{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.347 visninger | Oprettet:

Forberedelse til nytår {{forumTopicSubject}}

Ja nu er der jo ikke så længe til længere.
Det er Stens første nytår, så jeg er jo noget spændt på, hvordan han tager det. Både Reiki og Gaia var helt cool med fyrværkeri og larm og jeg håber Sten er lige så sej.
Vi bor tæt på både skydebaner og miltært øvelsesområde, så vi har henover sommeren trasket rundt i skoven, trænet mm i nærheden af skyderiet uden problemer, men det er jo ikke helt det samme som fyrværkeri - han er dog ikke voldsomt lydsensitiv generelt, så jeg satser på et roligt nytår.

Men er lidt nysgerrig efter, hvordan andre forvereder vovses første nytår, så det (forhåbentligt) bliver en god oplevelse - her mener jeg ikke selve dagen/aftenen, men forberedelsen op til... hvis i da gør noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forberedelse til nytår
  • #2   9. okt 2019 Vi afspillede også lydfiler. Derudover sørgede vi for, at der var mulighed for at lukke lys ude i hele lejligheden, og skulle jeg gøre det om, ville det være fra efter mørkets frembrud helt fra december til og med hele januar... Vi fik nemlig gjort det alt for sent. Desværre fik Easy sig en uheldig oplevelse 2 dage før hans første nytår (og indtil da havde han været fuldstændig ligeglad), så han reagerede derefter og var noget urolig. Ved hans andet nytår, var han dog væsentlig mere ligeglad, så vi håber han måske er helt ligeglad her ved tredje nytår smiley

    Vi boede dog også før i en by, hvor de startede med at fyre af i start december, og fortsatte faktisk helt til februar/marts.... Men er det bare larmen, er han ligeglad, det er lysglimtene han synes er bekymrende - hvilket er derfor, jeg ville ønske vi havde sat gardiner op tidligere smiley

    Derudover vil jeg så vidt muligt undgå at hundene er alene, når det er mørkt fra midt december til midt januar, hvis muligt, så jeg ikke risikerer de er alene, mens der er fyrværkeri.

    Hvis han ellers er skudfast, ligeglad med tordenvejr osv, så ville jeg klart bare fokusere på at undgå han får en dårlig oplevelse smiley


  • #3   9. okt 2019 Vi må lave sådan en "hvordan gik det så" tråd efter nytår for alle os med vovser der har nytårsdebut smiley

    Jeg skal arbejde mellem jul og nytår, så har arrangeret pasning i arbejdstiden, så han ikke skal være alene i nytårslarm, men håber meget han tager fyrværkeri lige så afslappet som det meste andet han bliver budt - jeg satser på, at når man oplever mange mærkelige ting i hverdagen, så er nytårslarm bare endnu et sært menneskepåfund smiley


  • #4   9. okt 2019 Intet - har en klar forventning om, at hun vil tage det præcis som alle de andre hunde jeg har haft.
    Det var kun aussien, som var ved at dø af skræk .. schæferhundene og mallerne har været ligeglade.


  • #5   9. okt 2019 Martine - det var også lidt min tilgang (udover pasning i arbejdstiden - er ikke vild med at lade ham være alene hjemme når der skydes af), indtil vi snakkede om det til træning i går. Så tænkte jeg gad vide, om det er dumt, jeg ikke gør alt muligt, så nu ville jeg da vide, hvad andre gør smiley

    Jeg har bare tænkt, at han er ret laid back med militærets skyderi og i det hele taget med alt, hvad han udsættes for i hverdagen, så det går jo nok. Men kan høre i klubben, at det ikke er den gængse tilgang.


  • #6   9. okt 2019 Har aldrig gjort noget, og har aldrig haft en angst hund.

    Men nu er de racer jeg har ejet, jo også nogen hvor angst sjældent er et problem.

    Eneste regel er, at når de første knald begynder at komme (heldigvis kommer det langsomt med flere og flere knald i dagene op til Nytår), skal man ignorere køteren. For de første gange kigger de altid på mig, og hvis jeg lader som ingenting, så gør køteren det også.


