{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.035 visninger | Oprettet:

Så skal den da aflives !!!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hund, der ind imellem reagerer voldsomt og kraftigt. Det har resulteret i en del bid i mig igennem de snart 5 år, jeg har haft ham.

Det sidste stunt var et bid i min underarm - som resulterede i at armen fra ca albue og ned til håndled var sort og fik changeret i nogle interessante nuancer, indtil det gik helt væk.
I tiden var det jo til fuld skue for kollegaerne - jeg jobber på en lukket afdeling og vi må ikke have lange ærmer på.

Vi kom så til at tale om det igår - min tlf lå på bordet, sammen med en kollegas, som ringede. Et kønt billede af hans kone dukkede op på skærmen. Kort efter fik jeg en besked, og et kønt billede af .. min hund smiley - dukkede op på min skærm.

Det fik en kollega til at udbryde - nå, er det den der hund der bed dig - kæft, hvor er den grim !
Hvorefter hun erklærede, at hvis det var HENDES hund, der havde gjort sådan, så var den blevet aflivet lige på stedet.
Hun fortsatte, at hendes foregående hund (schæfer) kunne hendes barnebarn "gøre alt ved".

Jeg har det som en ufravigelig regel aldrig at diskutere hund med mine kollegaer, så det kom ikke videre end til at min grimme hund burde aflives og at hendes fandt sig i alt fra børnebørnene.

Men hvordan har I det i grunden med den slags?

Ville I aflive en hund, der så voldsomt bed jer?
Ville I forvente af jeres hunde, at de fandt sig i "alt" (det var så at blive krammet, siddet på .. den slags, hun talte ikke om mad- eller kødbensituationer, så det ved jeg af gode grunde ikke)?

Hvordan har I det med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så skal den da aflives !!!!!
  • #1   6. mar 2021 Hvis jeg har fået trådt på hunden eller på anden måde overskredet en grænse, jeg slet ikke var opmærksom på - så måske.

    Hvis nu fx ved løb at jeg ikke har spottet at en ankel er vredet om, og jeg får givet mange smerter når jeg bukker anklen og trækker den igennem selen - så nej.
    Ziva slugte min surdej og måtte hos dyrlægen have den retur. Hun havde det virkelig dårligt af den sprøjte hun fik. Rystede og var meget utryg - hvis hun havde bidt mig der, så nej. Jeg havde fuldstændig vidst hvorfor hun var presset og at det aldrig var sket med et barn i en almen situation hjemme.

    Hvis jeg ikke ved hvorfor der er kommet bid, så ja.

    Jeg er moster til 9 børn. Der er strenge regler om, at man aldrig nærmer sig en hund, der ligger og sover i kurven. Hvis der er mange gæster og mangler plads i sofaen, skal jeg nok kalde dem væk - det er forbudt at skubbe og trække dem væk.

    Men - med børn vil der blive tabt mad på gulvet, kastet med bamser og entusiastiske armbevægelser. Jeg forventer at børnene kan løbe, lege, skrige og være børn. Både i mit hjem og i min have.

    Hvis jeg nogensinde mistænker en risiko for at et barn kan bides, så er hunde aflivet eller som minimum omplaceret. Jeg lukker dem ikke væk når jeg har gæster og vi både løber, går tur og træner ved skove / parker / legepladser og andre steder, hvor mange andre kommer med deres børn

    Men, jeg finder 'søde' videoer kvalmende af de leger med ørene, leger hest og trækleg med halen - og fantaserer ofte om at forældrene finder en våd avis og slår sig selv i baghovedet efter de har fjernet barnet.


  • #2   6. mar 2021 Nu ved jeg ikke hvad der sket inden din hund bed dig. Manfred (ja min lille Boston) gjorde min læg sort, da han fejl bed efter en bidepølle, jeg jeg sat mit ben imellem.. han har da også bid hul i mine fingere. Morris napper efter min under arm når vi træner og han bliver frustreret fordi jeg ikke hjælper ham nok.
    Mine hunde skal ikke finde sig i alt, men den lille er blevet markerings af Morris et par gange. Men han kan sidde ved siden af ham og så mener min dreng han skal tage fat i hans øre. Men hunden napper og skrider. Den gamle knurre og skider. Og det er 100% min skyld de ting sker.

    Men jeg vil ikke accepter en hund umotiveret napper og bider mig.


  • #4   6. mar 2021 Altså jeg ville aldrig nogensinde teste om børnene kan gøre alt ved vores hunde, for det skal de slet ikke have lov til, de skal respektere dem og deres grænser, og inden for de rammer har jeg meget svært ved at forestille mig en situation hvor bid kunne opstå.
    Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg ville reagerer hvis en af hundene bed, det ville komme an på situationen, men pga egne børn og de børn der kommer her i hjemmet ville jeg ikke turde have en hund, jeg ikke stolede på ikke ville bide dem.


  • #5   6. mar 2021 Altså, der er bid, og så er der bid. Det lyder helt ens, men omstændighederne vil være afgørende for mig. Sker bidet i en trænings- eller legesituation, så synes jeg godt, at det kan forsvares. Sker det derimod under den almindelige daglige håndtering, så er det sgu den blå sprøjte - pronto. Jeg vil ikke forulempes fysisk af medlemmer af husstanden - med mindre der er aftalt et stopord smiley

  • #7   6. mar 2021 Uha, det kræver en vis portion tålmodighed at sidde på sine hænder mens der bliver sagt sådan noget om at "gøre alt ved hunden".

