10.874 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 439 Svar

Aflivning af mink Aflivning af mink

Okay, jeg bringer muligvis et kontroversielt emne på banen. Men mine tanker gik i gang efter læsning af denne artikel:

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12545514/nordjyske-minkavlere-tilbydes-krisehjaelp-selvmorder-helt-bestemt-en-bekymring/?fbclid=IwAR3hUKZcWkulARPHvRYBlb_ZyC22Qd8TVOkvWqnkKBA82R9rIovMxAkU6LI

Den beskriver, at det psykosociale kriseberedskab er blevet aktiveret, hvilket jeg finder helt fair når man vurderer det er nødvendigt.
Der er dog et par udtalelser, der skærer mig i øjnene...

"De danske minkavlere er lige nu under et så hårdt psykisk pres, at man i Region Nordjylland har aktiveret sit såkaldte psykosociale kriseberedskab, da man frygter, at nogle minkavlere vil blive så belastede af aflivningen af deres mink, at de ultimativt kan blive selvmordstruede."

Er det ikke noget med, at nogen af dem afliver 2.000 mink OM DAGEN i højsæsonen??

Samtidig siger en minkavler og bestyrelsesmedlem af Kopenhagen Fur:
"Man kan ikke sætte ord på det. Jeg ønsker ikke for nogen at opleve at være omkring så mange døde dyr."
Sorry, men... what?

Jeg kan forstå, at dette er aflivning af en anden karakter end i dagligdagen, og at det kan handle om et livsværk gennem flere generationer.
Jeg forstår bare ikke, man har det SÅ svært med aflivning og døde dyr, når.. well.. det er præcis dét, man har valgt som sit erhverv?

Som jeg har fået indtrykket bliver 80% af minkene alligevel aflivet på normal basis, og det er kun de sidste 20% der lever videre som avlsdyr.

Hvad er jeres tanker? Er jeg bare helt usympatisk? Jeg forstår mig jo naturligvis ikke på at være minkavler.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af mink
  • #1   7. nov 2020 Nej, jeg synes ikke, du er usympatisk. Jeg har haft de samme tanker.

Vi kan vel alle sætte os ind i at det må være skrækkeligt, at mange års avl mod det mest perfekte, det man har arbejdet for hele sit liv skal smides væk. Samtidig forventer de fleste nok, at det nu er fortid med mink hold i DK, om ikke for altid så i hvert fald for lang tid, og det må også være svært at se i øjnene som minkavler.

Men selve det at aflive og se på døde dyr, må man forvente, at minkavlere er vant til. Det er trods alt en stor del af deres liv.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #3   7. nov 2020 I min verden er der Kæmpe mæssig forskel på en minkavlere daglige arbejde inkl. Aflivning mm. Også det at stå som minkavlere, og nærmest vælte i døde mink, som ligger i bunker på en gårdsplads.

For mig er det logik at det senarie minkavlere står i lige nu, er lige til at ødelægge ens psyke. Det er så langt fra hverdag, og mega umenneskelig hvis man kan gå igennem det og leve en hverdag hvor Alt vælter om ørerne på en.

• #4   7. nov 2020 Det har jo ikke så meget at gøre med at de står og afliver dyr og at de står og ser på døde dyr.

Det drejer sig om, at hele deres eksistensgrundlag forsvinder.
    De er bekymret over, hvordan de skal brødføde sig selv og børnene, hvor de skal bo, når de bliver nød til at gå fra hus og hjem, evt et hjem de har haft i mange generationer, for en hel del af dem kommer garanteret på tvangsauktion.

Sådan noget kan bringe rigtig mange mennesker på randen af selvmord om man så er vant til at se på aflivede dyr eller ej.

Jeg synes at det er rigtig godt for minkene at de bliver aflivet, for minavl er ikke bedre end burhøns.
    Men jeg synes at det er frygtelig for de mennesker der bliver total og ganske uforskyldt og ruineret fra den ene dag til den anden.
    Det havde været noget andet, hvis minavl var blevet forbudt og ud fraset over en årrække, lige som med rævene i sin tid, så havde folk een chance for at omstille sig og finde på noget andet, men dette her er en katastrofe, det er kommet som en tzunami for de arme mennesker.

• #5   7. nov 2020 Jeg tænker også det påvirker at minkene nu aflives uden at gå til nogen former for nytte.. og så kan jeg faktisk være i tvivl om de selv normalt står for aflivningerne. Eller om de får nogen ind udefra til det. Det tænker jeg i hvert fald de store steder normalt har.

Man skal heller ikke være i tvivl om de har følelsesmæssige bånd til bestemte dyr i avlsgruppen. Et er aflivning af dyr man har været forberedt på skal aflives, men de dyr man har håndteret i årevis og stolt vist frem - det er noget andet.
    Samtidig er der økonomiske og familiemæssige spændinger, og det går meget stærkt. Usikkerhed er belastende at få oven i sådan en situation.

Jeg kan godt forstå man sætter beredskab ind til at stå klar - så må det hellere være uden behov end at nogen kommer ud hvor det får større konsekvenser.

• #6   7. nov 2020 Det er jo det samme traume, som når en svinebondes stalde går op i røg. Dels er det hele deres livsværk der forsvinder, og uden mulighed for at bygge det op igen. Dels er det noget som de ikke selv er herre over.

Jeg er ikke socialdemokrat, langt fra, men jeg synes faktisk at den her corona-situation blev håndteret ret godt i starten. Men jeg må erkende, at jeg synes det er stukket af her de sidste par uger. Og jeg har virkelig svært ved, at alle de minkavlere er tvunget til at aflive alle deres dyr på det her grundlag smiley

• #7   7. nov 2020 Jeg ved ikke om der er nogen, som har misforstået hvad min undring præcis går på:

Som jeg også skriver kan jeg jo godt forstå det vanvittigt kritiske i, at ens livsværk bliver væltet nærmest fra den ene dag til den anden. Især, hvis det er noget, som er gået i arv fra generation til generation.

Jeg har bare meget svært ved at forstå, at man holder pelsdyr på denne måde, og normalvis afliver 80% af ens besætning alligevel - og nu bliver så belastet af aflivningen af ens mink?
    Men, når andre påpeger det, kan jeg godt forstå at det er noget helt andet at se alle minkene blive aflivet uden nytte og rent faktisk stå fysisk i det. Jeg undrer mig bare over, om man ikke står fysisk i det til hverdag alligevel? som sagt, det er ikke noget jeg har kendskab til.

Så jeg vil lige understrege at jeg bestemt ikke stiller mig uforstående over for at ens livsgrundlag, indkomst og hverdag bliver fuldstændig væltet!
    Jeg er ganske enig med jer allesammen smiley Det må være en fuldstændig frygtelig situtation at stå i.

• #8   7. nov 2020 Jeg synes hellere ikke, at dette kan sammenlignes med at en landmands svinestald går op i flammer.
    Brænder svinestalde står landmanden ikke på bar bund.
    Han får dækket sit tab af forsikringen, han kan bygge ny stald og starte op igen.

Minkavlere får ikke dækket deres tab af forsikringerne, og de får med garanti ikke lov til at starte op igen

• #9   7. nov 2020 Der er fandens til forskel på at aflive ‘årets høst’ i god ro og orden og pelse dem. Det er jo normalt noget man bruger mange uger på. Og så beholder man sine avlsdyr. Nu bliver alle dyr inkl de avlsdyr man har lagt en kæmpe indsats i hu hej aflivet af fremmede, det ikke er vant til at håndtere mink. Jeg kan dælme godt forstå at minkavlerne kommer i krise.
    Derudover så er det jo en de facto lukning af erhvervet fra den ene dag til den anden. Nu står man så med et helt produktionsapperat det er absolut INTET værd. Det kan ikke bruges til noget andet. Jeg kan ikke forstå at der overhovedet er noget at diskurtere; i sådan et tilfælde har samfundet bare at betale ved kasse 1 og erstatte både dyr og produktionsapperat og lidt til.
    Tænk at stå i en situation hvor man får tæppet trukket væk under sig. Man ved ikke hvad man skal i fremtiden og skal finde noget nyt at lave og en hel ny identitet.

• #10   7. nov 2020 Funke, jeg tror at du har misforstået noget.
    Det at dyrene aflives belastes nok ikke så meget.
    Det der belaster er uvisheden for fremtiden

• #11   7. nov 2020 Anni, har du læst artiklen, og tolker vi måske ordene forskelligt? De snakker om aflivning af mink og døde dyr, ikke deres erhverv og økonomi. Og det er dér min undring dukker op. Altså vedrørende selve aflivningen. Jeg undrer mig så sandelig ikke over, at man kan få brug for kriseberedskabet når hele ens liv går op i flammer, og jeg synes det er så absolut på sin plads smiley

Men Mette forklarer det egentlig godt, og jeg kan godt se, at der egentlig er stor forskel. Jeg tænkte bare, at når man er vant til at aflive så stor en procentdel af alle dyrene, og nogen endda afliver 2.000 mink hver evig eneste dag, så var man nok vant til at "vælte rundt" i døde dyr?
    Var det noget med, at nogen aflivede deres mink selv, netop så fremmede ikke skulle ind og gøre det?

• #12   7. nov 2020 Nej, det er det med måden det foregår på. Jeg har heller ikke nogen problemer med fx at slagte min kaniner, kyllinger osv. MEN jeg ville godt nok blive ked af det hvis de skulle aflives hu hej vilde dyr og bare ryge til destruktion. Og så oven i købet af fremmede der måske ikke håndtere dem så nænsomt som jeg selv gør og måske heller ikke behandler dem med den respekt som jeg selv gør. Og når så også avlsdyrene ryger; dem får man et fofhold til og dem komner man til at holde af.

• #13   7. nov 2020 Der er dog forskel på at aflive mink almindeligvis og læsse hele besætninger af minklig i containere - eller endnu værre - at se dem rådne på presseninger.

Jeg forstår det godt.

En slagter berøres da også af dyrs død.

• #14   7. nov 2020 Det kommer an på, om der er smitte. Der hvor smitten er, er det myndigheden der afliver.

De andre besætninger kan selv aflive indtil en hvis dato, så kommer myndighederne og afliver.

• #15   7. nov 2020 Gad vide om den sygdom også går i ilder/fritter, for så er der godt nok mange der skal sige farvel til deres kæledyr smiley

• #16   7. nov 2020 Ja, ildere og fritter får de samme sygdomme som mink, det blev jo også sagt på tressemøderne.
    Og ingen siger jo, at folk af den grund skal sige farvel til deres kæledyr, for der er jo stor forskel hvordan de holdes.
    Des flere dyr sammen på lidt plads er med til at skabe smitte og mutationer

• #17   7. nov 2020 Hmm okay, det giver da stof til eftertanke, jeg tænkte bare ikke, at forskellen var så stor endda. Jeg er modtagelig over for at ændre min holdning så jeg kan godt se det i et andet lys - men jeg tror også, at det er mine fordomme om minkavl der har påvirket måden, jeg tænker om deres udtalelser.

Tak for opklaring Linda smiley Det må da uanset hvad være det mindst skrækkelige at få gjort det selv.

Frk. Jensen - ilder som kæledyr holdes formentlig ikke mange tusinder sammen stuvet oven på hinanden i bittesmå bure...

• #18   7. nov 2020 Linda, jeg så i tv i går, at dem der ikke er smittet får lov til at pelse og sælge pelsene.

Og der, hvor ejerne hjælper med aflivningerne får ejerne en ekstra bonus, selv om den jo sådanset ikke gør en forskel.

• #19   7. nov 2020 Men det er jo ikke det at de er mange sammen der gør de bliver aflivet.

Det er pga corona, selv hvis de delte dem mere op ville de blive aflivet.

• #20   7. nov 2020 Anni - Ja det dæmrer lidt i erindringerne det der smiley Tak!

Fandt dette om mink på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Kan se, der er lidt forskellige scenarier. De burde være helt opdaterede.
    https://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyr-og-Covid-19/Mink-og-COVID-19/Aflivning_af_smittede_minkbesaetninger/Sider/default.aspx

• #21   7. nov 2020 Ja Frk Jensen, selvfølgelig er det på grund af corona. Alle dyr har corona, problemet er, hvilken corona, og om det er muteret.
    Des flere dyr der er stuvet sammen på lidt plads, des større er chancen for smitte og mutation.
    Og der er vel ikke nogen som helst der har mange tusinde kælefritter stuvet sammen på få kvadratmeter.
    Du påpeger jo altid, at du er dyrepasser og har arbejdet som det, så har du jo også lært om smitte og smittespredning ?

• #22   7. nov 2020 Jeg er IKKE dyrepasser, jeg har grundforløbet og 1. års lære

• #23   7. nov 2020 men her er der altså også tale om raske minkfarme der skal aflives, også selvom de har flere kilometer til nærmeste anden minkfarm.

Altså bliver de aflivet for at være sikker. Ikke fordi de er mange sammen.

• #24   7. nov 2020 Fordi mink går rigtig tæt og rigtig mange sammen, så er risikoen for at de når de først får smitten ind, fx via måger, går det enormt stærkt at få smittet rigtig mange og da man har opdaget at Corona er begyndt at mutere i mink så har man besluttet at det mest sikre vil være at aflive samtlige mink.
    Kæledyr går ikke så mange sammen, så selv om en skulle blive smittet er risikoen for mutation ikke nær så stor smiley

• #25   7. nov 2020 Frk Jensen, når du har grundforløbet, så har du også lært om smitte og smittefare, det er faktisk noget af det første man lærer når man arbejder med dyr.

Og prøv da lige at tænke dig lidt om.
    Selv på farme der ikke er smittet går der jo masser af mink på et lille område, eller du mener måske, at de på de smittede farme går i bure så store som fodboldbaner ?
    Der er før skrevet, at smittefaren er størst ved mange dyr stuvet sammen på et lille område, hvad er det du ikke forstår ved det ?

• #26   7. nov 2020 Anni - Nej det er det ikke, noget af det første vi lærte var omkring fotosyntesen.

Og nu snakker jeg ikke om de syge, men de raske som er flere km væk fra de syge.. Vi andre der bor i en by med mange mennesker skal jo heller ikke isoleres bare fordi 1 i den anden ende af byen er smittet.

• #27   7. nov 2020 Frk Jensen, nå, men så er min venindes datter der underviser på dyrepasseruddannelsen fyldt med løgn og en ganske uduelig lærer.
    Det må jeg lige fortælle hende.

Og hvor vil du hen med at sammenligne mink med mennesker?
    Det er da en total tåbelig sammenligning som ikke kræver svar........
    Og så er jeg ude af den diskussion

• #28   7. nov 2020 Anni - Ej hold da op, det kunne tænkes at vi lærte nogle andre moduler først smiley

Jeg sammenligner smittefare.. Det kan du jo læse.

• #29   7. nov 2020 Jeg kommer og afliver din hund.

Bagefter så fyrer jeg dig for dit job.

Bagefter så fortæller jeg dig, at det du arbejder med nu, kommer du aldrig til arbejde med igen.

Sidst men ikke mindst, har jeg også forgældet dig i en grad, der gør at du de næste 5 år intet kan eje, og kun har at se frem til en gældssanering.

I disse 5 år bliver naturligvis meldt til debitor registret og RKI.

Kort sagt du er nu afhængig af penge fra starten. Ja, det er mange danskere i forvejen skal guderne vide, men her taler vi selvstændige, som indtil har været stolte af at være selvstændige.

Men den stolthed tror jeg ikke at de fleste fatter hat af! Der skal man nok have prøvet at satse hele butikken. Jeg tror vi vil se mange selvmord.

• #30   7. nov 2020 Der er allerede folk med kæleildere der har haft besøg af politiet grundet deres "mink-hold".
    Indtil videre er de kørt igen fordi det jo tydeligvis ikke er mink. Men du skal ikke bilde mig ind at hvis verdenssundheden bliver truet så ryger folks kæledyr altså også.

