{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.342 visninger | Oprettet:

schæfer farve? {{forumTopicSubject}}

Findes brindle hos schæferen?

Jeg mødte i dag en mand med en hund, jeg spurgte ham om det var en hollandsk hyrdehund men han svarede at det var en "tysk schæfer".

Hvad er en tysk schæfer? Findes der ikke kun én schæfer og den er da netop tysk..... smiley

Hans hund lignede fuldstændig en langhåret hollandsk hyrdehund. Der var absolut intet schæfer at se i den... Det kan selvfølgelig også have været en blanding.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  schæfer farve?
  • #1   25. jun 2020 Schæfer = hyrde.
    Og dem er der jo en del af...

    Men mon ikke, han har ment en ganske almindelig schæferhund?


  • #2   25. jun 2020 CH,

    men vi siger jo heller ikke australsk schæfer om en australian shepherd? Eller Hvid schweizisk schæfer... Osv smiley

    Jeg tænker også at han har ment en schæferhund (altså en tysk). Men findes den med så smalt og spids hoved, små ører, semi langhåret og i brindle?


  • #3   25. jun 2020 Som på dette billede

    profilbillede
  • #4   25. jun 2020 Der er mange, især lidt ældre, der kalder det en tysk schæfer smiley

    Hvad farven angår. Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og sige, at brindle ikke findes hos schæferen, for der er ved gud mange farver i den. Men den viser sig ihvertfald ikke som hos hollænderen.

    De kan godt have farverne som den på billedet, men aftegningerne viser sig noget anderledes, typisk vil en lyse farve være langt mindre koncentreret i pletterne.

    HVIS det skulle forekomme, at en schæfer ligner henad den på billedet, så skulle det være en temmelig spinkel semilanghåret schæfer af brugslinjer smiley
    Kropsbygningen er helt off, til gengæld, og en schæfer, der er så spinkel, tror jeg kun man ser ved unghunde...




  • #5   25. jun 2020 Ahh okay smiley Han var også lidt ældre, så det giver mening. Jeg havde aldrig hørt nogle sige det før smiley

    Det var godt nok en tæve han havde, men måske har det så været en brugsschæfer som var endt ud med virkelig at ligne en hollænder smiley Flot var hun i hvert fald.


  • #6   25. jun 2020 tysk schæfer tror jeg er fordi den på engelsk hedder german Shepard. Og Shepard findes jo i flere end den tyske smiley

  • #7   25. jun 2020 Frk. Jensen,

    Ja smiley Jeg synes bare at det lyder fjollet... Så hellere sig tysk hyrdehund, hvis man ikke bare vil sige schæferhund smiley Hehe


  • #8   25. jun 2020 Sådan en som ham her - hvis han nu havde lidt mere lyst i pelsen og var langhåret, så ville den måske se ud henad hvad du beskriver...
    Kropsformen er så stadig en ganske andet - også hvis det havde været en tæve.



    profilbillede
  • #9   25. jun 2020 Ej, jeg tror altså at der må have været noget hollandsk i hende så... smiley

  • #10   25. jun 2020

    profilbillede
  • #11   25. jun 2020 Den ligner hende mere! Wauw hvor smuk smiley
    Men stadig alt for bred snude end hendes


  • #12   25. jun 2020 Vildt smuk smiley

    Nej, det skal være en ualmindelig spinkel schæfer for at den kan ligne en hollænder i kropsbygning.
    En teenager med alt for lange lemmer, måske... Sådan en på 7-9 måneder, måske...


  • #13   25. jun 2020 Ja, jeg fik selvfølgelig ikke spurgt om alderen.. Hun gik løst ved trafikeret vej og adlød virkelig pænt, så tænker ikke at hun har været helt ung smiley

  • #14   25. jun 2020 Jeg tror altså at han enten har taget fejl da han købte hende, og byttet om på hollandsk og tysk smiley Eller at hun har været mix.

