligt temmelig dumt at blive ved med at diskutere det smiley

• #53   27. jan solva l

du lyder som et skrædderi når du skriver:

"folk mangler varierede store str. med lang pels:

nå men så laver vi bare en str.stor hund med halvlang pels i black and white.

som andre skrive,man aner ikke hvilke kvaler helbredsmæssigt og pelsmæssigt hvad man får,ved for mig at,blande så to forskellige racer.med dybt forskellige temperamenter, OG udseende.

Nu er denne her nuttet,men hvis nu hunden havde haft
    lange krøllede puddel ører,sennes halvkorte ben og en bagdel,der var slank(puddlen) og en forkrop der var bred(sennen),og øverst på hovedet pudlens lille krøllet hårtop

nå bare et gæt,det kunne jo også være omvendt

ja jeg synes det ville være at købe "katten i sækken".

jeg går da 100% ind for internatshunde,og NÅR man går efter en blandingshund,men gåes efter en BESTEMT blandingshund,og få den "designet",det skræmmer mig en smule.

• #54   27. jan A - alle racer bliver skabt hvor man avler sig til stabilitet.
    Den er ikke stabil før man når så langt i avl nej, det kan enhver da forstå.
    Det forandrer ikke på at der er folk der er i gang med at avle dem med henblik på at opnå stabilitet.

• Ida og Figo
    mar 2017

#55   27. jan Solva selv når man avler doodle x doodle i flere linjer får man ikke et stabilt og forudsigeligt resultat. Derfor er det ikke en race, det er en uforudsigelig blanding som A ogsåskriver.

• #56   27. jan Jeg siger ikke det ikke er en blanding, men at folk arbejder med henblik på at skabe en race.
    Om i ikke mener det er muligt burde i undersøge flere oprindelser i racer.

• #57   27. jan Jamen, Solva, det er jo FORSØGT, og det kan man IKKE. Hvordan skal det skrives for at du forstår det? Det kan ikke lade sig gøre! Det er en ustabil blanding, og bliver aldrig (ALDRIG) en race.

• Ida og Figo
    mar 2017

#58   27. jan Jeg kan har da læst om flere racers oprindelseshistorier, inkl. min egen races, men det ligner slet ikke det makværk man har gang i mht. doodler.

• #59   27. jan A - du kan følge en del steder i America hvor de avler og træner service hunde, hvor den er en af de foretrukne.
    Men det er nok farlige syge hunde de giver stakkels blinde mennesker at slås med smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#60   27. jan Solva, der er ingen der siger at de ikke kan bruges til servicehunde.

Du siger der er seriøst avlsarbejde igang mhb på at få skabt en race og det er dét vi argumentere mod.

I over 30 år har man arbejdet med labradoodlen (den oprindelige doodle så vidt jeg husker) og det er end ikke lykkedes at skabe en ensartet pelsstandard på de år.

• #61   27. jan Solva, jeg prøver allersidste gang:

Dem de laver og træner, er FØRSTE-generation, altså en race parret med en puddel. Man kan IKKE efterfølgende parre en *indsæt selv race*doodle, og derefter opnå stabilitet. DERFOR kan det ikke blive til en RACE. Alt efter FØRSTE generation, falder ud på alle mulige forskellige måder. Det ER forsøgt, og det kan IKKE lade sig gøre.

Er jeg virkelig så dårlig til at forklare det? Er der andre der vil forsøge sig? smiley

• #62   27. jan Ja ok ok. Dem jeg følger deler nok falske oplysninger så. My bad.

• #63   27. jan #59
    A - du kan følge en del steder i America hvor de avler og træner service hunde, hvor den er en af de foretrukne.
    Men det er nok farlige syge hunde de giver stakkels blinde mennesker at slås med

Okay, nu er du bare direkte dum at høre på smiley

• #64   27. jan A - jeg forstår dit behov for at diskutere og have ret. Jeg deler ikke din mening og sådan er det.
    Genetik tager mere end en generation eller 2. Og dem jeg har fulgt med henblik på service hunde har jeg syntes var interessant.
    Jeg tror på at det kan lykkes, at du ikke gør er fint.

• #65   27. jan Labradoodle er jo stadig utrolig populær som service hund, og bliver også avlet forsvarligt

Kan du nævne mig en eneste avlere af Labradoodle som avler forsvarligt ?
    Og vil du også være så venlig at oplyse mig om, hvor mange Labradoodels der er servicehunde ?

Man har altså ikke brug for at lave blandinger fordi man mangler racer der egner sig som servicehunde. Og da slet ikke når man ALDRIG ved, hvordan temperamentet på sådan en blanding bliver.

Der findes utallige racer, som er mere velegnet som servicehund end sådan en Labradoodel blanding, og hos disse mange racer, der ved man hvad man får, for hver race har nogle egenskaber som går igen.

• #66   27. jan Det forandrer ikke på at der er folk der er i gang med at avle dem med henblik på at opnå stabilitet.

Solva, venligst nævn et par opdrættere som avler efter stabilitet ?

• #67   27. jan Genetik tager mere end en generation eller 2. Og dem jeg har fulgt med henblik på service hunde har jeg syntes var interessant.

Solva enig, det tager mere end en generation en d to.
    Når nu du ved så enorm meget om avl og genetik, så kan du vel også fortælle, hvor mange generationer der skal til ?
    Jeg venter spændt på svar.

Nu har man forgæves prøvet i over 30 år, det er rigtig rigtig mange generationer, du kan jo selv regne ud, hvor mange generationer det bliver til, så hvorfor er det ikke lykkedes ?
    Svaret er her: Fordi det ikke kan lade sig gøre.

• #68   27. jan Solva, jeg har ikke brug for at have ret. Men at du tolker at hundene er farlige, er så himmelråbende dumt.

Men jeg læner mig tilbage og venter i spænding sammen med Anni. Smid gerne nogle billeder af ensartede doodles ude i flere generationer.

• #69   27. jan Jeg mener ikke, at det ikke er en idiot-blanding.. Jeg spørger fra min veninde, der er helt skudt i "racen".. Ved godt at pelsplejen, temperamentet osv, ikke er særligt godt i den race.. Jeg har prøvet at råde hende fra det, men hun er helt fast besluttet på at det skal være sådan en...

