{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.323 visninger | Oprettet:

Skal man sige noget? {{forumTopicSubject}}

Kort sagt... siger I noget hvis i ser en hund der er for tyk, halter eller lignende?

jeg er i dilemma... men overvejer om jeg på en pæn måde skal sige noget

her hvor vi bor er en eb. den er besværet af dårlig avl... men også enorm tyk... Jeg synes det er så synd. og det brænder i mig for at give råd om vægten i det mindste... og måske hvad avl man bør støtte...

men... normalt plejer jeg at holde mund

nu har jeg bare fået den tanke... er det fejt over for hunden ikke at tale dens sag? tænk hvis ejeren lyttede... Jeg vil jo sige det på en pæn måde...

men jeg synes det er svært

skal jeg holde mund og lide med den i stilhed eller forsøge? måske bliver ejeren sur.. kender dem slet ikke men vi møder dem tit...

Hvad gør I?

ser jeg en slå eller sparke en hund råber jeg op...det er sådan en refleks reaktion... og det ender aldrig pænt... Jeg forsøger at lære at henvende mig roligere... for det virker ikke.

men hvad gør I? ejeren ved det jo nok allerede... men er det ok at nævne det.... hunden kan jo ikke selv sige det.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal man sige noget?
  • #1   30. maj 2020 PS min tanke var om jeg næste gang jeg klapper den eb kunne sige at min gamle hund var overvægtig og der fik vi god hjælp via en dyrlæge... altså lyve lidt smiley men for hundens skyld...... Jeg har aldrig haft en tyk hund jo men.... ja jeg er i syv sind

  • #2   30. maj 2020 Jeg ville blande mig fuldstændig udenom, med mindre jeg ser direkte mishandling som slag, spark eller andet.


  • #3   30. maj 2020 Jeg siger som regel ikke noget, medmindre jeg bliver spurgt.
    Dem der har ekstremt fede hunde, er nok godt klar over det i forvejen. Og hvis de ikke selv kan se det, så er de nok heller ikke modtagelige overfor at få det at vide. Desværre.



  • #6   30. maj 2020 Jeg siger ikke noget. Jeg ville ikke selv blive ked af det, eller stødt. Baby er for tyk, og har altid været det. Vi kæmper meget med det, men folk må gerne fortælle mig han er rund.

    Jeg siger heller ikke noget til fladnæse ejere. Og blander mig heller ikke ret meget, selv hvis det er hunde jeg kender. Det har jeg gjort førhen, men det skaber mere konflikt end gavn, for folk kan ikke se det velmenende i det..

    Så jeg passer min egen kage...


  • #7   30. maj 2020 Vi har en hund her i byen, og ejer går eller har gået ekstremt lange ture med den, siden den var en stor hvalp. Hunden er ikke specielt gammel, men for det første er den lidt for tyk, og for det andet så halter den. Da der blev spurgt ind til dens halten var svaret, at den er slidt op. Alligevel slæber han den med på sine ture. smiley

  • #8   30. maj 2020 Jeg har en nabo, der har en gammel beagle... Og den er så hjerteskærende ked af det hver gang den er alene... Men jeg blander mig ikke.
    Men tænk at have levet så langt et liv, og brugt så mange timer på at være ked af det.


  • #9   30. maj 2020 For mig afhænger det af relationen...
    Jeg blander mig ikke i fremmede menneskers sager.
    Jeg er som menneske grundlæggende imod tabuisering og taler gerne om svære ting såvel som lette.
    Af uforklarlige årsager er dette en af de svære.
    Heldigvis er det ingenlunde tabu i mit hundemiljø, der taler man om hundens huld som man taler om dens pelsfarve..


  • #10   30. maj 2020 Krøllet, hvis ingen fortæller ham at hunden er ked, så forandrer han jo ikke på det.
    Han kan ikke vide det ellers...

    Det er da trist.


  • #11   30. maj 2020 Jeg kender ikke min nabo, har kun set ham kort gennem hans vindue. Det ville da være lidt mærkeligt, af en totalt fremmet kommer og belære ham om hans hund?

  • #12   30. maj 2020 Krøllet, jeg har en nabo jeg mødte ude på fælles arealet, han sagde pænt " hold da op, han har godt nok været ked af det, derinde i dag.
    Jeg ville ikke vide det, hvis ikke han lige havde sagt det.

    - nones var ked af det, fordi han altid kommer med over til min mor som bor lige overfor, men pga 70 års fødselsdag og mange mennesker måtte han blive hjemme, og der gav han sig så til at hyle i de par timer.

    Jeg var glad for han lige sagde det, for det da ikke okay for naboer eller Nones.


  • #13   30. maj 2020 Hvis jeg mødte min nabo, kunne det da godt være jeg skulle sige noget... Jeg har desværre ikke mødt ham, de 2 år jeg har boet her. Og aldrig set vovsen blive luftet.

