{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.242 visninger | Oprettet:

Hvilke race - oprettet for min bror {{forumTopicSubject}}

Det her opslag er oprettet for min bror.

Min bror skal have ny hund og han er ude i enten siberian husky eller alaskan malamute..

Hvilke af dem ville i anbefale ? Han har kendskab til husky - da jeg har haft ejet en førhen, den har han haft passet før, også har han haft dobberman selv.

Er en Alaskan malamute lugtfri ligesom en husky? smiley

Vores husky lugtede i hvertfald ikke af hund..


Nærlokale nyheder til Sindal og omegn
Læser du heller ikke den fysiske avis mere, så kan du på Vores Sindal få alle opdaterede nyheder fra lokallivet i Sindal. Det gælder alt fra den lokale sportsklub til artikler om de dyreste villaer i byen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke race - oprettet for min bror
  • #1   8. jul 2020 Hvorfor en af de to racer?

    Hvad vil han med hunden og hvad kan han tilbyde den?

    Hvad er hans boligforhold, bor han i KBH ligesom dig?


  • #2   8. jul 2020 Racerne er meget forskellige, selvom de kan ligne hinanden på ydersiden.
    Siberian Husky er verdens hurtigste racerene slædehund. Den er lavet til at fragte ting i fart, og skal arbejde for at trives.
    Racen er lavet til flok og fungerer sjældent som enehund. Den er højaktiv og har svært ved at være alene. Den kræver en tilstedeværende ejer, som ønsker at stimulere både fysisk og mentalt.
    Racen har et kæmpe jagtinstinkt og skal altid være i snor eller bag hegn. Racen har behov for en have, da de elsker at være ude i al slags vejr. De har tendens til at blive destruktive ved forkert aktivering. Det er ikke en race man slipper fri blandt forskellige fremmede hunde, da deres måde at lege på er voldsom.

    Alaskan malamute er verdens største racerene slædehund. Den er lavet til at fragte gods i langsomt tempo over lange afstande, og skal arbejde for at trives.
    Racen fungerer sjældent med fremmede hunde af samme køn, og trives derfor bedst sammen med en makker af modsat køn (her skal man tænke på løbetidsproblematikken).
    Ligesom huskien kræver den en meget aktiv livsstil og en bolig med have, og den skal også alrid holdes i snor. Racen skal stimuleres både fysisk og mentalt. Den kan også være destruktiv. Racen er meget tung og man skal være forsigtig med trapper.
    Racen er noget mere skarp i sindet end en husky.

    Man finder ikke en god opdrætter, som sælger hvalp til ikke-optimale vilkår, så det skal gennemtænkes solidt hvorfor man ønsker en slædehund og hvad man kan tilbyde hunden, før man henvender sig.


  • #3   8. jul 2020 hvorfor vil han have sådan en hund?

    hvad vil han bruge den til?


  • #4   8. jul 2020 Min bror bor i et stort hus med stor have til i København ja..

    Han har en stor bil - så der er plads til at hunden kan få et stort bur til kørsel. Derudover så er min bror meget aktiv han cykler hver weekend og han bor tæt på en mindre skov, park, Amager fælled osv alt indenfor en kort radius.

    Han er faldet for racerne primært pga udseende og det sind han oplevede ved vores gamle husky. Han ved godt det er en aktiv hund, da jeg har ejet en før og han som sagt har passet den. jagtinstinkt ved han godt og at husky ikke kan gå frit, pga den stikker af.


  • #5   8. jul 2020 tak for svar. som Malene skriver er det to meget forskellige racer at falde for. Jeg synes han skal gå via DKK og besøge nogle opdræt og få et indtryk af hvad der matcher ham bedst

  • #6   8. jul 2020 Lugtfri? Hvorfor skulle en husky være lugtfri?
    Personlig synes jeg at langhårede hunde med underuld lugter meget af hund.

    Måske skulle din bror kigge på en Eurasier.


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #8   8. jul 2020 Jeg har ingen erfaring med racerne, men det er simpelthen rent komisk som folk foreslår i øst når man ønsker sig vest - KUN fordi der er tale om en aktiv hund, og HG altid går ud fra at kommende ejer er inkompetent hvis ikke denne viser fjorten videoer der beviser det modsatte.

