{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.960 visninger | Oprettet:

14000 for hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi står for at købe en hvalp af racen Islandsk Fårehund. Den er helt i orden efter DKKs foreskrifter som jeg forstår det og sød er den også.
Vi er blevet tilbudt den for 14.000 kr.
Nu har jeg læst at race hundehvalpe handles for mellem 5.000 - 12.000 så jeg tænker det er lidt højt. Men hvad tænker I man bør gøre i sådan en situation?

Tak for input.
Solskin

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  14000 for hvalp
  • #2   9. apr 2020 Hvis du ikke vil give 14000 så må du jo finde et andet sted at få din hvalp

• #3   9. apr 2020 Nogle racer er i den billige ende, andre i den dyre ende.

Hvis du vil have hvalpen, betaler du 14.000 kr. Hvis ikke, finder du enten en anden race eller en blanding, og betaler mindre.

• #6   9. apr 2020 Hvad får du for de penge?
    Hvad er der lagt af arbejde i hvalpene? Er der alle relevante sundhedsresultater for forældrene, fysisk og mentalt?
    Laves der adfærdstest på hvalpene?
    Er der sygdomme de er avlet fri for såsom MDR1 etc.
    Kan du følge forældre og søskende (hvis det er noget du synes er interessant), og ses til træf (når der ikke er Coronatider)?
    Stiller opdrætter sig til rådighed for spørgsmål?
    Stiller opdrætter sig til rådighed for pasning?
    ...

Generelt, opfylder opdrætter dine behov, når det kommer til den hvalp, du gerne vil købe ... så er det vel alle pengene værd, hvis ikke, så finder du en anden opdrætter smiley

• #7   9. apr 2020 Du kan finde ud af hvad dit maks er.
    Og det må du jo så forholde dig til når du handler hund. Opdrættere er alle forskellige og de har forskellige priser på deres hvalpe. Tit kan man opleve der er et vis prisleje - men derfor kan prisen sagtens svinge indenfor en race alligevel. Der kan også være opdrættere der har forskellige priser på de enkelte hvalpe. Opdrætteres sætter sin pris, g vil man ikke betale den, så kan man jo tage en snak om det, eller søge videre og tænke sit..
    Du kan ikke klage over en pris hvis det er hvad du tænker..

14.000 er ikke unormalt for en racehund i dag. Tilgengæld tvivler jeg på du finder mange valgmuligheder til de 5.000kr. I hvert fald ikke hvalpe uden fejl. Måske en omplacering eller pensioneret avlshund.
    10-12.000 for de fleste racer i dag. Enkelte mere brugsorienterede eller racer med lav efterspørgsel ligger lavere. Og racer med høj efterspørgsel eller få hvalpe pr. Kuld ligger højere. Kan opdrætterens hvalpe noget specielt, gode prøveresultater, udstillingsresultater (hvad ved jeg) så kan det også påvirke prisen. Eller hvis der har være komplikationer, eller valg af dyrer hanhund som gør opdrætter har haft øgede udgifter end normalen.

• #8   9. apr 2020 Lige i disse måneder er efterspørgslen øget hos mange racer, samtidig er omkostningerne ved parringer pt øget hvis man bruger udenlandske avlsdyr. Frostsæd og to gange dyrlæger er sgu en anden pris end - hunden ind bag i bilen og en tur syd eller nord på.

• #10   9. apr 2020 Tusind tak for de mange gode svar.

Det er godt at høre, at jeg ikke bliver taget ved næsen men rent faktisk betaler en fair markedspris for hvalpen.

Jeg vil også give jer ret i, at der er meget arbejde i at opdrætte hvalpe og sikre en god forudsigelig adfærd. Dermed betyder anskaffelsesprisen som sådan relativt lidt i forhold til den glæde (eller ærgrelse) man har af hunden på lang sigt.

Endelig kan jeg godt se at anskaffelsesprisen også er ret ubetydeligt i forhold til de øvrige driftomkostninger for slet ikke at tale om risiko for sygdom og ødelagte møbler med mere.

Igen tak for jeres input. Jeg kan nu med god ro i maven gå videre med vores hvalpekøb.
    smiley

• #11   9. apr 2020 Pøj pøj med hvalpekøbet - vi vil glæde os til at se billeder af den lille skønhed når i får den hjem smiley

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 92
    #12   9. apr 2020 Sjovt nok hænger pris og kvalitet ikke altid sammen, på den måde at de meget dygtige, meget samvittighedsfulde opdrættere ikke, over en kam, er dyrere end dem der tager lidt lettere på det. Men naturligvis er de i den høje ende. Man skal se sig godt for smiley

• #13   9. apr 2020 Basse kostede kr 1.500,- der er både en helt ren Rottweiler og en helt ren Labrador i, og jeg er godt tilfreds med købet smiley

• #17   9. apr 2020 Hvis penge betyder så meget for dig Holly, så vil det da være rigtig smart at få kat i stedet;) dem får man jo smidt i nakken smiley
    For mig er dyr ikke en vare, det er et levende væsen, mine dyr leder efter nye hjem, de er ikke “til salg” alt vender sig i mig når jeg hører sådan noget som det Holly skriver, jeg vil hellere beholde mine hvalpe selv end jeg vil overlade dem til folk som opfatter dem som en vare man byder på:)

• #18   9. apr 2020 Jeg gav 8000 kr for min islænder med DKK tavle i 2009, men tror prisen i dag for det meste ligger på 13-14.000 kr. En fin pris for mig, hvis der er lagt et godt arbejde i at lave kuldet.