  • #7   9. okt 2019 Jeg gjorde intet, da Coco var hvalp. Hun reagerede ikke på skyderiet op til nytårsaften.
    Hendes første nytår var jeg hjemme hos hende og havde en adaptil i stikkontakten, men ellers intet.
    Følgende nytår har hun været med mine forældre og deres hund til deres festivitas, det er dog roligere end jeg foretager mig smiley


  • #8   9. okt 2019 Det var egentlig ikke faldet mig ind at gøre noget
    Jeg forventer at hun ser at Hund og vi andre er ligeglade og så kopiere det. Sådan har vores andre hunde gjort, men det kan da godt være vi burde forberede ?


  • #10   9. okt 2019 Har aldrig gjort noget som helst med nogen af mine hunde på den konto, og alle har været aldeles upåvirket i sådan en grad at de har kunne luftes sidste gang nytårs aften ved 22-23tiden selv i by område og uden have mulighed (selvfølgelig med forsigtighed) smiley Tror det har gjort en kæmpe forskel at jeg simpelthen tager det som en selvfølge og SLET ikk er påvirket af det eller nervøs for at hunden vil reagere på nogen måde.. Vi har bare prøvet at gøre det så udramatisk og uhøjtidligt som muligt smiley Har dog hørt at de fleste hvalpe tager det ret roligt og det så oftere kommer når de er unghunde/voksne i stedet for men skal ikk kunne sige om det passer..

  • #12   9. okt 2019 Glad for at se, at jeg ikke er alene om ikke at sætte himmel og hav i bevægelse for at lære vovse nytår - jeg blev bare lige lidt sådan "øøøh, skulle vi have trænet det? Fuck, så er vi sgu nok bagud".

    Jeg havde jo både Gaia og Reiki med ud at kigge på skyderiet til midnat (nytår fejres på landet, så skyderiet er ikke sådan lige ved siden af) - jeg satser da på Sten bliver lige så cool, selvom han nok ikke lige skal med ud til midnat i år smiley

    Vi bor som sagt tæt på skydebaner og øvelsesterræn, så at høre skud er ret dagligdags både på træningspladsen og når vi bare går tur i skoven, så det usædvanlige vil jo nok mest være lysglimt og heksehyl.


  • #13   9. okt 2019 Jeg gjorde ikke rigtig noget med Atlas. Tror jeg roste, hvis der blev fyret af imens vi gik tur, og han var cool, men det var vidst også det.
    Den første nytårsaften var han med mig til fest hos mine forældre og deres venner, så det ikke blev alt for vildt, og det tog han også rigtig pænt. Indtil klokken blev 12 og alle andre end os gik udenfor. Det synes han var for kedeligt, så da døren pludselig blev åbnet af en, som havde glemt beskyttelsesbriller, så strøg han ud og tog også lige en hilserunde hos naboerne smiley . Ikke skide smart, men heldigvis lod han sig ikke påvirke af larmen.

    Med den næste hvalpe kunne jeg overveje at træne 'aktiv larm'. Det går egentlig bare ud på, at man sætter en masse ting op, som hunden så skal vælte. Herved kan den opleve at være i kontrol med ting som falder ned omkring den og som larmer. Man kan bl.a. fylde småsten i tomme plastikflasker, så det rigtig larmer. Det er nu lige så meget en initiativøvelse, som også kan være sjov for hunden.


  • #15   10. okt 2019 Jeg følger lige med. Maika kan bestemt ikke lide hverken nytår, tordenvejr eller skydning (sidstnævnte fandt jeg ud af på vores sidste tur i skoven).
    Hun gør som en gal ved hver eneste brag hun hører, men værst er det nytårsaften.
    Nu er vi så godt nok flyttet på landet siden sidste nytår, så håber at folk herude kun skyder meget minimalt af. Vi bor dog kun 1 km fra en lille landsby, så er lidt spændt på hvad hun siger til dagene op til.


  • #16   10. okt 2019 Jeg har så mentalt stærk en tævelinje, at jeg ikke behøver gøre meget mere.
    Jeg lydtræner mit opdræt, og de er pænt ligeglade med larm af al slags.

