{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
867 visninger | Oprettet:

Frivillig håndtering {{forumTopicSubject}}

Vi er så småt i opstart af frivillig håndtering. Jeg har valgt et target fordi jeg synes det er lettest. Hage-target i hånden var lidt besværligt, fordi Umi er såå ivrig efter godbidder. Jeg har derfor valgt en sammenfoldet klud som hun placerer forpoterne på, og det fattede hun bare lynhurtigt, også selvom jeg flyttede kluden. Dygtig vuf.

Nu skal adfærden jo så bare være stabil inden jeg begynder nogen form for håndtering.

Men hvor lang tid kan man lige kræve at en bette hvalp fastholder adfærden? Pointen er selvfølgelig - når vi kommer til det trin - at hun kan vælge til og fra, men lige nu skal adfærden bare være stabil, og jeg er i tvivl om, hvornår den egentlig er stabil nok?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frivillig håndtering
  • #1   27. jul 2020 Godt spørgsmål.. teemo kunne dæk 100%, nu har han glemt hvordan man gør, sådan ud af det blå smiley

    Jeg træner frivillig håndtering på en lidt anden måde, for når han laver hoved på hånd, bryder han sig ikke om at jeg begynder at pille ved ham, så i stedet træner jeg hoved på hånd, og når han er træt, tjekker jeg tænder, så jeg på et tidspunkt kan begynde at kode de to ting sammen. smiley For jeg må sjovt nok gerne tjekke bisser, når han ligger og sover..

    han fatter hat af giv pote, så jeg kæmper, men kommer ikke rigtig nogle vegne, så den skal jeg lige nytænke, men jeg har bare ikke fundet løsningen der bare siger bling oppe i hans hoved. Så vi træner pote håndtering når han putter, for han har været vant til siden han var helt lille hos opdrætter, at få nusset og masseret poter når han sov, så han ligger bare og nyder det. Så generelt alt med tænder og poter bliver gjort i træt tilstand, for ellers går der leg i den smiley

    Teemo er sådan lidt en særling tror jeg. Men jeg tror også det er en helt anden måde at arbejde på end med chierne, så jeg skal lige selv lære hvad der virker, for Rosa tilbyder selv en masse adfærd og er meget PÅ når man træner, Teemo er en hundehvalp midt i alt muligt udvikling og vil SÅ gerne træne, men han tilbyder ikke på samme måde, så han skal guides mere og man skal måske også være meget mere tydelig i hvad man ønsker, end ved Rosa. smiley


  • #2   27. jul 2020 Ja der er helt sikkert stor forskel både på racer og individer - og det smarte er jo netop at frivillig håndtering kan laves med fx kop med godbidder, target, specifik kommando o.l... alt efter hvad der passer individet.

    Jeg havde nemlig også tænkt at gøre det mens hun er træt - og sådan vil det også være, når det trods alt skal gøres - men har været lidt bekymret for om hun mon så kobler det på "hyggestunder"? smiley

    Derfor er vi i hvert fald startet det sådan her, men det er jo en længere proces og adfærden skal bare sidde godt fast før man overhovedet begynder på håndtering.. men sådan en bette hvalp er jo ikke heelt så tålmodig eller har nær så meget selvkontrol som en voksen hund smiley


  • #3   27. jul 2020 Du kan øve at bygge flere sekunder på at stå stille på hendes target, når hun kan det i længere tid ad gangen, begynd da på eks. at røre hende på kroppen, klik for alt stillestående adfærd, flytter hun gentagne gange på sig, så start med at røre ude i luften og klik for al stillestående adfærd.
    Så kan der efterfølgende bygges på med tandtjek, børste tænder, rense ører, negleklip, børste krop osv... smiley

    God træning, Sam og jeg træner selv frivillig håndtering, både som hage target og at ligge eller stå på håndklæde, træner nye situationer, samt vedligeholder.
    Sam har decideret haft en form for berørings angst, og er meget skeptisk i håndterings mæssige situationer, så alt er trænet ind positivt, hvor Sam har kontrollen smiley

    Hvis du ønsker video af hvordan vi har bygget flere steps på i forskellig håndterings situationer siger du bare til smiley


  • #4   27. jul 2020 Tak for svaret Mathilde smiley Det er faktisk også det, der er planen, men hvad er "længere til ad gangen" egentlig?
    Hun kan nok stå stille på target i 3 sekunder lige nu. Og derfor tænker jeg, at jeg er nødt til at udvide tiden inden jeg starter på håndteringen (ja eller bare at nærme mig med hånden).
    Men er det fair? Kan jeg godt forlange længere tid stillestående af en 14 ugers hvalp?


