{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Bernedoodle
  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #2   27. jan 2019 Hvorfor?

  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #4   27. jan 2019 Må jeg spørger hvorfor du synes det?

  • #5   27. jan 2019 Hvorfor give BUNKEVIS af penge for en BLANDING, som typisk laves helt uden tanke for sundhed? Berneren er ikke ligefrem den sundeste race, så dem der bruges i blandingsavl, er uden tvivl i den ringeste ende af skalaen.

    En “doodle” er i øvrigt ikke allergivenlig, som mange tror. Som med alle andre blandinger, ved man ikke hvordan de falder ud.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
    #6   27. jan 2019 Må jeg spørge hvorfor du, Karoline, ikke mener det er idiotisk at blande to så forskellige racer?

  • #7   27. jan 2019 Ja der avles blandinger i DK

  • #9   27. jan 2019 Hvad vil man have en blanding af bernersennen og puddel til?
    Ts - hvorfor lige sådan en blanding?

    Hvis det er hvad du vil have så skal du nok søge blandt blandings og ups kuld hos hr. Og fru dk.


  • #10   27. jan 2019 Karoline, der laves sikkert et eller andet sted, sådan en blanding. Men der er jo nok ikke en direkte kennel der gør det.
    Du vil ikke ane hvad du får med en sådan blanding, og jeg tror ikke forældredyrene er tjekket for noget som helst inden avl.
    Selve navnet er jo bare noget fancy noget, en har fundet på, så lyder det mere dyrt.

    Kig hellere på en ren berner sennen eller ren pudel alt efter hvad du ønsker af en hund.
    Derefter finder du en god og dygtig opdrætter smiley


  • #11   27. jan 2019 kæft de ser søde ud!

    jeg ville være urolig for pelsen.

    ts pas på nogle ikke lokker dig til at betale en masse penge for en blanding. Jeg har Max givet 2000 for mine mix. så prisen ligger der omkring. Max 3000 tænker jeg er fair.

    undersøg det med pelsen grundigt og vælg en hund af forældre hvor de er testet for de sygdomme der oftest ses i racerne.

    og husk så at en blanding er som vinden blæser. Jeg synes det er charmen ved dem men du ved aldrig hvad du får. Det skal du være klar til at håndtere

    de ser søde ud men skulle jeg vælge en blanding igen ville jeg vælge en af to racer der ligner hinanden mere i sind og pels end puddel og berner. Jeg kender i øvrigt en række berner der er meget vogtende.
    sæt dig ind i det og overvej om du kan løfte den opgave hvis det slår igennem i din hund

    tag dig god tid til at finde den rigtige og stil endelig spørgsmål selvom du vil opleve at nogle kun er for køb af tavlehunde. der er masser af folk med blandinger herinde og så som kan give dig nogle råd

    men overvej om du ikke skal finde en der ligner mere i sind og pels end denne, selvom det ved gud er en af de mest charmerende mix jeg har set længe


    profilbillede
  • #12   27. jan 2019 et lille ps

    storpuddel er en aktiv hund og den er ikke altid nem at bo sammen med eller træne. den er en fjollepind af rang og nogle af den elsker jagt.Du bør overveje grundigt om du er klar på den opgave og kan aktivere sådan en hund også.

    var jeg dig ville jeg overveje at kigge på puddel i stedet og måske en mellem. Det er en skøn hund men kun i de rette hænder.

    Jeg kender dog ikke din hundeerfaring så blot nogle gode råd
    jeg har arbejdet med en stor puddel. han ville gerne... nogle gange... andre gange stak han bare af og legede og synes alt var morsomt for ham alene. Jeg kaldte ham den store hoppebold. og han var veltrænet.

    en mix mellem de to her bliver jo en stor hund. så det kræver en indsats tilsvarende smiley


  • #14   27. jan 2019 enig majbrit jeg har set det ved labradoodle. pelsen er virkelig ikke til at forudse.

    generelt skal trim og klip racer ikke mixes med de andre. Ring og spørg en hundefrisør ts. så kan du høre deres erfaringer med at blande pelstyper


  • #16   27. jan 2019

    profilbillede
  • #17   27. jan 2019 smiley smiley .. hold da op det må give grobund for svamp ... huden kan jo ikke ånde igennem sådan en pelsdragt ...



  • #18   27. jan 2019 Hvis du vil have en sund og aktiv hund så køb en stor puddel. Bare vær obs på at den skal klippes.
    Hvis du vil have en mindre aktiv hund og mindre sund hund hund. Så køb en berner. Bare vær obs på at den skal børstes meget i fældeperioder.
    Undgå blandinger af de to racer.
    Hvis du gerne vil have en blanding så tjek evt internatterne. Der findes ofte mange blandinger og de er billige.


  • #19   27. jan 2019 puha den pels der smiley

  • #20   27. jan 2019 Fleste racer er skabt ved at man har blandet eksisterende racer.
    Og der er mange der kommer lige for tiden, men tror ikke det er så populært i DK endnu.

    Men hold kæft den ser kær ud!! Selvom jeg ikke nødvendigvis synes det er en god idé at lave flere racer, så kan jeg godt forstå at folk føler de mangler flere og varierede store størrelser hunde med lang pels.


  • #21   27. jan 2019 Men størstedelen, hvis ikke alle, er skabt med et specifikt formål for øje, feks at jage ulve, hyrde får, være jagthund og andet..

    Hvad er det specifikke formål med en bernerdoodle?


  • #22   27. jan 2019 Der er da et hav af racer i alle størrelser med lang pels. Og hvis folk vil have lang pels så skal de også passe og pleje pelsen. Og tage de hensyn der skal tages, for at en langhåret hund trives.
    At blande pelstyper er ikke altid nogen god ide. Man ved jo aldrig hvad man får.
    Der er ikke noget værre end at sætte fingrene i en fedtet knudret og filteret ulækker pels.
    Ja pelspleje kræver tid og er ofte hårdt arbejde. Bare ærgerligt. Så må man betale sig fra det hvis man ikke selv kan overkomme det.


  • #23   27. jan 2019 Man laver ikke en ny race ved at blande to eksisterende, Solva.

    Arbejdet laves over flere årtier i klubberne.
    Doodles er fortrudt mange gange af skaberne. Pelsen er ikke som forventet.

    En Berner/puddel blanding er helt tosset.


  • #26   27. jan 2019 Isabelle - ja de flesta langhårs racee er små hunde, hvor der er mange der falder for de lange pelse men ikke finder dem i den størrelse de kunne tænke sig. Det er en af de største grunde til den her mode for tiden.
    Hvis du læser om eksisterende langhårsracer af store hunde har de fleste mentaliteten til fælles, hvor kun en bestemt gruppe mennesker finder det de leder efter, derfor er efterspørgeæsen så stor.

    Malene - så er der da en del race historier der skal skrives om.
    Nogle for bestemt bytte ja, men det er godt nok længe siden det var pointen.
    Fortæl mig hvor du finder en vild mops eller hvad den er lavet til at jage.


  • #29   27. jan 2019 Racehunde bliver i flest tilfælde til af at man har blandet racer der har egenskaber man leder efter og der efter selectiv avl.
    Så jo, de er også oprindelse en blanding, men hvor man har gjort det længe nok til at opnå en standard.


  • #30   27. jan 2019 mops er en selskabshund i dag men den er en kinesisk tempelhund oprindeligt. de blev brugt til at slå alarm og mod skadedyr. mode har avlet den som den er i dag

    profilbillede
  • #31   27. jan 2019 Der er forskel på at krydse racer ind i hinanden, derefter stabilisere egenskaberne og derefter sige at man har skabt en ny race, og så det hjernedøde kryds i første generation, hvor det er helt håbløst at forudsige hvalpenes egenskaber.

    Det er da rigtigt at mange hunderacer er resultatet af krydsning blandt racer, og nogle af dem har ikke andre formål end at være godt selskab (hvilket vel egentlig er enhver hunds bedste egenskab). Der er bare lige det der med den besværlige stabilisering af racen, når man er nået til det man ønsker, og det tager tid.


  • #32   27. jan 2019 Præcis Lens. Deraf min pointe. Avl går ikke længere udelukkende ud på brugsegenskaber.
    Derved ikke at jeg synes den her blanding nødvendigvis er en god idé, men der er en mode og et behov for en race der ikke eksisterer.
    I America er blandingerne allerede nået ret langt.


  • #33   27. jan 2019 ja dansk spids er et nutidigt eksempel Kim

  • #34   27. jan 2019 I har bemærket, at TS har forladt tråden, ik smiley smiley smiley smiley smiley smiley

  • #36   27. jan 2019 Det er klart et længere avlsprojekt, og vil tage lang tid.
    Folk vil gerne have flere store allergivenlige racer, da puddel ikke er for alle. Så jeg kan klart forstå behovet for blandingerne.
    Om projektet med tiden vil lykkes eller ej må tiden vise. Men der er klart mere end 1 mand involveret.

    De er nået langt i forhold til hvor det startede jo. Og det er ikke ualmindeligt at det er svært at få en race der er helt som tænkt.
    Det er det samme med alle ulvehundene. Der forandres konstant i % af ulv og resultater.

    Om man synes om moden eller ej er en sag. Men man kan ikke komme fra at folk tydeligvis har interesse for at lave flere racer.

    Personligt ville jeg ikke være intr. i sådanne blandinger, men de spreder sig hurtigt.


  • #37   27. jan 2019 Bearded collie
    Portugisisk vandhund
    Alm. Collie
    Afghansk mynde
    Briard
    PON
    Picard
    Stor puddel

    Der er da lidt at vælge mellem hvis man gerne vil have en større hund med lidt mere pels at lege med smiley


  • #38   27. jan 2019 Der er kun 1 af dem der er allergivenlig. Hvilket folk jo gerne vil gøre til flere.

  • #39   27. jan 2019 Solva - nu er ts ikke så aktiv i tråden, men det kan næppe være et ønske, når man kigge blandinger med bernersennen.

  • #40   27. jan 2019 Hvis billedet i #11 er typisk for blandingen, er det jo ikke utænkeligt at det er udseendet der trækker. Jeg synes generelt at de forskellige Doodles er pænt grimme, men den der er da fin smiley

  • #41   27. jan 2019 Nej tror jeg heller ikke. Ved bare at avlsmæssigt er det noget folk arbejder på og forsøger skabe.
    Men kender ikke racen særlig godt, så skal ikke kunne sige om det er skidt idé eller ej. Men man kan nok ikke stoppe moden.
    TS er jo smuttet xD


  • #42   27. jan 2019 Solva, hvad mener du med at “tiden vil vise...”?

    Har du læst denne artikel:
    https://www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201404/designer-dog-maker-regrets-his-creation


  • #43   27. jan 2019 De fleste doodles har lortepelse. Man blander en fæmderace med en klipperace. Noget af pelsen fældes og sætter sig i filt. Folk vil ikke ofte 500-600 kr på én ordentlig karte som kan komme i bund, men ofrer gerne 15000 kr på én -doodle.
    Det billede med den stakkels hund der bliver pakket ud, det oplever jeg desværre oftere end man kan forestille sig. Lærer ejerne af det og kommer oftere. Nej for det koster....


  • #44   27. jan 2019 Man kan jo høre Karoline hvad der tiltaler hende ved to så forskellige racer - hvorfor køber du ikke enten en berner eller pudel af en ansvarlig, etisk og fornuftig opdrætter?

    Jeg tvivler på at argumenterne er meget andet end "så får man det bedste fra begge racer" (og det er jo altså desværre ikke så ukompliceret det forholder sig)


  • #45   27. jan 2019 flatrunner


    det var dog et grusomt billede. nu har jeg set billedet to gange, bliver helt hypnotiseret af det,faktisk af afsky

    stakkels stakkels hund den må have lidt,det er jo et helt uldtæppe den er gået rundt med. sikken en lettelse for den arme hund at blive fri for det tæppe.

    for mig er det hundemishandling,men jeg ved jo heller ikke hvilken normal pels den hund skal have


  • #46   27. jan 2019 A - der et useriøse opdrættere der kun er ude efter penge. Det vil det altid være. Og når noget bliver moderne er det sådan.
    Det forandrer ikke på at der stadig er folk der arbejder på at lave en god race.
    Doodlerne er heller ikke alene. Pga. Game og thrones bliver husky og ulvehunde skamavlede for penge. Hvor der er penge er der grådige mennesker.
    Det betyder heller ikke at der ikke er hysky elskere eller ulve elskere. Men dey bliver sværere at se dem i mængden.


  • #47   27. jan 2019 Solva, du snakkede om doodle og at skabe nye racer, og det ville tage tid. Nu snakker du om eksisterende racer?

    Har du læst det med at opfinderen af doodler har fortrudt det? At de ikke kan stabe en stabil race, og at det derfor er blandinger, der falder ud som vinden blæser?


  • #48   27. jan 2019 Kim ja den er da mere sød end den anden labradoodle endda. Jeg tænker folk falder for looket

  • #49   27. jan 2019 A - jeg læser det ikke som at blandingen er umulig, men mere at folk avler dem skidt for penge og derfor er man ked af at have startet denne trend.
    Labradoodle er jo stadig utrolig populær som service hund, og bliver også avlet forsvarligt.

    Mode gør det samme for både blandingerne og eksisterende moderacer. At alt bliver avlet på uanset potentiale pga penge. Hvilket resulterer i ustabilt og potentielt sygeligt resultat.


  • #50   27. jan 2019 Men ok, TS er 14 år, og ville den ene dag vide alt om berner sennen, dagen efter om engelsk setter og nu en zød blanding. Måske TS kigger hund på udseendet, og har et par nogenlunde fornuftige forældre, som godt kan se det sorte i at betale en formue for en blandingshund smiley

  • #51   27. jan 2019 A godt set. håber de ser tråden

  • #52   27. jan 2019 Solva, det ændrer ikke på at man ikke kan skabe en RACE, når man ikke kan forudse nogen som helst træk, hverken fysisk eller psykisk, ikke engang i første generation. Doodlen er og bliver en blanding, ikke en race. Hvis det var en race (eller man arbejdede mod en race), kunne man avle stabilt, særligt ude i generationerne.