    Jeg underviser på et hvalpehold, og her afspiller vi lydfiler for at styrke hvalpene i det. Der er det tydeligt hvem der er mere ængstelig af natur og hvem der ikke har modtaget træning før i netop lydforskrækkelse.
    Jeg tænker det er vigtigt at vide hvad man har mellem hænderne, så nytåret ikke kommer bag på en.


  • #17   10. okt 2019 Nå der var da lige en eller anden der fyrede en serie højebrag af efter vi var gået i seng i går
    Zelda var fuldstændig kold heldigvis


  • #18   10. okt 2019 Mine 3 maltesere er totalt cool, de står og glor på fyrværkeriet som om de tænker; nøj hvor er det flot.
    Hundene kommer selvfølgelig ikke ud, når det er værst, og så spiller radioen musik, som måske giver lidt "rolig" baggrundsstøj.
    Vi bor på landet, men i udkanten af Odense, og her bliver der ikke sparet på krudtet.

    Faktisk var det det samme med det rådyr, som vi flaskede op for mange år siden, eller hvis sandheden skal frem, så skulle vi holde ham væk fra fyrværkeriet, for han skulle helst stikke næsen i alt. Han tog dog en tur i havedammen, da der blev fyret noget vildt og voldsomt af tæt på os, lige da vi gik forbi havedammen. Skulle lige hilse og sige, at en våd buk i bryggerset har en noget stram lugt smiley


  • #19   10. okt 2019 Quila havde første nytårsaften sidste år, det gik fint. Hun kiggede noget på lysglimtene, men ellers ikke mere.

    Jeg er lidt spændt i år, da hun jo blev forskrækket af skud 16. maj og vi er først nu nået dertil, hvor hun ikke reagerer så kraftigt på lyde (af alle mulige slags). Jeg håber lidt, der når at komme lidt fyrværkeri, inden selve dagen, så jeg kan nå til dyrlægen, hvis det skulle blive nødvendigt.

    Tonic skal have sin første nytårsaften i år, og der vil hun være præcis 5 mdr gammel, så det bliver sjovt at se.

    Jeg har faktisk en cd - købt i USA - med fyrværkeri mixet med musik. Den burde jeg få sat i gang. Quila reagerer dog ikke på lyde i tv. Hverken skud eller fyrværkeri, så jeg ved ikke om det har en effekt.


  • #21   10. okt 2019 God pointe Malene, avl har en del at sige. Er stødt på en del af de mere bløde hyrdehunde (BC, aussie o.l) der er meget lydsensitive og reagerer voldsomt på det.

  • #22   10. okt 2019 Jeg gør ingenting. Det bliver Tillas første nytårsaften, hun er født 15. januar og hun er generelt en ret cool og selvstændig ung dame, som ikke tøver i ret mange sammenhænge. Hun har oplevet enkelte brag fra kanonslag (ikke alle respekterer forbuddet mod affyring her) og reagerer ikke på andre høje lyde heller.

    De tre voksne whipper er helt ligeglade med fyrværkeri, Ghini og Bianchi ynder at sætte sig i sofaen og kigge opmærksomt ud på lyset fra fyrværkeriet, men der er ikke skyggen af angst i deres adfærd, blot nysgerrighed og jeg tror Bianchi overvejer om det er noget man kan jage smiley

    Jeg har haft en whippet, der var lydfølsom og bange for fyrværkeri, det var hendes mor og mormor også, det vidste jeg bare ikke, da jeg købte hende, så jeg er slet ikke i tvivl om, at der ligger stor arvelighed bag. Jeg har også haft en gravhund, der var bange for fyrværkeri, hun var generelt et lidt nervøst skravl og jeg tror hun havde reageret uanset mængden af træning.


  • #23   10. okt 2019 Jeg må ærligt indrømme at jeg ingenting gjorde for at træne Sam op til nytårs aften, han er fuldstændig ligeglad med det.
    Men han er så heller ikke lyd sensitiv på nogen måde og er meget robust i sind, sker det at han bliver voldsomt forskrækket, så kan han ryste oplevelsen af sig meget hurtigt, uden at det sidder i kroppen igen, det er sgu en rigtig god egenskab at have smiley


  • #24   11. okt 2019 Jeg har en hvalp med på skydebanen et par gange, og det er det.
    De har begge taget det pænt, så jeg venter bare på nytårsaften, er overbevist om at cody kigger på lysene også er det det.