Jeg kunne personligt aldrig selv vælge en "x-doodle"-blanding! Jeg er absolut kun til renracede hunde.. Jeg er helt med på, at de ser søde og pjuskede ud, men alle blandingshunde plejer, at have et eller andet minus..

Tak til alle der skrev med steder osv..

Btw har jeg selv renracet hund

profilbillede
  • #70   27. jan Anni- kan du finde et sted der har haft seriøst opdræt af labradoodle i 30 år?
    Jeg påstår ikke at være uddannet på emnet, det er generel viden at det tager tid.
    Jeg kan intet sted finde der har forsøgt i 30 år nej. Ikke uden at man tager useriøs 1 gen avl.

Argumentet om ham der startede blandingen holder slet ikke. Han avlede kun nogle få og ud fra artiklen stoppede og blev irriteret over at folk skam avler på alt som resultat for penge.

Der er mange egnede service hunde. Men pga. Allergi har folk med service hunde problemer med steder de ikke må komme ind oga. gæster med allergi, + de kan have allergi selv.
    Derfor vil den hvis det lykkes, kunne hjælpe en hel del mennesker, hvilket jeg finder fantastisk.

Jeg er optimistisk på emnet da jeg selv kender nogen med allergi og et behov for service hund.
    Jeg er konflikt sky, og derfor ikke interesseret i at skændes eller diskutere på denne måde.
    Jeg har det udmærket med at jeg selv synes det er et super projekt og at jeg gerne ser det lykkes.
    Derfor jeg vælger ikke at følge tråden længere.

At de er gået på mode er selvf trist, og kan sagtens forstå at skaberen føler det virkelig skidt når folk ikke har valgt at bruge det positivt.
    Men jeg håber særlig for de mennesker der har brug for det at det lykkes.

• #71   27. jan Solva, så bare nogle der har avlet seriøst i 5 år? 10 år? Billeder af 3., 4., 5. generation som er stabile? Det må jo være nemt for dig at skaffe, når du følger nogle som avler dem så seriøst.

• #72   27. jan Karoline
    Det er ikke en race. Og jeg tror næppe at blandingen avles ved gode opdrættere.
    Så din veninde må nok se sig om efter en anden blanding eller racehund.

• Ida og Figo
    mar 2017

#73   27. jan Men hvis man skal bruge en servicehund til en person der har allergi, hvorfor så ikke bare bruge en renracet puddel?

Og så er det altså ikke et spørgsmål om at have ret, men det er et FAKTUM at der er arbejdet med at udvikle labradoodles i over 30 år uden at det er lykkedes at få et forudsigeligt resultat blot på pelsen (dertil kommer så bygning, størrelse, temperament osv. der skal være på plads også).

• #74   27. jan Solva
    Hvis man ønsker en allergi venlig pels så vælger man da bare puddel. Eller en lagotto.
    Der er da ingen grund til at blande den med en fælderace, for at få en allergi venlig servicehund.
    Labradoodle, goldendoodle osv kan man jo aldrig vide hvilke pels, størrelse og type det vil blive. Det kan man jo i høj grad ved renracet.
    At der så altid er forskel på individer er så noget andet smiley

• #75   27. jan Desværre er det svært at finde egnede pudler, det var også derfor projektet startede.

• #76   27. jan Så man tog de uegnede pudler og brugte dem i avl af disse doodler?

Og sig ALDRIG blanding til en doodleejer..

• #77   27. jan AG
    Det har du ret i.. Jeg prøver at få min veninde overtalt, men godt går det ikke ligefrem desværre.

• #78   27. jan Maj-britt - der er mange krav til service hunde. Derfor man forsøger få en hund der er allergivenlig men stadig kan passere de her tests.
    Og det har indtil videre resulteret i en del service hunde.
    Så kan man være imod at blande osv. Men hensigten er god og man vil kunne hjælpe rigtig mange mennesker.

Men jeg hopper fra tråden. Jeg hader at fylde mit hoved med negativ energi og jeg har ikke lyst til konflikt.

• #79   27. jan Solva, hvis man vil have allergivenlige hunde, hvorfor tager man så en allergivenlig hund og blander den med en fældehund med skæl ?
    Det er da noget af det dummeste man kan gøre, for så ødelægger man jo bevidst den allergivenlige pels.

Jeg venter stadig på svar, hvor du ser alle de der opdrættere der avler forsvarligt og som avler efter stabilitet ?

Der er mange egnede service hunde. Men pga. Allergi har folk med service hunde problemer med steder de ikke må komme ind oga. gæster med allergi, + de kan have allergi selv.
    Derfor vil den hvis det lykkes, kunne hjælpe en hel del mennesker, hvilket jeg finder fantastisk

Og den her undskyldning er ikke gangbar, for hvis hunden ikke må komme ind på grund af hensyn til andre allergikere, så må en Doodel blanding hellere ikke, for der findes ikke en eneste hund som alle allergikere kan tåle.

Og så venter jeg også sammen med A om henvisninger til dine seriøse avlere der har stabile 4-5-6 generationers Doodelblandinger.

Og helt ærligt, hvordan kan du glæde dig over at man avler sådan noget makværk ? Det er jo lige så slem som alle de der skamavlede Franske.

profilbillede
  • #80   27. jan Man vil have en allergivenlig hund, som er velegnet som servicehund.

Og den laver man så af en uegnet Puddel og blander med en hund, som ikke er allergivenlig ?
    Er du i det hele taget klar over, hvad det egentlig er du siger ?