    Det er jo faktum, og er beskrevet tusindvis af gange. Og egentligt temmelig dumt at blive ved med at diskutere det smiley


  • #53   27. jan 2019 solva l


    du lyder som et skrædderi når du skriver:

    "folk mangler varierede store str. med lang pels:

    nå men så laver vi bare en str.stor hund med halvlang pels i black and white.

    som andre skrive,man aner ikke hvilke kvaler helbredsmæssigt og pelsmæssigt hvad man får,ved for mig at,blande så to forskellige racer.med dybt forskellige temperamenter, OG udseende.

    Nu er denne her nuttet,men hvis nu hunden havde haft
    lange krøllede puddel ører,sennes halvkorte ben og en bagdel,der var slank(puddlen) og en forkrop der var bred(sennen),og øverst på hovedet pudlens lille krøllet hårtop

    nå bare et gæt,det kunne jo også være omvendt

    ja jeg synes det ville være at købe "katten i sækken".

    jeg går da 100% ind for internatshunde,og NÅR man går efter en blandingshund,men gåes efter en BESTEMT blandingshund,og få den "designet",det skræmmer mig en smule.




  • #54   27. jan 2019 A - alle racer bliver skabt hvor man avler sig til stabilitet.
    Den er ikke stabil før man når så langt i avl nej, det kan enhver da forstå.
    Det forandrer ikke på at der er folk der er i gang med at avle dem med henblik på at opnå stabilitet.


  • #56   27. jan 2019 Jeg siger ikke det ikke er en blanding, men at folk arbejder med henblik på at skabe en race.
    Om i ikke mener det er muligt burde i undersøge flere oprindelser i racer.


  • #57   27. jan 2019 Jamen, Solva, det er jo FORSØGT, og det kan man IKKE. Hvordan skal det skrives for at du forstår det? Det kan ikke lade sig gøre! Det er en ustabil blanding, og bliver aldrig (ALDRIG) en race.

  • #59   27. jan 2019 A - du kan følge en del steder i America hvor de avler og træner service hunde, hvor den er en af de foretrukne.
    Men det er nok farlige syge hunde de giver stakkels blinde mennesker at slås med smiley


  • #61   27. jan 2019 Solva, jeg prøver allersidste gang:

    Dem de laver og træner, er FØRSTE-generation, altså en race parret med en puddel. Man kan IKKE efterfølgende parre en *indsæt selv race*doodle, og derefter opnå stabilitet. DERFOR kan det ikke blive til en RACE. Alt efter FØRSTE generation, falder ud på alle mulige forskellige måder. Det ER forsøgt, og det kan IKKE lade sig gøre.

    Er jeg virkelig så dårlig til at forklare det? Er der andre der vil forsøge sig? smiley


  • #62   27. jan 2019 Ja ok ok. Dem jeg følger deler nok falske oplysninger så. My bad.

  • #63   27. jan 2019 #59
    A - du kan følge en del steder i America hvor de avler og træner service hunde, hvor den er en af de foretrukne.
    Men det er nok farlige syge hunde de giver stakkels blinde mennesker at slås med


    Okay, nu er du bare direkte dum at høre på smiley


  • #64   27. jan 2019 A - jeg forstår dit behov for at diskutere og have ret. Jeg deler ikke din mening og sådan er det.
    Genetik tager mere end en generation eller 2. Og dem jeg har fulgt med henblik på service hunde har jeg syntes var interessant.
    Jeg tror på at det kan lykkes, at du ikke gør er fint.


  • #65   27. jan 2019 Labradoodle er jo stadig utrolig populær som service hund, og bliver også avlet forsvarligt

    Kan du nævne mig en eneste avlere af Labradoodle som avler forsvarligt ?
    Og vil du også være så venlig at oplyse mig om, hvor mange Labradoodels der er servicehunde ?

    Man har altså ikke brug for at lave blandinger fordi man mangler racer der egner sig som servicehunde. Og da slet ikke når man ALDRIG ved, hvordan temperamentet på sådan en blanding bliver.

    Der findes utallige racer, som er mere velegnet som servicehund end sådan en Labradoodel blanding, og hos disse mange racer, der ved man hvad man får, for hver race har nogle egenskaber som går igen.


  • #66   27. jan 2019 Det forandrer ikke på at der er folk der er i gang med at avle dem med henblik på at opnå stabilitet.

    Solva, venligst nævn et par opdrættere som avler efter stabilitet ?


  • #67   27. jan 2019 Genetik tager mere end en generation eller 2. Og dem jeg har fulgt med henblik på service hunde har jeg syntes var interessant.

    Solva enig, det tager mere end en generation en d to.
    Når nu du ved så enorm meget om avl og genetik, så kan du vel også fortælle, hvor mange generationer der skal til ?
    Jeg venter spændt på svar.


    Nu har man forgæves prøvet i over 30 år, det er rigtig rigtig mange generationer, du kan jo selv regne ud, hvor mange generationer det bliver til, så hvorfor er det ikke lykkedes ?
    Svaret er her: Fordi det ikke kan lade sig gøre.





  • #68   27. jan 2019 Solva, jeg har ikke brug for at have ret. Men at du tolker at hundene er farlige, er så himmelråbende dumt.

    Men jeg læner mig tilbage og venter i spænding sammen med Anni. Smid gerne nogle billeder af ensartede doodles ude i flere generationer.


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #69   27. jan 2019 Jeg mener ikke, at det ikke er en idiot-blanding.. Jeg spørger fra min veninde, der er helt skudt i "racen".. Ved godt at pelsplejen, temperamentet osv, ikke er særligt godt i den race.. Jeg har prøvet at råde hende fra det, men hun er helt fast besluttet på at det skal være sådan en...

    Jeg kunne personligt aldrig selv vælge en "x-doodle"-blanding! Jeg er absolut kun til renracede hunde.. Jeg er helt med på, at de ser søde og pjuskede ud, men alle blandingshunde plejer, at have et eller andet minus..

    Tak til alle der skrev med steder osv..

    Btw har jeg selv renracet hund


    profilbillede
  • #70   27. jan 2019 Anni- kan du finde et sted der har haft seriøst opdræt af labradoodle i 30 år?
    Jeg påstår ikke at være uddannet på emnet, det er generel viden at det tager tid.
    Jeg kan intet sted finde der har forsøgt i 30 år nej. Ikke uden at man tager useriøs 1 gen avl.

    Argumentet om ham der startede blandingen holder slet ikke. Han avlede kun nogle få og ud fra artiklen stoppede og blev irriteret over at folk skam avler på alt som resultat for penge.

    Der er mange egnede service hunde. Men pga. Allergi har folk med service hunde problemer med steder de ikke må komme ind oga. gæster med allergi, + de kan have allergi selv.
    Derfor vil den hvis det lykkes, kunne hjælpe en hel del mennesker, hvilket jeg finder fantastisk.

    Jeg er optimistisk på emnet da jeg selv kender nogen med allergi og et behov for service hund.
    Jeg er konflikt sky, og derfor ikke interesseret i at skændes eller diskutere på denne måde.
    Jeg har det udmærket med at jeg selv synes det er et super projekt og at jeg gerne ser det lykkes.
    Derfor jeg vælger ikke at følge tråden længere.

    At de er gået på mode er selvf trist, og kan sagtens forstå at skaberen føler det virkelig skidt når folk ikke har valgt at bruge det positivt.
    Men jeg håber særlig for de mennesker der har brug for det at det lykkes.


  • #71   27. jan 2019 Solva, så bare nogle der har avlet seriøst i 5 år? 10 år? Billeder af 3., 4., 5. generation som er stabile? Det må jo være nemt for dig at skaffe, når du følger nogle som avler dem så seriøst.

  • #72   27. jan 2019 Karoline
    Det er ikke en race. Og jeg tror næppe at blandingen avles ved gode opdrættere.
    Så din veninde må nok se sig om efter en anden blanding eller racehund.


  • #74   27. jan 2019 Solva
    Hvis man ønsker en allergi venlig pels så vælger man da bare puddel. Eller en lagotto.
    Der er da ingen grund til at blande den med en fælderace, for at få en allergi venlig servicehund.
    Labradoodle, goldendoodle osv kan man jo aldrig vide hvilke pels, størrelse og type det vil blive. Det kan man jo i høj grad ved renracet.
    At der så altid er forskel på individer er så noget andet smiley


  • #75   27. jan 2019 Desværre er det svært at finde egnede pudler, det var også derfor projektet startede.

  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #77   27. jan 2019 AG
    Det har du ret i.. Jeg prøver at få min veninde overtalt, men godt går det ikke ligefrem desværre.


  • #78   27. jan 2019 Maj-britt - der er mange krav til service hunde. Derfor man forsøger få en hund der er allergivenlig men stadig kan passere de her tests.
    Og det har indtil videre resulteret i en del service hunde.
    Så kan man være imod at blande osv. Men hensigten er god og man vil kunne hjælpe rigtig mange mennesker.

    Men jeg hopper fra tråden. Jeg hader at fylde mit hoved med negativ energi og jeg har ikke lyst til konflikt.


  • #79   27. jan 2019 Solva, hvis man vil have allergivenlige hunde, hvorfor tager man så en allergivenlig hund og blander den med en fældehund med skæl ?
    Det er da noget af det dummeste man kan gøre, for så ødelægger man jo bevidst den allergivenlige pels.

    Jeg venter stadig på svar, hvor du ser alle de der opdrættere der avler forsvarligt og som avler efter stabilitet ?


    Der er mange egnede service hunde. Men pga. Allergi har folk med service hunde problemer med steder de ikke må komme ind oga. gæster med allergi, + de kan have allergi selv.
    Derfor vil den hvis det lykkes, kunne hjælpe en hel del mennesker, hvilket jeg finder fantastisk


    Og den her undskyldning er ikke gangbar, for hvis hunden ikke må komme ind på grund af hensyn til andre allergikere, så må en Doodel blanding hellere ikke, for der findes ikke en eneste hund som alle allergikere kan tåle.

    Og så venter jeg også sammen med A om henvisninger til dine seriøse avlere der har stabile 4-5-6 generationers Doodelblandinger.


    Og helt ærligt, hvordan kan du glæde dig over at man avler sådan noget makværk ? Det er jo lige så slem som alle de der skamavlede Franske.






    profilbillede
  • #80   27. jan 2019 Man vil have en allergivenlig hund, som er velegnet som servicehund.

    Og den laver man så af en uegnet Puddel og blander med en hund, som ikke er allergivenlig ?
    Er du i det hele taget klar over, hvad det egentlig er du siger ?


  • #82   27. jan 2019 Det billede er hjerteskærende smiley nøj et pelshelvede. Stakkels hund at rende rundt, i sådan en frakke smiley

  • #83   27. jan 2019 hvis der stadig er nogen der skriver til tråd starter,

    så er hun altså 13 år gammel,og anede sikkert ikke hvilket ramaskrig hun ville vække hos de af og til barske h.g. hundemennesker.

    hun ville bare have en ssssøøøøøøød huni ,måske skrev hun herinde UDEN forældrene vidste noget.

    men altså 13 år,herregud


  • #85   27. jan 2019 vibeke bente


    så er hun altså 13 år gammel,og anede sikkert ikke hvilket ramaskrig hun ville vække hos de af og til barske h.g. hundemennesker.

    Måske du skulle følge lidt med inden du kommenterer. smiley
    prøv lige at gå op til # 69 og læs, hvad tråd starter skriver



  • #86   27. jan 2019 maj-britt

    13 eller 14 for mig lige fedt,veninden er sikkert samme alder

    unskyld,jeg kan altså ikke tage sådan nogle pigers hundeønske alvorligt,,måske UDEN forældrenes viden..

    men en ting kan kan man sige om t.s. hun har frivilligt eller ufrivilligt,mener det sidste,startet en time lang diskussion vedr.blandingen indtil håndbold kampen starter.

    så er de timer gået med det

    men synes iøvrigt blandingen er for "designet".

    elsker store pudler og STORE skt.bernhard HVER FOR SIG


  • #88   27. jan 2019 vibeke bente

    I stedet for at blive ved med at komme med gætterier om, hvad trådstarter merer og gør, så gå op til # 69 og læs hvad hun skriver...…...


  • #89   27. jan 2019 er det ikke dem der skrives om ;;;

    nå troede det, virkelig undskylde h.g, nå så er det Sennen,, jeg holder stadig lige meget af dem,om alle 3 racer HVER FOR SIG


  • #90   27. jan 2019 anni

    hvorfor skulle jeg læse den.
    jeg kommenterede hendes alder,det var det eneste jeg skrev om ,og venindens ønske om denne blanding,og hendes egen hund er en labrador

    hvorfor skulle jeg læse det igen.nr.#69

    jeg går ikke ind for denne specificke race,længere er den ikke for mit vedkomne




  • #92   27. jan 2019 maj britt

    hvor er jeg glad for jeg har dig,hvis jeg nu kunne finde ud af at sætte et humørikon ind,så havde du fået et stort

    GRIN


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #94   27. jan 2019 Vibeke Bente
    Ikke for at gøre nogen sure her, men en "bare 14-årig" pige kan faktisk godt vise sig for, selv at bo på en gård hvor der avles hunde.. En "bare 14-årig" pige kan vise sig at have vokset op sammen med hunde, og det kan vise dig at hun ved meget mere end voksne mennesker.....


  • #95   27. jan 2019 så anni nu har jeg så læst # 69 sorry tog fejl men det ændre ikke en tøddel på mit forrige indlæg,hvorfor skulle det gøre det,

    pigebarnet er og bliver 14 år og har en golden og og veninden ønsker sig en blanding

    og hvad så ;;


  • #96   27. jan 2019 karoline


    selvfølgelig,kan du da det,godt skrevet

    ønsker jer held og lykke med at finde en ok.hund


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #98   27. jan 2019 Vibeke Bente D

    Vi skal ikke have en ny hund? Hvad mener du?