  • #9   8. jul 2020 Ida
    Gud er der forskel ?!??
    Jeg tænkte at en Eurasier ligner lidt en slædebamse men mindre krævende.
    Hvis TS’s bror var sikker på Husky, så var denne tråd vel ikke oprettet.
    Og nu var det jo blot et forslag til TS. Så du kan vel bare springe videre i teksten smiley


  • #10   8. jul 2020 Blixen
    Måske fordi en stor andel af de aktive og krævende racer ender som omplacering eller tidlig aflivning.
    Men hey så tjener opdrætter og dyrlæger jo lidt ekstra smiley Så Go for it


  • #13   8. jul 2020 Han har passet en husky. Han har selv haft Dobermann.
    Men same same smiley smiley


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #15   8. jul 2020 AG: Det ér da også knaldhamrende sørgerligt at så mange omplacerer, men når man kender til racen og ved hvad det vil sige at have en aktiv hund derudover, så tænker jeg at det snarere er Eurasieren der bliver omplaceret, hvis man gik efter en hund med bedre arbejdsegenskaber.

  • #17   8. jul 2020 Hvis ens kæreste har BC fra Spotting, er man egnet til at få en grå schæfer. Så må man også være egnet til en husky, hvis ens søster har haft en smiley Undskyld, TS, for et internt sidespring.

    Forskellen på de to racer, er jo temmelig stor, selvom begge er slædehunde. Jeg tror, uden at vide det, at det er nemmere at få en god husky, end en god mutte herhjemme.

    Eurasier? smiley En selskabshund i slædepels, men uden nogen form for fart eller drift. Det svarer til at anbefale en shih tzu til en der vil have en BC (hvis ikke ens kæreste har relevant erfaring) smiley


  • #19   8. jul 2020 Altså jeg ser da flere eurasier til diverse hunde konkurrencer end jeg ser husky og mallemut.
    Desuden så var det altså bare hvis broderen manglede flere muligheder indenfor slædehunde looket.
    Men ok MEGET dårligt forslag, det skal aldrig gentage sig. smiley

    Hvis valget er imellem husky og mallemut så 100% husky og så to stk og nogle gode løbeseler.
    Held og lykke med hundejagten


  • #21   8. jul 2020 Ida, men det var jo lissom ikke det hylekoncerten gik på - den gik på at hende, der skrev for kæresten, havde BC. Og ikke bare BC, men en “arbejdsmaskine fra Spotting” smiley



  • #22   8. jul 2020 Huskies lugter ikke af hund. Det er rigtigt nok.
    De kan lugte våde, når de er det. Men tørrer hurtigt, når de har adgang til at gå indenfor.
    Jeg tænker det er det samme med malamutten.

    Vedkommende tråden handler om, kan henvende sig til opdrætterne i Dansk Polarhunde Klub og få besøgt de forskellige.


  • #25   8. jul 2020 Og tråden lever videre, selv I andre tråde! smiley
    Undskyld TS! Jeg er på et tidspunkt kommet til at lave en tråd om grå schæfer, beklager det skal gå udover dig smiley


  • #27   9. jul 2020 Om TS's bror er kompetent til at eje en malamute eller en husky skal jeg ikke gøre mig klog på. Det eneste jeg vil bemærke er at vi i min klub ser en voldsom stigning i forholdsvist unge mennesker, der kommer på hvalpehold med en husky eller en malamute. Hunden giver dem - for at sige det mildt - kam til deres hår og mange af dem ender med en videreformidling.
    Nå, men nu er jeg altså nødt til at spørge: Hvad pokker er det i mener med lugtfri ????? Det er et prædikat folk åbenbart virkelig gerne vil putte på deres race. Men er det så vigtigt at hunden ikke lugter af hund ? Det er jo trods alt en hund smiley Jeg har hørt det om rigtig mange racer og må tilstå at jeg synes de allesammen lugter af hund. Jeg synes også at der lugter også af hund i de to husky-hjem jeg kender smiley


  • #30   9. jul 2020 Jeg tænkte at huskyer måske pruttede mindre end andre hunde smiley
    Men ja de huskyer jeg kender lugter da lige så meget af hund som de fleste andre hunderacer.
    Men Ok hvis nogen mener de ikke lugter af hund så mener de jo det. Så kan andre jo mene noget andet smiley


