{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

Pisser han sit territorie af? {{forumTopicSubject}}

Jeg er sømand og er væk fra hjemmet i 28 dage ad gangen. Og hjemme ditto.

Min kæreste har en dansk-svensk gårdhund på 7 år. Han hedder Kalle og er en lille charmetrold der kan være stjerne irriterende, men umulig at blive sur på. Han er ikke kastreret.

De sidste mange gange jeg er kommet hjem, har han i løbet af den første nat, efterladt en tissetår i stuen eller køkkenet. Han er normalt 100% renlig. I det daglige er han hammer glad for mig. Vi går lange ture og jeg forkæler ham med mange godbidder (til min kærestes irritation *gg*)

Så vi har et superfedt forhold til hinanden, Kalle og jeg.

Men hvorfor tisser han den første nat hjemme?

Jalousi eller territorie afpisning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pisser han sit territorie af?
  • #1   19. maj 2020 Han har et lidt for tæt forhold til din kæreste.
    Altså forstået på den måde, at han elsker alene tiden med hende som eneste "mand" i huset, og selvom han elsker dig højt, så er han alligevel lidt misfornøjet når du kommer hjem. smiley

    Ej, jeg ved det ikke, er ikke hundeadfærdsdims.


  • #2   19. maj 2020 Det kan også være noget så enkelt som, at han ikke får tisset ordentligt af til natten, fordi han har for travlt med dig. Prøv og være obs på det.

    Nok mest relevant hvis han lukkes ud selv, for at nattisse i haven.


  • #3   19. maj 2020 Jeg tænker om han kan have svært ved at rumme at du er der for fuld skrue i 28 dage, for så at forsvinde i 28 dage og at det måske kommer til udtryk på den måde. Det er jo en stor omvæltning for ham at du pludselig er væk i 28 dage og på de 4 uger når han jo at vænne sig til at du er væk og til hans nye liv. Jeg ved ikke om man kan sige at han glemmer dig på 4 uger men jeg tror samtidig på at hunde lever ret meget i nuet og hurtigt vænner sig til deres nye liv.

  • #4   19. maj 2020 Kan måske også være stress over omvæltningen?

  • #5   19. maj 2020 Plejer han at sove i soveværelset når du ikke er der og blive lukket ud når du er der??

  • #6   19. maj 2020 Og han “pisser ikke territorie af” det er helt sikkert, jalousi er en følelse man normalt ikke tillægger hunde, usikkerhed er en meget størere sandsynlighed

  • #7   19. maj 2020 Glæde, forvirring, forhøjet stressniveau.

  • #8   19. maj 2020 ny lugt måske

    man skal passe på man ikke over analysere og ser problemer i alt hunde gør. Nogle gange er det bare fordi de er hunde og reagere som sådan nogle


  • #10   19. maj 2020 What Malene said. Jeg kender et par hunde der tisser af "stress-glæde". Men oftest lige ved gensyn og en opildnende kontakt.

  • #12   19. maj 2020 Tak for jeres svar.

    Han bliver altid lukket ud i haven og tisse af inden sengetid. Og der er absolut ingen planer om at kastrere ham. Og soveværelset er nogo zone for ham. Han sover sammen med vores to katte i stuen, på badeværelset, i bryggerset og entreen (hvad der nu passer dem bedst).

    Jeg går med forklaringen om stress pga omvæltningen over jeg kommer hjem. Han er en glad dreng der ikke er svær at begejstre, men han sjat tisser aldrig i glæde over at se os, når vi kommer hjem. Til gengæld har han en underlig forkærlighed for vores hjemmesko, som sidder i gabet på ham, når han tager imod os.

    Men den natlige sø, første nat jeg er hjemme er en atypisk ting. Så jeg tænker I har ret omkring han nok er lidt stresset og overvældet over "forandringen"

    ??


  • #13   19. maj 2020 Du kan afprøve teorien ved enten at tage hunden med i soveværelset eller sove i stuen hos hunden, næste gang du kommer hjem.
    Det kunne også hjælpe med at få brudt vanen smiley


  • #14   24. maj 2020 Hej Malene

    Som nævnt, er soveværelset nogo-zone for ham, primært fordi han fælder temmeligt meget i perioder, men også fordi det stort set er det eneste rum i huset, han ikke har adgang til og som vi vil have for os selv. Han har altid været vant til at sove for sig selv (og nu med kattene, når de er hjemme) - og ind imellem ved vi, at min kærestes datter også lader ham snige sig ind på sit værelse og sove sammen med hende. Det er hendes eget valg, så det råber vi ikke op over.

    Vi har trægulve over hele huset, så tissetåren er ikke en vild katastrofe. Det tager et par minutter, så er der tørret op og gjort rent.