  • #100   27. jan 2019 Karoline ... vis din veninde billedet af hunden der får skrællet pelsen, og læs indlæg 43, hun ved hvordan man arbejder med hundes pels ..

    det er dyremishandling at støtte avl af hunde der kan få sådanne pelse med deraf følgende gener og sygdomme i huden ... og når man køber så støtter man ... går ud fra at man ønsker det bedste for sin hund hvis man kalder sig hundeven og gerne vil have en hund ...


  • #101   27. jan 2019 isabelle


    har faktisk også hørt det med chow èn for at være helt ærlig tror jeg der var en smule af din race i min Olga.

    nej ,hun havde INGEN stamtavle,hun var fra private venner der havde et lille opdræt af
    chower OG Kees hound,udenfor Osted,Roskilde.

    der var to hvalpe tilbage,min Olga og en kees hound,der moppede Olga,så hende tog vi altså,for mange mange år siden.
    .


  • #102   27. jan 2019 Øhhhh nu spørger jeg nok dum, men kan se i linket Isabelle har lagt at brindel er en godkendt farve hos Labradoodel.
    Hvor kommer den farve fra ?
    Mig bekendt, så findes der da hverken brindel Labrador eller Pudler …...


  • #103   27. jan 2019 Der forekommer faktisk brindle i lab, omend det er en fejlfarve. Så det er altså tydeligvis ok at avle på racer, som er diskvalificeret i raceavl.

    Og skøn måde at slippe ud af en debat, hvor man kaster om sig med påstande, der ikke kan dokumenteres: “jeg kan ikke klare så meget negativitet”. Nå, jamen, så skal man nok overveje om det er smart at kalde doodle-avl for seriøs smiley


  • #104   27. jan 2019 her er en fyr som er lavet og som derfor giver mere mening at hente end at lave en ny ukendt mix. han ligner lidt med skæg osv og aktivitetsniveau vil sandsynligvis være der hen af. plus pels

    jeg ville klart stemme for at give sådan en fyr en chance i stedet for en ny hvalp designet

    https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/adopter/hund/nordjyllands-internat/19nh-0034

    han er måske ikke verdens bedste idé men han er her og man ved hvad man får plus han får et hjem der gerne vil den slags hund. hvis det altså er det i magter. men der kan internatet jo råde


  • #106   27. jan 2019 #104

    han er skøn,håber han får et herligt hjem.
    det fortjener han,kan jeg næsten se


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #107   27. jan 2019 Vibeke Bente...
    Må jeg spørger, hvorfor du ønsker mig held og lykke med at finde hund, når jeg ikke skal - og overhovedet ikke har nævnt at jeg skal have hund??


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #109   27. jan 2019 Isabelle

    Er helt enig


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #111   27. jan 2019 Isabelle

    Hvad? (Sorry, forstår ikke helt lige din besked) smiley


  • #113   27. jan 2019 Ok, så lærte jeg noget igen.
    Vidste ikke at der fandtes brindel Labrador.

    Var lige på Google og se dem.
    De er godt nok flotte. ??


  • #114   27. jan 2019 ja isabelle.

    men måske ønsker veninden ingen hund blot en forespørgsel på denne race,

    ellers ved jeg sgu ikke hvad det handler om.

    men tak for redegørelse


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #115   27. jan 2019 Men er det ikke også noget af problemet. At mange der avler de her hunde ikke gør et godt forarbejde.

    Jeg tænker lidt. Kunne det være en fordel at hunden ikke bliver så tung.

    Kunne det være en fordel at den ene part er af en mere sund race.

    At den ene part har en længere levetid.

    Altså,kunne der faktisk være fordele,hvis man var seriøs med udvælgelsen af de hunde man bruger.


  • #117   27. jan 2019 I forvejen kan overgangen fra hvalp til voksenpels, ved nogen racer, give grå hår, da man pludselig går, fra en forholdsvis ok nem hvalpepels, til et mix, af hvalp og voksenpels, i mens hvalpepels skiftes.
    Tør ikke tænke på, at man så oven i det, også lige smidder en helt anden pelstype ind smiley

    114# blanding, ikke race smiley


  • #118   27. jan 2019 Jeg tror nu ikke at TS spørger for en “veninde”. Læs hendes første par indlæg - de tyder ikke ligefrem på én der leder efter argumenter imod en doodle.

    Dog tror jeg at TS er i den mere snu ende af 14 årige, og faktisk formår at brygge en god historie. Det skal nok blive handy som stor teenager, når man skal forklare at Malthe fra parallelklassen kun er på besøg for at lave lektier smiley


  • #119   27. jan 2019 #99 hahaha Isabelle havde helt glemt at Zara er en eurasier. Det er altså noget jeg kun kan sige herinde hvor joken forstås. hihi

  • #121   27. jan 2019 så vil Zara gerne ned fie mor i hundeskov smiley

    hvis folk så spørger dig hvad barn er det?

    Kan du svare.. Det er en låne eurasier

    hahaha


  • #123   27. jan 2019 undskyld ts. Det gjorde jeg også ups haha

  • #127   29. jan 2019 Jeg går da også efter et udseende der tiltaler mig. Det gælder da også indenfor biler, møbler osv ja og nok også min mand.
    Jeg kunne aldrig finde på at købe en race som ikke udseendemæssigt tiltaler mig, bare fordi den ville være det perfekte match.
    Nå det er sagt, så er ulempen med blandinger ofte, at folk falder for netop sådan et billede. Den ser da vildt charmerende ud. MEN ser den sådan ud i virkeligheden? Er den klippet? Doodlerne kan være noget så charmerende at se på. Men på billeder er de passet til UG i pelsen. Sådan er virkeligheden bare ikke.
    Jeg har kunder som grædende fortæller at de ikke anede hvad de gik ind til pelsmæssigt. Oftest blandinger da det er velplejede bomuldstyper og små de brachycephale racer.
    Det er simpelthen kogte uld sokker folk kommer med. Kunderne har jo kalkuleret med at skulle bruge 1 time hver dag på at passe pels. Det er immervæk hunde jeg klipper hver 3. måned. De er bundfiltrede.
    What you see is NOT what you get!


  • #128   29. jan 2019 tænkte på denne tråd i går da jeg mødte en labradoodle. nogle af dem er godt nok store. den her var et hus... og kortklippet. Jeg spurgte om pelsen. et mareridt var svaret

  • #131   29. jan 2019 Det er vel også måden, de fleste vælger hund på, Isabelle - eller dyr i det hele taget?

    Jeg mener, jeg synes en Clydesdale er noget af det flotteste - meeen ... til mit forbrug, passer en islænder noget bedre, så det er sådan en, jeg hypper rundt på smiley

    Der er så nogle af os, der springer over mht at undersøge indholdet af dyret - og det forklarer vel i grunden på fineste vis en del af det voldsomme tal af aflivede hunde herhjemme, tænker jeg.


  • #132   29. jan 2019 Jeg gik på hvalpehold med en Goldendoodel.
    Ifølge ejeren skulle den hverken klippes eller trimmes. Og den skulle heller ikke fælde smiley
    Jeg spurgte forsigtigt om det nu kunne passe. Men jo Jo det havde opdrætter selv sagt. smiley smiley
    Jeg mødte så ejer igen et års tid senere. På vej til hundefrisøren smiley smiley


  • #133   29. jan 2019 De er ofte store fordi det er blandinger med storpudel i, så får de storpudlenshøjde og labradorens kraftige krop, og så kommer de til at se enorme ud.
    Derudover bliver de jo også tit kastreret allerede v avler, og det ødelægger deres vækst så de bliver mystisk høje og tøndeformet (gælder iøvrigt alle dyr og mennesker der kastreres tidligt)


  • #134   29. jan 2019 Jeg har valgt hund efter udseende. Fra allerførste gang jeg så et billede af en hovawart, var der ingen tvivl for mig, om at de er verdens smukkeste hunde. Hvis man selv er tilstrækkelig fleksibel, er det da heller ikke noget problem.

  • #135   29. jan 2019 Jeg tænker man da i hvert fald skal have i baghovedet hvilken pels man kan finde tid og lyst til at holde.
    At vælge en pelstype til eller fra behøver ikke handle om udseende og hvad der passer i sofaen. Det kan ko også være det skal passe til ens muligheder.


  • #137   29. jan 2019 Jeg ville så aldrig vælge hund efter udseende.
    Jeg vælger efter sundhed, bygning, evner, sind og temperament. Af praktiske årsager foretrækker jeg klart korthårede hunde.
    udseendet kommer helt af sig selv. smiley
    Den smukkeste hund med et møgdårligt sind syntes jeg er utrolig grim.
    Og den grimmeste hund med fantastisk talent og sind bliver bare til det smukkeste.
    Måske er det bare mig der er lidt sær smiley
    Men nu vil jeg jo have en hund jeg kan bruge til noget. Ikke noget der pynter i sofaen.
    Men det er da fint at andre vægter udseendet meget højt. Det gør jeg bare ikke.
    Men jeg mener nu at jeg har de smukkeste hunde alligevel smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #138   29. jan 2019 Jeg forstår det heller ikke. Man køber forhåbentlig hvad der passer til ens behov. Det udelukker jo ikke at man kan ende med en flot hund.

  • #139   29. jan 2019 Jeg mødte en labradoodle af ukendt generation ved dyrlægen i mandags. Den lignede nærmest en ruhåret hønsehund - havde endda enkelte meget asymmetriske hvide aftegn - og så var pelsen bare en smule blødere. Jeg ville aldrig have gættet på labradoodle, ud fra de mange 1. generations, jeg har mødt smiley

  • #143   29. jan 2019 At I vælger efter udseende er jo ikke underligt da det er det I skal bruge til udstilling.
    Så I er låst af dette krav. Det er jeg så ikke. Så derfor kan mine krav være anderledes.
    Min førsteprioritering er ikke udseendet.
    Vi køber vel alle det vi selv mener er det perfekte eller så godt som det perfekte for os selv.
    Det ville da være ret så træls hvis vi alle ønskede det samme i en hund.


  • #144   29. jan 2019 Så man kan ikke skrive at man vælger IKKE efter udseende. For så træder man dem dem vælger efter udseendet over tæerne.
    Okay! smiley


  • #146   29. jan 2019 Jamen godt for dig.
    Jeg tror ikke nogen mener at deres egen hund er grim.
    Men det er jo ikke det samme som at vælge hund efter udseendet.
    Jeg har bestemt ikke kaldt nogen useriøse i deres valg af hund. Det bestemmer folk sgu selv. Det kan da aldrig blive mit problem.
    Jeg har faktisk fravalgt en del racer pga deres normale højde. Er det så også useriøst? Vel er det da ej. Hvis det giver mening for mig.
    Jeg vil f.eks gerne have en hund på 40-42 cm men ikke en på 43-44 cm.

    Der er bare nogle herinde der læser alt som et personligt angreb. Det er sgu lidt opslidende i længden.


  • #148   29. jan 2019 Det gør Grete og Yvonne heller ikke. smiley

  • #150   29. jan 2019 Jeg kan kun holde med #146, der er forhåbentlig ingen der ikke synes at deres hund(e) er dejlige og smukke. Hvorvidt man så har valgt dem af den grund fra starten eller det er kommet efterfølgende er en anden og mindre vigtig sag.

    Som #145, kan jeg så heller ikke forestille mig at anskaffe en hund jeg ikke synes er smuk, og desværre er min smag af den slags, at der ikke er så mange kandidater smiley


  • #151   29. jan 2019 Maj-Brit
    Jamen jeg troede Pia og dig gik op i udstillinger. I plejer at være kæmpe fortalere så snart det emne diskuteres.
    For mig ville det være logisk at man valgte efter udseende pga udstillinger.
    Det gør Isabelle og dog så ikke.... men WHO THE FU.. CARES?????
    I kan da købe hund efter farven på neglene hvis det er det I vil.
    Forstod DU også pointen nu?


  • #155   29. jan 2019 152
    Og du fatter stadig ikke pointen?! smiley
    Jeg har ikke nogen fordom imod folk der vælger hund efter udseendet. BUM forstod du det?
    Så find en anden der gider debattere med dig for jeg orker dig bare ikke.


  • #157   29. jan 2019

    profilbillede
  • #158   29. jan 2019 Folk må da vælge som de vil - der skal jo nogle til, at holde gang i det blå vand hos dyrlægerne.

    Det er ufatteligt, at ikke bare EN kan se pointen. At vælge efter udseende udelukkende, ER bare ikke en god ide.
    At der så findes folk som sæ´fø´li´vælger efter sind og sundhed og og og ... udseende, ja men KLART ! Det er jo alle jer herinde, som næsten ikke bliver provokerede af, at der er et par stykker - jeg kan ihvertfald se en - der IKKE vælger hund ud som I gør det.
    Det gi´r mening smiley

    Mht lige at "fleksible til og mere besværligt er det ikke" ... mja ...

    Hvis jeg nu blev så underlig, at jeg syntes at EB var verdens smukkeste race, så kan jeg kun svært se, hvordan jeg lige skulle fleksible mig ind til at få den til at passe til min sport?

    Men klart, om det er en hovawart, bokser, dober etc af de tidligere brugsracer, som man vælger - det er det samme.

    Nok i grunden også derfor, at en del bare vælger mix - den ene kan sq være ligeså god som den anden, hvis den alligevel bare skal være familiehund ..


  • #159   29. jan 2019 Selvfølgelig er sådan, at os der vælger efter udseende, kan gøre det FORDI vi ikke har specifikke krav til hvad hunden skal kunne, andet end "bare" at være familiehund smiley

  • #160   29. jan 2019 Jeg skal i hvert tilfælde aldrig have en hvid hund!

    heldigvis er min brun og hvid smiley

    jeg er også ligeglad med udseende. men verdens grimmeste ville fx ikke flytte ind her pga dens trivsel som jeg ikke tror på

    jeg falder for individer


  • #162   29. jan 2019 Isabelle
    Hvad får dig til at tro, at jeg gør det?

    Jeg tror ikke umiddelbart at vi går efter samme type hund. Langt fra, faktisk

    Indlysende burde det også være når kunder køber planter til bestemte placeringer i virksomheden.
    Ganske få køber planter efter trivlsesforholdene. Langt de fleste køber bare den de syntes er pæn.
    Men en plante der ikke trives er ikke pæn ret længe. Men så køber man jo bare en ny. Nogle få skifter placering.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #164   29. jan 2019 Kim. Men nu er det jo ikke alle hunde der egner sig til bare at være familiehunde. Så må man jo håbe,at de er så grimme at de ikke bliver valgt.



