{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.260 visninger | Oprettet:

foder Sankt bernhard/store racer {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg har en lækker bamse (Sankt Bernhard) hvalp på 5 mdr. Vi går til udstillinger og ham får stor ros.
Men jeg ved jo hvor vigtigt det er for især de store hunde at de ikke vokser for stærkt og får alt hvad de skal bruge af vitaminer osv...
Så mit spørgsmål- hvad fodre i, der har de store racer, med? (eller fodrede da jeres var hvalp) nu fodre jeg med Royal Canin Giant puppy.
Men vil egentlig gerne over i noget andet evt kornfrit.
Nogen forslag??

Mvh. Isabel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder Sankt bernhard/store racer
  • #1   14. aug 2019 Har hørt at især essential the beginning large breed skulle være super til store voksende racer smiley

  • #2   14. aug 2019 Ledtilskud og foder med korrekt sammensætning skal anvendes fra hvalpene begynder at spise, og det er derfor for sent at starte med fem mdr.
    Din hund har udadvendte poter, hvilket kan være et resultat af forkert fodring og/eller for hurtig vækst. Det kan selvfølgelig også være nedarvet.

    Jeg giver c-vitamintilskud samt Essential the Beginning large breed frem til 18 mdr. Jeg supplerer med StrongJoint. Her giver den kombination helt lige ben, korrekte poter og topsunde led.

    Foder til hurtigtvoksende, store racer skal have et bestemt forhold med calcium og fosfor, samt et afbalanceret energiindhold, så hvalpen får stabil, rolig vækst.
    Jeg ville aldrig anvende Royal Canin. Indholdet er for ringe til prisen. Prøv at sammenligne indholdsfortegnelser.


  • #3   14. aug 2019 Hvorfor vil du skifte til noget uden korn ? Har han da kornallergi ? Hvad fodrede opdrætter med ? Alle har en mening om netop foder, men fungere din vaps på det han får nu, så er der vel ingen grund til at skifte smiley

  • #4   14. aug 2019 Malene vi bruger også Essential til vores. Hvor manget (og hvilken) c-vitamin bruger du? Jeg går udfra at det er Strongjoint junior?

  • #5   14. aug 2019 Jeg har altid brugt RC Giant Puppy, og jeg har aldrig haft nogen problemer med nogen af mine.

    For hurtig vækst skyldes meget sjældent fordret, men langt mere at mange overfodrer deres hvalpe, og i øvrigt er de meget stolte af, at de er så store.

    Køb det du selv tror på, jeg bruger jo det samme som dig, men hold nu øje med, at den ikke får for meget.

    Det kan godt være, at din hvalp overhales af andre i flokken vægtmæssigt, men i sidste ende, så ender man med en hund uden nogen former for anmærkninger til fotografering.


  • #7   14. aug 2019 Pt. Bruger jeg : bosch Maxi Junior
    Det er til store racer der ikke må have for hurtig vækst.
    Bosch er et virkelig godt foder , syntes jeg. Det er heller ikke så dyrt. Så win - win situation.

    Og ja, foder i rette mængde er meget vigtigt.


  • #8   14. aug 2019 Ifølge tabellen skal han have Ca 850 g om dagen. Jeg fordeler det på 3 måltider. Men han spiser slet ikke så meget. Han får c-vitamin og kalk og lakse olie.
    Som sagt går vi på udstilling og han har hver eneste gang fået af vide at han har en stærk lænd, super god balance taget hans alder i betragtning, gode robuste ben/lemmer osv. Jeg har aldrig fået af vide han har udafvendte poter/ben. Han har vundet 'bedste hvalp i racen' og 1 pladser i udstilling.

    Avler bruger noget junior foder men jeg valgte at gå over på RC hvalpefoder - selvfølgelig skiftede jeg stille så han vænnede sig til nyt foder. Han er faktisk en af de største i kuldet. Pt er han ret spids men han vokser også meget og har enormt lange ben.
    Jeg vil kun min hund det bedste og derfor spørger jeg herinde hvad i andre giver jeres store hunde.
    Jeg har en Sankt Bernhard / berner sennen blanding i forvejen på snart 6 år, så det er ikke nyt for mig at have stor hund.


  • #9   14. aug 2019 Bosch er vist ikke kornfri....

    Jeg ville enten holde mig til RC Gigant Puppy (med korn) eller skifte til Essential The Beginning Large Breed og give tilskud af c-vitamin. Og til en så stor hund, ville jeg bruge luposan gelenk pellets, som dels hjælper til at smøre leddene, dels indeholder c vitamin.



  • #10   14. aug 2019 Jeg har brugt Regal i mange år til både voksne og hvalpe pyreneerhunde, og været glad for det.
    Ouna, nu 10 mdr., får Olivers large breed chicken. Jeg ved, mange pyreneer opdrættere i ind- og udland bruger Olivers med godt resultat.

    Jeg har for år tilbage brugt Royal Canin, og det ville jeg heller ikke være nervøs for at gøre nu.


