{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.740 visninger | Oprettet:

Diegivende tæve vil ikke drikke vand :-/ {{forumTopicSubject}}

Min tæve fødte d. 7/11 et stort kuld hvalpe.
Problemet er, at hun pure nægter at drikke vand! Jeg har prøvet med almindelig vand, vand oprørt med lidt leverpostej, kogevand fra kylling, suppevand, Oralade, vand MED Oralade osv, men intet falder i damens smag! Til sidst lavede jeg efter aftale med dyrlægen en omgang tigermælk (med lakrosefri fløde) og det slubrede hun gladeligt en dl i sig og tiggede om mere.
Hun spiser godt, er feberfri, hvalpene tager fint på og der er ro i kassen hos hende og hvalpene. Eneste problem er, at hun ikke gider vand...
Nogen gode råd til, hvordan jeg får lokket vand i hende??


Kommentarer på:  Diegivende tæve vil ikke drikke vand :-/
  • #2   9. nov 2019 Tak for svar smiley Synes bare at en del skriver at man ikke må give tigermælk for meget, så blev lige lidt nervøs for at hun ikke rigtig vil drikke andet...

  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #4   9. nov 2019 Hvis hun får tørfoder, så opblød det og ekstra vand i

  • #5   9. nov 2019 Jeanette: hun får RC mother&Baby tørfoder godt opblødt i vand og blandet med kogt kylling og en god klat AD foder (lille hund + stort kuld = afpillet mor) og det spiser hun godt og meget af smiley

    KH: jeg “håndfodrer” i kassen smiley Men du mener at hun bare stadig skal få lov at drikke tigermælk indtil vand igen er interessant? Jeg tilbyder saltos først vand i forskellige varianter, inden hun tilbydes tigermælken. Og der står naturligvis vand ved siden af hende konstant, så hun har mulighed for at komme til det.

    *saltos = selvfølgelig smiley


  • #6   9. nov 2019 Tillykke med hvalpene … smiley … hvor mange fik hun ? …. og hvor er billederne ? … jeg kan ikke se nogen steder du har skrevet det ?? … smiley

  • #7   9. nov 2019 NITTIB: jeg har lige lagt billeder ind i den foregående tråd smiley
    Og tusind tak smiley


  • #8   9. nov 2019 jeg har ikke forstand på det, men tænker som der skrives at man må gå med det der virker, men samtidig at man hele tiden først tilbyder vand ... så tænker jeg om det kan være grundet den grundige opblødning af tørfoder at hun rent faktisk får så tilpas væske at hun ikke bliver tørstig nok til det "kedelige" vand ... det er jo lidt en balancegang ...

  • #9   9. nov 2019 Jeg tænker egentlig at hvis der er rigelig mælk og både tæve og hvalpe virker til at have det fint, så får hun væske nok, dvs tilbyd rigelig frisk vand,( regnvand vil mine hunde ekstra gerne have) og sørg for at alt foder indeholder vand, så skal hun nok klare tage hvad hun skal bruge

  • #10   9. nov 2019 Hanne: det kan du godt have en pointe med smiley
    Jeg har bare aldrig prøvet at en tæve bare rynker på næsen af vand efter fødslen, så bliver i tvivl om hun får væske nok til 7 hvalpe.


  • #11   9. nov 2019 Bodil: første døgn tabte de små sig lige rigeligt til min smag (mellem 14 og 18% af deres fødselsvægt), da mor ikke kunne finde ro i kassen hos dem. Efter hun fik oxytocin og kvitterede en moderkage, faldt der ro på hende og hvalpene har næsten alle nået deres fødselsvægt her på 2. døgn. Så jeg synes jo at hun har rigeligt med mælk smiley

  • #13   9. nov 2019 K.H - tak, det skal jeg nok lige holde øje med. Vores anden tæve fik voldsom mælkeophobning ved hendes kuld, men det var også et mindre kuld..
    Så går jeg i gang med at kræse godt for hende smiley


  • #16   9. nov 2019 Kenzie: jeg har prøvet at blande vandet med alt muligt “lækkert”, men hun drejer bare hovedet væk smiley
    Hun får opblødt RC Mother&Baby opblødt i vand (ikke varmt) med kylling og AD foder. Men måske skulle jeg prøve at hælde lidt tigermælk over foderet?


  • #17   9. nov 2019 Hun spiser foderet med stor appetit, så hun får nok at spise smiley Det er bare det der vand hun synes er noget bavl smiley

  • #19   9. nov 2019 Kenzie: jeg synes bare at mine tæver plejer at drikke en del mere efter fødslen, og tror jeg bliver nervøs, når damen her så bare ikke vil drikke vand ved siden af sit foder.

  • #24   9. nov 2019 Ej, tusind tak for alle de gode råd smiley


  • #26   9. nov 2019 Er gedemælk i Irma også pulver?

  • #28   9. nov 2019 ved katte kan man også bruge kaffe-fløde, jeg ved ikke om det også går til hunde smiley

  • #29   9. nov 2019 Ja, frk. Jensen. Det måtte jeg også bruge en enkelt gang til et kuld moderløse killinger inden jeg fik hentet erstatningsmælk og flasker (er flaske-plejemor for moderløse killinger ved Fyns Internat når det kan lade sig gøre) smiley

  • #32   9. nov 2019 Tak Kenzie - jeg får bestilt noget gedemælk hjem smiley Så ser vi om hun ikke vil tage det. Tænker om hun måske er en smule kvalm?

  • #33   9. nov 2019 Der er også trængsel i mælkebaren hos hende smiley

    profilbillede
  • #35   9. nov 2019 Mange tak smiley

  • #36   9. nov 2019 Det er normalt med nedsat drikke- og ædelyst de første dage efter fødslen. Det kommer tilbage når tæven frivilligt begynder at forlade kassen.

  • #38   9. nov 2019 Tak for svar Malene smiley Jeg synes bare ikke at nogen af mine piger før har haft nedsat æde- eller drikkelyst. Men jeg må jo sande at ikke to fødsler/“barselsperioder” er end smiley

  • #40   9. nov 2019 Hun kastede sig også glubsk over maden så snart sidste hvalp så dagens lys smiley Men drikke ville hun ikke smiley

  • #41   9. nov 2019 Min race har mange oprindelige instinkter intakt, og jeg oplever hver eneste gang, at de nærmest konsekvent nægter at indtage noget de første dage. De skal virkelig lokkes. Og de skal bæres ud af kassen, ellers tisser de ikke i to dage - og det er selvsagt usundt. Systemet skal jo renses igennem efter en fødsel smiley

    Pludselig en dag forlader de selv kassen, nikker til de andre hunde at de må hjælpe med hvalpene, og er så sig selv igen. Herfra æder de op mod et kg mad hver dag frem til at hvalpene ikke længere dier.


  • #42   9. nov 2019 Ja hold da op, Malene smiley Dine er godt nok instinktstyrede. Det er mine slet ikke smiley De forlader nødigt hvalpene, og jeg skal fysisk bære dem ud at tisse de første dage. Men de er meget afhængige af min tilstedeværelse både under fødslen og bagefter.
    Men når hvalpene er et par uger, får den tæve uden hvalpe også lov til at være med til at opdrage hvalpene smiley De to herrer må gerne være sammen med hvalpene, men damerne er MEGET over dem smiley


Kommentér på:
Diegivende tæve vil ikke drikke vand :-/

Annonce