{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Tempo på gåturen {{forumTopicSubject}}

Først på året var vi igennem et længere forløb, hvor Diesel skulle holdes i ro i 6 uger. Og det efterfølgende genoptræningsforløb tog også lang tid.
I samme omgang får han konstateret hd, en smule slid i hofterne og spondylose.
Han er 10 år, og det var tydeligvis rigtig hårdt for hans krop at blive holdt i ro så længes.
Vi er oppe på vores normale gåture nu.

Han har altid været vant til at rende løs på minimum en gåtur.
Førhen kunne han sagtens sakke et langt stykke bagud, hvor jeg gik videre. Så kom han rendende med fuld fart.
Det gør vi dog ikke mere. Han lader til at have meget svært ved at løbe mig op, og ligner en ser synes det er rigtig hårdt.
Derfor stopper jeg egentlig bare op sammen med ham nu.
Men idag kom jeg alligevel til at tænke om det mon "bare" er hans alder ser spiller ind.
Eller om hans form virkelig stadig kan være dårlig fra da han blev holdt i ro.
Tempo har ikke været en del af genoptræningen.

Jeg er ekstremt opmærksom på ham, og jeg vil hellere have at han skal være på smertestillende end at han skal have ondt.
Han kan iøvrigt stadig ikke rende mig op, når han får smertestillende.
I skoven kan han sagtens rende med fuld fart på.
Han har haft nogle dage den sidste uge hvor han virker træt på turen. Jeg har lige gået en tur med ham, hvor jeg ikke synes han var i hans normale hopla og tempo.
Så putter jeg snoren på ham, og vupti så går han den pæneste gang i et godt tempo foran mig (ja jeg er skisme forvirret).
Næste uge bestiller vi en tid ved kiropraktoren igen, for tænker der er en god chance for, at han gør det fordi ryggen driller.

Måske det sidder nogen herinde som har nogle erfaringer de kan dele smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tempo på gåturen
  • #1   13. sep 2019 Altså det med at de sakker bagud uden snor og går raskt fremad i snor, kender jeg fra Coco. Med hende er usikkerhed, linen er simpelthen en sikkerhedssnor for hende, så ved hun hvor hun har mig smiley
    Og det behøver ikke være fordi der er noget, som hun er decideret bange for, det kan også bare være små ting eller træthed, der gør, at hun foretrækker at få snor på nogen gange. Men det er fx tydeligt, hvis der er noget, som hun er decideret bange for, fx løse børn. Så går hun rigtig langsomt, også selvom hun står et stykke fra mig. Så går hun bare virkelig langsomt hen imod mig, hvor hvis jeg går hen til hende og giver hende snor på, så følger hun med gladeligt.

    Men langsomhed på turen kan sagtens være ryggen, det kender vi også, så hjælper det bare som regel ikke med en snor smiley


  • #2   13. sep 2019 A-S- Ej men havde skisme lige bruge 2 km på at gå og være ultra bekymret. Det vendte sig så til forvirring, da snoren kom på.
    Jeg har ikke set ham gøre det før, og derfor lægger jeg selvfølgelig særligt mærke til det.
    Usikkerhed har jeg aldrig oplevet før.
    Får skisme grå hår af at skulle være bekymret konstant.
    Jeg overvejer igen om han skal på smertestillende, men jeg ser som sagt ingen reel ændring i hans adfærd når han får det.


  • #3   13. sep 2019 Hvis han har været holdt i ro længe, kan han måske godt have mistet noget muskelmasse. Det kan godt forværre HD.

    Men ellers kan jeg godt genkende det med trygheden ved at være i snor. Min egen hund elskede det - så vidste han netop altid, hvor jeg var smiley
    Hvis han aldrig har haft det sådan før, kan hans syn måske være blevet dårligere?


  • #4   13. sep 2019 Therese- Han har helt sikkert mistet meget muskelmasse. Det er der slet ingen tvivl om.
    Vi har jo trænet os op til de lange gåture igen. Men der har kun været fokus på at gå.
    Skal da ikke kunne udelukke at han ser dårligere, men synes ikke det forklarer at han kun gør det engang imellem, og at han ikke kan løbe mig op.
    Jeg ved jo han kan løbe med fart på, men hvorfor han har det svært lige præcist når jeg går et stykke/langt foran, kan jeg ikke gennemskue.