Og helt ærligt, jeg ville personligt få mit livs krise og nervesammenbrud hvis Minion blev tvangsaflivet. Men tænk hvis det var med til at indæmme smitten så andre ikke skulle miste deres hunde... det er jo værd at tænke over.

• #32   7. nov 2020 Jeg har meget vanskeligt ved at de nu piver lidt. Deres erhverv og pengepung er baseret på dyrs lidelser.
    Så mange mio mink, der lever deres liv under dybt uetiske og kummerlige forhold, bare for at tykke damer kan rende rundt med skindfrakker. Det er forkasteligt.
    Væk med minkavl, og så må de finde på et nyt erhverv, der ikke indebærer lidelse for levende dyr. Jeg kan slet ikke forstå det er tilladt at avle dyr kun for deres skind. Det er unødvendigt.

• #34   8. nov 2020 Det er de sidste 4 sølvræve, som blev "reddet", da den sidste rævefarm i DK lukkede ned
    https://www.facebook.com/OdsherredZooRescue/videos/3476156599165295

• #37   8. nov 2020 Folk må stadig forlade kommunen, de fraråder det. Minkene anbefales aflivning ikke, det er noget de skal. Uanset om de er raske eller ej.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #38   8. nov 2020 Tænk sig at man har en holdning til hvordan man behandler dyr.

Dum er når man finder undskyldninger for at behandle dyr på den måde.

• #39   8. nov 2020 Personligt mener jeg at minkavlerne skulle have haft tilladelse til at aflive og pelse alle minkene over de næste par uger.
    Der findes intet belæg for at corona skulle kunne smitte igennem døde dyr. Så kunne minkavlerne få deres penge for pelsene og forbrændingsanlæggene følge med. Derefter kunne og BURDE man så forbyde minkavl i dk fremadrettet.
    Cluster 5 varianten er ikke fundet siden først i september og man regner med den er uddød.
    Så dette er simpelhen at skyde gråspurve med kanoner.

• #40   8. nov 2020 Fuldkommen enig med AG

• #42   8. nov 2020 Det ville være klædeligt at kalde en spade for en spade. Det er altid økonomi, der er hovedårsagen til landmænds sorger. Var der penge nok i det, så ville de egenhændigt aflive minkene med en sløv papirkniv.

• #43   8. nov 2020 Det er godt nok sært... naboen er i gang med at aflive mink. Halvanden km derfra står en enkelt bil fra forsvaret...

• #44   8. nov 2020 Jeg bryder mig ikke om minkavl. Jeg så det gerne afviklet, og udfaset i Danmark på en fair måde. Det kan gøre på 50-100 år stille og roligt.

Men at se mennesker glæde sig over, at nu kom vi af med det nu på den brutale måde, og med de skæbner det medfører er for mig ækelt.

Jeg føler nogen gange, at det mest er folk på overførelses indkomster der hader dem der arbejder og tjener penge.

Det uanset, ar de faktisk er dybt afhængige af de klamme mennesker der tjener penge, og holder røven oppe på deres overførsel hver måned.

• #46   8. nov 2020 @Isabelle.
    Hold dig venligst til emnet.

Du og jeg bryder os ikke om hinandens personer. Det ligger stramt. Derfor giver det ikke mening at vi debatter personligheder.

Ignorer det jeg skriver. Eller forhold dig til emnet.

• #48   8. nov 2020 @Jeanette
    Når man lægger drift om, så koster det penge. Penge som de ikke har.

Desuden, så hvis bare en lægger om, så dækker den hurtigt det marked med kaniner. Så stort er det ikke.

Det svarer til, at du siger at bønderne skal lægge svinedrift om til Jordbær produktion.

• #49   8. nov 2020 Jeanette - Jeg tænker det er fordi de ikke kan leve i de bure uden at få sygdomme, og de kræver en anden form for foder end en klat på toppen af buret smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#50   8. nov 2020 Vi har så travlt med hvad man kan gøre bedre i andre verdensdele. Når det kommer til os selv?.

Her har vi muligheden for at gøre en forskel. Det i den nærmeste fremtid og ikke om 50-100år.

• #51   8. nov 2020 @Max.
    Ja, hvis vi vil gøre en forskel så kan vi.

Så skal vi lade der gå 50 - 100 år. For det er den tid, som det nok vil tage at Kina også indser det forkerte i dyrehold på den måde. Ellers flytter du jo bare et problem fra DK til et andet land hvor forholdene er endnu værre.

Men selvfølgelig så giver det uvidende en god mavefornemmelse. Som man siger på engelsk:

"Ignorance is a bliss". smiley

Det er jo også sandt, og specielt Danskere elsker det faktum.

Dog skal vi så også betale og kompensere på en måde vi aldrig har gjort før (Danmark smadrer ikke bare menneskers liv fordi vi kan), og hvor skal pengene trækkes fra?

Vi har mange udgifter der skal dækkes, og det skal trækkes fra velfærden det ved vi godt alle sammen. Men hvor?

• #52   8. nov 2020 For lige at starte fra en ende af..
    hvorfor kan vi ikke diskutere pels og etik samtidig med nedlukning af et helt erhverv? Det udelukker ved ikke hinanden? Jeg synes til gengæld det vil være hovedrystende at negligere hele aspektet med pelsindustrien og vælge at fokusere på "erhverv". Det giver ingen mening - det er jo uløseligt forbundet.

Og så er jeg sådan set ligeglad med, hvor meget Danmark er verdens bedste - det er en utroligt ufin måde at argumentere på, når man vælger at ty til den der "du skal bare acceptere hvad det er, nu bliver det meget værre" strategi...

Jeg sidder bestemt ikke og fryder mig over, at nogen nu får revet tæppet fuldstændig væk under sig. Det er alvorligt og det SKAL tages alvorligt.
    Men at gå efter laveste fællesnævner i dyrehold er for dumt. At vi tilbyder bedre end de absolut mest horrible vilkår gør os ikke fantastiske. Jeg synes, det må være en oplagt tid at diskutere om vi vil fortsætte minkavlen i Danmark.

• #53   8. nov 2020 @Funke.
    At udfase en branche, er jo netop ikke laveste fællesnævner.

Det er at sige, at om 100 år, så er det forbudt at drive minkfarm i Danmark. Slut prut finale.

Det vil betyde, at ingen vil lave nye investeringer, og de eksisterende sigter at optimere de investeringer de har lavet.

Desuden giver det en branche tid og mulighed for, at finde nye græsgange-

Altså det er da bare vind vind for alle!

Jeg ved godt det er et kompromis. For ingen får hvad de vil have lige nu og her.

Jeg er dog af den overbevisning, at den slags er for det meste mest retfærdigt.

PS: Retorisk ophæver "Men" det man lige har sagt. Google det, og så læs hvad du skrev en gang til. smiley

• #54   8. nov 2020 Det er jo netop problematisk at man tager udgangspunkt i det mest horrible der findes, og derefter argumenterer for at vi har meget bedre vilkår, så derfor skal vi acceptere at det er som det er.

Det er overhovedet ikke en brugbar argumentation, og jeg forstår aldrig, når der laves disse sammenligninger - og her snakker jeg helt generelt - hvor man lige må pointere at vi altså har bedre vilkår end X eller Y. Det ændrer da ikke på, at vores vilkår stadig er uacceptable.

• #55   8. nov 2020 @Funke.
    Minkavl har jo været tilladt indtil nu? Altså det er jo faktum. Mange mennesker i DK har det som levebrød.

Så uanset om du er enig eller ej, så påtager du dig rollen som dommer og bøddel nu.

Du argumentation er jo ligesom Trump.

"Min vej, eller du er ond!"

Jeg siger, lad os nu finde en løsning der gør alle lige utilfredse lige nu og her. smiley

Altså medmindre Mette har fat i videnskaben og det er uansvarligt ikke at aflive dem alle. Det er noget andet naturligvis. Dog skal vi så også holde alle som en i branchen skadesløs. Det burde sige sig selv når en stat udnytter sin ultimative magt!

• #56   8. nov 2020 Øh hvor gør jeg lige dét henne??
    Der er også flere, som har haft rævefarme som levebrød - dem har vi jo stort set udfaset nu. Jeg er da slet ikke blind over for, at minkavl er tilladt og et livsgrundlag for nogle. Jeg har en veninde, hvis far er minkavler. Jeg kan bare ikke lige se hvad du prøver at pointere.

• #57   8. nov 2020 En ting er sikkert når Fødevarestyrelsen går ind og afliver skal det fan.... ikke foregå sådan her!!! smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley
    Sikke noget svineri! FØJ
    https://www.facebook.com/1122941540/posts/10218276196912658/?d=n

• #58   8. nov 2020 hvordan afliver de dem?

• #59   8. nov 2020 @Funke
    Jeg formulerer mig nok dårligt.

Det jeg prøver at sige er, at man skal udfase mink også. Ikke bare aflive dem, og så fryde sig over at man ødelægger andres liv (ikke dermed sagt at det er sådan du tænker).

Ved udfasning, så gør man tingene stille og roligt. Det er i øvrigt også nemmere at få andre lande med på den ide. Derfor mit eksempel med at sige 100 år, og så få Kina med på den vogn...

• #60   8. nov 2020 https://www.tvsyd.dk/covid-19/doede-mink-skal-bruges-til-fjernvarme

jeg ved ikke om alle mink bliver brændt, men i Sønderborg skal de til forbrændingen og bruges til at lave varme af, så går de da ikke "bare" til spilde.

• #61   8. nov 2020 @Frk Jensen.
    Man gasser dem. Altså lige på nær den nederst, den er tydeligvis klemt ihjel.

Problemet er lige nu, at man spænder aflivningen til det yderste da det er vildt mange man skal have aflivet.

Ekstreme beslutninger giver ekstreme resultater.

• #62   8. nov 2020 Martin - Så burde de da lige tjekke om alting er ordentlig lukket, ellers hjælper en gasning da ikke noget smiley

• #64   8. nov 2020 Martin - fair enough så forstår jeg bedre. Nej det er virkelig ikke smart at nedrive det hele fra den ene dag til den anden, nærmest. Det giver ingen mening, hvis ikke det er akut-akut for coronaens skyld. Det er jeg helt enig i.

• #65   8. nov 2020 Av av av tør man se den video? smiley

• #67   8. nov 2020 Bodil - øv smiley

• #70   8. nov 2020 Ja man magter åbenbart ikke at aflive minkene ordentligt så de brændes da bare levende
    https://www.facebook.com/100000143496660/posts/4018428004838610/?d=n

• #71   8. nov 2020 Svineri.....
    Men det samme sker desværre også ind imellem når der pelses mink.
    Somme tider er der et par stykker der bliver flået levende.
    Også på svine svineslagterierne sker det, at der er nogle svin der kommer levende ud af "gasovnen" Der bliver alligevel lagt kæder rundt om bagbenene, hvor de så liver hejst op og bliver stukket til afblødning sammen med de døde/bevidstløse.

• #72   8. nov 2020 71
    Det var da forfærdeligt!!! smiley smiley smiley smiley smiley smiley
    Det må man da kunne gøre bedre.

• #74   9. nov 2020 føj

• #76   9. nov 2020 Hvorfor er det at landbrug er så slemt? Er det 'finere' at være bybo og kun arbejde på et kontor? Jer der arbejder på kontorene, på sygehusene, i skolerne, i butikkerne, på smedeværkstederne osv. Hvorfor har i valgt det - er det fordi i gerne vil tjene penge så i kan klare jer ? Eller gør det i det fordi i vil være flinke overfor en arbejdsgiver, bidrage til samfundet eller noget helt tredie?
    Jeg er sådan set også landmand - godt nok kun i min fritid. Men jeg har et lille landbrug ergo er jeg 'landmand'. Det jeg dyrker på min er jord juletræer, honning, græs og kløver. Og jeg er faktisk stolt af det jeg laver. Men altså alle landmænd er jo åbenbart særligt skrubelløse mennesker, der kun bekymre sig om ussel mammon.
    ... det føles sjovt nok ikke sådan når man er herude på landet omgivet af landbrug og landmænd smiley
    OG jeg kan slet ikke have den der holdning der også gives udtryk for i denne her tråd: 'ha så kan de lære det'. Den slags hovmod er absolut uklædeligt - uanset hvilket holdning man har om at holde dyr i små bure.
    Hvordan ville i selv have det hvis i fik jeres tilværelse godt og grundigt revet fra hinanden ? Og så ovenikøbet skulle høre på at folk håner jer?
    Er det den holdning man har så fint nok - det har man lov til. Men nogen gange så skal man have den pli at man så holder sin kæft med den.
    Køber man konventionel kylling eller gris så er den holdning forøvrigt simpelthen så hul og dobbeltmoralsk at det runger.
    Overvejer i overhovedet ikke at man måske godt finde en mere dyrevenlig måde at producerer de her skind på - og at der faktisk er nogen der forsker i det. Det kan altsammen nu være komplet ligegyldigt nu for nu rykker al produktion til Kina, hvor dyrevelfærd er absolut uden betydning. Så nej, nu er det ikke i jeres baghave mere. Men nogen dyrevelfærdsgevinst har er der strengt taget ikke opnået ved at afvikle produktionen i europa: Minkpelsene skal nok blive producerede - det er ikke i vesten der sælges flest minkpelse.....
    Dobbeltmoral er noget vi er verdensmestre i her i vesten: 'Vi' kan ikke lide minkpelse, men vi går glad og gerne i tøj lavet af olie og bruger alle mulige andre produkter lavet af olie. Tøj og produkter, hvor produktionen sviner helt enormt, bruger enorme mængder vand og udleder enorme mængder CO2. Vi vil ikke hælde olien på vores biler. Næææh vil hellere kører rundt i batteridrevne biler. For de udleder jo næsten ikke noget CO2 og hvor er det dog skønt. At det så tilgengæld forurener MASSIVT, at bryde de mineraler, der bruges i batterierne. Pyt - bare vi kan pudse glorien og køre i en el-bil. At der arbejder massere af børn i de miner under kommerlige forhold (de har de sgu nok værre en minkene). Ah men, det kan vi da virkelig ikke tage os af. At brydning af et af mineralerne medfører at et af afrikas tørreste områder bliver endnu mere tørt - så de mennesker, der bor der ikke længere kan dyrke landbrug og overleve men må forsøge at finde et andet sted at overleve. Det er heller ikke vores ansvar. Og de skal så forøvrigt ikke finde på at ville komme til europa og slå sig ned.
    Nå, side spring og nok dunder. Der er bare et par indlæg i denne her tråd, der provokerede mig ganske grundigt.

• #77   9. nov 2020 Håber du fik det bedre af den svada Mette smiley
    jeg ved ikke, om du har set det link, jeg tidligere lagde op!
    Men her er det igen.
    Er det får eller ræve?
    https://www.facebook.com/watch/?v=3476156599165295
    Jeg læser ikke, at der er nogen, der hoverer over nedlukningen, tværdigmod.
    Men vi må nok se i øjnene, at der er om 20 år ikke ville have været flere miinkfarme i DK alligevel.

• #78   9. nov 2020 @Inge.
    Læs lige kommentarerne igen. Jeg læser stor tilfredshed ved nogen. Ikke alle! Men nogen!

Jeg forstår godt Mette's svada eller jeg vil nu mere tolke det som frustration.

For guderne skal vide, at folk har travlt med alt der foregår ude på landet lige pt. Det er kritik på kritik på kritik. Typisk fra mennesker der aldrig nogensinde har været på en gård endsige bare besøgt en.