  • #26   12. okt 2019 Palle - hvordan er de ellers med nye " farlige" ting?
    Er det sådan nogen, der tager det meste i stiv arm, elker er de mere skeptiske/nervøse overfor nye ting?


  • #27   12. okt 2019 Palle har du ikke lige skrevet i en anden tråd at du skal have din første hund efter din kat er væk?

  • #30   12. okt 2019 Jeg tror det skal forstås sådan, Isabelle, at hvis man har brug for at træne, skal det startes før december, men har man købt en hvalp af gode mentalt stærke linjer, så synes jeg godt, man kan tage det roligt og se tiden an.
    Jeg har faktisk oplevet at det, at jeg reagerede med godbidder og glad stemme ved en lyd, jeg forventede ville skræmme Coco, faktisk skræmte hende mere end lyden. Så her var konklusionen at hvis jeg forholdte mig roligt, gjorde hvalpen også:)


  • #32   12. okt 2019 Isabelle - har det ikke mest været når folk har en hund de godt ved plejer at være bange til nytår, og så kommer de lige i tanker om midt december, at nu må de hellere lige gøre noget inden nytår?

    Jeg har egentlig aldrig tænkt det nødvendigt at gøre alt muligt mhp. nytår med en hvalp, hvus den generelt er robust, ikke lydsensitiv og generelt er mere nysgerrig end nervøs/skeptisk ved nye ting.

    Men efter snakken i klubben blev jeg da lidt usikker på, om det var rigtigt tænkt - vil jo ikke gerne ende med en hund, der dårligt kan luftes hele december/januar og er vedat dø nytårsaften.

    Men lyder til, at ingen ekstra træning går fint for folk herinde smiley

    Havde jeg en i forvejen nervøs hund, var træningen forhåbentligt startet for længe siden - for ja, så er december sgu lidt sent at komme i tanke om det.


  • #33   13. okt 2019 men denne tråd tyder på, at flertallet tænker, at man egentlig slet ikke behøver tænke over det, men simpelthen satse på, at hvalpen/hunden ikke bliver bange.

    Jeg synes det er fantastisk, at denne her tråd tyder på, at folk generelt ikke er så p.. bange for at Fido er en nervesvækket lydfræser .. men går ud fra, at den som det naturligste kan leve med lidt brag og lys smiley


  • #34   13. okt 2019 Jeg køber hund udfra den forventning at den er mentalt stærk, både ifht. lyde og generelt ting, der kan overraske den.

    Så min forberedelse går mere eller mindre udelukkende på, at hunden ikke får en dårlig oplevelse, ligesom Easy gjorde.. Men heldigvis, fordi han rent genetisk er lydstærk, bliver det bedre og bedre for hver gang. Er en hund genetisk lydsensitiv, er jeg overbevist om, at det ville blive værre og værre. smiley

    Det er nemlig ikke alle med fyrværkeri i hånden, der er så begavede, så det skal jeg være opmærksom på i den tid smiley


  • #37   13. okt 2019 Men så er det jo ikke den, jeg taler om, Isabelle smiley


  • #39   13. okt 2019 Din personlige mening og ikke et faktum.. Sorry.

  • #41   13. okt 2019 Jeg brugte lyd cd’er og aktiv larm op til første nytår. Og der var ingen problemer. Det kom først senere efter en rigtig dum og træls episode, der nær var endt helt galt.
    Nu er skaden sket og jeg har forsøgt at træne det. Men intet jeg kan gøre kan efterligne nytårsaften ved en storby. Og vi kan desværre ikke forlade byen da vi også har heste. Som jo ikke lige kan flytte. Halmladen skal også holdes under opsyn hele aftenen.
    Hundene bliver indendørs nytårsaften og bliver kun luftet i snor i dagene omkring nytår.
    Ærligt så hader jeg den aften efterhånden. Jeg er bange for uansvarlige fulde mennesker der ingen respekt har omkring krudt og stald/halmlade/dyr. Og jeg er ked af at mine dyr er bange. Det er både heste, hunde og katte.
    Det nytårsskyts der fyres af bliver større og større og vildere og vildere. Man skal jo overgå naboen og vise at man har råd. At man bor op af hestestald og halmlade og stråtækte ejendomme er fuldstændig ligegyldigt omkring nytår. Man har jo ret til at fejre nytår. Det gøres jo bedst pissefuld og med masser af krudt


