{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Topping - smart til kræsne og småspisende {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har idag afprøvet topping med laks.. Og er blevet fuldstændig hooked! Det er egentlig mest væske som hvis man havde kogt laks og broccoli også siet de store stykker fra (Dog dufter det meget kraftigere og Mille er meget mere pjattet med det plus det er lidt en anden konsistens).. Det dufter Virkelig godt og Mille var fuldstændig pjattet med det og grov åd sit tørkost med det her topping blandet sammen! Hun er ellers en der sjældent spiser ret meget og jeg kan på ingen måde få hende til at spise mere end 1-2 måltider pr dag, (og er UTROLIGT sjældent jeg får 2 måltider i hende selvom de er små!), selvom jeg gerne ville dele det mere op pga mave tarm problemer.. Med dette har jeg fundet løsningen er jeg sikker på! Hun var som sagt fuldstændig vild med det smiley

Jeg tænkte i den forbindelse at det egentlig er underligt at jeg ikk har hørt om eller set toppings før udover folk der hælder lidt tun udover eller blander med vådmad, rester osv.. Sys det er sært når der faktisk er ret mange kræsne hunde!

Det smarte sys jeg er at det er tørkost hunden spiser med "lakse vand" med en LILLE smule laks og broccoli i meget små stykker dvs det er mest tørkost.. Det er jo egentlig også foderet hunden har bedst af at få mest af og det kan være problemet med kræsne hunde med mindre der puttes en okay mængde andet i sammen med tørkosten! (ihvertfald hos os).. På den her måde slipper jeg for at selv skulle tilberede/koge laks og broccoli plus det er billigere og giver en bedre effekt!.. Det kan desuden også nemt bruges til at bløde tørkost op i og tilføje god smag samtidigt..

Det har ihvertfald animeret min ret selektive og småspisende hund til at spise en god portion med stor velbehag smiley


Har I andre før brugt toppings som er købt på denne måde? Er der andre mærker i kan anbefale?


https://www.avifauna.dk/catalogsearch/result/?q=Belcando+topping


Edit:::
Kunne sikkert også bruges i træning til at hælde ud på græsset til "spor" tænker jeg umiddelbart? smiley
(Her tænker jeg ikke til dem der bruger olier osv men til andre ting (det med olier osv ved jeg intet om).. Jeg kunne godt finde på at lave "spor" i haven med det ligesom jeg tidligere har brugt vand fra kogt kød/fisk.. Ville dog ikk bruge det dagligt og hele tiden men hvis jeg en dag virkelig gerne ville lave et "spor" og ikk havde kogt vand, så kunne det godt bruges!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Topping - smart til kræsne og småspisende
  • #1   27. sep 2019 Hvis det skal være ekstra lækkert for Sam, så får han de der breve med kattemad i, det fungere fint smiley
    For det meste arbejder han for sit foder, så det er ikke så tit han får det serveret i en skål, men jeg har heller ikke en kræsen hund smiley


  • #2   27. sep 2019 Tænker ikke det er brugbart til spor, overhovedet smiley

  • #3   27. sep 2019 Jeg fik noget af Hike, og det ville hundene slå ihjel for. Men det mindede mere om kattemad i sovs. Umiddelbart ville jeg bare selv koge noget kød og blende det ud i væden - hvis det er for at fede lidt op, er hjerter i fløde genialt.

    Spor kan det ikke bruges til. Eller jo, men ikke til folk der træner spor.


  • #4   28. sep 2019 Der er nogen der tjener godt. Først finder de på tørfoder som hundene ikke gider æde, bilder ejerne ind der er sundere end frisk mad og så opfinder de et velsmagende måltid der skal puttes oven på.
    Men det er dejligt du har fundet en løsning for jer.


  • #5   28. sep 2019 3# Er ikk som sådan for at fede hende op, hun er ENDELIG på en rigtig fin vægt smiley Det hjælper bare utroligt meget med at få hende til at acceptere flere små måltider end kun et ligegyldigt størrelse og gør hende pjattet med maden (og her har det været FULDSTÆNDIG ligegyldigt hvilken slags mad hun har fået så er det et problem.. Selv på ziwi peak som nok er det lækreste rene overhovedet.. Hun er bare underlig).. Formålet er at få flere små måltider i hende men hvis hun igen bliver for tynd så vil det også kunne bruges der.. Kom bare til at hælde for meget op idag og til min overraskelse åd hun en Stor portion.. Så det var mere for at fortælle det også kan bruges til at booste ædelysten hos småspisende hunde eller hunde der skal ta på men hvor man ønsker at det skal gøres ved at spise mere tørkost fremfor mere "lækkert"..



