638 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Gyldig skiltning på grund Gyldig skiltning på grund

Jeg kom til at tænke på at der er vis skiltning på egen grund der er gyldig, og så kom jeg til at tænke på hvilken form for skiltning der er gyldig når det gælder hunde?
"Hunden bider" mener jeg ikke er gyldig hvis uheldet er ude, men hvad med skiltning a la "Hunden hopper op af bilen - Indkørsel på eget ansvar" - Ville den fx være gyldig, hvis en uvedkommen så kører ind og hunden hopper op og ridser bilen?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gyldig skiltning på grund
  • #1   30. maj 2020 Så vidt jeg ved er det med skiltning og intet ansvar en skrøne.

• #2   30. maj 2020 Nå det så er sagt, så har jeg både på postkassen, havelågen og bilen. Simpelthen for at gøre folk opmærksomme på at de går ind på en grund med Schæferhunde.

• #4   30. maj 2020 Her er lige et link der kan kaste lys over forhold, i forbindelse med skiltning af hund/vagthund på ens egen grund:

https://www.juraeksperten.dk/vagthunde_og_skiltning/

• #5   30. maj 2020 Er der indbrud, så betegnes det som en enhversrisiko for tyven og jeg har så vidt jeg kan huske, heller aldrig hørt om en sag hvor en hund er blevet straffet for at bide en indbrudstyv.

Men det er en skrøne at man bare kan smække et skilt op og så er det på eget ansvar om man bliver bidt.

• #6   30. maj 2020 Ift indbrud, så gælder samme regler som alle andre steder. Hundeejer har objektivt ansvar og skal derfor erstatte skader, som hundrn måtte forvolde. Denne erstatning kan helt eller delvist bortfalde, hvis skadelidte selv har medvirket til skadens opståen - og det skulle man vist mene, en indbrudstyv har.

Der er dog forskel - hvis hunden på egen foranledning bider, så er det "ok" jf ovenstående. Man må dog IKKE pudse hunden på tyven - det er at sidestille med at anvende hunden som våben, og det kan få konsekvenser.

Skiltningen gør i dem forbindelse ingen forskel.

• #7   30. maj 2020 Læs Lenes link i #4, som forklarer det ret godt. Man kan ikke skilte sig ud af objektivt ansvar - hvis den skadelidte har et lovligt ærinde. Dog kan det afhænge af omstændighederne.

Men man kan ikke sætte regler op for det, for det vil altid være en konkret vurdering.

• #9   31. maj 2020 Tak for svar. Nu stilte jeg det eksempel op, fordi det netop ikke har noget med personskade at gøre.

Altså lad os sige en person der kommer uanmeldt (ikke gæst, skraldebil eller post, som man ved kommer), kører ind på grunden hvor hunden er ude, ville en skiltning der advarer om at hunden hopper op af bilen og kan ske at ridse den, så være nok til at det vil være vedkommes egen skyld hvis han/hun så fortsætter ind med bilen, istedet for at holde af grunden?

• #10   31. maj 2020 Som udgangspunkt nej, skiltning gør ikke en forskel. Du har objektivt ansvar = skal erstatte de skader, som hunden forvolder.

• #11   31. maj 2020 Enig med Michelle.
    Man kan ikke bare smække et skilt op og så tro man er fritaget for ansvar.
    Men jeg synes det er fint at gøre opmærksom på. Ligesom at jeg har skilt på både havelågen, postkassen og bilen.

Kommentér på:
Gyldig skiltning på grund

Annonce