{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.457 visninger | Oprettet:

Erfaring med bugspødtkirtel {{forumTopicSubject}}

Hej min lille baby har fået svar på at hendes blodprøver fra bugspødtkirtel var noget forhøjet - søger gode råd what to do ?? hun får i dag 5 mg prednisolon og en salazopyrin daglig fordi hun døjer med kronisk Tarm betændelse . Hun har fået allergi fodder fra specific med kav fedt og alligevel er tallene forhøjet siden sidst er der andre der har haft / har problemer med forhøjede tal på bugspytkirtel. ps hun får ingen fed mad eller menneske mad/ godbidder hun får tørre skorper og et enkelt æble ind i mellem . Håber i kan hjælpe vil jo gerne have min baby mange år endnu ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med bugspødtkirtel
  • #1   4. nov 2019 Har hun allergi, siden hun får allergifoder?

    Hvis hun ikke har allergi, så ville jeg gå på i/d low fat, både vådfoder og tørfoder. Og hold dig til det, indtil der er styr på maven.

    Og så ville jeg kigge på at give enzymer ved siden af, for at hjælpe budspytkirtlen på vej. Da min hund havde det, kunne man købe nogle kapsler i håndkøb, der hed noget i stil med Creon.


  • #2   4. nov 2019 A, hydroliseret allergi diæt har også positiv effekt på mave tarm da det er lettere at fordøje bla smiley

  • #3   4. nov 2019 Hun får hydroliseret diæt fra specific men der er meget fedt i ?? overvejer selv Hills I/D men dur det til bugspødt kirtlen ?? Vil gøre alt for den hund ?? og kunne den evt hjælpe på kronisk Tarm betændelse ? Er sku bange for den der bugspødt kirtel os fordi den eneste forskel jeg har ændret er fodder fra z/d i juni til specefic og så har hun trappet op på en hel binyrebark hormon i stedet for en halv ?? Og må hun få lidt æble kan det skade den bugspødtkirtel ?

  • #4   4. nov 2019 Sorry, men bugSPYT, ikke spødt....

    I/d low fat er lavet til bugspytkirtelproblemer, så det ville da være det logiske valg.


  • #5   4. nov 2019 Pernille, nu er bugspytkirtelbetændelse jo ikke en tarmlidelse, selvom det kommer til udtryk der. Men den sygdom skal man ikke symptombehandle, fordi det ender med at slå hunden ihjel. Men skal behandle årsagen, og det er en syg bugspytkirtel.

  • #6   4. nov 2019 5# Hun skriver hunden har kronisk mave tarm betændelse aka ibd..

  • #7   4. nov 2019 Hunden har lidt allergi . Hun dik konstateret kronisk tarmbetændelse og har været i behandling for det i 12 md hun kommer nok aldrig helt af med medicin for det

    Men da hun begyndte at tabe hår i juni md fik jeg hende testet for stofskifte og bugspøtkirtel og den var lidt forhøjet så skulle hun til kontrol i sidste uge og her var den markant forhøjet så jeg søger råd . Min dyrelæge mener ikke panzym pulver har nogen dokumenteret virkning så jeg er i syv sind og de mente heller ik jeg skulle ha taget blodprøven igen efter nogle uger på bugspøtkirtel og det bekymre mig .
    Spørgsmål kan det gå i sig selv igen det forhøjede tal på bugspøtkirtel ??


  • #8   4. nov 2019 Og vil jo gerne have min hund lever længe endnu hun er kun lige blevet 9 år ?? . De sidste 2 dage inden hun skulle til dyrelægen havde hun fået havregrød med to rå æg i om dagen fordi Hu havde haft tynd mave ugen i forvejen og jeg skulle ha brugt de sidste 4 æg men kan de æg der have gjort så stor udslag i den bugspytkirtel ??

  • #9   4. nov 2019 Hvis det var mig ville jeg klart prøve panzym! Det HAR en effekt! Også ville jeg få mig en tid ved en anden dyrlæge.. Gerne en på et større dyrehospital da de ofte videreuddanner deres dyrlæger og har flere resuser.. Også ville jeg finde et foder med lavt fedtindhold, men dertil ville jeg bede dyrlægen komme med bud (det andet sted, ikk der hvor du har været).. Det ved de mere om - men hvad er din hund allergisk overfor? Lagermider, fødevare allergi, pollen?

  • #10   4. nov 2019 Hvis ikk hun havde allergi så ved jeg at en del hunde der døjer med bugspytkirtelen og maven får royal canin gastro intestinal low fat med super effekt..

  • #11   4. nov 2019 Har dyrlægen ikke nogle råd eller skal hun ikke have medicin?

  • #12   4. nov 2019 Og heldigt nok er i/d lige så godt til tarmbetændelse, som til anden sart mave. Og igen, det foder er LAVET til bugspytkirtellidelser. Jeg har svært ved at forstå, at man nedprioriterer en lidelse som hunden dør en smertefuld død af, og vægter sart mave tungere.

    Det kunne sådan set også tænkes at “tarmbetændelse” er et udslag af bugspytkirtlen. Bugspytkirtelbetændelse viser sig b.a. ved mavesmerter og diarre.

    Det er ikke min hund, men da min hund havde den lidelse, gjorde vi alt for at behandle lidelsen, ikke for at behandle symptomerne.