Men de har læst politisk korrekte artikler skrevet af andre mennesker med lige så stor uvidenhed som dem selv. Det er da idioti! smiley

• #79   9. nov 2020 Jeg bor selv på landet og har i 35 år delt hjem med en can. Agrom smiley

• #80   9. nov 2020 Det er hele pelsindustrien der skal lukkes ned. Og det skal sgu ikke tage 100 år.
    Vores nabo er en gammel sølvrævefarm som allerede er forbudt. Minkfarmene skal da samme vej. Dyr skal ikke dræbes blot for deres pels.
    Et vildt dyr som en mink skal ikke leve i et lille trådbur for at blive gasset og pelset. NEJ bare NEJ
    Med det absurde kaos der er nu og hvor alle danske mink aflives eller mishandles til døde og dumpes på motorveje, i massegrave eller brændes levende. Der vil det da være åbenlyst at forbyde opstart om et par år når corona er “væk”
    Avlerne skal have erstatning ( efter min mening skulle de selv stå for aflivning og pelsning af alle deres dyr i normalt tempo og pelsene sælges) ( nægter at tro covid19 overlever i pelsen når den er salgsklar) og de bivirksomheder der bliver ramt må vurderes enkeltvis.
    At nogle firmaer lukker eller går konkurs er jo ikke uhørt.
    Sundhedsstyrelsen og regeringen skulle skamme sig efter denne sindsyg dårlige håndtering.
    Man kunne vælge blot at sætte samtlige minkfarme i karantæne indtil der var truffet en god saglig plan for hvad der skulle ske og hvorfor.
    Dette er panikhandling!

• #81   9. nov 2020 @77: Jo, der er faktisk et par indlæg der giver er ret 'hoverende'/'nedladende' fx Malenes og Sørens.
    "Men vi må nok se i øjnene, at der er om 20 år ikke ville have været flere miinkfarme i DK alligevel." Det ved du jo faktisk ikke. Nej, fortsatte de som hidtil - givetvis ikke. Men det er jo ikke fordi der ikke blev forsket i nogle mere dyrevenlige staldsystemer. Det kan man så godt droppe nu.
    Og nej, jeg har ikke set dit link; jeg er ikke på facebook og vil af princip ikke have noget med det at gøre.
    Og ja, det er som Martin siger en frustration. Jeg er landmand, jeg er uddannet indenfor landbrug. Jeg oplever at landbrug ringeagtes og der rynkes på næsen af det. Og der er ikke det der ikke er galt med landbrug. Men altså hvem er der der producere jeres mad? Korn, grøntsager og kød er alt sammen landbrugsprodukter - uanset hvorfra i verden det kommer. Er produktion af mad problematisk for vores miljø; ja, gu' er den det. Men det er jo ikke sådan at landbrugserhvervet ikke anerkender det og forsøger at ændre på den måde der produceres på - ihvertfald i DK (hvad de så gør i Brasilien, Argentina eller Kina kan være lidt svært at vide). Det er bare ikke noget der kan ske overnight og så hurtigt som man nok gerne ville have det i byerne. Det er jo ikke bare at sige 'næste år gør vi det helt anderledes'. Ting tager lidt tid. Vores jord grænser op til et stort gods jord; der er igang med at omlægge til pløjefri dyrkning for at skåne alle mikroorganismerne i jorden. Går det som de håber vil det på sigt fx kunne reducere forbruget af sprøjtegift. Og sådan er der hele tiden små skridt i en anden retning.

• #82   9. nov 2020 Jeg er født og opvokset på landet og står ved mine udtalelser. Dyrevelfærd betyder ganske lidt ift økonomi. Mht tårer og gråd, så har jeg set folk græde over mislykket bagværk.
    I øvrigt så undrer det mig, at de, der stemte socialdemokrater, nu er utilfredse med, at de får socialdemokratisk politik. Det lidt svarer lidt til at pisse på en mand og så klage over stanken. Undren, ja - men også lidt festligt.

• #84   9. nov 2020 Hvem er det der stemte socialdemokratisk og nu tuder over det? Bare et opklarende spørgsmål.

• #85   9. nov 2020 Mette
    Det er jeg sikker på, at de berørte godt selv er klar over. Lige så vel som du er klar over, at du ikke er blandt dem smiley

• #87   9. nov 2020 John
    Hvor ville det være et dødt debatforum, hvis alle var enige. smiley

• #88   9. nov 2020 Jeg har også den største respekt for de fleste landmænd :). Jeg ved godt, hvor jeg skal købe mine æg og kartofler mm. Og hvor jeg ikke skal. Søren og Malenes indlæg læser jeg sjældent, så det beklager jeg. Mener at have læst i et eller andet landbrugs blad, at en hollandsk stor minkavler var ved at opkøbe mange danske minkfarme fordi minkopdræt, var blevet forbudt i Holland. Men Mette forstår godt din frustration smiley

• #89   9. nov 2020 Jeg er fuldkommen enig med Mette, hun skriver alt det jeg jeg føler og gerne vil sige.
    Da jeg i sin tid skiftede fag, hvilket blev til landbruget var det godt nok ikke småting jeg måtte høre på.
    Nogle mente endda, at jeg ikke var værdig til at holde hund, for når jeg arbejdede indenfor landbruget, så havde jeg jo ikke det der ligner empati og måtte være dyreplager.
    At de samme mennesker så kom bagefter og spurgte, om de kunne købe en halv gris eller kvart ko ved stalddøren og om jeg ikke lige kunne tage en liter Roundup med til dem er jo noget andet, det er i hvert fald ikke dobbeltmorale - ironi kan forekomme.

• #90   9. nov 2020 https://www.facebook.com/ditbt/videos/782548088976515

• #91   9. nov 2020 Spørgsmålet er, hvor meget vi forebygger at mink-coronaen muterer og smitter mennesker ?
    Her er vi så gået i gang med at aflive samtlige mink forebyggende, hvilket jo kan lyde meget godt.
    Men hvad forebygger vi og i hvor lang tid, for andre lande, blandt andet Kina afliver jo ikke alle deres mink.
    Tværtimod, så tror jeg at faren for at mink-corona vil brede sig fra Kina er meget meget større, da forholdene i Kina er hårrejsende og , samt at de ikke har dyrlægekontrol

• #92   9. nov 2020 Uanset tror jeg, at DK har bedst af, at det ikke starter her - vi ser allerede fra Storbritannien hvordan verdenssamfundet kan reagere på det - og så taler vi konsekvenser i den helt store skala.

Hele denne situation er rædselsfuld. Jeg ved godt at enkelte godter sig over det, men det er trods alt de fleste, der godt forstår omfanget af det her både for de direkte involverede og for samfundet

• #93   9. nov 2020 CH: det tror jeg at du har helt ret i. Jeg må også tilstå at jeg heller ikke helt lade med at tænke samme tanke som Anni: hvad nu hvis det her skete i en kinesisk minkproduktion. Det kan godt få nakkehårene til at rejse sig. Derovre har de jo også en vis tradition for i første omgang at forsøge at holde den slags skjult for resten af verden ....

• #94   9. nov 2020 Giv mig en god grund til at minkfarme i andre lande ikke skulle rammes af covid19?
    Jeg tror nu DK har en rimelig høj hygiejne standard i forhold til mange andre steder i verden.
    Hvis der er fundet Corona i kinesiske mink så hører vi absolut intet om det.
    Se hvordan de håndterede virusudbruddet i starten. Flere kinesere der forsøgte at advare og informere omverden blev gjort tavse.

Spørgsmålet er så om virusset ikke også er i grisene? Grise minder ret meget om mennesker organ mæssigt og utrolig mange slagteriarbejdere har været smittet.
    Grise lever jo ret meget som mink. Utrolig mange dyr på meget lidt plads. Så gode chancer for at virus kan mutere

• #97   9. nov 2020 Det afhænger jo af hvilken professor eller ekspert der udtaler sig. Så hvem skal man lytte til?
    I bund og grund aner de altså ikke ret meget fordi dette er en ny situation men de lærer hele tiden nyt.
    Det er pladsmanglen der gør at smitten spredes hurtigt og effektivt og at virusset så mutere.

• #99   9. nov 2020 Så kom udskydelsen.

Læg mærke til hvilket parti der råber højest. Desuden er det lidt pudsigt, for Venstre meldte da ellers ud, at de var klar til at støtte op om det.

Noget må mangle, og det er sjovt nok Enhedslisten der råber højest.

"Tidligere mandag skrev Enhedslistens sundhedsordfører, Peder Hvelpund, om at Venstre skiftede holdning og ikke vil støtte hasteloven:

- Jeg bliver ærligt talt vred, når jeg ser, at Venstre vil spænde ben for indsatsen mod corona i Nordjylland. Indsatsen kommer i forvejen for sent, og det kan have helt uoverskuelige konsekvenser, hvis Venstre forhaler processen endnu mere."

• #101   9. nov 2020 @Bodil.
    Ja, det er sådan faktum er.

• #102   10. nov 2020 Ej, jeg håber ikke dette er sandt!

Så hedder næste Statsminister Pape næste gang. 100 procent!

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vidne-til-voldsom-mink-video-de-lever-de-lever/8360236

• #103   10. nov 2020 Martin
    Hvad håber du ikke er sandt?
    Videoen af minkaflivning er ægte nok.
    Jeg smed et link i #57

Og ja jeg tror bestemt dette flytter stemmer fra Mette og co.
    Jeg mener personligt at regeringen handler mere og mere panisk og med underlige forklaringer

• #104   10. nov 2020 Puha - synes godt nok at det ændrede sagen noget. Jeg har hele tiden holdt fast i at regeringen, da måtte have styr på at det var noget de havde hjemmel til at gøre i lovgivningen. Deadline igår aftes ændrede godt nok tingene noget for mig. Jeg må give AG ret i at det her begynder at virke mere og mere panisk og ugennemtænkt.

• #105   10. nov 2020 Vi er såmænd blot vidne til socialdemokratisk magtfuldkommenhed i fri dressur. Intet nyt i det - og tendensen er jo kun blevet tydeligere efter, at pressen i foråret roste Mette for udvist handlekraft.
    Men vent nu at se! En eller anden skal jo ofres. Mon det bliver Mogens Jensen?

• #107   10. nov 2020 Isabelle
    Du må ikke glemme magtens tredeling, som er essentiel for vores demokrati. Den lovgivende magt er ikke blevet hørt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#108   10. nov 2020 Der her er helt uhørt. Selvfølgelig skal det have konsekvenser. Godt nok er der krise men det ophæver ikke loven.

• #110   10. nov 2020 Heldigvis er der ingen, der står stædigt fast på at det er kørt på skinner, man indrømmer Heldigvis, at det er sket fejl.
    Så må vi se, hvor lang tid, folketinget skal bruge på en ordinær behandling - det kan vise sig at blive ret betydningsfuldt i forhold til, om vi kommer til at få noget, der ligner handelsembargo mod DK.

Minkene tror jeg er fortid i DK uanset. Det bliver mere end svært for de enkelte partier at tale det i mod.

Og så håber jeg snart regeringen har lært, at åbenhed - uanset beslutningens karakter i en given sag - er nødvendig. Så kan man diskutere der rette og ikke lade det gå ud over håndteringen.

Jeg tror ikke, det kommer til at ske at man behandler alt i diskussionsklubber som vanligt. De arbejder ALT for langsomt i en tid, hvor dag-til-dag-handling er essentielt.
    Det kommer oppositionen til at leve med og pive over fortsat. De havde gjort det samme.

Og myndighedernes opførsel ude på minkfarmene. Jeg har ikke ord...

• #112   10. nov 2020 "Så må vi se, hvor lang tid, folketinget skal bruge på en ordinær behandling - det kan vise sig at blive ret betydningsfuldt i forhold til, om vi kommer til at få noget, der ligner handelsembargo mod DK."
    Ja, denne her er temmelig alvorlig; der er allerede virksomheder der oplever at de får annuleret ordre til England pga 'cluster-5' panikken. Andre land følger helt sikkert trop.
    Og en ting er at vi herhjemme er blevet klar over at det måske var lidt 'head-over-heals'. Det bliver muligvis lidt sværere at få det budskab hørt af resten af verden.
    Bliver vi ramt af en decideret handelsembargo vil det at have givet økonomisk kompensation til trængte fx. cafe'er og resturanter for alvor komme til at føles som at have tisset i bukserne for at holde varmen. Så måske udelukkende af den grund kommer vi formegentlig til at 'ofre' minkavlen. Uanset om det er fagligt velfunderet eller ej: Politikere i andre lande er lige så meget styret af følelser, og forsøger lige så meget at følge de stærkeste tendenser i meningerne på de sociale medier, som vores egne gør.
    Og ja, det er en mærkelig tid og den kræver at beslutninger kan tages hurtigere end normalt. Men stiller så samtidig krav til regeringen om at være totalt åbne omkring hvad de gør, hvorfor og med hvilken begrundelse. Og at fx deadline ikke kan få en udtalelse fra fx fødevareministeren efter alt det der er kommet frem duer faktisk ikke rigtigt i denne tid.

• #113   10. nov 2020 Regeringen kan givetvis godt få en faglig begrundelse for at minkene skal væk:
    https://videnskab.dk/naturvidenskab/corona-farme-selvom-ny-mink-mutation-ikke-er-farlig-stoetter-forskere-aflivning

• #114   10. nov 2020 https://www.bt.dk/politik/mogens-jensen-om-aflivninger-vi-kunne-ikke-vente-paa-ny-lovgivning?fbclid=IwAR3CQLFjWdmGJC3En8mCzuVUMLohGcPrE36TkE1EKaivOU2hfjiUSxSOIIM

Og så spørger jeg mig selv, om Mogens Jensen nu får samme behandling fra de røde som man udsatte Inger Støjberg for ?

• #115   10. nov 2020 Jeg er ret sikker på at der kommer til at foreligge rigeligt med dokumenterede årsager til, at minkene må væk.

Og egentlig tror jeg ikke at vurderingen som sådan var forhastet i forhold til begrundelserne, men så klart i forhold til loven - hvilket jo er rigeligt slemt.

Jeg tror helt generelt at det er slut med mink i den vestlige verden nu. De øvrige lande kommer til at følge efter.

• #116   10. nov 2020 Anni, der er ret meget forskel på, hvordan tingene er foregået. Støjberg fastholdt stædigt, trods flere ministeriers advarsler og over lang tid, at det var lovligt, hvad hun gjorde. Det er ikke der, vi er nu - omend fejlen/vurderingen/overtrædelsen også her er gigantisk.
    Det kan være det koster MJ mimisterposten - men næppe mere end det.

• #117   10. nov 2020 #114
    Har en minister gjort noget ulovligt, så skal det straffes - også selv om man er enig i den givne ministers handling. Det er egentligt ganske simpelt. Ikke som DF, der beskyttede lille henrivende Inger, fordi de kunne lide det, hun gjorde. Den slags er for lavt, og det bliver de(DF) heldigvis også straffet for.
    Noget andet er det så, at Mette fuldt ud kendte til ulovligheden smiley

• #118   10. nov 2020 Selvfølgelig skal det have konsekvenser, hvis en minister begår ulovligheder.
    Men der er dog forskel på karakteren af ulovligheder, beviseligt forsæt osv. Og dermed også forskel på konsekvenser.

• #119   10. nov 2020 Enig, men jeg er næsten sikker på, at Mogens Jensen ikke vil blive straffet for hans overtrædelse af lovgivningen, for han er jo en af egne rækker.
    Kunne man spille på det, så ville jeg godt sætte et par hundrede kroner på, at han ikke bliver straffet.
    Men lad os nu se........

• #120   10. nov 2020 Jeg tror, han får lov at nøjes med en næse....
    Altså slippe. Det afhænger lidt af, hvad der sker med de mink... selvom det ikke har noget at gøre med ulovligheden der blev begået.
    Viser det det sig at minkene udenfor zonen ikke skulle aflives, ryger han.

• #123   10. nov 2020 Uanset, så er det dælme syret at høre Vermund harcelere over løgne og og ulovlige instrukser...

• #124   10. nov 2020 Det burde ikke kun koste Mortensen ministerteburetten.
    Han har sådanset kun fulgt ordre fra sin chef, selv om det ikke undskylder at han har overtrådt lovgivningen.
    Chefen, Mette Frederiksen har udstedt ordren velvidende at loven blev overtrådt, så det må først og fremmest være hende der mister sin taburet.

• #125   10. nov 2020 Det skal lige dokumenteres, hvem, der vidste hvad, hvornår.
    Det ER nu engang resortministeren, der står for - sammen med embedsværket - at sikre der er lovhjemmel.
    Statministeren må naturligvis ikke bare antage det, der ligger hendes brøde - straf for en forsætlig overtrædelse kræver beviser.

