{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovawart
  • #1   7. jul 2020 Kennel Skovmoses HovaDanica har lige haft et kuld lækre hvalpe som jeg faktisk besøgte smiley

  • #3   7. jul 2020 Hvis man vælger en opdrætter fra DHK, er man rimelig sikker på ikke at gå helt galt i byen. Undgå for enhver pris opdrættere der ikke er medlem af DHK, med mindre der er en rigtig god grund til at dette ikke er tilfældet!

    Et godt bud på en god Hovawart, kunne være at kigge på vores nabolande, hvor udvalget er betydeligt større. Også hvis man vælger den løsning, er DHK meget behjælpelige med at "godkende" opdrættere, hvis det er nogen de har kendskab til.


  • #4   7. jul 2020 Nu fik jeg jo læst og påskrevet i en tidligere tråd, fordi jeg ikke havde sat mig grundigt ind i pågældende TS’s tidligere og nuværende hundehold. Lige med dig, tænker jeg at jeg godt kan tillade mig at svare (for dem der ikke ved det, så har jeg kendt Maya i en håndfuld år, herunder haft hende og Tessa på hold).

    Jeg kan ikke hjælpe dig med opdrættere, men lyt til Kim. Der var jo Kennel Hof Joy, og hvad de nu ellers havde af spøjse kennelnavne gennem tiden, som gav hovawarten et gevaldigt hak nedad.

    Men tager man udgangspunkt i de sunde hunde i racen, så er der alligevel et par ting, som skal tages i betragtning. Det er jo en hund, som måske nok er lidt tung i røven, men som også har noget røv i bukserne. Den er ikke bange for at vise at den er en vogter, og at den vil beskytte sin ejer. Det skal man være OBS på, og det skal man gribe helt fra den er hvalp.

    En stor hund kan være svær at fragte rundt, særligt når man ikke har bil. Den passer ret dårligt ned i den taske, som den vist nok skal være i i bybusser og letbane smiley Der kan også være udfordringer med at få den passet, hvis man selv skal noget.

    Det er ikke en oplagt race til LP og rally, men dem der virkelig vil det, plejer at komme nogenlunde igennem fx DcH-programmet. Men ikke uden frustrationer smiley Men det er prisen for at købe en “gårdhund”, som er lavet til et lidt mere afventende og observerende arbejde.

    Jeg har kun kendt en 4-5 stykker personligt. En enkelt lys, og resten black/tan. Skønne og kærlige hunde, som er langt fra reserverede (som de vist nok burde være). Meget rolige, svære at ryste.

    Hvis du ønsker en livlig og trænbar hund, som kan tage med dig ud i verden, så er den nok ikke det oplagte valg. Hvis du derimod ønsker en solid klippe, og en god makker som vil give sit liv for at passe på dig, så er den det rigtige valg smiley


  • #5   7. jul 2020 Hovawart som race er jo ikke ligefrem homogen, og man kan finde eksemplarer som ligger i begge ender af skalaen rent mentalt, ligesom man også m.h.t. udseende/størrelse har et meget bredt spektrum.

    Jeg er dog enig i at en Hovawart stiller noget større krav til træneren end de traditionelle konkurrencehunde, så hvis konkurrence er målet, er racen ikke et oplagt valg. Til gengæld er der næsten ikke noget man ikke kan træne en hovawart til at kunne gøre en rimelig hæderlig figur i.


  • #6   7. jul 2020 Tak for svar.

    Aboutmydogs : Tak for forslagene, den skriver jeg op.

    Kim J: Tak for svar, kigger på dhk. Den skal ikke bruges til konkurrence, men selvfølgelig trænes og ellers være med i alt der foregår på gården.

    A med Bomstærk: Tak for dit svar, det er ikke til mig, tror alligevel den bliver for stor at slæbe med i en taske?? den skal kunne fungere som gårdhund, altså være med i det der sker, selvfølgelig vil den også blive trænet, men ikke konkurrence.


  • #7   7. jul 2020 Maya: Så lidt. Kende jeg henviste til var i Tyskland for at parre, og hendes egen hund er også importeret(kan ikke lige huske fra hvor), så man behøver ikke nødvendigvis hente en i udlandet for at få udenlandsk blod.

    Jeg ved at howawart klubben er rimelig strege og godkender parringer mv.


  • #8   7. jul 2020 About: Super tak. Er hun opmærksom på mentalitet? Jeg har mødt et par virkelig problematiske hovawarter, angste hunde, som i mine øjne, burde ha haft fred.


