{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.224 visninger | Oprettet:

Leg - opsøge kontakt {{forumTopicSubject}}

Så kom der sørme lige et lege-emne igen.

Jeg står nemlig i det klassiske dilemma, at jeg til træning gerne vil belønne min hund med kast af legetøj, men så snart hun selv har legetøjet i munden, så stikker hun af med det.

Hun eelsker at løbe og derfor vil jeg rigtig gerne have det i spil, når hun synes det er fedt. Og så er det altså også bare uhensigtsmæssigt, at hun ikke opsøger mig igen.
Hun er egentlig rigtig god til at lege, er vild med at jage/trække osv, og synes det er mega fedt. Men jeg har også fat i den anden ende; hvis hun får muligheden, så stikker hun af og lægger sig for at gnaske legetøj.

Jeg har virkelig prøvet siden jeg fik hende, at forstærke at det fede sker inde hos mig. Til træning får jeg at vide, at jeg bare skal hale hende ind i snoren og så skal hun nok lære det. Jeg synes bare ikke helt, at der sker nogen ændringer på den her front smiley

Jeg har læst emnet med Michelles Sten ang. at komme retur til fører, og prøvede rådet med at have to bolde og kaste nr. 2 når hun er på vej ind.
Det gik sygt dårligt, men jeg var også dum og lavede den uden snor. Dvs. når hun er ude ved bold 2 slipper hun bold 1, stikker af, og jeg kan så bruge for lang tid på at vade hen for tage bolden mens hun allerede har belønnet sig selv med 100 sejrsrunder.

Giv mig gerne ALLE jeres gode råd og tips til at være den fedeste nogensinde og mega spændende at opsøge igen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leg - opsøge kontakt
  • #1   28. okt 2020 Kender du øvelserne 'Return to sender' og 'Dead or alive'? smiley det er dem jeg selv anvender på mine holde, til at lære at komme tilbage og lege ved fører.

    Jeg vil gerne give en beskrivelse af dem, men gider ikke kaste mig ud i et langt skriv, hvis du allerede kender og har afprøvet dem smiley


  • #2   28. okt 2020 Så må binde en snor i legetøjet smiley

  • #3   28. okt 2020 Dead or alive har vi sat lidt på standby, for hun ligger bare og pelser det legetøj hun nu har og er fuldstændig kold over for at jeg opfører mig som en tosse med det andet smiley (så det fungerer ikke med pels)

    Return to sender, hmm hvordan laver du den? Har hørt meget om den men er i tvivl om jeg egentlig allerede har gjort det


  • #4   28. okt 2020 Holder du stadig fast i legetøjet? For så ville jeg forsøge at få det pakket helt ind i hånden, så hun ikke kan ligge og pelse det. Evt. finde noget lidt mindre spændende.

    Return to sender er først en godbids øvelse til at slippe omgivelserne og vende tilbage til os. Du skal helst bruge to slags godbidder, en lækker og en lidt mere kedelig. Du klikker for øjenkontakt, dumper en kedelig godbid på jorden og lader hende spise den. Når hun er færdig og forhåbenligt kigger op på dig igen, klikker du og belønner med den lækre. Herefter kaster du en ny kedelig og gentager. På sigt skal den kedelige kastes længere væk, så hunden skal vende tilbage til dig for at få den lækre godbid.

    Hvis du kan få dead-or-alive til at fungere, så kan du koble de to øvelser sammen, så du kaster det ene legetøj ud. Når hun er ude ved det, begynder du at lege med det legetøj, du stadig har i hånden. Så skulle hun gerne vende tilbage til dig for at lege. Til at starte med behøver hun ikke at tage det kastede legetøj med tilbage, fordi det vigtigste er at hun vælger dig til og kommer tilbage igen for at lege med dig.


  • #5   28. okt 2020 Lang snor i hunden smiley

  • #6   28. okt 2020 Amalie: ja jeg holder stadig fast, men at pelse legetøjet er bare det fedeste ever! Federe end at jage det. Min træner sendte os hjem med øvelsen men da hun så os gangen efter måtte hun ret hurtigt konkludere "den skal nok leges med noget andet end pels" smiley så jeg skal lige finde noget identisk men ikke pelset.

    Okay jamen return to sender har vi lavet en del af med godbidder på hvalpehold i hvert fald. Det er vel også det der sker når jeg giver et "guf"-signal for godbid på jorden, og hun søger mig med det samme. Det tricky er at få legetøjet ind i det..
    Men det giver rigtig god mening at kombinere de to øvelser. Der er jo ikke andet for end at prøve at se, hvordan det går smiley


  • #7   28. okt 2020 Bodil: lang snor i hunden forstået som: du vil hive hunden ind til dig? Oplever du at det fungerer, selvom hunden ikke opsøger dig selv? smiley

  • #8   28. okt 2020 Har du prøvet med to legetøj ?
    Et kedeligt uden pels og et yndlings af pels ?bind en snor på en - ro meter i pels tingesten

    Kast det kedelige og når hun har fået fat på det, så kast pelstingesten, men slip ikke snoren, og når hun har taget det, så lav lidt træklege med hende.

    Eller prøv at sætte dig ned når hun har samlet belønningen op, rod lidt rundt i jorden uden at se på hunden. Det må gerne siges lyde, måske åhhhh og ihhhh hvor godt.
    Hun burde blive så nysgerrig at kun kommer for at se, hvad du har fundet, når så hun er der, sætter du snor på, giver hende pelstingen, lader hende beholde den, og op i bilen indtil hun slipper pelstingen.

    Jeg har stadig Talibans Kong, hvis du er interesseret, så må du gerne få den.




  • #9   28. okt 2020 Brug noget legetøj der ikke kan pelses - 2 bolde med snor, fleecetov eller hvad der nu kan tænkes at være sjovt, men ikke fedt at pelse.

    - og jeg har i øvrigt stadig ikke knækket koden til at få ting hjem, men nu spyttes de i det mindste ud i bytte for mad/andet legetøj frem for bare at stå og stirre på mig smiley

    Og vi kan rent faktisk lege trækkeleg nu - altså sådan rigtig trækkeleg hvor vovse også synes det er super fedt og slipper jeg, så spytter han legetøjet ud ved siden af mig i stedet for at rende ud og vente på at blive jaget, så trækker kan rent faktisk bruges.
    Men kaste ting og få hund retur med dem er stadig ikke på menuen, så de vises sten kan jeg vist ikke komme med - vil læse interesseret med i tråden smiley


  • #10   28. okt 2020 Sådan er Avicii også smiley Nogle hunde skal lære det, som var det en decideret øvelse. Andre gør det helt instinktivt (det gør vores sheltie).