    Det er okay at man sætter farten lidt ned når man er 10. Men synes det er iøjefaldende at det sker lige idet han kommer til skade


  • #5   13. sep 2019 Coco er heller ikke en usikker hund som sådan, hun finder bare ekstra tryghed i snoren:)
    Jeg tænker måske det handler om at din hund er træt/udmattet. Når den så har snor på ved den at du er der, det giver et boost og den ved også at den skal følge med, så måske presser den lige den sidste energi ud til at gå med dig afsted smiley


  • #7   13. sep 2019 A-S- Man burde jo ikke være udmattet 5 min efter turen er startet.
    Jeg tænkte også at han måske presser sig selv mere når jeg er i den anden ende, til at sætte tempoet.
    Men altså det er jo heller ikke godt


  • #8   13. sep 2019 Sofia- Jeg ved ikke med dig, men har jeg været holdt i ro i flere måneder, så påvirker det da min kondi.
    Manglende muskel gør jo netop at det kan være svært at følge med.
    Det er vildt så mange muskler man kan miste på meget kort tid


  • #10   13. sep 2019 Sofia- Vi snakker altså en hund med skavanker husk lige det. (Jeg sammenligner lidt fordi jeg selv har hd).
    Jeg er ikke enig i at ro i længere tid ikke påvirker deres muskelmasse. Det kan jeg tydeligt se, og kiropraktoren siger også at ro bestemt ikke gør noget godt for en hund med gigt og hd.


  • #13   14. sep 2019 Han har helt sikkert mistet meget muskelmasse. Det er der slet ingen tvivl om.
    Vi har jo trænet os op til de lange gåture igen. Men der har kun været fokus på at gå.
    Skal da ikke kunne udelukke at han ser dårligere, men synes ikke det forklarer at han kun gør det engang imellem, og at han ikke kan løbe mig op.
    Jeg ved jo han kan løbe med fart på, men hvorfor han har det svært lige præcist når jeg går et stykke/langt foran, kan jeg ikke gennemskue.

    Det er okay at man sætter farten lidt ned når man er 10. Men synes det er iøjefaldende at det sker lige idet han kommer til skade.


    Jeg kan heller ikke forklare det smiley Det var bare min første tanke. Uanset hvad er en tur til kiropraktor nok et godt sted at starte smiley



  • #14   14. sep 2019 Jeg ved med min hund efter vi havde haft en længere periode hvor han var holdt i ro, at vi oplevede lidt det samme. Selv efter genoptræning så var hans kondi ret dårlig og det var man ikke i tvivl om da han hurtigt blev forpustet. Vi begyndte at arbejde på kondien, men selv om han ikke blev forpustet længere så sakkede han stadig bagud når han var løs men gik frisk frem når han havde snor på. Fik ham tjekket fra top til tå og de fandt intet galt.
    Efter noget tænketid og kigge rigtigt meget på min hund og være nervøs, så lagde jeg mærke til hvordan han også studerede mig, og kom til den konklusion at han under skadesforløbet simpelthen havde lært at han bare kunne tage det med ro og gå rundt og nusse som det passede ham, for jeg ventede jo bare på ham og det var jo sådan jeg ville have han skulle gå dengang han var skadet, langsomt og roligt. Efterhånden er han dog kommet fra det igen, fordi vi ikke har "tvunget" ham til at gå langsomt i et stykke tid.
    Så mon ikke det er det samme med din, den skal lige finde ud af at det er ok at løbe omkring. Selvfølgelig kan det også være alderen, og det kan i hvert fald ikke skade at få tjekket om der er noget, men det kan også bare være en periode det går over


  • #15   14. sep 2019 Karen- Vi smutter til kiropraktoren igen næsten uge smiley
    Tusind tak fordi du deler. Har slet ikke overvejet der kunne være andet galt, end at han har ondt. Han virker nemlig lige præcist forpustet, når han sakker bagud og skal indhente mig.
    Det du skriver giver virkelig god mening.
    Selv nu har han jo vænnet sig til at jeg stopper op, og venter hver gang han skal snuse.
    Noget jeg aldrig gjorde førhen.