• #20   9. apr 2020 @Allan.
    Tror du at der er. smiley

• #21   9. apr 2020 Jeg synes da det er fint nok man har et maks, og man kan altid snakke pris - så er det bare ikke sikkert man kan snakke hvalp bagefter.. opdrættere er lige så forskellige som hvalpekøbere smiley

• #25   9. apr 2020 Holly, som du skal betale skat af og måske er der også tabt arbejdsfortjeneste.
    Jeg kan ikke arbejde fuld tid, når jeg har hvalpe, men jeg er så heldig, at min arbejdsgiver ikke ser det som et problem, at jeg kun arbejder 20 timer om ugen i gennemsnit når jeg har et hvalpekuld.

Mit næste kuld bliver født om få dage og indtil videre har jeg brugt 16.000 på hjertescanning, progesterontests, parring, hvalpefoder + div. kosttilskud og lidt nye tæpper til fødekassen. Har indkøbt nye hvalpegårde også, de er ikke medregnet.

Får jeg et stort kuld bliver der måske et lille overskud, hvis ikke der opstår større komplikationer undervejs.

• #26   9. apr 2020 Holly - sæt da i gang. Husk skat, så får vi alle glæde af det smiley

• #30   9. apr 2020 Jeg kender nogen som avler en eller lille race.

De fik en hvalp som endda skulle tages med kejsersnit en søndag nat.

De beholdt endda, da de selv kalder den Danmarks dyreste hund! smiley

Hundeavl med racer er der kun sikre penge i for alvor ved stordrift.

Der er langt flere penge i at lave blandinger med eksotiske navne, eller bare avle et eller andet ligegyldigt Labrador/Rottweiler mix.

Ingen sundhedstjek af nogen art naturligvis. Dyrlægen siger jo at den er sund og rask.

Så kan man lave nogen penge! smiley

• #32   9. apr 2020 Til TS; Mange opdrættere af de islandske, har også med i prisen af når hundene er gamle nok, indgår der enten helt eller halvt dækket nogle sundhedstjek, fx HD, så avlerne på denne måde sikrer sig, at deres opdræt får tjekket disse ting smiley
    - På den måde sikrer man sig også selv, at ens opdrætter er seriøs om sit opdræt, og ønsker at følge sundheden, og man ved at der er tænkt fremad i det, det er jo win win. Så det skal man også huske er med i prisen - hvis det altså er det smiley

Og så kan man jo så tænke; 14.000kr, skal dække en hund man har i måske 10 år, det er en okay pris synes jeg da smiley

-----

Og et sidespring, som en der har avlet "tavleløse bastarder", selv dér kan jeg afsløre at det dælme ikke helt er til at få et overskud, hvis man altså har interesse i at gøre noget ud af det. Er sikker på at hvis man er ligeglad, ikke gider gå op i tingene og kun har interesse i kroner og ører i sidste ende, kan man sagtens score en god sommerferie. Men hvis tingene skal gøres ordentligt, så koster det altså og man har brugt ret mange penge - før man overhovedet aner om der kommer hvalpe ud af det.
    - Vi havde fx 2 år hvor vi havde nogle forsøg, med tæver der gik tomme, det kostede altså også skal man huske.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #33   9. apr 2020 Nu har jeg købt brugshunde med mange års mellemrum. Prisen har ikke ændret sig det store. Man føler man får utroligt meget for de 7000-8000kr. Især når man kigger på prisen for andre racer.

En hund som har sundhedsresultater,tavle og prøver generationer bagud. Set i det lys finder jeg den dobbelte pris for en hund som høj. Altså hvis vi taler hunde som får større kuld.

• #34   9. apr 2020 Altså jeg synes alle betaler utroligt meget for deres små hunde (også Schæfere).

Kilo prisen er jo helt ude af kontrol!

Synes I er skøre allesammen! smiley

• Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #35   9. apr 2020 Holly og din hund har tavle er udstillet og sundhedstestet siden du mener du kan tillade dig tage de priser

• #37   10. apr 2020 de kan godt være dyre. den race. min farmor har haft mange af dem. og som gik til Konkurrencer og vandt meget. smiley men for mig er prisen nok lige på kanten af for høj

• #38   10. apr 2020 smiley

profilbillede
  • #41   10. apr 2020 Når i snakker om at det ikke er fordi man tjener kassen som opdrætter, og at der jo er udgifter mm. Det er der da ved alle "seriøst" opdræt, alligevel kan du få en labrador eller schæfer(af brugslinier) til en del mindre end feks. Islandsk fårehund, så det handler da også om at opdrætter sælger for mest muligt, og så er det jo præcist som med alle andre varer.