  • #165   29. jan 2019 163
    Min tålmodighed med mennesker er bestemt ikke lige så stor som med hunde.
    Det indrømmer jeg da gerne.
    Det var nu ikke myntet på dig og jeg tror vedkommende forstod vinket.
    Så livet går videre på lyserøde skyer smiley


  • #169   29. jan 2019 Tillykke Isabelle smiley

  • #170   29. jan 2019 Pia

    Jeg forsøgte blot at forklare, at jeg da udmærket kunne forstå, at nogle mennesker går efter noget helt specielt, når de vil udstille. Det giver mening.
    Hvad der så er netop jeres begrundelse for at udvælge hund efter udseendet ved jeg ikke.
    Og helt ærligt det interessere mig ikke det mindste.
    Køb lige hvad I vil og så mange I vil.


    Maj-Brit
    Har jo lov at leve i håbet. smiley
    Mine kursister er heldigvis super dygtige så man er altid helt høj efter et hold.
    Og nu er min tålmodighed med hunde også meget stor.
    Så det går fantastisk. smiley
    At skabe glæde og motivation er også en god egenskab når man underviser. smiley




  • #173   29. jan 2019 Det kan da ALDRIG blive et personligt angreb at sige til en udstillingsperson, at vedkommende går efter et udseende smiley smiley smiley

  • #174   29. jan 2019 Som Ida og Figo sagde, så snakkes der jo ikke om at vælge det mest racetypiske eksemplar fordi man vil udstille, men derimod at vælge en race man finder smuk, når man netop står og skal udvælge sig en race.
    Og det er der da intet galt i, så længe man også bare lige tager lidt andre faktorer med i valget - det vil i hvert fald give det bedste resultat.

    Kiggede jeg kun udseende, så havde jeg en Husky. Heldigvis kigger jeg også på andre ting end kun udseende smiley


  • #179   29. jan 2019 Pia
    Jeg skrev faktisk bare at JEG ikke valgte efter udseendet. Da det ikke er vigtigt for MIG.
    smiley Og så væltede fordommene ellers ud af skabene smiley

    Isabelle
    Svare på tiltale. Jeg forsøger nu at holde en fornuftig tone i debatterne.
    Men det kan jo komme over, selv den bedste.


  • #181   29. jan 2019 "Men nu vil jeg jo have en hund jeg kan bruge til noget. Ikke noget der pynter i sofaen"

    Ja, det tror jeg så også er beskrivelsen af rigtig mange af os her på HG. Det har vist intet med udseendet at gøre smiley


  • #183   29. jan 2019 "Jeg forsøger nu at holde en fornuftig tone i debatterne.
    Men det kan jo komme over, selv den BEDSTE."

    LOOOOOL smiley

    Egoet fejler i hvert fald ikke noget smiley


  • #185   29. jan 2019 Jeg er sgu mærkelig.
    Jeg vil gerne udstille, jeg kan også godt lide at vinde - men vælger den type indenfor min race jeg bedst kan lide - ikke den der typisk vinder på udstillingerne.
    Hvorfor? Fordi den passer meget bedre til min hverdag pelsmæssigt smiley
    Så taber jeg hellere med en hund af type jeg kan lide. Jeg er sgu lige stolt af den og viser den gerne frem i ringen alligevel.


  • #186   29. jan 2019 der er vel så mange hunderacer at man sagtens kan sætte en del kriterier op for den hunde man gerne vil have, derunder også udseende, størrelse, pels, behov og så derefter kriterie for kriterie ende med en man både kan lide at se på og som passer til den hverdag an kan tilbyde ... jeg synes i hvert fald ikke det ene udelukker det andet ... men hen af vejen udelukker man nok nogen ...

    jeg ser ikke nødvendigvis på smukt udseende, de skæve tiltaler mig også Bull Terrier fx og den hårløse er da også sjov, elsker Ulvehunden men den er for stor, osv ....

    skotten er jo heller ikke smuk ... men den er så meget nuttet som hvalp og så er dens væsen lige mig, pelsplejen til at overkomme når man har råd til trimningen og handy ...


  • #187   29. jan 2019 hanne m
    '
    jeg synes en skotte er smuk ,har de rette proportioner,

    min datter havde en,hun var strid,stædig,og sjov,fræk,OG madglad

    hun var med stamtavle og hele pivetøjet,.hun var sund og rask UNDTAGET pelsen.
    hun tabte altid pels,havde altid en bar plet his og her,led af allergi.

    men uanset hvad,så var hun altså sjov,kærlig og mega stædig.

    jeg synes de ligner små "glade" kommoder


  • #188   29. jan 2019 stædighed jo jo ... egensind ... du må gerne nusse mig, ja ja du behøver heller ikke overdrive ... de er ret sjove, og de 5 jeg har haft har været ret forskellige ...

    Jeg synes fx en Afghansk Mynde er SMUK ... elegant ... mener at jo skotten er smuk på sin måde og dens udseende er jeg vild med .. men jeg har aldrig tænkt sikke en smuk hund, på den måde ...


  • #189   29. jan 2019 Hehe nu har jeg lige læst kommentarerne...

    Og jeg er så en af dem, der har en hund, som i mine egne øjne er grim!

    Melanie's udseende har charme... Men forhelvede hvor er hun ikke ret køn smiley

    Ingen af mine er valgt på udseende. Til trods for, at jeg finder 2 ud af 3 vældig yndige smiley


  • #190   29. jan 2019 Ej Krøllet, nu må du stoppe, Melani er snuk smiley

  • #191   29. jan 2019 Det er dejligt der er nogen, der syntes hun er smuk smiley

    Men det hun ikke har i udseende, spiller klart igennem i personlighed!


  • #192   29. jan 2019 Haha, jeg synes at Melanie er MEGET smukkere end de to andre smiley

  • #193   29. jan 2019 Hvis Melani havde haft to stritører havde hun været endnu smukkere. ??

  • #197   30. jan 2019 Altså - jeg har haft husky som én af mine faste racer i over 30 år, fordi jeg synes, de er GUDEsmukke.
    MEN, jeg går ikke efter show-linjer, da jeg ikke er udstillingsmenneske.

    Jeg går efter racen, fordi den er smuk - fordi de generelt er ret glade, venlige og kærlige hunde - og vælger linjer efter, om de har et godt sind, er samarbejdsvillige, og mest muligt rammer den "gamle" all-round-type. smiley

    Sundhed er selvfølgelig også på tapetet, men nu er det gudskelov generelt en sund race smiley


  • #200   30. jan 2019 Bull terrieren er da gude smuk! En vanvittigt fascinerende hund smiley

  • #201   30. jan 2019 Synes også at Bull Terrieren er smuk, samt at den har et bedårende væsen, havde det ikke været for alle sygdommene, så havde jeg boet sammen med en Bull Terrier.

  • #202   30. jan 2019 jeg synes altså ikke den er smuk smuk, som i skønhed, men den har en anden udstråling og jeg er vild med den ... men ordet smuk som i klassisk skønhed ..nix ..

  • #205   30. jan 2019 MB. Jeg tror vi har samme smag i hund. For hold nu op hvor syntes jeg også bedlington'en er fin smiley

  • #207   30. jan 2019 Lige et sidespor :
    Hvordan er det med pelsplejen af bedlington? Er den lidt ala pudlen?


  • #209   30. jan 2019 Jo jo selvfølgelig skal den klippes, ellers mister den det fede udtryk!

    Men er det daglig pelspleje?


  • #211   30. jan 2019 Pelsen er tyndere, mere "engleagtig", skal ikke børstes hver dag, men i hvert fald hver uge, så vidt jeg husker..

    Besøgte daværende racerepræsentant for efterhånden 6-7 år siden. Søde og smukke hunde:)


  • #212   30. jan 2019 Her er Stoffer. Han er vores 2. bedlington. Begge har dog været /er udstationeret hos mine forældre. Ualmindelig skøn race med et fantastisk væsen. Glad, imødekommende og fuld af skæg og ballade.
    Pelsen er et kapitel for sig selv. Forestil jer en Couton blandet med puddel. Man skal være efter den med karte og kam. Det bliver simpelthen som plade at. Pelsen er også meget blødere end puddel og kerry blue


    profilbillede
  • #213   30. jan 2019 Ikke lige et udseende der tiltaler mig, men nøj hvor gad jeg godt få lov at klappe sådan en smiley

  • #215   31. jan 2019 # 214.
    Så du går ind for at man bare skal slippe sin løbske tæve løs, så den selv kan vælge sin partner, så laver man billige og kanon sunde hvalpe??

    "Sjovt". For mange år siden var der faktisk en bruger herinde, som skrev at hendes hund skulle lave "kærlighedshvalpe" (ja, det kaldte hun det altså), så hun ville slippe sin løbske tæve ud i det pulserende liv og så var hun 100% sikker på at få den "svigersøn" som passede til hendes "lille barn". Jeg ved ikke hvad det blev til...... Måske slap den sjove tobak op?

    Iøvrigt vil jeg meget meget gerne vide, hvor du har fundet dette udsagn: så længe der er en stamtavle fra DKK med i købet som så skal bevise at hunden er 100% fri af diverse skavanker og sygedomme. ?


  • #217   31. jan 2019 adoption og menneskehandel tror jeg ikke hverken forældre eller børn der er adopteret er enig med dig i er det samme og hvad i alverden har det end stamtavler og bernerdoodle at gøre....

  • #229   6. feb 2019 Hahahahahahaaaaa smiley smiley

  • #230   6. feb 2019 Brian tænker du ikke der er mere arbejde i et kuld hvalpe end mental ulejlighed ?

  • #236   6. feb 2019 Jeg håber de fleste der får hvalpe lægger væsentligt mere arbejde i det end det
    Men nej selvfølgelig er der ikke altd risiko for at den får hvalpe uden ejers godkendelse, medmindre man er dybt uansvarlig


  • #239   6. feb 2019 Er det mig du spørger om hunden er i fængsel? Jeg kan ikke se de der numre fra min app

  • #240   6. feb 2019 Hold da op en omgang mundbræk du fyre af Brian.... Selvfølgelig kan man altid forhindre sin tæve i, at blive drægtig...
    Det er da kun uansvarlige ejere, eller dumhed, der kan være skyld i et ups kuld. Og Selv med en ups parring, ville en ansvarlig ejer få hvalpene fjernet inden fødslen, hvis ikke de er ønsket, og man ikke magter opgaven....

    En hvalpefødsel er ikke en dans på roser, og der er ingen tæve der stræber efter at være "mor"... De vil gerne reproducere ja, fordi der ligger instinktivt i dem. Men Processen fra parringen til at hvalpene flytter hjemmefra er stressende og hård.
    Derfor bør man også kun avle på hunde med mentalt fornuft og hunde der har noget at føre videre.


  • #244   6. feb 2019 Brian, så lader man være med at lukke sin løbske tæve ud i haven. Det er altså ikke så svært.

  • #250   6. feb 2019 Min søde lille artige løbetids tæve kommer slet ikke i haven uden opsyn, hverken i eller udenfor løbetid, for min have er ikke indhegnet, og bruges kun til tisseture om aftenen smiley

  • #251   6. feb 2019 Det er slet ikke så svært... Hvis man nu holder øje med sin hund, så er slipper man for ret mange overraskelser smiley

  • #255   6. feb 2019 Men så kan man jo gå og være bange for alting.. og hvis min tæve skulle blive ups drægtig, så ville jeg da få hvalpene fjernet.

  • #257   6. feb 2019 Det handler vel bare i bund og grund om, at have sine forholdsregler, holde øje med sin hund og tage ansvar hvis uheldet skulle være ude..

    Min tæve får i hvert fald IKKE hvalpe, medmindre de er planlagte...


  • #258   6. feb 2019 I ved godt at trolls forsvinder, hvis man bare ignorerer dem, ikke?

  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #259   14. jan 2021 Hej kære hunde eksperter smiley

    Håber at der stadig er aktivitet på denne tråd.

    Farede vild i alle kommentarerne, men var der nogen som kan lede mig på rette vej efter netop en Bernedoodle opdrætter her i DK?


  • #260   14. jan 2021 Nej, for ingen der ønsker at avle ordentlige hvalpe laver den blanding.

  • #261   14. jan 2021 Hej Julie, jeg er super nysgerrig og håber egentlig du vil svare på mit spørgsmål. Hvad søren er grunden til, at du vil have en "bernedoodle"? Altså det er jo ret forskellige racer, må man sige. Hvad gør, at man søger så specifikt efter lige præcis dén blanding? smiley

  • #262   14. jan 2021 Julie: scroll du bare hele kommentarsektionen én gang til, du missede et par ret gode pointer i, hvorfor det er en dum idé.. smiley

  • #264   15. jan 2021 Jep har jeg også hørt Isabelle, eller Bernerberner smiley

  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #265   15. jan 2021 Hvor fedt at I stadig er aktive på tråden!

    Årh jeg har været hele vejen igennem kommentarsporet. Mægtig underholdende, men stadig ikke rigtig svar på spørgsmålet.
    Så til gengæld at der var en som havde henvist til en artikel, hvilket er super spændende. Jer som argumenterer for at det er en dårlig ide, vil i ikke linke til artikler, så kan jeg bedre sætte mig ind i sagen??

    Fünke, tak for at du spørger. Jeg må sige at jeg først og fremmest bare synes at de er noget så søde at se på. Både jeg og min kæreste har tidligere har rottweilere, som har været fantastisk! Så vi holder af store hunde og har intet imod fysisk aktive hunde og træning. Men jeg har været ærgerlig over at ikke alle synes at rotterne er lige så skønne som jeg. Selvom min gamle rolle var en skøn, rolig og kærlig hund, var der mange fordomme og svært at folk blev bange for hende kun på grund af hendes udsene (øv).
    Så det tiltaler os meget at bernedoodles fås i forholds store størrelser (selvom det selvfølgelig kan varierer en del) og at de mægtig nuttede.


