{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.910 visninger | Oprettet:

Chodsky pes - C-arbejde? {{forumTopicSubject}}

Jeg undrer mig lidt.

Jeg har set videoer af chodsky'erne som laver C-arbejde, men de mentalbeskrivelsesvideoer jeg har set, er hundene umiddelbart ret driftforladte når de skal lege? Dels gider de ikke tage legetøjet, og dels gider de ikke trække?

Har jeg helt misforstået at den lyst skal være der, for at en hund har "let til" at lave bidearbejde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chodsky pes - C-arbejde?
  • #1   26. mar 2016 Der er jo osse folk der dyrker IPO med en BC, labbe o.l. Så det kan jo godt være muligt, uden at det nødvendigvis er noget der er særligt nemt at lære hunden eller noget den nogensinde bliver ekspert i.
    Så medmindre det er noget der ligefrem er udbredt at bruge racen til, tænker jeg at det da nok bare er nogen der hygger sig med det, også selvom det ikke ligger så lige for for hunden eller ikke er noget den bliver mester i.

    -vil lige tilføje at jeg intet aner om racen, så det er blot udfra at du skriver at de normalt ikke har noget videre drift.


  • #3   26. mar 2016 Jeg har også bare læst lidt hist og pist, og der står nogle steder at den egner sig til IPO.. Derfor jeg undrer mig smiley

  • #5   27. mar 2016 Spørgsmålet er ikke om den kan lave C arbejde, for det kan de allerfleste hunde, men hvordan den laver det ?
    Jeg træner IPO med min Dværg Pinscher, det er den sådanset ret god til, en af mine venner træner IPO med en Fransk Bulldog, det går også fint.
    Men derfra og så at være god til det er jo noget helt andet.

    Her i DK har vi blandt andet en Aussie som er PH kåret. Jo jo, den kom lige igennem nåleøjet og bestod.
    Når jeg ser den lave C arbejde, så står jeg og krummer tæer og græmmes over hvor dårligt det ser ud, selv om hunden er glad og kan lide det.
    Men at den har bestået kåringen er jo ikke ensbetydende med at nu er racen velegnet til PH.


  • #7   27. mar 2016 Lenschow - Det ved jeg ikke, men det kan man jo nok se på navnet.
    Den må kunne findes på kåringslisten.
    Jeg tror at det er en 5-6-7 år siden at den blev kåret.
    Hvis jeg orker det, så kan jeg lige løbe kåringslisterne igennem, men måske du selv kigger efter, de ligger jo på nettet.


  • #8   27. mar 2016 Jeg hat set en enkelt aussie på deltagerlisten til ipo. Det var i Herning for måske 2-3 år siden. At dømme udfra udseendet, var det en udstillingsnodel. Hun sprang vist fra, jeg så hende i hvert fald kun udenfor ringen, men hunden var mega og med enorm pels (osse mere end det er gængs for udstillingslinier). Ventede hele dagen på det blev dens tur, men det skete aldrig smiley



  • #9   27. mar 2016 Lenschow

    Jeg har lige gennemgået kåringslisterne.
    Den hedder: Rosenlyst's Bobalu Blue L og blev kåret i 2010


  • #10   27. mar 2016 Her er et billede af den, smuk hund.

    Rosenlyst Bobalu Blue Label




    profilbillede
  • #11   27. mar 2016 Tinna, kan du ikke linke til lidt af de videoer, du har set?

    Jeg kender kun racen af omtale og har aldrig set den IRL.


  • #13   27. mar 2016 Jeg kender som sagt ikke racen og ej heller dens driftsniveau (byttedrift).

    Men uanset er det jo ikke nok at bedømme ud fra - det handler jo ikke udelukkende om drift.
    Det kræver også mod og belastbarhed og det er der, de fleste racer falder fra - også selvom de har ok med byttedrift (bordercollien er et godt eksempel på det).

    Aner ikke hvad Chodsky'en har med sig i rygsækken, så det er umuligt for mig at vurdere.


  • #14   27. mar 2016 En anden ting - træner man forsvarsarbejde med en hund, der ikke besidder mod og belastbarhed er det slet og ret synd.
    Uanset race.


  • #17   27. mar 2016 Altså lige præcis i forhold til forsvarsarbejde i IPO-programmet, så skal hunden netop slippe når byttet ikke er aktivt....

    Jeg synes ikke generelt at det er et problem at bruge byttedrift i lydighedstræning for BC'ere eksempelvis. De har ikke udprægede problemer med at lade sig belønne af en bold, der ikke er i bevægelse.