    Jeg blev vejledt til at gøre sådan her:

    Start med at bruge noget “legetøj” som kun er semi-spændende (eller halvkedeligt) evt en plastic flaske eller plastic kødben.. Kast det lidt væk og se om vuf samler det op. Hvis vuf samler det op, så prøv at bevæge dig bagud (med from mod hunden) og sig en masse mega inviterende lyde “se mig, jeg har slik og kager lille hund!” så kommer vuf forhåbentligt hen til dig med legetøjet, og så giver du den bedste snack hunden kender (evt legetøj, men ikke et som kastes eller slippes). Repeter det ikke alt for meget pr træningssession. Det har hjulpet her, men vi er ikke oppe på at bruge de sjoveste legetøj endnu. Trænede jeg det mere tror jeg at det ville lykkes hver gang også med de sjove ting smiley


  • #11   28. okt 2020 “se mig, jeg har slik og kager lille hund!”

    smiley smiley smiley


  • #12   28. okt 2020 Anni - hmm ja altså hun kan godt skifte til det lækre pelslegetøj, som jeg har noget med snor i (og så laver vi trækkeleg), men synes ikke det ændrer på, at hun bare lægger sig og pelser/prøver at løbe væk. Men har godt nok ikke prøvet med en så lang snor.

    Haha den der med at sætte sig og rode rundt eller "finde noget spændende" prøvede jeg i dag. Eller en variant i hvert fald - hun fik fat i en boldting, og jeg løb væk den anden vej mens jeg havde en fest og virkelig legede med en lille pelsting. Hun vippede ikke med et øre - lagde sig bare og hyggede med bolden. Jeg fortsatte; så synes hun godt at hun kunne være med, dvs. løbe rundt med sin egen ting på græsplænen smiley
    Men det hele kommer jo ikke bare på én dag, så selvfølgelig handler det nok også om at blive ved.

    Er det den Kong med snor? Ja det vil jeg da vældig gerne. Skriver lige en pb senere


  • #13   28. okt 2020 Haha åh Michelle, jeg ved ikke om jeg skal sige "nej hvor fedt" eller "shiit en lang proces" til det første smiley smiley

    Men dejligt, at der er sket fremskridt hos jer!
    Jeg er utroligt glad for at have fået en hund, der bare gerne vil lege, trække og jage. Det er vel egentlig lidt et luksusproblem, at hun SÅ gerne vil have legetøj, at hun hellere vil stikke af med det. Meeen det er altså lidt problematisk når man skal bruge det til øvelser...


  • #14   28. okt 2020 Jeg bliver lidt småmisundelig på de hunde, der bare gør det instinktivt smiley

    Det er sjovt du nævner det, Buch.. for herhjemme på gulvet med tyggeting eller små bamser - de almindelige ting - kan jeg faktisk godt kaste det og hun kommer tilbage helt op i fjæset på mig for at lege og nusse!! Men alt andet, bare det har en snert af "uuh-hvor-fedt" så tager hun benene på nakken.

    Det er en god pointe, det kan være jeg skal prøve at lave noget lidt ala det, med noget semi-spændende legetøj. Det virker jo egentlig allerede med enkelte ting


  • #15   28. okt 2020 Jeps, det er den Kong med snor.
    Mål lige hendes ryglængde, måske har jeg nole dækkener Umi kan passe.


    Jeg synes så ikke at hun ikke mere skal have pelsting.
    Det er jo åbenbart det bedst hun ved, så hvorfor ikke udnytte det og bruge det, når nu det er en optimale belønning.
    Taliban ødelagde intet so helst af sit legetøj, det eneste hun ikke kunne stå for var pelsting, de skulle flåes.
    Så dem brugte jeg til den optimale belønning. Sommetider købte jeg nogle af de der nylon pompomer (ved ikke, hvad de hedder) man bruger i bad, så fik hun lov til at flå sådan en.

    Når du laver den der med at sidde ned og lade som om du har fundet noget interessant, så skal du ikke starte med at løbe den anden vej. Bare sæt dig ned, ignorer hunden og leg med pelstingen på jorden. Du må gerne vende ryggen til hende et par gange når hun er kommet og vil se, hvad du har gang i. Som sagt, når hun kommer, snor på, giv hende pelstingen og lad hende bære den hen til buret/bilen, ind i bilen og lad hende have pelstingen, så har hun jo fået lov til at beholde sin belønning for at hun kom hen til dig.
    Lad hende være i buret 4-5 minutter og så kan i fortsætte træningen.


  • #16   28. okt 2020 Vi bruger stadig pelslegetøj ret meget, det er kun til "dead or alive"-øvelsen at pels simpelthen bliver et no-go fordi det er alt alt for lækkert smiley

    Jeg synes godt nok jeg har gjort det mega meget, altså det med at lege selv og ignorere hende, men så synes hun jo det er top fedt at blive ladt i "fred" og kunne hygge sig med sin gevinst alene. Så måske jeg skal have endnu større forskel på de to ting? Altså kedelig ting vs. spændende pels, så jeg er SIKKER på at hun dropper alt andet.

    Sådan rent lavpraktisk - hvis man hverken har bil eller bur med.. ville du så guide hende på tæppe (det er indlært) og lade hende ligge dér og pelse, mens du bare holder kort snor?


  • #17   28. okt 2020 Anni, hvor længe siden er det, at nogen har fortalt at du er ualmindelig sød, hjælpsom og gavmild? smiley

  • #18   28. okt 2020 Åh, hvor er du sød A, og tak. smiley
    Jeg kan nu også være meget modbydeligt. smiley
    Men når nu jeg har noget til at ligge som jeg ikke bruger mere, så er det da bare godt hvis det kan gøre gavn andre steder. ??




  • #19   28. okt 2020 Funke - jeg er MEGA misundelig på dem, der har hunde, der bare instinktivt kommer med ting, så det egentlig bare er finjustering der skal til.
    Jeg aner ikke, hvad jeg har gjort galt, jeg synes jeg har prøvet "alt det der står i bøgerne" og mere til. Jeg har shapet, lokket, indlært at dutte min hånd med noget i munden, vi har mega styr på at skifte mellem dødt og levende legetøj, vi kan slippe en bold for at løbe til den næste, vi har slip på kommando, slip på passivitet, der er MEGA bonus når en sjælden gang han tager en ting med retur osv.
    Intet af det har bragt os tættere på det der med at komme tilbage med ting overhovedet - det har forbedret selve legen markant, men komme med ting for mere leg, nix, never gonna happen.

    Jeg tror så et af vores problemer er, at han dybest set synes, leg med mig uden legetøj er sjovere end med - han vil gerne trækkeleg, men det er faktisk federe at lave løbe/brydeleg med mig. Det lyder jo ikke til at være tilfældet med din - den synes jo legetøjet er fedt, men skal "bare" lige lære, at det er federe sammen med dig.


  • #20   28. okt 2020 Funke, hvorfor har du ikke bur med til træning?
    Jeg troede at det var derfor at du købte et der kunne klappes sammen?
    Når du ikke kan lukke hende i bur, ville jeg løbe et par sejersrunder med hende, for så at stoppe op, enten ved tæppet eller midt i det hele, sætte mig ned hos hende og vente til hun slipper pelsen af sig selv.
    Hun må ikke tygge i den, hold en hånd under hagen på hende og hold hende i ro og ikke en masse snakken.
    Det kan tage laaang tid før de slipper, så det kræver god tålmodighed.
    Min gamle Malle kunne godt stå med bide ærmet i munden i lidt over 50 minutter.