• #42   10. apr 2020 Hvis hjertescanning skal give mening, skal den foretages før hvert kuld, da de sygdommene som man scanner for (DCM og MMVD) opstår over tid.

og nej hjertescanning er ikke påkrævet hos whippet, men da der ses en svagt stigende frekvens i antallet af whippets med hjertefejl, finder jeg det nødvendigt.

Det skulle nødigt gå som hos de racer, hvor disse fejl har været og er et kæmpe problem. For år tilbage blev der lavet et studie på dobermann, der viste at 44% af de undersøgte 6-årige hunde viste tegn eller havde symptomer på DCM.

• #43   10. apr 2020 Er det ikke et spørgsmål om at være tilfreds som køber?
    Staffen ligger i et prisleje 12-14000
    Hvis nu jeg føler mig tilfreds med at give de 14000, så er der vel ikke noget at komme efter.
    At de har et overskud på et kuld, kan ikke pisse mig at. Jeg er ikke misundelig på alt det arbejde de har haft.

Dog kunne jeg ikke drømme om at give de penge, hvis jeg ikke har været tilfreds med avlsarbejdet. Så kigger jeg videre smiley

• #44   10. apr 2020 Jeg har heller ikke problemer med at give prisen for den hund jeg har valgt, men jeg er heller ikke naiv, selvfølgelig tager man så meget som man kan få, lige som med alle andre varer. En seriøs opdrætter går vel ikke ned på hanhund til sit kuld, undersøgelser mm. Fordi racen ikke kan sælges for 14000 kr. Og samtidig koster en af de sygdomsramte racer heller ikke mindre, blot fordi man ikke har sørget for at hvalpene bliver sunde og raske. Det kommer nemt, herinde, til at lyde som om at tanken om prisen gør at man ikke er seriøs som køber, men opdrætteren har jo lige så stor interesse i at få dækket deres omkostninger og få plus, ellers ville prisen jo svinge fra kuld til kuld og stort set alle racer ville koste det samme pr. Hvalp. I forhold til størrelse på racen.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#45   10. apr 2020 40. Men du får jo ikke nødvendigvis bedre kvalitet. Måske tværtimod.

Jeg køber en Ferrari til 7000kr. Hvorfor skulle jeg så give det dobbelte for en Fiat.

• #48   10. apr 2020 #17
    "mine dyr leder efter nye hjem, de er ikke “til salg”

Så du tjener ikke noget på dine kuld?
    Eller er penge alligevel rare nok, selvom det vender sig i dig over ordene "til salg"?

• #52   10. apr 2020 #48 jeg har ikke overskud hvis det er det du mener;) men det er heller ikke det som det hele handler om, for mig handler det om glæden ved at opdrætte og have et kuld, glæden ved at følge de nye familier og glæden ved at se hvor meget en hund kan give;)
    Alt det forsvinder for mig når det bliver til et simpelt køb og salg smiley det er i min verden slet ikke salg det handler om, det er nye hjem, nye familier at gøre glade, nye mennesker som får lov at føle den samme glæde som jeg har:)
    Det betyder at hjemmet er 1000000 gange vigtigere end penge, det helt rigtige hjem kan sagtens være et hvor man ikke har 14-16000 kr, men det kan ikke være det hjem som nok har men ikke vil bruge 14-16000 kr på et nyt familiemedlem.
    Jeg kan sagtens forære en hvalp væk hvis jeg mener at lige det hjem er det helt rigtige til den hvalp, jeg kunne aldrig drømme om at sælge en hvalp, uanset pris, til et hjem jeg ikke mener er det rigtige:)

• #53   10. apr 2020 Meget flot med kiropraktor tjek af hvalpe smiley

• #55   10. apr 2020 Min opdrætter har efterhånden lavet en del kuld, og kuldstørrelsen er typisk på en 7-9 stykker. Hendes hvalpe koster i dag 9.000 kr (jeg gav vist 8.500 for 6 år siden).

Dorit er fra D-kuldet, altså 4. kuld. Det efterfølgende kuld var dét der endelig skulle give overskud på hendes avl. Men så viste det sig at kuldet havde en arvelig sygdom, og hun måtte tilbagebetale købsprisen på de fleste (de hunde, som var ramt). Altså et bragende underskud!

Om hun i dag er ved at være i nul igen, ved jeg faktisk ikke. Men hun skovler ikke ligefrem penge ind, på trods af at hun får relativt store kuld.

Man kunne diskutere om hun burde sætte prisen op, men jeg tænker at priserne inden for den race er ret ens, og svinger måske med 1.000 kr.

Hvis man vil lave mange penge på hunde, skal man vælge Martins model - lave en masse blandinger, give dem fancy navne, stoppe pengene i den lomme, som man ikke betaler skat af, og så ellers skide højt og helligt på alt andet.

Jeg er skrevet op til næste hvalp, og jeg har endnu ikke spurgt om prisen. For den er ikke vigtig for mig. Jeg ved cirka hvilket leje det er, og jeg ved at jeg ikke kan finde en bedre opdrætter til det, jeg skal bruge.

Se det som at købe en bil - vil du have en bestemt model med specifikke egenskaber, eller vil du bare have noget, der kan fragte dig fra A til B? Hvis det sidste, så er det fint at handle med prisen. Hvis du vil have det første, så vælg den “model” der passer dine behov, og betal hvad den koster.

