{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

spørgsmål om mynderne {{forumTopicSubject}}

Og andre lignende hundetyper.

hvad kræver de pelsmæssigt, skal de bades, er deres hud ekstra sart for rifter, hvad gør man ved det i givet fald og skal de beskyttes mod både varme og kulde? I givet fald hvordan gør i det?

jeg er blevet meget forelsket i greyhound og vil gerne vide mere om især dem rent pasningsmæssigt.

Jeg synes jeg kan læse de har sart mave?

og så er jeg lidt interesseret i at høre hvad disse hundetyper kræver af pasning af negle? Jeg synes det ser ud til at være en opgave, som er større end ved nogle andre racer. er den det?

del gerne jeres erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål om mynderne
  • #1   25. maj 2020 PS er det rigtigt at greyhound ikke kan sitte pga kroppens bygning?

    jeg har svært ved at se hvad der er sandt og hvad der er myter når jeg læser om det.

    Jeg skal møde nogle efter 8. juni og deres ejere.

    Jeg har brugt lidt tid på at se om der er en hunderace jeg kan have realistisk med mine knæ. selvom jeg har det godt nu så vil det knuse mig at stå i samme situation igen som ved Aslan så derfor har jeg kigget omkring og fået øje på myndetyperne.

    hvis der er andre imellem dem som i kan foreslå så gør det gerne.

    Jeg skal ikke have egen hund nu så har god tid til at finde den rette. Vi har en ældre kat som jeg ikke vil udsætte for en hund af denne type plus jeg må ikke have hund hvor jeg bor pt men det kommer jeg til.
    har også overvejet whippet og galgo men den sidste oplever jeg som en risiko, da de så vidt jeg kan se reddes fra dårlige forhold, den er jeg derfor gået væk fra da jeg har en lille pige i hjemmet

    træningsmæssigt synes jeg det er super spændende med en hund mange siger ikke kan trænes, da jeg tænker at jeg har trænet 500 + katte så det hører jeg også gerne om.

    Og endelig skal de gå med mundkurv fri? Jeg tænker kan man ikke slippe sådan en i en forsvarlig indhegning uden?

    jeg har snakket med nogle danskere der løber med deres greyhound og de har bla sagt at hvis jeg ikke absolut skal have hvalp, hvilket jeg ikke absolut skal, så har de nu og da hunde der ikke egner sig til løb. fra udlandet bliver den ikke, da jeg ikke vil bakke op om den slags hundehold... Jeg har kun fundet en dansk kennel. så jeg er klar over at det er en fordel at jeg er i god tid.

    jo mere jeg læser om mynderne jo mere elsker jeg dem. Det må jeg bare erkende. saluki er simpelthen så smuk! Jeg tror dog det er for stor en mundfuld men jeg hører gerne erfaringer, også disse typer sammen med børn.

    man kan jo Google en masse, men ejernes oplevelser er nu engang ofte de mest brugbare for mig.

    hvis jeg har overset en oplagt race så nævn den endelig men husk mit forbehold pga mine dumme knæ... Jeg har erkendt at jeg nok ikke får en border collie eller lignende hund igen fordi jeg ikke kan gå med hunden som jeg vil. Jeg ser derfor nu i en ny retning.

    kort sagt.. fortæl fortæl smiley


  • #2   25. maj 2020 Jeg er totalt faldet for whippet og jeg føler mig realistisk omkring racen og mit eget knæ. Nu ved jeg ikke hvad der er galt med dit, men jeg fik et halvt nyt knæ i slut januar.


  • #3   25. maj 2020 Jeg har kun haft en blanding greyhound/lab.
    Så ved jo ikke hvor meget der kom fra greyhound.
    Faktisk fin at træne med. Vi trænede Dch program og hun kunne godt sitte.
    Sød, kærlig og et kæmpe puttehoved.
    Glad for alle mennesker og hunde.
    Men hun havde et vanvittigt jagtinstinkt. Umulig at holde bag hegn. Hun forcerede let hegn på 1,5m
    Og når den stak af så kunne jeg hente den 20-30 km væk.
    Jeg overtog hende først da hun var et år, så om anderledes træning fra hvalp kunne gøre en forskel ved jeg ikke.


