{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

At dømme hunde på størrelsen. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg i et stykke tid tænkt over hvordan en del ytre sig om andre hundes størrelse. Altså at en del med store hunde altid skal brokke sig over små hunde, fortælle hvor forkerte de er osv, og omvendt at en del med små hunde altid skal brokke sig over store hunde, hvor forkerte de er osv.

Samtidig er jeg flere gange herinde stødt på udsagn om at små hysteriske hunde sgu selv beder om at blive overfaldet af en større hund. Altså at hvis en lille hund gør som en gal og skaber sig, ja så er det nærmest okay hvis en anden hund angriber den.

Jeg kan overhovedet ikke sætte mig ind i hverken det ene eller andet. Nu har jeg jo selv en lille og en mellem størrelse hund , og jeg har da ikke noget imod store hunde generelt, eller et behov for at fortælle at små hunde er de bedste i verden, for det kommer da helt an på både individet på den enkelte hund, men også hvad man som person er til af hunde.

Jeg forstår nok generelt bare ikke behovet for at skulle tale nedsættende om andres valg af hund, størrelse på hunden osv. Så længe folk behandler deres hund ordenligt, overholder loven og ikke genere andre, så må de da vælge lige præcis den hund de ønsker.

Rent personligt oplever jeg at det er ca 50/50 om det er små eller store hunde, som vi møder der enten laver udfald eller bare skaber sig. Der er da et par racer der ligesom er flest af, men tænker det nok ligeså meget er et tilfælde, fordi der bor flere af dem lige her i nærområdet end de andre f.eks. Det får mig da i hvert fald ikke til at dømme alle i samme race på det grundlag.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre HVORFOR det er at man vælger at have sådan en holdning ? Hvis du f.eks har en stor hund, og mener alle små hunde bare er hysteriske bæster hvad er så årsagen til det? Og omvendt hvis du har en lille hund, og mener alle store hunde er frådende bæster, hvad er så årsagen til det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At dømme hunde på størrelsen.
  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #2   2. nov 2019 Jeg tror måske at jeg har oplevet alt for mange med holdningen: "små hunden behøver ingen opdragelse"..

    At en lille hund springer op, kan mange oftest syntes er sødt/hyggeligt/sjovt, men udviste en stor hund nøjagtig samme adfærd ville det være helt forfærdeligt.


  • #3   2. nov 2019 Jeg kan lide både store og små hunde.

    For små hunde kan snildt med store hunde hvis de er opdraget til det.

    Jeg passer en lille hund her til aften. smiley

    PS: Nogen med små hunde, lærer faktisk deres hund at være bange for store. Det giver ind i mellem lidt udfordringer.


    profilbillede
  • #4   2. nov 2019 Hvis man har både og må man så godt synes at alle mellemstørrelses hunde er hverken/eller og bare det kedeligste i verden?

    profilbillede
  • #5   2. nov 2019 @Ginne.
    Har du doped de fire hunde med et eller andet:

    "Se latterligt glad ud middel" smiley


  • #6   2. nov 2019 Martin - vesterhavsluft. smiley

  • #7   2. nov 2019 er træt af attituden om at mine er små tæppe-tissere, og at små hunde ikke er rigtig hunde ...

    mine hoppe absolut ikke op af nogen, oplever faktisk sjældent at hunde hopper op, men når det sker er det ofte retrievere der er noget så selskabelige og glade og hvor ejer ikke har magtet at få den sociale glæde til at udmønte sig med alle 4 poter på jorden ...


  • #8   2. nov 2019 @Ginne.
    Jeg vidste at du brugte doping!

    Det er ikke smart, men jeg skal ikke lege dommer, der er skrevet sange om den slags!
    ;-D
    https://www.youtube.com/watch?v=WeYsTmIzjkw



  • #10   2. nov 2019 Sofia: Hvem svarer du ?

    Hanne : Præcis, sådan har jeg det også. Alle hunde er da hunde, så det der med hvis hunden vejer under x antal kg, er under x antal cm , ja så er det ikke en hund, det er sgu så trættende!! Ofte syntes jeg det kommer fra mænd, måske de har en slags mindreværdskompleks smiley

    Vores Ozzy er typen der tror hele verden er til for ham, og kan godt have svært ved at styre sin begejstring, MEN så er det altså vores job som ejere at sørge for han f.eksk ikke hopper op af andre, eller på anden måde genere.