• #56   11. apr 2020 En "tavleløs" i Marked koster 28.000,- Just saying.

• #58   11. apr 2020 Ja, bare den ikke bliver meldt til politiet. Edderluskeme surt at betale 28.000,- for en hund og så bliver den nappet og aflivet smiley

• #60   12. apr 2020 min farmor har aldrig avle på dem. aldrig. kun gået til Konkurrencer og ham på billede har stamtavle. det have hun på alle hendes hunde smiley men ham på billede er desværre aflive efter han blev for gammel og have problemer med ryggen og flere små ting men han blev over 13 år

• #61   12. apr 2020 Ida. Det er ikke en EB. Det er et af de nye modefænomener :"Rare" EB. Så lad mig gætte på en hjemmelavet tavle. Det er derfor jeg har skrevet "Tavleløs".

• #63   13. apr 2020 Jeg kunne ALDRIG drømme om at sætte spørgsmålstegn ved prisen hos en opdrætter. Inden køb af hvalp har jeg gjort mit forarbejde og ved nøjagtig hvad jeg vil have og så betaler jeg prisen uanset om det er 14000 eller 20000.
    Vi har selv opdræt og for rigtig mange henvendelser og jeg må ærligt indrømme at dem som skriver som det første og spørger hvad jeg tager for en hvalp, de bliver sorteret fra. For os er det vigtigt at køberen har gjort deres forarbejde og ved hvad de ønsker ved deres kommende hund og fra deres opdrætter og på den baggrund har valgt os .
    Har også prøvet at folk ikke vil betale prisen ved brug af vores han hund, fordi de kan få det billigere et andet sted og her går jeg ikke bare ned i pris, men fortæller at de så må bruge en anden han hund smiley

• #64   13. apr 2020 #63 Men når man nu kan finde svar på ALT vedrørende hvalpene på opdrættere hjemmeside så er det da lidt underligt at der ikke også er plads til lige at skrive prisen. Så slipper man jo også for alle de dååååme folk der formaster sig til at spørge smiley

• #65   13. apr 2020 Som jeg skrev så sortere jeg dem fra smiley Jeg ønsker IKKE at sælge mine hvalpe hvor prisen er 1 priotet. Ligesom jeg også sortere dem fra som skriver og spørger om de kan få en hvalp i den og den farve . For mig handler det ikke om bare at sælge hvalpe, så hos mig skal køber i ligeså høj grad sælge sig selv og det gør de ikke hvis prisen er det som de kigger hvalp efter og som er det de først spørger om

• #66   13. apr 2020 Men når der nu ER fundet svar på ALT andet. Hvorfor sætter opdrætter ikke bare prisen på hjemmesiden lige som alle andre informationer ?? Det forstår jeg ikke. Den ene detalje må for alt i verden ikke være offentlig. Nå, men pyt med det. Jeg sorterer også steder fra hvis ikke jeg kan finde nok relevant information på hjemmesiden smiley

• #67   13. apr 2020 Jeg forstår egentlig ikke hvorfor der fokuseres så meget på pris, jeg har ikke nogen pris oplyst nogen steder, jeg vil ikke skræmme det gode hjem væk som måske ikke har så mange penge, min pris er ikke entydig smiley jeg har foræret hvalpe væk hvis hjemmet var det rigtige;) det er til enhver tid hjemmet som er det væsentlige.

• #68   13. apr 2020 For mit vedkommende må alle enhver skam godt vide hvad jeg tager for mine hvalpe , det handler om at jeg som opdrætter ikke ønsker at blive valgt til/fra grundet prisen, men ønsker at folk henvender sig til mig fordi jeg har nogle hunde/opdræt som de ønsker noget fra smiley
    Hvis folk derimod skriver lidt om dem selv og hvad de kan tilbyde og deriblandt også spørger ind til prisen, så syntes jeg det er helt ok smiley
    Der kan også være enkelte hvor prisen måske på daværende tidspunkt kan være en hindring, men hvor jeg måske syntes at det er det helt perfekte sted for mit hvalp, så ville jeg da også være indstillet på en løsning der smiley
    Men ved folk som ikke syntes de feks. vil give 14.000, men kun 12.000, fordi det kan de få andre steder og s prøver at forhandle, ja så er det bare ikke hos mig de skal have hvalp , for så er det fordi de ønsker den billigste og ikke fordi det netop lige behøvede at være hos mig smiley

• #69   13. apr 2020 #67
    Helt enig smiley

• Dorte H
    Dorte H Online Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 746
    #70   13. apr 2020 Sarah: de feks. vil give 14.000, men kun 12.000, når du skriver sådan så kan du vel også garantere at du har lagt de samme undersøgelser og arbejde i dine hvalpe?

For hvis ikke jeg får noget ekstra for de penge, så er du jo bare grisk og vil sælge dine hvalpe så dyrt som muligt?

men det må man ikke synes ved jeg godt.

Jeg bliver sådan lidt lang i patten over det der med at opdrættere da godt nok ikke tjener noget på det og at prisen ikke bør være det vigtigste for køberne.

Men man kan jo også vende den om og sige at hvis det er så vigtigt med de rette hjem, så kan prisen da heller ikke skulle være det vigtigste for opdrætter?