    Eller - det synes jeg. For det er i hvert fald sådan nogle udtalelser der går direkte ind og pirker til den dybeste provokation du kan rage frem i mig smiley

    Jeg synes det er HELT forkert at forvente, at man skal kunne gøre "alt" ved hunden (ja, nu forudsætter jeg bare at det er diverse hiven-i-øren eller gribe i pels eller tage dens ting). At børn skal kunne gøre det bare fordi de er børn. Det er så dybt unfair at behandle en hund på den måde, og forvente at den bare tager imod, fordi "det skal en hund".

    Anyways - jeg ved ikke, hvordan jeg ville reagere hvis min hund bed mig sådan. Det kommer nok meget an på omstændighederne og hvad den udløsende årsag er. Det synes jeg simpelthen er for svært sådan lige at svare på.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #8   6. mar 2021 Ville jeg aflive en hund, der bed mig voldsomt? Det afhænger af situationen.

    Hvis forklaringen er ressourceforsvar eller, at hunden “bare” kører højt, ville jeg nok bare trække på skuldrene og konstatere, at det er min egen fejl men hvis det er et udtryk for, at hunden føler sig voldsomt presset “uden grund”, ville jeg nok begynde at overveje, om det er vores relation, der er noget galt med, smerter, eller om hundens psyke simpelthen er for svag.

    Er det psyken, der er for svag, ville jeg seriøst overveje aflivning - præcis som hvis det havde været fysikken.

    Jeg forventer absolut ikke, at mine hunde finder sig alt; jeg respekterer deres grænser - præcis som jeg forventer, at de respekterer min og hinandens.


  • #9   6. mar 2021 Hvis hunden har det godt så bliver den ikke aflivet fordi den bider, bider den fordi den ikke har det godt og det ikke er noget jeg kan rette op på, så bliver den hjulpet herfra;) mine hunde skal ikke finde sig i alt, faktisk skal de ikke finde sig i noget, det er min opgave at sørge for at de ikke lider overlast og det vil være min skyld hvis de bider et barn, så har jeg ikke gjort hvad der skulle til for at forhindre det;)

  • #10   6. mar 2021 Jeg har jo Sam, som er meget skeptisk anlagt, specielt i alle former for håndtering, han har en meget lav grænse og blev den overskredet, bed han, jeg har arbejdet med specifikt det her i alle hans 4 år nu, grænsen er rykket en hel del, men jeg skal tænke over alt jeg gør, for at undgå at sætte ham i situationer hvor han bliver det mindste presset, men hold op det er blevet meget bedre vel og mærke med mig.

    Andre kan ikke få lov til at håndtere ham selv, (min søster og kæreste kan ikke bare løfte et øre og rense det, uden han vil bide) og han er aldrig alene hos dyrlægen, og desværre altid iført en mundkurv.
    Det betyder også han kan være svær at behandle, når han er til osteopat, og det at give akupunktur eller laser er ikke altid bare lige noget man gør, men han har kendt Birgitte i alle år nu, og ved hvad han skal når han kommer derud, det hjælper på det.
    Men jeg ville have et problem, hvis jeg stod og skulle skifte behandler, fordi en fremmed ikke bare vil kunne gå igang med ham.

    Men for mig er det ikke et problem, sådan her har han altid været, og man lære og tage sine forholds regler smiley


  • #11   6. mar 2021 Det afhænger helt af situationen. Oftest er det jo selvforskyldt og det mener jeg ikke at hunden skal bøde for.
    Er biddet uforklarligt, så ville jeg i høj grad overveje det. Jeg skal kunne stole på mine hunde.


  • #12   6. mar 2021 Fint med så mange svar - jeg skal lige ud at træne, men kigger ind bagefter smiley

  • #13   6. mar 2021 altså Aslan bed mig da jeg fik ham og han lever endnu.

    Ace bed ikke direkte men hvis man sad for tæt i starten og han følte sig presset så bed han. han lever endnu.

    begge dele skete et par gange da jeg fik dem og de var helt nye. Aslan var super rar men hyrdede mig. det skal man da ikke dø af

    Ace var vild. vi fjernede ca 70 tæger hos dyrlægen i narkose som det første. naturligvis vidste han ikke bedre. det skal man ikke dø af.

    jeg vidste hvad jeg tog ind. derfor lever de stadig.

    når folk kontakter mig om hundebid så er det kun en gang endt i en aflivning og det var pga smerter som ikke kunne helbredes.

    ingen kender deres hunds bidehæmning før den har bidt. du kender din. den er da god når man tænker på at det er en malle som kunne rive din arm af. det har han ikke gjort. så jeg synes det er en virkelig god viden at have om sin hund.

    ganske som mine jo heller ikke rev hovedet af mig og derfor faktisk havde en fin hæmning.

    det er da en kvalitet. det er ønskeligt at vores hunde ikke river knoppen af os hvis de bider.

    det skal man naturligvis ikke dø af at kunne lade være med. smiley

    Hugo ved forresten andre to gange. den ene krammede ham. den anden løftede ham.

    men han rev ikke hovedet af dem

    reaktionen svarede til situationen og det er da en kæmpe kvalitet i en hund at den kan tilpasse sit bud så ejeren kan skrive om det her bagefter.

    jeg vil sige at det er en virkelig god malle du har, fordi hvis han ikke var, så ville du jo ikke skrive her, eller også ville du måske skrive med en arm, taget i betragtning af styrken i den race så har han da virkelig vist at han har nogle fantastiske kvaliteter.

    til det andet. ingen børn eller voksne skal kunne gøre alt ved mine hunde. det gælder også for mig selv.

    jeg synes det er en kvalitet at kunne sige til og fra og at en hund kan gøre det uden virkelig at slå mig ihjel, ja sådan en hund er jeg tryg ved.

    flere af dem. de må endelig aldrig aflives.



