{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Den tvivlsomme avl med amstaff DKK {{forumTopicSubject}}

Nu har der gang på gang, side op og side nej, været prædiket om at man skulle holde sig til en DKK tavle amstaff hvis man virkelig skulle have den race...

Så vil jeg da lige stille lidt kritiske spørgsmål.

- Hvorfor bliver amstafferne ikke testet for aggressivitet overfor andre hunde som en ekstra test i deres mentaltest, når det nu er her der er problemer med denne race!?

- Hvorfor tillader DKK at en bestemt blodlinie (ruffian) må mangle tænder og at dette er acceptabelt i en udstilling bare hunden er ren (læs indavlet) nok!?

- Nu når de blå amstaffs er så populære og netop denne farve er forfulgt af allergi, hvorfor bliver der ikke lavet en avlskriterie der siger at hunde efter denne blodlinie skal kunne fremvise en ren allergitest?

- Og hvorfor tillader DKK at de danske hunde som ikke lige kan blive avlsgodkendte herhjemme, bliver sendt til udlandet for at lave hvalpe der, for deres efterkommere kommer tilbage og "prøver igen", nu endda i en bedre og kuperet udgave?


Til sidst så vil jeg bede folk om at holde denne tråd fri for grimt sprog og nedladende kommentarer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den tvivlsomme avl med amstaff DKK
  • #1   14. maj 2007 Det må vel være noget du skal sprøge DKK om? Det kan vi herinde jo ikke svar på.

  • #2   14. maj 2007 Ja synes da også du skal spørge DKK...

  • #3   14. maj 2007 Gode spørgsmål Vivi :o)

  • #4   14. maj 2007
    - Hvorfor bliver amstafferne ikke testet for aggressivitet overfor andre hunde som en ekstra test i deres mentaltest, når det nu er her der er problemer med denne race!?
    Hvis man stiller en hvilken som helst 2 års hanhund af hvilken som helst race vil den sikkert også vise aggressivitet. Det skal jo ikke have tyske tilstande hvor en amstaff skal finde sig i faktisk at blive overfaldet, som de skulle da de var virkelig strikse dernede i nogen stater.

    - Hvorfor tillader DKK at en bestemt blodlinie (ruffian) må mangle tænder og at dette er acceptabelt i en udstilling bare hunden er ren (læs indavlet) nok!?
    Det er ikke noget DKK bestemmer. Hvis en dommer opdager tandfejl må han jo underdømme hunden til en 3. præmie så den ikke opfylder avlskravet, hvis han har lyst til det. Det er ikke kun amstaff af den linie der kan mangle tænder, det kan en schæfer sikkert også.

    - Og hvorfor tillader DKK at de danske hunde som ikke lige kan blive avlsgodkendte herhjemme, bliver sendt til udlandet for at lave hvalpe der, for deres efterkommere kommer tilbage og "prøver igen", nu endda i en bedre og kuperet udgave?
    Ja det er også fuldstændig hen i vejret - de opdrættere der gør dette, burde tage deres avlsarbejde op til overvejelse og DKK burde udelukke dem for nogensinde at avle hunde.



    -Nu når de blå amstaffs er så populære og netop denne farve er forfulgt af allergi, hvorfor bliver der ikke lavet en avlskriterie der siger at hunde efter denne blodlinie skal kunne fremvise en ren allergitest?
    Blå hunde er vel ikke en blodlinie- Min hund er brindle og har allergi så skal man også teste denne farve.





  • #5   14. maj 2007 Lars tak for det....der mangler at stå woods i der ved de blå hunde....

  • #6   14. maj 2007 Gode spørgsmål, men gå dog til dem der kan gøre noget ved det.....

  • #7   14. maj 2007 Hvad ville i gøre?
    Hvis en hvalpekøber (som havde købt hvalp et andet sted) kom og spurgte dig ud om det kuld, og du vidste det ikke var super...faktisk ret meget allergi i de linier.
    Hvalpkøber er ikke informeret omdet, men spørger dig :o)


  • #8   14. maj 2007 Og til alle som mener at dette skal holdes af HG og at man skal gå til DKK....tro mig der der flere der har skrevet til dkk om disse punkter. Jeg er selv medlem af dkk og har selv skrevet til dem dog uden held.