    Det er de her badesvampe jeg købte til Taliban når de var på tilbud. Efter pels, så var de næst bedst.
    Hvis Umi har det på samme måde, så tror jeg at Taliban er genfødt i Umi smiley


  • #21   28. okt 2020 Glemte billedet af svampene smiley

    profilbillede
  • #22   28. okt 2020 Min gider ikke rigtig lege som belønning, så det er øvet som flere herover skriver.. Noget af det hun dog elsker er når vi løber sammen med legetøjet, hunden i snor og begge med fat i legetøjet..

  • #23   28. okt 2020 #11 ja det siger jeg tit til hunden smiley Lidt i spøg.

  • #24   29. okt 2020 Ej jeg havde helt overset det med dækkenerne - jeg er enig: du er da absolut så sød og fantastisk smiley Jeg får lige målt hendes ryglængde og ser

    Det har vist sig at være lidt mere besværligt end først antaget, at få bakset buret med i bussen, når jeg har stor taske og hund i favnen - eller have det med på cyklen smiley Men jo jeg ville super gerne bruge det til træning de gange vi er afsted i længere tid

    Okay ja det kræver nok også lang tid her, for at få hende til at slippe. Men det er super gode idéer der er kommet, så dem vil jeg da afprøve.
    Jeg tror 100% at Taliban er genfødt i Umi smiley


  • #25   29. okt 2020 Michelle: åh jeg kan godt forestille mig hvordan det må være at stå lidt i stampe på den måde. Men hunde er jo super forskellige, og måske nogen bare aldrig lærer det sådan rigtigt, fordi det simpelthen bare ikke er motiverende nok uanset hvor meget man øver og træner og øver igen?
    På den ene side tænker jeg "shit, har vi så langt et arbejde foran os?!" og på den anden side er det jo også rart at høre, at nogen står med noget ala det samme problem, og det ikke nødvendigvis er mig der er halvdum, fordi jeg ikke har fikset det på en uge, hehe.

    Haha ja, jeg tror jeg har mig en omvendt én her, hun synes godt nok at leg UDEN mig med legetøj er virkelig jackpot smiley


  • #26   29. okt 2020 Jeg bruger kun legetøj med lang snor så jeg altid har fat i det når vi træner udendørs indtil de har lært at komme retur med det.
    Man kan købe masser af fedt legetøj med lang snor f.eks her
    https://dogzdk.selz.com/categories/legetj/kunstpels
    lege en masse apport lege, halsbåndsleg, indkald til legetøj,


  • #27   29. okt 2020 Nu er Perle ret ukompliceret skruet sammen i hovedet og meget ligetil men i starten ville hun heller ikke rigtigt komme tilbage med legetøjet (i hendes tilfælde bolden - hun elsker bolde smiley ). Jeg har brugt det at jeg havde to identiske bolde. jeg kastede den ene som hun fik lov at hente. Så løb hun rundt i store cirkler og havde en fest med sig selv. Jeg ignorerede hende og begyndt selv at kaste rundt med den anden bold. Nu er Perle så heller ikke typen, der kan ignorere den slags så hun kom tilbage med bolden i munden og viste stor interesse for den bold jeg havde. Jeg holdt så den ene hånd frem til Perles mund og sagde slip mens jeg holdt den anden bold op som om jeg ville kaste den. Det forstod Perle temmelig godt som 'øøøøøøøjjjj nu kaster hun BOLDEN' og slap den hun havde i munden. Og så fik hun selvfølgelig sin belønning i form af at jeg kastede bolden. Det tog ikke ret lang tid før hun fattede at nøglen til mere belønning var at komme ind med bolden. Selvom hun nu er 8½ og ALTID kommer til mig med bolden så laver vi stadig byttebyttebold legen jævnligt smiley
    Jeg har aldrig kastet bold nr 2 før hun har afleveret bold nr 1. På den måde undgår man det kludder med at hunden pludselig har to belønninger at have en fest med selv smiley
    Clinton er til trækkelege. Han har altid kommet tilbage med det kastede og nærmest forsøgt at stikke det i hovedet på mig smiley Bortset fra hvis det er noget med pels på. Det kan han heller ikke lade være med at skulle pelse. Jeg har to identiske stykker trækkelegetøj med pels på. Har han fået den ene er jeg klar med den anden. Det kan han ikke stå for og kommer hen for at lege med den jeg har smiley
    Det jeg gennem tiden har set virke bedst for mange er det med de identiske stykker legetøj, snor i hunden eller snor i legetøjet så man kan 'fiske' hund og legetøj ind. Om snoren skal i hunden eller legetøjet er lidt med hvilken type hund der er tale om. Typer som fx Clinton skal have snoren i legetøjet, da det med at blive halet ind i sele/halsbånd som regel medfører en vis modvilje smiley Mens det omvendt kan være mægtig skægt at legetøjet forsøger at stikke af.


  • #28   29. okt 2020 AG: uha ja den side er farlig, hold op jeg har fundet 500 forskelligt lækkert legetøj som Umi sååå gerne vil have smiley
    Men ellers så har vi også kun belønningslegetøj med snor, og det foregår ALTID med mig i den anden ende. Vi har lavet indkald til legetøj, spontant løb til fører (belønne med leg), 1-2-3 øvelse osv osv. Men lige lidt hjælper det på, at hun ikke opsøger mig, når hun har legetøjet fx i dead or alive øvelsen o.l.
    Hvordan laver du apportlege og halsbåndsleg?


  • #29   29. okt 2020 Mette: rart at høre dine erfaringer smiley ja det problematiske er jo at Umi så er typen der åbenbart godt kan ignorere den slags, hun tager et par æresrunder og når jeg selv kaster rundt med legetøj, så lægger hun sig bare ned og gnufler sit eget. Evt. synes det er lidt sjovt jeg møfler rundt, så begynder selv at løbe rundt bare på afstand fra mig.
    Og normalt lader jeg hende ikke ligge med legetøjet selv, men der har lige været et par gange hvor jeg skulle teste hvordan det fungerede.

    Det samme med pelsen; jeg har to fuldstændig identiske stykker pelslegetøj, og når vi har leget lidt med det ene bliver jeg passiv (holder stadig) og begynder at jage med det andet. Hun er iskold - lægger sig bare og pelser den hun nu har i munden.

    Min udfordring er - nu har jeg selvfølgelig kun lige afprøvet det en enkelt gang - at hvis jeg venter med at kaste bold nr 2 før hun har afleveret bold nr 1, så betyder det bare at hun kommer hen imod mig med bold nr 1, men så tager hun enten en stor bue udenom mig eller stikker af i modsat retning. Så jeg føler heller ikke, jeg kan vente for længe..