• Ida og Figo
    mar 2017

#81   27. jan De uegnede pudler:

https://politiken.dk/indland/art4881004/Pudler-er-fortrinlige-f%C3%B8rerhunde

https://www.nkk.no/raser/stor-puddel-article8193-815.html

https://www.alternativ.info/doc/dyr_artikler/servicehunde.mv

Det med at pudlerne skulle være uegnede er vist noge grådige doodle-sælgere har fundet på. Det giver jo som Maj-Britt siger ingen mening at bruge uegnede hunde i avlen af servicehunde smiley

• #82   27. jan Det billede er hjerteskærende smiley nøj et pelshelvede. Stakkels hund at rende rundt, i sådan en frakke smiley

• #83   27. jan hvis der stadig er nogen der skriver til tråd starter,

så er hun altså 13 år gammel,og anede sikkert ikke hvilket ramaskrig hun ville vække hos de af og til barske h.g. hundemennesker.

hun ville bare have en ssssøøøøøøød huni ,måske skrev hun herinde UDEN forældrene vidste noget.

men altså 13 år,herregud

• #84   27. jan Nej, hun er 14 og det er hendes veninde, der vil have denne blanding.

• #85   27. jan vibeke bente

så er hun altså 13 år gammel,og anede sikkert ikke hvilket ramaskrig hun ville vække hos de af og til barske h.g. hundemennesker.

Måske du skulle følge lidt med inden du kommenterer. smiley
    prøv lige at gå op til # 69 og læs, hvad tråd starter skriver

• #86   27. jan maj-britt

13 eller 14 for mig lige fedt,veninden er sikkert samme alder

unskyld,jeg kan altså ikke tage sådan nogle pigers hundeønske alvorligt,,måske UDEN forældrenes viden..

men en ting kan kan man sige om t.s. hun har frivilligt eller ufrivilligt,mener det sidste,startet en time lang diskussion vedr.blandingen indtil håndbold kampen starter.

så er de timer gået med det

men synes iøvrigt blandingen er for "designet".

elsker store pudler og STORE skt.bernhard HVER FOR SIG

• #87   27. jan Hvad har skt. bernhard med sagen at gøre?

• #88   27. jan vibeke bente

I stedet for at blive ved med at komme med gætterier om, hvad trådstarter merer og gør, så gå op til # 69 og læs hvad hun skriver...…...

• #89   27. jan er det ikke dem der skrives om ;;;

nå troede det, virkelig undskylde h.g, nå så er det Sennen,, jeg holder stadig lige meget af dem,om alle 3 racer HVER FOR SIG

• #90   27. jan anni

hvorfor skulle jeg læse den.
    jeg kommenterede hendes alder,det var det eneste jeg skrev om ,og venindens ønske om denne blanding,og hendes egen hund er en labrador

hvorfor skulle jeg læse det igen.nr.#69

jeg går ikke ind for denne specificke race,længere er den ikke for mit vedkomne

• #91   27. jan nej, hendes hund er en golden.

• #92   27. jan maj britt

hvor er jeg glad for jeg har dig,hvis jeg nu kunne finde ud af at sætte et humørikon ind,så havde du fået et stort

GRIN

• #93   27. jan Men du har ret i at der snart kommer håndbold.

Alt andet var en gang ævl. Som sædvanligt.

• #94   27. jan Vibeke Bente
    Ikke for at gøre nogen sure her, men en "bare 14-årig" pige kan faktisk godt vise sig for, selv at bo på en gård hvor der avles hunde.. En "bare 14-årig" pige kan vise sig at have vokset op sammen med hunde, og det kan vise dig at hun ved meget mere end voksne mennesker.....

• #95   27. jan så anni nu har jeg så læst # 69 sorry tog fejl men det ændre ikke en tøddel på mit forrige indlæg,hvorfor skulle det gøre det,

pigebarnet er og bliver 14 år og har en golden og og veninden ønsker sig en blanding

og hvad så ;;

• #96   27. jan karoline

selvfølgelig,kan du da det,godt skrevet

ønsker jer held og lykke med at finde en ok.hund

• #98   27. jan Vibeke Bente D

Vi skal ikke have en ny hund? Hvad mener du?

• #99   27. jan At lave en ny race kræver et kontrolleret seriøst avlsarbejde, Solva. Dette droppede idémageren til labradoodle, da han kunne se, at det ikke var muligt at opnå det, han havde tænkt sig, da han fik idéen om at blande labrador og puddel. Men andre greb idéen - måske fordi de fandt og finder blandingerne søde mv. Måske fordi de øjnede og stadig øjner en chance for at tjene penge på hunde, der ikke lige er så egnede til raceavl, hvilket der kan være mange grunde til - dårligt helbred er én af dem, manglende stamtavle og dermed bevis for renhed er en anden.

Selv opdrætter jeg en race, der blev til gennem et kontrolleret og seriøst avlsarbejde for 60-70 år siden i Tyskland. En mand og hans kone havde mistet deres elskede store uregerlige blandingshund kaldet Kanadieren. De anskaffede sig en keeshond, som var umanerligt sød, venlig og nem - alt for nem. De savnede Kanadierens selvstændige til tider besværlige væsen smiley Konen fik idéen, at de skulle lave deres helt egen race - og fik manden med på tanken. Sammen fik de herefter 30 familier med også.
    Man besluttede sig for at blande den kære keeshond med chow chow. Der blev indkøbt racerene hunde af de to racer. Dette var ikke nødvendigvis populært hos kees- og chowejere. Mange ønskede absolut ikke at få blandet deres race!!!!!
    Man kaldte blandingen for en Keeschow - men var ikke helt tilfreds hverken med sindet eller udseendet. Der var for mange uvenlige hunde, og de var for korte i ryggen. Nu besluttedes det at blande samojede ind i Keeschowen. At den nye race skulle bestå af spidshunde havde der aldrig været tvivl om. NU fik man det, Julius Wipfel og kone havde drømt om. Racen blev kaldt Eurasier, fordi den består af europæisk og asiatisk blod.
    I 1973 blev Eurasieren godkendt som race i FCI.

Kan du se forskellen, Solva, på, at enhver kan parre en puddel med en labrador og kalde det en labradoodle og så det seriøse avlsarbejde, der lå bag eurasieren?