  • #5   27. jul 2020 Og tak forresten, jeg siger lige til mht. videoerne, det kunne sagtens være det ville være brugbart smiley

  • #6   27. jul 2020 Det vil jeg sagtens mene smiley
    Lav et setup hvor du belønner hende for at komme ind på target, evt, beløn et par gange i træk, hold positionen 1 sek, beløn, hold position 2 sek, beløn, hold position 3-4 sek beløn, hold position 1 sek igen beløn, 3-4 sek, beløn osv.
    Beløn også gerne ved at kaste en guf væk efter et par gange fra hånd, så hun selv søger target.
    Det handler om at bygge mere på, men samtidig stadig huske at gå et par steps tilbage til der hvor det var rigtig nemt, så det ikke når at blive for svært for hende smiley


  • #7   27. jul 2020 God pointe, at huske ikke at gå for hurtigt frem smiley hun kunne ret hurtigt løbe efter godbid og så selv løbe tilbage på target igen, også selvom jeg flyttede target lidt til venstre eller højre. Ja og så selvfølgelig belønne inde ved target igen et par gange. Så det virker til at hun fatter fidusen.

    Jamen så prøver vi bare at fortsætte og udvide tiden, og huske at variere også. Jeg tror det bliver en stor udfordring at arbejde med at røre hende, for hun er SÅ hooked på min hånd når der er godbidder i spil, også selvom de ligger på et bord smiley


  • #8   27. jul 2020 Super, start med en lille hånd bevægelse inde ved dig, hvis du ved at hun har svært ved at du rykker på dig, så kan du stille og roligt bygge mere bevægelse på hånden og armen og tilsidst rører ved hende smiley

  • #9   27. jul 2020 God idé smiley jeg tror nemlig slet ikke jeg kan komme til at røre hende mens hun står stille i begyndelsen. Havde ikke lige tænkt på at bevægelsen jo faktisk starter endnu tidligere end dét smiley

  • #10   27. jul 2020 Jeg vil anbefale, at du lære hende hage-target på en lille taburet, papkasse eller lignede som passer i højde, det er nemlig smartest at det er hovedet som er "fikseret" når man skal klippe klør, tjekke poter, numse, ører mv.

  • #11   27. jul 2020 Det behøves nødvendigvis ikke at være hovedet der er "fikseret".

    Sam har lært at hvis han forlader håndklædet, stopper al håndtering, kommer han ind på håndklædet fortsætter håndtering, han står eller ligger ned, han må gerne dreje hovedet og se med hvad der sker, det giver ham en tryghed, når vi eks. træner at løfte hale og tage temperatur smiley


  • #12   27. jul 2020 Jeg synes bare det er super svært at finde noget i højden som passer, hun er så lille bitte smiley bruger du også en klud eller lignende som target, som du så lægger på?
    Hun har rigtig svært ved at have hovedet på klud/håndklæde, da hun bare begynder at bide i det og slet ikke kan forstå det når hun skal have munden tæt på.
    Men det giver rigtig god mening at det er hovedet, som er fikseret. Jeg tog bare den lettere vej, for jeg kan ikke lige se, hvordan jeg arbejder mig ud af det


  • #13   27. jul 2020 Det var også sådan jeg havde tænkt. Altså flytter hun på sig, forlader den ene pote håndklædet etc, så stopper håndteringen, så det er på den måde at hun siger nej tak

  • #14   27. jul 2020 Hvis du vil lære hende hoved target, så hold kluden i hånden og lok med den anden hånd med en guf, hovedet hen på kluden, hvis hun har tildens til at vil lege og bide i den. Klik med det samme hagen rammer.
    Gør det en god bid gange med lokning, hvis hun har svært ved det.
    Eller placere kluden fysisk under hagen på hende, og beløn med det samme, gør det flere gange i træk, så hun forhåbenligt undgår at begynde og bide i kluden.

