{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.225 visninger | Oprettet:

Hvad skal man sige ... {{forumTopicSubject}}

En kollega har købt hvalp for nylig. En blanding mellem beagle og fb.
Hun sidder så og taler med en anden om hvalpen og fortæller, at den har kostet 9500.
"Men så er den vel med stamtavle", siger den anden kollega.
"Jaja, selvfølgelig", svarer den første.

Jeg har et princip med, at jeg ikke taler hund med mine kollegaer - det er ikke vigtigt og det er et valg jeg har taget fra day one.
Meeen ....

"Øh, sagde du ikke det var en blanding mellem beagle og FB??"

"Jo," bekræftede hun, og så kunne jeg jo ikke lade være med at spørge om, hvordan den så kunne have stamtavle og at den temmeligt sikkert ikke var en FCI-godkendt en af slagsen.

Nej nej, det var en "ny slags" stamtavle, som blev udstedt til "designerhunde" ....

Jeg elsker virkelig majoriteten af mine kollegaer, hende her er bestemt ingen undtagelse, fantastisk ung pige, super dygtig til sit job .. men for F.. altså smiley

Men hunden er garanteret sød, forhåbentlig sund og rask - og det er altså bare det vigtigste nogle gange smiley


Kommentarer på:  Hvad skal man sige ...
  • #3   23. apr 2019 Nå ja, og så har jeg en anden kollega, som en dag trak mig ind på sit kontor for at spørge mig om hund. Hun viser mig et billede, og jeg spørger om det er en blanding. Nej nej, det er en engelsk bulldog. Og den har stamtavle fra noget der hedder Dansk Kennel Klub smiley

    Jeg kiggede lidt mere, og var dybt chokeret! Hunden har en snude!! Og helkropsbilleder viste en hund der ikke var deform smiley Den var bare lidt for tyk. Den skulle omplaceres, fordi den var aaaaaalt for vild og aktiv for den ældre dame der havde købt den smiley

    De gjorde alt det rigtige - tog hunden til dyrlæge og fik den gennemgået, fik den sat på slankekur, meldte hund og børn til sådan et hunde-børnehold i den lokale hundeklub osv.


  • #4   23. apr 2019 Har for nyligt haft præcis sådan en blanding på hvalpehold. Jeg vil sige held og lykke til din kollega smiley Den havde et overraskende højt aktivitetsniveau og gjorde egentlig kun hvad den selv havde lyst til smiley

  • #5   23. apr 2019 En stamtavle er i princippet jo "bare" en seddel hvor der står hvem forældrene og dennes forældre (osv) er smiley

  • #6   23. apr 2019 Holy moly ... håber da ikke hun får de problemer der smiley

    Den er vist ikke såå god til at være alene, så hun overvejede at købe en mere, så de var to der skulle være alene ..
    Kæresten siger vist nej forløbig smiley


  • #7   23. apr 2019 #5

    True that - jeg har det bare sådan, at der kan IKKE være stamtavle på en blanding smiley


  • #8   23. apr 2019 #7, nu går du også i små sko. smiley Man kan vel skrive en selv og printe ud.

    Men det er nu alligevel underligt, at folk køber en blanding og så går så meget op i at den har stamtavle. Hvorfor ikke stå ved, at man har købt en blanding ?



  • #9   23. apr 2019 Altså Lene - du må forstå at der er forskel på en tilfældig blanding og så en designerhund smiley Der er sikkert tænkt ganske længe over hvad designet skulle kaldes smiley
    Så at man kunne få Jackbulls. Sjovt nok har opdrætter både mor og far - så intet tilfældigt der smiley
    ... eller no'wed.


  • #10   23. apr 2019 Jeg opfattede det ikke som om hun synes det er "vigtigt" - jeg opfatter det som om hun ikke ved ret meget om det, og derfor tror på folk, der fortæller hende, at der er stamtavle på den smiley

    Jeg tænker på hestene - der er jo det der Dansk Varmblod - og der er det jo blandede racer, der kan være med i det forbund.
    Måske er det derfor hun tror på det?


  • #11   23. apr 2019 Det lyder meget plausibelt. Jeg har oplevet hestefolk ikke helt forstå det med at hundenes stambøger er lukkede stambøger (for de fleste racers vedkommende) og at en 75% ren schæfer ikke kunne få papirer smiley

  • #12   23. apr 2019 Holy platypus, det var noget af en pris for en blanding!!

    Jeg har også hørt en del sige at den blanding bliver... Udfordrende.


  • #13   23. apr 2019 Jeg var i praktik på et tidspunkt, da jeg en af de første dage var vidne til en hundesamtale omkring bordet.