Men det er god underholdning at læse forsøget på en racestandard (tydelig googleoversættelse i øvrigt):

http://www.dansklabradoodleklub.dk/412176980

under fejl fx:
    "Over eller undermålere (større fejl)"
    smiley

• #100   27. jan Karoline ... vis din veninde billedet af hunden der får skrællet pelsen, og læs indlæg 43, hun ved hvordan man arbejder med hundes pels ..

det er dyremishandling at støtte avl af hunde der kan få sådanne pelse med deraf følgende gener og sygdomme i huden ... og når man køber så støtter man ... går ud fra at man ønsker det bedste for sin hund hvis man kalder sig hundeven og gerne vil have en hund ...

• #101   27. jan isabelle

har faktisk også hørt det med chow èn for at være helt ærlig tror jeg der var en smule af din race i min Olga.

nej ,hun havde INGEN stamtavle,hun var fra private venner der havde et lille opdræt af
    chower OG Kees hound,udenfor Osted,Roskilde.

der var to hvalpe tilbage,min Olga og en kees hound,der moppede Olga,så hende tog vi altså,for mange mange år siden.
    .

• #102   27. jan Øhhhh nu spørger jeg nok dum, men kan se i linket Isabelle har lagt at brindel er en godkendt farve hos Labradoodel.
    Hvor kommer den farve fra ?
    Mig bekendt, så findes der da hverken brindel Labrador eller Pudler …...

• #103   27. jan Der forekommer faktisk brindle i lab, omend det er en fejlfarve. Så det er altså tydeligvis ok at avle på racer, som er diskvalificeret i raceavl.

Og skøn måde at slippe ud af en debat, hvor man kaster om sig med påstande, der ikke kan dokumenteres: “jeg kan ikke klare så meget negativitet”. Nå, jamen, så skal man nok overveje om det er smart at kalde doodle-avl for seriøs smiley

• #104   27. jan her er en fyr som er lavet og som derfor giver mere mening at hente end at lave en ny ukendt mix. han ligner lidt med skæg osv og aktivitetsniveau vil sandsynligvis være der hen af. plus pels

jeg ville klart stemme for at give sådan en fyr en chance i stedet for en ny hvalp designet

https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/adopter/hund/nordjyllands-internat/19nh-0034

han er måske ikke verdens bedste idé men han er her og man ved hvad man får plus han får et hjem der gerne vil den slags hund. hvis det altså er det i magter. men der kan internatet jo råde

• #105   27. jan Her er labradoodleklubbens forklaring på, hvorfor det gik galt for "racen" i Australien:

"Næsten overnight såkaldte "opdrættere" sprang op over hele landet i den gale kapløbet at fange et uvidende offentlighedens dollar. De avlet naboens puddelhund op vej, at enhver gammel labrador og omvendt."

smiley smiley

• #106   27. jan #104

han er skøn,håber han får et herligt hjem.
    det fortjener han,kan jeg næsten se

• #107   27. jan Vibeke Bente...
    Må jeg spørger, hvorfor du ønsker mig held og lykke med at finde hund, når jeg ikke skal - og overhovedet ikke har nævnt at jeg skal have hund??

• #108   27. jan Max ser dejlig ud smiley
    Jeg fornemmer, der mangler en del i beskrivelsen af ham smiley

- og ups. Vi er et par stykker, der ikke burde have hund(e) udfra Dyrenes Beskyttelses mening:

"En hund bør ikke være alene mere end 5 timer dagligt.
    Alle hunde kræver mindst 2 timers aktivering om dagen."

• #109   27. jan Isabelle

Er helt enig

• #110   27. jan "Jer" er nok din veninde og så dig, fordi du hjælper med at finde hund til hende smiley

• #111   27. jan Isabelle

Hvad? (Sorry, forstår ikke helt lige din besked) smiley

• #112   27. jan Vibeke Bentes kommentar: "ønsker jer held og lykke med at finde en ok.hund"

Du hjælper din veninde med at finde en hund. Du og din veninde er "jer" smiley
    Altså Vibeke Bente ønsker dig held og lykke med din hjælp til veninden - og ønsker veninden held og lykke med at du eller hun selv finder en god hund.

• #113   27. jan Ok, så lærte jeg noget igen.
    Vidste ikke at der fandtes brindel Labrador.

Var lige på Google og se dem.
    De er godt nok flotte. ??

• #114   27. jan ja isabelle.

men måske ønsker veninden ingen hund blot en forespørgsel på denne race,

ellers ved jeg sgu ikke hvad det handler om.

men tak for redegørelse

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.476
    #115   27. jan Men er det ikke også noget af problemet. At mange der avler de her hunde ikke gør et godt forarbejde.

Jeg tænker lidt. Kunne det være en fordel at hunden ikke bliver så tung.

Kunne det være en fordel at den ene part er af en mere sund race.

At den ene part har en længere levetid.

Altså,kunne der faktisk være fordele,hvis man var seriøs med udvælgelsen af de hunde man bruger.

• #116   27. jan Og man skal være obs på at selv med bare lidt puddel i hunden så kan pelsen blive lidt underlig. Min pekingeser/puddel/andet blanding har været lidt svær at finde ud af med pelsen

• #117   27. jan I forvejen kan overgangen fra hvalp til voksenpels, ved nogen racer, give grå hår, da man pludselig går, fra en forholdsvis ok nem hvalpepels, til et mix, af hvalp og voksenpels, i mens hvalpepels skiftes.
    Tør ikke tænke på, at man så oven i det, også lige smidder en helt anden pelstype ind smiley

114# blanding, ikke race smiley

• #118   27. jan Jeg tror nu ikke at TS spørger for en “veninde”. Læs hendes første par indlæg - de tyder ikke ligefrem på én der leder efter argumenter imod en doodle.

Dog tror jeg at TS er i den mere snu ende af 14 årige, og faktisk formår at brygge en god historie. Det skal nok blive handy som stor teenager, når man skal forklare at Malthe fra parallelklassen kun er på besøg for at lave lektier smiley

• #119   27. jan #99 hahaha Isabelle havde helt glemt at Zara er en eurasier. Det er altså noget jeg kun kan sige herinde hvor joken forstås. hihi

• #121   27. jan så vil Zara gerne ned fie mor i hundeskov smiley

hvis folk så spørger dig hvad barn er det?

