{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.570 visninger | Oprettet:

Nervøs tæve og sterilisere. {{forumTopicSubject}}

Et emne der lige poppede op i mit hoved, som jeg var nysgerrig for at høre hvad i andre ville gøre.

Man fraråder oftest at sterilisere fx en nervøs tæve.
eller en tæve med en dårlig sind osv.

Nu tænker jeg så.

hvis man stod fx med en 5 årig tæve - med et nervøst sind.
eller bare en tæve der måske trods en lidt højere alder, stadig er total fit for fight.

den går pludselig hen og får en livmoderbetændelse - der er intet andet valg - det skal fjernes !

Hvad ville i så gøre ?

Ville i give tæven en chance, sterilisere den, og håbe at dens nervøse sind hvertfald ikke bliver værre ?

eller ville i vælge at aflive hunden på baggrund af sindet ?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs tæve og sterilisere.
  • #3   9. jan 2020 spøjst - jeg har netop hørt den mere om tæver end om han hunden.

    at en tæve med et nervøst sind, aldrig bør sterilisere's hvis det kan ungåes. fordi man risikere at det bliver endnu værre.


  • #4   9. jan 2020 jeg kan ikke finde studier, der bakker op om at en hund bliver mere usikker af neutralisering.

    hvis nogle kan finde det vil jeg gerne have et link.

    neutralisering af fysisk årsag er altid ok i min verden.


  • #5   9. jan 2020 Det er jo testosteron niveauet som man ikke ønsker at dæmpe mht. usikkerhed/nervøsitet, så derfor gælder det ikke tæver. smiley

    De bliver som regel ikke usikre på samme måder, som hanhunde kan ved kastration.


  • #6   9. jan 2020 Jeg ville personligt også sterilisere og selvfølgelig så håbe på at alt ville gå godt.
    men det var et dilemma jeg kom til at tænke på, om folk reelt ville vælge det modsatte?


  • #7   9. jan 2020 Simone

    er det nogensinde undersøgt?

    jeg kan ikke finde studier så spørger oprigtigt.

    jeg kan finde studier der viser at det ikke påvirker

    jeg er nysgerrig fordi jeg altid har fået det andet at vide indtil en sagde til mig at det ikke kan påvises. dele af hormonet produceres andre steder end i bollerne jo, var svaret.

    jeg ved ikke hvad der er sandt.


  • #8   9. jan 2020 Har heller ikke om advarsler i forhold til tæver, kun hanhunde.. Casey er en usikker tæve, og hun er kun blevet mere glad og legesyg efter sterilisering smiley

  • #9   9. jan 2020 Tæver producerer også testosteron i kønskirtlerne... derfor vil det naturligvis også påvirke dem.
    Det, der er dokumenteret for tæver er blandt andet en øget taktilskyhed og en øget tendens til gøen efter kastration.

    Jeg ville aldrig lade være med at fjerne livmoderen ved akut livmoderbetændelse.
    Så må adfærd komme efter..





  • #10   9. jan 2020 Om sterilisation øger usikkerhed afhænger af hvad grunden til usikkerheden er. Det er jo ikke sikkert at de er hormonelt betinget.
    Jeg har selv haft megausikker tæve der fik livmoderbetændelse og blev steriliseret babubabu. Det gjorde ingen forskel i hendes usikkerhed.
    Jeg har også fået steriliseret en meget aggressiv tæve: det tog faktisk toppen af aggresionen. Men det giver nok meget god mening når man har fjernet hendes testosteronproduktion.
    Ved livmoderbetændelse ville jeg godt nok overhovedet ikke overveje adfærd; det er en sygdom med en ret høj dødelighed. I nogle tilfælde kan den slås ned med antibiotika, men man kan næsten være sikker på at den vender tilbage.


  • #11   9. jan 2020 Uanset årsagen til usikkerhed, så vil fjernelse af testosteron (måske også andre kønshormoner) altid give "lidt mindre at stå imod med". Den eneste undtagelse er, hvis kønshormoner er årsagen eller en del af den.