    Jeg møder ofte bestemte store hunde her i området , som laver voldsomt udfald mod vores hunde og mange andre hunde også, men det gør da ikke at jeg så mener at alle store hunde er frådende bæster.


  • #11   2. nov 2019 Mht det med størrelse på hunden, så kalder jeg svigermors hund for "rotten", MEN det er altså noget indforstået og ikke noget jeg kalder andre hunde smiley

    Svigermor havde bare så travlt med hvor lille Mailo var da vi fik ham, og han jo ikke var en rigtig hund. Og så køber hun sgu selv en hund der er 3 gange så lille smiley


  • #12   2. nov 2019 @Rikke.
    Hele dit indlæg og måden at beskrive store hunde og "mænd der ejer en stor hund", så lyder det mere for mig som du selv har en udfordring.

    Hvorfra kommer dine fordomme?

    At din egen hund tror den ejer hele verden, er jo ligegyldigt hvis du holder den væk fra store hunde, eller udelukkende lade den færdes med en hund alla min som snildt kan håndtere den slags hunde.

    Du vælger jo selv.


  • #13   2. nov 2019 Martin: Jeg skriver at min oplevelse er at DEM der skal komme med kommentarer som tæppetissere, at det ikke er en rigtig hund osv, oftest er mænd, og at det kunne tænkes de havde mindreværdskomplekser . Jeg skriver ikke om ALLE mænd med store hunde smiley

    Og bare rolig, jeg holder skam mine hunde væk fra andre hunde, og Ozzy tror ikke at han ejer hele verden, han tror at alt og alle er sat i verden for at snakke med ham = han er en lalleglad idiot, og derfor holder jeg ham helt bevist på afstand, så han netop ikke hopper op af fremmede smiley
    Jeg gider generelt ikke hilse på andre hunde når vi går tur, der er nogen få vi snakker med når vi møder dem, ellers viser jeg tydeligt at jeg ikke ønsker nogen kontakt, uanset hvor lalleglad Ozzy så end ser ud.


  • #15   2. nov 2019 Jeg forstår heller ikke behovet for at tale nedsættende om størrelse, race osv.. Jeg har intet imod hverken store eller små hunde - begge slags er for mig lige meget hund.
    Jeg kender irriterende typer i begge størrelsesgrupper og det handler nok mest om hvad ejeren tillader + det er forskelligt hvad vi synes får en hund til at være en pestilens.


  • #16   2. nov 2019 Caroline: Men at dømme ALLE store hunde til at være frådende bæster, eller ALLE små hunde til at være hysteriske, det giver bare ingen mening for mig. Og det giver slet ingen mening når folk så ligesom har et behov for at fortælle at ALLE f.eks store hunde bare er aggresive frådende bæster der spiser små kattekillinger til morgenmad smiley



  • #17   2. nov 2019 Erika: Enig i alt du skriver smiley Og at en hund f.eks får lov til ting som ens egen hund ikke får lov til, forstår jeg så heller ikke at man kan koble sammen med at så er alle af den slags bare irriterende , hysteriske eller hvad man nu mener. Opdragelse har jo INTET med størrelse at gøre, og vi har alle forskellige meninger og forskellige krav til vores hunde. Mine hunde får da helt sikkert lov til at gøre ting herhjemme, som andre ikke ville lade deres hunde gøre, omvendt er der helt sikkert også ting de IKKE får lov til, som andre får lov til.

    Her i området hvor vi bor er der 1 dalmatiner, 1 rotweiler, 1 fransk bulldog og en samojede som laver voldsomme udfald når de ser andre hunde, i alle tilfælde pånår den franske er det vidst især mindre hunde der tricker dem. Men det får jo ikke mig til at mene at alle store hunde har problemer med mindre hunde, alle store hunde er aggressive , eller at alle f.eks samojeder er psykopathunde, fordi Mailo er blevet overfaldet af en, og der nu også bor en her i området der ikke er så rar smiley

    Det er ligesom der jeg vil hen, jeg forstår ikke hvordan man kan sætte en bestemt størrelse hunde eller en bestemt race i bås på den måde.
    Det er noget andet at man f.eks ikke er så begejstret for/tryg ved en bestemt race, fordi man f.eks har haft et par trælse oplevelser .