    Men ved ikke helt hvordan jeg skal vænne ham fra det igen. Eller om jeg overhovedet skal gøre det.
    Trives han med luller tempo, så er det også fair nok. Bare han ikke har ondt.


  • #16   14. sep 2019 Hvordan er hans syn? Karla på 11, som er blind / næsten blind) går de fleste km bag mig eller ved siden af mig når hun går løs. Jeg skal huske at fortælle hende, at jeg går hvis hun stopper for at snuse eller grave. På gammelkendte steder, hvor hun kender ruten, kan hun godt finde på at blive ved sit ærinde. På nye steder går hun prompte fra det interessante, da hun ikke skal risikere at blive efterladt

  • #17   14. sep 2019 Anna- Har ikke før tænkt over det. Men imorges på gåturen kaldte jeg og han rendte over til en anden.
    Han stod lige et splitsekund og var forvirret før han registrerede jeg stod et pænt stykke væk.
    Han var rent ind i nogle buske og kunne ikke se mig. Han rendte derfor et stykke fremad (hvor han ikke kunne se mig), fordi han troede jeg var langt foran ham.
    Så jeg må nok indse at det ihvertfald ikke er lige så godt som det var engang.
    I flexilinen løber han altid godt stykke foran, men der ved han selvfølgelig også at vi hænger sammen.
    Egentlig gør han det samme når han løber fri, men har da før tænkt over at han måske holder sig lidt tættere til mig end han plejer.
    Har egentlig bare rost ham og tænkt at det var fedt med sådan en god kontakt.
    Klarer Karla sig ellers fint med et dårligt syn?


  • #18   14. sep 2019 Hun har ingen problemer overhovedet, trods det næsten ikke eksisterende syn. Jeg skal huske ikke at flytte alt for meget rundt på møbler osv. men ellers ville du aldrig opdage det i vores hverdag. Det er synligt når vi kommer i nye miljøer. Vi var på camping og bilen havde stået det samme sted hele ugen. Da vi er ved at pakke sammen flytter jeg bilen, for at fylde i den. Hundene vimser rundt omkring mig og Karla går så BANG lige ind i bilen!

    Men generelt, så er det ikke noget jeg tænker ret meget over, eller hun ligner en der er mærket af. Hendes hørelse fungerer upåklageligt stadigvæk, tror hvis den også var på vej væk ville det være anderledes. Fx når hun spiller bold med min niece, så står hun og stirrer på barnet indtil hun hører bumpet af bolden der lander - og så løber hun i retning af lyden.

    S altså, hun vil stadig gerne både gå lange ture, gå løs og løbe, arbejde sammen med mig og lege med både legetøj, mennesker og mine andre hunde. Hun har ikke overskud til mange løse hunde i flok længere, det bliver for meget for hende, når hun ikke ved hvor de kommer fra. Men at lufte sammen med mine 3 andre og min venindes 3 styks kendte hunde, det er intet problem


  • #19   14. sep 2019 Det er jeg glad for at høre smiley
    Det lyder ganske imponerende hvad hun stadig kan.
    Mærkede du at hendes syn langsomt blev værre og værre?
    Dyrlægen kan vel se det, hvis de kigger ham i øjnene?

    Jeg prøver at tage ham til kiropraktoren for jeg synes han virker stiv i kroppen igen.
    Bliver han ved med at sakke bagud, så må jeg gå ud fra, at det kan være andre faktorer der spiller ind. Men han har gjort det i lang tid og jeg har aldrig kunne gennemskue hvorfor.
    Er det smerter eller ubehag ville han jo ikke gøre det, når han får smertestillende.
    Puha jeg synes det er hårdt at indse at hunden ikke er 3 år mere smiley


  • Ann-Sofie P
    Ann-Sofie P Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #20   23. sep 2019 Hej KJ

    Har du en opdatering på hvad I endte med at gøre?