  • #4   25. maj 2020 Jeg har en knæskade som blev forværret under graviditet pga noget hormonelt som ikke blev produceret. Jeg har derfor genoptrænet og er rask men frygter at stå i den enorm skrækkelige situation igen at måtte fravælge et dyr pga min fysik. så Better safe Than sorry smiley

    jeg ved meget lidt om whippet... de er smukke men er de ikke krævende fysisk?

    Jeg kan naturligvis gå men ikke på border collie.. schæfer niveau i længden... måske ikke.. Og det måske gør at jeg ser i andre retninger


  • #5   25. maj 2020 Altså jeg har trænet rally med flere whippets - de klarede sig rigtig fint og var ok at træne.

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #6   25. maj 2020 Det fleste whippets er ikke specielt krævende - heller ikke fysisk. Mine går gerne med på en lang tur, men det vigtigste for dem er at få lov at spurte. Ti minutter for fuld smadder kan noget, som en times snuseri ikke kan, men sådan er det jo at være sprinter smiley

    Jeg kan ikke udtale mig om greyhound, så det følgende er baseret på min erfaring med whippets.

    Sitte kan de sagtens. At de ofte ikke gider, er en anden sag smiley

    Jagtinstinktet bør være relativt intakt. Det er ikke tilfældet hos alle, men heldigvis er det noget, som de fleste (fornuftige) opdrættere prioriterer højt. Nogle kan lære et stabilt indkald, andre kan ikke. Det afhænger af både linjer og ejers evne til at træne den type hund. De er rimeligt lærenemme, hvis de kan se ideen, så der er et stort potentiale for fejlindlæring smiley

    Der er en del forskel på temperament; nogle er meget milde, mens andre er betydeligt mere intense. For sidstnævnte kan det være en udfordring at lege med andre hunde, da de nemt kammer over, og det vælger en del at løse ved at give dem mundkurv på.

    Pelsen er ualmindeligt nem. Mine får en tur med en opvredet vaskeklud fra tid til anden, men det er også alt. Didrik har en ret tæt pels, og han er rimeligt god til at tænke sig om, så han får meget sjældent skrammer. Basso har noget “tyndere” pels og har samtidig en tendens til at tabe hovedet, når han løber, så han får til gengæld småskrammer nok for dem begge smiley Heldigvis kan det nemt løses med lidt sårspray.


  • #7   25. maj 2020 Hl
    Hvor bor du, i forhold til Kirsten og alle hendes whippets? Du må op og besøge hende, og alle hendes skønne hunde smiley


  • #8   25. maj 2020 Ja det må jeg bestemt smiley

    bor i Viborg


  • #9   25. maj 2020 Har engang haft nogle bekendte der havde greyhounds og dyrkede væddeløb med dem. Det var nok det nemmeste hunde jeg nogensinde har oplevet smiley De havde en enkelt 'udstillingsmodel' som også løb væddeløb (iflg mine bekendte var den eneste forskel på ham og så dem avlet til løb at han ikke var lige så hurtig, men de mentale egenskaber var de samme). Det havde fine indkald så længe området var sikkert - dvs. at der ikke lige pludselig dukkede vildt op. De var aldrig løse sammen med små hunde, da der alt for let gik jagt i det under leg og det holder små hunde på et par kg altså ikke til. De var OK sammen med mine Irske Terriers.
    De kunne sagtens sitte og de gjorde det når de blev bedt om det. Mit indtryk var at greyhounds ikke var nær så selvstændige som Whippets (????).
    En eller anden dag om nogle år skal jeg have mig en mynde. Vi er bare ikke helt enige om hvilken det skal være herhjemme; jeg er ret vild med de skotske hjortehunde gemalen vil gerne have en Irsk Ulvehund smiley


  • #10   25. maj 2020 Jeg er jo altså bare vild med nærmest alle mynder..?? Vi har en whippet og han er virkelig nem. Jeg vil tro ud fra hvad andre skriver så ligger vores sådan i en mellemting i jagtinstingt, altså det er der og jeg slipper ham umiddelbart ikke uden indhegning. Men han dropper hurtigt at se efter en harre igen, der er det lige modsat med Picasso (podenco ibicenco) han er meget mere selvstændig og har langt mere jagtinstingt, og man kan tydeligt mærke at han går på både syn, lugt, og hørelse. ??