    Tænker ikke træning som dem der gør det sådan Øh, med olier osv eller hvad man skal kalde det.. Tænker mere sådan i haven kunne jeg godt finde på at bruge det i min træning/til noget spor halløj..


  • #6   28. sep 2019 3# Er bare noget nemmere og billigere især når det er laks som er ret dyrt hvis man skal bruge det flere gange dagligt hver dag plus jeg helst ser at hun får mest tørkost fremfor egentlig kød i en okay mængde oveni, for mig er det positivt at det er "vand" med meget smag da det gør at hun egentlig bare spiser tørkost med væske fremfor at hun får mindre foder også en mængde kød.. Fordi når hun er småspisende er det vigtigt at hun får en fin mængde tørkost og ikk andet så hun får hvad hun skal ha! Jeg gir også tyggeting og lidt vådfoder ved siden af så hun skal ikk ha endnu mindre tørkost og mere "lækkert" - det ville ikk være smart da hun jo også har brug for at få de gode ting fra tørkosten.. Ved ikk om jeg forklare det ordenligt men håber du alligevel forstår hvad jeg mener.. Er bla derfor jeg sys det er så smart til os ihvertfald smiley Og jeg er ikk sikker på at jeg vil kunne få en ligeså koncenteret smag i vandet ved selv at koge laks og broccoli i vand også si de store stykker fra.. Det her dufter utroligt kraftigt sys jeg og virker også til at være en del mere lækkert (har før gemt vand fra kogt fisk eller kød til dette formål men det giver SLET ikk samme reaktion og ædelyst hos Mille)..

  • #7   28. sep 2019 4# Det er ikke pga foderet at hun er småspisende.. Det er hun ligegyldigt om det er vådmad, menneskemad, ligegyldigt hvilken slags tørkost (endda ziwi peak der er rent tørret kød og indmad) eller råt - råt gider hun så bare SLET ikke.. Hun gider bare ikk spise flere gange dagligt og spiser ikke særligt store portioner (dog er portion størrelse jo så ikk et problem så længe hun har en fin vægt hvilket hun endelig har nu)..

  • #8   28. sep 2019 Har uddybet hvad jeg mener med bruge det til spor.. kan læse jeg ikk for forklaret mig godt nok smiley

    Dog er det en lidt anden konsistens end bare kogt vand (dog stadig ret tyndt og flydende) så ville ikk bruge det konstant men engang imellem hvis jeg ikk havde kogt vand eller hvad folk ellers bruger og jeg havde brug for at lave "spor" til feks en hyper hund for at få brugt lidt "energi" NU.. Det kunne jeg feks godt ha brugt da Mille var hyper som teenager og hvalp så jeg ikk først skulle over for at købe ind også koge det først hvis hun bare var umulig og trængte til at bruge hovedet.. Ville feks bruge det til at lave et spor i haven der feks ender ud i lidt godbidder på græsset eller lignende så hun først skal følge sporet.. Er det jeg tidligere har brugt det kogte vand til når ellers jeg havde noget smiley


  • #9   28. sep 2019 Hunde bør ikke være kræsne.
    Man har simpelthen enten avlet noget oprindeligt ud af dem, har en syg hund, eller tilbyder hunden forkert aktivering, hvis en hund nægter at spise, uanset hvad den tilbydes. Det er ikke normalt.

    Vi har rigtigt mange hunde mellem hænderne her hos os. Også mange, hvor ejerne siger at den ikke vil spise derhjemme.
    Her hos os spiser alle uden undtagelse. Når de trættes grundigt via både mental stimulering og fysisk aktivitet, dvs får oparbejdet en solid appetit, så spiser de - altid.
    For nogle uger siden passede vi en hund som gennem flere år kun har nippet til sin mad derhjemme, og har skullet have alt muligt på som topping, bare for at spise lidt. Efter to dage spiste han fulde skåle med lynets hast.

    Min pointe er at det er omgivelserne der er problemet - ikke hunden.
    Skru på nogle knapper, så er der meget få kræsne hunde. Det er totalt mod deres natur at nægte at spise.

    Muligheder:
    - Vælg et foder med færrest mulige fyldstoffer, så hunden ikke behøver spise enormt meget for at få dækket sine behov for næring.
    - Gå ned til ét måltid, og giv så (trænings)snacks på modsatte side af døgnet, for jævn energi.
    - Overvej om hunden bruges godt nok og får oparbejdet appetit.
    - Giv mulighed for foder i et kvarter, og tag væk hvis ikke det spises. Foder bliver dårligt af at stå fremme, og det bliver en ond spiral at hunden kan gå til og fra. Den oplever ikke mæthedsfornemmelse.
    - Savner hunden konkurrencen ved madfadet? (Nok mest oplagt tanke ved hunde lavet til flokliv)
    - Har hunden dårlige tænder og/eller smerter i mund, hals eller mave? Få det udelukket.


