{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.458 visninger | Oprettet:

Nedklipning hos dyrlægen i sedering {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet i den trælse situation, at jeg har fået et kompliceret brud på kravebenet, og Victor er blevet vældig filtret i denne her periode , så nu har jeg valgt at få ham nedklippet hos dyrlægen og i samme hug klippet negle under sedering. Er der nogen der ved hvor stærk en sedering der bruges til sådan en omgang ? Risikoen ?

De vil gerne tage en blodprøve på ham inden, da det er et par år siden han sidst fik taget blodprøve. Det vil jeg da også gerne betale for, jeg ønsker self ikke at gamble med hans liv. Jeg sidder bare med en klump i maven, fordi han ikke er en nem hund at stikke i, og alt dette for en klipning, og hvis de skal til og kæmpe med ham...Men vil jo ikke tage chancen. Så self. skal der tages en blodprøve.

Nogen der har noget fornuftigt at byde ind med smiley (håber ikke nogen begynder at bebrejde mig, at jeg ikke har redt eller klippet negle på ham i den her periode, jeg er ikke Tour de France rytter, men et alm. menneske, med en alm. smertetærskel der overholder hvad lægerne siger dvs. ingen løft. Derudover er Victor en hund med ild i røven, der ikke vil sidde stille og skal holdes under pelspleje og negleklip.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nedklipning hos dyrlægen i sedering
  • #1   26. apr 2020 Hvor gammel er han? Jeg har aldrig brugt det med blodprøve inden og jeg tror slet ikke jeg ville gøre det for sådan en bedøvelse.

  • #2   26. apr 2020 Hvordan kan det være han skal bedøves?? Du skal virkelige ikke slå dig selv i hovede, vi alle kan komme galt afsted og have svært ved at holde vores hunde som vi plejer, men så det godt du tager ansvar og får hjælp.

  • #3   26. apr 2020 Det er fordi han er en ældre hund på 14 år. Årsagen til at han skal bedøves, er at han har noget slidgigt + han er en allergihund, der kan have sensitiv hud, så det er simpelthen for at skåne ham. Men dyrlægen mener, at det er det rigtige med en blodprøve inden, for at være sikker på, at han tåler sederingen, så er man jo ikke den, der siger 'nej tak' smiley , det kommer jo pludselig til at virke meget voldsomt.
    Han var afsted sidste år og fik noget bedøvelse i forbindelse med røntgenbilleder af hofter, ryg og knæ, det tålte han ok, bortset fra han var lidt pylret resten af dagen, men det var en anden dyrlæge, og jeg har selvfølgelig glemt om der blev taget blodprøve ved den omgang, må gå hans papirer fra dyrlægerne igennem.


  • #4   26. apr 2020 Kan de ikke nøjes med et give ham en let bedøvelse, de behøver vel ikke "slå ham helt ud"....


  • #5   26. apr 2020 Tak for kommentaren mht. jeg ikke skal slå mig i hovedet, synes godt nok det er en træls situation, at have måttet nedprioritere Vic lige nu pga. mit uheld, og at han nu skal hives igennem sådan en tur for at få rettet op på det.

  • #6   26. apr 2020 Det skulle jeg da også mene, at en let bedøvelse var nok. De skal vel ikke lægge ham i narkose, for at klippe ham ned smiley ?

  • #7   26. apr 2020 Mon ikke han får en sprøjte med let bedøvelse? Det fik Kia ved langt de fleste mindre indgreb. Vovsen er helt væk, og bliver selvf. overvåget nøje, og så snart hunden skal vækkes igen, får den en ny sprøjte, med "modgift" til bedøvelsen, og vågner kort efter.

    Med en ældre vov, der ikke har været bedøvet længe, så er det fint, at de vælger at tage en blodprøve. Men prøv om du kan grave den gamle op ... burde ligge i systemet?
    Og den blodprøve, det skal også nok gå smiley


  • #8   26. apr 2020 Bed om en let bedøvelse.

  • #9   26. apr 2020 Silke: Let bedøvelse mener jeg nu også, at de nogengange kalder narkose.

    Anicura skriver: "Ved mindre operative indgreb kan der anvendes en let narkose, f eks. i kombination med lokalbedøvelse. Der behandles altid med smertestillende før og efter et kirurgisk indgreb. Bedøvelse anvendes også ved undersøgelser, der kræver, at hunden eller katten ligger stille. Eksempler herpå kan være røntgenundersøgelser, CT-scanninger, samt udvidede mundhuleundersøgelser. Ved bedøvelse injiceres et bedøvende middel i blodet eller musklen. Nogle bedøvende stoffer har en antidot, som modvirker narkosen, som gives efter undersøgelsen eller operationen.