• #126   10. nov 2020 Jeg troede ikke, at jeg skulle komme til at mene dette, men jeg foretrækker lille Lars fremfor Mette. Man kunne trods alt se på ham, når han løj.

• #127   10. nov 2020 Tja.. hvis man synes svenske tilstande er attråværdige, så er Lars da lige, hvad man skal ønske sig...

Hvad man synes om nogens udseende er ærligt talt meget lidt relevant..

• #128   10. nov 2020 "Hvad man synes om nogens udseende er ærligt talt meget lidt relevant.."
    Endnu en stråmand fra CH, eller . . . .

• #129   10. nov 2020 Arj, Søren, så bliver det FOR tyndt...

Du taler om, hvad man kan se på hhv den nuværende og forrige statsminister = udseende...

Så bliver det bare plat...

• #130   10. nov 2020 Hvordan du får det til omhandle udseende, må du tale med en ven om. Den slags gider jeg ikke bruge tid på.

• #131   10. nov 2020 Man kunne trods alt se på ham, når han løj.

DIT citat, Søren.

• #132   10. nov 2020 Jeg kan nu hellere ikke se eller læse at Søren udtaler sig om nogens udseende, så måske du lige skulle læse en gang mere hvad han skriver CH.

Søren skriver at man kunne se når han løj, hvilket da overhovedet ikke har noget som helst at gøre med ens udseende.
    Lige her synes jeg godt nok at det er dig er der plat CH.......

• #133   10. nov 2020 https://www.msn.com/da-dk/nyheder/indland/mette-f-om-minksag-det-var-f%C3%B8devareministerens-ansvar/ar-BB1aSaRM?ocid=msedgdhp

Og så vasker man lige hænder og ofrer en af sine ministre.....
    Hold da op, der mister jeg godt nok den sidste lille smule respekt jeg havde for vores statsminister.

• #134   10. nov 2020 Det danske sprog er åbenbart lidt svært..

• #136   10. nov 2020 Jeanette - dyrlægerne kan ikke nå at tjekke alle dyrene, de bliver læsset på en stor container og køres væk.

Hvis minken så kun et "besvimet" og vågner op mens den er i containeren, så bliver den bare kørt afsted levende

• #137   10. nov 2020 Ingen tvivl om, at det går for stærkt. Som flere nævner længere oppe i tråden, så sker den slags desværre også for minkfarmere en gang i mellem og også på svineslagterierne.

Jeg har tidligere fodret specielt mine katte men også hundene med daggamle kyllinger. Dem købte vi i kasser direkte fra et hønseri. De var gasset, men jeg har kendskab til flere, der fandt levende kyllinger i kasserne, og det er også sket en enkelt gang for mig.

Noget skrækkeligt svineri uanset hvilket type dyr, det drejer sig om, men når det skal gå hurtigt, så er der bare risiko for svipsere. Der er næppe nogen, der gør det med vilje.

• #140   10. nov 2020 Enig Isabelle, og om et år eller to viser det sig nok også, at # 138 bare er en beklagelig svipser.

Jeg fatter så slet slet ikke at de millioner af mink absolut skal begraves så tæt på beboelse og en dejlig badesø.
    Der er da masser af plads både længere væk fra søen og beboelsen.

• #141   10. nov 2020 https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12552622/regeringen-vil-forbyde-at-holde-mink-frem-til-2022/?fbclid=IwAR3-4Mij36p6yjJ-4BvuFXSI--sdKZ_P5I0-sYI0eQMRxyQmShbpeV4eqp0

Spændende om det bliver vedtaget eller om alle de farme som ikke er smittet alligevel må aflive deres dyr og erhverv.

• #142   10. nov 2020 Er der nogen der ved om dette billede er ægte, eller om det "bare" er mudder der er photoshoppet til døde mink?

profilbillede
  • #145   10. nov 2020 Hvis nogen vaskede hænder så var det Mette!

Hun er Bossen, hun har selv sat sit hold.

Uanset om fejlen ligger ved hende eller ministeren i det, så skulle hun have taget et godt greb i bollerne, og taget det fulde ansvar (ingen ville vælte hende).

Helt uden at antyde noget som helst andet. Det havde givet respekt. Det havde en mand/kvinde gjort (M/K)!

Enhver der har haft en god chef, ved godt det er sådan de reager udadtil. Når døren til kontoret så er lukket, så kan det godt være at der kommer andre boller på suppen, og ja, måske endda en udskiftning hvis det er groft nok.

Men det hun lavede i dag? Jeg græmmer mig.

Jeg stemte A, da jeg håbede at Mette kunne samarbejde og lede hen over midten. I stedet har vi fået en Statsminister alt der kysser alt til Venstre. Specielt Enhedsoverførelsen må have fest!

• #146   10. nov 2020 For en gangs skyld er jeg fuldkommen enig med dig Martin smiley
    Altså bortset fra at jeg aldrig kunne finde på at stemme på A

• #147   10. nov 2020 @Anni.
    Pudsigt jeg har da ellers altid ret? smiley

Uanset, var det et valg i mellem Lars eller Mette.

Lars var færdig. Der var ikke mere i ham. Det var noget rod. Jeg ved godt at mange glemmer hurtigt og kun kan overskue fra dag til dag. Men Lars var færdig debgang og det er han stadig.

Næste valg går til Pape tror jeg 100 procent på!

Hvilket vil være godt tror jeg, for han vil kunne arbejde hen over midten, og det er hvad vi har brug for.

• #148   10. nov 2020 Marin enig igen.
    Jeg tror også at det bliver Pape næste gang, hvilket jeg også tror er et godt valg.
    Der er jo hellere ikke andre.

• #152   11. nov 2020 Den stakkels Mogens er nu efterladt helt alene i verden stille glidende ind under bussen. Klassisk!

• #154   11. nov 2020 #139. Isabella, det er jeg slet ikke uenig i.

Jeanette spørger i #135, om det er fordi, det går for stærkt. Og det svarer jeg på. Jeg prøver ikke at undskylde det.

• #156   11. nov 2020 Isabelle, enig i at Mogens Jensen ikke vasker hænder, det burde jeg ikke have skrevet.
    Han tager ansvar, men ikke så meget at han vil tage konsekvensen for det han har gjort, han vil under alle omstændigheder blive på taburetten.

Men jeg er dyb uenig i at det ikke er Mettes ansvar, det er det i højeste grad og hun vasker hænder og lader Mogens i stikken for at prøve på at redde sig selv.
    Hvem er det som er Mogens Jensens chef ?
    Rigtig, det er Mette Fredriksen, altså er det også hendes ansvar hvad hendes "ansatte" foretager sig.
    Hvis du kvejer dig groft på dit arbejde, så må din chef jo også tage ansvar.
    Jeg mener endda, at du var en af dem der i plejehjems sagerne sagde, at det var ledelsens ansvar hvad der foregik - og nu er det pludselig ikke mere ledelsens ansvar hvad der foregår ?

• #157   11. nov 2020 Det er sgu heller ikke nemt at være Mette Frederiksen i disse tider ...
    Hun regner selvfølgelig med at hendes ministre undersøger , hvad der lovligt ... eller ikke lovligt. ........ det er vel derfor hun har ministre i de forskellige ministerier.

Det bliver dælme en kæmpe opgave , hvis hun skal være inde i ALT i
    Forsvarsministeriet
    Skatteministeriet
    udenrigsministeriet
    Sundhedsministeriet
    Indenrigsministeriet
    Og ... Ældre....Børne ... Grønland... Færøerne ... .... følge med i Banker ... Sparekasser ... Bolig ... osv. ... osv .

Det er vel for pokker det man udnævner ministre til ( som skal undersøge om de forskellige ting er LOVLIGE ) ...... ellers kan hun jo lige så godt sidde der helt ALENE ..... UDEN ministre.

Jeg synes Mette Frederiksen har gjort det fantastisk godt i disse Corona-tider ... hatten af for hende .

Selvom jeg ikke stemte på hende til valget .... så ville jeg gøre det nu ..... Hun er dygtig..

• #158   11. nov 2020 Selvfølgelig er det MF's ansvar, men konsekvensen for de to (plus eventuelle embedsfolk) er jo forskellige.
    MF's ansvar består netop i at drage konsekvenser, hvis folk ikke gør deres arbejde. Hun står ikke direkte til ansvar for den konkrete ting, der ikke er gjort. Var det sådan, kunne man ikke uddelegere.

Lige nu forsøger hun selvsagt at holde på sin minister, men der er ingen tvivl om, at hun er træt af den situation, han har bragt regeringen i.
    Det burde være en selvfølge at en resortminister har tjek på det.

Håndvask synes jeg ikke, jeg ser - men jeg hilser den uvildige undersøgelse, der nu er flertal for velkommen.

Tror ikke regeringen tager skade af at lære en lektie her.
    Hastighed er essensielt, men FOR meget hast, dur ikke.

• #160   11. nov 2020 Mette udtalte d 11/3, at regeringen ville komme til at begå fejl. Jeg troede, at hun mente fejl ift håndteringen af covid. Det gav da mening al den stund, at situationen var ny og ukendt. Nu viser det sig så, at fejlene også inkluderer manglende demokratisk tæft og overtrædelser af gældende lovgivning.
    Tag ikke fejl. Jeg ser gerne minkavlen stoppet asap, men det skal foregå på lovlig og demokratisk vis - ellers ikke.

• #161   11. nov 2020 Åhhhh hvor er det da dejligt med så mange kloge hoveder som ved alt bedre end en regering, som nok er lidt presset af at have ansvaret for at forhindre smittespredning af en muligvis ganske farlig muteret version , dumt de ikke tænkte på at spørge på HG og facebook før de udtalte sig smiley men lur mig om ikke de også ville få på puklen hvis de havde ventet et par dage med risiko for yderligere spredning.
    Det er ikke nemt at tilfredsstille hele Danmarks “kloge åger”

• #162   11. nov 2020 Jeg ved godt, der er en halvgammel artikel smiley
    Mon ikke minkavlen på et eller andet tidspunkt i nær fremtid alligevel ville være en saga blot i Danmark i lighed med stort set de fleste andre lande i Europa.
    Hvis ikke af økonomiske årsager så af sundhedsmæssige!
    https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/raat-svinekoeds-affald-bliver-brugt-som-foder-smitter-mink-med-mrsa

• #163   11. nov 2020 Bodil og Inge - og derfor er det i orden at man overtræder lovgivningen ?
    Burde et lands regering ikke gå foran med et godt eksempel og overholde landets lovgivning ?

• #164   11. nov 2020 Nej, for pokker.
    Det er ikke i orden.
    Selvfølgelig skal lovgivningen overholdes.
    Jeg synes bare lidt, at "alt" drukner i mink , Mette og fjolset til fødevareministeren.
    Og så glemte jeg at skrive dyrevelfærd i mit forrige indlæg.

• #165   11. nov 2020 Selvfølgelig er det da ikke ok at overtræde lovgivningen, det er det da ikke for nogen;) men mon ikke det gik lidt stærkt fordi det rent faktisk var en ret farlig og ret ny situation?? Kunne man forestille sig at problemerne ville blive løst når de blev opdaget? Måske enda uden at HG og facebook kloge åger behøvedes at råbe deres “klogskab” ud til alle verdenshjørner??? Måske enda i god ro og orden så vi ikke risikerede endnu størere skade på situationen smiley men hvad ved jeg, jeg er jo ikke så klog smiley

• #166   11. nov 2020 Bodil, det var så klamt dagen efter pressemødet, hvor alle politikerene stod og råbte: hvorfor blev de mink ikke aflivet i september.
    ALLE har kørt totalt zigzag her og det viser bare, at det her ikke er simpelt.

Det giver sig selv at loven skal overholdes og bliver den ikke det, er der konsekvenser. Men at bremse alt fordi man vil hive politiske mål ind er bare klamt.

Der er ingen, der vinder ved det her, der er kun tabere - når de nu insisterer på at modarbejde hinanden.

• #168   11. nov 2020 Bodil, hvad er det et forum er til for?
    Det er et sted hvor man kan udveksle erfaringer og debattere hvad der sker rundt omkring.
    Når ikke man må debattere på et forum, så er det jo formålsløst at de eksisterer, vi må hellere lukke dem alle sammen.
    Måske regeringen kan gøre det i løbet af et par dage.
    Ved at kommentere smider du da selv dine klogskaber ud i alle verdenshjørner og er en af "kloge Ågerne"

• #170   11. nov 2020 Når nu dette her virker på fritter, så var det vel værd at afprøve på alle de raske mink - eller rettere sagt de få mink vi har tilbage, frem for at aflive dem.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-10-naesespray-forhindrer-smitte-med-covid-19-i-studie-med-fritter

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#171   11. nov 2020 Selvfølgelig skal man som borger råbe op når man sætter loven ud af kraft. Det er så langt ude,at man ikke har kunne forestille sig det ske. Det er på ingen måde Danmark værdig.

Der er ingen undskyldning. Når man laver så et alvorligt indgreb må man have alt på plads. Hele håndteringen er grotesk.

Det er intet at gøre med at være klog. Det har at gøre med at værne om de rettigheder vi har som danskere.

• #172   11. nov 2020 "Hele håndteringen er grotesk"

Hvordan kan vi som borgere vide det?
    Det giver sig selv med lovbrud - men HELE håndteringen?
    Kræver det ikke i det mindste et dårligt resultat? Eller at man kender det bedre alternativ - og dermed alle de faktorer, der har indflydelse på de enkelte prioriteringer?

• #175   12. nov 2020 Isabelle, de fandt ud af at det de havde gang i ikke var lovligt om søndagen. Trods det blev de ved med aflivningerne mandag og nogle om tirsdag.
    De burde jo have stoppet straks, og fordi de ikke stoppede er det jo med fuld overlæg at de har negligeret dansk lov.

Og hvorfor nægter de at fortælle på hvor mange ikke smittede farme de har aflivet ?

• #177   12. nov 2020 @176: Jeg er meget enig. Det der foregår er ganske enkelt rystende. Og nu skal det hele dælme trækkes i langdrag med redegørelse og fanden og hans pumpestok.
    Og nu risikere minkavlerne vel ovenikøbet at de ikke kan få andet end en skaldet erstatning for de mink de har måttet slå ned. Fordi de 'jo bare kan starte op igen i 2022' - yeeahh right. Dvs. så er det jo slet ikke nødvendigt at ekspropriere dem eller noget.......
    Hvad fanden er det for en måde at behandle folk på?
    Jeg var på nippet til at synes at regeringen måske egentlig håndtedere det OK. Men nej.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#179   12. nov 2020 De kendte ikke til den manglende lovhjemmel.

Det er vil for f.... deres job at kende til. Det første man undersøger. Har vi lov til det her. Man må være helt sikker i sin sag når man gennemfører noget som har konsekvenser for så mange mennesker.

Jeg kan ikke se hvordan det skulle være en undskyldning. Så er man bare ikke egnet til sit job.

• #181   12. nov 2020 Det er resortministerens job at sørge for at der er lovhjemmel og det er hans/hendes embedsværk, der skal sikre det.
    Uanset at det i sidste ende er statsministerens ansvar, så er det ikke hendes job at sikre lovhjemmel i samtlige sager på samtlige resortområder.
    Det er præcis det, ministrene og ministerierne er til for.

Det MF kan fældes på er, hvis det viser sig at hun vidste, at der ikke var hjemmel men fortsatte. Så har vi en Støjberg om igen.
    Det må jeg indrømme at jeg tvivler på, hun ville udsætte sig selv for. Hun er en regelrytter om noget..

• #182   12. nov 2020 MJ undskylder sig med tekniske problemer som årsag til at de nye mails ikke kom ud tidligere...
    Det er nok lige en tand for tyndt anno 2020

• #184   12. nov 2020 Bodil, det var så MJ, der skulle det, ikke MF smiley

• #187   12. nov 2020 Lige nu trækker alt bare ud. Der er gået politik i den og avlerne sidder i en forbandet klemme
    De skulle skamme sig - ALLE i det forhandlingslokale!