  • #42   13. okt 2019 Jeg holder nytår på landet, så fyrværkeriet er jo heldigvis lidt på afstand, men høre det kan man da helt sikkert - lugt og røg slipper vi dog for.

    Jeg har så et job, hvor der også arbejdes weekend, aften, helligdage osv, og vi er ved at lave juleplanen - jeg er normalt ret fleksibel, men det er stens første nytår, så d. 31. + 1. VIL jeg have fri - mine forældre passer gerne, men vil bare gerne være sikker på, at han ikke får en træls oplevelse første gang han oplever bulder og brag.


  • #43   13. okt 2019 Zenta kan ikke lide nytår. Hun er ligeglad med alt andet. Hun stresser en del denne aften men gemmer sig ikke og jeg kan sagtens få hende ud og tisse. Hun spiser også sin mad. Hun er typen der kun reagere på selve nytårsaften og mest omkring midnat.
    Hun får ikke og har aldrig fået noget for det. Det eneste hun har, er en thundershirt. Thats it.
    Det er blevet bedre for hvert år, og er nede på et minimum nu. Jeg tror Laika smittede af på Zenta, for Laika var ligeglad.

    MEN nu er Zenta så begyndt at reagere på tordenvejr og lyn også, her for nylig. Stresser på samme måde som nytårsaften.
    Jeg TROR det hænger sammen med at Laika ikke er her mere og så det at Zenta er blevet halvdøv.
    Zenta er 12,5 år.


  • #44   13. okt 2019 @AG.
    Alt kan trænes, det har du da lige forklaret mig? smiley

    I øvrigt bliver krudtet ikke større generelt, da der er grænser i DK hvor meget krudt der må værre i de store batterier.

    Kan ikke huske grænsen, men jeg skal gerne fortælle det om få måneder, da jeg elsker krudt og køber det største jeg kan lovligt.

    PS: Min hund er kun irriteret når den ikke må komme med ud. smiley


  • #45   14. okt 2019 Martin
    Det kan det da sikkert hvis man kan genskabe situationen. Det har jeg ikke fundet metoden til.
    Eller er jeg måske bare ikke dygtig og erfaren nok på området.
    Hvis du har ideer og forslag så sig frem. Vi skal jo lære så længe vi lever.

    Hvis det kniber med at skaffe store og kraftige krudt har jeg flere naboer der ved hvor det fåes.
    Lovligt vil jeg så ikke garantere.

    Og hvor er jeg glad på dine vegne over at din hund er total ligeglad med fyrværkeri.
    Det var mine forrige hunde også.
    Men jeg har nu de mest fantastiske hunde uanset hvad smiley Og nytårsaften er heldigvis hurtig overstået


  • #46   14. okt 2019 @AG.
    Min ide skrev jeg tidligere i et andet oplæg.

    Frygt skyldes endten avlen (psykiske udfordringer, de er næsten umuligt at gøre noget ved, ved jeg) eller alternativt ejeren.

    Jeg ejer ikke frygt for "bom bom", og derfor når min hund kigger på mig hvert år ved de første brag, så ignorerer jeg ham. Jeg reager simpelthen ikke. Ergo reagerer han lige sådan.

    Håber det kunne hjælpe dig!

    PS: Er ikke i tvivl om, at din hund fantastisk, og med garanti bedre trænet end min generelt! smiley


  • #48   14. okt 2019 #40

    Du fik det bare til at lyde som et faktum - min fejl at læse det på den måde. At det bare er et udtryk for din personlige mening er fair nok, så tager du som bare fejl smiley


  • #49   14. okt 2019 46
    Så let er det desværre ikke smiley Men tak
    Frygt er en livsnødvendig følelse. Men den skal være rationel. Og forsvinde når det farlige forsvinder.
    Mange der bliver bange for krudt skyldtes nu dårlig oplevelse. Ellers fik min gårdhund først en medfødt lidelse som 4 års....