  • #266   15. jan 2021 Julie hvad med en almindelig Berner Sennen?

    Jeg forudser massive pelsproblemer for Bernerdoodle.
    De to pelse harmonerer ikke med hinanden, og vil kræve enorm pelspleje for at holde.


  • #267   15. jan 2021 Ser en berner sennen ikke lige så sød ud?

  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #268   15. jan 2021 Berne sennen er mægtig sød og er også på listen over vores overvejelser

    Jeg har set nogle steder at blandingen har udsigt til at blive ældre, helt op til 15 år, hvilket desværre ikke er så almindeligt for store racer. Og så kan jeg godt lide den puffede pels, selvom det kræver pleje og klipning.

    Vi står ikke til at købe en hvalp før om et års tid eller to. Så min plan var at sætte mig ind i hvilke muligheder der er og hvilke fordele og ulemper der er.


  • #269   15. jan 2021 Julie, men du kan da aldrig vide, hvordan sådan en blanding kommer til at se ud, ej hellere ikke, hvilken pels den får og hvor gammel den bliver.
    Du kan tage 8 hvalpe af samme kuld, og de kan alle falde forskelligt ud.


  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #270   15. jan 2021 Hejsa Anni
    Ja det har du ret i. Kender du nogle studier eller artikler om det, vil så gerne læse lidt om det.


  • #272   15. jan 2021 Julie, du leder efter en blanding om et år eller to? Med undtagelse af den meget populære hvalpefabrik, er der (heldigvis) ikke mange der sætter blandingsavl i system.

    Så du må jo kigge, når I vil have blandingen. Jeg undrer mig til stadighed over at folk vil betale en formue for en blandingshvalp efter forældre, som næppe er undersøgt for noget som helst smiley Men man må jo have et behov for at brænde sine penge af på fjollede ting, og samtidig risikere at stå med et knust hjerte og en død hund, fordi man lige ville have noget unikt (udtales selvfølgelig "junikt" i denne situation) smiley


  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #273   15. jan 2021 Hvad jeg har af budget og hvad jeg ønsker at bruge mine penge på er vel min egen sag.

    Tak for at gøre mig opmærksom på hvilke problemstillinger jeg skal være opmærksom smiley

    Jeg leder dog stadig efter en som kan svare på spørgsmålet jeg stillede.



  • #274   15. jan 2021 Problemet er såmen ikke hvad du vil bruge penge på;) problemet er hvad du tror du får hvis du køber en krydsning smiley sagen er jo at det du søger er en krydsning af to racer, den kan komme til at se ud som den ene af racerne, den anden af racerne og alt muligt der ind i mellem, det samme gælder temperament smiley du kan ikke på nogen måde vide hvad du ender ud med, du kan fx ende med en fældende, savlende, kæmpe som ender med at dø tidligt hvis den kræver aktivitet som en puddel, det kan ledende bare ikke holde til;( du ved ikke hvad du får, det er et spil i lotteri, og et dyrt lotteri

  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #275   15. jan 2021 Okay tak for svaret Bodil
    Er der nogen forskning omkring at der er øget risiko for tidlig død for blandings hunde? Havde fået indtryk af at det ofte er et problem at racehunde har mange skavanker og “nyt blod” kan afhjælpe det.
    Det virker til at du har god indsigt i sagen! Jo mere vinden jeg kan få på området jo bedre smiley


  • #276   15. jan 2021 Julie prøv lige at bruge din sunde logik og måske du også kunne google og selv finde forskningsresultater.
    Hvis du bruger din sunde logik, så er der mange ting der er arvelige, og de forsvinder altså ikke kun fordi man blander racer. Hvis det var så vel, så var samtlige arvelige sygdomme jo udryddet for mange år siden.

    Hvis du parrer en Schæfer med HD og en Labrador med PRA, så forsvinder HD og PRA'en jo ikke bare, da det er arveligt. Du risikerer at hvalpene får enten HD, PRA eller at hvalpene endda bliver dårligere stillet og både får HD og PRA.
    Det samme gælder alderen, hvorfor skulle en Sennenblanding pludselig blive ældgammel ? Den bidrager jo også til arven af den lave alder Sennen har.


  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #277   15. jan 2021 Tjo sund fornuft er jeg med på og undersøger derfor sagerne inden jeg træffer et valg :). Men hvis der ikke er noget belæg for ens argumenter, taler vi mere om holdninger end egentlig forhold.
    Dog ikke sagt at jeg bestemt vil tænke grundigt over de bekymringer som I beskriver omkring blandingen. Men hvad jeg har læst indtil videre af artikler på nettet, kan jeg ikke se de bekymringer om blandingen som jeg ser her inde. Blot at man skal være opmærksom på at der kan være nogen variation i om hvalpen har lægger sig mere eller mindre op af puddel eller berne sennen, fysisk og mentalt. Men kan slet ikke finde noget om bekymringer om for eksempel tidlig død. Kun det modsatte.


  • #278   15. jan 2021 Søde skat, det handler ikke om at blandinger har "øget risiko for tidlig død". Det handler om at du skriver, at denne blanding kan leve til den bliver 15 år smiley

    Den "forskning" du efterspørger på, at blandinger kan falde ud i øst og vest, er allerede besvaret. Der er ca. 6,5 mia mennesker - kig på dem. Kig på søskende, og se hvor "ens" de er. Tænker du at dyr, på magisk vis, ikke arver deres gener på samme måde som mennesker? At berner og puddel giver et stabilt udseende? Hvis dine forældre havde 10 børn (og ingen var tvillinger), hvor mange ville så være ens i højde, drøjde, hårfarve, temperament og sundhed? Sådan et slag på tasken.

    Hvis du vil have noget forventeligt, så køb en puddeldoodle smiley Eller en berner-berner blanding. Hvis du vil betale 15.000 kr for en blanding, så gør det. Men lad være med at få det til at fremstå som en klog og gennemtænkt beslutning. Det er et dumt lotteri, og du riskerer at tabe. Men er du villig til det, og gør det med åbne øjne, så er der heldigvis kun dig selv at takke.


  • #279   15. jan 2021 Nu spørger jeg måske dumt - men er det ikke bare, at finde en ejer af en puddeltæve, og vente på at vedkommende parrer den med en berner han?
    Eller en ejer af en bernertæve, som parrer med en puddelhan?

    Tror du skal til udlandet for at finde "opdrættere" af sådan en blanding.


  • #280   15. jan 2021 Julie H, kan du selv fremvise nogle artikler eller undersøgelser der beviser at det er en god blanding eller fx bare til det du skriver ang alder?

    Nu har du så travlt med at folk her skal sende dig info, har du selv søgt noget frem?

    Hvis du sætter dig ind i hvordan en berner pels er, måske ligefrem finder en berner at røre ved, og så gør det samme med en pudel, vil du helt logisk indse at det at blande de to pelse vil være decideret synd for hunden som skal bære den pels og udstå den mængde pelspleje, som det vil kræve dagligt. Og for at være ærlig, så synes jeg at det alene er årsag nok til at undlade at støtte den slags avl. Også selvom at det er en skam, at berner sennen hunde sjældent bliver gamle.

    Hvis I er vant til rottweiler og gerne vil have en aktiv hund, så virker det da også lidt underligt at gå efter en blanding med berner. Tænkt hvis den får berner-sind, så er der dælme ikke meget aktivitet i hunden.


  • #281   15. jan 2021 Hvis du gerne vil have sådan en blanding, så skal du have fat i en god hundefrisør.
    måske du skal ringe rundt og høre priser, deres erfaringer med puddelblandinger og få hjælp til pelspleje


  • #282   15. jan 2021 Hvad med en Black and tan pudel?

    Ligesom en bernerdoodle skal den jo holdes, klippes og bades, men det er du jo forberedt på, og så kan du jo klippe den mere bamset, end den på det her billede, fx.


    profilbillede
  • #283   15. jan 2021 Vi har 2 blandinger af golden retriever og puddel i klubben. Den ene er nuttet, smuk og dejlig, og har en blød og lækker pels (som skal børstes dagligt og klippes med et par måneders mellemrum). Den anden er .... ulækker smiley Pelsen er lang og ru, ser altid fedtet og nusset ud og er virkelig træls at røre ved. Det er i øvrigt en skide sød hund, og den ER ikke fedtet og nusset. Men at røre ved den, giver næsten kuldegysninger.

    Ingen af dem er i øvrigt "allergivenlige". Førstnævnte blev ellers købt som allergivenlig, fordi ejer har noget familie der er allergisk.


  • #284   15. jan 2021 Så (bare for at forstå det rigtigt), dine grunde til en bernerdoodle er:
    - De er søde at se på
    - Det er en stor hund
    - Den vil ikke skræmme andre mennesker

    Jeg tænker bare - og det er min helt personlige holdning - at du kan få MEGET mere ordentlig og etisk avl for pengene, som lever op til de punkter. Især hvis du rent faktisk snakker om fysisk aktive hunde og træning. Det er bestemt ikke mit indtryk af bernerne jeg har mødt, og selvom den er blandet med pudlen, så har du ikke nogen anelse om hvordan den vil falde ud.

    Det er sjældent, at dyrlægen bare kan kigge på en hund og vurdere at den er tip-top. Der kan være genetiske sygdomme, som man bl.a. skal DNA-teste for, og berneren har i mange år haft MASSIVE helbredsproblemer, og dem jeg kender har haft meget lav levealder!
    Tilføjer du så, at de fleste mennesker som blander forskellige racer meget sjældent overhovedet får hunden undersøgt for andet end et blik fra dyrlægen, så er du på vej ud i noget, som meget let kan blive skidt.

    Det kan også blive godt - det betyder ikke at alle blandingshunde er åndssvage og alle racehunde er raske og sunde. Jeg har selv haft en sød blandingshund. Men det her handler om etisk forsvarlig avl og hvad du vælger at støtte, samt hvad ens forventninger egentlig er.

    Når du beskriver dine ønsker, Julie, så kan jeg faktisk ikke se hvorfor det lige er "bernerdoodle" du går efter. Mange racer kan opfylde de ønsker, uden at være hverken besværlige at anskaffe eller med stor risiko for helbredsproblemer smiley


  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #285   15. jan 2021 Martin tak for svaret smiley
    Jo jeg tror du har helt ret.

    Jeg vender lige tilbage med flere svar smiley tak for interessen og de venligt sindede af kommentarerne, som beskriver deres kritik på i en sober tone smiley


  • julie h
    julie h Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #286   15. jan 2021 A-S tak for forslaget med den slags puddel! Det vil jeg da kigge efter smiley

    Omkring forskning synes jeg det er svært at finde noget valid evidens omkring dem. Men har kigget på et par artikler:
    https://woofbarkgrowl.co.uk/bernedoodle/
    https://animalso.com/breeds/bernedoodle/
    https://www.dogbreeds911.com/bernedoodle-pros-and-cons.html

    De beskriver både fordele og ulemper, foreksempel at man skal være opmærksom på at de kræver pelspleje, træning og meget opmærksom. Men på den anden side også forventes at leve længere end eks. Bernene.

    Det var ikke fordi at nogen er tvunget til at dokumenterer med artikler, men var bare nysgerrig på om der var evidens for argumenterne smiley

    Igen tak for jer der var behjælpelige med kritik i en god tone. Jeg tror at jeg takker af for denne gang, inden det her Forum stikker helt af smiley

    Håber I alle får en dejlig dag smiley




  • #287   15. jan 2021 . Tjo sund fornuft er jeg med på og undersøger derfor sagerne inden jeg træffer et valg :). Men hvis der ikke er noget belæg for ens argumenter, taler vi mere om holdninger end egentlig forhold

    Julie, nu har det intet som helst at gøre med holdninger.
    Det er videnskabligt bevist.
    Det handler om ganske almindelig arvelighedslære og gener.

    Det vrimler med beviser for det, nettet er fyldt, der ligger masser af videnskabelige artikler om det, du kan købe eller låne bøger om emnet eller spørg din læge eller dyrlæge, de ved alt om gener og arvelighed.
    Ved du hvad gener er?
    Hvorfor tror du at nogle hunde er sorte og andre igen rød eller hvide? Tror du at det er tilfældigheder,?
    Det er det ikke, det er deres gener der bestemmer det, og det samme gælder mange sygdomme.
    Prøv nu lige at bruge din sunde fornuft og læs op om genetik og arvelighed.


  • #288   15. jan 2021 Julie, det skal nok især være i Tyskland. Hvis du skal finde en storpudel i den farve, i dk er der kommet et par opdrættere de seneste år, men de har alle dværg, så vidt jeg ved.

  • #289   15. jan 2021 Krøllet ja hvis man ikke magter det selv.
    Jeg tager 650 kr i timen for dén str. Det tager min 2 timer. Priserne er helt anderledes i Kbh...


  • #290   15. jan 2021 Louise det ved jeg smiley det var måske også mere for at give julie en professionel's ord med på vejen angående den slags pels.

  • #291   15. jan 2021 Krøllet I know og derfor jeg svarede smiley

  • #292   15. jan 2021 Hvis du vil have en hund, som ingen er bange for, så tvivler jeg på du får der med en stor hund smiley

    Hos rigtig mange er det ikke racen, men størrelsen der gør den nervøse.


  • #293   15. jan 2021 Jamen, alle ved da, at blandinger er skønne og raske, og alle sygdomme går uden om dem smiley

    Berner har døjet med kræft i mange, mange år. Og det er kræft der gør, at mange dør inden de rammer 4 år. Kræft forsvinder ikke, bare fordi man parrer med en puddel. Man kan derimod være HELT sikker på, at hverken berner eller puddel er tjekket for noget som helst. Ud over kræft, er der hjertesygdomme, øjensygdomme, AD, HD og OCD. Alle sygdomme som i høj grad findes i begge racer.