  • #9   8. jul 2020 Ja, hendes hunde er bestemt ikke angste. Jeg har mødt begge hendes tæver flere gange, da vi træner i samme klub.

    De er nogle fine hunde om end det jo er hovawart og opfører sig som sådan. Den unge tæve hun har er lidt vild, men det er jo også bare en stor hvalp/ung hund og ift. andre store racer af vogter typen opfører den sig helt normalt.
    Du kan finde hende på fb der er flere videoer og billeder fra det kuld hun lige har haft. Tag dig ikke af måden hun skriver på, da hun er ordblind.


  • #10   8. jul 2020 Angst er noget af det der har kendetegnet hovawarter fra opdrættere som f.eks. Hofjoy m.fl. som jo heldigvis er sat ud af spillet, men som stadig trækker spor efter sig i form af overlevende hunde (det er jo ikke mere end 6-7 år siden at Hofjoy blev tvangslukket, og en del hunde derfra blev videreformidlet) og det kan heller ikke afvises at deres hunde indgår i uorganiseret avl.

    Ingen af de hovawart jeg kender, og allermindst min egen, lider af noget i den retning.

    Luffe er stort set umulig at bringe ud af fatning, og når det endelig sker, er han hurtigt tilbage igen. Han har selvfølgelig også noget (en hel del) af det der ofte får folk til at fravælge racen, hvilket jeg egentlig synes er helt fint. Hovawart er helt sikkert ikke for alle, og dem som ikke er indstillet på en hund med egen vilje, bør gå langt uden om dem.
    Som gårdhund der generelt bare skal "være med" og ellers holde ukrudtet fra dørene, er hovawart uovertrufne (det er jo også deres oprindelige funktion), men man skal dog være OBS på det Anne nævner, nemlig at de ikke nødvendigvis byder alle velkomne, og kan være svære at overbevise om at ukendte "indtrængere" skal have lov til at færdes på matriklen. De er også ret håndfaste i deres forsvar af personer de opfatter som "deres". De er heller ikke ligefrem lydløse...


  • #11   8. jul 2020 Vi har haft nogle stykker i klubben gennem tiden. Vi har i en længere årrække også haft en Hovawart-opdrætter, der trænede hos os. Hun trænede DcH programmet med sine 3, hendes mand trænede Ph med sine 2. Hun fik bl.a. en af dem i E-klassen.
    Pt har vi en enkelt som jeg havde på begynderhold smiley En virkelig skøn ung lærenem tæve. Men altså en ret selvstændig hund som ikke gider kontakt med andre end sin fører og lige nogle få som den er kommet til at synes om (fx træneren smiley ). Hunden bliver clickertrænet og shapet og det fungere virkelig godt. Ejer har haft flere hovawarter før denne her.
    MIt overordnede indtryk af racen er at det er en ret fed race, hvis man er til de mere selvstændige brugsracer. Men at man skal være klar til en selvstændig, stor og stærk vogter. I ingen af dem jeg kender/har kendt har 'vogtergenet' fornægtet sig. Et par af dem har været meget vogtende i en grad hvor det var noget førene virkelig skulle tage højde for i dagligdagen og fx til træning. Jeg har oplevet dem som ikke helt lette at træne og dem jeg kender der har brugt deres hovawarter til konkurrencer har haft lidt de samme 'selvstændighedsissues' at slås med som jeg har med mine Irske Terriers smiley
    Jeg har gennem tiden kendt 3 stk fra Hofjoy; alle endte med aflivninger i utide pga dårligt temperament.


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #12   8. jul 2020 Hvis man gør sit hjemmearbejde ordentligt mht. at finde en seriøs opdrætter - evt. med hjælp fra DHK så er hovawarten en fantastisk hund!
    Jeg kan også varmt anbefale Pia (Kennel Skovmose Hovadanica) eller Laila (Kennel Hofflerteamet) - begge gør et fantastisk arbejde med deres hvalpe.

    Men, som de andre skriver så er den selvstændig, og absolut ikke en hund for en førstegangsejer.
    Ang. træning så er det altid "what's in it for me?" så det skal være spændende, og uden for mange gentagelser, for så tjekker den simpelthen ud og gider ikke. Men når man har fundet ud af hvordan, så arbejder den med stor glæde.

    Jeg har tidligere trænet DcH B-program og Nordisk - med hende jeg har nu er jeg gået direkte til det Nordiske, og hun elsker det.


  • #13   8. jul 2020 About: fandt hendes Facebook side, kiggede bare lige mest billeder i første omgang.