  • #14   6. mar 2021 Jeg har også hunde der har bidt mig - eller markeret. Vores har egentlig rigtig godt styr på om de trykker tænderne ned eller bare tar fat og holder ved.
    DEt har som regel været i forbindelse med noget pels der er gået i filt - og der må jeg sige, det er i hundens gode ret at sige “det her gør ondt”, så må jeg finde en bedre måde at løse problemet på. Det kan også være i leg hvor jeg er for langsom til at fjerne snitterne osv.
    så længe jeg er tryg ved hunden og situationen giver mening, så er det helt ok for mig.

    OG jeg er fuldstændig ligeglad med hvad andre tænker om mit hundehold. Det skal jeg nok selv styrer. Jeg beder heller ikke andre overveje om de nu bør får barn nr. 3 osv..


  • #15   6. mar 2021 Altså nu er der flere der henviser til nap i leg, eller ved uheld i forbindelse med legetøj, og det er jo ikke problemet, problemet er vel hvis hunden bider for at bide.
    Jeg mødte engang en, med en cocker, hun var bange for hunden, da den ved et uheld fik fat i hendes vante, turde hun ikke tage den fra hunden fordi den ville bide, den bed hvis de tørrer den når den var våd, badede den mm.
    Jeg ville aldrig bo med en hund jeg var utryg ved, ligegyldig årsag.
    Hvis hunden var så utryg eller fik sine grænser, s meget overskredet, i en dagligdag med mig, at den bed, for at bide, så ville jeg finde et andet hjem eller aflive alt efter, hvad jeg vurdere som årsag. En hund skal ikke føle at den er nød til at bide hos mig, og jeg vil ikke være utryg ved at håndtere min egen hund.


  • #18   6. mar 2021 Jeg ville enten finde et andet hjem eller aflive, men jeg har også en datter at tænke på smiley

    Jeg ville ikke turde stole på en hund der har bidt mig så min arm blev sort smiley


  • #19   6. mar 2021 Hvis min Skinkehund bed ville der omgående blive bestilt tid hos dyrlægen. Dog ikke til aflivning, men til det helt store tjek, for hvis hun pludselig bider er der noget helt galt.

    Når folk i ramme alvor siger at en hund skal finde sig i alt, eller når jeg ser videoer af hunde der bliver kravlet rundt på mv. Så undre jeg mig over at de mennesker har hund og børn, når nu de ikke kan lide nogen af delene. Eller de har i hvert fald ikke noget imod at både hund og børn kommer alvorligt til skade.....

    Når det så er sagt, så ville jeg ikke gide have en hund der bider/markere ved det mindste, sådan en har jeg haft og det gider jeg ikke igen.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #20   6. mar 2021 Jeg ville have det meget dårlig med en hund som bed mig for alvor. Så er der noget som ikke er som det skal være. Altså uden egentlig grund.

    Bid under træning,forsvar af mad osv. Det vil jeg ikke se som unormalt.


  • #21   6. mar 2021 Jeg har svært ved at tro på at jeg ville aflive min hund hvis den bed MIG

    Det tror jeg ikke jeg ville kunne, og der er da også forskel på hvorfor hunden bider. Er den kåd, leger den voldsomt eller bliver den gal?

    Hvis min hund bed fordi den blev gal, så ville jeg nok få undersøgt den for smerter og ellers derfra arbejde med hvordan det kunne undgås.

    Nu har jeg selv haft et malle-gebis ret tæt på ansigtet, og var ret glad for at ejer havde så godt fat i snoren at det bare var brystlommen på vesten, der røg smiley

    Så man hundens øjne, så var der ikke andet at se end mega frækhed / bølle-blik
    Sådan en hund skal da ikke aflives, men det er klart det kræver nogle forholdsregler så ingen andre bliver bidt.

    Om en hund skal finde sig i alt? NEJ! Kan jeg jo svare helt kort.

    Jeg synes hunden skal have lov til at have sine egne meninger. Gider den ikke blive nusset eller andet, så lad den være!

    Ingen andre end mig selv skal kramme min hund!
    Så skulle det da kun være i de tilfælde med de hunde der selv kravler op og ligger hovedet på skulderen af en.

    Jeg er bare en bette lort og har haft en glad ung broholmer og en newfoundlænder på skuldrene (ikke samtidig dog smiley ) Det er klart at det jo også næsten blev et kram, men ellers rækker jeg egentlig heller ikke selv ud efter andre hunde medmindre de selv kommer helt tæt på. Kunne aldrig drømme om at kramme andre hunde end min egen.

    Er også næsten endt på ryggen af en rottweiler smiley
    Den syntes da lige den kunne være mellem mine ben, men det kunne den altså ikke uden jeg var kommet op at svæve smiley

    Så altså er de selv anmasende så er kontakt jo fint. Resten af tiden må man passe sin egen biks, synes jeg smiley


  • #22   6. mar 2021 jeg kunne aldrig drømme om at en hund skal finde sig i alt ...

    det at være hund og mennesker sammen må bygge på gensidig respekt, mennesker bør vide det, hunden lære det ...

    som flere skriver, bid kan være af flere årsager, er det i leg, kådhed, en situation hvor mennesket er vidende og klar på hvad der kan ske, kan ikke være hundens ansvar ..

    men kan hunden fx ikke stoppes, og bider den umotiveret, uventet og ud af det "blå", så ville den nok ikke overleve ... en ting er hvad man selv kan "leve" med, men har man et hjem hvor der kommer andre mennesker, voksne som børn så ville jeg slet ikke turde...