    Jeg tror faktisk også Umi er typen der skal hales ind vha. legetøjet frem for selen. Det er i hvert fald noget, jeg godt kan genkende smiley


  • #30   29. okt 2020 Hvordan går det, hvis du laver return to sender, men hvor det hun får lov at stikke af med, fx. er et alm. flettet fleece-tov, og du så laver trækkeleg med hende med pels-legetøj, når hun kommer ind igen?

    Jeg tænker, at hvis det ikke fungerer med legetøj, der har lige høj værdi, så må vi "steppe op", med det legetøj, man har mulighed for at få inde ved os?

    Hvad er det hun trigger på? Er det primært at bære? Eller at noget bliver kastet til hende?

    Har du prøvet den leg, hvor du har 15-20 forskellige stykker legetøj liggende på et stort område, som hun frit kan lege med (jeg vil nok anbefale, at der ikke er nogen af dem, der er med pels lige i første omgang)
    Du vælger også selv et legetøj, som du leger med, og hvis hun komme og vil være med, så får hun lidt trækkeleg hos dig, men derefter slipper du, og løber hen og finder noget andet. Og det bliver du ved med at gentage, så længe du har luft og kondi til det smiley
    Det er vigtigt, at der ikke er ét stykke legetøj, der bare er vildt spændende for hende. Hvis der er det, så må det tages væk. smiley

    Resultatet skulle gerne være, at uanset hvilket legetøj, der er til rådighed, så er det DU vælger som det mest spændende også det, der er mest spændende for hende smiley

    Giver det mening?


  • #31   29. okt 2020 @29: Ja, Perle er jo nok lidt mere 'lige ud ad landevejen'. Hun kan forekomme temmelig blond i sit sorte hoved en gang i mellem smiley
    Den metode Karina beskriver lyder faktisk lidt spændende.


  • #32   29. okt 2020 Jeg har ihvertfald set den virke på en del hunde, hvor de andre metoder ikke gav det ønskede resultat. Så må man jo prøve noget andet smiley

  • #33   29. okt 2020 Uh gode beskrivelser Karina smiley

    "Hvordan går det, hvis du laver return to sender, men hvor det hun får lov at stikke af med, fx. er et alm. flettet fleece-tov, og du så laver trækkeleg med hende med pels-legetøj, når hun kommer ind igen?"

    Hmm nej det har jeg egentlig ikke prøvet, mest fordi jeg tænker jeg kan stå og vente i en halv time på at hun har gnuflet færdig med sin gevinst. Eller tænker du, at jeg skal "lokke" med pelslegetøjet og vise hende det?

    Jeg synes det giver rigtig god mening. Nu spørger jeg måske dumt, men har du erfaring med at det vil virke på det langsigtede mål? Altså der er jo trods alt forskel mellem at droppe noget legetøj og spæne tilbage til det mega spændende jeg har.. og så vælge aktivt at opsøge mig igen med sit legetøj for at lege med dette?

    Hun trigger ikke så meget på at bære som på at noget bliver kastet - vil jeg mene. Det er ikke sådan, at hun bærer rundt på legesagen, hun lægger sig ret hurtigt ned for at "spise det".

    "Har du prøvet den leg, hvor du har 15-20 forskellige stykker legetøj liggende på et stort område, som hun frit kan lege med"
    Nej, jeg er lidt bange for, at hun vil have en FEST alene smiley jeg er måske lidt bange for, at enten er det så utroligt kedeligt at hun bare følger i hælene på mig, eller også tipper det lige til den spændende side, så hun hellere vil ligge med det selv end at lege med mig.

    Men altså det hele giver rigtig god mening, og det er fedt at få lidt idéer i gang!


  • #34   29. okt 2020 Wow det blev et langt svar. Sorry smiley

  • #35   29. okt 2020 Altså når jeg starter den op, så "kaster" jeg jo kun det kedelige legetøj 50cm væk, og så snart hunden har fat i det, så gør jeg det andet, som jeg har i hånden levende. Så det bare bliver en udvidelse af dead or alive. Og efterhånden som jeg så får den adfærd jeg ønsker, så begynder jeg at kaste det første legetøj længere og længere væk.

    Jeg må så indrømme, at det ubetinget er en ren "return to sender" for mig.
    Jeg er dybest set flintrende ligeglad med, om de har legetøjet med tilbage.
    Det er ikke en apport-øvelse for mig.
    Det er KUN en "skynd dig tilbage til mig"-leg smiley

    Det samme med den med de 15-20 stykker legetøj.
    Mit mål er faktisk, at I samme øjeblik jeg slipper legetøjet og spurter afsted efter et andet, så slipper hunden også og følger efter.
    Leg med legetøj ønsker jeg altid skal have højest prioritet sammen med mig - og ikke alene.


  • #36   29. okt 2020 Måske denne her video som ligger på nettet kan give lidt inspiration smiley

    Er du en lyseslukker ??? smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=slCbgXGtFbc


  • #37   29. okt 2020 Det lyder som om, jeg skal putte lidt energi i at prøve at få dead or alive til at fungere med noget pelsløst smiley

    Hmm jeg vil jo egentlig gerne have at hun (ideelt set) kommer tilbage med legetøjet, for hun skal vel ikke bare lære at komme tilbage, men lære at selv med legetøj i munden så er det fedeste at være ved mig. Ellers kan hun vel bare vende retur og stikke af med legetøjet. Men måske jeg overfortolker?


  • #38   29. okt 2020 Den video har jeg faktisk set tidligere og den har et par rigtig gode visuelle pointer. Jeg fik i hvert fald en del ud af den som "legetøjs-nybegynder" smiley

  • #39   29. okt 2020 Selvfølgelig skal hun også lære, at kunne komme hjem til dig med en genstand - men lige netop med din udfordring pt. er det ikke der, jeg ville have fokus. I første omgang ville mit kriterium bare være, at få hende tilbage til dig. Så har du et godt grundlag at arbejde videre ud fra.
    Og med den adfærd, du beskriver, så tænker jeg heller ikke, at hun som standard vil vælge at smide legetøjet? smiley


  • #40   29. okt 2020 Fordelen ved at besøge sine forældre er at man har nogen til at optage:

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46667-return_to_sender_legetoej

    Vi prøvede lige at lege return to sender med legetøj. Hvordan ser det ud i jeres øjne? Gør jeg det rigtigt?
    Altså det er altid super kikset at se sig selv på video, men.... smiley

    Bold-dimsen er ganske almindeligt legetøj. Bagefter prøvede jeg med en bold på snor, og den ville hun IK af med (rendte i stedet bare rundt i haven mens jeg legede med mig selv). Så blev i hvert fald bekræftet i at der skal være virkelig stor forskel på de to stykker legetøj, men så er det jo afprøvet


  • #41   29. okt 2020 Jeg synes, det ser rigtigt fint ud!
    Hvis du er i tvivl om, hvilket legetøj, der fungerer for dig i return-to-sender, så afprøv det lige i dead-or-alive først - så du ikke havner i de der situationer, hvor hun får belønnet sig selv, ved at stikke af med det smiley


  • #42   29. okt 2020 Ja, det er vist ikke helt smart, så det er nok en god idé hehe smiley
    Okay tak for svar, så tror jeg egentlig bare vi prøver at fortsætte med sådan noget og også ser om vi kan finde noget til dead or alive


  • #43   29. okt 2020 Det ser da ret godt ud! smiley hun kommer strygende tilbage jo, lækker energi. Og det ligner også, at hun tager bolden med længere og længere tilbage imod dig.

