{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.408 visninger | Oprettet:

Kan du dræbe ? {{forumTopicSubject}}

Ja lidt voldsom overskrift, men her til aften efter agilitytræningen kører jeg forbi et dyr på vejen der ligger og vrider sig, jeg vender om og ser hvad det er, det er så en mink/ilder? der ligger der, man kan ikke se det er kørt over udover det ligger på vejbanen. Bliver hurtigt enig med mig selv om jeg hvertfald ikke kan aflive, har heller ikke noget i bilen det kunne gøres med, og ved ikke om dyrlægen gør det, og nu er det jo vagtdyrlæge, så han/hun er nok ikke på klinikken. Jeg vælger så at tage dyret med for jeg ved min mors kæreste i det mindste kan aflive...

Men har så tænkt på siden, hvad nu hvis jeg stod i en situation der krævede man aflivede på stedet, hvad ville jeg så gøre ? eller hvad skulle man gøre .... Jeg har engang været vidne til en grim aflivning af en grævling der blev sparket i hovedet hvor jeg var på vej ud af bilen for at blande mig og få det gjort på en human måde, istedet for det der manden havde gang i, men kæresten holdt mig tilbage ... Og har da fortrudt mange gange jeg ikke bare gik ud af bilen og fik det stoppet.

Men kan du aflive hvis du møder et såret dyr ? Hvis ikke, hvad gør du så ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan du dræbe ?
  • #1   17. sep 2013 Jeg tror godt jeg kunne. Jeg ville knække nakken på den med hænderne. Det er efter min mening det mest humane. Hurtigt og smertefrit.
    Kan man ikke gøre det selv, kan man ringe til falck som kommer og tager sig af dyret.


  • #2   17. sep 2013 Ja det kan jeg. Har tidligere måtte aflive en ramt hare og faktisk en mink også. Såfremt dyret er så skadet, og du er i bil, så er det nemmeste jo at køre dyret over.

  • #3   17. sep 2013 Ja jeg kan godt aflive et dyr, har efterhånden gjort det mange gange. F.eks en due der lagde i min indkørsel, den var blevet ramt af en bil. Jeg holdte ved om dens krop, og slog dens hoved mod et hjørne på huset. Jeg har oss aflivet enormt mange rotter, da jeg har haft slanger og de fik aflivede dyr.

    Et slag i nakken, og så et nakketræk. De mærker intet.


  • #5   17. sep 2013 Der er milevid forskel på hvilke dyr jeg ville kunne aflive. Jeg ville ikke kunne aflive en hund og en kat, og ville ikke vide, hvordan jeg skulle aflive et større dyr, men ville faktisk gerne vide det... hvis nu...

  • #6   17. sep 2013 Ja det tror jeg. Jeg ville helt sikkert stor tude, men jeg ville ligge hovedet ved dækket også køre.

  • #7   17. sep 2013 Det med at knække nakken på dem, el. lign. tænker jeg altid hvad hvis jeg ikke har nok kræfter til det ? Selvom jeg jo godt ved jeg har, min frygt grunder nok også mere i at jeg ikke får slået dyret ihjel med det samme... Engang havde vi nogle ællinger der pludselig blev syge og skulle aflives, dette kunne jeg godt, specielt hvis jeg var alene hjemme, og blev nødt til det, men der hed det sig altså også to gange med øksen for at være sikker selvom sådan en lille str. næppe overlever første gang ... Som sagt tror min frygt bunder i jeg ikke kan gøre det hurtigt nok, ville nok også have fundet på en løsning med minken/ilderen hvis jeg vidste jeg ikke havde andre muligheder ...

  • #8   17. sep 2013 Jeg ved at jeg ikke kan. Jeg var nemlig engang vidne til at en bil foran mig ramte en kat smiley ham der ramte katten fortsatte. Jeg tog hold, steg ud af bilen og oplevede mig selv stående fuldstændig forstenet ved siden af den forpinte kat. Det var rædsomt at stå der og bare ikke kunne gøre en skid.
    Heldgvis fik jeg tilkaldt en på det modsatte fortov, som hjalp den stakkels mis smiley


  • #9   17. sep 2013 Ja har også tænkt på det med at køre dyret over igen, men ja ... Ved ikke hvorfor jeg synes det er så grimt smiley Det er al aflivning jo ... Og dyret mærker nok ikke forskel...

  • #10   17. sep 2013 Nej, det kan jeg ikke.