    Så kan man dog alligevel sige lidt positivt om hvalpefabrikken i Ølgod, for hun undersøger faktisk både hofter og albuer. Mig bekendt tester hun ikke for andet. Men så fucker hun hele lortet op, ved at neutralisere hvalpene inden 8 uger, så man kan være helt sikker på at de har dårlige forudsætninger for sunde led smiley



  • #294   15. jan 2021 Dir spørgsmål er om vi kan henvise til opdrættere af blandingen.
    Det er der ingen der kan fordi det ikke er en blanding der produceres indenfor det mere seriøse avlssegment.
    Ind i mellem vil du formentlig kunne finde et hovsa kuld eller et kuld hos hr og fru dk. Som så kalder blandingen det der doodle noget.
    Men da den form for avl sjældent er planlagt mere end kort før parring.
    Du må ind og se hvad du kan finde på dba osv.


  • #295   15. jan 2021 Risikoen for knoglekræft stiger ved tidlig neutralisering, især ved store racer.

  • #296   15. jan 2021 #295

    Ny viden for mig - tak for det smiley

    Ved du om malinois går ind under "store racer" - og evt hvor tidligt "tidlig" er ?


  • #297   15. jan 2021 Tidlig er inden kønsmodning. Jo tidligere, des større risiko.

    Der var en undersøgelse for et par år siden, hvor der blev taget udgangspunkt i amerikanske hunde (som neutraliseres tidligt). Den var ret grum.

    Og så kom der en kæmpe undersøgelse engang i 2020, hvor der er målt på en række “bivirkninger”, alder og race. Jeg skal se om jeg kan finde linket.


  • #299   15. jan 2021 Anne - det må du rigtigt gerne.

    Jeg går pt og finder ud af om jeg kan bruge Freydis til arbejde. Hvis ikke, har jeg ikke hjerte til at sælge hende, men omvendt ville jeg så måske sterilisere for ikke at skabe uro hos hannerne, og være nødt til at dele dem de der 2 gange om året smiley


  • #300   15. jan 2021 Tak smiley


  • #301   15. jan 2021 Det gælder vidst faktisk alle dyr, fx var det et problem med de kastrerede sopran/mezzosopraner tilbage i tiden. Man kan også se på billeder at de blev sært udformede som voksne.
    Det kan faktisk også ses på vallakker, som er kastreret meget tidligt, de bliver meget langbenede og tøndeformede - knoglerne bliver altså kraftigt påvirket ved tidlig neutralisering.

    Ja, random info alert smiley


  • #302   15. jan 2021 Det MÅTTE jo ske en dag smiley

    Jeg ved godt alt det med handyr (og drenge), men har aldrig hørt om det mht hundyr. Jeg er gammel hestepige, og her var der jo en del hingste, der blev kastrerede - men jeg har aldrig hørt om hopper, der blev neutraliserede ?

    Hunde har jeg hørt at det er en "god ide" at sterilisere tæver, for så undgår man livmoderkræft . .. men så får jeg det sådan, skal man så ikke bare amputere benene på hunden, så man undgår at de brækker?
    Ellers har jeg ikke rigtig viden til sterilisation - begge vores katte er neutraliserede, men de render også ude, og så skal de IKKE være i stand til at reproducere sig.

    Men det skal da med i overvejelsen, hvis jeg ikke kan få kræet til at fungere - det er jo alt andet lige, ikke "bare lige" at underkaste sin hund fuld narkose og et så forholdsvis stort indgreb smiley


  • #303   15. jan 2021 Jeg har ikke oplevet at killinger der bliver neutraliseret som 12 ugers ser anderledes ud end dem der er neutraliserer som 6 måneders eller ældre

  • #306   16. jan 2021 Julie, her ser du et billede af en doodle pels.
    Du kan ende med sådan en filt pels, der ikke kan redes og som forhindrer at der kan komme luft til huden.
    Jeg har dyb medlidenhed med sådan en hund, og der er intet der retfærdiggør at man bevidst avler hunde der risikerer at de skal lide resten af deres liv.


    profilbillede
  • #307   16. jan 2021 Præcis Anni. og ofte tror ejer, at de aflevere en filtfri hund, for de børster hver dag.

    problemet er, at hvis hunden laver underuld i den tykke pels, er det nærmest umuligt at arbejde med og kræver enorm meget pleje for at kunne holdes - ellers ender man med sådan et tæppe i sin hunds pels, som bliver grobund for bakterier og svampe infektioner. smiley


  • #308   16. jan 2021 De øverste 4 cm er også uden tvivl flot børstet og filterfri....

  • #312   5. dec 2021 Maria, hvorfor har du ikke bare købt en tilfældig blanding fra DK, i stedet for at betale, hvad jeg formoder er en mindre formue, for en tysk importeret blanding, efter forældre, som givetvis ikke er tjekket for en dyt?

    Hvad er meningen, når nu vi er enige om at blandinger er blandinger, og kan falde ud som vinden blæser, i at vælge en bestemt blanding, med egenskaber som på ingen måde komplimenterer hinanden? Er du villig til at betale mere for en berner-puddel end for en berner-labrador? For sidstnævnte er der masser af, men de kan jo så ikke kaldes andet, end dét de er (blandinger).


  • #314   5. dec 2021 Åh gud, tænk at man tænker pels som “egenskab” smiley smiley smiley

    Du understreger min pointe helt perfekt - folk der køber de blandinger, aner INTET om, hvad de respektive racer består af, og hvilke egenskaber de har.

    I øvrigt er doodler ikke hypoallergene (de fleste har underuld), og hvis DU havde bare den mindste basale viden om pels, ville du også vide at der forekommer mange pelsvarianter i et blandingskuld, selvom den ene hund er puddel.


  • #315   5. dec 2021 ønskede bevidst the best of both worlds fra disse to skønne racer - og var så heldig at få det.

    Ja NETOP! Du var HELDIG! smiley


  • #316   5. dec 2021 Men at den bliver ældre end en gennemsnit Berner betyder jo ikke den bliver meget ældre.

    den kan jo sagtens blive lige så gammel som de ældste bernere og stadig være over gennemsnittet.


  • #318   5. dec 2021 Jeg er ikke som sådan helt lukket over for blandingshunde - har nok faktisk rykket mig lidt, i enkelte tilfælde. Hvis man fx kan få en kanon god arbejdshund ud af det, og linjerne er tjekket for racerelaterede sygdomme, så kan det ske, at der rent faktisk er en mening med galskaben. Indimellem.

    Men det er jo vel at mærke hvis man arbejder systematisk med dette, tager sit ansvar og tjekker dyrene, og har et specifikt formål med den avl man laver andet end pels altså.

    Jeg kan bare ikke helt se hvad formålet er med en bernerdoodle, som du ikke kan få i andre racer... linjerne er jo ikke tjekket for noget som helst - er mit ydmyge gæt - og pelsen har du ingen garanti på, og det er ikke fordi der er noget træningsmæssigt eller praktisk formål med at blande racerne.
    "The best of both worlds", hvad er det?
    En lærenem, sjov, kærlig uldtot med et godt sind burde beskrive sådan ca. næsten alle hvalpe - det behøves man vist ikke blande racer for at få smiley


  • #320   6. dec 2021 Jeg kender ikke noget til bernere, pudler eller doodler, så jeg ved ikke hvilke sygdomme de er disponeret for, udover kræft hos bernerne.

    Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, at i rigtig mange statistikker, hvor blandingshunde fremstår som sundere end racehunde, handler det om at blandingshundene ikke bliver testet i samme grad som racehundene. For ja du kan med garanti finde et eller andet sted, at chihuahua blandinger har langt mindre patella luxation problemer end renracet, men når man så kigger i gadebilledet og ser hvor mange der humper rundt, fordi de ikke bliver testet, for sådan er racen jo, mener ejeren, så er billedet pludselig noget andet.

    Derudover tror jeg ikke der sidder nogen her på HG med bare lidt forstand, der påstår at racehunde er helt tip top og uden sygdomme. De bedste opdrættere er de der er bevidste om problematikkerne, både i racen, i egne linjer og i de hunde de skal sætte sammen, fordi man netop bruger alle sundhedsundersøgelserne til at FORBEDRE racen og hundene, og avle sig væk fra de dårlige gener. At der så sidder nogle idioter rundt omkring som avler på alt der kan kravle og gå og er pisse ligeglade med sundhed, men avler med stambog fordi det jo lige kan give et par kroner mere i kassen, skal altså ikke overskygge hvad stamtavlerne altså er der for.

    Hvis du blander en Papillon og en Chihuahua får du flere arvelige sygdomme at skulle tjekke for og risikere at give videre, end hvis du laver dem hver for sig, for de har ikke samme problemer (udover Patella Luxation, som mange små hunderacer).
    Der er uden tvivl nogle sygdomme, hvor man kan undgå syge hunde, men skabe bærere, ved at blande ud, men det kan du også undgå ved at bruge raske hunde. Problemet bliver jo så bare at du ved 2 generation står med en hund der måske er bærer, og derfor kan du ikke blande med samme blanding, så skal du enten vælge en ny race, eller bruge den race som ikke havde den sygdom i sig, men så får du jo procentmæssigt mere af den ene race og risikere jo så at miste nogle af de kvaliteter (som du måske var heldig at få) i første hund.
    Hvorimod når du står med to racehunde med stamtavler hvor du kan kigge tilbage i linjerne, tjekke sundhed status, kan se hvilke kvaliteter der virkelig brænder igennem i de hunde der er i linjen, kan arbejde målrettet mod sunde hunde uden de arvelige sygdomme.

    Dertil kommer selvfølgelig at langt de fleste der laver blandingshunde ikke tjekker for noget som helst, udover det årlige tjek ved dyrlægen, og det er jo bare ikke nok.

    Jeg er ikke 100% imod blandinger, jeg har selv en hund uden tavle, har selv haft en blanding, og min soulmate var også uden stamtavle. Jeg har bare lært nu at bruge stamtavlen som det redskab den er lavet til, så jeg kan sikre mig så godt som det nu er muligt når man står med levende væsener, for de læser sjovt nok ikke bøgerne.

    Man kan altid være uheldig at en hund falder dårligt ud, eller at den falder godt ud selvom der ikke er lagt forarbejde i den, men jeg forstår ikke hvorfor man vil tage chancen, når man har muligheden for andet.
    Men det er selvfølgelig helt korrekt, at hvis man ikke bruger stamtavlen som et redskab og ikke selv sætter sig ned og tjekker linjer og er kritisk overfor opdrætterne, jamen så kan man da ligeså godt tage en blanding, for så gambler man jo alligevel.


  • #322   6. dec 2021 Ved du hvad Maria, jeg syntes du er ustyrlig god til at være nedladende og bedrevidende, men det er nu nok også det du er bedst til smiley
    Fakta er at de færreste krydsningshunde er efter testede forældre, de færreste ejere af gode stambogsførte hunde ønsker at bruge dem i krydsningsavl, de hunde som bruges til det er oftest de dårlige eksemplarer smiley
    Fakta er også at rigtig mange puddelkrydsninger har underuld, det betyder at de får en utrolig tæt pels hvor ulden ikke kan fældes naturligt og derfor sidder tæt og lukker for luft til huden.
    Den eneste grund folk har til at lave disse krydsninger er penge! Der er simpelthen ikke andre grunde!


  • #323   6. dec 2021 Igen; hvorfor antager I, at fordi der blandes racer, så er disse ikke gennemtestet for sygdomme? Det er jo ikke et gadekryds, som er opstået ved en ups’er, men det er derimod helt bevidst at parre netop de to racer.

    Hvad er din hvalps forældre testet for?


  • #326   6. dec 2021 Jeg har endnu ingen haft en hund med stamtavle, så nej ikke alle herinde sværger til det.

    og ja jeg har haft blandingshunde
    men jeg har ikke gået og troet den var bedre end de racerene udgaver af de racer der var i den.


  • #327   6. dec 2021 Maria, der findes da uden tvivl også blandinger hvor forældrene er blevet testet, det er et mindretal af alle de kuld der bliver lavet, men selvfølgelig findes de.
    Problemet er jo så bare, at der er en hel del arvelige sygdomme som kan springe i generationer, ligesom sind og udseende kan. Så det er ikke nok at forældrene er testet. Og det er meget meget minimalt hvor mange blandingshunde du finder, der er efter kendte og tested linjer, for det ville kræve at du kunne spore hundene tilbage i linjerne. Og selv hvis vi siger at der er nogle der gør sig så umage, så er det stadig et spørgsmål om 100% tillid, for du har ingen steder at tjekke at det der bliver oplyst faktisk er rigtigt.

    Alle hunde er fantastiske væsener, de er alt godt i verden, og derfor fortjener de også at vi giver dem de allerbedste odds på et godt og langt liv, og ikke gambler med deres helbred eller liv. Jeg synes vi skylder dem at arbejde målrettet efter det bedste de kan være og det synes jeg ikke at man gør når man ikke starter på et oplyst grundlag, eller som et par af de andre nævner, avler hunde helt bevidst, som har så store problemer med pelsen.

    Nu ved jeg godt at det startede med labrador x puddel og ikke Verner x puddel, men jeg tænker ikke det er den helt store forskel i forhold til hvad der kan gå galt. Men når selv den mand som oprindeligt fandt på blandingen selv går ud og siger at han fortryder, at det måske ikke var skide smart, så er der måske lidt i det og man skulle måske lige genoverveje om det var bedre at lade være og så arbejde mere på de gode sunde og stærke individer i racerne, fremfor at begynde at blande med andre racer.

    Der er en lille ting jeg hæfter mig ved. For hvis du siger at forældrene er racerene, og er tjekket igennem og er sunde og raske, hvorfor I alverden har man så ikke brugt dem til at forbedre deres egen race? Og hvis du virkelig godt kan lide forældrene som de er, hvilket jeg går ud fra, for hvem køber en hvalp fra forældredyr man ikke kan lide, hvorfor så ikke støtte op om en opdrætter der virkelig gør noget for at forbedre sundheden hos de racerene så racen ikke går tabt? For det vil racen jo gøre på et tidspunkt, hvis alle de gode individer bliver brugt til blandkngsavl i stedet for i sin egen race.

