{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.143 visninger | Oprettet:

Thomas C
Thomas C
Tilmeldt:
11. jul 2016
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28

Hvilken hund passer til mig? {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Jeg er en fyr på 23 år, som gerne vil have hund.

Lidt om mig selv:

- Bor i lejlighed på 3. sal
- Har ikke selv haft hund før (men er meget disciplineret, når det kommer til research om hunderacer, opdragelse bl.a.)
- Realistisk set kan jeg tilbyde hunden 1-2 timers daglig gåture/motion udendørs. Resten af tiden skal den være i min lejlighed bortset fra når den skal på hundetoilettet
- Vil gerne tage hunden med til hundetræning 1-2 gange ugentligt
- Vil gerne træne meget lydighed

Lidt om hvad jeg søger i en hund:

- Glad og venlig hund
- Må gerne være meget kontaktsøgende og meget hengiven overfor ejer (mig)
- Gerne en mellemstor til stor hund
- Søger hverken en hund, som er doven eller som kræver enormt meget motion. Det skal være en hund, som er glad for bl.a. at lege (fx finde godbidder med lugtesans, gribe frisbees, hente pinde/tennisbolde), gåture, løbe frit når muligheden er der for det, men også en hund som godt kan lide at ligge og putte med mig i sofaen om aftenen og se fjernsyn

Der er sikkert flere ting jeg kunne nævne, end hvad jeg har skrevet op, men det er hvad jeg kan komme i tanke om lige nu smiley Og hvis der er ting, som jeg ikke er kommet ind på, fx pelspleje, så lad som om det er underordnet.

Jeg har selv kigget på en Chodsky Pes - jeg vil meget gerne høre om I tænker det kunne være et match ud fra hvad jeg har beskrevet ovenover smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund passer til mig?
  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
    #2   11. jul 2016 Mener du tage den med til hundetræning eller træning derhjemme? Jeg vil mere end gerne træne med min hund, også tage den med til hundetræning en gang eller to om ugen. Jeg adder det lige i mit første indlæg

  • #4   11. jul 2016 Jeg studser lige over én ting..

    "Hundetoilettet" ?


    Har absolut ingen bud på race til dig (er generelt dårlig til at foreslå racer til folk).. smiley


  • #5   11. jul 2016 #4 ... jeg tror bare det er et pænere ord for ... på gaden og tisse og skide .... ha ha smiley

  • #6   11. jul 2016 Hehe, det håber jeg da.. smiley

    Synes bare at det lød underligt.. smiley


  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
    #7   11. jul 2016 Synes bare det var en sjovere måde at sige ned på plænen og tisse smiley

  • #8   11. jul 2016 Hehe, super.. smiley

    Tænkte lige "Hundetoilet?! Hvad f*nden er nu det for noget pjat?!".. smiley :D smiley


  • #10   11. jul 2016 Jeg tænker bare, hvalp - 3. sal - stor race. Godt det ikke mig der skal bære hunden op og ned af alle de trapper.

  • #12   11. jul 2016 Har du elevator?
    Hvalpe skal ikke gå på så mange trapper hver dag. Det ødelægger deres led. En hvalp af stor race vil skulle bæres i de første 6-12 mdr.


  • #15   11. jul 2016 Jeg synes chodskyen lyder som et udmærket bud. Mange andre racer kan også leve med det du tilbyder, du skal bare være opmærksom på trapperne og hundens sundhed.
    Du kan evt også kigge på springer spaniel, toller, labrador, pon, tysk pincher, schnauzer, norsk buhund, de større terriers (irish softcoated weaten, airedale eller andre).


  • #16   11. jul 2016 Hvad med en af de aktive små selskabhunde smiley
    Nu ved jeg ikke om du har elevator, men i længden ka det godt blive hårdt at rande op.og ned fra 3. Sal med en større hund smiley og hunden må først gå på trapper når den er 12 måneder.

    En Cavalier king charles spaniel er vel.et godt bud smiley hvis jeg selv skal tale godt om min race smiley



  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
    #18   11. jul 2016 Tak for svar smiley

    Mht. Chodsky Pes, så har jeg netop snakket med en opdrætter. Hun beskriver den som en race af moderat energiniveau, og hun mener ikke jeg skal bekymre mig om trapper såfremt jeg bærer den op, når den stadigvæk vokser.

    Jeg vil helst have en lidt større hund, så en dansk svensk gård hund bliver lidt lille, synes jeg. Det samme gælder Cavalier King Charles Spaniel også. Og pudler er jeg bare ikke så stor fan af smiley

    @Smilla B

    Jeg tror nu en labrador har samme eller større behov for motion som en Chodsky Pes. Desuden vejer de mere, så der er mere at bære på, skulle hunden falde og slå sig, tænker jeg?


