{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Skrivelse vedr. Boligforenings-forbud: {{forumTopicSubject}}

Vores boligforening har forslag til beboermøde på næste Mandag om at disse racer skal forbydes :

http://images.hundegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/696973_l.jpg

jeg synes at listen er totalt tåbelig..
Der er flere racer der slet ikke hører hjemme i sådan et forbud ifølge mig selv.
+ at jeg da kender til flere racer udover de på listen som har været brugt til dyre/hundekampe ! ...

Synes at det er at famle en idé frem i blinde og så bare sige at sådan skal det være..
Jeg har tænkt mig at troppe op til beboermødet og gøre mit til at der ikke bare skal være totalt forbud.
For vores boligforening huser altså ikke en masse sociale tilfælde som ikke behandler deres dyr ordenligt... Jo et par stykker, men de er blevet sat for porten nu og hundene fjernet !
Ellers er det småbørnsfamilier og almindelige, og for det meste ansvarlige mennesker.
Der har aldrig været de store problemer med "Kamphunde" .. Der er ikke løse hunde der overfalder børn og andre hunde. Der er ikke hunde der lufter sig selv..
De fleste hunde kan lege med hinanden når vi mødes på de store grønne omkringliggende områder.
Og de der ikke kan bliver pænt holdt i snor...

Jeg er ikke færdig med min "tale" men vil høre hvad i synes indtil videre..
(Jeg vil ikke diskutere mine synspunkter som sådan. Det er mere om hvordan i synes at det er skrevet og om man mon vil fatte det hvis man ikke ved synderligt meget om hunde !? )




___________________________________________________

Jeg synes at det er fint at boligforeningen vælger at sætte fokus på hundehold..
Det er for mig bare en hurtig og ugennemtænkt løsning at bruge en tvivlsom liste over nogle hunderacer og så banke et forbud igennem på den måde.
Listen er mangelfuld og overhovedet ikke realistisk..
De fleste hunde på listen har INTET med hundekampe at gøre. Flere af dem er direkte selskabshunde !
Problemet er jo ejerne.. Visse racer tiltrækker visse typer mennesker..
Mange mennesker er seriøse med deres hunde men der er nogen som bruger dem som potensforlængere..
For 10-15 år siden var det Rottweiler, Schæfer og Dobermann der blev brugt som potensforlængere af visse mennesker.
Idag er det så f.eks blandinger af Amerikansk Staffordshire Terrier, Amerikansk Bulldog.
For de hunde der er i medierne er IKKE hunde med stamtavle, som er ejet af seriøse mennesker. Det er tvivlsomme blandinger af mange forskellige typer hunde som så ender med at være ENORMT dårlig reklame for de racerene hunde som der er blevet brugt SÅ mange år på at pudse af i kanterne..
F.eks så bliver en Amerikansk Staffordshire Terrier med stamtavle altid mental testet inden at den bliver brugt i avl.
Derved bliver de brodne kar sorteret fra. Og en hvalp koster 8000-10.000..
Og de seriøse hundeopdrættere sælger heller ikke til hvem som helst !

Kommer der et totalt forbud mod visse racer, jamen så går de mennesker der bruger deres hunde som potensforlængere jo bare tilbage til Rottweiler, Schæfer og Dobermann igen !
Mens at de seriøse mennesker der gør et stort arbejde for den race de vælger at holde, taber !

Ydermere vil det jo være enormt svært afgøre hvilke blandinger der rent faktisk vil indgå under et eventuelt forbud..
En blanding af Labrador og Boxer - som jo er to meget glade familiehunde, vil i mange tilfælde fuldstændigt ligne en "muskelhundeblanding"



Og så kommer jeg til selve listen.
Jeg ved ikke hvor boligforeningen har erhvervet denne liste, men den er meget ugennemført - og vidner om at den der har siddet og lavet listen, ikke ved særligt meget om de individuelle hunderacer.

Disse racer ingår er helt malplacerede på listen fra boligforeningen.

Boston Terrier.
Det er en lille hund på omkring 7-9 kg. En evig optimist. En utrolig mild og dejlig lille hund som endda også er en rigtig god førstegangshund for såvel enlige, men også børnefamilier !

