{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.853 visninger | Oprettet:

Julie  K
Julie K
Tilmeldt:
17. feb 2019
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 10

Chodsky pes {{forumTopicSubject}}

Hej

Er der mon nogen herinde, som har personlig erfaring med racen Chodsky pes (tjekkisk hyrdehund)? Jeg er særligt interesseret i at vide lidt mere om racens sundhed og hvorvidt den vil egne sig til træning i fx ph-regi smiley jeg har naturligvis læst om racen, men endnu aldrig haft fornøjelsen af at møde én i virkeligheden.

Jeg har en aldrende grå schæfertæve på 11 1/2, som jeg har trænet og konkurreret med i PH. En fantastisk hund og jeg vil bestemt ikke afskrive, at efterfølgeren bliver af samme slags. Jeg er dog lidt nysgerrig på sundheden ved chodsky pes vs schæfer af brugslinien, måske nogle af jer ligger inde med flere oplysninger end jeg har kunnet finde frem til?

På forhånd, tak for hjælpen smiley


Kommentarer på:  Chodsky pes
  • #1   3. aug 2020 Hvis du har ambitioner om at komme op på "trappen" indenfor PH, så er det nok ikke sådan en du skal have.

  • Julie  K
    Julie K Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 5 Emner: 1 Svar: 10
    #2   3. aug 2020 Hej Anni

    Tak for dit svar smiley Har du selv erfaring med racen? På hvilke områder tænker du, at den vil være sværere at træne end schæferen?


  • #4   3. aug 2020 Jeg har fulgt CP’en de sidste 6-7 år, og havde egentlig tænkt mig, at min næste makker skulle være CP. Jeg er i stedet endt på en grå schæfer. Jeg skal forsøge at forklare hvorfor, selvom meget af det er følelse og mavefornemmelse.

    En CP er en smuk og vims lille hund. Og med lille mener jeg omkring 20 kg, hannerne lidt mere, men ikke meget. Hvis altså man vil have en der vil arbejde. For de laves også tungere, men de er også væsentlig tungere i røven.

    En CP vil gerne arbejde, men er relativt nem at dæmpe, så den ligner en død karklud. Jeg synes at den minder temmelig meget om border collie, sådan i forhold til drift og arbejdsiver. Som med BC, findes der hunde som er meget på, og hunde som bare ser pæne ud smiley

    CP er mindre førerfikseret, men er meget mere udadvendt og kontaktsøgende, end den gennemsnitlige schæfer.

    Jeg var nede og se et lækkert kuld CP’er igår, efter en polsk tæve og tjekkisk han. Jeg er slet ikke i tvivl om,at det bliver nogle fantastiske og arbejdsivrige hunde. De skal alle enten til DcH eller PH-hundeførere. Den ene skal til en dame, som er dommer og træner i PH, og som har haft grå schæfere. Og jeg tænker at hun ved hvad hun leder efter, og synes at hun får det i en CP.

    Jeg endte med at vælge schæferen over CP, fordi jeg synes at racen stadig er for lille og for ny, til at jeg tør satse på den. Det er jo oprindeligt en meget sund hund, men avlen her i Norden har gjort den populær, og det er ret normalt at der er bærer af DM og hunde med B-hofter og 1’er på albuerne. Det strider helt imod racens oprindelse, og det er noget af det jeg håber der bliver rettet op på med tiden.


  • #7   3. aug 2020 Linda, jeg skriver at de KAN dæmpes, så de ligner en død karklud.

    Det er Kuno du har set. Det er ham der er far til det kuld, jeg besøgte igår. Han er bestemt ikke kedelig, tværtimod.

    Coolp, det er simpelthen så trist!! Svenskerne skulle efter sigende være endnu værre. Der er en gruppe der er brudt ud af det svenske samarbejde, for at avle sunde hunde, i stedet for bare at avle på alt med 4 ben.


  • Julie  K
    Julie K Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 5 Emner: 1 Svar: 10
    #8   3. aug 2020 Tak til jer alle for de gode og brugbare svar smiley Hvor er det ærgerligt, at man går på kompromis med sundheden, hvilket jo ellers netop kunne tale for at vælge denne race.

    Som du også anbefaler Coolp, vil jeg tage til træf, når lejligheden byder sig og se nærmere på racen.

    Jeg er vant til de grå schæfere (vi har indtil nu haft 3 af slagsen og min mand er hundefører ved forsvaret, så vi har også en tjenestehund herhjemme) og jeg er vild med deres sind og arbejdsiver. Jeg synes dog, at de har frekventeret dyrlægen i et væsentligt omfang med diverse skavanker (to hunde med spondylose og mavedrejninger og nu én med allergi), så mine tanker var i retning af at finde én, der kan matche schæferen nogenlunde af sind, men gerne med et bedre helbred.

    Spændende at høre fra jer, som kender til CP’en smiley


  • #9   3. aug 2020 Jeg tror at du skal kigge en anden retning, hvis du gerne vil have schæferens drive. En hollænder måske? Selvom de vist også kan være udfordret på sundheden.


  • #10   3. aug 2020 Jeg kender tre stk CP og fælles for dem er at de er meget vimse og larmende.
    Ok førefikseret og vil gerne arbejde men nemme at forstyrre.
    Vil overhovedet ikke sammenligne dem med BC på nogen måde. Men den minder nu heller ikke om schæfer.


  • #11   3. aug 2020 Hvis du har ambitioner om at komme videre med din hund end en kåring eller patruljeklassen så er alle de alternative racer ikke gode nok.
    Hvis du virkelig vil noget, så er det enten Schæfer eller Malle.
    Jeg er ret sikker på, at din mand giver mig ret, og at han hellere ikke kan bruge en Chodsky på arbejde.

    Og hol dig væk fra Hollænderen, der går virkelig langt i mellem at der er en der har væsen tik det du vil bruge hunden til, hvilket jo også afspejler sig i, at man kun meget sjælden ser dem til konkurrencer.


  • Julie  K
    Julie K Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 5 Emner: 1 Svar: 10
    #13   4. aug 2020 Jeres svar har bestemt givet mig stof til eftertanke - tak for det smiley Det ender sikkert med den velkendte grå schæfer, andet vil nok være for stort et sats. Mallen tiltaler mig også og jeg kender flere, som har dem. Dog har jeg indtryk af, at schæferen harmonerer bedre med mit sind. Jeg må erkende, at jeg nok ikke er verdens mest konsekvente hundefører og jeg har indtryk af, at schæferen “tilgiver” lidt flere førerfejl og er gearet en smule lavere (generelt set) smiley Hollænderen kender jeg slet ikke og har lige googlet den smiley

    1000 tak for alle jeres gode inputs smiley


Kommentér på:
Chodsky pes

Annonce