  • #19   11. jul 2016 Men de fleste hunde er først udvokset når de er et år hvis ikke mere, og fyrre kg....op og ned fra tredje...3-4 gange om dagen...det skal du altså tænke på smiley

    Og en Chodsky er så vidt jeg har forstået en brugshund ....der mere minder om en blanding mellem en brugsschæfer og en bordercollie i aktivitetsniveau. Selvom en labrador også er en meget aktiv hund...så har den ikke helt behov i samme boldgade smiley



  • #21   11. jul 2016 Pjevsen jeg tænkte store hunde der smiley ikke Chodsky der vel er mellemstørrelse smiley
    Men jeg kan godt se at det er forvirrende at jeg udtaler mig om Chodsky lige bagefter smiley

    Og jeg udtaler mig ikke om dens energiniveau generelt...jeg pointerer bare den er i en anden boldgade end en labrador smiley

    Men det er da meget fortrøstningsfuldt smiley jeg har selv overvejet racen, men tænkt det måske var for stor en mundfuld...men det lyder da overhovedet ikke slemt, ikke i sammenligning med hvad jeg allerede gør med bulldoggen.. smiley
    (i sammenligning, der skal mere til det er jeg med på, men skellet er dælme pludselig ikke stort)


  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
    #22   11. jul 2016 Den opdrætter jeg snakkede med sammenlignede energiniveauet for en Chodsky Pes med en hvid schæfers. Men tænker måske folk ikke har den store kendskab til racen herinde? Den er i øvrigt heller ikke specielt udbredt...

    Hvis I har andre råd til hunde, må I meget gerne komme med dem. Jeg har også kigget lidt på finske lapphunde. Jeg tænker generelt en vægt på omkring 20-25 kg er passende smiley


  • #23   11. jul 2016 De Chodsky Pes'er jeg har oplevet vil jeg absolut ikke beskrive som brugshunde smiley Ingen af dem har haft bare noget der mindede om drift - akurat som tilfældet er med den hvide schæfer smiley Så nok ikke noget helt skidt valg.

  • #24   11. jul 2016 1-2 timers gåtur og 1-2 gang træning om ugen er ikke ret meget. Jeg har en hund der skulle have et let aktivitetsniveau, og vi går godt 3 timer om dagen, bruger næsen en halv time om dagen og går til træning med andre hunde eller træner klikker selv et par gange om ugen. Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge på en hund med et lavt aktivitetsniveau - fx selskabshundene. Men racen kommer jo helt an på hvilket sind du kan lide - og hvad du gerne vil træne? Selvstændig hund - så måske noget bulldog, eurasier, terrier fx engelsk staff, boston terrier e.l.? Og hvis det skal være en pleasende træningshund skal det være nogle andre racer, men til gengæld skal de nok bruges noget mere smiley en lidt "gumpetung" udstillingsmodel (hvis det findes) chodsky pes ville nok heller ikke være et dårligt valg.

    Hvad med en voksen hund fra et internat? Her slipper du for at skulle bære hunden op ad trapperne 3-4 gange om dagen, og kan få en hund der præcist matcher dig i aktivitetsniveau smiley


  • #28   11. jul 2016 Jeg kender ikke SÅ meget til Chodsky Pes, men hvis man sammenligner den med den hvide Hyrdehund, så køre den jo heller ikke i samme gear som Schæferen ellers gør.

  • #29   11. jul 2016 Nu bliver labben nævnt. Vil så lige tilføje, at den kræver en del motion/aktivering for at trives smiley

  • #30   11. jul 2016 Det gør den nemlig, men mange tror at den intet kræver og derfor er det virkelig en misforstået race.
    Dermed ikke sagt at den SKAL bruges på jagt for at trivedes smiley


  • #31   11. jul 2016 Det er korrekt mht lab. Men som Lenschow også skriver, så er det ting, der kan indkorporeres i hverdagen, og på den måde, når man har det på rygraden, "fylder" det ikke så meget. Min lab er en glad hund på trods af at hun ikke må få for meget motion (HD), fordi hun får en masse næsearbejde og hente-bringe opgaver. smiley

  • #32   11. jul 2016 Har man en syg hund, er der jo self. Klart, at den ikke skal lave lige så meget, som de raske. Men står man med en rask hund, synes jeg at det er på sin plads, at give den de opgaver og motion, som racen nu en gang trives bedst med. Ved ikke lige om jeg får forklaret mig ordenligt her smiley

  • #33   11. jul 2016 Finsk lapphund bliver dine naboer hurtigt træt af. Ih hvor de elsker at høre dem selv råbe.

    Jeg tænkte nu også lab, da jeg læste din beskrivelse. Eller måske en collie?


  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
    #36   11. jul 2016 Tak for svar igen

    @Rotteberg

    Hvad forestiller du dig en hund med et meget højt aktivitetsniveau kræver? Det virker på mig som om du stiller alt for høje krav til hvor meget motion man skal give sin hund. Og jeg foretrækker i øvrigt en hvalp frem for en ældre hund.