  • #19   27. mar 2016 Jeg har ikke sagt at den laver IPOI, men at den er PH kåret.
    Og nej, IPO og PH er ikke det samme, men det er begge programmer hvor der kræves C arbejde og begge programmer kræver lige meget af hundene. PH dog noget mere selvstændighed fra hunden.


  • #20   27. mar 2016 Arrh... det kræver ikke det samme af hunden.

    Hverken i lydighed eller forsvarsarbejde.

    I forsvarsarbejde lægges der slet slet ikke det samme pres på hunden i PH, som der gør i IPO.


  • #21   27. mar 2016 Nå, så har jeg åbenbart trænet helt forkert de sidste 30 år, og har haft de forkerte hunde.
    Utrolig at der ikke var nogen som har fortalt mig det før.

    I det hele og store så kræver IPO og PH samme egenskaber af hunden.

    Forskellen er, at i IPO kræves der præcision, i PH mere selvstændighed, da hunden skal kunne arbejde selvstændig fra hundeføreren selv om den er 200 meter væk fra føreren og ikke kan se ham.



  • #23   27. mar 2016 her er en video med en Codsky

    https://www.youtube.com/watch?v=rDQsSDdeG2o


  • #25   27. mar 2016 Anni, der lægges på ingen måde den samme belastning på hunden i forsvarsarbejde i PH som der gøres i IPO.
    Der er stor forskel på netop det.

    Forsvarsdelen er jo også en meget lille del af PH-programmet og det afspejler sig også i træningen.


  • #26   27. mar 2016 Jeg kan ikke se nogen steder at den er kommet op i kriminalklassen.
    Ifølge hvad jeg kan finde om den inde i PH, så er den rykket op i patruljeklassen.


  • #27   27. mar 2016 Ch, selv om der ikke lægges samme belastning på hunden, så kræves der de samme egenskaber af hunden.
    Kan de ikke klare presset, så duer de hellere ikke til PH arbejdet.

    Det ville da være noget skidt, hvis politiets tjenestehunde ikke kunne klare presset, så kunne de jo lige så godt droppe at have hunde.

    Som skrevet før, så er der utrolig meget præcision i IPO, hvor det hele nærmest skal foregå efter en streg.
    I PH hænger man sig ikke så meget i præcision, men arbejdet skal stadig udføres.



  • #29   27. mar 2016 Politi og PH er ikke just det samme...

    Og nej, det kræver ikke de samme egenskaber. Det kræver mindre belastbarhed at komme igennem øvelserne knyttet til forsvarsarbejde i PH end det gør i IPO.


  • #30   27. mar 2016 Ja det er jo typisk!

    Sidst jeg søgte på det fandt jeg 4 videoer efter hinanden med hunde der ikke gad legetøjet og nu har jeg fundet 3 ud af 4 videoer, hvor hundene gerne vil tage det smiley Jeg har nok søgt anderledes første gang.

    Så kan de måske fint lave IPO som jeg har læst smiley


  • #31   27. mar 2016 Videoen af den der laver IPO (og evt. andre fra youtube) er det ordentlig IPO? Jeg er ikke sat godt nok ind i det til at se om de gør det røv dårligt eller om de ser fornuftigt ud smiley

  • #33   27. mar 2016 Nå, utrolig at der hellere ikke er nogen, som gennem alle mine år har fortalt mig at PH hunde og politiets tjenestehunde ikke er det samme.

    For at blive godkendt tjenestehund skal den kåres med lige nøjagtig det samme program, som de civile inden for PH.

    Men ok CH, hvis du får det bedre af det, så får du da ret. Når du siger at man kan nøjes med andenrangs hunde uden ordentlige brugsevner og som ikke kan tåle belastninger så må det jo selvfølgelig være rigtig..................


  • #34   27. mar 2016 Gem stråmændene til nogle andre Anni.

    Jeg siger præcis det, der står hverken mere eller mindre!


  • #35   27. mar 2016 Stråmændene ??????

  • #37   27. mar 2016 Andenrangshunde??? Der er da ikke nogen der har snakket om andenrangshunde. AT konstatere at et program eller en øvelse ikke kræve samme grad af belastbarhed, betyder da ikke at de hunde der dyrker det, så er andenrangshunde.
    Hunde der bruges til DCH-program eller LP (som jo HELT stensikkert slet ikke kræver belastbarhed der kan sammenlignes med IPO) er jo heller ikke andenrangshunde.