    Næste step er at holde kluden lige foran hendes hovede, så hun kun skal lave en lille bevægelse for at placere hagen i kluden, beløn.

    Så kan du rykke kluden lidt længere væk, hvis du ønsker kluden skal ligge på en stol eller lignende, så placere hånden på stolen med kluden ovenpå og beløn når hun søger kluden og placere hagen.
    Tilsidst kan du fjerne hånden smiley


  • #15   27. jul 2020 Nå ja god idé, jeg har ikke prøvet med lokning, kun at shape med kluden i hånden og det kan kun bare ikke forstå overhovedet smiley
    Det kan være, vi på et tidspunkt også må prøve at bygge videre på det, så vi har begge slags target at håndtere ud fra


  • #16   27. jul 2020 Men jeg synes godt nok hage-target er lettere med en større hund. Der er jo ingen taburetter, borde, skamler, kasser osv som passer sådan en lille bitte hund på lidt over 2 kg smiley

  • #17   27. jul 2020 Jeg bruger hage target når vi er hos dyrlægen og selvfølgelig vedligeholds træning herhjemme.

  • #18   27. jul 2020 Jeg ville ikke bruge en klud eller lignede da det bare opfordre til leg og bid hos sådan en lille størrelse.

    Hvis du endelig vil bruge noget, så kan de eventuelt være et låg.

    Du må sagtens kunne finde noget som passer i højden, en skoækse, plastikkasse(måske en klods kasse) eller ligende.

    Hvis du bruger hage target, så stopper den frivillige håndtering når hun løfter hovedet, kigger mv.

    Dem jeg kender som træner og bruger frivillig håndtering, der er det hoved/hage target de bruger.

    Du kan sagtens træne target med forbenene på noget, det kan man bruge til rigtig meget i træning øjemed, men er ik optimal ved frivillig håndtering.


  • #19   27. jul 2020 Man kan altså sagtens træne frivillig håndtering på et håndklæde eller tæppe smiley
    Og det virker ligeså meget som et hoved target gør.....

    Det kan simpelthen ikke være rigtigt at en lille str, ikke kan lærer hoved target på en klud?
    Det vigtige er jo at samme klud kun bruges til hage target og intet andet, at lege med andre ting, whatever burde virkelig ikke være et problem, en hund kan altså sagtens skelne forskel! smiley

    Jeg bruger klud, så det er behageligt for Sam at ligge hovedet på en stol, bord og lign.
    Hos dyrlægen bruger vi hage target ned i håndflade eller på håndklæde.


  • #20   27. jul 2020 Ville du så fx sidde med låget på din åbne håndflade, ligesom en klud?

    Jeg tror hage-target er mega genialt, og det er da slet ikke umuligt. Jeg skal bare lige finde noget, der passer i højden, og som jeg også kan bruge andre steder end lige et par stablede bøger i min lejlighed smiley


  • #21   27. jul 2020 Orv sjovt!

    Jeg har aldrig trænet sådanne nogen ting.

    Stå, sit, dæk og ved klipning ned på siden.

    Med det så kan jeg gøre alt ved de hunde jeg har haft, pånær min blanding som skør i bolden.

    Det eneste jeg altid har skulle tage hensyn til, er "et sekund regelen".

    Når jeg tager fat i min hunds pote for at tørre den foreksempel, så skal jeg ikke tage og bare løfte den op. Så får jeg kamp og den taber jeg! smiley

    Jeg skal tage fat, og lige vente lidt og så løfter han selv poten langsomt. Sådan har det været med dem alle. smiley


  • #22   27. jul 2020 Det har jeg heller aldrig - men frivillig håndtering handler om at hunden har et valg, og det valg kan give mange hunde tryghed og ejerskab i situationen, fordi de selv vælger håndteringen til. Det ender forhåbentlig ud i at man kan gøre "alt" med hunden, fordi den ved hvad der forventes af den og hvornår smiley
    Det handler ikke bare om nemheden for os, men også hundens følelser/reaktioner.
    Det synes jeg er værd at give et forsøg.