    @Lenschow

    Jeg tror også det er en hund, som har brug for både fysisk såvel som mental træning hver dag. Og ja, den er vildt lækker smiley

    @Emma

    Tja, jeg kan jo ikke gøre andet end at fortælle, at den opdrætter jeg snakkede med, sagde noget andet. Det er under en uge siden jeg havde en dialog opdrætteren. Og som jeg sagde, blev der sagt, at energiniveauet kan sammenlignes med en hvid schæfer, og det blev i øvrigt beskrevet som "moderat energiniveau". Det er det også beskrevet som herinde: http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/race?raceId=5114

    Mht. labradoren, så har jeg også det indtryk, at den har brug for meget motion. Mere end hvad jeg umiddelbart tænker Chodsky Pes gør. Eller måske noget af det samme? Jeg har overvejet en labrador, men jeg synes de bliver for store og tunge i udseendet, når de bliver ældre. Så kunne man overveje en formel 1 labrador, men den kræver en del mere motion end den traditionelle labrador, så vidt jeg kan forstå. Jeg er ikke så stor fan af en Collie, heller. Tænker I det er et spørgsmål om træning mht. den finske lapphund og hvor meget den gør?

    Umiddelbart var jeg interesseret i Schæfer, men den tror jeg bliver for krævende for mig. Derefter var jeg lidt ovre i Golden Retriever pga. temperamentet. Men så var der en, som foreslog Chodsky Pes. Og den virker på mig som en mindre udgave af en langhåret schæfer med et mildere temperament. Det er derfor jeg tænker det kunne være et godt match smiley


  • #38   11. jul 2016 Det tror jeg kommer an på hvem du spørger..

  • #41   11. jul 2016 Jeg må give Emma ret. Købhund.dk kan ikke bruges til en fløjtende fis... Der står også ved flere af racerne, at de kan finde på at overtage styringen i hjemmet og læbe om hjørner med familien. Allerede der stod jeg af

  • #45   12. jul 2016 TS - med en aktiv hund mener jeg ikke nødvendigvis en der skal have meget motion, men en der skal bruges hver dag. En aktiv hund skal bruges til noget meningsfuldt, hver dag eller næsten smiley fx spor, hundesport, dch træning, racerelateret træning (ipo, hyrdning, jagttræning e.l.) smiley

  • #46   12. jul 2016 Man kan helt sikkert træne en lapphund til at gø mindre- eller i hvert fald tie, når man beder den om det. Men det bliver aldrig en stille hund, og du vil aldrig kunne pille det ud af den. Det er et racetræk at være larmende- og hvis man ikke vil have det, så skal man IMO ikke vælge den race.

  • #47   12. jul 2016 Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en Cocker Spaniel måske kunne være en mulighed? Jeg træner sammen med en med sådan en, og de er skønne at træne med og har også et godt potentiale, samtidig med at de ikke nødvendigvis er så krævende som en Labrador og lignende. Det kommer selvfølgelig an på, som med så mange racer, hvilke linier du får fra.

    Jeg har mødt flere eksemplarer af Chodsky Pes'en, alle af udenlandsk opdræt. Alle skønne, imødekommende og glade hunde, med et godt energiniveau, men ikke på niveau med f.eks. min Toller eller en aktiv Schæfer. Jeg kender dog flere der siger at de som race er lige så krævende, så det er meget forskelligt.


  • #49   12. jul 2016 Det er godt nok vildt hvilken forskel der er på folks opfattelse af en meget aktiv hund.. Det du beskriver Rotteberg, er for mig en hverdag med en hund der skal bruges MEGET.. mere end vores (dog nemme) grå schæfer smiley

  • #50   12. jul 2016 Det kan jeg ikke forstå - jeg går en 3 timers tid og træner lidt for sjov eller laver fodersøg i en halv times tid på en standard dag... Og så sover hunden jo resten af dagen. Det synes jeg da ikke er særlig aktivt?

    men som jeg lige har skrevet kommer det an på hvordan man definerer aktiv! Rigtig mange hunderacer bør komme ud og blive BRUGT hver dag. Altså til noget træning. Sådan er det ikke med en borzoi - derfor putter jeg den nok i ikke super aktiv-kassen. smiley

    Og så er der rigtig rigtig rigtig mange hunde, der simpelthen sover hele dagen væk. Hvor hunden er typen der bliver inaktiv i stedet for hyper når den er understimuleret, og ejer tolker dette som at den ikke har behov for så meget.


  • #51   12. jul 2016 @48: Elton; at en opdrætter skriver en fin historie på sin hjemmeside kan man ikke bruge til ret meget. Det man skal kigge på er resultater smiley Ofte er deres beskrivelser en beskrivelse af et ideal og ikke den faktiske verden. Jeg færdes meget til konkurrencer i DcH og DKK og har endnu til gode at se en Chodsky Pes gøre det godt.
    Mange opdrættere af 'brugshunderacer' ved - desværre - ikke ret meget om hvad der egentlig kræves af en hund for at den skal være rigtig fed at træne med. Det er vist kun hvis man selv går op i en hundesport med liv og sjæl, at man helt ved det.


  • #52   12. jul 2016 PS vi har en Chodsky Pes lidt længere oppe af vejen; sød og rar hyggehund. Ikke ligefrem en hvor man tænker 'hoooold da op en tornado' smiley

  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
    #55   13. jul 2016 Jeg har været i dialog med en dansk og en svensk opdrætter af Chodsky Pes. Det er deres udsagn der har givet mig det indtryk. Og ja, jeg har snakket med kennel FurAndPaws smiley

Kommentér på:
Hvilken hund passer til mig?

Annonce