{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.860 visninger | Oprettet:

Vores aldrende hunde {{forumTopicSubject}}

Mærker du alderdommen på din hund?

Jeg har Albert på 11 år. Jeg har altid sagt, at jeg kan ikke se på ham at han er gammel. Men er det nu også sandt, eller lukker jeg øjnene.

Er han lidt mere stiv i forben når han skal flytte på sig i sofaen, er han lidt mere langsom på gåturen.

Den anden dag havde han en reaktion som jeg aldrig har set før. Han gav tegn til, at han ville i haven. Jeg lukkede ham ud og han løb hen til stakittet og hækken ind til naboen med rejste børster. Han var fuld stædig stiv i kroppen. Ingen tvivl om, at der var noget han ikke brød sig om. Det var bare naboen og datteren der var i haven som de har været så mange gange før. De har boet der i flere år.
Til sidst fik de et tydeligt VOV, så datteren blev helt forskrækket for Albert gøer aldrig.
Jeg fik ham ind. Han sad dog i sofaen, stadig med rejste børster og knurrede.
Kort tid efter lukkede jeg ham ud igen, men med samme resultat indtil at datteren begyndte at tale til ham. Så var det som om, åh er det bare dig, og så er jeg glad igen.

Et par dage efter på en gåtur sad en dreng på en stor sten. Der var også en dreng med sit løbehjul ved siden af. Men det var drengen på stenen, Albert havde fokus på, og igen med lidt rejste børster og lidt stivhed i kroppen. Det gik dog væk igen som vi nærmede os.

I lørdags var mine børnebørn her, og jeg havde selvfølgelig øje på ham, og der var intet.

Så måske er det alderdommen der trykker på en måde?

Hvad oplever i af tegn fra jeres gamle hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores aldrende hunde
  • #1   29. apr 2020 Han sad i sofaen som i kan se, og rejste børster og knurrede. Naboen er lige udenfor til venstre for terrassedøren hvor der først er lidt stakit og så kommer der hæk

    profilbillede
  • #2   29. apr 2020 Med Zenta på 13 år, der er hørelsen begyndt at svigte og så er hun begyndt at være stivbenet.
    Men ellers er der intet at mærke på hende, og hun har ikke været ved dyrlægen de sidste mange år, hun får intet smertestillende eller medicin.

    Gipsi på 10 år har ingen tegn på alderdom.



  • #3   29. apr 2020 Bølle som bliver 12år til maj er blevet dårligere til at se og høre, og han kan ikke længere holde til lange (10+ km gåture) i højt tempo. Så ja jeg kan helt sikkert mærke, at han er en ældre herre smiley

  • #4   29. apr 2020 Det kan vel være at sanser så småt er på retræte, og giver lidt usikkerhed smiley Evt lidt "demens".
    Men smerter kan vel også udvise sig i en usikkerheds adfærd.


  • #5   29. apr 2020 Det kunne tyde på begyndende demens, tal med dyrlægen om det

  • #6   29. apr 2020 Hov ja, som følge af hendes alder og hendes begyndende stive ben, får Zenta kun korte ture. Hun kører bare på og trasker derudaf men hun glemmer at hun også skal hjem igen. Så derfor korte ture nu.

  • #7   29. apr 2020 Louie er 80% døv og 10% vildøv.
    Han ser heller ikke så godt længere. Og så bestemmer han dælme selv, hvad han vil og ikke vil. Det er måske også okay, når man snart bliver 14 år. Men det er i hvert fald slut med at gå uden snor.
    Han gør også alarm en gang imellem helt uden grund.




    profilbillede
  • #8   29. apr 2020 Som ejer må man jo bare øge serviceniveauet smiley

    profilbillede
  • #9   29. apr 2020 Vores Clara er også 11 år. Hun er lige netop ikke helt så large mere overfor flokken og kan godt virke lidt dement fra tid til anden. Pludselig sidder hun i sengen og stirrer ud i luften. Hun hører oh ser heller ikke som en unghund og har lidt slidte nyrer. Ellers er hun som hun plejer.