  • #23   27. jul 2020 My only - hvorfor vil du have giv pote? Altså er det vigtigt, at det er giv pote, eller kunne en anden adfærd bruges til det samme?

    Jeg har et par forskellige signaler for ja/nej:

    Hagetarget på et foldet håndklæde og i hånden. Den kan så ligge i skødet på mig (bruger vi til tjek af ører mm), på en skammel (til børstning og andet hvor det er praktisk han står) osv.
    Løfter han hovedet, stopper håndtering.

    Forpotetarget på en bademåtte. Bruges til bad mm hvor han skal stå, men hagetarget er upraktisk). Forlader han target, stopper håndtering.

    Liggende target - han lægger sig helt fladt på siden på en måtte. Bruges til børstning, negleklip, forhudsrens mm. Så snart han ikke ligger helt fladt stopper håndtering.

    Jeg lokker ALDRIG når der trænes frivillig håndtering, heller ikke under indlæring. Det er vigtigt for mig at al adfærd tilbydes frivilligt, også under indlæring. At det aldrig bliver noget med at presse (se du kan få den her, hvis du bare liiige...).

    Egentlig burde man have et nejsignal, der giver adgang til samme belønning, hvis det skulle være ægte frivilligt... altså fx hbis nejsignal er "gå hen i kurven" og jeg spørger om hagetarget, hund siger nej ved at gå i kurven, hund får samme belønning som den kunne få ved at sige ja... ellers er der vel egentligt ikke tale om helt frivillig adfærd... blot en tanke...


  • #24   27. jul 2020 Tilføjelse: frivillig håndtering behøves heller ikke nødvendigvis være med target. Det kan også netop være med en pote-kommando e.l. Pointen er at hunden har et valg og kan sige ja og nej til håndtering

  • #25   27. jul 2020 Gode tanker Michelle, og det er jo en rigtig god pointe, for i et eller andet omfang kommer vi jo til at lokke hunden hvis den kun får belønning for at tilbyde target-adfærden. Men det lyder til, at du er meget skarp på ikke at lokke, så, for at hunden ikke overskrider sine egne grænser i iver efter at få belønningen

  • #26   27. jul 2020 Funke - altså jeg lokker jo generelt ikke en masse når jeg træner, men er i almen træning ikke fanatisk. Hvis lokning kan få gang i noget lettere end andre måder, så lokker jeg.

    Men ved frivillig håndtering ville jeg være ret ked af at lokke.


  • #27   27. jul 2020 Og så prøver jeg egentlig at begrænse antallet af ja-signaler - jeg synes egentlig ikke jeg har brug for mere end de tre jeg har nævnt Sådan lige her og nu. De giver jo adgang til at pille, rode og rage overalt.

    Så skal jeg måske indlære at jeg også kan røre fx tænder, når han laver hagetarget. Eller måske at han kan få en sprøjte, mens han laver hagetarget. Men ja-signaler er stadig hagetarget.

    Og det er tre adfærder, som han kender og har kæmpe historik med at bruge til ja/nej. De står helt tydeligt for ham, selv når forholdene er svære (fx hos dyrlægen).

    Hvis jeg nærmest skal lære en adfærd per ting jeg vil kunne gøre ved ham, bliver det uoverskueligt for både ham og mig tror jeg.

    Jeg har i øvrigt ja-signal på " Jeg er klar til at træne" også... arbejder på et lidt mere praktisk nej-signal end bare at lægge sig og glo på mig... Men det er jo ikke frivillig håndtering - bare for at sige, at princippet om ja/nej kan bruges til andre ting smiley


  • #28   27. jul 2020 Super spændende at høre dine tanker, også om andet end lige frivillig håndtering - der ligger jo virkelig mange muligheder.
    Puha, vi har mange ting vi skal starte på smiley heldigvis skal vi nok nå det, også selvom vi tager det én ting ad gangen. Men jeg synes det er så fedt at få banket en smule af det her ind i hjernen allerede nu. Det er i hvert fald super praktisk og gavnligt i hverdagen de næste mange mange år


  • #29   27. jul 2020 Jeg synes også, at frivillig håndtering er genialt! Her bruger vi hagetarget på hånd eller genstand (seng indendørs, klapstol udendørs).