  • #15   25. jun 2020 Det er nok sandsynligt.

  • #17   25. jun 2020 #10 sikke dog en smuk hund!

  • #19   25. jun 2020 Emma - det siger jeg heller ikke, de er?

    De er zobel...



  • #23   25. jun 2020 Schæferens farver..

    http://www.schaeferhunden.dk/abr/farver/om_farvenedarvning.pdf


  • #25   26. jun 2020 I daglig tale bruges hverken Zobel eller agouti hos schæferen.
    Grå, sort, sort/gul med eller uden saddel og maske.
    Temmelig begrænset.


  • #27   26. jun 2020 Den må du tage med forfatteren Emma, jeg ved kun at han har ret godt fat i schæferen smiley

  • #29   26. jun 2020 Uanset hvad, den kaldes, så er viser billederne hunde, der har farver, der kan minde om beskrivelsen...

    Det er faktisk bare det, der er pointen med dem...


  • #31   26. jun 2020 Arne Bak Rasmussen er nu ikke en tilfældig opdrætter..
    Jeg deltog ikke i tråden for at diskutere schæferens farvegenetik, som er alt for kompliceret til at jeg kan og vil forsøge at udrede den.


  • #33   26. jun 2020 En af mine træningskammerater har haft en meget spinkel tæve med en farve meget lig den i #10. Pelsen var sådan lidt tjavset og hun lignede faktisk lidt hen efter en hollænder. Den havde stamtavle fra en kendt brugskennel og var rent eksteriørt faldet lidt spøjst ud.
    Man altså der er altså virkelig mange der kalder deres blandingshund for den ene af de racer den er blandet af. Jeg har kendt mange 'labradors' der også indeholdt fx springer spaniel, tysk ruhåret, schæfer eller golden smiley


  • #34   26. jun 2020 Der findes jo også udparringer med hollænder, malle og schæfer. som så parres ind igen. måske det er sådan en du har set?

    Det er i øvrigt nogle flotte hunde og så i de første generationer. man kan finde dem ved at søge.


  • #36   26. jun 2020 måske import.... men nej de er vist ikke rigtig nået til landet smiley

  • #37   26. jun 2020 Hvorfor laver man sådan en stor diskussion om det.
    Kunne det ikke bare have været en Schæfer som ikke er faldet så godt ud standardmæssig


  • #38   26. jun 2020 Netop min pointe med billederne, Anni smiley

  • #40   26. jun 2020 Hunden var helt bestemt brindle, som den hollænder jeg viste billede af smiley

  • #42   26. jun 2020 Brindle forekommer i mange racer (som fejlfarve). En anerkendt opdrætter af dualuse-labrador, fik en brindle hvalp for nogle år siden. Jeg tænker at det såmænd også kan forekomme i schæferen. Omend det er mere sandsynligt, at det er en blanding, og at der er puttet noget hollandsk eller andet stribet i smiley

  • #45   26. jun 2020 Den labradors hvide pletter har mange navne - Snowflake, shower of hail blandt andre.
    Det er ret "almindeligt" hos greyhounds, da det ikke er en fejlfarve i den race.

    Derudover er det set hos foxhounds og irske settere.

    I forhold til brindle, så kan brindle nemt gemme sig på en labrador - Det er ikke tilfældet hos schæfere. Der er enkelte linjer af schæfere, som er brindle agouti (grå + brindle), men det er svært at bevise, at de er 100% renracede.
    Hvis en schæfer er brindle, så er den det i dens gule områder eller i dens agouti. Der er enkelte linjer af schæfere, som har dominant sort, ligesom labradoren, men langt de fleste sorte schæfere er recessivt sort. Det kan bæres af sort/gule og grå forældre, men medmindre hele linjen er recessivt sort, så kan brindle ikke lige gemme sig i det.


  • #46   26. jun 2020 Den er sjov den kan. speciel og smuk

  • #47   26. jun 2020 Alexandoria, linjerne med brindle agouti, hvordan ser de ud?