Og jeg ser ikke rigtigt andre end Bodil sige at prisen ikke er vigtigst, men det rette hjem, og at hun gerne sætter prisen ned eller endda forærer hvalpen til det rigtige hjem fremfor at få penge i hænderne.

• #71   13. apr 2020 #70 Mine hunde er testet langt mere end hos andre opdrætter, NETOP fordi jeg vægter sundheden ekstremt højt plus mange andre ting. Hvis du læser længere oppe hvad jeg skriver, så skriver jeg netop at hjemmet er det vigtigste for mig og jeg med stor omhu vælger køber til mine hvalpe.

Det sidste jeg er som opdrætter er grisk, for så solgte jeg bare til hvem som helst - jeg vil langt hellere `brænde inde ´ med en hvalp end at sælge den til et hjem som ikke er 5 stjernet

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#72   13. apr 2020 Det giver bare ingen mening. Det må nu engang være lettere at skrive hvad man vil have for sit "produkt". For uanset hvad undskyldningerne er,så sælger i noget. Her er det da bare at oplyse prisen.

Jeg ser det også i nogle tilfælde ved andre ting. Personligt hopper jeg over. Er prisen hemmelig er den sikkert for høj.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 274
    #73   13. apr 2020 MIn avler skriver på deres hjemmeside :

Iflg. markedsføringsloven, er vi forpligtet til at oplyse pris på de hvalpe vi har til salg.

• #75   13. apr 2020 Jeg går ikke synderligt op i prisen, for jeg ser det som en investering i mit nye familiemedlem, og det er der ikke en pris på. Jeg ved at jeg uanset om jeg giver 3000 eller 16.000 kr får noget der ikke kan købes for penge i de forhåbentligt mange år jeg har hunden. Dog tjener jeg ikke alverdens penge, så jeg vil hellere købe en til 10-16.000 kr end 20, af den simple årsag at jeg så har nogle flere penge til at smide på opsparing eller forkæle den med smiley Men prisen er ikke det afgørende, men det er da selvfølgelig en medvirkende faktor.

Nu har jeg dog lige været igennem hele processen med at finde hvalp, og hvor er det dog irriterende at høre den der med at man ikke må spørge ind til prisen. jaja selvfølgelig skal man skrive andet også, men hvorfor er det så hemmeligt?!
    Alt andet kan jeg sidde og søge mig til, både i forhold til racen som helhed og opdrætters egne hunde, men prisen kan man ikke? Det var da meget nemmere hvis opdrætterne bare smed prisen på deres hjemmeside eller hvor de nu er aktive, så kunne man da få et indblik i hvor priserne lå i racen. Når ingen vil oplyse det, så aner man jo ikke hvad man skal forvente.
    Jeg ville da være ked af at spilde både min egen og opdrætters tid, hvis jeg havde en maks grænse, og opdrætter så ikke ville oplyse prisen før jeg havde skrevet en roman om mig selv, og opdrætter så lå flere tusind kroner over den grænse.
    Så fortæl dog prisen fra starten, så er de der ikke vil betale den sorteret fra. Hvis man selv føler at man kan stå indenfor den pris man sætter, og at ens hvalp er det værd man sælger den til, så er det vel ikke et problem at oplyse denne FØR folk skriver?

• #76   13. apr 2020 Hvis jeg som opdrætter fx skriver 15000 som pris på min hjemmeside, så ville petersen som er pensioneret og lige har mistet deres 15 år gamle hund af samme race, jo aldrig henvende sig og det er da trist når nu Petersen vil kunne give lille Pjuske 15 fantastiske år smiley , hvis jeg skriver pris 0 kr, så får jeg 30000000 henvendelser fra folk som ikke kan give nogen af hvalpene det jeg syntes de har fortjent smiley det er en af hovedårsagerne til at jeg aldrig oplyser pris på hjemmesiden, prisen oplyses ved den første samtale når jeg har hørt lidt om familien og hvad de kan tilbyde, familier som ikke har voldsomt mange penge vil ofte her gøre opmærksom på hvad de kan klare, jeg kører altid lidt på fornemmelsen og sætter prisen efter hvad jeg syntes er rimeligt, jeg har som opdrætter foræret 3 hunde væk og taget et symbolsk beløb for et par stykker, det er så absolut ikke fordi mine hvalpe ikke kan sælges;) det kan de nemt, jeg har i øjeblikket 2-3 henvendelser dagligt på et planlagt kuld smiley men det vigtigste er alt det rigtige hjem og sådan er der altså rigtig mange opdrættere som har det, der er enorm forskel på om du ikke kan eller ikke vil betale en given pris:) hvis en familie bruger mange penge på udenlandsrejser men ikke har penge til at betale for en hund fx, så står jeg helt af;) jeg ved at der er rigtig mange opdrættere som har det som jeg;)

• #78   13. apr 2020 Bodil, og se der forstår jeg godt at du ikke gør det, for du brokker dig jo ikke over at folk spørger ind til pris og er endda klar på at rette prisen til for det rette hjem. Hvilket jeg virkelig tager hatten af for. Men det er de færreste opdrættere der har det sådan, det er i hvert fald det indtryk jeg har.
    Det er de opdrættere som Sarah, der brokker sig over at folk spørger ind til prisen, og som har en fuldstændig fast pris, jeg ikke forstår hvorfor ikke bare skriver den. Det ville da gøre det meget nemmere for køberne. Når der forventes at køberne selv skal vide alt på forhånd, så skal de jo også have muligheden for det.