  • #10   29. apr 2020 Sally er stadig Sally smiley
    Fit og frisk som altid. Jeg synes hun ynder at sove lidt mere, og hun hendes foder indtag skal styres lidt mere præcist for ikke at blive små tyk.
    Men hun er også "kun" 9 år smiley


    profilbillede
  • #11   29. apr 2020 Åh jeg håber sådan, at Baby kan nå at blive en gammel, sær hund.

    Gamle hunde har noget helt specielt, jeg elsker det smiley


  • #12   29. apr 2020 vi har tre gamlehunde Blondie der bliver 15 om et par måneder hørelsen er blevet ringere og tempoet på ture mere adstadigt, men hun kan stadig løbe.
    Hendes datter Jessieka er lige blevet 12 år der er stadig intet alderdomstegn.
    Kewin bliver 11år 1 november er frisk og rørig, men skal have tørkosten opblødt efter tandudtrækningen for 2 år siden.
    Såer der mille som vi mistede i marts med dårligt hjerte det gik stærkt, hun nåede at blive 10 år og 8 måneder. Datter Rødtop bliver 4 år til oktober....sød fræk og utroligt sund...….Blondie på billedet


    profilbillede
  • #13   29. apr 2020 Åh havde ikke lige tænkt demens : O
    Albert er jo stadig med på alt. Hvis han ikke få brugt sin krop som i gåture ( gerne lange), så bliver han ulidelig. Men så får man disse oplevelser hvor man lige tænker, åh han er også gammel.

    Tror bare jeg måske overser noget nogen gange smiley


  • #14   29. apr 2020 Jeg tænker også det kan være begyndende demens han udviser?

    Og så er det jo altid godt at få tjekket sine ældre hunde igennem i kroppen hos eksempel vis osteopat.

    Jeg er en af dem der synes det er super vigtigt at holde sin gamle hund fit!
    Svømning og waterwalk, samt kropskontrol og styrketræning er super, så hunden stadig har en velholdt muskel masse, det er jeg sikker på kun gavner sin hund smiley

    Hos min mor har de schæfer, han er nu 9 år, ham betegner vi som senior nu, jeg tænker ikke han holder længe, da han nu har været vant til i flere år slet ikke at komme på tur, blive holdt igang, samt trænet med, han har vitterlig ingen muskel masse og er alt for tyk og lever et meget inaktivt og kedeligt liv...


  • #15   29. apr 2020 Albert mistede rigtig meget muskelmasse efter en parasit havde taget indtog i hans krop smiley
    Dyrlægen var indover flere gange. Men sjældent at muskelhundene kommer sig ordentligt igen bagefter.

    Men ellers synes jeg han er ok. Han hopper stadig op og ned i sofa og stole.

    Synes det er skønt at læse fra andre også, at der er ting jeg kan holde øje med.

    Demens skræmmer mig dog lidt smiley


  • #16   29. apr 2020 Jeg tænker ikke umiddelbart demens. Mere forringet syn og hørelse. Dette kan gøre hunden mere vagtsom, indtil den opdager, at der ikke er tale om en reel trussel.

  • #17   29. apr 2020 Staff, hvilken parasit var det? (sorry er super nysgerrig på den slags ting)

  • #18   29. apr 2020 Jeg tænker også mindre godt syn måske hørelse då stiger vagtsomheden.

    demens har jeg set. Det er ret voldsomt. vores venners gamle pincher blev dement som.... 17 årig?... Han elskede os men han blev faktisk farlig. heldigvis var han lille.

    når vi ankom skulle de have ham i snor og så tog det lidt tid før han huskede os. gik vi under besøget på toilet og kom ind igen i stuen så røg han på os og bed hul. bagefter var han enorm flov selvom vi ikke skældte ud