  • #48   26. jun 2020 Det her er et eksempel på brindle agouti hos en schæfer.

    profilbillede
  • #49   26. jun 2020 Uden FCI tavle?

  • #50   26. jun 2020 Jeg aner ikke hvilken tavle hunden har - Mig bekendt er den her af arbejdslinjer, men jeg kender ikke hunden personligt. Det var bare lige det eneste eksempel, jeg har ved hånden specifikt af en schæfer.

    Som sagt kan det være svært at sige med sikkerhed, at de er renracede, men for mig at se er det ikke helt i hegnet, at de kan være det.


  • #51   26. jun 2020 Altså den der ligner en almindelig schæfer af brugslinjer, der kun afslører brindle i ansigtet og på benene.
    Havde de tegninger ikke været der, ville det ikke være synligt.


  • #52   26. jun 2020 Jeg tror, som sagt tidligere, at det ikke kan udelukkes at der er brindle i racen.
    Givet ikke hos udstillingslinjerne, men måske er der i brugslinjerne.

    Derfor er det også svært for mig at udelukke at den hund, TS har set er en renracet schæfer alene på baggrund af farven.
    ER der ikke brindle i racen, så er der noget, der ligner.


  • #53   26. jun 2020 Agouti brindle er også ret nem at forveksle med almindelig agouti. Man skal virkelig se godt efter, før man lægger særlig meget mærke til det.

    Det er ikke ligesom med zobel brindle (Ay zobel, ikke schæfer zobel), hvor man som oftest ganske tydeligt kan se striberne. Det er bare ikke tilfældet med agouti brindle. Det der er et af de mere tydelige eksempler, jeg har set, og alle eksempler jeg er snublet over har været brugshunde - Mange af dem er faktisk kvæghunde.


  • #54   26. jun 2020 En brindle schæfer kan vel falde ud, ligsom den blå labrador. Tilfældigvis havde den første avler af blå labrador også weimeraneropdræt. Et tilfælde?? Neeeeeej da smiley

  • #55   26. jun 2020 Jeg tror ikke man kan konkludere så meget, Mette, schæferens farver er bøvlede og mangfoldige.

  • #57   26. jun 2020 Teknisk set kan man ikke bevise, at dilute ikke eksisterer i labradors.

    Det eksisterede i deres forfædrende race, og både newfoundlænder og chesapeake har dilute - Som har samme forfader.

    Medmindre du sætter dig til at teste fx samtlige FCI labradors for alle 3 nuværende kendte dilute mutationer, så kan du ikke udelukke det.

    Når det så er sagt, så kan det sagtens være at de er blandinger, og det kan man også se på nogle af dem, at de er.


  • #59   26. jun 2020 Helt sikkert, og jeg siger heller ikke, at det ikke er tilfældet.

  • #61   26. jun 2020 Jeg tror det sker relativt ofte. Og nogle gange uden opdrætterne ved det.
    Både ind i egen race og ud.

    En af grundene til, at jeg er glad for schæferens DNA-krav.


  • #63   26. jun 2020 Jeg spammer lige med et spørgsmål.
    Airedale er black/tan eller grizzle (det bliver de kaldt i alle tilfælde). Det har de "altid" været. Sådan Ca siden 1850'erne.
    Vill de pludselig kunne opstå i sort og sjovt nok med lysere øjenfarve? Jeg spørger kun fordi det er en evig diskussion på en international fb-gruppe. En amerikansk backyardbreeder laver dem sorte samt røde udover BL/T. Hun er det eneste sted hvor de fuldfarvede er dukket op. Ikke hos andre ej heller hos mangeårige opdrættere. Hun holder på det er naturligt opstået og langt de fleste er overbevist om at der er puttet Labrador eller Riesen i på et tidspunkt.
    Hvem har ret?