Kan du svare.. Det er en låne eurasier

hahaha

• #122   27. jan Jeg fik lige blandet to tråde sammen smiley

• #123   27. jan undskyld ts. Det gjorde jeg også ups haha

• #124   29. jan Generelt er det bare dumt, at købe hund efter udsende og pelslængde. Find ud af hvad du har at tilbyde, kig så på racer der kræver det. Omvendt kan man kigge forskellige racer og se om man kan leve op til deres krav.

Er der så den ønskede pels, farve og størrelse til stede, Kan man være heldig at få det hele.

At tænke bevist i blandinger er en. Ikke,og dårlig ide.

• #125   29. jan Da jeg skulle have hund, vidste jeg, hvordan den cirka skulle se UD smiley
    Da jeg skulle have hund, gik jeg efter udseende og pelslængde smiley ...... i første omgang smiley
    HEREFTER kiggede jeg så på, hvad det var for en type hund, hvilke krav racen stillede og spurgte så mig selv, hvad jeg, realistisk set, kunne og ville tilbyde. En Border Collie blev fx fravalgt p.gr.af det med krav og mine tilbud smiley

Sagt på en anden måde: Jeg finder det helt OK og ganske forståeligt at kigge på udseende og sågar også pelslængde smiley , men det må bare IKKE være de eneste kriterier for valg af hund/race - heller ikke selv om man "kun" vil have en selskabshund - dvs. ikke tænker hundesport af en eller anden art.

• #126   29. jan Sådan har jeg alle dage udvalgt racer, Isabelle.

• #127   29. jan Jeg går da også efter et udseende der tiltaler mig. Det gælder da også indenfor biler, møbler osv ja og nok også min mand.
    Jeg kunne aldrig finde på at købe en race som ikke udseendemæssigt tiltaler mig, bare fordi den ville være det perfekte match.
    Nå det er sagt, så er ulempen med blandinger ofte, at folk falder for netop sådan et billede. Den ser da vildt charmerende ud. MEN ser den sådan ud i virkeligheden? Er den klippet? Doodlerne kan være noget så charmerende at se på. Men på billeder er de passet til UG i pelsen. Sådan er virkeligheden bare ikke.
    Jeg har kunder som grædende fortæller at de ikke anede hvad de gik ind til pelsmæssigt. Oftest blandinger da det er velplejede bomuldstyper og små de brachycephale racer.
    Det er simpelthen kogte uld sokker folk kommer med. Kunderne har jo kalkuleret med at skulle bruge 1 time hver dag på at passe pels. Det er immervæk hunde jeg klipper hver 3. måned. De er bundfiltrede.
    What you see is NOT what you get!

• #128   29. jan tænkte på denne tråd i går da jeg mødte en labradoodle. nogle af dem er godt nok store. den her var et hus... og kortklippet. Jeg spurgte om pelsen. et mareridt var svaret

• #129   29. jan Cianti er en krøllet doodle, jeg kender. Hun skal klippes HELT ned for ikke at filtre til.
    Fido (kender ikke navnet smiley ) er en "ruhåret" doodle, jeg møder indimellem. Hans pels er der ikke en krølle i, og han fælder en del.

• #130   29. jan Der kom en del doodler, IKKE blandinger, i svømmehallen og alle, minus en, var nedklippet.

• #131   29. jan Det er vel også måden, de fleste vælger hund på, Isabelle - eller dyr i det hele taget?

Jeg mener, jeg synes en Clydesdale er noget af det flotteste - meeen ... til mit forbrug, passer en islænder noget bedre, så det er sådan en, jeg hypper rundt på smiley

Der er så nogle af os, der springer over mht at undersøge indholdet af dyret - og det forklarer vel i grunden på fineste vis en del af det voldsomme tal af aflivede hunde herhjemme, tænker jeg.

• #132   29. jan Jeg gik på hvalpehold med en Goldendoodel.
    Ifølge ejeren skulle den hverken klippes eller trimmes. Og den skulle heller ikke fælde smiley
    Jeg spurgte forsigtigt om det nu kunne passe. Men jo Jo det havde opdrætter selv sagt. smiley smiley
    Jeg mødte så ejer igen et års tid senere. På vej til hundefrisøren smiley smiley

• #133   29. jan De er ofte store fordi det er blandinger med storpudel i, så får de storpudlenshøjde og labradorens kraftige krop, og så kommer de til at se enorme ud.
    Derudover bliver de jo også tit kastreret allerede v avler, og det ødelægger deres vækst så de bliver mystisk høje og tøndeformet (gælder iøvrigt alle dyr og mennesker der kastreres tidligt)

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

#134   29. jan Jeg har valgt hund efter udseende. Fra allerførste gang jeg så et billede af en hovawart, var der ingen tvivl for mig, om at de er verdens smukkeste hunde. Hvis man selv er tilstrækkelig fleksibel, er det da heller ikke noget problem.

• #135   29. jan Jeg tænker man da i hvert fald skal have i baghovedet hvilken pels man kan finde tid og lyst til at holde.
    At vælge en pelstype til eller fra behøver ikke handle om udseende og hvad der passer i sofaen. Det kan ko også være det skal passe til ens muligheder.

• #136   29. jan at vælge hund efter udseende er da en helt valid grund - men det er joi den voksne hund, der tiltaler -
    Ved de der doodle-mix er det jo som oftest de overnuttede hvalpe, der får folks ååhh-nååå-nuuhr frem ...
    Og så avlernes løgne og usande anprisninger om deres fortrinligheder.

• #137   29. jan Jeg ville så aldrig vælge hund efter udseende.
    Jeg vælger efter sundhed, bygning, evner, sind og temperament. Af praktiske årsager foretrækker jeg klart korthårede hunde.
    udseendet kommer helt af sig selv. smiley
    Den smukkeste hund med et møgdårligt sind syntes jeg er utrolig grim.
    Og den grimmeste hund med fantastisk talent og sind bliver bare til det smukkeste.
    Måske er det bare mig der er lidt sær smiley
    Men nu vil jeg jo have en hund jeg kan bruge til noget. Ikke noget der pynter i sofaen.
    Men det er da fint at andre vægter udseendet meget højt. Det gør jeg bare ikke.
    Men jeg mener nu at jeg har de smukkeste hunde alligevel smiley

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#138   29. jan Jeg forstår det heller ikke. Man køber forhåbentlig hvad der passer til ens behov. Det udelukker jo ikke at man kan ende med en flot hund.