  • #23   6. mar 2021 Rant warning om børn:

    Det er sgu også som om at mange børn har frikort til ALT. De skal da have lov til at hive rundt i hunden, det skal den altså finde sig i fordi den skal være "børnevenlig" - men er det omvendt, så tror jeg sørme ikke der skal krølles så meget som et hår på lille Beate. Ligesom hunden også skal finde sig i alverdens grænseoverskridende adfærd og at få gramset rundt i sin mad, taget sit kødben osv osv.

    Fornylig havde en hundeejer det klassiske problem med en løs labrador, hunden var TTA-opereret og de prøvede at skubbe labben væk, lab-ejerne var pisseligeglade. En småbørnsfar kommenterede på FB at hunden gerne måtte være løs, det kunne ikke være andres problem at ens hund skulle holde sig i ro, så måtte man gå et andet sted. Jeg er virkelig ret nysgerrig på om man også er lige så large over for sit eget yngel - om lille Beate skulle finde sig i at blive tromlet/skadet på vej til børnehave fordi "alle må være her, så skulle du nok bare have leget inde på værelset ikke!?"

    Det er måske sat på spidsen - og ja, jeg sammenligner børn og hunde en del smiley - men der er overraskende mange, der lever efter de principper. Børnene er fredet, fordi de er jo børn. Og børn er åbenbart en kategori for sig selv. De må gerne... men vendes den om, SÅ er det pludselig verdens forfærdeligheder!!


  • #24   6. mar 2021 Nu er mine hunde jo så små at de jo vitterligt ikke laver ret meget skade selvom de skulle bide til, så det ville være let for mig at sige nej til aflivning. Men nej, det skulle være for hundens skyld hvis jeg aflivede, hvis jeg vurderede at hunden ikke havde et godt liv, fordi den f.eks. reagerede på helt almindelige hverdags ting i en sådan grad at den simpelthen ikke fungerede eller at den havde smerter jeg ikke kunne gøre noget ved. Så alt ville afhænge af situationen og hvorfor den bed.
    Hvis det var fordi jeg overskred dens grænser på en eller anden måde, ville jeg ikke, for så var det min skyld at jeg blev bidt.

    Til spørgsmålet om om de skal finde sig i alt er svaret også nej, de må gerne sige fra, og så respektere jeg det. Er det noget de død og pine bliver nødt til, som at Lucky hader negleklip, jamen så træner vi det, så vi kan komme til et punkt hvor vi kan ordne det, men de må gerne sige fra.


  • #25   6. mar 2021 Nej, jeg ville ikke pr automatik aflive en hund, der bed. Det vil komme an på rigtig mange ting.

    Jeg har en lang række ting, jeg forventer en hund "finder sig" i uden at blive agressiv dog.

    Jeg er ret sikker på, at en hund som din, Martine, ville jeg nok have aflivet. Men det er jo kun en opfattelse baseret på de forskellige ting, du har skrevet hist og her på HG de sidste par år. Så det er jo ikke til at vide, hundehold er vel ligeså forskelligt som der er forskellige mennesker.


  • #27   6. mar 2021 Jeg ville aldrig forvente at mine hunde skulle finde sig i alt. Især ikke fra fremmede. Og det er min pligt at stoppe tingene før de selv skal sige fra.
    Jeg smider meget træning i at forskellig slags håndtering er ok og at de kan stole på mig. Eller i det mindste bliver belønnet når der er behov for en mindre pæn behandling. Og Ikke nødvendigvis frivillig håndtering.

    Bid eller nap kan forekomme under træning og leg men altid ved uheld eller høj stressniveau.
    Hvis jeg oplevede direkte bid ville jeg analysere grundlaget og hvad jeg kan gøre for at undgå lignende situation.
    Ville meget nødig bare så meget som tænke tanke om at skulle opgive en hund og trække aflivningskortet. Jeg ville gøre alt for at løse udfordringen




  • #28   6. mar 2021 Fünke,

    Nej jeg forstår heller ikke hvorfor børn skulle have fripas?

    Alder er da ligemeget, hunden skal da respekteres uanset!

    Vi har en enkelt lidt ude i periferien af familien (70 årig), som altså synes Dixie er verdens mærkeligste hund. Så mærkelig at han ikke synes hun er en hund.

    Hun gider nemlig kun dem der står hende nærmest, og er bare ikke en hund der elsker at alle rører ved hende og det kan han bare ikke forstå og er hamrende dårlig til bare at lade hende være.

    Har observeret ham stikke klør 5 ned i hovedet på hende med ordene "se den knurrer"...

    Ej men for helved for 117. gang! LAD HENDE VÆRE!

    DOH!


  • #30   6. mar 2021 Melanie bed os, til sidst flere gange dagligt. Det kunne vi godt leve med og havde vores forholdsregler.
    Men da hun begyndte at bide de andre hunde i hjemmet, var det slut. Hun var stresset og havde det ikke godt - og der er kommet ro på herhjemme efterfølgende.

    Baby bider i mad situationer. Jeg havde en eks kæreste der drillede ham når de var alene, og Baby udviklede et voldsomt ressource forsvar.
    Men det er ikke et problem - han skal jo bare spise i fred.

    Mine hunde skal finde sig i håndtering men ikke overgreb. De må gerne knurre og bede om afstand. Men jeg ville blive bekymret hvis de begyndte at bide før de advare.


  • #31   6. mar 2021 Lige præcis Linda:)

  • #32   6. mar 2021 1000 tak for alle jeres besvarelser, som alle er blevet læst.

    Jeg er selv af den opfattelse at jeg ikke mener, at en hund skal finde sig i børn for enhver pris. Børn og hunde kan have rigtigt meget glæde af hinanden, men begge parter skal lige have reglerne ridset op.

