{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Humpning... {{forumTopicSubject}}

Vi har haft hanhunde der humpede alt og alle, nu har vi så en tæve der får et humpeflip engang imellem. Why?

Hun er næste 1 år og af racen Dansk Svensk Gårdhund. Meget selvsikker og var den største (og første) i kuldet. Dog aldrig dominerende eller andet overfor os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Humpning...
  • #1   21. jan 2021 Læs op på humpen, det har intet med dominans eller selvsikkerhed at gøre.

    Det skyldes stress, energi, overspringshandlig....


  • #2   21. jan 2021 Hvor meget aktivering får hunden?

  • #3   21. jan 2021 m p, okay... lyder mærkeligt for det er som regel om aftenen når vi sætter os ned for at slappe af i sofaen. Det er nok det mest rolige tidspunkt på dagen for hende.

    Frk. Jensen, det varierer alt efter om vi træner med rotter eller bare alm. træning


  • #4   21. jan 2021 Så intet ud over træningen?

  • #5   21. jan 2021 jo da, hun er meget aktiv hele dagen, og får masser af lange ture.

  • #6   21. jan 2021 Men når vi træner rotter, så er hun helt død i et par dage efter...

  • #7   21. jan 2021 Lange gåture er ikke nok, hvad får hun til at aktivere hjernen med?

  • #8   21. jan 2021 Men når vi træner rotter, så er hun helt død i et par dage efter...

    Det er mentaltræning. DET trætter.


  • #9   21. jan 2021 årh jeg kan love dig for at lange gåture er noget der trætter hendes hjerne, men derudover så træner vi helt alm. lydighed og snart agility


  • #10   21. jan 2021 Mette, det er fysisk meget hårdt arbejde

  • #11   21. jan 2021 Det lyder til at du mest laver fysisk aktivering.

    Det er ikke nok, lav noget derhjemme også der ikke kræver det store fysisk.



  • #12   21. jan 2021 Hun jager rotter hver dag, men træning med rotter er noget andet og meget hårdt for hende. Der er intet mønster i humpningen og det er som I kan læse heller ikke noget der kommer hver dag, men en gang i mellem, hvor hun ligesom går i "humpningstrance" i nogle minutter.

  • #13   21. jan 2021 Frk. Jensen, kan du komme med eksempler?

  • #14   21. jan 2021 Mette, det er fysisk meget hårdt arbejde

    Ja, men i modsætning til lange gåture er rottetræning også meget mentalt og udfordrende for hovedet. Der er større forskel end du tror, kan jeg læse smiley


  • #15   21. jan 2021 Mette, det har ikke så meget at gøre med om jeg tror der er forskel på fysisk og mental træning, men på at du at skrev at rottetræning var mental træning. Hun er selvfølgelig mentalt træt, men ikke død. Dog fysisk meget træt, hvilket var det jeg ville pointere forskellen på. Et af de første spørgsmål lød på hvor meget hun blev aktiveret og jeg skrev det kom an på hvilken dag det var. Hun kan sagtens give sig til at humpe på en rottetræningsdag, der er intet mønster.

  • #16   21. jan 2021 Lisette - fx strø maden ud på gulvet/plænen.

    gem nogle godbidder i en kasse fyldt op med tomme toiletruller osv.


  • #17   21. jan 2021 Frk. Jensen, tak. Vi strør allerede maden ud i gårdspladsen morgen og aften. Børnene leger mange lege med hende, hvor hun skal finde ting, hente ting, m.m.



  • #18   21. jan 2021 @3: Det er absolut ikke ualmindeligt at hunde får et 'humpeflip' om aftenen også selvom man tænker at den burde være træt. Det er sådan lidt 'lukke det sidste luft ud af ventilen' agtigt. Min Clinton gør det sådan nærmest rutinemæssigt; han tager sin elskede tiger. Jumper den et par gange og falder så i søvn med tigeren mellem forpoterne og dens ene bagpote i munden. Det gør han nærmest hver aften. Clinton er heller ikke en hund der går rundt og keder sig smiley
    Jeg ville seriøst vurdere om det er noget jeg gider gøre noget ved eller om det er noget jeg bare vil lade hunden gøre. Det afhænger selvfølgelig af hvor meget den gør det og om den virker stresset/'oppe at køre' når den gør det.
    Når du siger i træner med rotter. Hvad mener du så helt præcist? Og hvor ofte - er bare nysgerrig smiley
    @11: Med en hund som en DSG eller en terrier. Kan man nærmest ikke lave noget der trætter mere mentalt end at lade den jage mus og rotter. Der er ganske simplet INTET du kan stille op med, der kommer bare i nærheden af at få lov at bruge sine indbyggede instinkter.


  • #19   21. jan 2021 Jeg havde selv et par mulige årsager til humpningen i tankerne: at hun er overstimuleret, eller at hun har noget hormonelt. Dominans var noget en lokal hundetræner mente kunne være en mulighed, siden hun var den største osv. I så fald en meget mild form for dominans, da det jo ikke er en dominant race. Tja, måske. Vi har aldrig haft tæver der humpede før.