  • #10   28. sep 2019 Jeg er overbevist om at en del ejere selv skaber de problemer der.
    Ved at blive ved og ved og ved med at ændre i maden.
    Hunde er sku ikke dummere end at de hurtigt lære at hvis ikke man gider æde, jamen så får man bare noget nyt.
    Der er intet galt i at fodre varieret, det gør jeg selv. Herhjemme får de forskellige slags tørkost, vådfoder af både dyr og billig kvalitet, råt af alle slags, rester osv.
    Men jeg har heller ingen hunde der ikke vil spise deres mad.


  • #11   28. sep 2019 Jeg har en kræsen hund, som har været lidt for slank de første 5 år af sit liv. Hun fik lungeorm da hun var omkring 8-9 måneder, og der gik 2-3 måneder før det blev opdaget. Lungeorm giver bl.a. kvalme, så det var naturligt at hun gik fra foderet. I den periode prøvede jeg en masse forskellige typer foder - satte 10 prøver op og lod hende vælge. Vi havnede på Orijen, som har ret mange kalorier i.

    I de næste år spiste hun ikke med særlig stor fornøjelse og selv godbidder var svære at lokke i hende. Det hjalp da Dorit kom til og der blev lidt konkurrence, men det gik et par år mere, før hun begyndte at spise “normalt”.

    Hun er stadig kræsen, og der er mange ting hun nægter at spise. Rå fjerkræ, men elsker tilberedt fjerkræ. Fisk i alle former, undtagen en lun fiskefrikadelle fra fiskebilen. Svin i alle former, undtagen en bid af en tilberedt kotelet. Men i dag hopper og hyler hun, når jeg giver mad. Og alligevel spiser hun ikke altid. Hun har heldigvis ingen allergier og heller ikke sart mave, så jeg veksler mellem 3 forskellige slags tørfoder og 3 forskellige slags vådfoder hver uge.

    Det er muligt at hun er avlet forkert, og det er muligt at jeg har været med til at skabe det, men der var ingen problemer med hende, før hun fik første omgang lungeorm. Hun har været ramt af lungeorm en håndfuld gange, og har også haft en slem omgang hjerteorm. Og det har ikke ligefrem hjulpet på hendes appetit smiley



  • #12   28. sep 2019 Tænker måske man også skal tænke anderledes, hvis hunden er småtspisende - det handler ikke nødvendigvis om at gøre maden mere lækker eller mere varieret.

    Min egen er MEGET mere vild med mad der skal arbejdes for. Nu om stunder spiser han også fra skål, når jeg smider noget deri, men det er ikke længe siden han højst tog et par mundfulde fra skålen, bestemt ikke ville have noget som helst med fisk osv.
    Han er stadig ikke en hund der vil dø for en kiks uanset hvor og hvornår, men må lige prøve at filme ham, når jeg går i haven med en håndfuld tørfoder i hånden, han går helt bananas.
    Vi kan også bruge tørfoder til det meste træning, inkl i klubben med de andre hunde omkring. Det havde ikke været en mulighed for 2 måneder siden, hvor han simpelthen nægtede at tage det i munden eller spyttede det ud igen, selv når jeg havde råt kød med til træning.

    Så herhjemme arbejdes der for ALT man får (og ikke bare med et fodersøg i haven). Mad der skal kæmpes lidt for smager SÅ meget bedre smiley

    Ikke at det er løsningen for alle hunde, men det er da værd at overveje, om der er andre muligheder end at blive ved at prøve mere og mere lækkert mad.


  • #13   28. sep 2019 Der er ingen hunde som sulter sig ihjel smiley når det er sagt så er jeg kæmpe fortaler for at give meget forskelligt til hunden, mine får alt muligt, jeg har altid 2-3 slags tørfoder og lige så meget vådfoder på hylden, mine får stort set forskelligt hver dag;) det giver sunde stærke maver og jeg kan købe det foder der lige er på tilbud nu, uden at være afhængig af et bestemt mærke:)

  • #14   28. sep 2019 9# Mille spiser også fint så snart hun er omkring andre hunde og der er konkurrence.. så mon ikk også det er en del af forklaringen.

Kommentér på:
Topping - smart til kræsne og småspisende

Annonce