    Mit problem er på ingen måde individ baseret, for jeg kan sagtens elske en hund selvom den ikke har en fin stamtavle, selvom den fejler alverdens ting osv. Og skulle jeg en dag stå og bare ønske mig en bedste ven, uden nogle planer for at bruge hunden til udstilling osv. Så ville jeg også være åben for at kører på et internat og hjælpe en hund der. Men jeg kommer nok aldrig til at støtte tavle løs avl igen, for jeg har tilgode at se nogle der laver blandinger som uanset om de gør det i god tro, faktisk tjekker for alt hvad de kan og kender linjerne, så de ved hvilke svagheder de skal være obs på. Jeg siger ikke at de ikke findes, men at jeg aldrig i mit liv har mødt dem.

    Og inden der er nogen der konkludere ud fra mit skriv, at jeg så bare synes al tavleavl og alle racer vare er fjong, så er det langt fra sandheden. Jeg synes det er ligeså slemt at lave racerene hunde, hvis man ikke gider sætte sig ind i det og gøre hvad man kan for at forbedre, avler på syge hund osv. Det bifalder jeg ikke. Af samme grund har jeg også brugt år på at finde den rigtige opdrætter til min næste hvalp, for jeg vil ikke støtte dårlig avl.
    Der er racer der er så smadrede at man nok burde overveje om det er for hundene eller menneskerne at man fortsætter med at avle dem, eller hvor det måske endda kunne være gavnligt at lave kontrolleret blandingsavl, og med det mener jeg at der skulle være nogle helt bestemte kriterier og at der stadig skulle være en klub bag, så der blev holdt styr på præcis hvad der blev blandet ind.


  • #329   6. dec 2021 Jeg har intet imod gadekryds, har kendt nogle skønne af slagsen. Men forstår ikke hvad det er man tror man får, ved at købe en blanding der hedder noget med doodle, og betaler en formue for, som man ikke kan få ved at købe en ren racet puddel eller anden race med den type pels.

    Har mødt en del doodler og nogle af dem var da søde nok, men de var jo alle bare en blanding mellem x og puddel og de var hverken søder, mere nuttet eller kunne noget specielt, som man ikke kunne få i en renracet hund, hvis man bare gider bruge lidt tid på at undersøge og finde ud af hvad man egentlig ønsker og som vil passe ind.


  • #330   6. dec 2021 Maria, jeg synes ikke helt du forholder dig til nogen af de indlæg der kommer.

    Jeg er ked af, at de spørgsmål skræmmer dig. Jeg kan godt forstå, at du frustreres over så meget uvant ansvar. Det var ikke min hensigt at nedværdige dig med den konfrontation, men blot at informere dig om at opdrættere og købere har et et etisk ansvar, der strækker sig ud over "jeg vil have en nuttet hund". Du prøver at modargumentere med at alle hunde er fantastiske, og det er jeg enig i - men det er desværre bare ikke det vi snakker om.

    Ej, det er gas, jeg kunne bare ikke lade være smiley

    Der er jo ingen af dine indlæg som forklarer hvad idéen er i at lave den blanding.
    Tværtimod så kan du ikke svare på hvad linjerne er testet for, du vil bare gerne have en kærlig og velopdragen og sød hund, en lækker uldtot, og en hund der lever længere end 6 år.
    Well... det viser vist netop pointen.


  • #331   6. dec 2021 Og, Fünke, ikke at forglemme, at den vigtigste "egenskab" er pelsen smiley smiley smiley

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #333   6. dec 2021 Maria - Du skriver i #321 om genet for underuld. Hvad hedder genet? Jeg tjekkede det andet du har skrevet, men kan kun se at du har skrevet om RSPO2. Tråden er dog lang, så jeg har muligvis misset det.

  • #334   6. dec 2021 Du skrev en længere besked i #321 så derfor tænkte jeg egentlig du havde læst og forholdt dig til de tidligere indlæg.
    Men fair enough - jeg forventer ikke man sidder klar ved tasterne konstant.


  • #335   6. dec 2021 Holy crapsack - 2.000-2.500 euro for en blandingshund smiley


  • #336   6. dec 2021 #335 jep, de kloge narrer de mindre kloge, der er penge i de der krydsninger!

  • #337   6. dec 2021 2500 euro er mere end jeg giver for en hund med stamtavle, hvor linjerne er tjekket i hoved og røv, og hvor der er lagt en masse arbejde i at finde de helt rigtige kombinationer. det er jo vanvittigt smiley

    Hos den tæve, som jeg håber at få fra næste år, kan jeg på 2 minutter gå tilbage til 1950erne i stamtavlen og se billeder af de hunde der er i den.
    Og de koster mindre end en blandingshund, hvor man er heldig hvis man kender begge forældre smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #340   6. dec 2021 #338

    Tak for svar smiley Det var det her fra 321 der forvirrede mig: "Nu er det desværre bare ikke genet for krøller, som vi snakker om, men det gen, som bestemmer om underuld eller ej." Men jeg kan se i din seneste besked, at vi er enige om at der er flere gener i kombination der spiller ind og jeg ikke har misset noget spændende ny viden smiley

    Jeg har selv en race der er homozygot for den langhårede mutation i FGF5 og (oftest) homozygot for RSPO2s furnishing. Krøller forekommer en gang i mellem, men er uønsket. Pelsen må være lige eller (foretrukkent) bølget. Der er jo ofte en udbredt misforståelse om at racer med denne kombination mangler underuld og er hyperallergene, selvom underulden jo mere reglen end undtagelsen i mange af hundene med denne kombination af generne.

    På billedet mine to, begge med den for racen ønskede bølgede pels. Hende til højre har næsten ingen underuld, hende til venstre har en moderat mængde. Hende til venstre er testet KB/ky, Ay/at og I/i, deraf hendes meget røde undertone som gør hende seal (for racen havannabrun).
    Jeg venter spændt på at der kommer noget mere viden om nuancer, udover I-locus som jo desværre kun giver en lille smule forklaring på phaeomelanin. Hende til højre ville teste i/i (hun er at/at), med brindle i sine tan points. Det bliver fedt hvis/når der kommer noget der kan forklare farveskift i eumelanin. Men der er vidst noget i gang der kan ændre hele forståelsen for A-locus (specielt shading i zobel), så forhåbentlig sniger der sig lidt om eumelanin med der.


    profilbillede
  • #342   6. dec 2021 Maria, nu skriver du meget om pels, men hvad med egenskaber udover det. Man kan jo ikke vide hvordan det falder ud med en blanding. Hvad var dine tanker der?

    ( ingen kritik herfra, jeg er blot nysgerrig og sjældent nogle med doodle vil svare på det)


  • #343   6. dec 2021 At kalde pels for en egenskab, er ikke en grammatisk fejl. Det er en typisk fejl for én, som alene vælger hund på udseendet, og ikke har gjort sig de fjerneste tanker om, hvad racerne er skabt til, og om det giver mening at blande dem.

    For så vidt giver 2 vandapporterende racer (puddel x labrador) jo ok mening - når man ser bort fra, at de fleste falder ud med en pels, der mest mindre om en tjavset ruhåret hønsehund. Men at blande en tung, vagtsom trækhund med en apporterende jagthund med et til tider sart sind, giver I-N-G-E-N mening!! Der er ingen undskyldning, overhovedet, for at mixe de to racer, ud over penge og udseende.


  • #345   6. dec 2021 Jeg fremhæver det, fordi det er så sigende for dem, der køber doodler. De køber et udseende, og bekymrer sig ikke det fjerneste om, hvad der er indeni. Og så giver 15.000-20.000 kr for det - fordi den er “nuttet og unik”.

    Kan du give bare én logisk grund til at parre en berner sennen og en puddel? Hvilke egenskaber kan komplementere hinanden? Hvad opnår man ved blandingen, som er bedre end ren puddel eller ren berner?


  • #346   6. dec 2021 Jeg synes måske bare ikke det bliver særlig meget bedre af at man har valgt gode eksemplarer fra hver sin forskellige race, og så smækker dem sammen fordi man øjner muligheden for at score kassen med den efterspørgsel. Kan du følge mig? Igen dukker spørgsmålet op: hvad er formålet?

    Og hvad er dit eget formål? Sådan helt oprigtigt nysgerrigt - tror du virkelig ikke, at du kan finde en sød, dejlig og kærlig hund der bliver over 6 år, med mindre det er en bernerdoodle?
    Hvad er fx grunden til at du helt har fravalgt en puddel? smiley


  • #348   6. dec 2021 Så alle hunde er hvad man gør dem til?

    Jeg glæder mig til politiet snart fatter det, og begynder at bruge golden retrievere som tjenestehunde smiley


  • #351   6. dec 2021 At du stiller 100 spørgsmålstegn, ændrer jo ikke ved, at du ikke vil (kan?) svare på, hvorfor det giver mening at blande en tung og til tider vagtsom trækhund, med en spinkel vandapporterende hund med et til tider sart sind.

    Hvorfor giver det mening? At “børn falder jo forskelligt ud” har ikke en dyr med det her at gøre - men er en præcis lige så stupid argumentation som, at vælge hund efter pelstype.

    Der er brugt hundredevis af år på at forfine og optimere mere end 400 racer, så de matcher specifikke formål. Hver race har sine egenskaber. Så hvilke egenskaber søger mat at fremavle, ved at blande en berner med en puddel? Hvorfor er det bedre, end at blande en golden med en puddel? Eller en schæfer med en berner?

    Jeg har i øvrigt selv en blandingshund, så du behøver ikke spilde tid på at tænke at jeg hader blandingshunde smiley


  • #353   6. dec 2021 Jeg synes altså også sammenligningen med børn er helt hen i vejret - ikke fordi sætningen er kringlet, men fordi sammenligningen simpelthen ikke giver mening. Heller ikke efter 10 gennemlæsninger.

    Børn er sgu da ikke avlet i mange mange år i hver deres retning, med hver deres egenskaber, temperament og sind, til et specifikt formål smiley

    Hvis du oprigtigt tænker at "hundes sind er ligesom ved børns" og at man ikke kan bestemme "hvordan de skal være helt og aldeles, men man kan præge dem" - hvorfor filan så ikke bare købe en let tilgængelig puddel herhjemme og "præge" den i den retning du gerne vil have?

    Der er jo en grund til at vi har en racestandard, at vi har en forventning til en races mentalitet, hvad man kan forvente af en races sind og temperament, og at vi udelukker individer fra avl pga. deres sind. Det er jo netop fordi hunde ikke er ligesom børn.
    De er gennem årene avlet til et specifikt formål, og du kan ikke bare præge dig frem til det du vil have.


  • #354   7. dec 2021 "Jeg antager intet omkring din holdning om blandingshunde, men jeg antager, at din holdning til specifikt “doodles” er negativt betonet. "

    Du antager, at min holdning om doodles er negativ. Vil det så ikke sige at du antager noget om min holdning til blandingshunde? smiley

    Enhver blanding der er lavet alene for profit, og hvor man giver den latterlige navne, for at skrue prisen op, er ikke et resultat af etisk avl, men er en pengemaskine. Du skriver, at markedet for pudler og bernere var mættet. Hvorfor så sætte flere hvalpe i verden? Hvorfor lod opdrætter så ikke bare sin tæve få fred for flere kuld? Var det mon fordi vedkommende øjnede chancen for at skovle 10 x 2.500 euro i kassen?

    "Men.. Jeg så en hund, da jeg søgte efter bernersennen / bernersennen blandinger, faldt for den, undersøgte baggrunden om den, blev ejer af den. Det er vel også det, andre gør, når de vælger hund?"

    Lige præcis nej! Helt modsat, faktisk. De fleste (i min omgangskreds og herinde) vælger ud fra egenskaber. Når man ved hvad man vil bruge hunden til, og har en ide om, hvad man vil gå på kompromis med, så begynder man at vælge til og fra i den pulje af 400 racer, som der findes.

    Du har valgt bagvendt - set en nuttet hund, og derefter tænkt, om du kunne få sådan én til at passe ind. Men ros for overvejelserne. Der er desværre (rigtig) mange, som bare køber en blanding, uden at have gjort sig overvejelser om, hvad sådan én kræver.

    "Med min beskrivelse af børn, så var det for at sætte det i perspektiv. Det er samme principper - læs sætningen igen, hvis den er så kringlet at forstå."

    Søde skat, du skriver slet ikke med et så højt lixtal, at du er "kringlet at forstå". Det er meningen med det, du skriver, der er dumt. Læs Fünkes indlæg ovenfor - hun rammer hovedet på sømmet.

    "Derudover; jeg prøver lige at specificere mig, for det virker til, at du tror, at jeg mener, at “bernedoodles” er den eneste blanding eller hundetype, som dur. "

    Næh....

    "Det er en misforståelse. Ser jeg en “bernedoodle” igen, som jeg forelsker mig i og som er fra sunde og raske forældre, så vil jeg til enhver tid vælge en sådan blanding igen. Ser jeg derimod en anden race/blanding what so ever, så vil jeg også sætte mig ind i den, dens genetiske dispositioner etc., før jeg vælger den. Om den er blandet eller renracet. Jeg har da også selv en renracet hund, og der var det samme tilgang. Jeg faldt for den, undersøgte informationer om den race (passede den eksempelvis til mig), mødte hunden og blev ejer af den."

    Ok. Så længe du har gjort op med dig selv, at du ikke aner hvilket temperament din blanding får, og du ved hvordan du håndterer det, så er det jo dejligt.

    "Hvad ligger til grund for din blanding? Er den velovervejet? Hvad er formålet med den type blanding? Kan du se, hvor jeg vil hen med disse spørgsmål? Det bliver simpelthen for meget kasten mod hinanden."

    Jeg ved ikke hvilken relevans mine overvejelser for 11 år siden har. Men min blanding (grå schæfer x hvid schweizisk) ville slet ikke være en blanding, hvis vi var i USA. Men det er hun nu engang herhjemme. Og var i øvrigt fra et ups-kuld. Og kostede 3.000 kr., som var kostprisen for en ups-hvalp.

    Men hun har lært mig, at jeg egentlig ikke bryder mig særlig meget om hvid schweizisk, og deres sind og temperament.

    Vil du også lære af din blanding?

    "En blanding er en blanding og der vil evolutionært gå mange, mange år, før en blanding overhovedet kan anses som en race."