  • #44   29. okt 2020 Åh det er godt at høre smiley så er planen bare at jeg langsomt (på sigt) venter med at hive pelslegetøjet frem, så jeg forhåbentlig kan få hende til at komme tilbage med sin ting i forventning om at der sker noget endnu mere spændende inde ved mig - og så langsomt opgradere til liidt mere spændende ting end alm. legetøj?
    Vi prøver os frem i hvert fald


  • #45   29. okt 2020 Det kommer jo an på, hvad dit formål med øvelsen er. Mit formål med den er, at jeg altid kan få min hund hen, ved at hive legetøjet frem. Ikke at den kommer af sig selv.
    Så jeg ville ikke "trække tiden" med at hive legetøjet frem.

    Jeg ville nok også lige med hende være lidt nervøs for, at hun så igen fandt ud af, at hun kunne lege selv, istedet for at komme ind, og det er jo ikke det, du vil have. smiley


  • #46   29. okt 2020 Som Karina også nævner, så kommer det an på, hvad dit formål med øvelsen er. Jeg bruger det til at lære hunden at komme tilbage med det kastede og lege med mig, og så vil jeg gøre, som du selv beskriver. Og når hun så kommer helt hen til dig med det kastede, så kan du begynde at tage fat i det i stedet og lege.

    Men jeg ville også passe meget på med at gå for hurtigt frem, for at undgå at hun ikke gider være med og selv begynder at lege igen.


  • #47   29. okt 2020 Hmm, mit formål er at hun kommer af sig selv. Eller, formålet er vel egentlig = ikke stikke af. Så hun skal jo gerne, langsigtet (!), ville lege med mig, med det legetøj jeg nu kaster, i stedet for kun at ville lege hvis jeg trækker noget helt andet endnu federe frem.

    Men ja, jeg tror virkelig jeg skal være ekstremt obs på ikke at gå for hurtigt frem. Så det er nok en god idé slet ikke at tænke på at trække tiden endnu, på det stadie vi er på nu. Der skal vi bare have en form for rytme ind.
    Hun skal jo gerne synes det er fedt, og ikke pludselig føle hun bliver snydt for en belønning og rende væk igen. Men jeg håber også vi virkelig kan få indarbejdet noget værdi i legen, så det ikke bliver sådan, at jeg forevigt må hive pelslegetøjet frem fordi det ikke er noget værd ellers.

    Så jeg tror vi tager det stiille og roligt. Tusind tak for jeres svar smiley


  • #48   30. okt 2020 Jeg har forresten lige opdaget den her:
    https://www.havohravo.com
    Det var en kæmpe fejltagelse. Det er nogen fra Østrig der har et stort udvalg af størrelser, længder, farver, bolde osv osv. Jeg kunne bruge 1000 kr derinde med et fingerknips

    smiley


  • #49   30. okt 2020 Jeg synes det virker som et ret stort arbejde, for at lære hunden, at blive belønnet, som ejer gerne vil belønne.
    Nu er jeg heller ikke trænings nørd, så det her er kun undren, ikke kritik.

    Jeg har selv prøvet lidt, at arbejde med belønning af legetøj, men min hund er lidt sensitiv overfor trækkeleg, så det har været op ad bakke og hun mistede faktisk lyst til at træne.

    Hun har en Chuckit bold hun er glad for, og den kan bruges i nogle situationer, men den skal være uden snor.

    Jeg bruger derimod godbidder og rigeligt af det, fordi det er det hun helst vil ha og som hun altid vil arbejde for.

    Tænker lidt, at hvis man skal arbejde så hårdt på belønningen, så skulle man måske bruge noget andet. Men det er bare mig.


  • #50   30. okt 2020 Det er så fint at komme med undren, så får jeg jo også reflekteret over hvad jeg gør og hvorfor hulen jeg overhovedet gør det smiley

    Min tolkning er: Umi er glad for at løbe, hun er glad for trækkeleg, hun er glad for legetøj generelt. Det er ikke fordi selve belønningen ikke virker (så ville det nok se ud som noget ala: gider ikke løbe, mister motivationen).
    Tværtimod så er det nok "håndteringen" af belønningen som fungerer uhensigtsmæssigt, og det kan vi jo i mange tilfælde lære dem.

    Og så er det nok også selve relationen og med legetøj. Jeg vil jo gerne have, at hun synes jeg er det fucking fedeste at være hos nogensinde. Og det viser sig (som jeg opfatter det) ved at hun opsøger mig igen og igen med legetøj fordi hun ved, at festen foregår inde hos mig og KUN mig smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #51   30. okt 2020 Når hun har forstået hun skal komme hen til dig ville jeg altså på sigt bygge på at hun skal medbringe det første legetøj helt hen til dig ligesom du selv foreslog.
    Du vil jo gerne på sigt kunne lege med et stykke legetøj og så giver det mening at lære hende at der først sker noget når det kommer helt hen til dig.


  • #52   30. okt 2020 Ja præcis. Okay, det tror jeg vi prøver på sigt, for det er nemlig hensigten med det smiley

  • #53   30. okt 2020 Funke. Tak for svar. Dejligt med nye input, selvom det ikke virker for os, så er det spændende at høre tankerne bag.

  • #54   30. okt 2020 Tiden må jo vise om det virker for os smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #55   30. okt 2020 Det synes jeg lyder som en god ide.. det er bare at ignorere hende hvis hun smider den før og så bare få hende længere og længere ind med den - altså når hun virkelig har forstået du er det fedeste. det bruger jeg altid selv og fungerer fint smiley jeg gør præcis som du.
    Nogen hunde ligger det bare ikke så naturligt ved at komme med bolden, fordi de hygger sig fint alene smiley men du er på rette vej ser der ud til.


  • #56   30. okt 2020 Det er jeg glad for at høre! smiley
    Vi øvede det et par gange her til formiddag. Hun har nu fået den reaktion at hun løber lidt ud til legetøjet, men så vender hun hurtigt og løber tilbage til mig i stedet. Jeg tør simpelthen ikke "opgradere" til et legetøj der er mere spændende at løbe efter. Jeg belønnede hende egentlig for at komme tilbage til mig, men prøvede en enkelt gang at pege hende ud til legetøjet og vente på at hun tog det op igen, hvilket hun gjorde - og så selvfølgelig belønne med pelsleg med det samme.

    Er det den rigtige fremgangsmåde? Eller skal jeg helt vente med at kræve, at hun altså liige rent faktisk fanger legetøjet først?


