Irritation og smerte ved ben/pote Irritation og smerte ved ben/pote
Idag ved middag/ tidlig eftermiddagstid, var vi ude at gå tur med vores hund Kiwi, vi gik tur på en sti med ukrudt og højt græs i kanterne hvor der rendte mus ude i. Kiwi hyggede sig med musejagt, men blev helt fyldt med nogle store runde brune frødutter, som hang fast i pelsen og stak i fingrene når vi tog dem ud.
Da vi kommer hjem begynder hun at bide lidt i poterne vi kigger under poterne, men vi kan ikke finde noget.
Det bliver værre og hun begynder at spjætte, hoppe og rende rundt det genere tydligvis meget. Vi kigger igen og synes huden er lidt lys rødlig imellem trædepuderne, da vi rør ved det begynder hun at “skrige” og vi vælger derfor at ringe til vagtdyrlægen som siger vi skal komme derud. Vi er der kl. 18.
Under hele køreturen på ca. 40 min. Er der intet, og hun spjætter ikke en eneste gang. Der er heller intet ved dyrlægen og hun reagerer slet ikke på at han rør ved den tidligere ellers så ømme pote.
Han giver noget smertestillende og antibiotika, da han regner med det har været en tjørn eller andet der har sat sig, men nu er faldet ud.
Turen hjem var heller intet problem. Men i samme øjeblik hun træder indenfor så begynder hun igen.
Hun er virkelig træt, det blev hun allerede på gåturen ved middagstid, men hun har ikke sovet siden i morges.
Hun står oprejst og er ved at falde i søvn, men hver gang hun ligger sig ned så rejser hun sig op og spjætter, få sekunder efter.
Jeg har snakket med opdrætter og hun rådede til at smøre med en god tyk creme og give en benaday som kan tage svige og kløe (opdrætter har samojede kennel og har haft mange hunde og ved derfor hvad hun snakker om).
Dette er gjort for ca. En time siden. Og kiwi er endelig begyndt at ligge sig med mere en 5 sekunder af gangen, dog har hun svært ved at falde til ro og ligger og bevæger benet og ligger ikke hovedet ned.
Hun har før “overdrevet” ved smerte og været lidt mere pivskid end hun burde, vi fik at vide ved dyrlægen at det lå til racen.
Hendes “spjætten” stopper eller stilner af når vi nusser hende og giver godbidder, men så snart vi stopper, begynder hun at spjætte igen.
Er der nogen der har oplevet noget lignende? Eller har bud på hvad det måske kan være eller hvad vi kan gøre.
Vær sød at holde en pæn tone
Tak
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.724
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.418
Jeg håber, hun snart falder til ro (bliv evt. ved med at kæle med hende) og at det er bedre i morgen. God bedring til hende
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.070
Jeg har oplevet det både med whippets, gravhunde og spaniels
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.879
sep 2017
Følgere: 553 Emner: 161 Svar: 10.993
Det kan måske også være hyben, hvor tjørnene giver samme fornemmelse, det varer bare ved meget længere, og giver efterfølgende små blæner som klør og svier.
apr 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 37
Kort efter lagde hun sig til at sove, jeg tænker at det må være den benaday der har virket kløestillende. Der har heldigvis ikke været noget siden.
Jeg tænker at det sagtens kan passe med at hun har trådt på en brændenælde, det kan genere noget så grusomt også på os mennesker
Irritation og smerte ved ben/pote