Jeg har heldigvis ikke oplevet problemer med at opdrættere ikke har villet give mig prisen, og jeg var heldig at jeg kendte priserne nogenlunde på forhånd.

• #79   13. apr 2020 #78
    Syntes lige du skal læse mine kommentar igen . Skriver NETOP at jeg oplyser prisen når folk henvender sig og fortæller lidt om dem selv præcis ligesom Bodil og jeg skriver NETOP også at prisen ikke er det vigtigste, men at hvis det er det rette hjem, så hitter vi ud af noget med prisen smiley
    Så lad være med at skriv noget som jeg ikke har sagt tak smiley

• #80   13. apr 2020 Kender man ikke prisen på en race sådan generelt.

Det er jo bare at spørge.

Altså Grosserne går vist omkring 8000-12000 (omkring 200 kroner kiloet).

Broholmere ligger vist omkring 14.000-16.000 (omkring 250 kroner kiloet).

Ved Broholmeren betaler man nemlig forud for nogen test, som sælger så senere skal betale for. Det er for at sikre at folk får det gjort.

Det har vist sig en succesfuld måde at sikre at det bliver gjort.

Så jeg tror egentligt ikke det er så super vigtigt med at prisen står oplyst, for man skal jo også vide hvad der følger med i prisen.

Man kan ikke altid sammenligne 1-1.

• #81   13. apr 2020 #80
    Det var faktisk lidt smart det der med at betale forud for test , har ikke hørt om det indenfor min race, men var ik en dårlig ide smiley

• #82   13. apr 2020 Broholmer ejere er smarte! smiley

Men hov nu jeg tænker over det, jeg mener at penge bliver indbetalt til foreningen.

Så det er ikke nogen penge avleren administrerer.

• #85   13. apr 2020 15.000 kroner divideret med 60 kilo?

Jeg kan ikke se det er helt forkert?

Så skål da. smiley

• #86   13. apr 2020 @Isabelle.
    Det er ikke noget problem ved Broholmeren af hvad jeg ved.

Der er jo ikke tale om at låne penge til nogen. Der er mange andre racer hvor man ikke gør det.

Det skal bare sættes op som et krav.

Igen, racens sundhed står over penge. Det kan jeg godt lide.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 121
    #88   13. apr 2020 Jeg ved faktisk ikke hvad prisen er på min kommende hvalp, men regner egentlig med at det ligger mellem 12.000 og 16.000 kr.

Det der var vigtigt for mig var en hvalp fra det kuld jeg havde udset mig og det er derfor også kun hos dem jeg har været skrevet op.

Prisen finder jeg vel ud af når der skal lægges depositum, jeg er sikker på hvalpen er alle pengene værd og mere til. (for mig)

• #89   13. apr 2020 @Holly.
    Det er jo det jeg siger.

I er ikke rigtigt kloge i hovedet nogen af Jer.

Så meget for så lidt? smiley

• #90   13. apr 2020 Sarah du skriver helt præcis: Vi har selv opdræt og for rigtig mange henvendelser og jeg må ærligt indrømme at dem som skriver som det første og spørger hvad jeg tager for en hvalp, de bliver sorteret fra. For os er det vigtigt at køberen har gjort deres forarbejde og ved hvad de ønsker ved deres kommende hund og fra deres opdrætter og på den baggrund har valgt os .

Jamen hvordan skal køber dog vide hvad en hvalp koster, når du ikke bare oplyser det på din hjemmeside eller hvor du nu er?
    Som jeg skriver, går jeg ikke personligt særlig meget op i prisen, men der er immervæk forskel på om jeg skal betale 10.000 eller 20.000 kr for den.
    De der spørger om pris som det første, kunne jo netop være fordi man ikke vil spilde sin egen eller opdrætters tid, hvis opdrætter tager mere end man har penge til. Det behøver jo ikke at betyde at de ikke er seriøse.
    Men opdrættere må da gøre præcis som de vil, jeg synes bare at det er ærgerligt at prisen skal være så hemmelig.

Men okay jeg ville så heller aldrig nogensinde begynde at spørge indtil at opdrætter satte prisen ned eller lign. Hvis opdrætter siger den koster 20.000 kr og jeg har et maks på 16.000 jamen så siger jeg pænt tak for opdrætters tid og hopper videre.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#91   13. apr 2020 Har man ikke råd til hvad en hund koster har man vil egentlig ikke råd til at have hund.

Hvorfor så egentlig spare op. Man kan åbenbart bare forklare man ikke har så mange penge.

Man kan vil også være et godt hjem i selv om man har pengene men prøver at få lidt rabat. Lyder i mine øre mere fornuftig en at få hund man egentlig ikke har råd til.