    Jeg tænker ikke whippet lyder helt dumt, og i det hele taget sprinterne.. ??

    Det er hyggeligt på løbebanen så det kan i glæde jer til. Men der kommer så mange lækre mynder.. Og hunde i det hele taget.. ??


  • #11   25. maj 2020 HL - Helt enig med Evas kommentarer.

    Hvis du vil møde whippets på hjemmebane er du hjertelig velkommen her.
    Vi har boldbaner 400 meter fra hvor vi bor, så du kan også opleve tøserne fri på "slap line".
    Jeg bor i Hinnerup nord for Aarhus, en lille times kørsel fra Viborg.


  • #12   25. maj 2020 Tak Kirsten det vil vi gerne smiley

    må jeg tage mand og barn med? Kan du sende mig din mail. så vender jeg retur senere når vi gerne vil se dem



  • #13   25. maj 2020 Og tak alle sammen for de gode svar smiley

  • #14   25. maj 2020 greyhound er en lækker lækker race! hvis du nogen sinde kommer til Falster kan jeg anbefale at besøge Kennel Eikica. Det er udstillingshunde, med lækkert temperament, og Hanne har godt styr på hvad hun laver.

    jeg ved også at hun tager til de fleste udstillinger, nærmest lige meget hvor i landet, og hun har næsten altid mindst en greyhound med sig smiley

    så vidt jeg ved, er det med greyhound og sit, ikke så meget at den ikke kan, som at dens hud er tynd, og den ikke er bygget til det.
    de skal også helst have adgang til bløde puder eller andre bløde steder at ligge, da de nemt får liggesår (tror jeg det er)

    Men racen er så lækker.


  • #15   25. maj 2020 Selvfølgelig må du det smiley

    Sender dig lige en PB


  • #16   25. maj 2020 HL du skal da ud og besøge væddeløbsbanen i Bjerringbro smiley Der er både opdrætter af whippet og greyhounds og de er fantastiske når de arbejder ??

  • #17   25. maj 2020 Camilla har aftalt med dem at vi kommer efter 8. juni smiley

  • #18   25. maj 2020 Perfekt, de er i hvert fald super søde <3??

  • #19   26. maj 2020 Kirstens whippets er skønne!!! smiley

    Jeg har ønsket mig en pharao hound i mange mange år, men manden har nedlagt veto.
    Er det mon gyldig skilsmissegrund? smiley


  • #20   26. maj 2020 Det er det!

    min mand ryster over udsigten til en greyhound men jeg har sagt at det er fordi han ikke har mødt en. De er enorm kærlige jo men på en mild måde. og fjollede når de vil.

    Men han synes de ser farlige ud smiley
    det er fordi de ser så vilde ud når de løber.

    han kan bedre lide whippet fordi de er lidt mindre smiley


  • #21   26. maj 2020 HL jeg tror altså også bare han skal møde dem, jeg synes også de ligner vilde djævle når de løber, deres muskler og munden på nogen af dem, de ser vilde ud.. ????

  • #22   26. maj 2020 præcis det giver et forkert indtryk smiley

  • #23   27. maj 2020 HL
    Jeg ved ikke om du allerede har læst denne side, men nu sætter jeg den lige ind til dig. Den handler primært om, hvordan denne dame bevæger sig i naturen med sine mynder og forslag til, hvordan man bedst - efter hendes mening - kan beskytte vildtet, naturen og hundene, når de færdes løse.

    https://www.mynder.dk/mynderidetfri.htm

    Til sidst et link med henvisninger til at færdes i naturen med hund - altså hunde generelt og ikke baseret særligt på mynder, men det gør det jo ikke mindre relevant, når man snakker løse hunde, der har behov for at kunne strække ud.

    https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og-natur/natur-og-vildtpleje/hunde-i-naturen/


  • #24   27. maj 2020 spændende side smiley

    tusind tak


  • #25   27. maj 2020 smiley Du er så velkommen

Kommentér på:
spørgsmål om mynderne

Annonce