  • #31   9. jul 2020 Huskien lugter ikke af våd hund.
    Så lugter den tilgengæld af selvdød sælhund, kokasse og skidtfisk eller hvad den nu finder i den lange line på de dagelige gåture smiley


  • #35   9. jul 2020 Mine hunde har aldrig lugtet af hund og jeg kender flere som ikke lugter af hund(men også som gør) og jeg kan simpelthen ikke klare lugten af hund, altså hvor man kan lugte det på sin hånd efter man har snakket med en hund, jeg syntes virkelig at det er ulækkert og træls.
    Jeg tænker at det har noget at gøre med foderet, men også hygiejne, altså hvor ofte man vasker hundesenge, tæpper mv.


  • #37   9. jul 2020 Whipperne lugter meget lidt af hund også i våd tilstand. Da jeg havde langhåret dvæggravhund, var det hende man kunne lugte indendørs efter en tur i regnvejr, ikke whipperne.

    Jeg tror mængden af underuld har en del at sige


  • #38   10. jul 2020 Der er racer der ikke lugter af hund:



    profilbillede
  • #39   10. jul 2020 Altså mine to: Dobermann (korthåret, ingen uld) og Irsk Terrier (ruhåret med uld) lugter da af hund og er det regnvejr lugter de af våd hund smiley Og mit hjem lugter da af hund. Jeg ser det som en del af pakken. Jeg kan altid lugte det når jeg kommer ind et sted hvor der er hund, kat, kanin, marsvin eller mus osv. Om man synes at en hund lugter af hund har muligvis også en del at medd ens egen lugtesans at gøre smiley Jeg har en ret god lugtesans og behøver ikke hundene til at fortælle mig om der har været en rotte i skuret om natten eller om ræven lige har været forbi når jeg går ude på marken; jeg kan også lugte dem.

  • #40   10. jul 2020 Jeg kender ikke en race der ikke ikke lugter af hund.

    Naturligvis er der racer der lugter mere end andre.

    Altså en Newf er nok den hund jeg har haft der lugtede mest af hund. Men for pokker, de er jo nærmest også vandtætte holdt korrekt. Når jeg går til udstilling får jeg nærmest ondt i maven af at se hvordan deres pels er ødelagt.

    Hvorfor skal de ligne store oppustede pelse? Det er jo ikke sådan de ser ud normalt?

    Jeg tvivler på, at de hunde, kan holde mange minutter i koldt vand.

    Konstant vask og tørring har aldrig gjort noget godt for dem eller andre hunderacer!

    Uanset så lugter alle hunde af hund. Det er det samme med mennesker. Uanset hvor meget vi bader, så har vi en hvis lugt som er individuel.

    Det kan altså ikke fjernes.


  • #42   10. jul 2020 Faktisk har foder rigtig meget med hundelugt at gøre, jo dårligere foderoptagelse jo mere lugt og pelsen bliver ofte fedtet og ulækker;)
    De eneste hunde jeg har i pensionen som ikke lugter, er fældefri racer som får et foder de udnytter godt;) Alle andre racer lugter mere eller mindre, om ikke andet når de bliver våde.


  • #47   15. jul 2020 Sikke mange "gode" svar ,kan se intet har forandret i de mange år jeg ikke har været her,en ting din bror skal vide er at malamutten er noget skarpere ( specielt hannen ) og samtidig en del tungere at tumle men må sige at har han haft doberman kender han til stædighed og det er en god begyndelse.en hund lugter af hund specielt en våd hund og kan man ikke acceptere det skal man nok ikke lige vælge at have hund.

  • #48   15. jul 2020 Er der noget der ikke passer ham med Husky siden han "kigger væk" fra den?

    Hvis det er det han er vandt til og kender, og ved passer ind i hans liv, så er det helt klart den han skal vælge.

    Han kan jo evt. vælge en anden farve end den han havde før smiley

    Og om den lugter tror jeg kommer an på hvad den lige har rullet sig i smiley


Kommentér på:
Hvilke race - oprettet for min bror

Annonce