    Og så tror jeg også man skal holde et kritisk blik på at der kan være forskel på om en hund trives eller om en hund er nem at have for ejeren smiley


  • #12   9. jan 2020 som jeg læser det så får de altså mere testosteron ved at blive sterilisret.
    til gengæld får der her at det ingen/minimal indflydelse burde have på fx angst

    Da sterilisation medfører, at der vil være forholdsvis mere testosteron i
    kroppen, kan der forekomme øget aggression. Testosteron kan forstærke allerede
    tilstedeværende aggression. Men aggression er et samspil mellem bl.a.
    serotoninniveau i hjernen, kønshormoner og erfaring. Aggression kan også skyldes
    sygdom og smerte. Undersøgelser har vist, at tæver ofte bliver MERE aggressive
    efter sterilisation, især hvis de i forvejen har vist aggressiv adfærd eller hvis de
    var steriliserede før første løbetid.
    Tæver som løfter ben ved urinering har større sandsynlighed for at udvikle
    aggression efter sterilisering.
    Hvis adfærdsproblemet tydeligt følger tævens løbetidscyklus, d.v.s. hvis tæven er
    tydeligt mere aggressiv omkring løbetid eller falsk drægtighed, så kan det måske hjælpe
    at sterilisere.
    Når det handler om angste og usikre tæver, har sterilisation tilsyneladende minimal
    effekt. Der kan muligvis være en tendens til at usikre tæver bliver lidt mere modige efter
    sterilisation. Det skyldes et øget testosteronniveau


  • #13   9. jan 2020 Jeg har aldrig hørt om det ved tæver og er heller aldrig stødt på noget eller nogen som understøtter den påstand.

    Så det er en and og jeg ville til enhver tid sterilisere i den situation.


  • #14   9. jan 2020 #9
    Det har jeg aldrig hørt om, men tæver producerer testosteron i binyrerne - noget der svarer til 5 % af den mængde en hanhund af tilsvarende størrelse har cirkluerende rundt i kroppen.

    Jeg har ikke hørt at en tæve skulle blive usikker af sterilisation, så jeg ville bare operere!


  • #15   9. jan 2020 Min nu afdøde tæve, var på igen måde aggressiv, dominerende eller lignede, tværtimod, hun var en stille og afbalanceret tæve, som var steriliseret og som lettede ben når hun tissede.

  • #16   9. jan 2020 Der kommer ikke mere testosteron ved kastrering af tæver.
    Når æggestokke fjernes bliver kun en minimal mængde produceret i binyrerne.

    Ved kastration fjernes også andre kønshormoner, der kan holde testosteron "i skak" og det kan selvfølgelug have en tilsvarende minimal betydning. Hovedparten af hormonet forsvinder fra kroppen ligesom det gælder de øvrige hormoner produceret i kønskirtlerne.


  • #17   9. jan 2020 ch kan du bakke det op med dokumentation? Jeg har altid sagt som dig men ledte efter et lidt mere håndfast bevis som jeg kunne sende til en ven i USA.

    jeg kan ikke umiddelbart finde gode studier der viser at det sker, kun nogle der viser at der ingen sammenhæng er med signifikans. Det er hanhunde jeg har søgt på fordi det er dem som var relevante for mig.

    hvis nogle kan finde det så vil jeg rigtig gerne have et link måske i pb.

    vi havde en snak om at i USA neutraliserer man ofte alle og tidligt og det er jeg imod.

    PS gerne på engelsk smiley


  • #19   9. jan 2020 Hippie

    det normaltvis også mit koncept.
    Men med min mors tæve - sætte dyrelægerne fuldkommen bremsen i og sagde at det måtte vi for gud skyld ikke gøre.
    ja det lød nærmest som om vi 100% ville ende med en hund da var så sindsyg i potten af den ville blive aflivet - hvis den blev steriliseret.

    det faktisk derfor vi har afholdt fra at gøre det - vi har fået afvide man så vidt muligt aldrig bør sterilisere en nervøs tæve.

    min mors hunds nervøsitet ligger 100% i usikkerhed og angst - og er ikke hvad jeg ville mene er homonelt betinget adfærd det hun gør.

    Hun er fx bange for fyrværkeri og torden - det bunder ud i en uheldig oplevelse der er sket. så er hun udadreagerende på fremmede hunde
    og er generelt let til stress.





  • #20   9. jan 2020 I magasinet "Hund og Træning" februar 2010 er der en artikel med tilhørende referencer, HL.

  • #21   9. jan 2020 siden da har jeg faktisk læst flere tilfælde hvor folk er blevet frarådet at sterilisere en tæve med nervøst sind.

    Men det lyder så tydeligvis til at vi - og andre folk.
    er blevet informeret forkert.

    fordi er det ikke tilfældet - så ville jeg jo i sådan en tilfælde som jeg sat op her, jo aldrig være i tvivl.
    så ville jeg da 100% sterilisere tæven.