Engelsk Bulldog
Engang for flere hundrede år siden blev Engelsk Bulldog brugt til dyre og hundekampe. Men der så racen absolut heller ikke ud som den gør idag. Idag er den avlet mindre.
I dag er den engelske bulldog en glad, børnevenlig, robust og selskabelig hund. En rigtig familiehund, som er nem at bo sammen med.
Jeg vedlægger en rigtig god artikel fra bladet "Vi med hund" der beskriver racen godt !

Manchester Terrier
En lille, livlig og glad hund der egner sig perfekt til den aktive familie. Den har ALDRIG været brugt til hundekampe. Det er jo en lille spinkel hund der minder om en Dansk/svensk gårdhund, bare i andre farver.
Den er blevet avlet i England som rottehund, pga de massive rotteproblemer i 1800-1900 tallet. Og derefter blev den selskabshund for den almene befolkning pga dens lille størrelse..

Akita/Amerikansk Akita/Great Japanse dog
En hund der ikke er allemandseje. Det er en forholdsvis sjælden race i Danmark. Fåes kun med Tavle.. Det er en hund der kræver meget og meget arbejde er der blevet lagt i dem..
Det er IKKE en hund som bliver solgt til de typer mennesker der ødelægger hundene og ikke aktiverer dem som de har brug for.
De opdrættere af denne race der findes i Danmark går meget op i at deres hunde skal være sunde og mentalt i ligevægt - udfra de avlsrestriktioner der findes over racen/racerne / Og sælger derfor ikke til hvem som helst !

Shar Pei
En god og årvågen vagthund. Men den bliver slet ikke brugt til kamp idag.
Det er en meget dyr og sjælden hund og få kan købes uden stamtavle.
Jeg har til dato ikke set en Shar Pei blive brugt som potensforlænger..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrivelse vedr. Boligforenings-forbud:
  • #1   7. sep 2009 Ja det hjælper jo desværre nok ikke, men man har vel lov at håbe. Jeg har intet imod at boligforeninger vil indføre nogle forbud, men syntes det er så irreterende, at de ikke har styr på deres facts, samt at deres forbuds liste ikke har hold i virkligheden.

  • #2   7. sep 2009 Tonny -
    Tror det desværre heller ikke.
    Men vil gøre hvad jeg kan !

    Nej på listen er der f.eks ikke Kangal. Som ellers er utroligt meget urhund, som slet ikke hører hjemme i rækkehuse !

    Dogue De Bordeux står heller ikke på listen, og den er ellers OGSÅ blevet brugt til dyre og hundekampe..
    Men det bliver den jo, ligesom de fleste andre hunde på listen - jo heller ikke brugt til idag !


  • #3   7. sep 2009 Så hellere at man skulle ansøge om hver enkelt hund ved bolig/ejerforeningen uanset race. Og så kunne man tage den derfra.
    Jeg ville være mere tryg ved at have en 40 årig familiefar med en miniature bullterrier som nabo end jeg ville være ved at have en 17 årig, med en rottweiler som nabo.


  • #4   7. sep 2009 Tonny -
    Det er en rigtigt god idé.
    Det tror jeg at jeg vil tage med i skrivelsen !!!
    Tak for det..


  • #5   7. sep 2009 Stine , forstår godt du stiller ? til den liste de har lavet , hvis det er en liste som skal forstille kun at være kamphunde. Som du selv skriver er flere af racerne ikke noget med kamphunde at gøre.Jeg syntes personligt at det er iorden at boliforeningen selv bestemmer hvad for nogle racer de ikke vil havde , og mon ikke de godt er klar over at ikke alle på den liste ikke er kamphunde , men bare en liste med hunde generelt som de ikke ønsker. bare et bud smiley

  • #6   7. sep 2009 Keld -
    Jo selvfølgelig . De styrer det jo helt selv.. De kunne også bare skrive at nu var der nye regler og sådan er det !
    Der vil helt sikkert komme et forbud, men synes bare at det er for omfattende med den liste..

    Men tror nu ikke at der er særligt mange der har forstand på hunde.. I hvert fald ikke af bestyrelsens medlemmer, som er dem der er kommet med forslaget..


  • #7   7. sep 2009 Jeg ved ikke, hvem der finder på racerne til et forbud. Men som jeg før har nævnt, så blev jeg temmelig overrasket over at høre, at en boligforening vil forbyde kamphunde - deriblandt schæfere...!

Kommentér på:
Skrivelse vedr. Boligforenings-forbud:

Annonce