  • #14   30. maj 2020 Åh ja, så er det lidt svært smiley

  • #15   30. maj 2020 Og det er ikke fordi jeg er bange for at åbne munden.. Jeg har en anden nabo, der har en vovse der ikke vil blive i deres have, og de gider tydeligvis ikke gøre noget ved det.
    Den har jeg hentet flere gange og sagt til ejeren, hvor uhensigtsmæssigt det er den render løs. Nu gider han ikke åbne døren længere, når han ser jeg står der med hunden...

    Hunden er virkelig sød! Men Melanie kan overhovedet ikke lide den, så jeg hader når den render løs. Er bange for den skal komme til skade...


  • #16   30. maj 2020 Der er forskel på at belære og give en information.
    Jeg villr blive ked af ikke at få den slags at vide.


  • #17   30. maj 2020 Det ville jeg også selv CH.

    Men der er virkelig stor fordel på, hvordan folk tager den slags.

    måske man kan smide en seddel i postkassen, nu jeg tænker over det?


  • #18   30. maj 2020 jeg siger kun noget hvis det er nogen jeg kender, og mere til hunden end ejeren

    "Nåååh du er da godt polstret?" smiley


  • #19   30. maj 2020 Jeg siger noget, hvis jeg ser en hund med usunde bevægelser, og det er en hundeejer jeg alligevel falder i snak med.
    Rigtigt mange mennesker aner ikke noget om hundes bevægelsesmønstre, og mange er derfor ikke klar over tingene når man fortæller dem det.


  • #21   30. maj 2020 Det sker at folk kommenterer på mine hunde, og jeg kan godt blive lidt træt. Det starter typisk med det åbenlyse - at Dorit er buttet og meget kompakt. Og det er netop en kommentar som frk Jensen skriver “nååååå, han er da godt nok godt polstret, hva’?”. Jeg starter med at sige “hun”, og så ellers bare erkende at hun er buttet. Hvis de så når så langt som at mærke på Bella, bliver de helt chokerede over at hun er tynd. Så man tydeligt kan mærke ribben og hofteben.

    Ud over at folk har kommenteret det 100 gange, så kan jeg ikke stille så meget op. Eller jo, Dorit har tabt sig, men hun er stadig meget kompakt. Og uanset hvor meget hun taber sig, vil hun altid være kompakt. Hun er muskuløs og kompakt, punktum. Og Bella er slank, nogle gange tynd. Og jeg kan hælde mad i hende, så tit hun orker at spise, og hun er stadig slank.

    Jeg er faktisk mere glad for dem som kommenterer på at Bellas bagben ryster/sitrer, når hun står stille, for det er typisk folk som spørger i omsorg, ikke forsøger at belære mig om at give den ene mindre og den anden mere mad smiley

    Som de andre, ville jeg ikke sige noget. Med mindre hunden bliver trukket ud på for lange ture i for varmt vejr, og ikke kan få luft. Altså der hvor vi er ovre i mishandling (uagtsomt eller ej).


  • #23   30. maj 2020 Jeg kan se de fleste gør som mig smiley

    tanken slog mig bare om jeg svigter hunden.... Jeg kan sagtens sige ting pænt. Det gør jeg jo på mit job som rådgiver men jeg har det ikke godt med at sige noget uden folk har spurgt og jeg kan se mange er enige.

    Jeg tror tanken kommer fordi en eb af denne type er så massiv dårlig på alle måder at jeg sgu får ondt af den hund.... I ved sikkert hvad jeg ser.... Det er et pragt eksemplar på dårlig avl på den race desværre.... så den springer mig mere i øjnene end hr Jensens småtykke puddel... den her hund kunne uden problemer tabe en eb og så stadig være bred. oven i det hiver den efter vejret så du kan høre dem før du kan se den og så går den så langsomt at... Ja jeg har sgu heldigvis aldrig set noget så slemt

    Men ejeren ved det nok godt....

    den er bare så ekstrem at det er svært ikke at sige noget....

    men i har sikkert ret.

    Jeg ved bare hvad overvægt af den type gør ved vejrtrækning....

    men ja... Jeg siger normalt ikke noget... men jeg har så heller aldrig, heldigvis, set en hund i så slem forfatning smiley

    den er ikke små tyk... den er ekstrem fed....

    men ja... Hun har ikke bedt om et råd....


  • #24   30. maj 2020 Vi påtaler normalt ikke ved nogen, vi ikke kender, med mindre de er onde ved hunden.

    Men den hund jeg omtalte tidligere, den møder min mand dagligt, og han taler også med hundens ejer stort set dagligt, så det faldt naturligt at spørge ind til, hvorfor den halter. Pt. er det så slemt, at den knap kan gå.