  • #57   30. okt 2020 Som sagt så trækker jeg slet ikke tiden endnu, ift. at hun skal komme ind MED legetøjet, men mere dén med at hun nu stopper sit løb efter legetøjet for at vende tilbage..

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #58   30. okt 2020 Jeg ville også kræve at hun samler det du har kastet op. smiley
    Reaktionen er jo fin - hun er ved at lære.. nu tænker hun det kun kan gå for langsomt med at komme hen til dig smiley :)


  • #59   30. okt 2020 Ja hun er jo egentlig bare skarp - lidt for hurtigt smiley Super, så vil jeg vente indtil hun har samlet den op, men det er rart lige at høre om man nu også går den rette vej

  • #60   30. okt 2020 Igen kommer det helt an på, hvad du har som slutmål smiley
    Jeg vil have et hurtigt tilbageløb på mit signal.
    Det er mit endegyldige mål.

    Hvis hunden vælger at komme tilbage uden jeg har givet signal, så er der jo bare ingen belønning?

    Til gengæld vil jeg OGSÅ kunne kalde ind på signal, selvom hunden IKKE har nået det kastede legetøj.
    For det er selve indkaldet til mit legetøj, der er det primære (for mig) uanset hvad det så end er, min hund er på vej ud til.

    Forestil dig fx. at hun stikker af efter en anden hunds legetøj, der bliver kastet til træning - så er det jo bestemt ikke meningen, at hun skal ud og hente det, og tage det med tilbage til dig - hun skal vende retur, i samme øjeblik, du giver signal til, at hun skal komme ind.

    Men det er bare sådan, jeg bruger return to sender.
    Det er en helt ren øvelse for mig - uanset hvad min hund er på vej afsted efter, og hvor den er henne i processen, så er det "return to sender" på mit signal smiley


  • #61   30. okt 2020 Uha det giver en masse at tænke over smiley For ja, det giver jo rigtig god mening hvad du skriver - det med at løbe efter legetøj og kunne kalde hunden ind. Mit slutmål lige i den her situation er egentlig at jeg vil have, at hun kommer tilbage med legetøj til mig, fordi jeg faktisk skal bruge legetøjet jeg har kastet ud.

    Men det er virkelig brugbart at høre hvad du bruger øvelsen til, for det giver da nogle tanker om hvad mit mål egentlig er, og hvad jeg reelt vil lære hende


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #62   30. okt 2020 I forhold til at kunne stoppe hunden hvis den løber efter noget - jeg bruger dæk. Jeg kan altid dække mine af om de løber efter en bold eller et rådyr. smiley det er praktisk at lære hende på sigt..
    Jeg ved ikke om du træner efter er særligt program men det er ihverfald med som øvelse i flere programmer.

    Jeg har ikke nogen speciel fagligt god årsag eller forklaring til at gøre som jeg gør.. andet end at det "har jeg altid gjort" og det virker og uden at bruge nogen negativ form for træning smiley



  • #63   30. okt 2020 Vi træner på DcH unghundehold lige i øjeblikket. Men vi er jo slet ikke nået til at udvide dæk-øvelsen. Dog kommer hun som skudt ud af en kanon på fløjte uanset hvad. Men det er nok lidt mere belejligt at have en verbal kommando på et stop smiley

  • #64   21. nov 2020 Jeg synes godt nok det er op ad bakke det her, og begynder at blive mega frustreret over det.
    Jeg har endelig fået anskaffet mig to ens stykker legetøj uden pels (JW bold i snor) - men hun er da fuldstændig ligeglad med den leg jeg tosser rundt med. Så snart jeg gør det ene stykke legetøj passivt, og begynder at lege rundt med det andet, så lægger hun sig bare ned og gnasker veltilfreds i det legetøj hun har fået. Hun har INGEN interesse i at lege med mig overhovedet.

    Det kan godt være, at det er lidt forbavsende for nogen - der er åbenbart mange hunde hvor det bare ligger naturligt til dem og så skal de kun have en smule guidning. Det er ikke tilfældet her; det virker faktisk som om hun er irriteret over at jeg "forstyrrer" hendes gnaskeri med leg.

    Øv, jeg tror bare lige jeg skulle ud med mine frustrationer, det er træls når man føler man gør alt det rigtige som "alle andre" lykkes med, og så virker det bare SLET ikke her.


  • #65   21. nov 2020 Funke - slipper du legetøjet eller holder du fast i begge, blot med en aktiv ad gangen?

    Og jeg kan så meget genkende dine frustrationer - jeg synes jeg har gjort " alt det der står i bøgerne" uden effekt. Jeg har skrottet bøgerne, vejledningerne osv og så har vi udviklet vores egen måde at lege på.
    En bedre hundefører end jeg kunne sikkert lære ham det, men jeg gider ikke frustreres over det mere


  • #66   21. nov 2020 Jeg holder fast i begge, for ellers stikker hun af med det. Så jeg prøver at skifte mellem aktiv og passiv, ja.

    Men ja jeg har det på samme måde - jeg tror en erfaren træner kunne lukke op for noget, men jeg kan bare ikke finde ud af det. Det er frustrerende at vide at vi MÅSKE kunne være kommet meget længere men at jeg på en eller anden måde spænder ben for det


  • #67   21. nov 2020 Prøv at filme jeres leg. Det er svært at vurdere hvad der sker ud fra det skrevne

  • #68   21. nov 2020 Det kan jeg lige prøve at få gjort smiley

  • #70   21. nov 2020 Video ville nok være hjælpsomt ja - der sidder jo nogen stykker herinde, der er super dygtige til leg.

    Hvad gør hun hvis du leger med hende med kun et stykke legetøj og så stille og roligt haler det helt ind til kroppen og holder det passivt (altså som i helt ind, så der ikke rigtigt er noget at lege med)? Slipper hun så?
    I så fald kunne man jo prøve det, og så straks hun slipper lege igen.


  • #71   21. nov 2020 Det er faktisk en del online kurser om leg, hvis man er til den form for læring

    https://www.fenzidogsportsacademy.com/index.php/courses/1708

    https://tromplo.com/courses/ins-mikolaj-synowiec/

    Den øverste har vist også nogen webinarer e.l. om leg


  • #72   21. nov 2020 Tusind tak for jeres gode kommentarer, kigger lige på det hele smiley
    Michelle - hmm jamen hvis jeg haler noget helt ind til kroppen, så følger hun bare med. Hun giver ikke slip, nej.
    Jeg har prøvet at filme en video og vil lige lægge den op


  • #73   21. nov 2020 Ja, det er ikke det bedste i en lille glat entré, men sådan blev det.. når jeg kigger min video synes jeg jo at jeg er åndssvag til at lege, jeg kan slet ikke få hende med, men jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal gøre det bedre eller hvordan jeg motiverer hende mere.