    Men den undrer os bare - men forklaringen skal jo nok ligge i det I skriver oppe i tråden. Det giver god mening smiley


  • #15   25. maj 2020 Det at det er en tissetår, der giver en pøl og ikke et strint giver et væsentligt hint om, at det ikke er territorialadfærd, han har gang i.

    Stress er nok ikke et dårligt bud.
    Sådan som du beskriver det, lyder det som om, det er noget, der sker sent på natten. Måske han i virkeligheden gør det modsatte af glædestisserne - nemlig holder på det.
    Hvem lufter ham om aftenen inden sengetid den første aften, du er hjemme?


  • #16   25. maj 2020 CH

    Det er lidt forskelligt. Jeg tror det var mig der sørgede for at han kom ud og tisse af inden sengetid sidste gang jeg kom hjem. Han kender ritualet og der er normalt aldrig problemer med at få ham ud i haven. Han løber ud helt af sig selv.



  • #17   25. maj 2020 I stedet for at lufte ham i haven, så prøv at gå en lille tur med ham, måske det hjælper.

  • #18   25. maj 2020 Hej Anni

    Det er nok også det, det ender med at vi prøver.

    Det er synd for ham, for selvom vi slet ikke skælder ham ud, så ved han vist godt at vi ikke står med armene i vejret i ren begejstring over hans sø, når vi kommer ned om morgenen.

    Han sidder med halen mellem benene. Og det er jo ikke til at bære.

    Så vi tager runden rundt med ham de første par aftener jeg er hjemme og ser om det hjælper.


  • #19   25. maj 2020 Jeg tror også det er en god ide at bryde mønsteret.
    Og på en luftetur kan I se, hvad han laver - i haven er det sværere at se, om han gør alt, gan skal smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #20   25. maj 2020 "Han sidder med halen mellem benene. Og det er jo ikke til at bære"

    Nej, det er ikke rat at se, så det forstår jeg godt.

    Men hvis vi vender det en gang rundt, så er det jo sket at han er blevet skældt ud når i kom ned til ham. Tisse tår eller ej.

    Når i ser ham med halen i mellem benene når i kommer ned om morgenen, så er det ikke fordi han har tisset, men fordi i kommer ned - det minder ham om den gamle episode, så stress kunne være en mulighed.

    For at ændre dette mønster - ville Jeg lade ham sove hos datteren, de nætter hvor du er hjemme.


  • #21   25. maj 2020 Men hvis vi vender det en gang rundt, så er det jo sket at han er blevet skældt ud når i kom ned til ham

    Muligvis. Kan være der sidder en fordums skideballe fra hans første leveår i baghovedet, men hvor den er kommet fra, vides så ikke. Som nævnt skælder vi ham ikke ud, for disse ting. Måske er det vores kropssprog han reagerer på. Vi står jo ikke og jubler, når vi tørrer op.

    For at ændre dette mønster - ville Jeg lade ham sove hos datteren, de nætter hvor du er hjemme


    Som nævnt, har han ret frit spil med hvor han vil sove. Vil han sove hos datteren, er der ikke nogen der protesterer over det. Vil han sove i stuen, så gør han det. På det seneste har han været ret glad for sin kurv i vores lille spisestue. Vi dikterer ikke noget.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #22   25. maj 2020 Det var nærmest for at han ikke skal møde jer om morgenen- så han kan komme væk fra det gamle mønster.

    "Vi dikterer ikke noget."

    Det var et muligt forslag, som måske kunne hjælpe og bestemt ikke noget jeg dikterer smiley


  • #23   25. maj 2020 Hama

    Det var heller ikke sådan opfattet.

    Ikke møde os om morgenen smiley smiley Godt nok har vi morgenhår og dårlig ånde når vi vælter ud af fjererne og stavrer ned til kaffemaskinen. Men sædvanligvis får vi en hjertelig velkomst fra ham (han har dog en træls vane med at hugge den ene af vores hjemmesko, så dagen oftest starter med en vild jagt rundt i huset, til hans store fornøjelse).

    Nu er der tale om at det er noget han gør en gang hver anden måned, så jeg sætter lige et spørgsmålstegn ved, om det er et mønster, snarer end hans reaktion på en forandring.

    Der er intet at mærke på ham iøvrigt når jeg kommer hjem. Han er en ligeså glad dreng på dagen, som alle andre dage.

    Som nævnt, ser vi det ikke som en katastrofe, at skulle tørre en lille sø op. Mit spørgsmål var baseret på undren og nysgerrighed.

    Men til start prøver vi lige at gå en aftentur med ham, for at sikre at han får niflet helt af, inden sengetid ??


Kommentér på:
Pisser han sit territorie af?

Annonce