• #188   12. nov 2020 Bodil, hvad er vigtigst? At beskeden kommer ud hurtigst muligt eller at se MF i skammekrogen?

• #190   12. nov 2020 Vi har en resortminister, som skal sende en mail ud, som forsinkes.
    Det er hans arbejde at løse det problem. Hvis statsministeren skulle løse den type opgaver, var ministerierne overflødige.
    Og ja, hun har det endelige ansvar - hvilket meget vel kan få betydning for MJ, for han roder da rundt.

• #192   12. nov 2020 Jeg undskylder ikke for nogen. Systemet er som det er...

• #195   12. nov 2020 Komiske/kemiske Ali har ringet. Gæt hvad han ville have tilbage smiley

• #196   12. nov 2020 Der er tusind vinkler på det her - fælles for alle vores vinkler er, at vi ikke ved noget som helst om, hvad der foregår nu og hvad der har foregået.
    Man kan gætte herfra og til juleaften...

Jeg skriver om, hvordan systemet virker (eller burde virke). Hvem der har gjort hvad hvornår aner jeg intet om.
    Derfor gider jeg helker ikke at sidde at gætte på det...
    Men det glæder mig, at der kommer en uvildig undersøgelse, så det kan udredes og hvem, der måtte være ansvarlig, kan sanktioneres.

• #197   12. nov 2020 Jeg magter snart ikke at høre og læse mere om minkavlere. smiley
    Lad nu for pokker bare de små bløde rovdyr passe sig selv og leve det frie liv de er skabt til. Og drop alt om pelsindustrien.
    Dem der absolut vil gå i pels kan skyde nogle sæler, vilde mink, mårhunde, ræve eller ulve.

Og ja jeg bruger samme mundbind flere gange i træk smiley Så nu har jeg fået et visir.
    Coronatræt.dk
    Godt det snart er weekend smiley smiley smiley smiley smiley

• #200   12. nov 2020 Bodil
    Det er faktisk ret svært når radio og tv kører på diverse nyhedskanaler i alle de firmaer man kommer i. smiley
    Og samtlige sociale medier er plastret til med det. Det er også det folk debattere rundt omkring.
    Veganer går til kamp for dyrevelfærden og de blå går efter de røde, nogle har ondt af de stakkels minkavlere, andre har ondt af minkene der nu skal dø, flere er forargede over at der smides døde eller halvdøde mink rundt omkring, er cluster5 nu så farlig eller ej, smitter mink overhovedet, så kaldes der til samråd og politikerne stå i kø for at banke hinanden i hovedet.
    Ingen ved faktisk helt hvad der foregår smiley smiley
    Det er kørt helt af sporet.... smiley

• #201   12. nov 2020 John
    Du kan da bare samle nogen op ude på hovedvejen og sy en selv smiley

• #202   12. nov 2020 Jeg skal blankt erkende, at jeg er glad for selv at vælge nyheder til og fra.
    Jeg har altid news kørende herhjemme - det har jeg ikke tændt for i 2 dage, det er alt for meget lige nu.
    Jeg hader tanken om alle de mennesker og alle de dyr, der lider under det her og jeg hader tanken om den mistillid det her får skabt og som kan have gigantiske konsekvenser for compliance i fremtiden. Det var slemt nok før, nu er det alvorligt.
    Samtidig lammer folketinget sig selv i fnidder og trækker pinen ud for alle.

Hader det! Så dejligt med en ny sæson Grey's Anatomy på Viaplay.

• #203   12. nov 2020 CH, jeg kan ikke forstå at du skal finde på alverdens undskyldninger.
    Både Mette og Morten har udtalt sig om, at de fandt ud af at det de havde gang i var ulovligt om søndagen
    Men de stoppede ikke, de fortsatte deres ulovlige aflivningen dagen efter og nogle endda om tirsdagen.
    Når man opdager at man laver noget ulovligt, så skal man stoppe med det samme og ikke fortsætte. Dette gælder også både for en minister og en statsministet

• #204   12. nov 2020 Finde på undskyldninger? Der er da noget, du komplet har misforstået...

• #205   12. nov 2020 Jeg har nok set for meget politisk analyse-programmer... ender i den vildfarelse, at man kan have den type refleksioner steder som her.

• #207   12. nov 2020 Og nu viser det sig, at mink corona åbenbart ikke er en trussel for vacciner.
    Men det kan de arme Minkavlere der har fået slået alle deres dyr ihjel jo ikke bruge til noget.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12554256/who-ingen-panik-over-muteret-virus/

• #209   12. nov 2020 Min bedre halvdel er helt vild efter at få en minkpels. Hun synes det er noget af det smukkeste.

Hun vil dog ikke betale hvad det koster, plus, jeg gider helt ærligt ikke at have en i huset.

smiley

Uanset, så skal ingen træde tilbage. Jeg tror de brød loven med vilje. De lavede en Støjberg, og så skal sagen også køre som en sådan.

Jeg forstår ikke nogen der er sure på nogen af dem som sådan. De brød alle loven for enden at forhindre noget klamt (som kun syge mennesker accepterer), eller for at redde menneskeliv.

Begge dele giver i mit univers en hvis snor som vælgerne skal vurdere tillader fejl. Ikke politisk fnider fnadder...

Hvis bare de alle som en, havde haft nosserne til at være ærlige 100 procent. Ja, jeg brød loven for at ..... smiley

• #211   12. nov 2020 ...... Ih guder og nu kommer det frem, at serums instituttet allerede har en vaccine der klarer cluster 5.......

• #213   13. nov 2020 "Min bedre halvdel er helt vild efter at få en minkpels. Hun synes det er noget af det smukkeste." - Det kan jeg godt forstå. Det er et fantastisk stykke overtøj - intet mindre smiley Og ja, den er dyr. Til gengæld har man den hele livet. Den kan tåle at blive brugt og den skal aldrig vaskes. Man kan nå at slide mange vinterjakker, produceret af olie og syet af underbetalte fabriksarbejdere eller børnearbejdere, i østen op i løbet af den tid en pels holder. Typisk betaler folk jo også et par tusind for sådan en jakke der holder et par sæsoner.
    Og ja, erhvervet har kørt med underskud i en årrække, men før det var der en periode hvor de virkelig tjente godt. Sådan går det jo ret ofte op og ned i mange brancher.

• #215   13. nov 2020 Prøv og gå ind på Odsherred Zoos Facebook side og se fremskridtene med de 4 sølvræve de overtog.
    De var så fede og deforme at de dårligt kunne vralte.
    Og nu er de ved at lære at spise gulerødder, for de har levet hele deres liv af flydende kost.
    Men selvfølgelig prøver alle at få sablen i statskassen.

• #217   13. nov 2020 Radar - Kig her hvis du er på FB smiley
    https://www.facebook.com/OdsherredZooRescue/videos/2743356962571139

• #218   13. nov 2020 @Mette.
    Jeg synes bestemt også de er flotte!

Men mine unger vil rive hovedet af mig, hvis jeg købte den slags.

I stedet kan man købe en Grønlandsk sæl skinds jakke. Så støtter bæredygtig jagt under humane forhold. Men mine unger vil nok blive sure alligevel. smiley

• #220   13. nov 2020 Min mor gik altid i pels til fester m.m.
    Jeg har altid hadet det.
    Aldrig om jeg vil have en pels
    Vores nabo havde sølvræve. De lukkede ned for flere år siden. Heldigvis! Ingen dyr fortjener sådan et liv.
    Der må være sluppet en ud engang for jeg har set en vild sølvræv flere gange de seneste år.
    Den er faktisk i pæn stand.
    Gad vide om den kan danne par med den almindelige røde ræv?

• #221   13. nov 2020 @AG

Det kan den godt, det er samme art smiley Vulpes vulpes.
    Det er bare en farvevariant der hedder melanisme. Ligesom med den sorte panter.

• #222   13. nov 2020 @AG.
    Så vidt jeg husker fra jagttræning, er det varianter af same same. Så, ja...

• #224   14. nov 2020 Muligvis var det den rigtige beslutning.

Men slipper de afsted med det uden konsekvenser, så må man også droppe sit eget spin mod Inger S.

Ellers bliver det for klamt det hele. Man kan ikke gå efter andre, samtidigt med at man frifinder sig selv i samme ting.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#225   14. nov 2020 Så vi skal se bort fra at loven holdes. Hvem har bestemt at loven kan sættes ud af kraft. Det er ikke noget jeg har stemt på.

Selvfølgelig kan man ikke bare komme videre. Loven er lige for alle. Bryder man den skal det have konsekvenser.

• #227   14. nov 2020 Selvfølgelig skal det undersøges til bunds og naturligvis må det få konsekvenser...

Men jeg er virkelig ærgerlig over det enorme tab af tillid, der er kommet med det her..
    Det kan komme til at koste menneskeliv og DET er det ikke værd.

• #230   14. nov 2020 Det bliver mere og mere klamt.

Jeg stemmer ikke på Mette næste gang.

De er jo pisse ligeglade med hvordan de behandler mennesker. Føj for satan, det er venstrefløjen i klammeste udgave.

Jeg troede, at en social demokratisk regering vil række ind over midten. I stedet opfører de sig på em måde, hvor selv SF og enhedsoverførelsen bliver bekymret.

https://www.bt.dk/politik/fredag-modtog-minkavlerne-en-mail-der-gjorde-dem-rasende-det-rene-vanvid

• #231   14. nov 2020 Hvem skulle ellers lægge linjen, John?
    Hvad Brostrøm angår - jeg bryder mig ikke om manden, men jeg misunder ham ikke at have haft en hel befolknings øjne på sig i 8 måneder og ikke har kunnet slå en skid uden det har lavet en forside.

Hvis man skal finde en, der gør alt perfekt og rigtigt 100% af tiden til at få os igennem denne situation, kommer vi til at lede længe...

Ærligt talt, så er den brøde komplet ligegyldig for hvordan man som myndighed håndterer en krise.
    Synes nok det er noget værre at han anbefalede den svenske strategi i foråret.
    Godt, vi havde Mølbak.

• #232   14. nov 2020 Jeg synes at Mette har gjort det fint til at starte med.

Men nu tror jeg at hun er blevet korrupt grundet magten.

Det sker for nogen mennesker når de når toppen, og helt ærligt.

For bare 2 måneder siden kunne hun jo nærmest gå på vandet. Den magt gør for nogen at de ikke kan styre det mere.

Det er så der, hvor demokratiets spilleregler skal gøre, at hun må udskrive valg hurtigst muligt. Så kan befolkningen beslutte om hun er værdig til at blive siddende.

Den stil og ledelse hun argumenterede for i valgkampen, er langt fra det hun viser nu. Det er jo snart kommunisme vi er ude i.

• #234   14. nov 2020 Det er demokratiets spille regler. Sådan er det jo.

Men nu er det jo de andre partier der bestemmer det i sidste ende.

Hvis nogen vælter regeringen bliver det nok SF. De er også bekymrede over udviklingen. Det må give dig grund til at retænke din holdning.

• #236   14. nov 2020 @Isabelle.
    Så forsøger du igen igen igen at nedgøre mit intellekt, dit feminist had til mig vil da ingen ende tage. Tag dig nu sammen og argumenter i stedet. Du er ikke særligt god, men du vil blive bedre end dag. Tror jeg!

Jeg plæderer for, at hvis en regering bevidst bryder loven, så bør det da udløse et nyt valg. Ellers er der da ingen tiltro til en regering.

Det er Kina og Rusland der tillader den slags. Da ikke Danmark!

• #237   14. nov 2020 Selvfølgelig skal vi ikke have valg nu ----> ( besynderlig tanke )

Mette Frederiksen har klaret det fantastisk indtil nu , hvor der desværre er " trådt i spinaten " ... og det er selvfølgelig noget lo** .

Men mon ikke vi er mange der gerne vil overleve i denne corona tid .
    Jeg vil hellere se min familie og venner overleve .... end se Kineserne svanse rundt i minkpels.

Jeg har f.eks ikke været nogen steder siden d. 9. Marts ... Jeg har 3 børn + 1barnebarn i højrisikogruppen ..... så jeg ser MEGET nødig Jakob Ellemann som Statsminister ( dertil ligner han sin far Uffe og Trump for meget ) ... føj da .

Der er mange der har det hårdt i denne til ,,, ikke kun minkavlerne ... mon ikke nok de finder et andet arbejde , det er der mange andre der må.

PS: ... desuden bryder jeg mig heller ikke om måden de holder dyrene på -----> lev et kort liv i et lille bitte bur ... få unger ... bliv slået ihjel ... bliv pelset ... og bliv solgt til Kineserne ... føj

• #238   14. nov 2020 Altså hvis nogen tror at jeg håber på valg, så tager i voldsomt fejl. Jeg har storrost Mette hele vejen igennem. Bevares, det forventer jeg ikke at i kan huske, men det har jeg!

Jeg er dog først og fremmest Demokrat, og ikke Kommunist eller Nazist (same same) for den sags skyld.

For bryder en regering loven bevidst, så er vi da der, hvor de færreste vil kan se et alternativ? En kriminel statsminister? Hvor er vi så henne?

Sidder i virkeligt bare og tænker:

Ja, hun brød måske loven det går nok, for hun er Statsminister. Det undrer mig, hvis intelligente demokratiske mennesker skulle tænke sådan.

For igen, nu går jeg lidt tilbage i tiden, og nogen husker måske ikke hvad de selv har sagt om andre områder, men lad mig ikke jorde nogen, og bare spille denne lille artikel omkring Inger:

https://www.information.dk/indland/2019/04/svaert-vaelte-populaer-minister-demokratisk-problem

Undskyld, Professoren er en mand, så hans tanker gælder nok ikke for feminister, men for alle andre er det interessant at læse....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#239   14. nov 2020 Så hvis alle hunde skulle aflives ville man bare hoppe og gøre det?. For derefter at få oplyst at det kun var frivillig. At man ikke have loven på sin side.

Det ville ikke være noget at snakke om. Man kan bare på et andet kæledyr og der er jo så mange som har det hårdt.

Det var ikke min hund som ville ryge på den konto. Det er 100% sikker.

• #244   14. nov 2020 @Isabel.
    Hvorfor ignorer du mig så ikke bare. Jeg udtaler mig kun om dig hvis du sviner mig til. Hold dig til emnet og så sker der nada. Prøv. Det virker. Jeg ved det. Du kan lære det!

Det er smart ikke! smiley

• #247   14. nov 2020 @Isabel
    "plæderer en Martin for valg smiley
    Det er satme en besynderlig verden - nogle synes at leve i."

Ja, gør da endelig det, hold dog din holdning til mig ude af det. Tak!

Næste gang du bruger et indlæg polemisk skal du nok huske at gøre opmærksom på det. Ellers er det svært vide, dette er dog kun min opfattelse eller mangel der på-

Det sidste er jeg enig i. Vi står i et kæmpe dilemma. For jeg har jo virkeligt rost og endda stemt på A. I mine øjne undgår vi dog ikke et valg, medmindre at Mette er ren som sne!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#256   14. nov 2020 Så kæledyr vejer tungere en arbejdspladser og folks livsgrundlag. Der kan man bare se. Men det var også hvad jeg tænkte.

Det er altid let,at ikke tage tingene så tungt, når det ikke er en som det selv rammer.

Det er jo fuldstændig ligegyldigt hvad man har sine dyr for. Man har ulovligt krævet dem aflivet. Bagefter har man prøvet at få det til at lyde som om at det var frivillig.

• #258   14. nov 2020 Det undrer mig bare ... at vi herhjemme har så ondt i rø*** over de markeder , der er i KINA med levende dyr . .... når vi samtidig flipper helt ud over at vores egne " Minkmarkeder " skal nedlægges.

Kineserne lever på deres måde ... og vi i DK lever egentlig på samme måde ------> mange dyr samlet på samme sted i små møgbeskidte pissebure.