    Jeg ville vente med berøring osv. indtil hun kan stå nogenlunde roligt og stabilt i 3-4 sekunder. Sådan at hun har en helt klar i dag om, at nu står hun stille her, og bliver hun ved med det, så skal godbidden nok komme.

    Og frivillig håndtering kan jo laves på en masse forskellige måder. Jeg havde en underviser, som havde lært sin hund at stå helt stille. Hun brugte ikke noget target, men blot en frys-position. Bevægede hunden sig, så stoppede håndteringen.

    Du kan jo også overveje Bucket game, som nok er det du selv har nævnt, da du skrev godbidder i kop. Det er den variant, som jeg har med på mine hvalpehold, fordi den oftest kan være nemmere at starte hvalpe op på. Den kræver ikke helt lige så meget tankevirksomhed, fordi de bare skal holde øje med kop/skål/beholder/what-ever. Samtidig fjerner du måske også lidt af fokus fra hænderne, fordi det er tydeligt for hunden, hvor godbidderne befinder sig, selvom den selvfølgelig stadig får dem fra din hånd.

    Og så er jeg meget enig med Michelle, jeg ville også passe på med lokning, fordi den frivillige så lidt går af den, selvom det ikke er 100% frivilligt, fordi hunden jo skal gøre noget, for at få sin belønning. Kort lokning i indlæring af hagetarget gør sikkert ikke noget på den lange bane dog, men alligevel, det er værd at have med i sine tanker.


  • #30   28. jul 2020 Tak for svar smiley hun kan godt stå stille i få sekunder - klik + beløn - og så stå stille igen. Men hun er hurtig til at blive ivrig og bevæge sig, så vi fortsætter bare med at øve, uden at haste med nogen håndtering.

    Og ja det er netop bucket game jeg tænker på, men den har jeg faktisk ikke engang prøvet af, for Umi er meget meget glad for mad - så selv en beholder med låg ville vi skulle øve utroligt meget selvkontrol for at kunne have foran sig og blot kigge på den. Ikke at selvkontrol ikke er noget af det vi også skal træne på, men jeg har måske allerede fejlagtigt viftet det lidt væk, hehe...

    Heldigvis starter vi på hvalpehold d. 11. august hvor frivillig håndtering også er en del af programmet, så det er jo fedt.

    Jeg synes helt klart lokningen/frivilligheden er værd at overveje, så det vil jeg da lige have med i mine tanker. Uanset hvad så kommer min hjerne da helt sikkert på en prøve her. Men fedt at høre jeres svar!


  • #31   28. jul 2020 Hvis du kigger i DcH bladet(den med en kurv og sort labrador udenpå), der er en udemærket artikel i den om frivillig håndtering.
    https://dch-danmark.dk/cms/ShowContentPage.aspx?ContentPageID=49


  • #32   28. jul 2020 Det vil jeg da lige tjekke ud smiley

  • #33   28. jul 2020 Haha, skønt med en madglad og ivrig hund smiley jeg starter så altid bucket game op med at have beholderen i hånden i strakt arm væk fra kroppen. Først får hunden for at kigge på den, men ret hurtigt skal den også forholde sig i ro, før den får belønning. Først herefter stilles beholderen ned smiley

    Når det så er sagt, så foretrækker jeg hage-target, det er bare nemmere at starte bucket game op på et hold, hvor target adfærd også er helt nyt og skal indlæres samtidigt.

    Og så er det også vigtigt at huske, at frivillig håndtering som regel tager lang tid at få indlært stabilt. Jeg tror det tog et halvt år med Atlas, før jeg kunne bruge det til at børste ham, og han var over et år, da vi startede, og havde en naturlig præference for hagetarget og ingen problemer med at blive børstet. Så det er ikke jer, der er noget galt med, hvis der går lang tid, før I kommer videre smiley


  • #34   28. jul 2020 Årh det er rart at vide Amalie smiley jeg tror helt sikkert det bliver et længere projekt. Men det er rart at vide, at man er på rette spor, og det også tager lang tid for andre. Vi må bare klø på smiley

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #35   28. jul 2020 Martin #21 - " Jeg har aldrig trænet sådanne nogen ting"

    Hver gang jeg læser om "frivillig håndtering" så har jeg haft samme tanke,
    Jeg har aldrig haft en hund - 6 stk. - der ikke var med på at blive håndteret, altid har det været uden den mindste diskussion.