    Han fik et foder til demens som gjorde en stor forskel og vi tog nogle ekstra tiltag dom hjalp ham da vi endelig forstod hvad der var galt.

    og så blev han nogle år mere og døde af kræft desværre. Vi savner ham meget.

    til sidst fik han det kortvarigt værre. der bed han 4 gange hul for alvor på sin ejer fordi han ikke genkendte hende imens han sad hos manden i hjemmet. så før han blev syg havde de snakket om at give fred fordi det var synd for ham. men så tog kræften valget for dem. Det var jo svært fordi han havde flest gode timer og dage

    vi fik nogle ordentlige bid... det er en lille sej race må man sige. Vi måtte alle en tur forbi skadestuen den gang men vi vidste der var en grund. Han var normalt verdens rareste hund

    heldigvis gik det ret hurtigt fra det startede til de søgte hjælp her på HG og så kom på foderet. Det gav han uden tvivl et par gode år ekstra

    Kan ikke huske hvad det foder hed... Det var jer herinde der gav dem rådet.

    Han var en virkelig god hund. lille Baby


  • #19   29. apr 2020 Du skal ikke lade dig skræmme af demens. Jeg havde en gammel tæve, hun var dement. Hun fik demenspiller, samme slags som til mennesker. Og hun blev helt normal. Hun fik 3 gode år mere, så tal med dyrlægen

  • #20   29. apr 2020 Stakittet som han sagtens kan se igennem.
    Jeg undrede mig også bare over hans reaktion, for han elsker jo alle mennesker. Han har ALDRIG reageret negativt på mennesker.

    Parasitten hedder Neospora Caninum


    profilbillede
  • #22   29. apr 2020 Trine - Tak for den uofficielle titel smiley
    Jeg vil tage 1/3 af æren, i form af foderstyring og motion smiley
    En del er helt klart Sally's natur, som er vild, voldsom og lidt stresset. Alt foregår i en utrætteligt maximum indsats. Det er nok selvforstærkende fra min indsats. En let og stærk krop må indbyde til at være aktiv - og ikke mindst smertefri som senior.
    En del er klart også genetik fra rottens side, så snart der bare skruges lidt op på motionen og foderet samtidig, så svulmer hun op smiley


  • #23   29. apr 2020 Jeg har 2 gamle nu

    Tesla på 12 er blevet ret stivbenet på det sidste. Hun sover ret dybt og farer op hvis hun ikke har hørt os - jeg tænker ikke hun hører så godt mere..
    Hendes skjoldbruskirtel har det ikke så godt så hun får forthyron 2 x dagligt - det er en utrolig forskel det gjorde da hun begyndte at få dem!!

    Min anden er Rami på 10 1/2. Hun har det egentligt godt men vi har rendt til dyrlæger siden efteråret med hendes næse - ingen salver el medicin har virket endnu
    Hendes skjoldbruskkirtel er ligeledes i udu har en blodprøve lige vist i mandags så hun starter også på forthyron nu - om det har indflydelse på næsen ved vi ikke men jeg håber..

    Alt i alt synes jeg mine seniorer hard et ok - lidt skavanker kan de sagtens leve med


    profilbillede
  • #24   29. apr 2020 Albert får også forthyron. Det har han fået siden kastration.
    Han er velmedicineret og får taget blodprøver til tjek smiley

    Kan ikke finde ud af om jeg har haft lukket øjnene lidt eller det hele er kommet pludseligt


  • #25   29. apr 2020 Det kan være svært at se fordi tingene ofte kommer over en længere periode.. Det er ikk ensbetydende med at man ikke vil se det smiley

  • #26   29. apr 2020 Nu er jeg i hvertfald opmærksom på det, og kan bedre holde øje.