    Mht at blive bidt.
    Jeg accepterer ikke at blive bidt af min hund under håndtering. Han skal (og gør iøvrigt også), finde sig i, at jeg lige tjekker ham hvis der er noget underligt, jeg får øje på. "Er det en tæge du har der / hvad er det du har lagt dig i / hov, lad mig lige se din pote .."
    Han skal også uden dikkedarer acceptere, at jeg klipper hans klør - og det kan han virkelig ikke lide, han hader at jeg rører hans poter, men det bliver jeg jo bare nødt til ind imellem.

    Jeg tager som udgangspunkt aldrig mad eller kødben fra ham. Når han har fået sin mad er det hans, ligeledes med benene. Dog har jeg i få tilfælde taget hans skål fra ham "glemte lige at du skal ha det her i" agtigt - det accepterer han uden problemer.
    Da han er en sådan type hund, der æder og æder ben, får han kun mindre størrelse kødben - når jeg en sjælden gang giver ham et stort, bliver han ved med at tygge i det til han segner. Det vil jeg ikke have, så efter en times tid, tager jeg det fra ham. Dette fuldstændig problemfrit.
    Hos dyrlægen har han mundkurv på, men står som en stenstøtte og underkaster sig undersøgelserne, mens han knurrer.

    I de situationer hvor han har bidt, har det altid været i forbindelse med træning. Han kører i et højere gear end ALT jeg har oplevet - både mine og andre folks hunde - og har ikke respekteret min irettesættelse, de gange det er sket at han virkelig har hugget til mig.
    Det har så (desværre, for det viser jo bare at jeg er en skidedårlig hundefører, når alt kommer til alt), altid har været i forbindelse med, at jeg har manglet overskud. Så er det blevet sådan "for FANDEN hør dog nu efter" ish .. og så hakker spætten.

    Tænker jeg over hvad jeg gør - respekterer jeg hans måde og gør jeg brug af den måde han er indlært på, er der aldrig nogen problemer.
    Han er bare en hund, hvor jeg VIRKELIG skal have hovedet med i hvad jeg laver. Har jeg det, går det ganske fornuftigt.

    Han er pisse svær, fordi han kan køre sig selv op i urimelige højder .. men han er en spændende udfordring, netop pga sit sind.
    Jeg bliver aldrig træt af at træne med ham, og jeg synes det er enormt spændende, fordi jeg bliver nødt til at træne med hovedet, ikke med musklerne.

    Jeg ved at hvis jeg fik ham igen, var der et par ting jeg ville gøre anderledes - så det må blive til den næste smiley

    Iøvrigt har jeg sådan gået lidt og tænkt på, hvor populær jeg ville blive, hvis jeg, når jeg næste gang bliver præsenteret for billeder af hendes barnebarn siger, "nå er det dit barnebarn, kæft, hvor er h*n grim" smiley smiley


  • #33   6. mar 2021 Jeg har, heldigvis, ikke de der tosser i min omgangskreds, som mener hunde skal finde sig i alt.

    Igår havde vi besøg af en god veninde, som selv har hund.
    Baby eeeelsker børn, så ungen fik en kær velkomst!
    Thea er derimod lidt skeptisk ved børn.
    Ungen tumler rundt på gulvet, Baby syntes det er spændende og Thea ligger i sin kurv og holder øje.
    Da ungen bevæger sig mod Thea, reagere mor promte og drejer så hun kravler den anden vej smiley

    Jeg skal ikke selv have børn, så det er skønt at kunne låne lidt børnesocialisering hos veninderne smiley

    Baby ville uden tvivl finde sig i alt fra børn - men det skal han ikke. Hvis de små kommer til at hive ham i håret, siger han ingen ting - men vi gør vores for at det ikke sker.


  • #34   6. mar 2021 Åhh gud jeg ville gerne være en flue på væggen hvis du sagde sådan.. ?? ??

  • #35   6. mar 2021 At jeg har en datter at tage hensyn til, betyder ikke at hunden bare skal finde sig i alt fra hendes side.

    Det skal de ikke.

    Vi tager også nogle gange i hundeskoven for at hun kan træne hvordan man er overfor fremmede hunde.

    Og vi spørger selvfølgelig ejer før vi hilser smiley


  • #37   6. mar 2021 "Iøvrigt har jeg sådan gået lidt og tænkt på, hvor populær jeg ville blive, hvis jeg, når jeg næste gang bliver præsenteret for billeder af hendes barnebarn siger, "nå er det dit barnebarn, kæft, hvor er h*n grim" smiley smiley"

    Den studsede jeg godt nok også lidt over. Tænk at have behov for at fyre sådan en besked af overfor en kollega. Det er da ikke ligefrem det, der fremmer den gode stemning på en arbejdsplads.


  • #39   6. mar 2021 Med hensyn til spørgsmålet om aflivning, hvis min hund bider mig, så kommer det da i den grad an på situationen.

    Jeg er blevet bidt et par gange i forbindelse med slagsmål. En enkelt gang også så jeg var sortblå op og ned af den ene arm og på det ene lår. Jeg kunne så heldigvis tage lange ærmer på på arbejde, for det så godt nok ikke rart ud, men underlig nok gjorde det egentlig ikke særlig ondt. Den slags bliver man ikke aflivet for, hunden havde jo ikke til hensigt at bide mig.

    Nu hvor mine nevøer og niecer er blevet store, kommer der ikke mange børn her hos mig, så hvis jeg havde en, jeg ikke stolede på i forb. med børn, ville det ikke være et problem at lukke den væk, hvis der skulle komme et barn på besøg en sjældent gang i mellem.
    Og selvfølgelig skal de ikke finde sig i alt, men det er nu rart at føle, at hvis et barn - på trods af opsyn - alligevel lykkes at gøre noget ubehageligt ved en af hundene, så er de tilpas tolerante til at kunne sige fra uden at lave de store skader.