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46688-dead_or_alive_eller___


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #74   21. nov 2020 Du er ikke åndssvag til at lege med hende.
    Jeg ser dog en ting - hun kan rigtig godt lide at ruske og trække (ser det ud til?) Brug det. Lad hende trække og vinde. Jeg synes du er lidt voldsom med bevægelserne hvis det give mening. Ned i hendes højde og lad hende trække. Når hun gerne vil ligge og gnaske i den så lad hende gøre det og bare hold fast i snoren. Når hun så rejser sig og begynder at trække så leg med. Tænk på hvis to hunde står og trækker i tov sammen smiley

    Koldt vand i blodet - fortsæt med at træne opsøge kontakt med de forskellige stykker legetøj. IMO er hun ikke klar til at gøre det med to ens ting endnu. Og når du leger med de to ens bolde så giver du bare ikke slip. Det skal nok komme. smiley
    Vil du lege med de to ens bolde synes jeg da bare du skal lære hende slip? Så hun slipper den ene når du siger det og du roser og "kaster" den anden bold (stadig fat i snoren). Træk og leg. Slip. Gentag smiley

    Måske et kursus ville være kanon for dig at komme på?


  • #75   21. nov 2020 Tusind tak for din feedback, det er så brugbart smiley Ja hun kan godt lide at ruske og trække og det kommer virkelig til udtryk ved noget legetøj, og andre gange er det super svært at få hende til at trække, fordi hun ikke giver et ordentligt modtræk, hvis det giver mening.

    Så du tænker at jeg skal endnu mere ned på jorden med legetøjet og trække?
    Gode pointer du kommer med, jeg må lige overveje om vi skal lave den øvelse endnu for nej det spiller bare ikke rigtig smiley

    Jeg tror et fysisk kursus ville være rigtig godt. Jeg har lige deltaget i et kursus omhandlende grundfærdigheder for konkurrencehunden, med en rigtig dygtig træner, men vi har kun kort berørt det her emne og hun har fx rådet mig til at indøve en "jump" kommando, og så kan jeg (efter den har fået god værdi) på den måde få hende til at hoppe op på mig for at få legen til at fortsætte. Men jeg kan godt mærke, at jeg har brug for endnu mere støtte til det her.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #76   21. nov 2020 Jeg ved ikke om du plejer det - jeg er med på at det er anerledes når du skal filme.

    Men jeg ville også primært bruge legen når hun har ydet noget. Altså forvent lidt af hende - stil lidt krav før hun får lov at lege. Lidt enkle øvelser er super. Og så bare gang i det og være rigtig med i den leg. Væk med bolden igen, træn et par øvelser, frem med bolden igen. Det får legen sjovere at der skal ske noget. Hun vil jo rigtig gerne træne og lære noget.

    Hun er jo en hund der har det godt i sit eget selskab med et stykke legetøj.. det skal du også lidt acceptere.. smiley det har også mange fordele.. Du må ikke blive træt af det.
    "Gnaske" tingen udløser en masse glade endorfiner i hendes lille hovede - det er også en belønning for hende at få lov at ligge og gnaske. smiley hun skal bare forstå at det også er sjovt at komme med den, men du skal også lade hende gnaske det synes hun er helt vildt skønt.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #77   21. nov 2020 Jep. Hendes hals skal være helt vandret når hun trækker. Du holder bare fast. Trækker hun ikke sker der ikke noget. Når hun trækker skal du give efter. Jeg ville lade hånden glide på den snor du har i bolden, det giver mere succes end at du fysisk flytter dig efter hende hvis du forstår. Og så bare rigtig vild og entusiastisk ros.
    Jeg lærer altid slip når de er små - det kan du bruge til at gøre legen bedre.

    Fokuser på at kaste legen kun er med den "dårlige" bold. Det aller sjoveste sker inde ved dig, det er det du lærer hende med de lilla bolde.

    Jump er en super god ide - det synes jeg du skal ligge lidt energi i..

    Det er vildt svært på skrift at få der her ud. Jeg håber der er nogen der kan komme med et rigtig godt kursus du kan komme på.


  • #78   21. nov 2020 Helt enig med Mathias, og så skal du bare lige vide at hun altså er en lækker lille sag Funke!
    Hun virker til at være en rigtig spændende hund at træne med, jeg er vild med hende smiley


  • #79   21. nov 2020 Årh det er jeg glad for at høre Mathilde! Og det er hun også - jeg skal virkelig huske ikke at lade frustrationen overtage. For hun er en rigtig god lille træningsmakker til mig og mine ønsker, og hun får så meget ros i klubben fordi de sjældent har små hunde med den arbejdsglæde. Min lille lort smiley

    I forhold til alt det andet: det er faktisk lidt 50/50 om jeg kræver nogle øvelser af hende først. Jeg plejer at øve lidt impulskontrol og få hende til at vente med fristelser, men nogle gange leger vi også bare. Jeg tror, at jeg vil begynde at kræve lidt mere af hende inden.

    Jeg har dog været lidt forvirret af, at man i mange øvelser jo helst skal belønne i positionen, og det kan være super svært med legetøj (selvom jeg giver hende "fri" først), så jeg har været lidt tøvende med at bruge det for meget i øvelser. Fx i en dæk-øvelse eller lignende. Men måske jeg bare skal gøre det alligevel?

    Og ja, hun er VILD med at gnaske smiley Det er egentlig rart at få bekræftet, at jeg godt kan bruge det som belønning, altså det giver jo sig selv at man skal bruge den belønning der har god værdi for hunden, men det er sådan lidt en atypisk måde at belønne på.

    Det er super brugbart at få lidt feedback også selvom det er på skrift. Jeg håber vi kan finde noget hvor vi virkelig får fingrene i det, men det er rart lige at høre andres tanker anyways.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #80   21. nov 2020 Bruger du klikker?
    Altså jeg klikker eller sig FRIII og så får de lov at komme hen og lege. Jeg synes ikke man behøver belønne i positionen altid, for hvorfor?
    De forstår jo godt at det korrekt udførte er det øjeblik man klikker eller roser. Så må de gerne bryde øvelsen i min optik. Hvis jeg siger dygtig må de ikke bryde øvelsen. Og så handler det jo bare om at variere det. Jeg synes hurtigt man kan fjerne spændingen og intensiteten hvis de skal belønnes i positionen altid.

    Mine hunde gnasker alle sammen meget gerne. De vinder bolden, gnasker lidt og kommer så og vil trække lidt og så gnaske igen. smiley


  • #81   21. nov 2020 Ja det gør jeg - og fik så at vide af min træner, at jeg belønnede forkert fordi jeg klikkede og derefter gav godbid mens hun fx løftede sig fra sin "sit". Men det er måske fordi, jeg ikke fik givet hende fri først; for ellers giver det jo mening i mit hoved, at jeg klikker i det eksakte moment hun udfører øvelsen korrekt, og så får hun godt nok belønningen et andet sted, men hun ved hvad klikket betyder.

    Men det lyder da ikke til at jeg skal være såå forsigtig med det alligevel smiley


  • #82   21. nov 2020 Hun har helt klart en lynhurtig "smæk-dæk" hvis jeg leger med hende, og den kan godt nogle gange blive lidt tøvende, hvis jeg bliver ved med at belønne hende med godbidder i positionen. Så det kan jeg ret godt genkende.