    Jeg har ikke en fløjtende fis forstand på IPO vs. PH -for mig er begge dele bare noget med lydighed/spor/c-arbejde og IPO'erne er sådan nogen med hang til detaljenørderi smiley

    Men at der er forskelle og at det ene program kræver mere af noget end det andet, er dælme da ikke = hundene i det ene program nedgøres.

    Nå, men tilbage til emnet: Måske er jeg helt gal på den, men er en chodsky ikke sådan en "familie-schæfer"-agtig hund? (sådan synes jeg den er blevet præsenteret herinde i race-valg-tråde).
    I så fald er det vel lidt som at dyrke IPO/PH med en hvid schæfer e.l. -absolut muligt, men jo ikke så egnet til formålet som en grå schæfer eller malle. Blot min tanke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #38   27. mar 2016 Enig med CH. En hund der kan klare IPO,kan klarer sig i PH. Omvendt er det langt fra sikkert,at en PH hund kan begå sig i IPO.

  • #39   27. mar 2016 Når nu stokken kommer væk i IPO (er det trådt i kraft?) kan det være at det pludselig er PH hundene der faktisk bliver presset hårdest. smiley Jeg kender ikke IPO programmet godt nok til at sammenligne de to, men det er klart modprøven (stop af person med stok), der sorterer flest hunde fra pga. manglende mod i PH.

    Der er ingen Chodsky'er i DK med nogen form for brugsprøver og det er nok ikke lige den race, man skal vælge hvis det er IPO man vil lave.


  • #40   27. mar 2016 Den der aussie står da kun som PH-P (altså patruljeklasse) på hundeweb? Der er også en border collie i vinderklassen, men der er godt nok langt imellem dem.

  • #41   27. mar 2016 Det er kun stokkeslagene, der kommer væk, ikke stokken.
    Figurantens belastning af hunden i både overfald og trængninger forbliver også uændret.


  • #42   27. mar 2016 Ok, men der har da været helt utroligt meget diskussion om det, så noget betydning må det vel have?

  • #43   27. mar 2016 Stokken har betydning sammen med truslen fra figuranten.
    De fleste hunde der ryger for stokken gør det i overfaldet og ikke ved slagene.



  • #44   27. mar 2016 Det er også det jeg har set i PH.

  • #46   28. mar 2016 Det er en katastrofe at man udelader stokkeslagene - IPO bliver i det hele taget mere og mere "pænt" og det ender vel med at vi ser en tervueren eller border collie som VM vinder om et par år ...

    Når stokkeslagene falder væk vil vi se hunde, der normalt ikke kan stå distancen, komme igennem.
    Nej, det er ikke så tit at man ser hunde gå for selve slaget - men uha, der er mange der går for den efterfølgende trussel om et slag til .. det er der så bare mange der fejllæser og det kan også være svært, når man står på sidelinien og kigger på det.

    Men som figurant kan du jo mærke hvordan hunden løsner grebbet mere og mere, du kan se det i dens blik og hele dens holdning - og når så truslen kommer efterfølgende - så er det adios - belastningen blev for stor.

    Ved IPO-dm ... var det sidste år ?? - så man jo også de to højavlshunde klare sig pænt igennem det korte program, nogenlunde ihvertfald - men da de kom til det lange arbejde og de to stokkeslag i overfaldet efterfølgende .. så var der udsolgt.


  • #47   28. mar 2016 Hmm.. Jeg tror godt jeg kan have lidt svært ved at forstå at hundene skal kunne klare slagene og efterfølgende trusler.. Synes IPO ser flot ud, men formålet med at de skal kunne klare slagene forstår jeg nok ikke helt.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #48   28. mar 2016 Du får at se hvilken hunde der kan klare presset. Det er bestemt ikke uvæsentlig.

  • #49   28. mar 2016 Men hvorfor er der nogen hunde der skal kunne klare det pres?

  • #51   28. mar 2016 Jeg kan forstå det med brugshundene, som bliver brugt til det IRL. Det er klart at de skal kunne.

  • #52   28. mar 2016 For at få hunde der kan de ting må man have avlsmateriale, der kan. Og det kræver at der er krav om brugsprøver på avlsdyr.

    Var det KUN avlsdyr, der blev brugsprøvet ville racen blive en skygge af sig selv. Man ser jo på afkommet hvad linjerne indeholder og vælger materiale derudfra.

    Hver gang man tager en bid af kravene tager man en bid af kvaliteten.


  • #53   28. mar 2016 Okay smiley

Kommentér på:
Chodsky pes - C-arbejde?

Annonce