    Kim: Super fin beskrivelse af racen, alt kommer med i overvejelserne. De dårlige eksemplar jeg har mødt, mener jeg også var fra hofjoy, de har jo desværre fyldt meget.

    Mette: Super fin beskrivelse, dejligt med forskellige erfaringer, og alligevel er det egentlig det samme folk har set, det giver et ret præcist billede i mit hoved. Det selvstændige omkring træning, er jeg ikke bekymret for, det er nok mere omkring vogter genet, men mest i forhold til gæster på matriklen.

    Hera: Tak for svar, og anbefalingerne, dejligt at det sagtens kan lade sig gøre at finde et ordentlig opdræt, også herhjemme, racen har jo fået et trist ry, og det er da super ærgerligt.
    Hvordan er racen i forhold til at strejfe og jage? Der er en del andre dyr på gården, heste, høns og evt. kaniner i fremtiden. Det kunne være fedt hvis hunden kunne tulle rundt og være med, uden at skulle være i snor mm. Selvfølgelig skal det trænes fra hvalp, men hvad er udgangspunktet?


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #14   8. jul 2020 Hende jeg har kommer fra en opdrætter som har hobby-landbrug (og hobby-opdræt). Hun har mor-tæven plus en kuldsøster til Hera, og de går frit imellem katte, høns, gæs og ænder. Og de er med på folden, hvor der går heste, så det er ikke noget problem - men skal trænes fra start af.
    Min egen terrorist jager, hvis ikke jeg er hurtig og får stoppet hende. Hvis hun når at sætte afsted, så registrerer hun ikke andet....

    Mht. vogtergenet så synes jeg det er til at håndtere, når bare man fra star er OBS på det. Min tidligere hund skulle bare ha' OK fra os, så var folk velkommen - men de skulle ikke bare komme ind uden vi vidste det. I øvrigt havde han et klart billede af, hvad der var "normalt" og hvis noget afveg så gjorde han opmærksom på det. Det er ikke en lydløs race, men heller ikke larmende. Man gør når der er noget at gø for!
    Hende jeg har nu gør bare når der kommer fremmede, men hun er heller ikke voksen endnu.


  • #15   8. jul 2020 M.h.t. dyr, synes jeg egentlig at de bliver behandlet stort set som mennesker. Dem der "hører til" kommer under beskyttelse (vores gamle kat brugte tit at løbe hen til Luffe når den blev jaget af stærkere katte) hvorimod fremmede dyr får pedalen.

    Jeg har nok ikke gjort nok for at dæmpe beskyttergenet hos Luffe, men det kommer dog kun til udtryk hvis han mener at jeg er i direkte problemer, hvilket kun er sket en enkelt gang. Gæster bliver accepteret (og derefter MEGET kærligt opvartet, når jeg har budt dem velkommen, og han er god til at huske hvem der er "godkendt".


  • #16   8. jul 2020 Når i snakker vogter, hvor er vi så henne på skalaen, hvilke racer kan den sammenlignes med på det område?

  • #17   15. jan 2021 Hej. Nu er den her tråd godt nok “halvgammel”, så ved ikke om det er relevant at skrive herinde længere, men da jeg selv har en hovawarttæve på 2,8 år, faldt jeg over den her tråd. Det er ikke så tit, der bliver skrevet om/spurgt til hovawarten. Vi fik vores fra et lille stueopdræt på fyn - med i DKK og lavet efter alle kunstens regler og med stor kærlighed. Jeg elsker min hund men det har bestemt ikke været en nem rejse. Det er kommet bag på mig hvor meget selvstændigheden og vagtsomheden fylder hos hende og hvis man ikke er indstillet på en hund, hvor der skal arbejdes meget og med stor tålmodighed i perioder, skal man ikke vælge denne race i.m.o.
    Faldt over denne blog - hun er forfatter og har haft en del hunde, hvoraf den sidste er en hovawart. Har vist skrevet bogen “forrest sidder snuden”. Der er en del af hendes blogindlæg, der handler om livet med hendes hovawart - det første indlæg hedder vist hvalpen og den starter med at de henter den lille ny efter den gamle hund er død.
    Nå men synes hun skriver meget morsomt om det at have hovawart og jeg kan SÅ meget genkende min egen i beskrivelserne og tænker det er meget racetypisk de karakteristika hun kommer med smiley

    https://blog.loneandrup.dk/2013/05/31/vagthunden-188/


Kommentér på:
Hovawart

Annonce