    Der er risici ved både beroligelse og narkose, da dette i forskellig grad påvirker vejrtrækningen og kredsløbet. Derudover er der risiko for opkastning og derved fejlsynkning hos den bedøvet patient. Det er derfor vigtigt at patienten faster 8-12 timer før narkosen."


  • #10   26. apr 2020 Okay, de nævnte sedering. Jeg tror lige, jeg ringer og hører, hvilken form for bedøvelse de vil give, inden han skal afsted. Det er en Anicura-dyrlæge, han skal til, så tænker da, de har godt tjek på det. Men jeg kan ikke li det (kan man jo aldrig med sådan noget) smiley .

  • #11   26. apr 2020 Man vænner sig nok aldrig til det. Heldigvis er de fleste dyrlæger megadygtige. Jeg bruger ikke dyrlæger, der ikke bruger konstant overvågning, under bedøvelse.
    Det er oftest de billigste dyrlæger, der sparer den del væk. Og Anicura er ikke i den ende smiley


  • #12   26. apr 2020 En sedation er netop et prik med let bedøvelse - og er det på anicura, så ville jeg ikke være nervøs.

    Man plejer ikke at tage en blodprøve inden sedation, men det vil da være smart at få den udtaget, når han er sederet - særligt med hans alder. smiley
    Havde jeg en hund i den alder, ville jeg få taget en blodprøve årligt, for at holde øje med (især) lever og nyrer.


  • #13   26. apr 2020 Ville gøre som Simone skriver.

  • #14   26. apr 2020 altid blodprøve før narkose. altid. min gamle hund døde 3 gange under en tandrensning fordi vi sprang det over. Vi havde jo taget en en måned før i anden anledning... Hans lever var i imidlertid gået amok og han viste ingen symptomer. da han fik narkosen slog det ham væk. long story short

    De genoplivede alle 3 gange men altid blodprøve.

    min dyrlæge anvender en gas af en slags. Du kan finde en der kan det, så er det mere skånsomt siges det. har haft meget gamle katte i narkose hos min


  • #15   26. apr 2020 HL - gas er det man kalder "fuld narkose". Det bruges til større operationer - ikke en klipning eller andet, hvor hunden rykkes for meget rundt, da tubus (røret til ilt og gas, som er i halsen på hunden) vil irritere luftrøret og det kan give varige mén.
    Derfor sætter man (formentlig) aldrig en hund til klipning på gas.

    Hvor trist at høre med din tidligere hund. smiley


  • #16   26. apr 2020 Simone han klarede den jo smiley

    okay det ved jeg ikke. mine katte var i gas af en slags ved klip pga alder og gigt, men jeg er ikke dyrlæge.Jeg ved bare at det er mildt og mener hun sagde gas.

    men

    min pointe er at der findes en mildere metode og du kan ringe til Egelund dyreklinik ts og spørge dem der, hvad det er de bruger hvis du er i tvivl.

    Det findes der andre der gør men iflg dem ikke nok. men de findes,.og dyrlægen der kan vejlede dig i en retning

    der findes flere typer narkose ved jeg. måske hedder det ikke gas men ring og spørg

    pøj pøj smiley


  • #17   26. apr 2020 Jeg får også ALTID taget blodprøve før narkose da jeg har oplevet en venindes hund døde under narkosen som ville kunne ha været undgået ved blodprøven (var vist nok kredsløbet pga kræft ingen havde opdaget sådan som jeg husker det).. Hellere være safe than sorry!!! Det var ikke noget vigtigt den skulle i narkose for.. De var SÅ ulykkelige!

  • #18   27. apr 2020 Jeg har klippet en gammel gravhund hos en dyrlæge for 1,5 år siden. Der blev selvfølgelig også taget blodprøve, for at se bla leverens funktion. Selvfølgelig skal han have taget blodprøve. Der blev valgt en lidt dyrere bedøvelse og han blev monitoreret. Det var faktisk ikke så nemt et arbejde, da der hele tiden blev tjekket op på hans reflekser og tilstand. Det var jeg faktisk meget positivt overrasket over. Den dyrlæge jeg klippede hund hos (det var ejer der havde hyret mig) var virkelig obs på hvordan det gik.