    Jeg er igennem et tilsvarende forløb, 10 år gammel hund, operation i begge albuer og laaaamg genoptræning og mistet muskelmasse i bagben/nedre del af ryg. Der er flere ting der passer på dit forløb, men skriver lige nærmer i morgen smiley


  • #21   24. sep 2019 Vi skulle egentlig have bestilt en til ved kiropraktoren i sidste uge.
    Jeg ville så lige trække den til mandag.
    Lørdag vil han pludselig ikke gå, og har det tydeligt rigtig dårligt.
    Han fik smertestillende, og 25 min senere var det væk.
    Vi skal ud til kiropraktoren imorgen.
    Nu er jeg jo så ret sikker i min sag. De små tegn jeg har set, og har haft svært ved at tyde. Har med stor sandsynlighed betydet at ryggen/gigten driller igen.
    Jeg ser en markant forskel i hans gang efter jeg satte ham på smertestillende i lørdags.
    Om han skal blive på det vil tiden vise. Kiropraktoren plejer at hjælpe rigtig meget.


  • #22   25. sep 2019 Så har vi været afsted.
    Han har låst i lænden og derudover så viste han smerter fra øverste del af nakken/ryggen. Det plejer ikke at være et problemområde, men han var tydeligvis låst i det mest af ryggen.
    Kan på det varmeste anbefale at tage hunden til kiropraktor. Vi er så fantastisk glade for vores smiley Ydermere så fik vi lige en god snak om hundens stand og gigt, samt behandlingsmuligheder smiley


  • Ann-Sofie P
    Ann-Sofie P Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #23   25. sep 2019 Spændende. Lyder som I er på rette vej med behandling.

    Vi har tid hos dyrlægen igen i morgen og så må vi se hvad han siger. Jeg er begyndt at tænke, om det måske er en mild diskusprolaps min hund har. Før de er helt sikre på hans diagnose, vil de ikke lave osteopati/kiroprakti på ham.

    Han har to gange gjort som din, men at sakke bagud på en lille gå tur, og det r han altså aldrig! Da jeg lavede snoren helt stram, gik han i bedre tempo, så jeg tror simpelthen det var en kom unational af smerte og usikkerhed på benene. Når jeg havde ved ham følte han sig mere tryg og kunne mærke støtte og bedre balance.

    Alt det bedre til din hund fremad smiley


  • #24   25. sep 2019 Ann-Sofie- Tak og i lige måde smiley Det er ikke altid nemt at skulle vurdere selv.
    Diesel er udredt med røntgen. Men allerede inden havde kiropraktoren påpeget hans problemområder.
    Jeg har ihvertfald lært, at man skal reagere, når man ser selv de mindste ændringer.


  • Ann-Sofie P
    Ann-Sofie P Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #25   26. sep 2019 Ja præcis! Vi blev desværre ikke klogere i dag, han er henvist til en CT scanning for at give et overblik over ryggen. Så må vi se hvad det viser smiley

  • #26   26. sep 2019 Har han været i røntgen idag?


  • Ann-Sofie P
    Ann-Sofie P Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #27   28. sep 2019 Hej, nej det var han ikke. Dyrlægen mener det er noget med nerverne og tror ikke en røntgen vil kunne vise noget. Så derfor en CT scanning.

    Det er fordi han er blevet lidt bedre, men hans bagben reagerer stadig lidt underligt. Reflekserne er dårlige, længere reaktionstid. F.eks vrikkede rundt på et bagben så poten vendte forkert og så gik der lige lidt tid før han rettede den. Men han “knaser” også i ryggen, som måske kan tyde på gigt. Man kan ikke høre det, men hvis man hviler hånden på hans ryg mens han går, så knaser det helt vildt meget i ryggen/skelettet.

    Jeg er egentlig selv ok fortrøstningsfuld. Han skal ikke igennem en operation igen, men hvis genoptræning af muskler og diverse osteopati, laser osv kan hjælpe, så knokler vi videre med det smiley


  • #28   29. sep 2019 En positiv indstilling kan gøre meget smiley
    Håber I snart får en afklaring.


Kommentér på:
Tempo på gåturen

Annonce