{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.131 visninger | Oprettet:

IBD spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Flot, kom til at slette mit indlæg.. Prøver lige igen:

Sad og læste om IBD hos hund og kunne læse mig frem til (ligesom jeg fik at vide med Emma) at IBD kendetegnes ved at der er inflammation/betændelse i tarmen og at det bla kommer til udtryk ved at gi mave tarm betændelse jævnligt/i udbrud af og til (inflammationen og betændelsen kan så sidde forskellige steder i tarmen).

Derfor kom jeg til at undre mig om der egentlig er hunde med IBD der aldrig oplever disse udbrud af mave tarm betændelse og akut dårligdom, og om disse udbrud kan undgås ved milde tilfælde selv uden medicinering?

Emma havde for meget mavesyre meget ofte, kastede op, fik mave tarm betændelse jævnligt og havde ret tynd mave konstant! Hun spiste også kæmpe mængder græs/blade hvis hun lov.. Og hun var generelt meget påvirket af det.. Hun fik iøvrigt binyrebarkhormon og omeprazol (og penicillin og kvalmestillende når hun havde mave tarm betændelse) .. Hun fik uden tvivl IBD som følge af at ha gået med giardia i årevis pga en inkompetent dyrlæge! Hun endte desuden med at blive aflivet pga det ikk længere var fair overfor hende.

Jer der har/har haft hund med IBD, hvordan kommer det til udtryk (symptomer og hvordan ser disse anfald ud)? Læste lige at man kan gi medicin der normalisere tarmens bevægelse, får jeres dette? Og hvad er det for noget medicin der gør det? :s Har aldrig hørt om det..

Dette har intet med Mille at gøre, hun er fuldstændig undersøgt og har ikke IBD.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IBD spørgsmål
  • #2   5. sep 2019 Hvordan er hans anfald? Mave tarm betændelse eller? Altså nu ved jeg han også døjer med bugspytkirtlen, men tænker på IBD anfaldene.. Hvis man da på nogen måde kan skille det ad..

  • #3   5. sep 2019 Vidste faktisk ikk at imodium gjorde det, troede bare det stoppede diarré.. Så tak for info, så blev jeg da så meget klogere smiley Fik det engang vi var ude at rejse, det gav bare voldsom forstoppelse i stedet og var ikk på wc i en hel uge derefter (Jeps lækker info :p)..

  • #5   5. sep 2019 Irohs IBD viser sig ved opkast. Nogle gange er det bare mavesyre, andre gange er der mad i.
    Han har i en overgang været på binyrebarkhormon, men han var virkelig plaget af bivirkninger.
    Pt kan vi holde hans symptomer nede ved at fodre hypoallergent, og ellers kun med vegetabilske tyggeting og godbidder.
    Iroh er heldigvis relativt mildt ramt af IBD'en, ift hvad sygdommen kan være, men derfor er det nu stadig ikke fedt.
    Når han får de her flare ups, så går han helt fra maden. Han er tit lidt mere puttesyg, sover mere og vil ikke have noget som helst. Han er generelt småtspisende, men hvis han ikke vil spise sit yndlings tyggeben, så ved vi godt hvad klokken har slået. Han plejer at søge ind bag vores seng for at brække sig. Efter opkasten har han det tydeligt bedre, men tager så typisk en god lur.
    Nogle gange er det bare et enkeltstående tilfælde med opkast, og andre gange så kommer han ind i en ustabil periode i 1-2 uger, hvor han generelt ikke spiser så meget og kaster hyppigere op.

    Før han kom på hypoallergent foder kunne han kaste op 2-5 gange om ugen. Men nu har vi snart kørt hypoallergent i 1,5 år, og det er ikke unormalt at der nu kan gå mellem 2-5 uger mellem opkast. Men det har taget tid at opnå den stabilitet.
    Derudover så holder vi også hans symptomer nede med hyppig fodring. Han skal gerne spise morgen, frokost/tidlig eftermiddag, aften og lige inden vi går i seng. Behøver jeg sige, at det er en kamp, når hunden ikke kan lide noget, men ikke kan tåle det han godt vil have?


  • #6   5. sep 2019 Puha, husker tydeligt hvor hårdt det var med en IBD ramt hund smiley Men det er da dejligt at det kan holdes så meget nede med kost trods alt!

    Troede faktisk at alle IBD hunde fik mave tarm betændelse engang imellem, måske bare med længere tids mellemrum.. Det kommer faktisk lidt bag på mig..

    Og ja, er virkelig frustrerende at stå med en hund der bare ikk vil spise men som kun får det bedre ved det! Emma ville dog gerne spise igen når hun så havde kastet op og hvis der var optræk til opkast pev hun (også om natten) for at komme ud og spise blade/græs smiley Er en forfærdelig sygdom! Føler mig virkelig heldig at Mille ikk har fået IBD ligesom Emma!

    Går ud fra at Bello skal ha penicillin når han får mave tarm betændelse? Eller kan det virkelig gå over af sig selv? Emmas kunne ikk når først hun havde betændelse..


  • #8   5. sep 2019 Lyder nu også ret voldsomt smiley Men ja, der er åbenbart mange forskellige måder det kan komme til udtryk på.. Troede faktisk det var mere sådan ens forløb..

    Men altså jeg kunne faktisk heller ikk finde info om hvilke symptomer ibd hunde egentlig har i praksis udover de generelle og hvor mildt eller slemt det kunne være samt hvordan det så ud når det var mildt eller slemt.. Er faktisk lidt spændene at høre om jeres hunde og det ændre klart på hvad jeg ellers troede.. Men det kommer jo nok også an på hvor i tarmen det sidder også selvfølgelig hvor hårdt hunden er ramt...


  • #9   10. sep 2019 Har lige et spørgsmål... Har jeres hunde (efter de har fået ibd diagnosen/haft problemerne) fået mindre mængder binyrebarkhormon end de helt skrappe kure? Hvis ja, virkede det så på at afføringen blev mere fast?

    Det er fordi Mille får binyrebarkhormon i forbindelse med allergi lige pt (Max 3ugers kur), hun får 4mg medrol dagligt og hun vejer 12kg.. Og jeg ser ingen forbedring mht afføringen af den årsag, hvis noget så nærmere modsat effekt hvilket jeg også har set tidligere... Altså ingen effekt eller at hendes mave bliver værre..


Kommentér på:
IBD spørgsmål

Annonce