    Vi havde mus i den lejlighed vi boede i for et års tid siden. En nat havde en musefælde fanget musen, men musen var slet ikke død. Lidt omtumlet, men ikke død. Min mor satte den i en skål fordi den var så omtumlet - måske en hjerneskade efter fælden. Ingen af os vidste hvad vi skulle gøre, min mor håbede at den ville få det bedre. Desværre ''sprang'' den ud af skålen da vi ville skifte papiret i bunden, og den løb ud over bordkanten og ned på gulvet. Den var stadig ikke død, men lå bare og krampede nærmest. Jeg måtte ringe efter vores genbo som kom over og tog musen ud hvor han knækkede nakken på den.

    Det var en forfærdelig oplevelse og jeg følte mig virkelig som et dårligt menneske for at lade den stakkels mus lide sådan, men jeg kunne simpelten ikke gøre noget selv.


  • #11   17. sep 2013 Nej netop, det er også forfærdeligt at stå og ikke kunne gøre noget smiley Det er bare generel ikke en sjov situation at stå i og skulle aflive et dyr ...

  • #13   17. sep 2013 Ja det kan jeg godt.
    Vil tusinde gange hellere slå dyret ihjel med de bare hænder end se på det lider


  • #14   17. sep 2013 det er min største frygt ved at skulle have kørekort, og nok også derfor jeg ikke har taget det endnu... men hvis det kom til stykket, ville jeg nok også ligge hovedet ved dækket, og køre.. såfremt dyret har en størrelse hvor det kan lade sige gøre...

    puh får det helt skidt bare ved tanken !


  • #15   17. sep 2013 Et nakketræk er egentlig nemt nok. Tag fat i haleroden med den ene hånd, og fat i hovedet med den anden. Så hiver du i hver sin retning med hænderne, alt bliver lige skildt fra hinanden og musen dør. Jeg plejer så oss at vride musens, eller rotten hoved bagover mens jeg gør det.

  • #17   18. sep 2013 Jeg ved at det ville jeg på ingen måde kunne..

    For pokker, tårerne trillede bare da min mor aflivede nogle af de kaniner vi havde.. Godt nok var der gået sygdom i dem.. Men jeg blev så berørt af det at jeg end ikke engang skulle være hjemme når hun gjorde det..


  • #18   18. sep 2013 Det kommer an på hvilket dyr vi snakker om -smådyr kunne jeg såmænd nok (evt med telefonisk vejledning fra brormand der er jæger;)) men man kan jo osse komme ud for at køre ræve e.l. over, og så store dyr ville jeg ikke ane hvad jeg skulle stille op med, så dem måtte falck tage sig af.
    -katte ville jeg osse være noget usikker på, simpelthen fordi de altså er særdeles sejlivede og kan overleve de mest utrolige ting, så jeg ville være bange for den ikke døde omgående.


  • #20   18. sep 2013 Jeg ville ikke kunne gøre det, det ved jeg allerede på forhånd. Jeg tror ikke engang jeg kunne gøre det med en mus.

  • #22   18. sep 2013 Batdag Okay smiley

  • #24   18. sep 2013 Jeg håber jeg vil kunne gøre det hvis det er nødvendigt. Meen jeg har meget meget svært ved at tage liv. Selv insektliv etc.

    Jeg har en tung metalretlås i bilen jeg ville bruge hvis jeg fx ikke kunne bruge selve bilen som redskab ...


  • #25   18. sep 2013 Tak for svar, kan se det ikke kun er mig selv der har enormt svært ved det ... Ja det er netop det med at man måske ville gøre det for forsigtigt og at dyret ville lide endnu mere der er det store issue ... :S



  • #26   18. sep 2013 Ja, hvis jeg var sikker på at kunne gøre det på en human måde og ikke give dyret yderligere smerte.

    Jeg har slået smådyr ihjel under min studietid og også fisk på fisketuren, men har heldigvis aldrig skulle slå noget større dyr ihjel. Og ja, man skal passe på med at være for forsigtig, det så jeg da jeg studerede, hvor jeg flere gange var inde og tage over fra en der var for forsigtig, fordi jeg ikke kunne holde ud at se på hvor lang tid det tog.

    Bryder mig dog ikke om at slå noget ihjel og gør det kun når det er absolut nødvendig. Jeg er en af dem som hellere bruger tid på at fange insekterne og lukke dem ud end at slå dem ihjel. Undtagelsen er dog myg, fluer, flåter og dræbersnegle osv.


  • #27   18. sep 2013 Jeg har engang aflivet en nyfødt killing, hvor dens tarme hang ud af maven.
    Holdt om dens krop med et viskestykke og slog dens baghovede hårdt mod kanten af køkkenbordet flere gange.
    For en sikkerheds skyld lagde jeg den bagefter ind i fryseren på hurtigt-frys.