  • #20   21. jan 2021 Der er næppe nogen grund til at overtænke en løsning. Hunden har en uønsket adfærd. Den skal stoppes med et 'NEJ' og derefter evt. afledes. Det kan tage lidt tid, men sådan er det. smiley

  • #22   21. jan 2021 Frk Jensen
    Hunden træner lydighed og trænes på rotter.
    Rotte træning er så sandelig mentalt ret udfordrende, så jeg ved ikke rigtig hvor du vil hen med dine spørgsmål.
    Hunden bliver da aktiveret både mentalt og fysisk.


    Lisette, selv om det er om afte en når der er faldet ro på, så kan det altså være stress.
    Det er jo det samme med mennesker, vi kan også være på arbejde, være aktive, og når så i kommer hjem og der er ro på, så ramler verden for os og vi kan ikke sove på grund af stress.


    Det kan være svært at finde ud af hvorfor hun er stresset, det kan skyldes mange ting.
    For lidt aktivering kan give stress, men det kan for meget aktivering også.
    Måsk du skulle se lidt på din hunds hverdag, måske overdeiver du træningen.

    Det jeg hæfter mig ved er, at alle dine hunde har humpet, og derfor tror jeg at grunden til det skal findes i hundens hverdag.


  • #23   21. jan 2021 Mette med præsidenten, træningen foregik med en anden rottehund der lærer hende hvordan man gør. Vi har haft vanvittig mange rotter sidste år, så der kom de simpelthen herud og så gik den vilde rottejagt ellers. Vi er ved at være i bund med rotterne smiley

  • #24   21. jan 2021 Mette - Jeg har ikke skrevet noget om rottetræningen smiley Det lød bare til at rottetræningen var sådan en gang i måneden eller sådan noget og de andre dage var det så bare lange gåture

  • #25   21. jan 2021 Anni, tak for input. Nej nej ikke alle hundene, men specielt et par hanner som synes det var fantastisk smiley

  • #26   21. jan 2021 Som jeg skrev til Mette syntes jeg det lød til at rottetræningen kun var fx 1 gang i måneden og lange gåture resten af dagene.

  • #27   21. jan 2021 Hvis din DSG jager rotter hver dag, så tror jeg sådan set ikke der er så meget mere du kan gøre. Det er da den allerbedste aktivering du overhovedet kan tilbyde hende. At strø maden ud eller gemme godbidder i en kasse er vand ved siden af.
    Nu du beskrev humpningen lidt mere så fik jeg et andet billede af det i hovedet. Så ligner det for meget mere 'stresshumpning'. Dvs. hunden har egentlig nok oplevet lidt vel rigeligt en dag og så 'trykudligner' den ved at lave en overspringshandling (et velkendt adfærdsmønster der giver en følelse af kontrol). Jeg ville stoppe hende (fysisk hvis i ikke kan komme i kontakt med hende) og tilbyde hende en anden beroligende aktivitet istedet. Fx smid en lille tyggepind til hende.


  • #29   21. jan 2021 Jeg har det præcis som Mette og ville heller ikke tænke at hunden nu er mega stresset eller understimuleret o.l.

    Min egen unghund på 9 måneder får jævnligt de der "humpeflip" fx efter aftenturen om aftenen, i kort tid, og så lægger hun sig til at sove. Det er lidt som om - som Mette siger - at den sidste luft lige skal ud og så er det sovetid.

    Humpen kan skyldes forskellige ting og der er ikke et fast svar på det. Jeg ville kigge på min hund og vurdere i hvilke situationer den gør det. Min hund gør det som regel liige inden hun rent faktisk splatter ud og slapper af.


  • #30   21. jan 2021 @23: Trælst med rotterne smiley Men de lyder nu trods alt som et ret fedt liv for en DSG smiley

  • #31   21. jan 2021 "Men de" = "Men det"

  • #32   21. jan 2021 Jeg er fuldkommen enig med Mette i # 21

  • #33   21. jan 2021 Den der lokale hundetræner bør du ikke lytte mere til. Vedkommende er mange år bagud i sin viden.
    Flip er normalt om aftenen hos hvalpe og unghunde. Overgangen mellem aktivitet og ro er svær, og de skal lige ned i gear. Sig nej til humpen, afled og tilbyd selskab og en tyggeting.


  • #34   21. jan 2021 Det kan sagtens være hormonelt, hvis hun er tæt på løbetid fx, mine hunde, 5 tæver humper meget omkring løbetid, det har intet med stres eller aktivering at gøre;) så er det noget hun er begyndt på inden for de sidste uger vil mit gæt være løbetid forude smiley

  • #37   21. jan 2021 Tak for alle jeres gode svar og input !

Kommentér på:
Humpning...

Annonce