• #259   14. nov 2020 Ja, der er ingen tvivl om, at Kim er imponeret!

profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#261   14. nov 2020 Tror rigtig mange ser det som positiv at de nedlægges. Jeg gør da. Men det har været en lovlig forretning.

Altså har de rettigheder som skal holdes. Det burde ikke være for meget forlangt.

• #263   14. nov 2020 Jeg synes det er en vild sag. Og at MF ikke slår håndbremsen i da man finder ud af at der er sket en "fejl", det forstår jeg på ingen måde. Et lovbrud bliver ikke mere lovligt af at blive begået igen og igen - og så endda for rullende kameraer så sent som i forgårs var det vist.

Man kan synes om minkavl hvad man vil, det har sådan set ikke så meget med sagen at gøre længere, men at få smadret sit liv, sit og sin families eksistensgrundlag på baggrund af en "cluster-5" som måske/måske ikke sådan rigtig findes mere. Ikke at være sikker på hvordan man er stillet økonomisk. Man har endda nu fået brev om, at de 20 kr i hastebonus måske ikke rigtig bliver til noget, man har fået besked om at aflive og pelse raske besætninger som normalt - det altså efter at langt hovedparten ER kørt i containere. At blive trukket rundt i manegen på den måde - mødt af myndigheder, politi og fuldt uniformerede folk fra hæren, det synes jeg er skammeligt. At politi dagligt ringer eller møder op på raske besætninger for at tælle mink, og opgøre hvor mange der er blevet aflivet, når nu det ER gjort klart at det ikke er lovligt? For ikke at tale om, at jeg da håber at der bliver taget fuldt ansvar, hvis det viser sig at de massegrave der bliver lavet giver miljøproblemer. Det er vanvittige mængder næringsstoffer at hælde i jorden. Det håber jeg da ingen vil se igennem fingre med, og hvor er det så at vores demokrati er på vej hen? Alt det som hr og fru Danmark kan blive smidt i spjældet for, det må man godt hvis man er statsminister?

Jeg tror rigtig mange - OGSÅ minkavlere (for de har faktisk vist utroligt meget velvilje) ville have fuld forståelse for, hvis der skulle aflives dyr på grund af en sundhedskrise - hvis det blev gjort rigtigt og ansvarligt. Men der var måske løsninger man kunne have kigget på hvis man sådan virkelig oprigtigt ville erhvervet - det vil de bare ikke.

• #264   14. nov 2020 Et land fuld af mandagstrænere smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#266   14. nov 2020 264?.

• #269   15. nov 2020 Ja John, feberen er helt væk, appetitten er der igen. smiley
    Min krop er lidt "slatten" og træt, men det går nok også over.
    Nu er jeg sikker på, at jeg overlever så jeg selv kan få glæde af min opsparing smiley
    Gad vide om de i morgen kan teste om det var/er corona eller noget andet eller om jeg er blevet for rask.

• #270   15. nov 2020 Har du først haft det, så tester du positiv i mange uger efter...8 eller sådan noget.

• #271   15. nov 2020 Ikke alle gør det smiley

• #272   15. nov 2020 Obster, hvis det er rigtig, så burde karantænens længde jo følge den tid testen viser at man er positiv og ikke kun 48 timer efter at men er symptomfri
    For man smitter vel ige så længe man testes positiv?

• #273   15. nov 2020 Anni nej man smitter ikke vurderes det smiley

"Spørger man Henrik Nielsen, der er ledende overlæge og professor på Infektionsmedicinsk Afdeling på Aalborg Universitetshospital, er der dog ikke grund til at tro, at de raske virusbærere fortsat smitter.

- Vi vurderer nok, at der er en ganske lav risiko (for at raske smitter, red.). Det gør vi, ud fra de observationer vi har lavet de seneste måneder, hvor personer, der er raske igen, i praksis ikke smitter deres nære kontakter, siger han.

Overlægen henviser blandt andet til Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Heri fremgår det, at det skal behandles som døde virusrester, hvis en person testes positiv inden for otte uger efter overstået sygdom. Så længe man ikke føler sig sløj.

Henrik Nielsen vurderer, at hvis det var muligt at smitte så lang tid efter, ville epidemien herhjemme have set anderledes og mere voldsom ud."

• #274   15. nov 2020 Ok Obster, det lyder sådanset lidt logisk når man tænker nærmere over det.
    Og Gaddafi glæder sig meget til at han igen kan slæbe rundt med mig ude i verdenen.
    Det er ret synd for ham og han er ved at drive mig til vanvid
    Han trænger så meget til at komme ud, og der er ingen der vil gåmed ham, for sæt han bærer smitte i pelsen så de selv bliver smittet.
    Når jeg er ude af dette her, så vil jeg tilbyde at tage corona smittedes hunde med på gåtur.

• #276   15. nov 2020 @Radar.
    Den slags spørgsmål er jo irrelevante og tjener kun din egen personlige holdning som jeg ser det.

Faktum er, at det er tilladt at avle mink, og nogen brød loven for at forbyde det. Så kan det så være af god eller dårlig årsag-

Om det er farligt for folkesundheden, er der jo delte holdninger om. Men igen, giver du jo bare din holdning helt uden af forholde dig til det modsatte.

Det er helt ligesom sagen om Inger S sagen, hvis man er bare en anelse uddannet.

Må en folkevalgt bryde loven når tingene er farlige nok i Deres øjne?

Nej hvis du spørger mig. Vi er et demokrati.

• #278   16. nov 2020 Radar - når nu du sætter min personlige mening lige så højt som vores politikeres, så skal jeg da gerne svare. smiley

Jo, jeg anerkender gerne, at minkhold som vi ser det i dag kan være en risiko for folkesundheden. Det anerkender minkavlere også. Netop derfor foreslog de selv at få aflivet og pelset alt det der ikke var avlsdyr, og få de pelse behandlet så der ikke var nogen smitterisiko (Det er jo stadig noget omdiskuteret om pelsen kunne indeholde smitte eller ej), for så at beholde deres avlsdyr og placere dem sådan på farmen at der er LANG afstand imellem dem. Det ville fint kunne lade sig gøre, og holder minkene større afstand end os mennesker, så ved jeg ærligt også godt hvem jeg ser udgør den største risiko for folkesundheden. Men man har jo ikke været villig til at finde løsninger med erhvervet, og så er man så havnet i det her stormvejr som ingen er tjent med. Og med det gigantiske økonomiske hul vi jo allesammen skal betale.

Dernæst ser jeg da lidt frem til (med frygt måske), at der bliver lavet grundige og tilbundsgående undersøgelser på smitterisiko i svinehold, hos kvæg, høns/kyllinger mv. Ærligt, så tror jeg ikke at man hverken tør eller har økonomien til det, og min tanke er da at der har været en anden skjult dagsorden i forhold til at få lukket minkavlen. Og DET synes jeg er grimt, hvis et erhverv skal dø på baggrund af et politisk spil.

• #279   16. nov 2020 En ting man glemmer, når diskussionen handler om smitte på minkfarme er medarbejderne.
    Knap halvdelen af de ansatte er rumænere, som hovedsageligt er løsarbejdere.
    De sammen med minkene udgør en kæmpe smitterisiko.

• #280   16. nov 2020 Inge - tjo, men det er faste medarbejdere. Knap det samme kan man sige om de østeuropæere som fvst hyrede til den fantastiske aflivnigsproces. De skulle jo ikke engang fremvise negative tests.

• #281   16. nov 2020 Mille - man har faktisk lavet massiv forskning og forsøgt at smitte grise i forskningsøjemed. Og de var meget lidt modtagelige.
    Kvæg og fjerkræ har jeg ikke læst noget om.
    Jeg tænker at det har man ikke økonomi til ikke at gøre.

Lige nu snakker man jo faktisk om om den famøse flagermus måske i stedet var mink.. el. Lignende.

• #283   16. nov 2020 Ja, det viser sig jo nemlig, at det kan svin godt. Fødevareministeren har henvist til noget forskning der skulle vise at svin ikke "i nævneværdig grad" skulle kunne smittes med Corona. Den forskning findes bare ikke rigtig.

• #284   16. nov 2020 De 30 rumænere som myndighederne hentede op for at hjælpe med aflivingerne, viste sig at 8 af dem havde corona.

• #286   16. nov 2020 Tja, og hvem siger at virus hos svin ikke muterer og udvikler sig til noget virkelig fælt ?
    Og det behøver jo ikke netop være covid 19 hos svin der udgør en fare for folkesundheden.
    Der kan jo lyn hurtig opstå andre virus.
    Hos svin har vi jo MRSA, det er noget alle dyr har, hos svinene er det så desværre muteret sådan at det kan være farlig for os.
    Da man opdagede MRSA, skulle man så have aflivet samtlige svin i hele landet og fremad have forbudt avlen ?

• #293   16. nov 2020 Den skjulte dagsorden kunne handle om at lukke minkavl ned - Corona eller ej. Det kunne handle om miljø og CO2 mål, det kunne handle om at man har lovet sine støttepartier noget. Der ligger virkelig mange artikler der peger på det ene, andet og tredje som jeg ikke lige vil drage ind i den her diskussion nu, og hvad der er rigtigt og forkert af det ved jeg ikke. Men der er dukket mange besynderlige ting frem i den her sag.

• #294   16. nov 2020 Fakta er, at minkindustrien ikke har de bedste kår og priserne på skind har været faldende de sidste 4-5 år.
    Flere minkfarme har allerede drejet nøglen indenfor de sidste par år.
    Alle de store modehuse som Gucci, Prada osv. bruger ikke længere mink i deres produktion.
    Pelsbutikkerne har er begyndt og sælge andre produkter for at imødekomme den manglende omsætning af pelsprodukter.
    Modstanden fra dyrevelfærdsorganisationer osv.
    Selvfølgelig skal minkavlerne behandles ordentligt.
    De har ikke selv besluttet at stoppe men blevet det pålagt.
    Men at de skal forgyldes og have penge for manglende indtjening flere år ud i fremtiden, stiller jeg mig skeptisk overfor.
    Hvad sker der så hvis griseavlen, fjerkræ osv. bliver de næste?

• #295   16. nov 2020 Radar - nej, det er ikke besluttet, men det er konsekvensen af de handlinger der allerede er foretaget.

• #298   16. nov 2020 @Inge.
    Nu er der forskel på, at man selv vælger at lukke sin forretning pga af tab, og så at en stat tvinger en. Det er et Faktum! smiley

Ingen taler om at forgylde Minkavlerne. Vi taler om at behandle dem anstændigt.

Sidst men ikke mindst, vi eksporterer (eller rettere gjorde) altså for sådan cirka 5 milliarder. Jeg ved ikke hvordan du kan få det til at lyde som en død branche.

Ja, nogen virksomheder gav underskud i branchen, men der er også dem i mellem som tjente gode penge. Sådan er det altid i forretning. Du skal altså ikke kun høre på enhedslistens vrøvl om den branche (guderne skal vide de har kastet mange mærkelige ting ud).

Så fik vi vist dit faktum tilrettet til virkeligheden.

• #300   16. nov 2020 Skjult dagsorden... Det er da den allermest idiotiske måde at få en dagsorden igennem...

En dagsorden, man ville kunne skaffe sig flertal til på anden vis - hvis altså regeringen ville det. Men fakta er altså, at S altid har stemt nej til netop det.

Jeg tror ikke de er så dumme at de ikke kunne regne ud, at det her ville koste stemmer - bevares, de har næppe set det komme at det ville blive SÅ slemt fordi de kvajer sig sådan, men de ved da godt, at det ikke er en populær beslutning.

Arj, det er sgu for tænkt.... Men ok, det ER virkelig konspirationernes højtid pt. så hvorfor ikke også dette...

• #305   16. nov 2020 Men at de skal forgyldes og have penge for manglende indtjening flere år ud i fremtiden, stiller jeg mig skeptisk overfor.

Minkavlerne bliver så sandelig ikke forgyldt, tværtimod, så bliver der en del som kommer til at gå fra hus og hjem.

Rn ting er, at man nedlægger et erhverv og udfraser det over nogle år, noget andet er, at man fra den ene dag til den anden nedlægger erhvervet, og det oveni købet endda ulovligt.
    Udfraser man erhvervet så foregår det jo altid over en hel del år, så dem der arbejder med erhvervet har en chance for at omstille sig.
    Her har minkavlerne ikke haft en chance, regeringen har ruineret dem fra den ene dag til den anden.

Så selvfølgeligt skal minkavlerne behandles ordentligt og kompenseres flere år frem, hvis ikke de har fundet andre løsninger. Det er ikke deres skyld, og man har slet ikke prøvet på evt at finde en anden løsning af problemet.

Inge, jeg er ret sikker på, at du ikke ville føle dig "forgyldt", hvis du var en af minkavlerne der nu sidder tilbage og ikke ved, hvordan de skal brødføde deres børn og om de inden længe også bliver hjemløs med en kæmpe gæld, som de aldrig kommer ud af.

• #306   16. nov 2020 Martin - I 2019 eksporterede Danmark minkskind for 4,9 mia. kr.
    Det er et fald på 63 pct. siden 2013, hvor værdien af eksporten var 12,8 mia. kr.
    Samtidig var importen af skind på 1,9 mia. kr. i 2019, hvilket er et fald siden 2013, hvor værdien var 2,4 mia. kr.
    I 2019 havde pelsdyrbedrifter et underskud på 0,7 mio. kr. pr. bedrift i gennemsnit. Det er et fald siden 2013, hvor bedrifterne i gennemsnit havde et overskud på ca. 3,3 mio. kr.
    Samtidig er der kommet færre bedrifter, da der i 2019 var 792 bedrifter sammenlignet med 1.169 i 2013.
    Antallet af ansatte er faldet fra ca.4.000 personer til 2.600, hvoraf knap halvdelen er østeuropæere.
    Så vi kan vel kun blive enige om, at branchen ikke har det så godt!
    Hvordan kommer Enhedslisten ind i mine indlæg?

• #307   16. nov 2020 @Radar.
    Ikke for noget, men du brokker dig en kæmpe erstatning til Minkavlerne. Altså du tror at der er besluttet noget af regeringen.

Øh, det er jo det der er helt usædvanligt. Man har besluttet noget som er ulovligt, uden at have sikret dem man lod den ulovlige beslutning gå ud over.

Jeg forstår ikke hvordan du ikke kan have opfattet det?

Måske du nu forstår, at vi andre synes det her er noget svineri!

I øvrigt så denne i dag. Mette ville være stolt over ham:

profilbillede
  • #310   16. nov 2020 Rada, hvad hjælper det på folkesundheden at man slår alle mink ihjel i Danmark ?
    Ikke en disse, hvis det skal hjælpe, så bliver vi jo nød til at slå samtlige mink ihjel i hele verden, vi bliver nød til at udrydde arten
    Chancen for at minkene kommer med smitte er langt fra større i de asiatiske lande hvor de ikke bliver slået ned, da minkenes forhold i de lande giver en rigtig god grobund for smitte, samt at de jo hellere ikke har dyrlægetilsyn med deres dyr.

• #311   16. nov 2020 Anni, det er noget lettere at beskytte os fra ting, der kommer udefra i forhold til ting, der florerer i vores eget samfund.

• #312   16. nov 2020 @Inge,
    Rigtigt meget data om den branche er lavet af Enhedslisten marketingsfolk. De ønsker branchen slået ihjel og har gjort det i mange år.

Den her er neutral:

https://finans.dk/erhverv/ECE11088069/guldrandet-milliardeksport-truet-nu-styrtdykker-dansk-minkproduktion/?ctxref=ext

Ja, branchen er i nedgang, og nogen lukker. Men andre tjener godt uanset det generelle marked. Desuden er pels avl altid noget der går op i ned i bølger. Så nogen dårlige år er ikke noget nyt.

Hvis en minkavler ellers tør, så er det måske smart hvis han ikke slår sin avlsdyr ihjel. For det kan om et år være guld værd! Sådan er forretning altid. Læste en der ikke ville gøre, for han så store muligheder i fremtiden.