    Aflivning kan jeg kun se komme på tale, hvis en af mine hunde bed på et niveau, så jeg selv blev bange for den. F.eks. hvis den bed for at bide uden jeg kunne gennemskue, hvad der udløste det. Men jeg har svært ved at se, hvad det skulle være.


  • #40   6. mar 2021 Hvordan kan man synes at en malle er grim? smiley

  • #41   6. mar 2021 Min hund skal på ingen måde finde sig i alt. Det er MIT ansvar at sørge for at han ikke kommer i pressede situationer. En hund reagere pr instinkt og kan ikke så meget andet end at knurrer og efterfølgende bide, hvis dens grænse ikke respekteres.

    Django kan sagtens komme til at nappe mig når vi leger og det ved jeg er en risiko. Men bide mig som i BIDE har han aldrig gjort og jeg tror det ville knække tilliden hvis jeg havde en hund som umotiveret bare bed mig. Til gengæld har han brækket min næse fordi han blev ret glad en dag jeg kom hjem og da han hoppede op, bukkede idioten her sig ned og SMÅKAGE. av for satan.

    Der findes jo stadig mennesker som skal lære at holde deres mund. Tror jeg var blevet ret stram i betrækket hvis en kollega sagde min hund var grim. Jeg har en ældre kollega nu som udbrød første gang han så Django, neeeej er det sådan en kamphund. Nej det er det ikke... Bare glem det jeg blir træt smiley


  • #42   6. mar 2021 Det er så ganske irrelevant, hvad andre mener om ens hunds udseende. Folk kan da godt beskylde mig for at have en grim hund - og hvad så. Måles der på den samlede ekvipage, så fører vi stadig.

  • #43   6. mar 2021 Martine, som jeg læser det du skriver, er en helt normal reaktion fra en frustreret hund, som har kørt sig selv op og ikke forstår hvad du vil. Min den unge gør det samme, han gør af mig når jeg ikke løber stærkt nok;) men fedt du ser det som din fejl, for ja det sku aldrig hundens smiley

    Jeg vil sige til din kollega næste gang hun kommentere at din hund er grim, at du har lært hjemmefra at har man ikke noget pænt at sig, holder man sin kæft. Og det råd vil du bare give hende ellers kan du ikke love hvad hvad ord der kommer ud af din mund næste gang smiley


  • #44   6. mar 2021 Ansofie -

    Jeg korrigerer aldrig min hund, når han ikke ved hvad jeg mener. Jeg korrigerer ham, fordi han fejler - laver shortcuts for at nå det mål han gerne vil opnå. Det er i disse situationer jeg korrigerer, ikke når han decideret ikke ved, hvad jeg vil have ham til. Dette vil jo på ingen måde give mening og på ingen måde have noget med indlæring at gøre smiley
    Når han reagerer som han gør, er det fordi han, qva hans race, er latterligt god til at vejre stemning hos mig, og derfor, allerede når vi går på banen, er opmærksom på mig. Jeg er ikke "i zen" og det er bare ikke ret smart med en hund som ham - og så ender det bare i rod.
    Jeg bliver for hver gang bedre til at sige "nope, jeg står over, ingen træning idag - vi cykler en tur i skoven og blæser mit hovede igennem istedet for" smiley

    Den med kollegaen bliver også vendt en dag ... tro mig smiley

    Jeg er som udgangspunkt p... ligeglad om folk synes min hund er pæn eller ej - men som du selv skriver, hold din kæft, hvis du ikke er blevet spurgt om din mening og det, du påtænker at sige, ikke er særligt pænt.


  • #45   6. mar 2021 Der er forøvrigt en ret sjov - og ganske sandfærdig - historie om en kredsfest i Schæferhundeklubben, tilbage i 90´erne.

    Folk blev lidt fulde og en kom i provokationshumør overfor en anden. Han startede med at sige, at ham den andens bil var elendig. Så kom turen til den andens kone, som var grim (eller noget). Jaja, sagde den anden bare og bed ikke rigtigt på.
    Så sagde den første noget om hans hund - og SLAM !!!
    Det kostede et øje - hundene skal man altid være varsomme med at udtale sig negativt om smiley


  • #46   6. mar 2021

    profilbillede
  • #47   7. mar 2021 Det kommer fuldstændig an på situationen smiley
    Jeg ser ikke så firkantet på det emne, som f.eks din kollega gør...
    Og må jeg øvrigt tilføje - GUD hvor ville jeg blive provokeret af at få de kommentarer kastet i hovedet...


  • #48   7. mar 2021 Min mor har engang sagt følgende om Hera:" Hun er jo meget køn, på den der lidt grimme bulldog måde".
    Jeg blev ikke fornærmet, for hun har jo ret. *lol*.


  • #50   7. mar 2021 Anne Julie, haha ja lige den med udseendet er jeg også totalt ligeglad med kommentarer omkring...
    Det vænner man sig hurtigt til, når man har kinesiske hårløse hunde smiley dem er der mange der synes er grimme (og det er nogen af dem jo også), men vi har til gengæld også ofte været ude for at folk er blevet positivt overraskede over at de synes at vores er søde og flotte smiley det kommer tit bag på folk at der også er mange kinesere som faktisk ikke er grimme smiley den tro er der mange der har, hvis ikke de har kendskab til racen og ikke har set hvor forskellige de kan være smiley lidt skægt.
    Og deres fantastiske sind og kæmpe store personligheder falder ALLE for.


    profilbillede
  • #51   7. mar 2021 Annr Julie, er der ikke noget om at ejeren kommer til at ligne sine hunde?