  • #50   14. okt 2019 AG
    Det er da bestemt ikke deres ret at fyre af i et område med stråtækte huse. Hvis du er bekymret så gør da noget ved det? Ring til politiet, når du ser dem gøre det, tag billeder/film, så du har bevis, når de kommer.


  • #52   14. okt 2019 A-S
    Politiet arbejder på højtryk hele nytåret. De har ikke kapacitet til det.
    Grundejerforeningen forsøger at finde kompromiser og oplyse om faren. Men mange af beboerne er fuldstændig ligeglade med at de bor i affyrings forbudt zone. Hvis det går galt dækker deres forsikring ikke engang. Så de skal betale af egen lomme. Hvis det kan bevises at de stod bag det affyrede krudt.


  • #54   14. okt 2019 Isabelle -

    Det er lidt trættende at du altid smider dine egne hunde i puljen, krydret med en uendelig række af billeder, for dine indlæg bliver baserede på følelser, snarere end fornuft.

    At en hund bliver mere sikker med årene helt generelt, undrer mig kommer bag på dig - og igen, måske nok ikke.

    At du ikke kan forstå, at hunde / dyr, kan være stærkere eller svagere psykisk, og derfor påvirkes forskelligt, er sært.
    Jeg kunne muligvis forklare dig det, men jeg kan ikke forstå det for dig.


  • #55   14. okt 2019 Isabelle
    Det fjerner faktisk alt glæden ved fyrværkeri.
    Og har fået mig til at blive total modstander af det skrammel.
    Et flot arrangeret prof fyrværkeri er ok men fulde uansvarlige mennesker der fyrer af i tide og utide skulle forbydes.

    Lidt sjovt at hunde der er bange for fyrværkeri er svage psykisk og dårlig avl.
    Men hunde der angriber og laver udfald så snart de ser en anden hund er stærke psykisk.
    Især når man ved at langt de fleste der laver udfald skyldtes usikkerhed smiley
    Hvem har bestemt at en aggressiv hund har det bedre psykisk end en frygtsom hund? Og findes der noget videnskabeligt der bakker den påstand op.


  • #56   14. okt 2019 AG - hvem har sagt at en aggressiv hun er stærk psykisk.... det er ikke noget jeg oplever som udbredt opfattelse herinde i hvert fald.

  • #57   14. okt 2019 En hund, der laver udfald eller angriber hunde er sq da ikke stærk.
    Hvem i alverden har bildt dig det ind??




  • #58   14. okt 2019 Michelle
    Det læser jeg ofte herinde.
    Men hvad der er god/dårlig psyke vil jo altid være en vurdering.
    Og hvad er
    Nervefast
    Sensitiv
    Følsom
    Agressiv
    Bange
    Tilpas
    Glæde
    M.m.
    Det afhænger jo af hvem der ser.


  • #59   14. okt 2019 Det er lige omvendt.
    Hunde der laver udfald er ikke det mindste selvsikre, psykisk stærke eller nervefaste.
    Og jeg vil faktisk også mene at hunde der har behov for at rende rundt og spille smarte, heller ikke altid er det, selvom det kan se sådan ud.


  • #61   14. okt 2019 Jeg synes ellers stort set alrid svar i tråde om aggressive hunde går i retning af smerter, angst og dårlige oplevelser...
    Det er godt nok sjælden jeg er stødt på svar om, at foæk tror det bare er en mentalt stærk hund.


  • #62   14. okt 2019 Michelle
    Heller ikke hvis vi snakker racer
    Har du aldrig hørt fordomme som
    BC = sensitive og dårlige nerver
    Amstaff = selvsikker og nervefast
    Hvis vi så antager at Amstaff stod bag mange angreb.
    Men det er måske lidt langt fra emnet. Det var også blot en tanke.