    De har stolet på det jeg gjorde var for deres "bedste" uanset hvad det så end har været. smiley


  • #36   28. jul 2020 Hama - kan kun tale for mig selv, men her handler det ikke om, at jeg ikke bare kunne tilvænne på "almindelig" vis. Sten affinder sig med det meste, så det gik såmænd nok. Men jeg kan godt lide tanken om at give hunden valg og medbestemmelse (I nogen ting om ikke andet ;)). Og så kan man i øvrigt ved at lære hunden den slags, få en hund, der ikke skal holdes fast for selv ret trælse ting (sprøjter, nasalvaccine, blodprøver mm), fordi den får lov selv at sige " nu er jeg klar".


  • #37   28. jul 2020 Jeg har heller aldrig skulle træne noget håndterings mæssigt ind hos schæferne vi havde derhjemme.
    De kunne håndteres i alt uden problemer og det var bare noget man lige kunne gøre.

    Jeg skulle tænke helt anderledes med Sam, forbi han er så skeptisk anlagt, hans grænse var meget lavt, så der skulle ikke meget til før han følte sig presset og bed fra sig.
    Jeg har trænet frivillig håndtering siden han var 7 måneder og idag er hans grænse meget mere large, det er ikke mange håndterings situationer han elsker, men han har lært at være i det og at alt stopper hvis han ikke ønsker det.


  • #38   28. jul 2020 Sten klarer forhudsrens (altså med sprøjtefætter ind bag forhuden) med frivillig håndtering. Tænker ikke han synes det er fedt, men han tilbyder sin adfærd frivilligt og holder den til vi er færdige.
    - reiki havde ædt mig smiley


  • #39   28. jul 2020 Michelle giv pote, er en blanding af at han selv tilbyder poten, fremfor at jeg skal tage den (men det træner vi jo så i stedet når han er træt, ved at jeg sidder og nusser poterne) smiley
    Og så fordi han til færdighedsprøverne skal kunne give pote..

    Med Teemo er al indlæring tilpasset ham, så jeg finder andre metoder når det jeg ønsker ikke fungere. Jeg gør jo som så mange andre og starter ud fra den erfaring jeg har, og de to andre er rigtig glade for giv pote, og derfor har jeg også kunne bruge det til når vi skulle træne frivillig håndtering.. Teemo vil ikke give pote, men har så ikke noget problem med at jeg tager fat i poterne på ham når han ligger og slapper af, så er det selvfølgelig det vi gør smiley


  • #40   28. jul 2020 My only - men det bryder jo lidt med den frivillige håndtering bare at tage poten, når han slapper af (hvilket Self er helt ok - blot hvis du gerne vil have fx klip negle med under frivillig håndtering) . Så en mulighed kunne jo være, hvis du f.eks. har at ligge ned som håndteringsadfærd at du så ordner negle mm der - så kan han stadig tilbyde det frivilligt og sige nej, men det inkluderer ikke giv pote smiley

    Ift at lære at give pote, kunne du jo, hvis du vil shape det frem og holde dig til frivillig tilbud, bruge en lille potetarget (til kun en pote). Først på gulvet, så i hånden på gulvet, så lidt op fra gulvet og så ping pong mellem target og ingen target for at få fadet target væk - bare et input smiley

    Hvis det ikke giver mening laver Sten gerne en lille demo-video, han har heller ikke lært at give pote, men kan da vise taktikken smiley


  • #41   28. jul 2020 Tak Michelle, jeg forklare måske ikke så godt hvad vi gør, jeg synes det er svært at forklare. Hvis Teemo trækker poten til sig når vi sidder på sofaen f.eks. så stopper håndteringen med det samme. Så jeg tror ikke jeg gør det meget anderledes end andre, jeg forklare det bare noget anderledes smiley

    Jeg har droppet giv pote pt, da vi har rigeligt andet at træne på. Men det skal nok komme når han selv er klar til det smiley Target træning synes han dog er sjovt, så det skal nok komme. og hage på hånd har han også helt styr på smiley


Kommentér på:
Frivillig håndtering

Annonce