• #139   29. jan Jeg mødte en labradoodle af ukendt generation ved dyrlægen i mandags. Den lignede nærmest en ruhåret hønsehund - havde endda enkelte meget asymmetriske hvide aftegn - og så var pelsen bare en smule blødere. Jeg ville aldrig have gættet på labradoodle, ud fra de mange 1. generations, jeg har mødt smiley

• #140   29. jan At man vælger efter udseende udelukker heller ikke at man får hund til ens behov.

Personligt har jeg en liste med smukke racehunde, og nogle kan jeg have, andre må jeg nøjes med at nyde, de passer ikke helt ind i mit liv.

Ikke alle af os, der ser på udseende som det første, lukker vores øjne for indhold.

• #141   29. jan enig, men tit oplever man her, at det er enten-eller - punktum, !

• #142   29. jan Enig Maj-Britt og Pia - og så lægger vi lige til, at os, der kigger på udseende ikke er særlig seriøse smiley

"Jeg vælger efter sundhed, bygning, evner, sind og temperament"

Også jeg, AG - plus udseende altså smiley

• #143   29. jan At I vælger efter udseende er jo ikke underligt da det er det I skal bruge til udstilling.
    Så I er låst af dette krav. Det er jeg så ikke. Så derfor kan mine krav være anderledes.
    Min førsteprioritering er ikke udseendet.
    Vi køber vel alle det vi selv mener er det perfekte eller så godt som det perfekte for os selv.
    Det ville da være ret så træls hvis vi alle ønskede det samme i en hund.

• #144   29. jan Så man kan ikke skrive at man vælger IKKE efter udseende. For så træder man dem dem vælger efter udseendet over tæerne.
    Okay! smiley

• #145   29. jan Jeg udstiller meget meget lidt.

Sheltien har aldrig været på udstilling, Juice har været 3 gange, hun bliver 10 til marts.

Jeg føler mig nu ikke låst i og med at jeg har en meget bred smag i racer, lige fra verdens smukkeste, azawakh til dens modsætning, komondor.

Men jeg kommer ALDRIG til at vade rundt med en grim race, så kan den være nok så sund, nok så god whatever.

• #146   29. jan Jamen godt for dig.
    Jeg tror ikke nogen mener at deres egen hund er grim.
    Men det er jo ikke det samme som at vælge hund efter udseendet.
    Jeg har bestemt ikke kaldt nogen useriøse i deres valg af hund. Det bestemmer folk sgu selv. Det kan da aldrig blive mit problem.
    Jeg har faktisk fravalgt en del racer pga deres normale højde. Er det så også useriøst? Vel er det da ej. Hvis det giver mening for mig.
    Jeg vil f.eks gerne have en hund på 40-42 cm men ikke en på 43-44 cm.

Der er bare nogle herinde der læser alt som et personligt angreb. Det er sgu lidt opslidende i længden.

• #147   29. jan Isabelle udstiller heller ikke smiley

• #148   29. jan Det gør Grete og Yvonne heller ikke. smiley

• #149   29. jan Ja, jeg kan godt se, den var lidt dum, når nu du troede, vi kiggede udseende fordi vi udstiller, os 3, og så ramte du forkert på 2 smiley

Sådan kan det gå.

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

#150   29. jan Jeg kan kun holde med #146, der er forhåbentlig ingen der ikke synes at deres hund(e) er dejlige og smukke. Hvorvidt man så har valgt dem af den grund fra starten eller det er kommet efterfølgende er en anden og mindre vigtig sag.

Som #145, kan jeg så heller ikke forestille mig at anskaffe en hund jeg ikke synes er smuk, og desværre er min smag af den slags, at der ikke er så mange kandidater smiley

• #151   29. jan Maj-Brit
    Jamen jeg troede Pia og dig gik op i udstillinger. I plejer at være kæmpe fortalere så snart det emne diskuteres.
    For mig ville det være logisk at man valgte efter udseende pga udstillinger.
    Det gør Isabelle og dog så ikke.... men WHO THE FU.. CARES?????
    I kan da købe hund efter farven på neglene hvis det er det I vil.
    Forstod DU også pointen nu?

• #152   29. jan Der troede du så forkert.

Hvilket vel bare viser at der kan købes efter udseende uden at det har noget med udstilling at gøre, og dermed rammes der en pæl i den fordom.

Der handles MANGE racehunde om året, og størstedelen efter udseende og langt de fleste, flertallet, kommer aldrig på en udstilling.

• #153   29. jan Jeg købte Bella alene fordi jeg vidste at hun blev smuk smiley Det var min eksmand der ville have noget schæfer-agtigt, og jeg gad ikke have en højgøjser, fordi de er pisse grimme. Så jeg fandt et blandingskuld, hvor både mor og far var smukke, og så købte jeg en af de mørke hvalpe. Bum!

Jeg har ikke fortrudt det et sekund smiley

Og min næste hvalp bliver også købt et sted hvor de laver hunde, der tiltaler mig udseendemæssigt.

Dorit er den helt forkerte farve, i forhold til hvad jeg ville have. Men hun er heldigvis perfekt, og jeg ville ikke bytte hende for noget i verden smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#154   29. jan Nu handler det jo ikke om at vælge det smukke eksemplar i en race (mht. udstilling), men at vælge decideret race ud fra hvilken race man synes er smuk.

Så længe det ikke er eneste kriterie, så kan jeg ikke se problemet. Jeg ville formentlig passe rigtig godt med en bulldog (når jeg læser om racens behov og sind), men udseendemæssigt tiltaler den mig ikke. Heldigvis er der masser af andre racer som også passer til mig og som jeg endda også synes er pæne smiley

• #155   29. jan 152
    Og du fatter stadig ikke pointen?! smiley
    Jeg har ikke nogen fordom imod folk der vælger hund efter udseendet. BUM forstod du det?
    Så find en anden der gider debattere med dig for jeg orker dig bare ikke.