  • #27   29. apr 2020 Helt sikkert smiley

  • #28   29. apr 2020 Min Peia er 10½ år nu, og her på det sidste har jeg også ind i mellem oplevet en lidt forsinket reaktion. Måske sover hun lidt tungere, måske hører hun lidt dårligere, måske en blanding, men jeg har flere gange set, at ting, hun normalt vil gø af, er væk igen før hun registrerer, at der skal gøes. Så ser hun lidt forvirret ud, når der ikke rigtig er noget at gø af alligevel.
    Kræfterne i bagbenene er ikke helt, hvad de var, men hun vil stadig gerne både lege og en god tur i skoven.


  • #30   29. apr 2020 For mig er det bare så svært at definere om jeg ser en aldring i Albert. Jeg " synes" han flytter sig anderledes om aftenen når underlaget er blødt, men han springer op og ned af møbler som han plejer at gøre.
    På gåture går han " måske" lidt langsom på hjemvejen, men så er det KUN hvis der er gået langt.

    Han er muskelfattigt som jeg har nævnt ovenover, og bævre en del med bagparten ( men det gør mange staffer) Alberts er bare blevet mere og nogle gange også på hans forben.

    Det som jeg bare meget har bidt mærke i, var hans reaktion på naboen. Han havde det faktisk igen her til aften hvor vi gik forbi et krat, som vi har passeret MANGE gange. Man kan se lige igennem det, og jeg så intet derinde. Han rejste børster igen.

    Alt det andet jeg ser på ham er måske bare fordi jeg kigger for meget.


  • #31   29. apr 2020 Ollie bliver 12 år den 8. maj..
    Da hun var 6 år fik hun en agility-skade i et bagben - hendes ledbånd er blevet for langt og det kan dermed ikke holde hoften helt på plads længere. De sidste to år har vi mærket på hende at det er blevet mere til gene for hende, så hun får smertestillede på de dage, hvor vi ved hun har brug for det.. Det er efterhånden snart hver dag smiley Men hun er så glad og hun er tydeligt meget tilpas med tilværelsen stadig..
    Blikket er blevet mere viist at se på, men øjnene fejler intet og ørerne fejler kun noget når hun er uartig smiley

    En tur i vores private skov siger hun aldrig nej til, og de mange ture ned til vores egen sø sætter hun også stor pris på! Da mine forældre flyttede for 1,5 år siden var det hende vi var mest bekymret for - hun har jo boet hele sit liv i det gamle hus, men hun tog flytningen i stiv arm og er meget meget tilpas med de nye rammer vi har givet hende smiley

    Hun blev steriliseret i efteråret, 11,5år gammel, fordi vi ønskede at give hende fri for hormonpåvirkningen og lade hende få muligheden for at svømme året rundt i 'hendes' sø - det er den bedste beslutning vi har taget rigtig længe!


    profilbillede
  • #32   29. apr 2020 Sødeste Qira blev 11 år den 22. Februar.. Hendes alder er nærmet kommet krybende, for der har aldrig været nogen ændring at mærke på hende - hun er frisk, glad og aktiv på den samme måde som hun altid har været..
    Men jeg kan mærke at hun er ved at blive ældre nu.... Den anden dag sad jeg på vores store sten på marken og da Qira ville hoppe op fulgte bagbenene ikke med.
    Uh jeg bliver helt trist nu..... Qira og jeg har haft et helt specielt, og ikke altid positivt, forhold til hinanden, men indenfor de sidste 4-5 år har hun virkelig ramt mit hjerte smiley

    Hun har en knude på de midterste ribben - den har været der i nogle år og har ikke forandret sig. Qira har altid være den hund der aldrig har været nogle fysiske skavanker med, så at hendes krop nu begynder at ældes gør ondt på mig - min far siger også at hun ikke længere hopper i sengen for at sove, men putter sig i kurven på gulvet..

    Men så er der lige det med at barnebarnet Shelby har gjort Qira som hvalp igen, og hun er endda også tøet op overfor Zahir, selvom han er stor og klodset. Efter hun blev sterilisert i efteråret har hun bare været GLAD - sådan totalt carefree, lalleglad "Qira-2år-ung"-glad..