Så medmindre at Regeringen med et politisk flertal bag sig, samtidigt direkte forbyder minkavl, så kan det måske starte op igen (et sådan kan de måske finde opbakning til nu).

I meget mindre skala minkavl, men til gengæld ekstremt lukrativt for avlerne der turde (efterspørgslen vil pludselig være langt større end udbuddet).

• #314   16. nov 2020 Radara, jeg synes at det er ok at erhvervet bliver nedlagt, men det skal foregå på en ordentlig måde.

CH, jeg synes nu ikke, at det er lykkedes os særlig godt at beskytte os fra "noget udefra kommende"
    Om "tingene" kommer udefra eller fra os her hjemme kan da sådanset være bedøvende ligegyldig det kommer jo alligevel.

• #315   16. nov 2020 @Radar.
    De manglende skatte indtægter skal så tages fra hvor i velfærden?

Studerende, sundhedssektoren, offentligt ansatte eller virksomheder der generelt er presset nu.

Det er tydeligvis nemt at dræbe indtjening, men på den korte bane skal de jo tages et sted fra....

Husk nu, at vi stadig ikke ved om Mettes beslutning var rigtig.

Det vælger jeg dog at håbe på! Så kan man nok bedre leve med, at der spares lidt på velfærden igen. Personligt synes jeg, at man tage skal lidt over hele linjen.

Så mærker alle effekten af, at penge ikke falder ned fra træerne. Det vil måske også være sundt at opleve for nogen.

• #317   16. nov 2020 Og den tror du selv på John ?
    De fleste penge bliver nok som sædvanlig hentet hos de gamle og svage.

• #318   16. nov 2020 John
    Som en af de første (efter NSA og Anni) til at læse dit indlæg kan jeg kun sige 'HØRT'

• #319   16. nov 2020 17 millioner individer, der ikke overholder restriktioner er et kæmpe problem.

Enkeltindivider udefra kan man netop sætte regler op for. Man kan ikke hindre al smitte, men det meste fra dem.

• #321   16. nov 2020 Tal fra Danmarks statistik omkring minkavl smiley https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2020/2020-10-28-fakta-om-minkbranchen-i-Danmark

Det har i nogle år været noget af en underskudsforretning og jeg tror såmen minkavlere skal være glade for i det mindste at få penge ud af det, udsigten de næste par år så ikke for lyse ud heller smiley

• #322   16. nov 2020 #320 det vil da være rigtig skidt at skære endnu mere i velfærden, 2 % stigning i skatten giver ikke ret mange minus kroner for den enkelte, men nedskæring fx på ældre eller børneområdet vil i den grad kunne mærkes;( så selvfølgelig skal der da skattestigning til, det er der det vil mærkes mindst for enkeltpersoner!

• #324   16. nov 2020 Man kunne tilbyde minkavlerne at købe deres produktionsudstyr til noget i retning af scrapværdien, og desuden tilbyde dem løn 5år frem i tiden. Denne løn skal være baseret på gennemsnittet de seneste 5år og modregnes, hvis minkavler får anden beskæftigelse.

• #325   16. nov 2020 Søren, det er vist noget i den stil, der har været lagt frem, plus opkøb af hele produktionsapparatet.
    Det er det, blå blok pt forhandler opad.

• #327   16. nov 2020 De ansatte i branchen skal ikke have erstatning, men tilbydes omskolingsforløb med div. kurser. Sådan er det i alle andre fag.

• #328   16. nov 2020 Anni - Selvfølgelig skal de da behandles ordentligt og have en kompensation som gør, at de ikke skal gå fra hus og hjem og kan starte et nyt liv smiley
    Det manglede bare andet.
    Martin - For det første så underbygger din artikel jo bare det, jeg tidligere har skrevet.
    Desuden er den næste 2 år gammel, og det er ikke gået bedre for branchen siden den blev skrevet!
    Min tal var sakset fra Danmarks Statistik, som Bodil har linket til, og ikke fra enhedslistens propaganda.

• #330   16. nov 2020 Jeg er enig med Bodil. Skatteforhøjelse på to procent til alle vil ramme lige hårdt.

Ikke for at være gammelklog, så vil jeg dog nævne, at det også er en velfærdsforringelse.

Endda en der rammer hårdere jo lavere disponibel indkomst man har når regningerne er betalt.

Omkring erstatning. Altså nu er det jo selvstændige mange af dem APS eller A/S vi taler om. Der er de simple løsninger der lægges op her jo helt umulige at komme med.

Hvad man ham der lige har investeret to millioner i nyt anlæg netop for at øge effektiviteten, så hans forretning igen gav overskud.

Hvad med der har givet sig selv en lille løn men haft stort overskud i sin virksomhed. Omvendt , hvad med ham der har givet sig selv en stor løn men samtidigt har haft stort underskud.

Det under skud har hans Holding selskab så betalt for, så ingen har tabt penge andet end ham selv. Har han gjort noget forkert så?

Det er ikke nemt når virkligheden kalder. Derfor tror jeg også, at den sag vil tage mange år om at slutte. For uanset hvor godt de sammen gør det altså politikkerne.

Så vil der lynhurtigt komme historier hvor nogen har scoret kassen (heldig for dem). Desværre vil der også være nogen der bliver ramt uhyggeligt hårdt og uretfærdigt.

De sager bliver naturligvis til sagsanlæg mod staten, og noget der vil trække ud.

Desuden hvad med de virksomheder der nu må lukke, men “kun” er underleverandør?

Orv, jeg er glad for at det ikke er mig der skal rode rundt i det her. Det bliver et helvede uanset hvor godt alle end forsøger at gøre det.

• #331   16. nov 2020 I øvrigt, der er nogen der lugter blod nu.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/haeren-troppede-op-hos-minkavlere-kalder-trine-bramsen-i-samraad/8368282

Blå blok vil give den endnu mere gas nu.

• #332   16. nov 2020 Jeg synes snart man skulle prøve at vende øjnene lidt væk fra minkene i Nord-Jylland og kigge lidt på de høje smittetal ... indlagte ... og døde .... og få smittetallene ned i København.

Minkavlerne står ikke lige i morgen og mangler pengene .. de skulle jo alligevel først have pelset minkene her i November og så sælge skindet ... inden der kom penge i kassen. ..... Så hvorfor skal det gå så stærkt ?

Iøvrigt kan jeg heller ikke i forvejen lide Jacob Ellemann smiley ... ,, ( men det er en sidebemærkning )

• #333   16. nov 2020 Og tænke på, at vi ( forhåbentligt) stadig er et af de lande i hele verden, der har klaret sig bedst både sundhedsmæssigt og økonomisk smiley

• #335   16. nov 2020 @NITTIB,
    En grundlovsbrud er ret vildt for medierne, og derfor det der er fokus på.

Men det burde ikke påvirke styringen af Corona.

Vi har mange embedsfolk og mange ministre med over overlab.

Medmindre altså at Mette styrer landet som en anden Kim (altså vil være med i alle beslutninger. Da hun var justitsminister blev hun jo anklaget for at skabe dårligt arbejdsmiljø og være ekstremt kontrollerende.

Over 80 embedsfolk klagede over hende. Nu er hun statsminister og har taget hidtil uset meget kontrol fra vores embedsfolk og erstattet dem med Pro Mette venlige støtter.

Dette toppes så op med et lovbrud muligvis endda et grundlovsbrud, og hæren indsat mod egen befolkning.

Det er altså det vildeste i mange mange år!

Lidt flere døde lidt mindre interessant set ud fra flertallets synspunkt. Ergo er det hvad medierne fokuser på.

Jeg tror ikke denne sag går væk, før end Mette stopper. Blå blok har fået en "smoking gun". Den smider de helt sikkert ikke ud.

• #336   16. nov 2020 Nittib: I hvert fald én bankkæde har smækket kassen i - så jo, de står faktisk desværre og mangler pengene "i morgen".

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#346   16. nov 2020 Det bliver ikke dyrere at være dansker. Det var hvad man lovede.

Men det løfte er allerede brudt,så hvorfor ikke forsætte.

• #347   16. nov 2020 Hold ferie hvor er Magnus H bare god til at kommunikere.

Uanset så klingede det noget hult da han sagde:

Det er godt at vi i et demokrati kan debattere Og træffe beslutninger åbent og ærligt.

Hm. smiley

• #350   16. nov 2020 "Når man er stærk, skal man også være sød"
    Sagt af Michael Kristiansen for nogle måneder siden om Mette F.
    Og sorry - sådan noget vrøvl.

Køn spiller atter ind. Mette F har en maskulin ledelsesstil og bliver punket for det...
    Hun er hardcore politiker, som aldrig ville høre et ord for hendes stil, havde hun ikke været en kvinde.

Hun et statsminister! Hun skal sgu have hår på brystet og være hardcore leder!
    Og ja, det betyder ømme tæer her og der - det følger med. Således også for både Fogh og Løkke. Det må da være en selvfølge!

• #353   16. nov 2020 Jeg er bare vild med alle dem der råber op om grundlovsbrud. Mon folk overhovedet ved hvad det er, der gør det til grundlovsbrud?

Og nej, jeg er stadig ikke socialdemokrat smiley

• #354   16. nov 2020 A, det er så sjovt! Det er folk, der tror, at man skal ændre grundloven for at få hjemmel til at aflive alle mink..

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#356   16. nov 2020 Almindelige mennesket er vil undskyldt. Vi har folk med gode uddannelser og som er godt betalt. Folk som skal lede landet. De kunne åbenbart heller ikke finde ud af det.

Det er så til gengæld ikke sjov. Derimod skræmmende.

• #358   16. nov 2020 Jeg syns at det bliver værre og værre......

• #359   16. nov 2020 Så er det jo super, at alle de døde mink som fvst ikke lige havde containere til lå frit tilgængeligt og under åben himmel, for døde mink smitter jo ikke. Og de mennesker der har ryddet op langs vejene har været udstyret med et par engangshandsker.

• #361   16. nov 2020 @A med Bom.
    Nu er jeg ikke jurist, jeg følger bare med, men ret mig gerne hvis jeg er forkert på den?

Hvis en myndighed udsteder en ordre, der ikke er lovhjemmel til, så er den ordre et grundlovsbrud.

Læg dog mærke til, at jeg stadig siger muligvis længere oppe, da det vel reelt ikke er bevist. Det skal Mette da have.

I øvrigt interessant at det er så sjovt at lave grin med, hvis nogen skulle misforstå det med loven. Selv statsministeren som flere forsvarer her på HG synes også det er svært. Hun er endda tidligere justitsminister. Så kan vi hver især tænke over det.....

• #363   16. nov 2020 Martin, nej, manglende lovhjemmel er ikke et brud på grundloven. Grundloven er ellers relativt kort, så man kunne jo afsætte en halv time til at læse den, hvis man endelig vil bruge den som argument.. Med mindre man er typen der egentlig ikke gider sætte sig ind i sine egne argumenter.

Jeg gentager hvad jeg skrev tidligere i tråden - jeg er SÅ ærgerlig over den her minksag. For den har gjort at der overhovedet ikke er nogen tillid til regeringen. Og jeg synes sgu at de gjorde det rigtig, rigtig godt i foråret. De var gode til at informere, og de holdt hovedet koldt. De lyttede til det der kom fra “bunden”, og sørgede for at tingene gled - med de informationer der var dengang. Men den her sag, som får folk til at råbe grundlovsbrud, uden at ane hvad det er der gør det et grundlovsbrud, har sat dem virkelig langt tilbage, og jeg har svært ved at se, at de kan få den tillid tilbage smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#364   16. nov 2020 Klart. Der er da dem der er skyld i at tilliden er væk.

• #365   16. nov 2020 @A med Bom:
    "Man påbyder dem at gøre noget, som man ikke har hjemmel til i lovgivningen. Så den ordre, den er grundlovsstridig," siger eksempelvis lektor i sundhedsjura ved Syddansk Universitet Kent Kristensen til Berlingske.

Jeg har ikke rettet ham, det er nok journalisten der har misforstået noget.

Plus, nu er der en ting jeg ved. Det at du finder grundloven nem at læse, det gør jeg også. Det er tolkningen af den der volder mig og mange andre udfordringer i ny og næ. smiley

• #366   16. nov 2020 Man skal nok læse hele sætninger, for at forstå sammenhængen. Skal jeg give et hint? Fx ejendomsret og ekspropriation?

Grundlovsbruddet opstår, da kravet om almenvellet ikke er opfyldt - der var jo sådan set ikke nødvendigvis et behov for at aflive raske mink. Og så er der det med pengene, som fører over i ekspropriation, hvor der jo forhandles om erstatningen.

Men Martin, du er fuldt ud på højde med den anden selvudnævnte jurist herinde smiley

• #367   16. nov 2020 @A med Bom
    Ham her:
    "Man påbyder dem at gøre noget, som man ikke har hjemmel til i lovgivningen. Så den ordre, den er grundlovsstridig," siger eksempelvis lektor i sundhedsjura ved Syddansk Universitet Kent Kristensen til Berlingske.

https://www.altinget.dk/artikel/dagens-overblik-minkordre-var-i-strid-med-grundloven-men-stoettepartier-giver-afdaempet-kritik

Hvis du ellers læser hvad jeg skriver, så har jeg ikke påstået noget. Det er andre jurister. Ikke mig! Som sagt. Jeg følger bare med! Læser lidt fra forskellige kilder.

Jeg kan finde mange flere jurister der påstår det samme som Kent Kristensen. De har nok glemt at ringe til dig først. smiley

https://www.berlingske.dk/politik/foedevarestyrelsen-har-grundlovsstridigt-beordret-minkavlerne-til-at-slaa

https://cepos.dk/debat/modsiges-af-forskere/

• #369   16. nov 2020 Der er nok undsluppet en del. Det er jo næsten 9 millioner der har afskaffet indtil videre.

Når så de ankommer levende til forbrænding eller tabt på motorvejen, så vil en lille del nok overleve.

Jeg tror til gengæld ikke det er det store problem. De skal nok holde sig fra sig selv normalt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#371   16. nov 2020 I bt læser jeg følgende. I forhold til grundloven skal en regering agere inden for loven.

Det mener 3 eksperter ikke man har gjort.

Men hvad ved eksperter på området om det.

• #372   16. nov 2020 Vi har også haft mink her hos os i årenes løb. Ingen artikler kom ud af det...

• #374   16. nov 2020 - Ja, det er det efter min opfattelse. I Grundloven står der, at ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes til at afstå sin ejendom. Det vil være også være i strid med den europæiske menneskerettighedskonvention, som beskytter ejendomsretten og siger, at man skal have lovgrundlag for at gribe ind - og så skal det i øvrigt være proportionalt.

Jonas Christoffersen tilføjer dog, at regeringen i henhold til Dyreholdsloven kan kræve, at syge besætninger og de besætninger, der befinder sig indenfor en sikkerhedszone, skal slås ned. Men altså ikke dem udenfor.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/tidligere-direktoer-institut-menneskerettigheder-om-minkaflivning-i-strid-med

Max, jeg skriver ikke, at det ikke er i strid med grundloven. Jeg skriver at manglende lovhjemmel ikke i sig selv er i strid med grundloven. Ret stor forskel! Og så fniser jeg over vores egen Karen Jurist, som googler sig frem til en sundhedsjurist, og bruger det samme citat to gange, for alle ved jo, at ting bliver rigtige, når bare man gentager dem smiley

Hint: Prøv en googling med "minksag ejendomsret" - det kan måske bidrage til lidt opklaring, selv hos Karen'erne smiley

• #375   16. nov 2020 Det er som om, mange har svært ved at acceptere at der ikke i den nuværende situation arbejdes med absolutter.
    Vi skal lytte en masse til videnskaben, men forventer, at er man videnskabsmand, så siger man sandhedEN.
    Men sådan arbejder de slet ikke. De sandsynliggør og så diskuterer de på baggrund af de informationer, der er til rådighed.
    Jurister gør præcis det samme.