• #93   13. apr 2020 Hvis du har mulighed for at spare op er det da det du skal gøre;) er du fx pensionist kan det være rigtig svært at spare op;) der er rigtig meget forskel på om man ikke kan eller ikke vil;) at have hund koster og er man en helt almindelig familie så sætter man jo bare det beløb tilside pr måned som hunden koster, så sparer man op på den måde, er man pensionist og fx 70 år så er det rigtig lang tid at vente på ny hund hvis Fido dør i dag og man skal spare op til en ny;)
    Har man pengene men nægter at bruge dem på det nye familiemedlem, så er det ikke hos mig man får hund smiley

• #95   13. apr 2020 #90
    Du har tilsyndelandende ikke læst alt hvad jeg skriver, så prøver at sætte det ind her.

Hvis folk derimod skriver lidt om dem selv og hvad de kan tilbyde og deriblandt også spørger ind til prisen, så syntes jeg det er helt ok smiley
    Der kan også være enkelte hvor prisen måske på daværende tidspunkt kan være en hindring, men hvor jeg måske syntes at det er det helt perfekte sted for mit hvalp, så ville jeg da også være indstillet på en løsning der smiley
    Men ved folk som ikke syntes de feks. vil give 14.000, men kun 12.000, fordi det kan de få andre steder og s prøver at forhandle, ja så er det bare ikke hos mig de skal have hvalp , for så er det fordi de ønsker den billigste og ikke fordi det netop lige behøvede at være hos mig.

Nu er prisforskellen på min race ikke så stor smiley Som jeg skrev længere oppe så er det vigtigste at mine hvalpe for et 5 stjernet hjem og jeg gør det gerne klart igen for mig handler det IKKE om penge

• #97   13. apr 2020 Sarah, bare af nysgerrighed. Jeg ser du skriver, at prisen er ikke den vigtigste, men hjem.
    Vil det så sige, at dem der får lov at købe hos dig ( som jeg regner med er de rigtige hjem) får billigere end først annonceret?

• #98   13. apr 2020 Ida jeg har det på samme måde, men f.eks. Chihuahua lægger på 8-16.000 kr med stamtavle, så det er et ret stort spring.

Jo Sarah jeg har læst hvad du skriver, jeg er bare ikke helt enig med dig. Du ønsker ikke at folk skriver og spørger om prisen, så bliver de udelukket med det samme, men samtidig siger du at det ikke handler om pengene og at du blot ønsker de bedste hjem, det kan da sagtens være at dem du udelukker er dybt seriøse, men blot ikke ønsker at spilde nogens tid.

Nå fred være med det, jeg gider ikke diskutere det mere. Opdrættere må selvfølgelig gøre hvad de vil, det er deres hvalpe smiley

Jeg synes bare det kunne være fedt hvis det blev mere gennemsigtigt, men det bestemmer jeg jo ikke.

Og jeg har købt min lille nye hvalp, på trods af at jeg ikke kendte prisen på forhånd og at han uden tvivl er i den dyre ende af racen, men han er hver en krone værd i mine øjne ??

• #99   13. apr 2020 #97
    Nej, hvorfor skulle de få billigere end først annonceret ??? Mange køber har været fra udlandet og ellers har det været folk med store ambitioner indenfor hundesport og ved alle har prisen ik været et problem.
    Min point er at hvis der kom en køber som af en eller anden årsag ikke havde pengene nu og her, men jeg vidste at der var et 5 stjernet hjem for min hvalp, så ville jeg til enhver tid være villig til at finde en løsning på dette (har ikke været udsat for det )

• #101   13. apr 2020 Mikes mor den er meget meget dyr smiley Rosa kostede ca. 3000 kr kiloet, hvis vi går efter voksen vægt smiley
    Lucky ca. 2500 kr.
    Teemo som er papillon kommer til at løbe op i omkring 5300 kr, afhængig af hvor stor han bliver selvfølgelig..

De to første er uden tavle, den sidste er med smiley
    Det er ikke billigt at købe de små, hvis man går efter kiloprisen haha

• #104   13. apr 2020 #98
    Det er som jeg skrev ikke kun ved pris jeg sortere folk fra. jeg har måske bare den holdning at jeg syntes folk virker lidt mere seriøse hvis de starter ud med at skrive hvem de er osv smiley
    De er mere end velkommen til at skrive lidt om dem selv og så samtidig spørge til prisen.

• #105   13. apr 2020 Jeg siger det lige ud!

Alt over 300 kroner kiloet er sygt! Så er det ligegyldigt om det er med tavle eller ej! smiley

• #108   13. apr 2020 @Mikes Mor.
    Det lyder jo også fornuftigt i mine øjne! smiley

• #109   13. apr 2020 Mikes mor, jeg synes også de sidste 3 uger inden vi forhåbentligt får ham hjem, virker virkelig lange! smiley "desværre" er opdrætter bedst til at dele videoer, og de er SÅ skønne, men ikke så nemme at dele herinde, og ofte er det på hendes egen facebook og så kan jeg slet ikke dele dem smiley Men han er simpelthen den skønneste lille hvalp. Han er "midter hvalp" så super nysgerrig og sød, men samtidig ikke den mest frembrusende og ELSKER nusning og mad, så han bliver en drøm at arbejde med smiley