  • #19   27. apr 2020 Tak for svar alle :)Der er ingen ny blodprøve, den er over 2 år gammel, har tjekket nu, han fik ikke taget blodprøve sidste år, inden han skulle røntgenfotograferes, det var jeg ellers sikker på.
    Jeg vil spørge om, om blodprøven kan blive taget, når han har fået sederingen, hvis det er sikkert for ham. For os begges skyld. Husker engang han skulle have taget blodprøve, hvor de måtte stikke og stikke i et væk *besvimelsessmiley* smiley . og han skreg i vilden sky og jeg kampsvedte så det løb ned af mig under jakken, så jeg måtte gå udenfor, fordi de ikke kunne finde en åre, og næste step var at de skulle stikke ham i en åre på brystet *faldedødomsmiley*. Glemmer det aldrig. Så han han fået taget blodprøve efterfølgende, hvor de tog ham til et andet rum (uden hans pjevsede mor) hvor de sagde det gik så fint, men jeg kunne se på hans ben, da vi kom hjem, at de alligevel havde stukket ham flere gange. Så "vi" har det ikke så godt med blodprøver. Hører muligvis til de pjevsede hundejere smiley .


  • #20   27. apr 2020 en dyrlæge bør kunne tage en blodprøve. Det der lyder helt vanvittigt....

  • #21   27. apr 2020 Det var da han var lille, der var han meget syg af allergi, og han er svær at stikke, både fordi årerne er svære at finde fordi de er så små og fordi han ikke vil smiley .
    Jeg synes egentlig ikke, jeg skal forsvare det. Kan ikke forstå det lyder vanvittigt at det kan være svært at tage en blodprøve på en meget lille hund ?


  • #22   27. apr 2020 Jeg har heldigvis aldrig oplevet den slags, selv ikke med utallige katte, men jeg kan godt forstå du ikke kan lide det efter den oplevelse

  • #23   27. apr 2020 Jeg får bare lyst til at skrive en hilsen


    Selvfølgelig skal din ældre hund have taget en blodprøve inden

    Lad personalet klare det og stå klar med leverpostej eller andet lækkert


    Så dejligt at du får ordnet din hunds pels og negle

    God bedring med dig


  • #24   27. apr 2020 Selfølgelig kan en dyrlæge da have svært ved at tage blodprøve smiley hunde er lige som mennesker forskellige, nogle er svære at finde årer på:)

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #25   27. apr 2020 louise c - Kennel Sojus - Der er ingen mulighed for at man= god hundefrisør kan nedklippe sådan en pels - ved brug af en sløvende pille ??

    Jeg forstå så godt at Silke er bekymret - når hunden er så gammel. smiley


  • #26   27. apr 2020 Altså hvis du får taget blodprøven efter bedøvelse så er risikoen jo allerede løbet i et hvis omfang.. Så det vil da uden tvivl være bedst før.. Måske det bare ville være bedst at gå ud mens de stikker? Min erfaring fra min mors gamle hund der hadede og skreg når hun skulle stikkes er at hunden reagere bedre når ejeren ikke er der.. Sådan har det ihvertfald været med min mors gamle og den ene af mine (har kun prøvet det med de to) og dyrlægen sagde det ikke var unormalt..

  • #28   27. apr 2020 Du skal intet forsvare. Der er intet der er ens og ingen hunde der er ens.
    Jeg ville give ham en let bedøvelse, få ham ordnet for de ting han skal og så få taget en blodprøve imens han sover.


  • #30   27. apr 2020 Blodprøven skal tages inden, da dyrlægen dér får et fingerpeg om hunden kan tale at blive bedøvet. Når hunden er bedøvet, så er det jo ligegyldigt.

    Hama pas! . Jeg har en enkelt Westie som får Zylkene. Ikke at hun behøver det, da hun kun får en pille hver 3. måned når hun kommer her. Den virker jo så ikke rigtig. Men ja måske kunne man give Zylkene (min 14 dage før) eller måske Sileo.


  • #32   27. apr 2020 Det gør der.

  • #34   27. apr 2020 HL : Der er da intet vanvittigt i ikke at kunne ramme i første hug og måtte stikke flere gange, det sker da også dagligt hos mennesker. Hos nogen er blodårene f.eks dybere nede end hos andre, ruller osv. Jeg er en af dem der ofte skal stikkes flere gange, nogen gange også i begge arme og af flere forskellige, neto fordi mine åre er dybere inde end hos de fleste, og fordi de så samtidig ruller når de stikker. Det betyder jo ikke at dem der stikker mig er dårlige til at stikke, den samme person kan ramme plet 10 gange i træk, og når jeg så kommer næste gang er der problemer.