  • #9   14. maj 2007 Jeniki, jeg ville fortælle dem om det, da jeg selv ville blive stik hamrede sindssyg hvis jeg havde kæbt en hvalp sådan et sted.

  • #10   14. maj 2007 Save og stavefejl er gratis, men kun idag ;-D

  • #11   14. maj 2007 * Vivi savner Lou *: Mht. dine spørgsmål, så er det måske mere relevant at rette dem til dem der står for at bestemme evt. restriktioner. Jeg vil da gerne give min mening til dine spørgsmål:

    1. Den mental test man bruger er ens for alle racer og derfor sammenlignelig. Tror ikke det er muligt i praksis at måle agresivitet over for andre hunde. En given hund kan fungere fint med én hund men slet ikke med en anden... Hvordan skulle det gøres i praksis? synes da det er langt at foretrække at avle på en hund, der kan bestå mentaltesten end på en hund som slet ikke er testet (uden tavle).

    2. Mht til tandstillingen hos Ruffian-blodlinjen, så var jeg ikke klar over dette, og kan derfor ikke give et kompetent svar.

    3. Mht allergi og restriktion hos blå hunde, så er blå amstaffs jo ikke en speciel linie hos amstaff. Så hvis det er, så skulle gælde alle indenfor racen. Jeg vil dog mene at en opdrætter ikke vil bruge en hund der har allergi til avl. (Mht til min egen blå amstaff, så har han fået foretaget en allergi test -den var negativ..).

    4. Det kan man vel ikke udrydde helt når DKK er en del af en større moderorganisation (FCI).


  • #12   14. maj 2007 Tue:
    4. Det kan man vel ikke udrydde helt når DKK er en del af en større moderorganisation (FCI).
    Nej men de kan vel "gøre"et eller andet, hvis en opdrætter gør det bevidst.


  • #13   14. maj 2007 -mht. det sidste spørgsmål så vil jeg lige tilføje, at det selvfølgelig ikke er noget jeg går ind for, og jeg anser det som useriøst hvis det nævnte eksempel uføres i praksis..

  • #14   14. maj 2007 Lars M: Ja selvfølgelig, skal man ikke sidde det overhørig fra DKK hvis det udføres.

  • #15   14. maj 2007 Tue tak for dit svar!!!

    Glemte at skrive det med de blåordentligt, ville skrive woods blodlinien.

    Til spørgsmål 4, jo dette udføres af et par kenneler i dk og dette er altsammen videregivet til dkk på skrift...


  • #16   14. maj 2007 -det er nok svært at bevise hvornår det gøres bevidst.

  • #17   14. maj 2007 Tue ja det er ganske korrekt. Men hvis en kennel sender en hund til feks italien hvor de har faderen ttil tævens kuld fra, så tadaa kan hvalpene både få den udenlandske kennels navn samt blive kuperet. Og når det så er den danske kennel der står for salget af hvalpene, rådgivning ang kupering som skal foretages i belgien når de er 12 uger osv...så er den vist rimelig åbenlyst...


  • #18   14. maj 2007 Sevans jeg bliver nød til at smutte nu til min mors fødselsdag. Men kigger ind senere...

  • #19   14. maj 2007 Vivi: Ja hvis det ligefrem er en dansk kennel der står for salg osv. mht til et helt kuld fra udlandet, så er jeg enig i at reglerne/restriktionerne i DKK bevidst omgåes.

  • #20   14. maj 2007 Lige et sidste svar til Tue, ja det var det og de ville få tæven hjem igen med de 8 ugers gamle hvalpe...

  • #21   14. maj 2007 Vivi

    Gode spørgsmål. Og nogle interessante foreslag som kunne stilles terrierklubben.