• #156   29. jan smiley

• #157   29. jan

profilbillede
  • #158   29. jan Folk må da vælge som de vil - der skal jo nogle til, at holde gang i det blå vand hos dyrlægerne.

Det er ufatteligt, at ikke bare EN kan se pointen. At vælge efter udseende udelukkende, ER bare ikke en god ide.
    At der så findes folk som sæ´fø´li´vælger efter sind og sundhed og og og ... udseende, ja men KLART ! Det er jo alle jer herinde, som næsten ikke bliver provokerede af, at der er et par stykker - jeg kan ihvertfald se en - der IKKE vælger hund ud som I gør det.
    Det gi´r mening smiley

Mht lige at "fleksible til og mere besværligt er det ikke" ... mja ...

Hvis jeg nu blev så underlig, at jeg syntes at EB var verdens smukkeste race, så kan jeg kun svært se, hvordan jeg lige skulle fleksible mig ind til at få den til at passe til min sport?

Men klart, om det er en hovawart, bokser, dober etc af de tidligere brugsracer, som man vælger - det er det samme.

Nok i grunden også derfor, at en del bare vælger mix - den ene kan sq være ligeså god som den anden, hvis den alligevel bare skal være familiehund ..

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

#159   29. jan Selvfølgelig er sådan, at os der vælger efter udseende, kan gøre det FORDI vi ikke har specifikke krav til hvad hunden skal kunne, andet end "bare" at være familiehund smiley

• #160   29. jan Jeg skal i hvert tilfælde aldrig have en hvid hund!

heldigvis er min brun og hvid smiley

jeg er også ligeglad med udseende. men verdens grimmeste ville fx ikke flytte ind her pga dens trivsel som jeg ikke tror på

jeg falder for individer

• #161   29. jan AG du skal lige overveje, om alt det, der skrives, er til dig smiley Min bemærkning: "og så lægger vi lige til, at os, der kigger på udseende ikke er særlig seriøse" var IKKE møntet på nogen specifik.
    - Og så syntes jeg, det var lidt sjovt, at dine kriterier faktisk passede OK godt på mine. Måske bare lige med "evner" prioriteret lavere end udseende for mit vedkommende.

"Det er ufatteligt, at ikke bare EN kan se pointen. At vælge efter udseende udelukkende, ER bare ikke en god ide."

Jeg går ud fra, at ovenstående er lige så indlysende, som at det er smart at pakke kuffert efter, hvor rejsen går hen - Spanien eller Grønland smiley

• #162   29. jan Isabelle
    Hvad får dig til at tro, at jeg gør det?

Jeg tror ikke umiddelbart at vi går efter samme type hund. Langt fra, faktisk

Indlysende burde det også være når kunder køber planter til bestemte placeringer i virksomheden.
    Ganske få køber planter efter trivlsesforholdene. Langt de fleste køber bare den de syntes er pæn.
    Men en plante der ikke trives er ikke pæn ret længe. Men så køber man jo bare en ny. Nogle få skifter placering.

• #163   29. jan "Isabelle
    Hvad får dig til at tro, at jeg gør det?"

Et par indlæg du lyder sådan lidt aggressiv i smiley

"Jeg tror ikke umiddelbart at vi går efter samme type hund. Langt fra, faktisk"

Det tror jeg bestemt heller ikke. Det var derfor det var (er) lidt sjovt, at vores kriterier (dem du lister op) ligner hinandens en del.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#164   29. jan Kim. Men nu er det jo ikke alle hunde der egner sig til bare at være familiehunde. Så må man jo håbe,at de er så grimme at de ikke bliver valgt.

• #165   29. jan 163
    Min tålmodighed med mennesker er bestemt ikke lige så stor som med hunde.
    Det indrømmer jeg da gerne.
    Det var nu ikke myntet på dig og jeg tror vedkommende forstod vinket.
    Så livet går videre på lyserøde skyer smiley

• #166   29. jan Jeg er da ihvertfald på lyserøde skyer lige nu - har lige fået de næstsidste sundhedsresultater på den første af Fies hvalpe: Perfekte øjne, hofter, albuer og knæled samt nul OCD smiley

• #167   29. jan Det skal du så ikke satse på smiley

Ellers en god egenskab at være tålmodig med mennesker, når man er træner.

Og den var ikke til Isabelle.

• #168   29. jan #143
    At I vælger efter udseende er jo ikke underligt da det er det I skal bruge til udstilling.
    Så I er låst af dette krav. Det er jeg så ikke. Så derfor kan mine krav være anderledes.

og det er så ikke et personligt "angreb" ..... ?

AG, du aner da hat om, "I" skal bruge hunden til udstilling eller rotte-jagt- eller om udseendet er en første eller 10ende prioritet..
    Jeg har kun ymtet, at udseenedt betyder noget...
    '
    tag lige og stik piben ind!

• #169   29. jan Tillykke Isabelle smiley

• #170   29. jan Pia

Jeg forsøgte blot at forklare, at jeg da udmærket kunne forstå, at nogle mennesker går efter noget helt specielt, når de vil udstille. Det giver mening.
    Hvad der så er netop jeres begrundelse for at udvælge hund efter udseendet ved jeg ikke.
    Og helt ærligt det interessere mig ikke det mindste.
    Køb lige hvad I vil og så mange I vil.

Maj-Brit
    Har jo lov at leve i håbet. smiley
    Mine kursister er heldigvis super dygtige så man er altid helt høj efter et hold.
    Og nu er min tålmodighed med hunde også meget stor.
    Så det går fantastisk. smiley
    At skabe glæde og motivation er også en god egenskab når man underviser. smiley

• #171   29. jan Er du selv bevidst om, at du er noget nedladende, AG?

• #172   29. jan AG når det ikke interesserer dig, hvorfor så spekulere over andres grund til at vælge denne eller hin hund.

Og NEJ, du ved netop ikke, OM, eller hvorfor "vi" vælger hund! - så derfor, hold dine spekulationer mht mig for dig selv!