    Det gør ondt at tænke på at de to gamle tøser ikke vil være her for evigt smiley
    Uf, godt jeg skal hjem og nusse og kramme dem begge imorgen smiley


    profilbillede
  • #33   29. apr 2020 Vaks bliver 13 om knap en måneds tid. Han er lidt langsommere (Men meget lidt), tager lidt lettere på, hører ikke skide godt i retning længere og ser dårligere i mørke.



    profilbillede
  • #34   30. apr 2020 Hund er blevet gammel synes jeg (han fylder 9 i juli)
    Han hører ikke så godt, heller ikke efter.
    Nogle gange springer han op og gør af ingenting andre gange hører han slet ikke når der kommer nogen
    Zelda holder ham dog igang


    profilbillede
  • #35   30. apr 2020 Min hund blev 11 først i april.
    Efter en skade på hans tå for over 1 år siden skulle han holdes i ro i lang tid.
    Roen gjorde absolut intet godt for hans krop. Det tog os lang tid, at komme tilbage til de lange gåture.
    Jeg valgte dengang af få tjekket for slid.
    Det viste sig han har spondylose og lidt slid i hofterne.
    Og så har han hd på den ene, men det har vi aldrig mærket til.

    Før dette var vi jævnligt ved kiropraktoren, og selvom vi ikke havde en reel diagnose, så havde hun allerede påpeget ryggen og den ene hofte som et problemområde.
    Idag går vi igen vores lange ture smiley :)

    Ved hans årlige tjek fandt dyrlægen en mislyd på hjertet.
    Jeg fik ham derfor hjertescannet.
    Mislyden er lille, men han er på medicin fordi det har en forebyggende effekt.
    I samme omgang fik han lavet en blodprofil.
    Det viste sig, at han også har forhøjet blodtryk.
    Føler lidt han blev gammel fra den ene dag til den anden.
    Men hans tal er pt stabile, og vi går jævnligt til tjek.

    Han har det godt og får ikke smertestillende, men jeg vurderer konstant hvordan han har det.
    Næste uge skal han tjekket for hjerte- lungeorm fordi han hoster.
    Dyrlægen mener ikke det er noget, men vil gerne have det tjekket.
    Han kan have perioder hvor det er svært at hoppe højt, og han løber ikke helt så meget som førhen.
    En tur ved kiropraktoren plejer at gøre en stor forskel smiley


  • #36   30. apr 2020 Nu er vores Jessie ikke gammel (7 år) men jeg kan mærke at hun er gået fra at være vanvittig-crazy til bare “alm. crazy” smiley

  • #37   30. apr 2020 Freja blev 11 år i foregårs.
    Hun er stadig fit for fight, og ligner en lille hvalp.
    Fifi er 13,5 år og fysisk helt ok.
    Men hun er begyndt et blive døv og hun sover tungt.



    profilbillede
  • #39   30. apr 2020 Batdog det er nok også det jeg er. Altså i benægtelse :). Har altid sagt at jeg kan ikke mærke alderen på Albert, men måske jeg kan, hvis jeg kigger efter

  • #41   30. apr 2020 Jeg har som aldrig gået og tænkt over hans alder. Der blev da tænkt lidt til hver fødselsdag, men ellers ikke. Han er jo super frisk, rent fysisk. Stadig med på alt og kræver det også ellers bliver han en pestilens :). Men der er jo nogle ting jeg har studset over. Men mest det med at han reagere på ting han aldrig har gjort før.
    Sent i går fik han bananas da jeg tabte en ledning med sofaen. Han troede der kom nogle

    Jeg vil snart prøve at passere det krat han reagerede på igår og se om der er noget i dag


  • #43   30. apr 2020 Jeps. Det vil jeg gøre. Regner ikke med at han reagere på noget i dag, for han har aldrig gjort det før og man kan se lige igennem, at der ikke er nogen.
    Det var kun hans reaktion i haven der skræmte mig lidt. Sådan har han delme aldrig gjort før