  • #21   2. nov 2019 Mine erfaringer er ala Sofias.. Plus de fleste ret små hunde jeg møder (bliver helt overrasket når det ikk er tilfældet efterhånden) er bange/ret nervøse omkring hunde - eller ihvertfald som minimum omkring hunde der er større end dem selv hvilket ofte resultere i gøen og "hysterisk" adfærd.. og ofte gør de ikk noget ved det da den er så lille de let kan holde den og "den kan jo alligevel ikk gøre skade" har jeg hørt en del gange.. Men har ikk noget imod hverken små eller store hunde.. Men selvfølgelig danner man sig erfaringer.. Men det betyder da på ingen måde at jeg dømmer dem udover at jeg observere det..

  • #22   2. nov 2019 Sofia: Har efterhånden set virkelig mange skrive noget ala " alle store hunde er ****** " , eller " Alle små hunde er ******* " . Her taler jeg ikke bare om herinde, men også diverse andre steder. Så JA det er der altså en del der gør smiley

  • #23   2. nov 2019 @Rikke.
    Jeg har også set mange skrive at store hunde altid er voldsomme mod små.

    Det passer jo ikke.

    Det er bare ens egen fokuspunkt man glad smider ud over alle andre.

    Kig lige på mit billede igen, ja, min kan hapse den lille køter i en mundfuld.

    Dine diverse er jo bare bla bla i mine øjne.

    Går jeg på facebook, og på nogen af muskelhunde siderne, så skriver de også.

    Folk går på den anden side af fortorvet, fordi de ikke forstår min hund er sød. Piiv piv...

    Går jeg med min køter, så går folk med små hunde også over på den anden side.

    Ja da, de passer på deres bette pjevs. Det er sku da logisk. De kender ikke min køter.

    PS: Folk med muskelhunde skrider også over på den anden side af fortorvet når jeg kommer med min. Skal jeg også blive sur over det? smiley

    PPS: 90 Procent tror jo at min er en stor Rottweiler blanding. Det er jeg naturligvis meget sur over. For den slags små hunde skal min fine stamhund ikke sammenlignes med! smiley


  • #24   3. nov 2019 Martin : Hvis du syntes min tråd bare er bla bla bla, så er du velkommen til at undlade at deltage i den smiley

  • #26   3. nov 2019 Ejer : Præcis, ligesom med mennesker, der er nogen der er idioter , og nogen der ikke er det smiley

  • #28   3. nov 2019 Helt enig. Den ene af de hunde der altid laver udfald hvis den ser vores, bor i opgangen ved siden af os. Men begge parter ved ligesom at der er det "problem , og så holder vi hundene fra hinanden, og lader hinanden passere på afstand = intet problem og hunden glemmer hurtigt at være sur og går videre smiley

    Så har vi så også modsætningen, en gravhund her i vores opgang, understimuleret som bare pokker , og lever derfor op til alle fordomme mange har om gravhunde. Samtidig en ejer der ikke forstår at holde hunden væk fra andre, stiller sig midt i det hele så man ikke kan komme ind/ud af opgangen, lader sin hund rende mod andre i fuld flexiline = alle andre hunde får trælse oplevelser i de tilfælde hvor det er umuligt at undgå kontakten. Jeg har f.eks flere gange stået i op til 10 minutter og ventet på ejeren letter røven væk fra opgangen, så jeg kan komme ind med mine hunde.

    Men de oplevelser gør jo ikke at jeg så tænker grimt om små hunde eller gravhunde, det er jo ejeren der er klaphatten, både på den ene og anden måde. Modsat dem i naboopgangen netop tager deres ansvar.

    Hunden i naboopgangen er jeg ikke bange for, for jeg VED at ejerne har styr på det. Men der bor en dalmatiner herude, og der er jeg sgu bange for at det ender galt en dag for enten vores eller andre mindre hunde. De lader nemlig hunden rende uden snor oppe på marken lige ved siden af vores have, og den har en gang været lige ved at få fat i vores, min mand nåede lige at lukke døren. Sådan noget forstår jeg simpelthen ikke, når de VED at deres hund ikke kan lide mindre hunde.