En chihuahua med stamtavle vil have en kg pris på omkring Teemos eller højere. Nogle tavleløse vil nok også lægge godt deroppe af, de er jo ikke billige i indkøb de små. smiley

• #111   13. apr 2020 Det er godt nok også lang tid ekstra at skulle vente lige pludselig! smiley
    Ja det kan jeg godt huske at du snakkede om, det er ærgerligt at det ikke kunne lykkedes, men jeg er sikker på at du finder en ligeså fantastisk hvalp når den tid kommer smiley

Det er om at se de positive ting, og jeg får ham da heldigvis hjem smiley Men det er da rigtig øv ikke at kunne besøge ham inden, og overdragelsen bliver også meget anderledes end håbet, men opdrætter har været fantastisk og været sød til at dele en helt masse stortset dagligt, og så har vi kommunikeret hele vejen igennem, så vi kan finde de bedste løsninger smiley
    Havde jeg ikke fundet Teemo og vidst at det var lige præcis ham der skulle bo her, havde jeg også ventet til det hele var lidt mere normalt igen, men vi får det bedste ud af det.

Det er bare en rigtig øv situation for alle der havde/har parrings planer i udlandet og køb af hund. Jeg håber dem du kender finder hvad de søger her i landet, eller at det snart bliver muligt at få hjem fra udlandet igen.

• #113   13. apr 2020 Ja det er da godt nok spændende med de små pus. De ser så kære ud smiley

Helt vildt, hvis der går for lang tid imellem (læs en dag) så sidder jeg bare og venter på at der kommer noget og ser dem hun har sendt igen og igen smiley
    Det er også slemt når hun deler videoer eller billeder og Teemo så ikke er der! hehe..

• #117   13. apr 2020 @Isabelle.
    Der er Broholmer foreningen der får de penge. Ikke avleren.

Igen det er for at sikre avlen.

Hvad køber føler er i øvrigt irrelevant.

De kan jo bare vælge en anden race hvor der ikke er de krav.

Broholmeren er jo en race under genopbygning, så der følger visse ting med. Der er dog ikke købetvang! smiley

• #118   13. apr 2020 Så skal du ikke få en fra mig smiley

• #119   14. apr 2020 Jeanette - hvis hvalpene prissættes som Bodil gør. Så kan man ikke tale om fuldpris. Det giver simpelthen ikke mening. Hvalpe er ikke ens og derfor kan man heller ikke i købelovsmæssigt forstand få en hvalp ombyttet til en magen til. Det findes ikke.
    Derfor giver det heller ikke mening at alle hvalpe i et kuld nødvendigvis er det samme værd eller har samme pris.
    For opdrætteren kan det også have værdi hvilket hjem hvalpen kommer ud i. Feks er hjem der viser opdrættets kvalitet frem. Nogen gange mere end penge.

• #121   14. apr 2020 Tja .. mine har jeg også givet så meget for -
    Og selvfølgelig er 8x 14000 en god sjat penge ..
    Men når en tæve kun får en levende hvalp ved kejsersnit en søndag så skal pengene jo komme et andet sted fra .. chip, dyrlægetjek, øjenlysning, dna test og diverse undersøgelser af forældredyr - alting koster ..

• #122   14. apr 2020 Lige en lille korrektion i forhold til Broholmerselskabet smiley Broholmerselskabet har en tillægskontrakt som den enkelte opdrætter kan vælge at bruge. Tillægskontrakten giver mulighed for at hvalpekøber kan betale for eksteriør- og mentalbeskrivelse på forhånd. Og desuden betale et depositum som tilbagebetales når hvalpen er røngtenfotograferet og har fået lavet mentalbeskrivelse. Hvalpekøber betaler pengene til opdrætter, som så sender dem videre til Broholmerselskabet. Broholmerselskabet indkalder hvalpekøbere til eksteriør- og mentalbeskrivelse.

Mange opdrættere vil gerne at deres afkom bliver undersøgt, og tillægskontrakten er en god måde at sikre at ens hvalpekøbere får lavet beskrivelser og undersøgelser. Desuden kan hvalpekøbere få et års gratis medlemsskab af Broholmerselskabet når opdrætter bruger tillægskontrakten.

Jeg står selv for at skulle parre min tæve ved næste løbetid, og eftersom det er første kuld skal der godt nok komme mange hvalpe før der er et reelt overskud.

Hvis alt går glat, altså uden problemer med parring, drægtighed, fødsel og hvalpetid, så skal der 5-6 hvalpe til for at det løber rundt. Og kommer der så 10 hvalpe, og ALT stadig går uden komplikationer, så er der måske et overskud på 30.000 som der skal betales skat af. Det er altså ikke et overvældende overskud hvis man tager i betragtning at der er 8 uger hvor arbejdsugen i hvert fald overskrider 37 timer i ugen.

Næhh, vil man bare score kassen på opdræt af hvalpe, skal man vist være pisseligeglad med sundhed, stamtavle osv.

• #123   14. apr 2020 @Pernille
    Nå, så du tillader dig lige at rette mig sådan offentligt?

Jeg er sur. smiley smiley

• #124   14. apr 2020 @Martin

Ja smiley smiley smiley

Kommentér på:
14000 for hvalp

Annonce