  • #35   27. apr 2020 sikkert Rikke jeg har bare aldrig oplevet det heldigvis

    og joh jeg synes det er en grim og vanvittig situation og kan sagtens forstå ts med sådan en ubehagelig oplevelse. Det ville jeg heller ikke have lyst til at se

    min dyrlægen kunne endda stikke vores mco Tara. katten blev ramt i et skulderblad med en nål som killing. men hun kunne. Det havde jeg stor respekt for.

    sikke et job


  • #36   28. apr 2020 Vil altså lige sige, at han altså er en hund der er passet med tjek, tænder osv. alt, og lige sundhedstjekket for et halvt år siden og samtidig blevet vaccineret.
    Og jeg har det bare så dårligt med den her situation, min hund har aldrig gået med sådan en pels. Så det at skulle lægge ham i bedøvelse bare for en klipning, og i hans alder pyha. Det føles ikke godt, alle tankerne om, hvis noget skulle gå galt.

    Mht. hundesalon, så årsagen til jeg ikke vil det, er fordi han aldrig er blevet klippet ved sådan en før. Dengang hans allergi var værst, før der kom styr på det, måtte han kortklippes som unghund, og blev vasket flere gange ugentlig i medicinsk shampoo, der klippede jeg ham selv (jeg har en professionel klipper), men det var helt på hans præmisser, med mange mange pauser og leg. Så det tog det meste af en dag. Så han har aldrig lært at stå på et klippebord osv. og nu har han jo som sagt gigt, og også en meget mild grad af patella lux på et knæ (hvis vi skal have det hele med), og plus hans hud bliver hurtigt irriteret, så det er derfor, jeg tænkte at det måtte være det mest skånsomme, at dyrlægen gjorde det. Så kan han også samtidig få vurderet hans allergi. Det er vitterlig det eneste hængeparti, jeg forestiller mig der kan være. At han skal have noget kløestillende, fordi han har gået med den her pels i denne tid / eller reagere på klipningen evt. ?

    Har virkelig gransket mig selv, om det er det rigtige, eller om jeg hellere skal vente og selv gøre det...men pt. går jeg og venter på at få at vide om mit kraveben skal opereres *suk*, og skal det ikke, er der i hvert fald genoptræning stadig, før jeg bliver i stand til det, kan slet ikke løfte armen, og så skal han gå med en dum pels i flere måneder, han har som sagt allergi, og hans pels er bare sådan en underlig tynd kruset pels, der hvis den ikke bliver børstet i bund dagligt, så filtrer den fuldstændig til, så det er gået lynhurtigt her imens jeg har gået med armen i slynge.

    Zylkene har ikke den vilde effekt på ham, i hvert fald ikke så det dur mht. dyrlæge, men jeg bruger det altid i december sammen med adaptil-halsbånd pga. fyrværkeri, og har brugt det for nylig, da han skulle sammenføres med min ny hankilling/kattebror efter mine 2 ældre katte/kattesøskende blev aflivet sidste år efter længere tids kronisk sygdom.

    Tippet med at give leverpostej inden blodprøven, kan jeg ikke bruge, da han jo skal afleveres fastende. Så han må blive forkælet når jeg 7-9–13 henter ham med hjemmelavet mad.

    Det er sørme svært, at vide hvad der er det rigtige…men pt. hælder jeg til, at jeg holder fast i tiden (med blodprøve selvfølgelig). Pyha!


  • #37   28. apr 2020 Hold fast. Hvis du og dyrlægen er enige om den her plan, så er det det I gør.

    Vi kan alle komme ud i situationer, hvor vi kunne have handlet mere hensigtsmæssigt, men hvor vi af den ene eller anden grund, har "svigtet". Det må vi lære af, rette op på situationen, og så gøre det bedre fremadrettet smiley

    Ingen af os er fejlfrie. Nu skal din vaps klippes ned, og så forebygger du, at det sker igen smiley
    Så er I videre.


  • #38   30. apr 2020 Foreløbig update. Han er afsted, og jeg har fået svar på blodprøven, og den er fin i forhold til hans alder, en minimal forhøjelse af levertallet, ellers ikke noget, så nu bliver han klippet sommerklar (sådan kan vi ligeså godt vælge, at se på det) smiley

  • #39   30. apr 2020 Krydser fingre smiley

  • #40   30. apr 2020 Tak smiley

  • #41   30. apr 2020 Nu kan jeg hente ham, det er gået planmæssigt! Hurra smiley

  • #42   30. apr 2020 Dejligt smiley så håber han nyder sin sommer frisure smiley

  • #43   30. apr 2020 Det var da super dejligt smiley Så håber jeg du finder en løsning inden hans pels igen bliver krævende så det ikke sker igen smiley God bedring til dig og god narkose bedring til vuffi smiley

  • #44   30. apr 2020 Må vi se hans nye frisure? smiley

Kommentér på:
Nedklipning hos dyrlægen i sedering

Annonce