  • #29   3. nov 2019 Jeg synes oftere man hører den med at mænd med store hunde/ biler må have mindreværdskomplekser. Ligesom i #10.. -og det er mindst ligeså dumt at høre på som den med små hunde... smiley

  • #30   3. nov 2019 Igen, læs nu hvad jeg skriver, jeg skriver ikke om alle mænd med store hunde , men netop dem der har travlt med at fortælle at små hunde ikke er rigtige hunde, små hunde er tæppetissere osv.

    Jeg kender da ikke nogen personligt med store hunde, som har det behov for at fortælle hvor forkerte små hunde er . Men når jeg har fået smidt alle de der latterlige kommentarer angående små hunde i hovedet, har det bare altid været af mænd. Og igen for prins Knud, det er langt fra alle mænd der gør det smiley


  • #31   3. nov 2019 Tænker ikke så meget størrelse, mere hundetype.

    Jeg elsker de små terriers - jeg er ikke super vild med selskabsracerne.

    Jeg synes at gigantracerne, sct. bernhard, leonberger, berner sennen .. den slags - er så ufatteligt kedelige, tunge og .. ja, sorry .. dumme.
    Men det har jo ikke noget med størrelsen at gøre - jeg er jo OK med grand danois og irsk ulvehund, for nu bare at tage de to.

    Hyrdehunde - uha, det kommer dæleme an på hvad for en af dem vi snakker .. og igen, det har ikke noget med størrelse at gøre.

    Jeg oplever ind imellem en westie, som har en ualmindelig fornuftig ejer. Den bliver kaldt ind når de ser os, bliver sat i snor og er fuldt ud i stand til at passere i god ro og orden.

    What´s not to like smiley

    Nej, størrelse betyder mindre - det er hundetype, der for mig er altafgørende.


  • #32   3. nov 2019 Martine : Men det er jo også normalt at have noget man foretrækker , det er i min optik ikke det samme som at sige f.eks at alle små hunde er hysteriske, eller at hunde under x antal kg ikke er en rigtig hund smiley

    Min moster har f.eks en chowchow, og hold nu kæft hvor syntes jeg dog det er en kedelig hund , den er simpelthen så langsom at jeg får stress af det . Hvor min moster så ville få stress af at have en hund som vores Ozzy ( halv foxterrier ) .


  • #33   3. nov 2019 Præcis - jeg dømmer hunden efter indhold, ikke efter størrelse.

    Jeg kan slet ikke med de sløve racer - hvor de, med de sløve racer ville få fnidder af aktivitetsniveauet på mine.
    Men størrelsen har altså intet med mine præferencer at gøre.


  • #34   3. nov 2019 Bare når min moster spørger hunden om den skal ud i haven , så går der jo evighed før den er henne ved døren. Vores hunde er ved døren før vi er det smiley

    Vi har mindre hunde fordi det er mest praktisk for os, vi har ikke bil og dyrlægen her i byen er elendig smiley

    Den irske ulvehund er vi begge også helt vilde med, men den er bare ikke så nem at have med i bussen, når hunde skal være i en taske, haha.


  • #35   3. nov 2019 Jeg synes altid, der har været en del fordomme mod enten meget små hunde eller omvendt store "farlige" hunde, men det er som om, at tonen omkring det er blevet værre, og det kunne muligvis skyldes skambidningsloven. Forstået sådan at en lille hidsig hund, der kommer hen til ens egen store hund, ikke længere bare er irriterende eller til grin, men kan udgøre en vis risiko for ens egen hund.
    Og de rigtig grimme episoder, der har været med små hunde, der er blevet bidt ihjel eller voldsomt skadet af en stor hund, får måske også nogen ejere af små hunde til at sætte alle store hunde eller hunde med et vist udseende i bås.