  • #64   26. jun 2020 Nu er airedales ikke ligefrem den mest testede race - Jeg kan faktisk slet ikke finde den inde på genoscoper, hvor man ellers generelt kan finde en masse.

    Men jeg er temmelig sikker på, at de er tan point uden modifier (som så giver dem en saddel), og så måske noget domino - Det er fundet i adskillige racer for nylig og kan være årsag til deres grizzle.

    Med det sagt, så kan de i teorien godt være bærere af recessiv sort, og derved kunne sorte hvalpe være en mulighed.

    Ifølge den opdrætter, som jeg går ud fra er den du også referer til, som jeg kunne finde, så skriver de også, at det kan ske, at to black and tan får en sort hvalp - Det fortæller mig, at der er tale om recessiv sort.

    Jeg har dog aldrig set det, og det er ikke sikkert, at vedkommende taler sandt. Det er dog heller ikke en race, som generelt er omdiskuteret, når det kommer til farvegenetik, fordi de sådan set kun findes i den ene farve. Der er bare ikke særlig meget at tale om.

    Den lysere øjenfarve er dog ikke forklaret af hverken dominant eller recessiv sort.


  • #65   26. jun 2020 Tusinde tak for dit input!
    Ja det er hende i New Mexico. Sollars. Bare spøjst det kun er hende der har været så "heldig". Jeg har nemlig heller intet kunne finde, så det må være påstand mod påstand.


  • #66   26. jun 2020 Man kan jo godt specifikt avle efter den slags farver - Det ville de fleste bare ikke gøre, fordi det går mod racestandarden. De fleste ville have fjernet dem fra avlen og sendt dem i et hjem som ene og alene kæledyr.

  • #67   26. jun 2020 Helt sikkert. Lidt ligesom de hvide boksere. Men det ville være utroligt at ingen andre har haft eller at der er holdt så tæt, at intet er sluppet ud om andre tilfælde. Hun har så valgt at avle videre på dem og sælge dem som rare black airedales.

  • #68   29. jun 2020 Det er ikke utænkeligt at airedale også har gener for helfarvet sort. De er bare så sjældent forekommende at man skal være ualmindelig heldig for at møde en. Men laver man så indavl på det individ, så højner man selvfølgelig chancen smiley
    Irsk Terrier forekom oprindelig også i sort, black and tan og i brindle. Der dukker stadig engang i mellem en sort eller en black and tan op i FCI kuld. MEN der er så også en amerikansk opdrætter (vist nok nærmest en 'puppy mill') der gør et meget stort nummer ud af sine black and tan irere og påstår at de er mere oprindelige end de røde og bla bla bla. Hendes hunde ligner mistænkelig meget kryds mellem Irsk Terrier og Tysk Jagtterrier smiley Skal man bruge sig en vildtskarp og stærk hund med lidt størrelse er det ikke noget dårligt bud. Meeeeen hun sælger dem udelukkende som familiehunde smiley
    Man kan sige at det er pudsigt nok næmest altid i USA at de her 'specielle' farver bliver 'sprøjtet' ud ......
    Og mht til hvad man kalder de forskellige farver i forskellige racer så er farvebetegnelserne jo ofte ældre end farvegenetikken smiley
    Fx er der også 'røde' kelpies. Men de har genetisk samme farve som de brune. En tricolor foxterrier burde vel strengt taget også kaldes en 'piebald black and tan m. creeping tan' eller noget i den retning. Tricolor i collie er en black and tan med hvide aftegn. Irsk Terrier kaldes rød men er ivirkeligheden en 'clear sable' osv osv.


  • #69   29. jun 2020 Det lyder umiskendeligt som samme type "opdrætter".
    Kerry Blue kan også fødes som bl/t. Sjældent men det sker nu. Mine forældres Bedlington er Blue/tan. Det ses ikke på den voksne hund (kun huden der er farveløs på de tandfarvede områder) hvorimod det er tydeligt som hvalp.


Kommentér på:
schæfer farve?

Annonce