  • #63   14. okt 2019 Jeg synes der er meget føleri, når folk snakker om racer.

    Kig på avlen og racens historie.

    Hvis man sammenligner en Fila med en Broholmer, så er der ikke meget tvivl om, hvilken hund der er mest aggressiv. Jeg tror dog ikke at Filaen er mere selvsikker eller nervøs end Broholmeren i hverdagen.

    De er bare avlet til total forskellig adfærd.

    Superbeskytteren mod den godmodige race.

    Sjovt nok, så tror jeg ikke en Fila ville have mange chancer mod en Broholmer, hvis de endelig røg i kamp. Det ville med garanti bare ikke være Broholmeren der lagde op til kamp i 99 procent af tilfældene. smiley

    Avls historik, er det vigtigste for en race. Mennesket kan bestemme hvilken retning en race skal tage. Det har ikke så meget med selvsikkerhed eller nervøsitet at gøre.

    Dog kan jeg godt tro, at ved små racer, er der ikke så meget fokus på det mentale i henhold til personlige oplevelser. Det er dog kun en tro, da jeg jo intet ved om avl ved små hunde. Aner ikke engang om de bliver mentaltestet.


  • #64   14. okt 2019 Skulle en Fila ikke kunne klare sig mod en bornholmer? Seriøst??

  • #65   14. okt 2019 @Zenta.
    Har du set en Fila i virkligheden? Den er altså ikke ret stor.

    Aggression siger ikke noget om styrke.

    Size matters og Broholmeren er en motherfucker stor hund.


  • #66   14. okt 2019 Nej det har jeg ikke, jeg er bare ikke enig i at en Broholmer er en farlig karl eller at størrelse er alt.

  • #67   14. okt 2019 @Zenta.
    Læs nu hvad jeg skrev, jeg har aldrig sagt at en Broholmer er en farlig karl. Det ville nok være den dummeste udtalelse længe. smiley

    At størrelse betyder meget, kan du google dig frem til. Det gør det også ved mennesker. He, det tror jeg faktisk gælder alle dyr. smiley


  • #68   14. okt 2019 Ikke enig.
    Se på en Amstaff, den er ikke ret stor men hold nu kæft den kan slås.
    Se på en GD.
    Kæææææææmpe køter, men kan den slås? Nej det tror jeg sku ikke den kan.

    Så nej, ikke enig i det størrelse.


  • #69   14. okt 2019 @Zenta.
    Hvis du googler Pittbull vs Kangal og ser bort fra youtube, så ville du skifte holdning ret hurtigt. Begge racer er jo avlet til at kunne forsvare sig.

    Der er historier og meninger, og så er der videoer.

    PS: Jeg har aldrig set en GD slås, så det kan du godt have ret i.


  • #70   14. okt 2019 AG - jo det er jeg da. Men at man opfatter BC som sensitiv og amstaff som robust eller stærk er jo blot generel opfattelse af racen. Det er ikke det samme som at et aggressivt individ opfattes som mentalt stærk.
    Der er da forskel på at skulle brskrive en hel race og på at beskrive individer indenfor den race smiley


  • #71   14. okt 2019 Isabelle

    Nu bliver det en gang ligegyldig ordknepperi (jeg går ud fra at du ved hvad det betyder, uden at skulle have fat i Gyldendals )?

    Du har tilsyneladende lidt videre grænser for hvad der er stærkt og ikke-stærkt end jeg har det - at du kan sige, at en hund, der er bange for nytårsknald / lys, ikke er nervesvækket (og det tror jeg iøvrigt udmærket godt du er klar over hvad jeg mener med - du er ikke på arbejde nu og kan vel bære over med lidt ukorrekt retskrivning, eller hur?) , på andre områder, viser bare din .. uvidenhed, mangel på erfaring .. find selv på noget .. på området.

    En hund er ikke kun bange for én ting og en hund med et stærkt nervesystem, er ikke bange for fyrværkeri.
    At påstå andet .. beklager, jeg kan ikke tage det seriøst og henviser til forrige afsnit, hvor jeg allerede har beskrevet hvad der ligger til grund for at udtale sig på den måde.