  • #11   14. aug 2019 Jeg ville passe på med at give kalk. Hvis det er ordentligt afstemt i foderet rykker du fosfor/calcium balancen som skal være ret konstant og balanceret for at være optimal - især med en stor hund.

  • #12   14. aug 2019 Jeg ville bestemt heller ikke give kalk ved siden af. Det gjorde jeg i tidernes morgen, da jeg fodrede med hjemmelavet foder, men det bør ikke være nødvendigt med et godt fuldfoder.

  • #13   14. aug 2019 850 gram om dagen til en hund omkring 40 kilo. Det er godt nok meget i mine øjne. Hvilket skema er det fra?

    Det ville jeg lige google lidt på hvis jeg var dig.


  • #14   14. aug 2019 Hvis det er skemaet på foder posen, så kan du som udgangspunkt godt gå ud fra at det er alt for meget.

  • #15   14. aug 2019 Jeg mener ikke, at min Broholmer nogensinde kom over 700 gram i sin vækstperiode, og hun har altid løbet meget (stort energi forbrug).

    Måske husker jeg forkert.

    Det lyder måske sjovt, men bare 25 gram, kan være forskellen på langsom eller hurtig vækst.


  • #16   14. aug 2019 Nej, Bosch er ikke kornfrit, men et super lækkert foder.

    En sant Bernhard kommer en del over 40 kg, måske 50-60 kg, så det passer meget godt med det antal gram der fodres med.
    Men det er også en ballance gang, det er rigtigt at 25g kan gøre meget i forhold til for hurtig vækst.


  • #17   14. aug 2019 Nogle af Bosch produkterne er kornfrie mener jeg. Ved dog ikke med hvalpefoderet.

  • #18   14. aug 2019 Skemaet på posen er vejledende,, fik min det der står på hans foder pose ville han være tyk smiley

  • #20   14. aug 2019 Essential er faktisk et af de fodermærker som bliver mest anbefalet smiley sjovt nok er det et af de mærker hvor det er rigtig svært at blive klog på hvor meget kød der egentlig er i, de oplister nemlig ingredienser som “frisk kød” og tørret kød, det friske kød indeholder rigtig meget vand, dvs selv om det står først på ingridienslisten, så er det altså ikke nødvendigvis det der er mest af i foderet;) trækker du vandet ud ryger det nok ret langt ned på listen, dvs rigtig mange af proteinerne kan principielt sagtens komme fra ærter som jo også står ret langt oppe på listen;)

  • #21   14. aug 2019 TS har du mulighed for at ligge et billede op hvor man kan se hunden forfra? På billedet,her i tråden, ser hans poter nemlig meget udad drejede ud. Men det kan jo bare være et uheldigt moment.



  • #22   14. aug 2019 At din hund har fået pæne bedømmelser på trods af de udadvendte poter er ikke usædvanlig den er jo kun i hvalpeklasse.
    Når først han bliver voksen, så vil de komme til at trække ned.
    Jeg ville nu hellere ikke give ekstra kalk ved siden af.


  • #23   14. aug 2019 1. Han er, som skrevet, slet ikke oppe i de doser som de anbefaler på posen. Han er vel oppe på Ca 500 g på en god dag. Får 500 mg c vitamin tilskud om dagen og lakseolie i foderet.
    Jeg får lige taget et billede når jeg kommer hjem men han har slet ikke så udafvendte poter som på billedet.
    Jeg har nu bestilt essential foder til ham.
    Hvor meget vil i så anbefale han får af det?


  • #24   14. aug 2019 Kennel H. Er det 4-5 piller om dagen a 500mg du vil anbefale han får af c vitamin ??

  • #26   14. aug 2019 Kennel H. Tusind tak jeg starter dags dato. Det nye foder kommer i morgen samme med strong joint som jeg også fik anbefalet.

  • #27   14. aug 2019 Synes selv han er rimelig slank men ligger lige lidt billeder op. Det er svært at tage da han vil snakke hele tiden ??

    profilbillede
  • #28   14. aug 2019 ...

    profilbillede
  • #29   14. aug 2019 .

    profilbillede
  • #31   14. aug 2019 Jeg har ikke forstand på det med poterne, så det kan jeg ikke kommentere på.

    Jeg synes nu heller ikke at din hvalp ser tyk ud, vil jeg lige sige. Den ser faktisk rigtigt fin ud hvis du spørger mig.

    Du skal være opmærksom på, om han vækster pænt over gennemsnittet for racen generelt. Min erfaring er, at hvalpe sjældent bliver tykke. De eksploderer bare i størrelse når de gælder gigantracer.

    Indenfor Broholmeren har jeg set 6 måneder gamle hvalpe der var enorme. Ikke volsomt tykke bare allerede enormt store (desværre har jeg så også hørt om kedelige fotografier).

    Enhver kan regne ud, at så har der været tryk på udviklingen og dermed fodret.


Kommentér på:
foder Sankt bernhard/store racer

Annonce