    Jeg kan selv lide mange forskellige typer af hunde, og det har ikke noget at gøre med størrelse. Jeg har ikke selv på nuværende tidspunkt noget ønske om selv at have en lille hund, men det betyder jo ikke, at jeg ikke kan lide dem.
    Der er helt sikkert typer af hunde, jeg ikke bryder mig særligt om, og som jeg i hvert fald aldrig skal have, men jeg har aldrig fattet ideen med at gå rundt og svine andres hunde til bare fordi, de er en type, jeg ikke kunne tænke mig. Og eksemplarer jeg kender af typer, jeg ellers ikke synes om, kan jeg jo sagtens synes godt om, netop fordi jeg lærer dem at kende, men det ændrer ikke mit syn på typen som helhed.


  • #37   3. nov 2019 jeg holder af alle størrelser har selv haft både schæfer, collie og labrador blanding alle tre dejlige hunde og små har jeg jo stadig 5 af, pomeranians….

    profilbillede
  • #39   3. nov 2019 Jeg har nu hørt, at der bliver skudt på specielt små hunde både i diverse debatter på de sociale medier og i virkeligheden. Heldigvis er de fleste mennesker da ikke sådan, men det forekommer. Og det er da fjollet, når det kommer fra folk, der som udgangspunkt godt kan lide hunde

  • #40   3. nov 2019 Jeg har nu set det en del steder, ellers ville jeg jo ikke oprette emnet smiley Men nej heldigvis er de fleste da ikke sådan. Jeg undre mig bare over holdningen, og havde egentlig håbet på der ville komme nogen som rent faktisk HAR sådan en holdning. Men det kan jo nå at ske endnu smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #41   3. nov 2019 Rottweiler. Jeg går den anden vej. Jeg stoler bare ikke på dem. Det har da helt sikkert noget at sige at det er en stor hund.

    Jeg har mødt gode hunde af racen. Det kommer bare aldrig til at ændre min opfattelse af racen.


  • #42   4. nov 2019 Jeg har så endnu til gode at høre nogen der siger "nej, hvor er jeg glad for at jeg ikke har Z eller Y, for DEM kan jeg ikke li".
    Jeg synes generelt at folk er glade for deres egen hunderace, heldigvis, men ikke at de ligefrem går og glæder sig over, alle de andre de ikke ejer smiley


  • #43   4. nov 2019 Jeg tænker nu heller ikke, at det er en særlig oplagt bemærkning, for folk skaffer sig vel normalt ikke hunde fra racer/typer, de ikke bryder sig om. smiley

    Jeg tænker mere på bemærkninger som: "det er også altid de små hundes skyld, at ….", "små hunde er altid så hysteriske og dårlig opdragede", "små irriterende rotter", "det er ikke hunde" og lign. udtalelser.


  • #44   4. nov 2019 Jeg oplever bestemt heller ikke, hverken herinde eller i "virkeligheden", at folk kommer med sådanne kommentarer. Jeg har da hørt det fra enkelte ejere af Schæfer og herinde er det vist kun en enkelt bruger, der "disser" små hunde, mest i sjov, tror jeg faktisk. smiley

    Til gengæld kan jeg faktisk godt genkende det der med, at små hunde ofte får lov til at skabe sig hysterisk. Anton har issues med store hunde efter nogle trælse oplevelser, og uanset hvor gal, han er, så bliver han totalt ignoreret af de store hunde i området, og der er altså mange Labradors, Schæfere, Eurasier og så en enkelt Flatcoated tæve, der som den eneste svarer igen. smiley

    Generelt synes jeg faktisk, at store/større hunde forholder sig mere roligt, end små hunde, de er imo bedre til at ignorere hunde, der skaber sig.


  • #47   4. nov 2019 Jeg synes at livet er for kort til små hunde. Det gør nu ikke at jeg synes at de er forfærdelige, at der er noget i vejen med deres ejere (selv om det også er min oplevelse at en pæn del af dem er godt tilfreds med at trække hunden rundt med magt når man nu kan, i stedet for at opdrage på dem) eller at jeg ikke kan omgås dem. Der er simpelthen bare ikke "nok hund" at tage fat i!
    Det kan selvfølgelig godt være at den opfattelse må tages op til revision når jeg, forhåbentlig om mange år, skal vælge en hund jeg kan dele min pensionisttilværelse med...


Kommentér på:
At dømme hunde på størrelsen.

Annonce