  • #22   9. jan 2020 tusind tak CH. perfekt! det ryger lige fluks over Atlanten smiley

    så kan de få lidt at tygge på smiley


  • #23   9. jan 2020 ang testosteron

    jeg fik en han kastreret pga overproduktion af det. han blev normal kan man sige efter indgrebet

    jeg synes kun man skal gøre det når årsagen er fysisk.

    hvad er en sterilisation af en han? kan nogle oplyse mere om det? Jeg lader normalt dyrlæger stå for den beslutning og de kastrerede ham, men jeg har en veninde som sagde at hun ikke forstår hvorfor jeg ikke fik pågældende hanhund steriliseret i stedet for kastreret. hvordan foregår det og hvordan virker det på en hanhund?

    jeg kan Google men vil egentlig hellere høre folks erfaringer da Google viser i mange retninger


  • #24   9. jan 2020 Man overskærer sædlederne, ganske enkelt. Ligesom ved mennesker smiley

  • #25   9. jan 2020 Jeg har aldrig hørt det om tæver og ja jeg ville sterilisere.

  • #26   9. jan 2020 CH så ville det vel næppe have hjulpet på min med et fysisk forhøjet testosteron niveau tænker jeg

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #27   9. jan 2020 Helt bestemt Sterilisere omgående og så tage den derfra.

  • #29   10. jan 2020 Der er kæmpe forskel på de to indgreb, Palle. Hvis man bare overklipper (sterilisation) bevarer man kønshormoner, hvis man beholder dem (kastration) fjerner man dem.
    Sterilisationen er udelukkende for at undgå reproduktion.
    Jeg tvivler på at det er noget der laves særligt meget på hunde...


  • #30   10. jan 2020 Synes ikke man 'bare' skal steriliserer fuldstændigt uovervejet. Der er nogle ting, der taler for at gøre det, men bestemt også noget der taler imod. Fx er det jo ofte lidt for vores egen bekvemmeligheds skyld at man vælger at lade en gennemgå en ikke helt ubetydelig operation. Man undgår selvfølgelig riskioen for livmoderbetændelse (en ikke helt ubetydelig risiko) og man nedsætter risikoen for mammatomure betragteligt, hvis man sterilisere tidligt. Man øger så tilgengæld også risikoen for fx knoglekræft og inkontinens.
    Jeg valgte at sterilisere Perle før hun kom i første løbetid (men tæt på). Det var flere grunde til og det blev gjort efter mange grundige overvejelse. Både min dyrlæge og jeg 'bogede' den en del inden valget blev truffet (min dyrlæge er ikke sådan en type der pr automatik foreslår hverken kastration eller sterilisation). Og så måtte tiden vise om vi gjorde det rigtige. Perle er nu snart 8 år og har ikke haft nogen 'bivirkninger' af indgrebet. Om min næste Dobertæve også skal steriliseres må komme an på en vurdering når den tid kommer.


  • #31   10. jan 2020 Mette,
    Synes det er interessant at du valgte at sterilisere før første løb. Hvad var årsagen?

    Jeg tænker på at man ofte hører at folk siger efter 2.løb aht. hundens modning, og du har jo ofte nævnt, at din hund er en dejlig, fjoget goofball, men at hun fx har været utrolig svær (umulig) at træne selvbeherskelse med (jeg tænker ift at gå frit). Mon hun egentlig mangler noget modning pga den tidlige sterilisering?


  • #33   10. jan 2020 Hanhunde, Isabelle smiley

    Men ja, når livmoder, æggestokke - hele underlivet er fjernet, så er hun kastreret.


  • #35   13. jan 2020 @31: Den meget tidlige sterilisation var der flere årsager til. Den primære årsag var at jeg havde en avlshan samtidig og vi havde ikke sådan den helt store mulighed for at adskille de to. Så ville jeg også gerne helt undgå risikoen for livmoderbetændelse og mammatomur og hormonelle humørudsving (jeg har haft et par tæver, der var ekstremt påvirkede af løbetider).
    Min hund ER en herlig fjoget goofball. Men det var både hendes mor og far også. Hun er både mentalt og fysisk nærmest en tro kopi af sin mor. Så det tror jeg ikke kan tilskrives sterilisationen. At hun har været ekstrem svær mht selvkontrol/selvbeherskelse er udelukkende min fejl; jeg havde slet ikke fokus på det da hun var helt lille så hun nåede at finde ud af at den fedeste fest er at løbe efter noget der bevæger sig. Meeeen hun er nu ikke den eneste Dobermann med et lidt ukontrollabelt jagtinstinkt smiley Det er ret almindeligt at man liiiige skal tænke lidt over hvor man slipper dem løse smiley
    Men ja, hun var længe om at blive voksen. Hun er sød og venlig og en smule tilbageholdende overfor fremmede hunde: de skal lige ses an inden hun beslutter sig for om hun gider dem eller ej. Og DET kunne sagtens hænge sammen med den tidlige sterilisation. Men det er ikke noget der på nogen måde er et problem for hverken hende eller os.
    Om jeg vil gøre det igen afhænger af situation og hund.


Kommentér på:
Nervøs tæve og sterilisere.

Annonce