  • #25   30. maj 2020 Jeg snakker også med hende her tit og hendes hund.

    men jeg har kun sagt at jeg synes hunden har et mildt temperament og hun hat fortalt at den er med stamtavle osv.. og jeg at jeg savner min hund.... på det niveau


  • #26   30. maj 2020 Som jeg vist har skrevet herinde før, så påtaler jeg det, hvis det er på træningspladsen. Uanset om det er overvægt, halthed eller "usunde" bevægelser. Og min oplevelse er faktisk, at mange af - specielt de nye - hundejere ikke er klar over det.
    VI har haft et par eksempler med hvalpe, der enten "sank" i bagparten, eller decideret væltede når de løb, hvor ejeren faktisk troede, at det var helt normalt, at en hvalp gjorde sådan, pga manglende muskler - men hvor enten dyrlæge eller kiropraktor så efterfølgende har kunnet rette op, så det er forsvundet.

    Ift. overvægt så plejer jeg at spørge ind.
    Hvad de selv tænker om foderstanden.
    Hvad de fodrer med osv.
    Tit bliver de overraskede fordi "den får jo kun det, der står på posen, den skal have".

    Men nej, jeg ville ikke gøre det overfor en vildt fremmed smiley


  • #29   31. maj 2020 Jeg mener det afhænger af relationen imellem personerne.
    Hvis det er en total ukendt på gaden siger jeg ingenting, men hvis det er i hundeklubben så snakker jeg med folk om det.
    Jeg passer altid på med hvordan jeg får det sagt og aldrig foran andre kursister.


  • #30   31. maj 2020 Resten af turen gav jeg gode råd til hundeslankekure til den ulykkelige ældre dame, der slet ikke var klar over, at det var farligt og temmelig synd for hendes hund at være så overvægtig

    …. og blev hunden så slanket ?


  • #32   31. maj 2020 Min mosters chi vejede 6,5 kg. Han var bollefed!! Ud over det, havde han svært ved at trække vejret og han døjede med løse knæskaller. Først da han var ved at dø af akut bugspytkirtelbetændelse, forstod hun hvor farligt det var for ham. Som i at hun anede virkelig ikke HVOR farligt det var for ham.

    Han tabte 2,5 kg, og levede i mange år efter det.

    Nogle mennesker, og måske særligt de ældre generationer, ved bare ikke hvor meget det påvirker en krop at være så overvægtig. Og at en ting er, at hunden kan dø lidt tidligere, men at det faktisk giver grobund for alskens dårligdomme - hjerteproblemer, ledproblemer, en syg bugspytkirtel.

    Det var egentlig helt forfærdeligt, at min mosters vanlige dyrlæge aldrig havde påtalt hundens vægt.For den var jo ikke buttet, men direkte fed.


  • #33   31. maj 2020 A jeg undrer mig også over at ingen dyrlæge påtaler den jeg ser... men måske gør de...

    Jeg har sådan en dyrlæge der altid påtaler det. aslan vejede fx et halvt kilo for meget fik jeg tit at vide.

    Det er fint for det starter med et halvt kilo


  • #34   31. maj 2020 Det er pudsigt at ordet belære dukker op her flere gange.
    Det undrer mig at det associeres sådan - startindlægget lægger ikke op til en belæring men en samtale.

    Af en eller anden grund er hundevægt så følsomt at folk føler sig angrebet bare ved tanken om en samtale om det.

    Hvorfor er det så "farligt"?

    Er folk ligeså følsomme overfor eksempelvis for lange klør? Filtret pels?


  • #35   31. maj 2020 CH ja det bed jeg også mærke i. Jeg er slet ikke typen der belærer andre om noget som helst, så jeg tror det skyldes det skrevne ord. der udtrykker man sig jo uden sin vigtige mimik mm og derfor ser folk kun ens ord.

    Jeg har en god ven med en lille hund der halter. Det tog jeg op. Vi fik en god snak. dyrlægen mente ikke der var noget men de tog til en anden og fik medicin til gigt. så de skiftede dyrlæge efter det.

    siden har jeg kommenteret hvor dejligt hunden har fået det.

    der var aldrig tale om belæring.

    Hugo var lidt for tyk da han blev syg fordi jeg havde svært ved at styre mad og mindre motion. Det før da ondt at få at vide... Jeg ved ikke om det den gang var fordi jeg selv var tyk... Den gang gjorde jeg ikke noget ved det. Det gør jeg nu. I dag må folk endda sige jeg er tyk smiley for det er jeg blevet. der oplever jeg sjovt nok det modsatte... Det er da ikke så slemt... joh det er! men pyt for det går over smiley men du må gerne være ærlig smiley

    jeg tror det er et tabu ved hunde også


  • #36   31. maj 2020 før = gør smiley

  • #40   31. maj 2020 Jeg tror heller ikke specielt, at det er overvægt, der føles upassende at kommentere på. Lange kløer, filtret pels, undervægt og meget andet vil for mig være i samme kategori.

    Det afhænger mere af, hvilken relation man har til hundens ejer.


Kommentér på:
Skal man sige noget?

Annonce