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #83   21. nov 2020 Altså.. der er jo mange veje til Rom.. der er ikke noget der er "forkert".

    Jeg kan ikke se noget galt i at de flytter sig. Jeg kaster også altid godbidder hvis jeg bruger det, fordi der kommer mere bevægelse i hunden så.
    Jeg bruger ikke fri hvis jeg klikker fordi klik betyder for mig at de må forlade øvelsen.
    Når du klikker ved hunden jo godt det er lige der den er god og så har du adskillige sekunder (ca. 8 tror jeg?) til at belønne i før den har glemt hvor klikket var.

    Men der er jo mange forskellige måder at bruge det på, men når man har en løbeglad hund skal du ihvertfald ikke være forsigtig med at belønne uden for position. Hvis hun forlader en øvelse før tid får hun jo ingenting ud af det... det forstår de godt smiley
    Du skal selfølgelig variere. Nogen gange skal de også belønnes i position.


  • #84   21. nov 2020 Jeg vil altid belønne varieret og aldrig kun i positionen, og hvis du får mere knald på med legetøj, så udnyt det!
    Jeg mundklikker og derefter får han sin belønning på forskellig vis, så han aldrig ved hvor den kommer og hvad for en belønning der venter, det giver mere power hos Sam smiley


  • #85   21. nov 2020 Okay så jeg tror simpelthen at jeg vil løsne lidt op og lade være med at være så forsigtig omkring det smiley
    Jeg har dog været lidt "dum" for i nogle øvelser betyder klikket fri, og i andre vil jeg ikke have at hun stopper øvelsen selvom jeg klikker. Så der skal jeg nok lige have besluttet mig for, hvad jeg endegyldigt vil have. Men super fedt at høre, hvordan I varierer.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #86   21. nov 2020 Hvis det giver mening for dig og hund at hun må forlade position ved nogen øvelser og andre øvelser ikke må når du klikker så tænker jeg ikke du behøver beslutte dig for noget. Det har jeg set flere gøre på den måde, helt uden problemer. smiley hunde er mega kloge, de kan sagtens skelne.

  • #87   21. nov 2020 Nå ser man det, jamen så kan det godt være, at jeg kan fortsætte sådan smiley Der er jo ikke andet for end at prøve og så må man ændre, hvis det ikke fungerer.

  • #88   21. nov 2020 Lige præcis, Sam kan sagtens skelne, jeg bruger nemlig også klikket på forskellige måder, som "fri" få din belønning med det samme, eller klik, hold position og din belønning kommer om lidt, intet problem smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #89   8. dec 2020 Hvordan har du det nu? smiley
    Er du lidt mere fortrøstningsfuld? smiley


  • #90   8. dec 2020 Jeg har ikke fået arbejdet på det så intenst, som jeg gerne ville, så det ærgrer jeg mig over. Og så er det super svært fordi hun er ukoncentreret udenfor. Men jeg har skruet mine forventninger lidt ned, og tænker det godt kan udvikle sig, selvom det ikke fungerer lige i øjeblikket. Så vi leger og øver "jump", og jeg prøver at lege lidt mere i hendes niveau.

    Vi kan godt lege sammen og komme retur med hendes almindelige bamser, så jeg trøster mig selv med at det trods alt ikke er fordi hun ikke gider lege med mig, det andet er bare alt for uimodståeligt.
    Sååå... ingen ændringer, men jeg er da lidt mere fortrøstningsfuld om, at det ikke nødvendigvis betyder det er fuldstændig håbløst smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #91   8. dec 2020 Bare du er mere fortrøstningsfuld.
    Det et også helt ok at pause træning af nogen øvelser når hunden ikke er modtagelig. Så laver I bare de ting der spiller for jer og så tag de svære ting op igen når hun er blevet mere normal i hovedet smiley

    Det er en vigtig del af jeres udvikling at vælge de øvelser fra hun ikke kan kapere pt. Ellers bliver træning negativt. Sådan er hvalpe/unghunde, det er helt normalt. Lav alt det i er gode til og indlær nye ting som ligger naturligt til hende, og tag det svære op intensivt igen når du mærker I er klar smiley


  • #92   8. dec 2020 Det er i hvert fald rigtig rart at høre smiley Jeg prøver at lægge det lidt til side, når jeg kan mærke at det ikke fungerer, for det er jo dumt at tage træning op, som bare frustrerer. Jeg vil bare sååå gerne se fremskridt, tydelige fremskridt, og det er nok lige en personlig overivrighed der skal lægges låg på smiley smiley

  • #93   8. dec 2020 Du har fået mange gode råd og jeg bruger ikke selv leg som belønning i træning, så jeg er ikke den bedste til hjælp lige der. Jeg vil bare sige at du skal huske også bare at have det sjovt og have en fest med hende, I skal nok nå det hele smiley

    Nu ved jeg ikke hvor meget du leger med hende når det ikke er som belønning, men ned på gulvet og leg og hyg jer uden nogen anden mening med det end at have det sjovt. smiley

    Jeg har lært meget om og af teemo ved helt enkelt bare at sætte mig ned på gulvet og lege med ham og lade ham bestemme hvad vi skal. Jeg tror meget af det kunne arbejdes over i vores træning hvis jeg ville, men vi har bare rigtig god succes med godbidder smiley


  • #94   8. dec 2020 Du har så ret Solvej smiley

    Jeg er lidt for god til at lægge høje forventninger ned over mig selv og min hund, jeg er så bange for at vi ikke er der hvor vi "skal", eller at vi er "bagud" og vi skal helst være på forkant med det hele.

    Men vi skal jo bare hygge og have det sjovt, uanset ambitionsniveauet. Og som du selv siger... når det ikke er belønningsleg, og vi bare leger med hendes bamser på gulvet, så fiser hun jo lige tilbage i mit skød for at dirke legetøjet op i hovedet på mig, og vi har et virkelig godt sammenspil hvor hun som oftest søger mig igen og igen. Og det bliver jeg altså bare mega glad af, hun er bedårende. Det kan være, vi skal gøre endnu mere af det smiley


  • #95   5. feb 2021 Se lige en pissesej hund jeg har smiley

    https://www.hundegalleri.dk/video/off-topic/46717-komme_tilbage_m__legetoej

    (ikke den vildeste gejst nogensinde, men vi er på vej!)


  • #96   5. feb 2021 I er så gode! smiley smiley

  • #97   5. feb 2021 Tak! smiley Jeg er bare SÅ glad for, at vi har haft en smule succes med det smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #98   5. feb 2021 Sådan!! Virkelig dejligt at se det er lykkes for dig.
    Du er rigtig dygtig og ihærdig smiley


  • #99   5. feb 2021 Tusind tak smiley det er virkelig en fed følelse, og jeg er så meget mere forhåbningsfuld over, at alt ikke bare kommer på én dag (eller nødvendigvis er kommet endnu, hehe) smiley

Kommentér på:
Leg - opsøge kontakt

Annonce