{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Berner Sennen
  • #1   9. jan 2020 En rottweiler er da noget mindre end en Berner Sennen

  • #2   9. jan 2020 Nej, det er de nu ikke, ca. samme højde og vægtklasse smiley Berner har mere pels, måske det snyder smiley

  • #3   9. jan 2020 kender en opdrætter godt og fire venner der har en.

    Det er en stor hund men normalt enorm rar, dog vogtende. mit indtryk af Berner er at de er ukomplicerede

    en af dem jeg kender ynder dog at gå på jagt hvis den får muligheden. Det ved jeg ikke om racen gør men de andre gør det aldrig...

    den kræver noget pelspleje pga dens pels så det skal man være indstillet på.







  • #4   9. jan 2020 Ift sind kan den slet ikke sammenlignes med en rottweiler. Min opfattelse er, at det er en stor ret tung hund, som er udpræget adstadig.
    Jeg tror kun, jeg har mødt én enkelt, der for alvor syntes, det var fedt, at få lov til at arbejde smiley


  • #5   9. jan 2020 De fleste bernere, jeg har kendt, har også være ganske stilfærdige hunde. Et par stykker har været ret vagtsomme og lidt reserveret, andre har været mere udadvendte og venlige. Ikke specielt meget gøen og ikke det store motionsbehov.

    Min nabo havde en i en årrække, og nemmere hund skulle man lede længe efter. Hun gik bag et ikke særlig stabilt hegn på ca. 50 cm, og gjorde aldrig forsøg på at komme over. Hun var meget lidt gøende. Naboen gik små langsomme ture med hende, men nabokonen gik uden hende, fordi hun gerne ville have lidt motion ud af det selv, og synes det gik for langsomt, når hunden var med. Det skal så tilføjes, at den var lidt på den runde side smiley
    Jeg passede hende ind i mellem, hvis de var væk et par dage, en rigtig sød hund, der gerne ville lege lidt bold eller kæp i haven med ellers ikke med så meget go i.

    Jeg ville på ingen måde sammenligne racen med rottweiler.


  • #6   9. jan 2020 Berner sennen er som mennesker, meget forskellige af sind og energi. smiley

    Billedet i de flestes tanker er den store godmodige og rolige bamse, men de kan også være både relativt skarpe og meget energiske.

    Typisk er de i teenagertiden noget af en mundfuld, store og stærke som de er - en hormonfyldt bernerdreng på 50-55 kg kan sætte grå hår i hovedet på selv den mest erfarne og tålmodige ejer.

    Nogle er lidt sky eller reserverede, andre kommer med damptromletaktik og smider sig for alles fødder. Nogle går ikke udenfor grunden uanset om der er hegn eller ej, andre strejfer ved enhver mulighed, et hegn på 1,2-1,5 m ingen hindring....

    Vi har haft bernere, der gladelig travede med ved siden af, når vi cyklede eller red ture på 8-10 km, men vi har også haft dem, der mente at de ville dø ved udsigten til det - deres stillingsbetegnelse ville afgjort være "gårdspladsens vogter". Jeg kender flere, der løber (i relativt langsomt tempo) med deres bernere, og kender også flere, der træner særdeles seriøst med dem. Kan man motivere en berner korrekt, så er den absolut hverken doven eller dum, men man skal vide hvordan man motiverer den.

    Men vil du søge reel viden om bernere, så er der på fb grupperne Berner Sennen i Dk og Bernerskovens Venner - de kan give dig en masse viden og erfaringer.......


  • #7   9. jan 2020 Jeg har flere forskellige berner i pensionen og rolige det er da godt nok ikke det første. Jeg tænker:) forbavsende livlige og glade hunde, store og lidt klodsede, men altid glade:) bestemt ikke dumme, vil rigtig gerne træne og er i det hele taget sjove og bestemt ikke kedelige:)

  • #8   9. jan 2020 Tak. Ja ved de er forskellige af sind, men netop derfor er det rart lige at få belyst forskellene. Vi har lidt forskellige forslag til hunderacer her i huset, så derfor smiley

  • #9   9. jan 2020 Meget enig i det Lene og Kirsten skriver.

    Dog vil jeg sige, at det med motion, der tilpasser hunden sig ejeren.

    Kender en meget aktiv landmand, og hans Bernere de stæser rundt på markerne og er utroligt aktive. Det er dog sjældent, at folk har Berner på den måde.

    I forhold til Rottweileren er den noget mere tilgivende at opdrage. Altså hvor en Rottweiler skal have en mere bestemt opdragelse, så er Berneren lidt mere lala, hvis det jeg skriver giver mening.

    Den kan absolut trænes til at komme på DCH elitehold (det ham landmandens den yngste foreksempel), men du vinder nok ikke mange konkurrencer. Der er Rotten skarpere.


  • #10   9. jan 2020 @Bodil.
    Det er sjovt at du skriver klodset, for jeg synes jo Sennenhunde er så elegante i deres bevægelser.

    Men ok, rent instinktivt sammenligner jeg så også med Broholmeren.... smiley


  • #11   9. jan 2020 De kan være motorisk ubegavede, oversat: de tænker sig ikke altid om før de bevæger sig. Men de har ofte en fantastisk balance, og jeg finder dem absolut ikke klodsede.

    Vores har væsentligt bedre bevægelser og balance end f.eks. mine schæfere havde, flere af vores har f.eks. kunne færdes på stiger, springe/klatre over 1,5-1,8m høje forhindringer - alle går med lethed på endda meget stejle trapper, balancerer på smalle bomme etc.

    Men her er der også gang i huset, ingen af mine er dovne - tværtimod. De leger, løber, jager og fanger fugle og mus, arbejder med iver - heldigvis!


Kommentér på:
Berner Sennen

Annonce