    Og så er vi tilbage ved det evige tema. På trods af at der er blevet lavet puddelblandinger i mange, mange år, er det endnu ikke lykkedes at lave stabile blandinger i hverken udseende eller temperament. Og for én der ellers gerne vil fremstå som værende miniekspert i genetik og arvegang, så virker det helt skørt, at du begynder at skrive "race". Doodler er ikke og bliver aldrig en "race". Fordi de ikke er homogene, uanset hvad pokker man nu blander en puddel med. Både i sind og udseende, falder de ud som vinden blæser.

    Læs eventuelt op på, hvordan eurasieren blev skabt. Hvor i doodler ser du bare antydningen af samme avlsarbejde og seriøsitet? Hvad er formålet med at blande berner og puddel? Hvis du holder det op imod formålet med at lave eurasieren?

    "Så hvad er forskellen på min blanding og din blanding? At min hund er en blanding, som man bevidst blander - eller er din hund også det?"

    Din er lavet med profit for øje, min er resultatet af et ups-kuld. Siden du nu spørger smiley Eller var det ikke dét svar, du ville have? smiley


  • #356   7. dec 2021 Jeg kalder dig søde skat, fordi det er præcis lige så nedladende, som når du tror, at dine sætninger er for kringlede, til at sådan nogle idioter, som os andre herinde, kan formå at læse og forstå dem. Dine sætninger er ikke svære at læse, men indholdet er (i nogle tilfælde) bare ren og skær sludder.

    Hvordan lykkedes det over en periode på omkring 15 år at skabe en homogen race som eurasier, når det over en periode på (indtil videre) 30 år ikke er lykkedes at skabe bare den mindste forudsigelighed i puddelblandinger?

    En blanding er en blanding, indtil den via seriøst avlsarbejde bliver en homogen standard, hvor både sind, størrelse og temperament har en rød snor. Der er ingen rød snor i doodler, og efter over 30 år, burde det være bevis nok i sig selv. Jeg har virkelig svært ved at forstå, at du er så faktaresistent i den henseende.

    Jeg er sikker på at din hund er ufattelig nuttet og dejlig, og tiden vil vise, om den er sund. Min blandingshund runder snart 11 år, og har heldigvis haft en langt og aktivt liv uden (arvelige) sygdomme. Jeg håber du kommer til at opleve det samme.


  • #357   7. dec 2021 Uanset hvor meget du slynger om dig med epigenetik, så ændrer det jo ikke på, at det er en uholdbar sammenligning med børn.

    Nej, selvfølgelig er det ikke muligt 100% med ufravigelig garanti at forudsige sindet på hunden på forhånd. Det er det såmænd heller ikke med, øh, rotter.
    Men du kan forvente nogle bestemte ting hos bestemte racer; fx forventer jeg ikke samme temperament hos en malteser som hos en irsk terrier, og jeg forventer også to forskellige "sind" hos en blød hyrderace som sheltien og en hård jagthund som en ruhåret hønsehund.

    Fortæl mig gerne hvor sammenligningen lige passer ind med børn, for rigtigt nok: miljø og arv spiller sammen, men der er satme lang vej fra et barn til en hurtig mynde. Hvis det bare var for at få din pointe igennem, og gøre det lettere for os at forstå, så er du ganske klar i spyttet, jeg er bare slet ikke enig. Det er ikke sammenligneligt. Det er ikke "ligesom" børn.

    Nå, nok om det; du svarer alligevel kun fremadrettet på spørgsmål, der ikke før er besvaret. Jeg undrer mig så måske lidt over, at man deltager i et debatforum, men bliver stødt over at det er “alle-mod-en-forum”, ikke en ligelig fordeling af meninger, og pludselig kun vil svare på aldeles nye spørgsmål.
    Altså come on det er ikke et pressemøde fra statsministeren.

    Men vi kan da godt blive enige om at være uenige smiley


  • #358   8. dec 2021 Børn er ikke hunde og børn behøver ikke at vokse op og blive som deres forældre (heldigvis)

    Har du hørt om udtrykket Mælkebøttebørn?


  • #359   8. dec 2021 Hvordan kan din puddel/berner blanding blive vildtfarvet? Den farve eksisterer jo ikke i nogen af forældrenes racer..

  • #361   8. dec 2021 A som med Cesky Terrier. Blanding af Skotte og Sealyham. Første parring fandt sted i 1949 og racen blev registreret i 1963. Meget ensartet type. Godt nok af 2 typemæssigt ens racer. Den ligner dog ingen af dem, hverken i bygning, pels eller sind.

  • #362   8. dec 2021 Maria, kan du ikke svare på, hvorfor du fastholder, at der (bare der går nok år) vil skabes ny(e) race(r) med pudler, som den ene race? Når det efter mere end 30 år, og blandet med vel efterhånden 30-40 forskellige racer, endnu ikke er lykkedes at skabe bare én blanding, som er stabil?

    Når nu genetikken er så nem at forudsige, hvorfor kan der så ikke laves homogene hunde?

    Det er i øvrigt ikke ubehageligt at læse dine svar, men jeg må erkende, at jeg undrer mig over, at du med alle de ord, du bruger, endnu ikke har formået at svare på det ene, simple spørgsmål.


  • #367   8. dec 2021 Nu er det jo heller ikke “jagten på en ny race” som driver de “opdrættere” som kaster sig over puddelkrydsninger smiley nok snarere jagten på noget meget mere jordnært smiley penge!

  • #368   8. dec 2021 Maria du har helt ret i dette:
    Jeg har ligeledes en idé om, at der er andre racer, der har stor variation i både farver, pels samt størrelser og som kan variere særdeles trods samme race.

    F.eks. Chihuahuaen kan både være korthåret og "langhåret" (langhåret er i " " fordi de jo ikke er decideret langhårede, blot har frynser osv)
    Alle farver (måske med undtagelse af merle. Kan ikke huske om den er blevet godkendt nu) er godkendt i racen.
    De kan være fra 0-3 kg (1,5-3 kg er dog foretrukket)
    Så racen spænder altså enormt bredt, både på str, pels og farve. Alligevel er der en rød tråd i racen, der gør at man ikke er i tvivl om at det er en chihuahua.

    Jeg har nok ikke mødt nok puddel blandinger og slet ikke blandet af samme racer, til at kunne udtale mig om, om man kan se en rød tråd. Og jeg ved heller ikke om man med så forskellige hunde, kunne komme frem til en rød tråd.


  • #370   8. dec 2021 For mig burde opdræt jo ikke handle om penge! Opdræt for mig er ønsket om at forbedre det jeg har, det jeg er så glad for hos min race, det vil jeg gerne forbedre og udvikle! Det er for mig det der driver opdrættet, laver du krydsninger er der simpelthen ikke andre grunde en penge! Det har da intet med en ny race at gøre og en ny race bliver det jo aldrig hvis du fortsat bare bruge to forskellige racer!

  • #374   8. dec 2021 Hvad betyder “multigen labradoodles”?

    Og er det så KUN labrador, “man” blander med? Eller gælder det også goldens, schæfer, berner, cavalier, yorkie, havaneser, shih tzu, cocker, springer, corgi og alle de mange, mange andre racer, man blander med puddel, for at kalde dem doodle eller poo?

    Hvis det kun er labrador, hvorfor så blive ved at blande de andre racer ind? Labrador giver, trods alt, en smule mening. De har egenskaber, som flugter ok. Så skal “man” bare sørge for ikke at lave så mange, der falder ud med den korte, ru pels, som igen jo i virkeligheden gider at have smiley


  • #378   8. dec 2021 Er der nogen af jer, der har mødt F2´ere med fornuftig pels? Dem jeg har mødt - der har pelsen været et mareridt.
    Enkelte F1´ere har været ret lækre hunde, både af sind, udseende og pels - men jeg har endnu til gode at møde en F2´er, man kan sige det samme om, og så er et muligt projekt med at skabe en race på sigt vel ret umuligt?


  • #379   8. dec 2021 I dag skriver du:
    En labrador-pudelblanding kaldes eftersigende en F1, en labradoodle-labradoodle-blanding kaldes en F2 og efter et vis antal generationer med disse "labradoodle-labradoodle"-blandinger bliver de "multigene labradoodles" - som jeg har forstået.

    I sidste uge skrev du:
    Altså; pudlen har genotype FF for den hypoallergene pels, mens berner sennen har "unfurnished"-gen og genotype ff. Dvs. alle hundene i et F1 (berner sennen x puddel) kuld vil få genotype Ff og dermed have fænotype med den mere krøllede pels fra pudlen, netop fordi det er det dominante gen. Blander man derimod 2 bernedoodles og får F2 hvalpe, så vil 1/4 af hvalpene statistisk få den homozygote ff-genotype (berner sennen pels), 1/4 får statistisk genotype FF (pudlens pels) og 1/2 vil være heterozygote med genotype Ff - og stadig være hypoallergene, fordi F er dominant.

    I indlægget fra i dag, fremstår du som, at du egentlig ikke rigtigt ved det, men "efter sigende" kaldes de F1. I sidste uge var du meget klar i spyttet om, at du vidste cirka alt, herunder kunne fortælle hvad F1, F2 osv. er.

    Hvem er den rigtige Maria? Hende der ved en masse om genetik og arvegange, eller hende som har hørt, at multigen "efter sigende" er er videreavl på doodles?

    Isabelle, den ene jeg kender, er så forfærdelig. Det er (vist nok) en golden x puddel. Den har sådan lidt længere pels, som er ru, og som altid ser fedtet og nusset ud. Det er en skide sød hund, men den ser så fedtet ud, at jeg ikke har lyst til at røre ved den smiley Vi har også nogle stykker i klubben, og 3 (ud af 5) er ruhårede, 1 er langhåret med bølger og 1 har den pels, folk drømmer om smiley Kun 1 af dem er fra den forfærdelige hvalpefabrik.


  • #380   8. dec 2021 Jeg forstår vitterlig heller ikke hvad der er så attraktivt ved de pelse.

  • #381   8. dec 2021 Louise
    Heller ikke jeg. Det var dig der lagde et billede op af en doodle, som måtte klippes helt i bund, fordi bunden i pelsen var som en filtret måtte smiley smiley

    Mindes den var rød, og billedet var taget oppefra.


  • #382   9. dec 2021 Salla ja den er vist længere oppe i tråden.
    Jeg er naturligvis medlem af mange internationale "grooming-grupper" på FB. Der vrimler det med Doodles. I opslagene bliver fra tid til anden nævnt, at ejer faktisk har børstet hunden smiley
    I USA er der en helt anden tilgang. Mange kommer hos hundefrisøren hver 6-8 uge. Herhjemme er normalen 3-4 måneder imellem. Det er ofte et helvede....


  • #383   9. dec 2021 Det er altså slet ikke korrekt at alle racer er skabt af blandinger. Mange racer er skabt ved at man avler indenfor en bestemt race mod et nyt ideal, og derfor anvender individer, som opfylder det nye ideal mere og mere. Fx dværgschnauzere er avlet indenfor racen (dengang kaldet pincher schnauzer) men på små individer for at skabe en mini-udgave uden dværgvækst.

  • #386   9. dec 2021 Før dværgschnauzeren var sådan en var den en alm størrelse schnauzer

  • #387   9. dec 2021 Nu har jeg ikke læst hele tråden.

    Men hver gang doodler bliver forsvaret, tænker jeg, hvad der er så pokkers attraktivt ved dem, som puddel i sig selv, ikke kan opfylde?


  • #388   9. dec 2021 det er nok ikke cool at have en puddel.... tror stadig der er mange som associerer dem med gamle damer

  • #389   9. dec 2021 Det er virkelig en skam.. Og med doodlerne, bliver pudlens ry nok ikke meget bedre.

  • #390   9. dec 2021 Schnauzeren er en mollosser race af oprindelse (derfor dens placering i gruppe 2) Og der har ret sikkert været flere typer hunde indover i skabelsen, men det er henved 7-800år siden, så hvorvidt man tænkte i deciderede racer og havde egentlige "rene" racer dengang tror jeg er tvivlsomt.

    Men det er jo ikke relevant hvad der var før mellemschnauzeren. Faktum er at du skriver alle racer er skabt af blandinger, og det er ikke korrekt. Rigtig mange racer er skabt på avl af bestemte individer indenfor racen. (Og rigtig mange racer er skabt indenfor de sidste 500 år maks, hvorfor min ovennævnte tanke)

    Oprindelig var der både kort og ruhåret i kuldene, på et tidspunkt bestemmer man sig for at avle enten korthåret eller langhåret, og deraf opstår så racerne pinscher og schnauzer. Appfenpinscheren er så en yderligere udvikling indenfor den ruhårede del af racen.
    Dvs ud af pinscher schnauzer racen er der kommet fem racer idag uden indblanding af andre racer:
    Mellemschnauzer (kipører og lang snude er ideal)
    Tysk Pinscher (kipører, spids snude)
    Dværgschnauzer (kipører, spids snude)
    Dværgpinscher (oprette ører, spids snude)
    Appfenpinscher (kipører, kort næse)
    Det med ørene og snuder er ikke decideret vigtigt, bare en tilføjelse for at understrege at du kan på relativ kort tid avle meget specifikke træk frem i en variant, fremfor andre, netop ved at avle på bestemte individer og ikke nødvendigvis tilføje nye racer. Det har jo også den fordel af typen bibeholdes mest muligt, og man kun går ind og ændrer på den smule, man selv ønsker.

    (Jeg udtaler mig ikke lige om riesen og doberman her, da jeg ikke kan huske, om der er blandinger involveret i deres kreation, men umiddelbart, som jeg husker det, er det ikke tilfældet for riesen, doberman har aldrig interesseret mig, så jeg husker det slet ikke for dens vedkommende).


  • #391   9. dec 2021 Raceklubbens fine illustration smiley

    https://www.hunden.dk/Files/Raceportraetter/Schnauzer.pdf

    Og måske endnu mere interessant, Tysk pinschers raceportræt, hvor man skriver at det er den beviseligt tidligst kendte race i Europa. https://www.hunden.dk/Files/Raceportraetter/Tysk-pinscher.pdf


    profilbillede
Kommentér på:
Bernedoodle

Annonce