    Har også et par gange gjort det med fugle, som kattene havde slæbt med ind.

    Med større dyr ved jeg ikke, om jeg kunne - men var jeg den eneste i nærheden, håber jeg det.


  • #28   18. sep 2013 Jeg er så glad for Turboernes dræber-instinkter, for det er gudskelov sjældent at jeg er ude for at JEG skal slå noget som helst ihjel smiley

    Sidste gang, var en bambi der sprang ud foran Patrolen midt i en snestorm og den havde det altså ret skidt, med 2 ben i meget underlige vinkler og hul i maven smiley og jeg kunne ikke få fat på en jæger og falck sagde 1½ time, så jeg gokkede den en på masken, så den var væk og skar halsen over på den smiley


    Og SÅ blev jeg satme pivet, men hellere det end den skulle ligge og lide smiley

    Lige der var jeg glad for at jeg havde fået installeret, sådan et nødkit af min far, i hanskerummet. Sidst kniven var i brug, var da krikken havde brillieret og havde sat grimen fast i sit hønet og fik et mindre angstanfald over det, midt på en jysk motorvej smiley


  • #29   18. sep 2013 Mej det kan jeg ikke
    Men stopper altid og får fat i nogen der kan


  • #30   18. sep 2013 Sorry, nej det kan jeg ikke
    er bare ikke skabt til at slå ihjel. Men vil klart gøre alt for at afhjælpe situationen, få fat i nogen der kan.
    har fået en dyrlæge ud og aflive en høne engang.. Indrømmet det er måske pinligt, men jeg erkender blot at jeg ikke kan. En sprøjte ville jeg godt kunne gøre det med! Men ikke med "vold'


  • #31   18. sep 2013 Jeg kan ikke tage livet af noget større end en edderkop. Jeg er alt for blød med de dyr.
    Vi ser en del skadede duer, nok fra katteangreb, hvor vi bor. Heldigvis når hundene at tage dem, før jeg opdager dem. De knækker bare nakken på dem, og så kan jeg smide dem ud. Min race er utroligt god til jagt og aflivning af fugle. De får dog aldrig lov til at spise dem, da jeg ikke ved om fuglene bærer sygdomme.
    Større dyr som mink eller påkørte husdyr, ville jeg ikkekunne stille noget op med. Jeg måtte ringe efter hjælp i stedet.


  • #32   18. sep 2013 Jeg kan aflive fugle op til hønsestørrelse. Troe jeg ville have svært ved større pattedyr, som harer, katte, ræve og grævlinge, hvordan filan gør man lige det?
    Min mor arbejder sammen med en lokofører, som aflivede en hest med en lommekniv. Det tror jeg ikke jeg kunne, heller ikke hjortedyr.


  • #33   18. sep 2013 Tjaa.. har været vidne til flere 100 mus og rotter er blevet aflivet på arbejde med slanger og gnavere + kaniner.
    Men har aldrig aflivet selv, jeg har bestemt mig for jeg vil lære det af en der faktisk ved 100% hvad h*n snakker om som han lære mig den helt rigtige måde og gøre det på.
    Men hvis et mindre dyr i naturen led ville jeg helt klart prøve for at hjælpe dyret.

    Med det sagt, så er det dælen dytme modbydeligt og se en kanin blive aflivet smiley


  • #34   18. sep 2013 Jeg har prøvet at aflive en del mus og småfugle. Nogle fordi katten ikke havde dræbt dem, og nogle hvis de var fløjet på et vindue, eller hvis spurvehøgen havde haft kløerne i dem.
    De små dyr afliver jeg ved at kyle ned i nogle fliser. De dør med det samme.

    Jeg har aflivet et par enkelte rotter (eller nærmere dræbt dem). Der brugte jeg hhv en skovl og en høtyv.

    Af større dyr, har det været skamskudte duer og alliker, som har fået skudt ben eller vinger i stykker. Dem har jeg klasket ned i en træstub.

    Men ellers har jeg været med til at slagte høns, gæs, ænder og kaniner.

    Min mand (der har jagttegn) har skudt en påkørt kat, som var lammet i bagkroppen. Han gjorde det, men havde det absolut ikke godt bagefter.


  • #35   18. sep 2013 kan jeg godt, påkørte et rådyr ungdyr og den var ikke død så det var et hurtigt knæk og så var den væk

  • #36   18. sep 2013 Nej, det kan jeg ikke.
    Jeg har heldigvis aldrig haft behov for det endnu, men min ex-kæreste har aflivet et par katte, som var kørt over og lå og led på vejen, hvor jeg var med. Og jeg ved, at jeg ikke kan gøre det smiley Desværre!