    Håber du trods grammatiske fejl og ditto i tegnsætning, alligevel formår at stave dig igennem mit indlæg - og også uden brug af Gyldendals.

    Jeg kan ikke sige det mere tydeligt end jeg gør nu - og, som sagt, hvis du ikke kan forstå det, så er jeg helt tydeligt ikke den rette til at forklare det.

    Og her er et billede af en hund ... ikke sådan fordi det giver mening, men .. ja, man skal jo hyle med de ulve man er i flok med.


    profilbillede
  • #72   14. okt 2019 71: Det er sgu en meget lækker hund det dér smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #73   14. okt 2019 Jeg kan godt følge Martine. Det siger nu engang noget om hunden hvordan den reagere. Det er ikke for sjov at man hos militæret(USA) udsætter hvalpe for lyde inden udvælgelse. Der er ingen grund til at bruge tid på noget der ikke er nervefast. Det kan ingen træning ændre.

    Jeg har en hund der er ligeglad. Haft en hund der kunne blive lidt gal over det. En som var virkelig påvirket af det.

    Så kan man selv gætte hvem der have mindst overskud.


  • #74   15. okt 2019 Er det så slemt at nogle hunde påvirkes af fyrværkeri?
    Rigtig mange mennesker er bange for fyrværkeri uden at rende rundt med diverse angstdiagnoser.
    En angst hund vil reagere på mange ting og være dårlig til at ryste det af sig.
    En påvirket hund kan vise flere grader men fælles for dem er at de er sig selv så snart eller kort efter at triggeren er væk.
    Der er jo også gode sider ved at være letpåvirkelig meget er særdeles godt i træning.
    Måske skulle mennesker være bedre til at acceptere hundene som de er og ikke putte dem i en bestemt kasse.


  • #76   15. okt 2019 Jeg er ikke glad for fyrværkeri, så det har nok desværre også haft lidt en indvirkning, da Easy blev vildt forskrækket, fordi det gjorde jeg også.

    Herhjemme, er det Nicki, der støtter mig til nytår, fremfor omvendt smiley


  • #77   15. okt 2019 Isabelle -

    Du minder mig lige nu mere end noget andet, om en lille snotunge i en skolegård, der har drillet en anden unge .. problemet var så bare, at den unge du drillede, var langt bedre til at drille tilbage, end du var det.
    Men så kan man jo altid drøne hen til en voksen og sige "Martine driller ...." , og iøvrigt forsøge at få nogle af de andre unger over på sin side, istedet for at have så meget format, at man i det mindste kan indrømme, at det faktisk ikke var Martine, der startede.

    Sjovt, at lige netop du bruger ordet "patetisk" ... - og jo, du virker da iøvrigt helt bestemt meget ligeglad ...


  • #78   15. okt 2019 Er det noget at være stolt over, at man er bedre end andre til at "drille"/mobbe, Martine? smiley

    Jeg er helt enig med dig, du er god til det, men jeg synes godt nok, det er en skam, at du ligefrem fremhæver det som en kvalitet hos dig...


  • #79   15. okt 2019 A-S

    Beklager at du læser mit indlæg som at jeg fremhæver at jeg er "god til" at drille - det er på ingen måde ment på den måde.

    Det er blot et indlæg, som skulle have forklaret HVOR patetisk og barnagtigt jeg finder det, at man byder op til dans og løber grædende og forurettet hjem til moar, når ens opfordring bliver imødekommet.

    Jeg har altid lært, at hvis man kan spille op, så kan man også få en på hovedet (og det er så i overført betydning, men .. ja, get my meaning, pls)



  • #80   15. okt 2019 Jeg kan sådan til dels følge dig, Martine, men som du jo også ved, så er vi to meget uenige om hvordan man taler til hinanden:)
    Jeg har fx altid lært hjemmefra, at hvis nogen spiller op, så går man væk, for det er kun dumpander og lignende "brian'er" som nogensinde spiller op smiley


  • #81   15. okt 2019 Jamen det er da også en måde at se det på.
    Dumpander og Brian'er.. Point tanken smiley


Kommentér på:
Forberedelse til nytår

Annonce