  • #44   1. maj 2020 @40: Ak ja, jeg kender godt den der med at hunden altid har haft en tilbøjelighed til at komme til skade pga at turboen er slået til nærmest hele tiden. Min tøs er nu lige blevet 8 og efter endnu en skadepause på 3 uger pga alvorligt snitsår i højre bagpotem hvor hun har måttet være temmelig meget i ro. Så har en begyndende gigt vist sig grimme ansigt smiley
    Nå, kosttilskud må der til og genoptræning hen over sommeren. Jeg ville jo frygtelig gerne kunne tage til konkurrencer efter sommerferien og prøve at få opfyldt drømmen om at få rykket hende i Eliteklassen inden hun skal på pension.


  • #46   1. maj 2020 Mette- Det præcist samme skete hos os, efter en skade og ro i 6 uger.

  • #47   2. maj 2020 Åh ja, alderen trykker også her i huset smiley
    Magic, som er tidligere gadehund fra Spanien, har en øjensygdom, som stille og roligt giver nedsat syn (og grå-blå øjne), han har en fedtknude på siden, nedsat hørelse, små dement og er begyndt at blive stivbenet, så han er fast på smertestillende. Han er mindst 14 år gammel.
    På trods af diverse skavanker, er han stadig i godt humør, og leger vildt i min seng hver aften, når vi skal sove smiley Han lever på lånt tid, og jeg gør mit bedste for at nyde ham, så længe jeg har ham smiley


    profilbillede
  • #48   2. maj 2020 Nora, som er 14 år, er smådøv, er begyndt at blive stivbenet, så nu skal hun på fast smertestillende. I dag var vi til kontrol hos dyrlægen, som konstaterede en mislyd på hendes hjerte smiley Så det skal der lige holdes lidt øje med. Elsker mine gamle hunde smiley Men hader alle de bekymringer der følger med smiley

    profilbillede
  • #49   2. maj 2020 Ann-Marie, ja netop bekymringer. Dem må jeg sige jeg går med lige pt.
    Hvordan oplever du demens ved Magic?

    Albert er den eneste tilbage fra et kuld på 4 stk. 1 er godt nok aflivet uden grund, men de andre 2 pga sygdom


  • #50   2. maj 2020 Magic virker af og til lidt småforvirret, og så har der været et par tilfælde hvor han var mega forvirret.
    Den ene gang var vi udenfor. Det var koldt, så begge døre ind til huset var lukket. Magic hader at være lukket væk fra mig. Sker det, begynder han at fare desperat rundt, for at komme ind/hen til mig.
    Den her dag, hvor vi alle var udenfor, begyndte han pludselig at fare rundt, som om at han var blevet lukket ude smiley Jeg skyndte mig hen og fik fat i ham, for at berolige ham. Men selvom han reagerede på at jeg nussede ham, så fortsatte han bagefter med at fare forvildet rundt. Han faldt først til ro, da jeg gik indenfor med ham.

    Det er heldigvis kun ganske få gange, han har været så forvirret. Så det er endnu ikke et problem.


  • #51   2. maj 2020 Okay, tak for forklaringen smiley
    Jeg kan bedre forholde mig til et skrog der ikke virker så godt mere, ens når det er sådan noget som demens. Det er sådan en underlig ting at forholde sig til


  • #52   1. nov 2020 Vil forresten lige give en update på Alberts underlige opførsel overfor naboen.
    Der blev nævnt lidt om hans syn, men det følte jeg ikke kunne være det.
    Men men men. Det er tydeligt at se nu ( det kunne jeg ikke dengang), at Albert har grå stær. Vi var ved dyrlægen den anden dag, og han bekræftede.
    Han er så begyndt med lidt underlig adfærd på et andet punkt, men det går jeg bare lige og lure lidt an endnu smiley


Kommentér på:
Vores aldrende hunde

Annonce