  • #22   15. maj 2007 Lars: det er da absolut ikke alle 2årige der vil være aggressive overfor artsfælder - helt ærlig - heller ikke selv om det er to hanner - der er da racer som er så rolige at der intet sker og inden for racerne er der jo også forskel på individerne

  • #23   15. maj 2007 Nej det ved jeg. Men det er jo ikke kun amstaff hvor der findes agressivitet mellem samme køn.
    Der findes da også amstaff hvor det ikke sker. Tag på en stor udstilling hvor 10 fuldvoksne amstaff hanner står i nakken af hinanden - det foregår helt underkontrol. Kig derimod over i skotte ringen - de er jo ved at slå hinanden ihjel.
    Sidste år på DTK i Hobro stod vi med ca 20 amstaff udenfor til et fælles foto hanner tæver blandet sammen. Der kom nogle cairn folk forbi og måbede over det kunne lade sig gøre med hunde der ikke kendre hinanden- det ville de aldrig kunne gøre sagde de


  • #24   15. maj 2007 det sker da ved mange racer - tror det er spørgsmålet om hvad ejerne acceptere - ved en skotte er ejeren nok mere ligeglad end hvis det var en amstaf....feks ved boxer - i Tyskland er de ved at æde hinnanden, fordi at ejerne synes at en hund der føre sig frem overfor de andre, præcentere sig flotter i ringen - i DK er det ikke accepteret og der forgår det stille og roligt - så det du skriver, siger intet om hundens temperament, men om hvad ejeren acceptere og ønsker af din hund - den ved jo godt at han har fat i snoren og at hunden dermed ikke får noget ud af at brokke sig, hvis ejeren ikke acceptere det

  • #25   15. maj 2007 det jeg kender til amstaffen, så er det helelr ikke en hund der kæfter op - men mere stiger sin modstander ned og så går til den, nå ejligheden byder sig - alså hvis den har det problem - selvfølgelig ikke alle.

    Boxer fører sig mere frem - kæfter op, men springer linen og det sker - så stopper den straks og smutter hen til ejeren - vil alligevel ikke byde op til dans


  • #26   15. maj 2007 stavefejl er også gratis her ;O) UPS

  • #27   15. maj 2007 Ja selvfølgelig snerrer de af hinanden - det er en terrier!!
    Men en skotte er temperamentsmæssigt mere farlig end en amstaff - den har bare ikke kræfterne til at gøre skade.
    Hvis en amstaff havde samme temperament som en skotte, så er jeg ikke sikker på jeg havde en amstaff!


  • #28   15. maj 2007 Vi ved skam godt hvad vi har i hænderne her i huset.
    Men det er der mange 1. gangskøbere der ikke gør. Der er også nogle linier med mere knald på end andre som nok ikke egner sig til 1. gangskøbere, men der må opdrætteren jo være ærlig.


  • #29   15. maj 2007 Dem som er medlem er diverse special klubber er sku dem der er de værste....Hmm smukt!
    Sjovt nok dem som sidder i disse klubber som gør det med at sende "kasserede" hunde til udlandet og avle videre på dem der.....


  • #30   15. maj 2007 Det er stadigvæk dkk som har avlskriterierne...

    Men vare min mund vil jeg ikke bare fordi du kender en enkelt eller to. jeg kender et par som gir sig ud for at være seriøse avlere og det eneste de er ude på er at tjene penge og så skifte deres hunde ud så tit som muligt....


  • #31   15. maj 2007 Nu er det jo heller ikke alle der lige sender deres hunde til udlandet fordi de ikke lever op til avlskravene!!!

  • #32   15. maj 2007 Kimmie, jeg kan desværre ikke fortælle dig hvilken rolle jeg har haft i dette spil, men kan fortælle dig at der er en masse på vej.

  • #33   15. maj 2007 Undrer mig over grunden til dit angreb.

  • #34   15. maj 2007 Og hvordan skal man få noget ud af at gå til svindleren og sige du må ikke svindle? Hvis jeg sender et brev til amstaff network så kan jeg lige love dig for at det forsvinder i mængden.

  • #35   15. maj 2007 Jeg har mange gange kontaktet DKK både telefonisk, på mail og pr elm brev med diverse beviser. Intet!

    Nej det er ikke alle der skal skæres over en kam, håber du kender de seriøse mennesker og ikke kun dem som gør som om. Jeg troede også at jeg kendte de seriøse, men er glad for at jeg fandt ud af det i tide inden jeg fik en hund derfra!


Kommentér på:
Den tvivlsomme avl med amstaff DKK

Annonce