Så man vil aldrig få et enigt sæt af jurister før en dom. Og bagefter diskuteres der stadig.
    Det er ikke matematik, det er vurderinger.

• #376   16. nov 2020 @A med Bom.
    Fnis du bare. Du er underlig, for det står så mange steder.

Nu er du i gang med din sædvanlige, jeg mente noget andet, og det er kun fordi at Martin er så dum, at han hoppede på det.

Det virker bare ikke. Det virker bare mærkeligt.

Men igen, du må skrive til alle disse dumme mennesker der skriver at der er grundlovsstridigt, for jeg har kun skrevet muligvis (det kan finde længere oppe).

Men du skal da have rettet alle de andre! Det er da vigtigt synes jeg.

Det er da Fedt, at du kender den endegyldige sandhed! Jeg beundrer skam . Glæder mig til at dig på skærmen lukke blå blogs dumme hysteri ned!

Jeg forstår ikke hvorfor du laver grin med en Kollega. Hvad slags jurist er du? Arbejde du ikke med børnesager for kommunen?

• #377   16. nov 2020 Martin - Mener du at det er okay der er mink der er sluppet ud i naturen?

• #378   16. nov 2020 Glæder mig til at dig på skærmen lukke blå blogs dumme hysteri ned!

Hva'?

Martin, måske, bare måske, er folk i virkeligheden ikke super interesserede i at forstå HVAD der er grundlovsstridigt. Men når du nu lader som om du gerne vil vide det, så prøv den googling, jeg lige har foreslået. Det kunne tænkes at du bliver klogere smiley

Jo, jeg arbejder med børnesager. Og jeg har tidligere arbejdet som advokat inden for privatret og landsbrugsret. Jeg vidste ikke at mit cv var relevant. Hvad er dit cv?

• #379   16. nov 2020 @A med Bom.
    Det var dig der lavede grin med en anden jurists udtalelse.

"som googler sig frem til en sundhedsjurist, og bruger det samme citat to gange"

Du kalder mig også Karen. Det er også underligt.

Prøv at sige højt for dig selv: Martin har ikke kaldt noget grundlovsstridigt. Det har flere jurister. Desuden skrev Max eksperter.

Alligevel forsøger jeg at lave grin med hans udtalelser.

Gad vide hvorfor? Jeg forstår ikke dit rationale...

• #380   16. nov 2020 Nej Martin, det er DIG der googler dig frem til en sundhedsjurist, og bruger det samme citat to gange. Tjek evt. 365 og 367.

Jeg er sikker på at denne sundhedsjurist også kunne forklare dig det grundlovsstridige i beslutningen om at aflive raske mink. Men det fandt journalisten enten for besværligt eller kedeligt.

Der sker hver dag masser af ting, som ikke har lovhjemmel. Det gør dem ikke grundlovsstridige. Hvis fx en butik i dag sælger alkohol efter kl 22, så er det uden hjemmel i lov. Er det så grundlovsstridigt? smiley

• #381   16. nov 2020 @A med Bom-
    Hvad med de to andre links der siger det samme.

Ja, jeg ved godt jeg lagde det to gange. Du svarede jo ikke. Nå, så er det som jeg skrev, at journalisten havde misforstået det.

Men hvis juristen har ret, hvorfor talte du så nedladende om hans baggrund?

I øvrigt de 2 andre links er så også dumme journalister?

Max's 3 eksperter ligeså?

• #382   16. nov 2020 #378 ... A med Bom ... Hi hi .... Martins cv er ----> speciale i afprøvning af den bedste gulvmoppe og visir med briller . smiley ..........sorry Martin .. ku' ik' la' vær' ... smiley

• #383   16. nov 2020 Bare lige for en god ordens skyld, A bare så du ved, at du ikke taler russisk.
    Jeg kan godt se, at du ikke tager stilling til, hvorvidt grundloven er overtrådt eller ej og derfor heller ikke hverken modsiger eller bekræfter de nævnte juristers udsagn smiley

• #384   16. nov 2020 @CH.
    God så er du den kloge i stuen, for det kan jeg også! Jeg forstår bare ikke hvorfor!

Det er jo sagens kerne.

For er det de facto ekspropriation, og så kommer det til at koste kassen det her.

Så er hele ideen om at sidde at forhandle lidt hjælp da ligegyldig. For så er der nogen regler der skal overholdes. Ellers begår man jo noget der ikke er tilladt.

• #385   16. nov 2020 @NITTIB:
    Du behøver ikke undskylde, i er jo de der 4-5 aldrende damer der konstant har noget sjovt at sige! smiley

• #386   16. nov 2020 Jeg er i øvrigt på ingen tænkelig måde ude på at stoppe blå bloks hylen - tværtimod. Og jeg mener også at visse grundlovssikrede rettigheder er totalt latterligt. Ikke den her, den er vigtig, og er vanvittigt indgribende for de folk det går ud over.

Men jeg mener heller ikke at nogle ministre skal gå af. Der sidder derimod nok nogle embedsmænd med røde ører. Shit happens! Men det skal selvfølgelig ikke koste en minister en plads. Med mindre embedsmændene HAR fortalt at der ikke var hjemmel, og han gjorde det alligevel. Lidt som med Støjberg, bortset fra at jeg jo syntes at hun gjorde det rigtige dengang smiley

• #387   16. nov 2020 Martin - Mit spørgsmål til dig er et seriøst spørgsmål.

• #388   16. nov 2020 @A med Bom.
    Jeg fatter simpelthen ikke lige det vi har debatteret. Vi er jo et langt stykke hen af vejen helt enige!

Hvordan du kan debattere i mod det jeg skriver er mig en gåde...

• #389   16. nov 2020 @Frk Jensen.
    Øh nej! Jeg mener det er gået helt galt for Mette alt det her.

Jeg tror også at denne skandale bare vil vokse og vokse jo mere der kommer frem.

Twitter rygterne går jo på, at grunden til hun ikke er blevet advaret skyldes at embedsfolkene er pisse bange for hende. Altså ingen tør tale hende imod. Dem der er tæt på hende har hun selv placeret.

Jeg troede det var løgn da jeg hørte det, men så jeg læste jeg dette:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/embedsmaend-klager-over-mette-frederiksen-har-aldrig-oplevet-noget-lignende

Vent og se, det skal nok være nogen der snart tager dette emne op. Hvis ikke det er sket. Desværre, det var ikke hvad jeg drømte om ved at stemme A.....

• #390   16. nov 2020 Martin - Det var mere fordi du skrev du ikke troede det ville være et problem med dem der er undsluppet smiley Jeg skriver intet om Mette F

• #391   16. nov 2020 Man kan jo godt være enige i resultatet, men ikke vejen derhen.

Men jeg bliver virkelig træt, når folk forsøger at bruge argumenter, som de egentlig ikke forstår. Hul i grundloven - det væsentlige er, at der står en bunke landmænd, som er blevet tvunget/truet til at aflive deres RASKE besætning, uden at de aner klap om, hvad de får som kompensation.

Jeg forstår nok bare ikke behovet for at bruge store argumenter, når enhver kan se, at det selvfølgelig er virkelig langt ude. Det skete er argument nok i sig selv.

• #392   16. nov 2020 @A med Bom.
    Ok, hvis det giver mening for dig, så kan jeg være ligeglad. Jeg har spildt min tid før. smiley

@Frk. Jensen.
    Det er jo helt forkert det der foregår!

• #393   16. nov 2020 Martin - Det er jeg enig med dig i, men tror ikke jeg forstår hvad du mener med at det nok skal gå smiley

For mink i naturen er ikke godt for hverken mink eller de dyr der lever der normalt smiley

• #394   16. nov 2020 @Frk Jensen.
    Det jeg mener er, at dem skal vi nok få skudt, og at det ikke er smittefarligt som sådan.

Mink i det fri, er sjældent glad for at kæle med mennesker. smiley

Altså du kan være helt sikker på, at mink har sluppet fri i DK løbende, og trods alt er de ikke verdens største problem i DK i det fri alligevel.

• #395   16. nov 2020 Martin - okay smiley

De mink der har været sluppet løs af aktivister (før Corona) har haft meget svært ved at overleve smiley Det er ikke mennesker jeg tænker på, men fugle og andre smådyr som minkene æder smiley

her er en gammel artikel hvor det godt nok var 5.000 der blev sluppet løs: https://naturstyrelsen.dk/nyheder/2014/jul/loesslupne-mink-goer-stor-skade-i-naturen/

• #396   16. nov 2020 Og igen igen igen en tråd der "drukner" i fnidder, men det er jo ikk noget nyt

• #398   16. nov 2020 Så er der skaffet hjemmel - desværre uden blå blok

• #399   16. nov 2020 Ja, og så bliver skruen uden ende! Det vil komme en masse drama ud af dette.

Men det gode er, at det i den grad viser svagheden ved det danske demokrati-

En regering kan potentielt fortage sig noget ulovligt, men er der nok partier der bakker op er det lige meget. Sådan er det-

• #400   16. nov 2020 Det var da det bedste der kunne ske .... minkene skal væk fra DK.
    Så kommer erstatningen sikkert også i hus .... om ikke andet også med DF ( de hopper jo lidt frem og tilbage efter for godt befindende .)

Og mon ikke Konservative også går med ??? .... og Jacob Ellemann får en lang næse ... Fniiis

• #401   16. nov 2020 Det bedste havde været en bred aftale, men nu er der gået politik i den.
    Håber på de i det mindste får den brede aftale i hus hvad erstatningen angår...

I det mindste er der afklaring nu, men det skaber næppe så meget ro, som man kunne ønske.

• #402   16. nov 2020 @Nittib.
    Samtlige tanker du kommer med er så forkerte at det næsten gør ondt.

Det kommer ikke til at ske (jeg sætter gerne en Magnum Mandel på det).

Det her er blå bloks chance for at jorde rød fløj-

Jeg tror, at det her bliver Papes gennembrud.

• #403   16. nov 2020 #402 ... Martin ... ja ... ja ... du er jo så klog ... du aner selv ikke en sk** om hvad der sker.
    Vent med at fortælle mig at jeg har uret , til det hele er overstået . -----> vi får se smiley

• #404   16. nov 2020 @Nittib
    Så er vi nedladende igen.

Jeg gætter jo bare lige som dig. smiley

• #405   16. nov 2020 Martin ... du skriver .....
    .........................................
    @Nittib.
    Samtlige tanker du kommer med er så forkerte at det næsten gør ondt.
    ........................................

Og det er MIG der er nedladende . ..... I øvrigt kan jeg ikke lide Magnum Mandel is ... smiley ... kan den ikke byttes ud med en Choko Stang , hvis jeg " vinder " ?

• #406   16. nov 2020 Jeg tror nu også at vores næste statsminister hedder Pape.
    I mine øjne er der sørme hellere ikke andre kandidater jeg kan forestille mig på den taburet.

• #407   16. nov 2020 Ja ondt på mig? For mig skriger det ind i himlen hvis blå blog ikke udnytter at Mette har fjolset i det.

Det er da nu de skal angribe. Den største politiske skandale nogensinde i DK i nyere tid.

De kan da kun tabe ved at give støtte til erstatning, medmindre den går over ekspropriation, så er de nærmest tvunget til det.

Men så vil de jo bare sige hvorfor, og rigtigt fanatiske røde vælgere, vil hade at man giver så god erstatning ( røde får nemt ondt bag i generelt når selvstændige tjener penge).

Mette har selv sørget for, at hun bliver taget bagi nu.

Hvilken is er jeg ligeglad med.

• #408   16. nov 2020 #407 .... Du kan få en IS-båd .... så kan du " sejle din egen sø " , når Mette bliver Statsminister ved næste valg også ...

Ajjjj ... hvor er jeg egentlig morsom ... smiley ... Men jeg synes stadig Mette har gjort / gør det godt .... Selvom hun kom til at jogge i spinaten i denne sag .

• #410   17. nov 2020 Selvfølgelig skal Venstre da kæmpe for minkavlerne
    https://piopio.dk/kopenhagen-fur-og-danske-minkavlere-vi-stoetter-politikere-med-valgkampbidrag

• #411   17. nov 2020 @Isabel
    Sådan klamme Karen! Jeg undrede mig virkeligt også over at du ikke blandede dig i går. Altså vi har haft alle de gamle trunter på banen, og den eneste der manglede var dig!

Godt du også nåede at være med! smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#413   17. nov 2020 Man kan ikke have en regering i et land,der ikke vil overholde loven. Så bliver det et lovløst samfund.

Citat. Mette F

• #415   17. nov 2020 Jeg synes Isabelle og Martin skulle flytte sammen ... og sidde derhjemme stille og roligt og diskutere hvem der er mest DÅM .... smiley smiley smiley smiley

Eller hvem der mest er en " Klam Karen "

• #416   17. nov 2020 200 smittede på 6 pelserier. De vurderer selv, at smitten er kommet ind med minkene.
    Det er sgu voldsomt.

• #418   17. nov 2020 Ellemann blev spurgt nogle gange i dag, og svaret var - Ja, vi ville formentlig have gjort det samme.

• #419   17. nov 2020 Jeg gætter på, at de fleste ender med at mene, at det var en god idé at aflive alle minkene hurtigt
    Det har de vist gjort hele tiden. Det der er problemet er, at det er gjort ulovligt, og at det endda er landets regering der har været ligeglad med landets lovgivningen.

Jeg vil aldrig komme til at synes at det er i orde at regeringen overtræder lovgivningen, og håber hellere ikke at de fleste andre gør.

• #420   17. nov 2020 Vi må hellere tage alle hunde med også - hurtigt - nu vi er i gang, ikke? smiley
    https://nyheder24.dk/sundhed/forskere-hundeejere-har-langt-stoerre-risiko-blive-smittet?fbclid=IwAR3fdD_dP8pMRYZ1qbzJHz2BpdVkeZ2_a8AV6hfad6YSEvqXebVGmEHSDvY

• #422   17. nov 2020 Som MF sagde i dag - havde de vist, der ikke var hjemmel, havde pressemødet været det samme, blot havde man sagt, at hjemlen til at aflive udenfor zonen ikke var skaffet endnu.
    Resultatet ville være det samme.

Jeg ser frem til redegørelsen i morgen, så vi kan se hvem, der vidste hvad, hvornår.

• #423   17. nov 2020 Mille, der er ret stor forskel på samfundsrisikoen når vi taler hunde, der let kan isoleres og mink, der går tusinder tæt sammen..
    Dertil kommer at hunde ikke smittes med denne Corona så let som mink og ikke smitter mennesker tilbage..

• #424   17. nov 2020 # 420
    og når de begynder ar skrive sådan noget, så bliver internaterne vist hurtig fyldt op, og der kommer masser af gratis hunde

• #425   18. nov 2020 Hvordan gik det med de 3 minkfarve, som havde givet falske negative tests.
    Kan der have været andre minkfarme, som har fusket med testene, og minkene er end på pelseriet i stedet for forbrændingen!

• #426   18. nov 2020 Ydrk... (og ja, jeg er klar over at kilden er socualdemokratisk)

https://piopio.dk/minkavlerformandens-minkbesaetninger-ramt-af-corona

• #427   18. nov 2020 Martin, er der egentlig noget som ikke passer ind i dit Karen-begreb? Og hvorfor har du behov for at kalde alle for klamme? smiley Den eneste som helt konsekvent opfører sig dårligt, er dig. Vi savner faktisk slet ikke den tidligere mandlige bruger med Jack russel - du udfylder hans sko til perfektion, særligt i forhold til at svine folk til.

WHAT DOES KAREN MEAN?

Karen is a pejorative slang term for an obnoxious, angry, entitled, and often racist middle-aged white woman who uses her privilege to get her way or police other people's behaviors.

As featured in memes, Karen is generally stereotyped as having a blonde bob haircut, asking to speak to retail and restaurant managers to voice complaints or make demands, and being an anti-vaxx , Generation X soccer mom.

In 2020, Karen spread as a label used to call out white women who were captured in viral videos engaging in what are widely seen as racist acts.

Kommentér på:
Aflivning af mink

Annonce