    Undskyld, men kunne ikke lade være, Det var ikke ondt ment. ??
    Men konfrontere din mor med den næste gang. smiley


  • #52   7. mar 2021 Pippi, hvor er den smuk smiley

  • #53   7. mar 2021 Jeg får også tit at vide, at Thea er grim.
    Jeg syntes jo hun er det smukkeste væsen smiley


  • #54   7. mar 2021 Anni, tusind tak! smiley Ja han er en lækker lille fyr smiley

  • #55   7. mar 2021 Jeg tror det hele vil komme an på. Om jeg efter situationen følger jeg kan stole på hunden inden for de rammer jeg/vi kan tilbyde den som familie / træningshund.

    Et bid under træning ville aldrig blive betragtet som et angreb her, bare mig der var blind og ikke læste huden ordentligt


  • #56   8. mar 2021 Jeg synes, kineseren er en skøn hund smiley Jeg har også , engang imellem fået at vide at min hund, pekingeser, er grim, at den ser sur ud, og at den race bider, så det lærer man at lade være med at tage sig af. At folk ikke kan lide dens udseende, er deres problem.

  • #57   8. mar 2021 Jeg synes det er virkelig unfair at forvente at en hund skal finde sig i alt. Er det tilgangsvinklen så skal man sg* hellere anskaffe en tøjhund smiley
    Jeg er også blevet bidt af egne hunde i forbindelse slagsmål. Også bid der har krævet en tur på skadestuen og et par sting. Men jeg synes ikke at det har været grund til at aflive en hund; slagsmålene har været opstået fordi jeg har klokket i det, og fx ikke fået lukket en låge ordentligt, så to furier er røget i fjæset på hinanden og har måttet skilles ad. Jeg kunne ikke drømme om at aflive en hund fordi jeg ikke lige havde hovedet med i det jeg foretog mig. Det er jo ikke fordi hunden er ond at den får bidt, men fordi den er en hund.


  • #58   8. mar 2021 Mette med.. Men så har den jo heller ikke bidt dig med vilje. Jeg forstår ikke at man snakker om uhelds situationer, når man snakker om bid og aflivning, der er vel ingen der mener at hvis hunden får hapset ved et uheld at den så skal aflives, ligegyldig om det er fordi den tager fejl af legetøj og fingre, eller fordi man går mellem to hunde der slås mm.

    Aflivning kommer vel kun på tale, hvis hunden er gået efter en og bider, ikke bare marker. Så kan man diskutere om årsagen kan retfærdig gøre bidet og hvad konsekvensen er, det tænker jeg i hvert fald.



  • #59   8. mar 2021 Men så har den jo heller ikke bidt dig med vilje. Jeg forstår ikke at man snakker om uhelds situationer, når man snakker om bid og aflivning, der er vel ingen der mener at hvis hunden får hapset ved et uheld at den så skal aflives, ligegyldig om det er fordi den tager fejl af legetøj og fingre, eller fordi man går mellem to hunde der slås mm.

    Præcis.
    Det er jo - alt andet lige - ikke det, der var the issue her mht min hund smiley


  • #60   8. mar 2021 Nej, OK det er ikke det samme: Det var det her der var mit budskab:
    "Jeg kunne ikke drømme om at aflive en hund fordi jeg ikke lige havde hovedet med i det jeg foretog mig."
    Jeg kan heller ikke forestille mig at jeg ville finde på at aflive min hund i den situation Martine beskriver. Det er jo ikke noget hunden gør fordi den er 'ond' eller 'led' eller 'dum' men fordi den er den den nu engang er.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #61   8. mar 2021 Men det er jo ikke normal/ønskelig adfærd. En voldsom måde at reagere på. Tror de færreste vil have nerver til at træne sådan en hund. Forstår udemærket at "normale" folk finder det over grænsen.



  • #63   8. mar 2021 Jeg har for nylig haft et opkald fra en familie der ville aflive deres hund fordi den havde bidt et barn, der var faldet OVEN PÅ den (meget lille selskabsrace, meget lille hul i barn).

    De spurgte om det kunne trænes væk og jeg sagde at det kunne det nok ikke - i en lignende situation ville hunden sikkert bide igen. Så den fik de aflivet for det turde de da ikke leve med.

    Det havde jeg nok ikke aflivet for.

    Jeg har haft to hunde der i bestemte situationer kunne "komme til" at bide lidt i mig. Den ene var en whippet, som i frustration over at være i snor mens der løb harer eller endnu værre, mens andre hunde jagede hare (kunstig) kunne komme til at sætte tænderne i det der var nærmest - typisk mit ben. Det blev hun ikke aflivet for.

    Mine to retriever-dyr skulle være overordentlig pressede for at sætte tænderne i mig - det kan jeg slet ikke forestille mig kunne ske - kun som et fejl-bid i leg.

    Borderen derimod er lidt hurtigere til at bruge tænderne og kører desuden i et andet gear end de to andre og han kan let lige komme til at at få fat i et ærme eller lign i leg. .

    Jeg gider ikke have hunde som jeg er bange for. En hund der bider umotiveret eller en hund jeg er bange for bider andre mennesker, ville ikke leve længe herhjemme.


  • #64   8. mar 2021 Her kommer det 100% an på situationen. Vi har små børn, og de skal kunne færdes trygt rundt i hjemmet, uden at der er risiko for at der pludselig er en hund der uprovokeret flyver i flæsket på dem.