  • #38   18. sep 2013 Har en gang kørt et rådyr ned.
    Jeg blev simpelthen så chokeret. Men nåede gudskelov ikke at tage stilling til noget, da manden der kørte efter mig kom ud med et koben og bankede det stakkels dyr over nakken. Den døde hurtigt, men hold da op hvor var det en væmmelig oplevelse, og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skulle have klaret det selv.

    Jeg har aldrig kørt nogle mindre dyr over, men et rådyr ville jeg simpelthen ikke kunne aflive. Jeg ville være mest bange for at jeg ikke kunne slå hårdt nok, og jeg ville ikke have kunne flytte det pågældende rådyr tilbage på vejen (det lå i rabatten) så jeg kunne køre det over.

    Jeg har flere gange stået med killinger der hurtigt skulle aflives, der har jeg gudskelov haft andre i nærheden til hjælp, men måske jeg havde kunne klare det selv, hvis ikke der havde været andre alternativer.



  • #39   18. sep 2013 Jeg har heldigvis ikke været ude for at skulle gøre det siden min gode gamle Daffy døde 2011. Da jeg havde hende brugte jeg hende til det: Hun aflivede hurtigt og effektivt. Har brugt hende et par gange til smådyr. Men jeg kan jo godt slagte en kylling så mon ikke jeg også godt kan aflive et dyr der er kommet til skade.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #40   18. sep 2013 Jeg ville bestemt ikke syntes om det.Når det er sagt syntes jeg det er en pligt at hjælpe dyret så det ikke skal lide mere.

    Ilder Mor.Er ikke sikker på at jeg ville kunne håndtere et så stort dyr.Jeg tænker også at det i flere tilfælde vil være dumt at selv gå hen til et påkørt rådyr.Et skræmt dyr kan pludselig løbe meget langt såfremt man vælger at nærme sig og så skal der bruge tid til efterfølgende til at finde det.


  • #41   18. sep 2013 Jeg har et par gange måttet aflive småfugle, som min hund havde leget for voldsomt med.

    Jeg var ødelagt indeni, men jeg gjorde det - alternativet ville være endnu værre.

    Et større dyr ved jeg ikke med, men vi har vores scweiss-hundefører på speed dial, så han må klare ærterne for os, hvis dyret er for stort til at vi kan gøre det selv.


  • #42   18. sep 2013 http://www.schweiss.dk/

  • #43   18. sep 2013 Ja. Men kun hvis jeg kunne se der var absolut ingen chance for overlevelse... Ellers ville jeg gladeligt betale dyrlægen for at lappe dyret sammen igen ;o)
    Men hvis det er for dyrets bedste. Så kan jeg godt bide tænderne sammen og gøre det. Selvom jeg har det rigtig skidt med det.

    Men jeg vil foretrække aldrig at skulle aflive et dyr igen... Det er nok et rimelig urealistisk håb, eftersom jeg er ved at uddanne mig til dyrlæge :b


  • #45   18. sep 2013 Nej, det er ikke min spidskompetence smiley

    Jeg ville ønske at jeg hurtigt og effektivt lige kunne gøre en ende på dyrets lidelser, men jeg kan bare ikke. Min frygt er, at jeg bare ender at udsætte dyret for flere lidelser.

    Jeg kan heller ikke have, at dyr ligger på vejen eller i vejkanten og lider, jeg har truet med at tage jagttegn, bare for at kunne gøre noget, men hvad hjælper det, når jeg ikke kan få mig selv til at trykke på aftrækkeren.


  • #46   18. sep 2013 Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ikke kunne gøre det.
    Hvis min kæreste var med i bilen, ville han godt kunne, og ellers ville jeg måske have mulighed for at tage dyret med hjem, så han kunne.


  • #47   18. sep 2013 Jeg kan og har gjort det før, hvis dyr lider så er det bare sådan det skal være...

    Nej det er ikke rart men endnu mindre rart at vide dyret lider...


  • #48   18. sep 2013 Ja en mår var det nok:)

    Kunne være en ide' at have nummeret på en schweisshundefører, for selvom man måske selv kunne finde dyret, hvis det var et stort dyr, kunne jeg næppe slå det ihjel eller komme tæt nok på for at gøre det ..... Kan man bare ringe til dem 24/7 eller hvordan ?



  • #49   18. sep 2013 Ja, man kan ringe til dem når som helst.

  • #50   18. sep 2013 OKay smiley

Kommentér på:
Kan du dræbe ?

Annonce