• #173   29. jan Det kan da ALDRIG blive et personligt angreb at sige til en udstillingsperson, at vedkommende går efter et udseende smiley smiley smiley

• #174   29. jan Som Ida og Figo sagde, så snakkes der jo ikke om at vælge det mest racetypiske eksemplar fordi man vil udstille, men derimod at vælge en race man finder smuk, når man netop står og skal udvælge sig en race.
    Og det er der da intet galt i, så længe man også bare lige tager lidt andre faktorer med i valget - det vil i hvert fald give det bedste resultat.

Kiggede jeg kun udseende, så havde jeg en Husky. Heldigvis kigger jeg også på andre ting end kun udseende smiley

• #175   29. jan Enig, Erika - også mht. Husky, samt, for mit vedkommende, schæfer og langhåret BC plus et par andre, jeg også er komplet uegnet til at eje.

• Ida og Figo
    mar 2017

#176   29. jan Sjovt at husky altid nævnes som en smuk race, jeg har aldrig tænkt på den som smuk. Bevares den er ikke grim, men den siger mig ingenting. Måske fordi sindet på ingen måde tiltaler mig... måske ser man automatisk lidt skønhed i de racer man passer godt sammen med...?

• #177   29. jan Husky er heller ikke på min liste.

Ida, jeg var i ZOO i går, så jeg på afstand en azawakh på vej ind i Søndermarken?? Er du rendt på en sådan?

• Ida og Figo
    mar 2017

#178   29. jan Ikke umiddelbart Maj-Britt, men nu går jeg også længst væk fra hundeområdet når jeg er i Søndermarken, så den kan sagtens have været der uden jeg har set den.

• #179   29. jan Pia
    Jeg skrev faktisk bare at JEG ikke valgte efter udseendet. Da det ikke er vigtigt for MIG.
    smiley Og så væltede fordommene ellers ud af skabene smiley

Isabelle
    Svare på tiltale. Jeg forsøger nu at holde en fornuftig tone i debatterne.
    Men det kan jo komme over, selv den bedste.

• #180   29. jan AG .. smiley læs lige din #143 igen-igen ...

• #181   29. jan "Men nu vil jeg jo have en hund jeg kan bruge til noget. Ikke noget der pynter i sofaen"

Ja, det tror jeg så også er beskrivelsen af rigtig mange af os her på HG. Det har vist intet med udseendet at gøre smiley

• #182   29. jan Mine hunde pynter - men det gør deres kæmpe ergonomiske hundesenge (et par bandeord bortcensureret) IKKE smiley smiley

Mht. at skabe glæde: Hvis jeg havde fået en krone, hver gang mennesker får store smil frem, når de ser mine (smukke) hunde, ville jeg være rig - også på penge smiley smiley

• #183   29. jan "Jeg forsøger nu at holde en fornuftig tone i debatterne.
    Men det kan jo komme over, selv den BEDSTE."

LOOOOOL smiley

Egoet fejler i hvert fald ikke noget smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#184   29. jan Jeg er så heldig at jeg både har en hund jeg kan bruge til noget OG som ser lækker ud i sofaen smiley

Btw Isabelle, hvis du er træt at grimme klodsede hundesenge så kan jeg anbefale Babymadrasser fra Jysk (de har også memory foam de dyre af dem), så kan man selv style med tæpper osv der passer til indretningen, og det er nemt at rengøre smiley

• #185   29. jan Jeg er sgu mærkelig.
    Jeg vil gerne udstille, jeg kan også godt lide at vinde - men vælger den type indenfor min race jeg bedst kan lide - ikke den der typisk vinder på udstillingerne.
    Hvorfor? Fordi den passer meget bedre til min hverdag pelsmæssigt smiley
    Så taber jeg hellere med en hund af type jeg kan lide. Jeg er sgu lige stolt af den og viser den gerne frem i ringen alligevel.

• #186   29. jan der er vel så mange hunderacer at man sagtens kan sætte en del kriterier op for den hunde man gerne vil have, derunder også udseende, størrelse, pels, behov og så derefter kriterie for kriterie ende med en man både kan lide at se på og som passer til den hverdag an kan tilbyde ... jeg synes i hvert fald ikke det ene udelukker det andet ... men hen af vejen udelukker man nok nogen ...

jeg ser ikke nødvendigvis på smukt udseende, de skæve tiltaler mig også Bull Terrier fx og den hårløse er da også sjov, elsker Ulvehunden men den er for stor, osv ....

skotten er jo heller ikke smuk ... men den er så meget nuttet som hvalp og så er dens væsen lige mig, pelsplejen til at overkomme når man har råd til trimningen og handy ...

• #187   29. jan hanne m
    '
    jeg synes en skotte er smuk ,har de rette proportioner,

min datter havde en,hun var strid,stædig,og sjov,fræk,OG madglad

hun var med stamtavle og hele pivetøjet,.hun var sund og rask UNDTAGET pelsen.
    hun tabte altid pels,havde altid en bar plet his og her,led af allergi.

men uanset hvad,så var hun altså sjov,kærlig og mega stædig.

jeg synes de ligner små "glade" kommoder

• #188   29. jan stædighed jo jo ... egensind ... du må gerne nusse mig, ja ja du behøver heller ikke overdrive ... de er ret sjove, og de 5 jeg har haft har været ret forskellige ...

Jeg synes fx en Afghansk Mynde er SMUK ... elegant ... mener at jo skotten er smuk på sin måde og dens udseende er jeg vild med .. men jeg har aldrig tænkt sikke en smuk hund, på den måde ...

• #189   29. jan Hehe nu har jeg lige læst kommentarerne...

Og jeg er så en af dem, der har en hund, som i mine egne øjne er grim!

Melanie's udseende har charme... Men forhelvede hvor er hun ikke ret køn smiley

Ingen af mine er valgt på udseende. Til trods for, at jeg finder 2 ud af 3 vældig yndige smiley

• #190   29. jan Ej Krøllet, nu må du stoppe, Melani er snuk smiley

• #191   29. jan Det er dejligt der er nogen, der syntes hun er smuk smiley

Men det hun ikke har i udseende, spiller klart igennem i personlighed!