    Hvis et barn eller en voksen overskrider grænsen, så må hunden gerne markere sig. Men der er langt derfra, og så til et reelt bid. Jeg blev bidt i armen af en løs hund i skoven for en måneds tid siden, da jeg prøvede at holde krapylet væk fra min hund. Min jakke blev flænset og min arm var blå og lilla i næsten 2 uger bagefter.
    Hvis det var min egen hund der bed mig eller nogen anden i familien på den måde, så er jeg ikke sikker på at jeg turde beholde hunden. Her havde jeg en jakke, 1 trøje og en langærmet undertrøje mellem min hud og hunden tænder, jeg tør slet ikke tænke på hvis det var en barnekind der fik det bid.


  • #65   8. mar 2021 #61

    Jeg ved sq ikke om det ligefrem er "unormalt" ..
    Men det er ikke vigtigt for mig iøvrigt. Det, der tæller er, om jeg kan leve med det, eller ej.

    Jeg ikke bange for at han vil bide andre iøvrigt - jeg VED at han temmeligt sikkert vil gøre det, hvis han fik chancen, så det gør han så bare ikke smiley
    Det er noget mere besværligt, at have en hund som ham, og jeg føler mig da nogenlunde overbevist om, at han formentlig ikke ville have nået at opleve sin 2-årige fødselsdag hos de fleste andre her i DK.

    Jeg har iøvrigt den største forståelse for at folk ikke gider at have en hund som ham - men jeg tager den del af ham med, fordi der er så meget hund i ham, og han gør mig glad hver eneste dag.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #66   8. mar 2021 Selvfølgelig er det ikke normalt. Men helt enig. Det er let at sige man ikke ville aflive. Hunden ville ikke overleve i mange private hjem.

    Det er heldig at den er havnet hos dig. Forstår udemærket at du er glad for ham.


  • #67   8. mar 2021 Jeg er altså ikke helt enig med dig i, at det er så unormalt. Men fair nok - jeg har også kun kendt racen siden 05 .. det kan jo sagtens være at dit kendskab til den er så meget større, at du kan dømme hans adfærd ude smiley

    Og "held" har intet med det at gøre ..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #69   8. mar 2021 Der er da en skam for racen hvis det ses som normalt. For ønskeligt er det ikke.

    En hund som bider sin ejer er ikke sund i hovedet. Længere er den vil ikke.



  • #70   8. mar 2021 Det er så din mening, som du skal have lov til at have.

    Jeg er ikke enig - men sålænge du er så låst i din opfattelse, har jeg ingen lyst til at diskutere det videre med dig smiley


  • #72   8. mar 2021 Enig Linda.
    Rigtig mange Border collier napper eller markere under træning. Det gør mange af de racer der kører lidt højt.
    Min egen klapper heldigvis bare tænder af mig når han er oppe og kører og jeg er for langsom.
    Men derfra og til et virkelig alvorligt bid er der altså rigtig langt.


  • #73   8. mar 2021 Jeg blev bidt af vores egen hund, da jeg var 15år (ret alvorligt i ansigtet) og mine forældre ville aflive ham, fortalte de, da de besøgte mig på hospitalet. Faktisk sagde de "Vi skal nok sørge for, at han er væk, inden du kommer hjem".
    Jeg flejnede skråt, for jeg vidste med 100% sikkerhed, at det var min egen skyld. Han var næsten 11 år gammel, og havde aldrig bidt før - og han fik lov at leve videre indtil han døde af alderdom 14 år gammel, og bed aldrig igen.
    Så nej. Ingen aflivning her.

    Min søster tog derimod en omplaceringshund ind. Den lå og sov ved siden af hendes seng, og hun vågnede ved, at den bed hende i kinden (som i VIRKELIG bed, den tog en "luns") Den blev aflivet, og det ville den nok også være blevet her. Den ville jeg ikke turde bo sammen med.

    Om de skal finde sig i alt? Bestemt ikke!!
    Men jeg håber, at de i det mindste stoler nok på mig til, at jeg kan håndtere dem i langt de fleste situationer. Også når de har ondt. Og det har jeg heldigvis kunnet indtil videre.


  • #74   8. mar 2021 Men jeg håber, at de i det mindste stoler nok på mig til, at jeg kan håndtere dem i langt de fleste situationer. Også når de har ondt. Og det har jeg heldigvis kunnet indtil videre.

    Enig.


  • #75   8. mar 2021 Jeg må faktisk indrømme, at det er nogle af de tidspunkter, hvor jeg for alvor føler "båndet" til hundene.
    Når de fx. har haft sår, der skulle renses, forbindes, smøres osv.
    Når man har VIDST, det gjorde ondt, men de alligevel bare tillidsfuldt har ladet mig gøre det.
    Bliver så rørt!! smiley


  • #77   9. mar 2021 #76

    Sådan en hund gad JEG så til gengæld ikke have.
    At den er nødt til at bide et forholdsvist lille barn i ansigtet .. hvis hun altså bare stoppede op ved den - den var ikke gået her.

    Jeg vil kunne stole på mine hunde, når vi er i fredstid, ellers dur det ikke for mig smiley


  • #79   9. mar 2021 Dårligt ord, sorry.

    Det var nok mere fordi det er interessant at læse, hvor forskelligt folk ser på tingene - og hvad de accepterer, eller ikke gør.

    Det nemmeste er jo - "det er ikke normalt og den er ikke sund i hovedet ", som jo oftest ender med at Fido bliver aflivet.

    Respekt for, at du kiggede indad og accepterede at det måske IKKE var hunden, den var gal med smiley


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #80   9. mar 2021 Jeg ville accepterer alt andet end et decideret angreb hvor hunden tygger helt igennem og ikke stopper af sig selv. smiley

Kommentér på:
Så skal den da aflives !!!!!

Annonce