  • #13   4. nov 2019 De mener hun har noget allergisk reaktion i tarmen som hun aldrig slipper af med og så har hun allergi på poterne ind i mellem . Dyrelægen har ik tænkt sig at give hende noget i mod det hun siger jeg gør hvad jeg kan stram diæt og ingen godbidder ?? . Men må hun da forfalden ikke engang få en Skive æble som hun elsker ?? Tør sku snart ik give hende noget . Det værested er at det eneste jeg hsr ændret mellem blodprøverne er fodderskift efter dyrelæge anvisning og en hel binyrebarkhormon frem for en halv og så har hun fået havregrød og 2 æg ??Men jeg har i dag kontaktet en anden dyrelæge for at få en sekund orpinion og de ville ringe i morgen .

  • #14   4. nov 2019 Og Royal Canin gastro low fat er det samme som i/d low fat, bare fra to forskellige producenter. Derfor jeg foreslog den (og fordi flere har gode erfaringer med i/d).

  • #15   4. nov 2019 Min mors gamle hund fik pludseligt problemer med bugspytkirtlen - han havde så ikke maveproblemer, men rystede, var uoplagt mm.
    Han fik medicon for det sammen med streng diæt (er ret sikker på I/D var det der blev foreslået, men i hvert fald lavt fedtindhold - og det uanset om hunden er tyk eller ej).

    Hans tal vlev bedre over en periode på et par måneder, men rigtig godt blev det ikke, og han endte med at blive aflivet - det blev dog først opdaget da tallene var ekstremt høje (dyrlægen havde ikke oplevet så høje tal før), så om udgangen havde været en anden, hvis det var opdaget tidligere er jo svært at sige.

    Vores dyrlæge henviste min mor til et dyrehospital med forstand på og erfaring med netop dette, og det ville også være mit første skridt - ingen dyrlæge kan vide alt, så jeg ville kontakte en dyrlæge med forstand på dette, så du kan få den bedste vejledning.


  • #16   4. nov 2019 Heidi, det vigtigste er at du giver et foder med lavt fedtindhold, altså under 9%. Og det er meget, meget vigtigt.

    Jeg må nok erkende, at havde jeg en hund med 3 forskellige lidelser, som ikke kan behandles, uden at det går galt med en anden, så havde jeg sagt farvel. Og jo, hvis en hund er på streng diæt, om det er for det ene eller andet, så må den ikke få andet, heller ikke et æble.


  • #17   4. nov 2019 Hun er jo frisk og glad og jeg mærker ikke til tarmbetændelse/ allergisk Tarm hun trives og er glad og bugspytkirtlen blev opdaget fordi jeg ville have hende testet for stofskifte men hun er ikke sløj eller har feber eller kaster op så Håber da det kan tages i opløbet og ikke videreudviklet sig ?? . Og jeg afliver ikke en glad hund med livsgnist . Men skal have skiftet fodder for det dyrelægen har anbefalet ligger på 10,6 % fedt

  • #18   4. nov 2019 Men er du klar på at gøre alt det, der skal til? Køre en super streng diæt, ingen æbler, ingen havregrød, ingenting, før der er styr på bugspytkirtlen? Og det kan måske koste på allergi og tarmen?

    Der er nogle wolfsblut varianter, som holder sig fint under de 9%, men hvis du ikke ved hvad hunden er allergisk over for, er det jo lige vidt. Jeg synes at jeg så at en af hypoallergic-versionerne var kommet i en low fat, men jeg kan ikke huske hvilken. Men jeg ved at det var på zooplus, så du må prøve at gå ind og kigge.

    Det var de her kapsler min gamle hund fik: https://www.webapoteket.dk/helbred/mave-og-tarm/creon-10-000-orifarm-p-193168

    Dengang fandtes enzymer kun i granulat, og det ville han ikke æde, med mindre det var i leverpostej, som han jo ikke måtte få. Sådan en kapsel røg ned med et stykke kødpålæg.

    Dengang fandtes der heller ikke i/d low fat, så han fik et eller andet slankefoder, som jeg ikke kan huske hvad var.

    Fik han bare én frikadelle eller et par frolic, gik hans mave totalt amok, og han blev rigtig syg. Så det er vigtigt at overholde diæten 100%.


  • #19   4. nov 2019 Jeg ved det hun har kært på z/d fra Hills inden vi fik tager blodprøverne første gang det fungerede fint så mon ik i/d den dyr også spørg dyrelæge i morgen

  • #20   4. nov 2019 Nej, z/d er jo netop til allergi, det er i/d ikke.

    Og der er 15,9% fedt i z/d, så det er totalt no-go!


  • #22   5. nov 2019 #15
    Michelle, det var skjoldbruskkirtlen Jack havde problemer med. -

    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/862386-skjoldbruskkirtlen


  • #24   5. nov 2019 https://www.zooplus.de/shop/hunde/hundefutter_trockenfutter/bosch/bosch_soft/497715

    Jeg købte disse som godbidder til salonen. Opdagede da jeg modtog dem, at der er utrolig lav fedtprocent. Ville sådan noget kunne bruges?
    Jeg spørger kun af ren nysgerrighed. Jeg kender (heldigvis) intet til hverken bugspytkirtel eller tarmproblemer.


  • #26   5. nov 2019 KH nej det var egentlig bare sådan generelt.
    Vores er helt vilde med dem, men der er jo for lidt fedt i, så det er ren godbidder. Men så feder de ikke så meget smiley


Kommentér på:
Erfaring med bugspødtkirtel

Annonce