    Det var en medarbejder, som lige havde fået hvalp. Den var rigtig sød og familien var meget glad for den. Men den havde været udenfor og var så gået direkte ind til barnet, der lå og sov på madrassen, og havde tisset på hendes hår.
    Og som medarbejderen meget skråsikkert sagde, "så er det helt klart noget dominans".

    ... Ja, hvad siger man så lige?

    Ej, der holder jeg mig også fra at snakke hund (og kat, for den sags skyld). Man får sig ofte nogle dejlige overraskelser smiley


  • #14   23. apr 2019 Jeg sidder også ofte og kæmper for ikke at sige noget når den slags samtaler kommer op. Det er næsten altid nytteløst at sige noget alligevel smiley

    Har egentlig hørt noget et par gange, men google har ikke kunne hjælpe mig, måske i kan smiley skal hanhunden (evt inden for visse racer) være over en vis alder for at hvalpene kan få stamtavle?


  • #16   23. apr 2019 Synes heller ikke jeg har læst om det nogle steder før.. men har et par gange hørt nu at hvalpene ikke fik tavle fordi hanhunden ikke havde været gammel nok. Men så er det da heldigvis ikke mig der har været helt forkert på den smiley

  • #18   23. apr 2019 Ja, det er imponerende de bliver ved med at komme på nye smiley

  • #19   23. apr 2019 Masser af hesteracer har jo også lukkede stambøger, så så fremmede burde konceptet vel ikke være heller ikke for hestefolk.

    Men det er da synd, at folk lader sig bilde hvad som helst ind. Men det vigtigste er selvfølgelig, at hun har fået en hund, hun er glad for, og at hun ikke er blevet bildt noget forkert ind i forhold til forventet temperament.


  • #20   23. apr 2019 Hvis hvalpene skal have stamtavle, så skal der dokumenteres, at hanhunden har begge testikler på plads. Ofte vil de jo blive dokumenteret via udstilling, og så skal hunden være 9 mdr. og i officiel klasse. Men det kan jo også dokumenteres via dyrlægeattest.

    Det kan jo også sagtens være, at hanhunden ikke var gammel nok til at få lave sine krævede sundhedsundersøgelser, så jo alder kan spille ind.


  • #22   23. apr 2019 Jeg hader at der ikke er et klingende navn til min rundkørsel - jeg ville spamme det konstant smiley
    Se min Borderweiler... Meh... Se min RottCollie... Me Se min BorderRottCollieWeiler... Fuck it smiley ...


  • #23   23. apr 2019 bordweiler smiley (skal udtales på engelsk)

  • #25   23. apr 2019 Synes ikke det er naivt. Uvidenhed, men ikke naivitet, efter min mening.

  • #26   23. apr 2019 CF, jeg læste den her sætning lidt for hurtigt:

    Det kommer med 99% en super stædig og meget lidt intelligent hund, med højt jagtinstinkt.


    Og sprang “lidt” over, så jeg læste det som en meget intelligent hund, og tænkte “hvor fanden skulle intelligensen komme fra” smiley


  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #27   23. apr 2019 Ja desværre bliver folk snydt, har da oplevet en sige "Den kostede 10.000, men fik den for 8000, fordi jeg ikke ville have stamtavlen med". Ja så vil man da også narres, for det er jo ikke noget man kan fravælge, på en hund i et stambogsført kuld:-D

    Vi for så tit afvide af folk om vores er ren, eller hvilken blanding hun er, trods hun er taget ud af en Disney fil:-D


  • #30   23. apr 2019 Johnny det er en borderline du har smiley

  • #31   23. apr 2019 CF - af hjertet tak .. men det var så spild af tid, kan jeg læse mig frem til ...

  • #32   26. apr 2019 Vedr. Spørgsmålet med alder på hanhunden længere oppe i tråden, så kan der vel godt være noget om det.
    Inde for mange større racer skal forældrehundene have tjekket hofter, skuldre og albue (som skal være ok) før eventuelle hvalpe kan få stambog... disse ting kan først tjekkes efter hunden er et år (og muligvis senere ved helt store racer, men det ved jeg intet om..?). Så her vil en ung hanhund på 10-11 mdr kunne lave et kuld som ikke kan få bog - fordi hans alder betyder at han ikke har fået de rette undersøgelser.
    Det ser også ud til at DHL har regler for minimum alder på hanhunde ved fx berner sennen http://dhl-hund.dk/avlsrestriktioner.html


  • #33   30. apr 2019

    profilbillede
Kommentér på:
Hvad skal man sige ...

Annonce